» »

Vprašajte Saladina - Bog

Vprašajte Saladina - Bog

««
5 / 11
»»

Barakuda1 ::

saladin

Teologij pa je več vrst in teorij o omnipotenci več vrst.


Daj, ne kvasi neumnosti. Očitno dokazuješ da ne veš o čem govoriš.

Teologija je veda tako kot kakšna druga.
Tvoja trditev pa je kot da bi rekel "matematik je več vrst"

Seveda, ko se povogovarjava o neki specifičnosti, amapak v osnovi pa so pojmi poenoteni. Seštevanje je seštevanje, pa naj si gre za osnovnošiolsko matematiko ali pa tisto, ki jo razume le še peščica ljudi.

No, ampak ti že osnovnih pojmov ne obvladaš (čeprav škoda, ker si v principu, po dosedanjih prispevkih sodeč, kar dost nadarjen).

Pa pustiva to. Vrniva s k tvoji trditvi

Ti trdiš, da je možna samo ena vrsta omnipotence - to je ta absolutna. Jaz pa trdim, da postane objektivno omnipotenten v trenutnku, ko ustvari (na tak ali drugačen način) entitete z svobodno voljo.


Če poskušam zanemarit, da se hočeš "pogovarjat o Bogu", ne pa o nekih novih mističnih bitjih, ki jih boš ti šele skozi mukotrpne debate definiral kaj da so in kakšni so sploh njih razpoznavni in karakterni atributi, mi zaradi nadaljne debate razloži kako pojmuješ razliko med pojmoma

- absolutna omnipotenca

in

- objektivna omnipotenca.


------------

kunigunda

Ampak ljudje se radi ohranjamo v svojih predstavah, mogoce bi jih pa res par miljonov padlo v depresijo (ali doziveli travmaticni sok)


Najverjetneje imaš tu kar prav.

Verovanje v nekaj (karkoli že) je očitno nekaj, kar je človeku imanentno in nujno potrebno za obstoj.

Skoraj bi si upal trditi, da bi bile posledice za človeštvo katastrofalne, če bi na nek način (če je to sploh možno) kar čez noč ukinil vse religije in vsa verovanja.

Pa tudi če bi se to zgodilo (ukinitev religij in verovanj) nas teologija poduči, da se kaj bistvenega globalno na dolgi rok ne bi spremenilo.

Prišlo bi sicer do spremebe fokusa verovanja - torej do nove oblike "religije" (ala primer saladina ali pa realiancev in podobno), ne pa do poplne negacije ali odprave verovanja kot takega.

Na kratek rok Če bi to storil na silo ali s kakšnim zunanjim posegom), pa bi bile za določeno skupino ljudi posledice brez dvoma uničujoče.

Saladin ::

zakaj pravijo, da je vera (religija) nacin pranja mozganov oz. nekaj v zvezi z manipulacijo/ kontroliranjem mnozic (podoben primer bi bil tudi hitler kot govorec mogoce)?

Vera je osebno prepričanje, medtem ko je religija javna doktrina.
In vsaka javna doktrina (vladina ali religiozna) ima na tak ali drugačen način in namen kontroliranja množic in se lahko hitro zlorabi.

Bog torej nima svobodne volje. Menda je tudi mi nimamo, ampak je zgolj iluzija. Kako in zakaj se lahko Bog sploh odloči med A in B, če nima svobodne volje (ali vsaj iluzije svobodne volje)? In kako lahko svet spoznava preko naše (iluzije?) svobodne volje, če sam te svobodne volje oziroma iluzije svobodne volje nima?

Odgovor na ti ta daje prav predstava, da Bog sam ni absolutno Vsemogočen. Bog, recimo, ne more seksati z svojim enakim (ne more ustvarit enakovrednega boga-boginje), še manj pa direktno z kakim človekom. Lahko pa ustvari entitete, ki lahko seksajo, uživajo, trpijo, se rojevajo in umirajo,...) in preko njih doživlja vse omenjeno (on ne opazuje to dogajanje - on "je" to doganjanje) - v določeni meri Bog dopušča, da manipuliraš z njegovim pasivnim, imanentnim substratom (v kolikšni meri je odvisno od determinizma).
Sam Bog ne more delati in doživljati vsega - Bog preko ljudi pa lahko "dela in doživlja" praktično vse - preko nas (oz preko dela sebe, ki sestavlja nas - ker je eno te isto) lahko doživi smrt, seks, radost, trpljenje, rojstvo,... Realno in ne zgolj kontemplativno (ali je ta realnost resnično oprijemljiva ali zgolj iluzija je irelevantno)

še manj biti moralen, še manj biti neskončno dober, perfekten in pravičen.

Božja morala je še en izmed tistih "detajlov", ki jih je težko specifično določit. Dovolj je, da imaš logične sisteme, ki omogočajo Bogu biti povsem dober in povsem pravičen obenem (na tak ali drugačen način) oz. da se oba pojma nujno ne izključujeta.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Saladin ::

- absolutna omnipotenca

in

- objektivna omnipotenca.

Absolutna je povsem neomejena medtem ko je objektivna delno omejena. Seveda smešno zveni, kako si lahko delno vsemogočen, ampak jasna paralela je z večnostjo, ki si jo lahko predstavljamo kot premico:

Absolutna večnost (katero zagovarjam, saj drugače ta pojem ne reši ničesar) je časovna premica neomejena v obe smeri.

Objektivna ali (edit:) delno omejena večnost pa je časovna premica omejena z ene strani in neomejena na drugo.

Čeprav je ta večnost deloma omejena, je kljub temu objektivno neomejena.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: Saladin ()

jype ::

Saladin> Absolutna večnost (katero zagovarjam, saj drugače ta pojem ne reši ničesar) je časovna premica neomejena v obe smeri.

Problem te premice je, da je enoznačna. Nobena točka na tej premici se na noben način ne more ločiti od nobene druge točke na tej premici, kar dejansko pomeni, da ta premica ne more služiti kot prispodoba za večnost - bog je imel neskončno časa, da je naredil vse, kar se narediti da. Zakaj torej "šele zdaj" obstaja naše vesolje, če je vendar na premici dovolj prostora, da se je natanko naše vesolje že neskončno mnogokrat zgodilo (pa poleg njega še neskončno število drugačnih)?

Saladin> Objektivna ali (edit:) delno omejena večnost pa je časovna premica omejena z ene strani in neomejena na drugo.

To je pa poltrak in ne premica, kar takoj vodi v vprašanje o "prvi točki", kar pomeni, da nisi s to formulacijo dosegel ničesar novega (pa še na besedo ti moramo verjeti, da je v drugo stran reč neskončna).

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: jype ()

Barakuda1 ::

Saladi :)

zresni se.

Tvoja izvajanja so še najbolj podbna pojmu "kuglvinkl.

saj poznaš tisto.

Hja, tale predmet je okrogl, samo da ima ostre kote.

Temu podobne so tudi tvoje izpeljave.

Da povem drugače. Več doslednosti in notranje koeksistence je v Tolkinovem Gospodarju prstanov, ali pa v Veliki knjigi o škratih, kot pa v tvojih izvajanjih.


In zgolj mimogrede.

Če dosledno razvijaš idejo enega izmed tvojih uvodnih postov

Transcendenten Bog (Večen,Vseprisoten, Vseveden, izjemno mogočen in omejen zgolj z logiko), ki je bil sam svoj Obstoj, je sčasoma naredil drugo obliko obstoja, kjer je omejil svoje sposobnosti, ampak kjer je kljub temu nujno imanentno prisoten, saj samo in zgolj njegova prisotnost omogoča Vesolje, kot ga poznamo. Bog je torej sam Obstoj v vseh njegovih oblikah.

(kar je le približek popačenemu panteizmu, ne pa panteizem, kot ti praviš)

prideš do zaključka (po isti omejitvi, kot jo ima zate BOG), da je vse skupaj le iluzija, oziroma notranja utvara Boga.

Povedano drugače.
Z dosledno izpeljavo tvojih idej in pogledov prideva do tiste znane

Vse skupaj so le sanje nekga psa.

No, tudi tako lahko gledaš na zadevo. samo pol reci "bobu - bob"

Barakuda1 ::

Zakaj torej "šele zdaj" obstaja naše vesolje, če je vendar na premici dovolj prostora, da se je natanko naše vesolje že neskončno mnogokrat zgodilo


No, tole vprašanje in/ali odgovor nanj, pa res v ničemer ne pojasni ne vsemogočnosti/omejenosti Boga, niti v ničemer ne razreši problem vprašanja
ne(s)/končnosti.

Saladin ::

@Barakuda
Moje osebno mišljenje pač je, da Bog ne more sam po sebi biti absolutno vsemogoč (in zato ne delam nadaljnjih izpeljav iz absoutne vsemogočnosti).

Ampak bom naredil (kar bi morala biti tvoja naloga in ne zgolj kritiziranje) izpeljavo od Absolutne vsemogočnosti:

Torej Bog je Absolutno vsemogočen.
Je združitev vseh varijabel, celo nasprotujočih si polov (je obenem dober in slab, živ in mrtev,..)
Slednja trditev nam je znana: Namreč Heisenbergova princip nedoločenosti oz. njegova super(im)pozicionirana mačka.

Pozabimo torej na klasično linearno večnost in predpostavimo, da je bog združitev vseh možnih super(im)pozicij - je vsak mogoč in nemogoč potencial in udejanjanje obenem. Takšnega Boga ne moreš definirat kot večnega, ampak le kot časovno super(im)pozicioniranega oz. brezčasnega.

Če je Bog brezčasen in deluje v infinitnih instancah infinitnih možnosti, potem je ena taka instanca tudi moja omenjena o delno omejenem Bogu.
AMpak - ker je Bog brezčasen, ker ta instanca teče v navideznem času in ker dejansko ne obstaja "pred" Velikim pokom (in s tem čas, ko je bil Bog "zgolj" objektivno vsemogočen) - je Bog vedno absolutno vsemogočen, kljub navidezno omejenim instancam.

Kar lahko obrnem v svoj prid:
Moj izjemno močan Bog ni nikoli bil zgolj izjemno močan Bog, ampak je bil vedno Vsemogočen Bog, ker ni nikoli obstajal "pred" - vedno je bil Bog z človeškim elementom oz. svobodno voljo in zato nikoli ni bil zgolj izjemno mogočen (objektivno vsemogočen) ampak je bil vedno Aabsolutno vsemogočen.

Če se gremo super(im)pozicij, potem so vse možne varijable realne (tudi moja) tako kot vse ostale možne (vse so možne za Vsemogočnega Boga).
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Saladin ::

No, tole vprašanje in/ali odgovor nanj, pa res v ničemer ne pojasni ne vsemogočnosti/omejenosti Boga, niti v ničemer ne razreši problem vprašanja
ne(s)/končnosti.

Point je, da lahko Večnost ali Vsemogočnost pomeni dve različni stvari (ki pa se v praksi skoraj ne razlikujejo)
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Matev ::

bog je če si ga predstavljaš in verjameš da obstaja (tako kot leteča špegeti pošast)... je tako saladin

tu recimo druga oblika božanstva

Saladin ::

bog je če si ga predstavljaš in verjameš da obstaja (tako kot leteča špegeti pošast)... je tako saladin

Če je svet zgolj iluzija potem so tudi vse namišljene stvari "realne".

Drugače pa to ni vprašanje ;)
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Barakuda1 ::

Če se gremo super(im)pozicij, potem so vse možne varijable realne (tudi moja) tako kot vse ostale možne (vse so možne za Vsemogočnega Boga).


Nepoboljšljiv si.

Torej trdiš, da je povsem realno in v skladu s tvojim prepričanjem, da je Bog roza slonček z zelenimi pikicami, ki spišča milne mehurčke, katere mi dojemamo kot vesolje 8-)

Saladin ::

Torej trdiš, da je povsem realno in v skladu s tvojim prepričanjem, da je Bog roza slonček z zelenimi pikicami, ki spišča milne mehurčke, katere mi dojemamo kot vesolje 8-)

Nikoli nisem trdil, da mora Vesolje biti realno (se pa nagibam k tem, bolj vzhodnjaškem, personificiranem razmišljanju)
LAhko je tudi iluzija, sanje, simulacija,... (kar pa je bolj vzhodnjaško, abstraktno, zgolj imanentno razmišljanje)

Ampak to so (nespoznavni) detajli.
Vprašanje je bilo, kako je lahko Bog dober in pravičen ter da dopušča zlo.
Bog je dober in pravičen obenem, določeno trpljenje pa je nujno. Ni važno kako to spelješ - važno je, da to lahko izpelješ.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Matev ::

Če je svet zgolj iluzija potem so tudi vse namišljene stvari "realne".


od kje da je svet iluzija

iluzija je flajing špageti monster in ostali maliki in bogovi

a če verjameš vanje so lahko zadeve zelo realne

Hermit ::

Kaj pa če sta bog in stvarstvo povsem ločeni zadevi in bog JE izven časa in prostora (in matematike in logike), da je skratka NEIZREKLJIV in NEPREDSTAVLJIV. Stvarstvo je torej le SLED boga, ne sama BIT boga. Mislim, da je to judovsko, krščansko in islamsko pojmovanje Boga. Najbrž na to aplicira del Stare zaveze, ki pravi, da človek Boga ne more "gledati v obraz".

Saladin ::

od kje da je svet iluzija

Moram priznat, da nisem ekspert na tem področju. Gre se za filozofsko/teološki vidik, kjer je realno zgolj tisto, kar spoznavaš za realno - da je realnost posledica tvoje zavesti in nr obratno. Torej da substrat obstoja ni materija, temveč um (ne govorimo o domači iluziji, na katero si verjetno ciljal)

aj pa če sta bog in stvarstvo povsem ločeni zadevi in bog JE izven časa in prostora (in matematike in logike), da je skratka NEIZREKLJIV in NEPREDSTAVLJIV

Če se gre res "zgolj" za deističnega Božanskega urarja, ki je ustvaril in nastavil uro ter se zatem umaknil iz Vesolja, potem dejansko ne moreš o njem vedeti nič (razen morda, da obstaja). Potem vsako znanje o njem lahko izhaja zgolj iz nekega "implantiranega" znanja ali pa preko posrednikov (podbogov, angelov, svetnikov,...). Skratka, potem bi se moral zanašati religije, da ti sploh podajo kake podatke o njem - logična dedukcija in znanost ti ne bi mogla povedat absolutno ničesar o njem.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Hermit ::

Ali teoretično "Božanski urar" po tvojem mnenju lahko intervenira v stvarstvu in npr. naredi "čudež" (alias preokrene naravni zakon)?

Matev ::

saladin
v katerem trenutku je bog vdahnil dušo in razum v človeka
0. ko smo bili še mikrobi?
1. ko smo bili še ribe?
2. ko smo bili podobni prašičem?
3. ko smo bili male miši?
4. ko smo bili primati in plezali po drevju?
5. ko smo postali človečnjaki?
6. ko smo se razvili do bolj ali manj sedanje podobe?

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: Matev ()

Sergio ::

Me ni bilo par dni, pa nisem mogel odgovoriti

Saladin: Si že slišal kdaj za princip Occamove britve?

Si slišal za giljotino? Velika razlika je med obrezovanjem ali sekanjem določenih udov.


Mogoče je Saladin želel provocirati, mogoče pa sploh ne ve, o čem govorim. V glavnem, princip Occamove britve narekuje, da je ponavadi najpreprostejša teorija tudi pravilna.

Za to, da v naše ume vpletemo koncept Boga, potrebujemo PRECEJ več razlaganj, kot pa to, da enostavno "doumemo", da Boga pač ni.

Ta-da.
Tako grem jaz, tako gre vsak, kdor čuti cilj v daljavi:
če usoda ustavi mu korak,
on se ji zoperstavi.

Saladin ::

Ali teoretično "Božanski urar" po tvojem mnenju lahko intervenira v stvarstvu in npr. naredi "čudež" (alias preokrene naravni zakon)?

Lahko, ker je vsemogočen. Ampak tega nikoli ne stori. Ker se namerno ne vmešava.

v katerem trenutku je bog vdahnil dušo in razum v človeka

Sem že odgovoril približno kdaj. Točno v katerem trenutku pa res ne vem in je tudi dokaj nepomembno in nespoznavno.

Za to, da v naše ume vpletemo koncept Boga, potrebujemo PRECEJ več razlaganj, kot pa to, da enostavno "doumemo", da Boga pač ni.

Zame je Creatio Ex Nihilo popolnoma nelogičen (ter celo za potencialnega Boga nemogoče dejanje). Je "reduktio ad absurdum" - poenostavljanje do nesmiselnosti.
Zato temu rečem "sekanje glav". Rešitev mora biti najpreprostejša in logična - ne zgolj najpreprostejša.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

kitzbrado ::

>Zame je Creatio Ex Nihilo popolnoma nelogičen (ter celo za potencialnega Boga nemogoče dejanje). Je "reduktio ad absurdum" - poenostavljanje do nesmiselnosti.

Enako, kot je kreiranje boga za razlago vesolja dodajanje dovolj nelogičnih a aksiomatskih parametrov, da lahko vse pojasniš. Obe razlagi sta enako nedoumljivi, samo da je razlaga z bogom bolj zapletena (in s tem meni bolj alogična).

Saladin ::

Enako, kot je kreiranje boga za razlago vesolja dodajanje dovolj nelogičnih a aksiomatskih parametrov, da lahko vse pojasniš. Obe razlagi sta enako nedoumljivi, samo da je razlaga z bogom bolj zapletena (in s tem meni bolj alogična).


Stvar osebne odločitve.
AMpak z pravilno dozo pravilnih logičnih parametrov in brez odvečnih aksiomov se da sestaviti bolj jasen, bolj logičen in bolj preprost sistem od Creatia Ex Nihila.

Žal pa je "preprostost" hudo subjektivna stvar. Zato podajam zgolj moje mišljenje oz. mišljenja - nič več.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: Saladin ()

Matev ::

>v katerem trenutku je bog vdahnil dušo in razum v človeka

>Sem že odgovoril približno kdaj. Točno v katerem trenutku pa res ne vem in je tudi dokaj nepomembno in nespoznavno.

vprašanje ni bilo mišljeno tako kot si ga azstopil... da prevedem

vprašanje se glasi:
Ali verjameš v evolucijo ali v božansko stvaritev človeka?

Saladin ::

Ali verjameš v evolucijo ali v božansko stvaritev človeka?

Če je Bog ustvaril evolucijo, postane ločnica malo zamegljena, kajne ;)
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

jype ::

Saladin> Zame je Creatio Ex Nihilo popolnoma nelogičen

Ampak nič manj logičen, kot vsa ostala zbrka - se boš nedvomno prej ali slej moral strinjati.

Edina manj nelogična predpostavka je ta, da smo simulacija in da je doumetje zgradbe simulatorja, ki nas simulira, izven kapacitet simulacije same.

To pa seveda ne pomeni, da je tisti, ki s simulatorjem upravlja, podrejen kakršnimkoli zakonom - ob vsakem trenutku lahko ustavi izvajanje in spremeni pogoje v njem, pri tem pa je čisto njegova odločitev, ali poskuša to skriti, ali pa mu je vseeno - glede na to, da nismo zaznali anomalij, ki bi implicirale takšno početje, moramo torej skleniti, da operater, ki poganja simulacijo, spi.

Saladin> Če je Bog ustvaril evolucijo, postane ločnica malo zamegljena, kajne ;)

Si se malce zaklal s temle... Ker je rezultat evolucije od anorganskega ozadja do "danes" ena najbolj nedeterminiranih stvari v vesolju, je bog bodisi posegal v evolucijo, bodisi mu je popolnoma vseeno, kaj je končni produkt (in mi to dejansko sploh nismo). Obe možnosti polomita vsakršno "dobroto", ki bi jo lahko bogu pripisal.

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: jype ()

Matev ::

hmmm

tipično ... odgovori zaviti v meglo

brezveze sploh spraševati

drugič raje reci: vse je relativno

in boš dosegel enak beden učinek

m0LN4r ::

Kdo je ustvaril Boga?
(prosim konkreten odgovor: to pomeni ime, besedo stvari, ki ga je ustvarila)
Ne zanimame tvoja vera in kaj trdiš. Hočem odgovor !
https://ref.trade.re/38mvdvxm
Trade Republic 38MVDVXM

Saladin ::

Ampak nič manj logičen, kot vsa ostala zbrka - se boš nedvomno prej ali slej moral strinjati.

Ne, se ne.
Saj tudi sam lahko pogotnem marsikatero varijablo, ampak Creatio Ex Nihilo je tako "out", da jo brez kakršnokolih dokazov ali vsaj teoretične razlage ne morem sprejeti.

Matev:
Da - striktno verjamem v evolucijo in ne podnašam kreacionizma v znanosti (če si ta odgovor iskal).
AMpak čim omenjaš Boga imaš tudi avtomatsko njegovo stvarstvo - torej kreacionizem, ampak v drugem pomenu.

Kdo je ustvaril Boga?

Ker je večen, ni potrebe, da bi bil ustvarjen (govorim o absolutni večnosti - brez začetka in brez konca).
Enostavno Je.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

jype ::

Saladin> Creatio Ex Nihilo je tako "out", da jo brez kakršnokolih dokazov ali vsaj teoretične razlage ne morem sprejeti.

Bit ex nihila je, da je brez dokazov in brez teoretične razlage. Tako kot je bit boga, da ima lahko poljubne dokaze in poljubno teoretično razlago.

kitzbrado ::

>Bit ex nihila je, da je brez dokazov in brez teoretične razlage. Tako kot je bit boga, da ima lahko poljubne dokaze in poljubno teoretično razlago.

In brez vere v karkoli.

EDIT: SIcer pa +1 na tole jype.

Zgodovina sprememb…

Saladin ::

Bit ex nihila je,

Bit Ex Nihila je, da nima bita.
Vse iz Nič.
Puf.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

jype ::

Saladin> Bit Ex Nihila je, da nima bita.

Tako je - zato tudi ne potrebuje nobene razlage - vsaka bi bila nesmiselna.

Kakršnokoli razglabljanje o tem, kako nekaj nastane iz nič, je mogoče zgolj znotraj okvirov logike, ki pa z ex nihilo šele nastane - prej je ni, ker zaradi popolnega neobstoja ne more obstajati.

Študiranje neobstoja, iz katerega naj bi vzniknilo naše vesolje, se mi ne zdi smiselno - povedal sem že, da sem zaradi popolne odsotnosti oprijemljivih dokazov prisiljen dojemati ex nihilo kot povsem enakovredno možnost vsem ostalim možnostim, ki si jih je kdorkoli izmislil. Na problem neskončnosti pač naletimo ne glede na to, skozi katero luknjo si prizadevamo priti do dokazov ali konsistentnih teorij, ki bi pojasnile, kaj se je dogajalo ob nastanku vesolja in ali je pred prostor-časom bilo kaj, kar sploh lahko ovrednotimo na kakršenkoli način.

Po moje se ne da in se ne bo dalo - tu se ne opiram na intuicijo, ampak na temeljne fizikalne principe (ki se dejansko lahko oz. morejo spremeniti, če lahko izmerimo neka nova dejstva, a se zelo verjetno ne bodo, saj smo v teoretični podlagi že dosegli nivo znanja, ki natančno opisuje principe, ki tehnološkim rešitvam določajo meje delovanja).

Saladin ::

prej je ni, ker zaradi popolnega neobstoja ne more obstajati.

Predvidevaš dvoje:
-Da pravi Nič, Neobstoj, sploh lahko "obstaja" (torej ne zgolj popoln vakuum - temveč pomanjkanje obstoja)
-Da tale Nič, Neobstoj sploh lahko omogoča karkoli drugega kot Nič.

Izjemno malo verjetno je, da sploh kaka od teh predpostavk lahko obstaja. Še manj pa, da je katera od njih realna.
Manj verjetna od Boga, manj verjetna celo od povsem realnega FSM-ja.

Sploh ne morem opisat, kako (ne)verjetna je sploh ta možnost (če sploh je verjetna oz. mogoča)

Edit:
Če govoriš o razpadu logike, je možno prav vse (možno je karkoili, neskončno varijabel). In izmed vseh teh možnih varijabel (Bog, večnost,...), od vseh možnih definicij, ki smo jih (in katerih še nismo) uspeli definirat, kizbereš za najverjenejšo eno, ki je na noben način ni možno definirat, razumet, analizirat,...
En sam 8-O :O :\ izmed neskončne množice, sigurno bolj zapletenih, ampak povsem konzistentnih, logičnih, znanih možnosti. Vidiš, kam ciljam. Izmed neskončno možnosti izbereš tisto najbolj "crazy".
Za vse drugo ti bom verjetno rekel, da je možno. Za Ex Nihilo pa trdim da ni možen (lčeprav je nedokazljiv tako kot vse ostale možnosti)
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: Saladin ()

Sergio ::

Erm, a nadležna vprašanja pa ignoriraš? :D
Tako grem jaz, tako gre vsak, kdor čuti cilj v daljavi:
če usoda ustavi mu korak,
on se ji zoperstavi.

Saladin ::

Erm, a nadležna vprašanja pa ignoriraš?

Erm, saj sem ti že odgovoril.

AMpak določena vprašanja lahko gredo v veliko odgovorov in to so ponavadi tista, ki že imajo odprta obširne teme.

Jaz le podajam osebna mišljenja (z analizo nekaterih drugih) - ne pa širokih razprav, ki se itak končajo z patom.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: Saladin ()

kitzbrado ::

-Da pravi Nič, Neobstoj, sploh lahko "obstaja" (torej ne zgolj popoln vakuum - temveč pomanjkanje obstoja)

Pravim, da o tem ničesar ne vem in da niti ne morem zvedeti (po definiciji). To je čisto druga izjava od tvoje.
-Da tale Nič, Neobstoj sploh lahko omogoča karkoli drugega kot Nič.

Če ne veš, kako Nič zgleda in kakšni zakoni tam veljajo, kako se ti potem nekaj lahko zdi bolj ali manj logično? VSE je enako možno po tem scenariju.
Izjemno malo verjetno je, da sploh kaka od teh predpostavk lahko obstaja.

Ti dam eno ekvivalentno prvi:
-Da pravi Bog, Absolut sploh lahko "vsepovsod" obstaja in vsepovsod je.
Ekvivalentne drugi ne najdem, ampak mi je čistvo vsaka posebej izmed lastnosti, ki jih pripisuješ bogu, enako neverjetna.
Sploh ne morem opisat, kako (ne)verjetna je sploh ta možnost (če sploh je verjetna oz. mogoča)

Sploh ne moram opisat, kako neverjetno se mi zdi, da nekdo dovolj odprt kot ti in očitno tudi dovolj inteligenten ne vidi, da je verjetnost za boga in ex nihilo enako verjetna (še vedno pa trdim, da je po Occamu ex Nihilo bolj logičen), samo da pri nekaterih ljudeh enostavno prevlada psiha in morajo verjeti v boga.

Saladin ::

da je verjetnost za boga in ex nihilo enako verjetna

Enako verjetno bi bilo, če bi lahko Ex Nihili opredelil kot realno možnost.

Moje mišljenje pa je, da to sploh ni realna možnost (ki zato ne gre ob bok realnih ali "možnih" možnosti).
Nekaj v stilu "syntax error". "Syntax error" ni nikoli viabilna možnost.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

jype ::

Saladin> Enako verjetno bi bilo, če bi lahko Ex Nihili opredelil kot realno možnost.

Zato ker smo boga opredelili kot "realno možnost" ? Kdaj smo pa to neumnost storili?

Saladin ::

Zato ker smo boga opredelili kot "realno možnost" ?

Tisoče izpeljav Boga, ampak vse na temelju nam znanih pojmov.
Realnih pojmov.

Ex Nihilo pa nima ničesar, razen banalne enostavnosti.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

kitzbrado ::

Tisoče izpeljav Boga, ampak vse na temelju nam znanih pojmov.

Neskončnost?
Vsemogočnost?
Vseprisotnost?
Nedoumljiva perfektnost (ta je že po imenu fajn)?

So ti ti pojmi res bolj domači od neobstoja? Meni prav nič

Saladin ::

Neskončnost?
Vsemogočnost?
Vseprisotnost?


Kavzalnost.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

oolh ::

Če prav razumem, Saladin loči brezčasnost in večnost. Da to nista isti stvari, se strinjam. Saladinov zagovor razlike je drugačen kot bo moj.

Na hitro; razlika med brezčasnostjo in večnostjo je v tem, da je brezčasnost zunanja času (in prostoru) oz. z drugimi besedami, zunanja vesolju. Večnost pa je nasprotno zavezana času, čeprav brez začetne in končne točke v času. (In prostoru, če se prav spomnim tega, kar je razvil Hawking).
Bolj strnjeno: Bog je izven časa, vesolje je zavezano času.

Kakšne veze ima to z vprašanjem o Bogu?
Natanko te, ki jih razdela Hermit v svojem postu. Eno izmed centralnih razumevanj vseh religij, ki jih Hermit navaja, o razmerju Boga in vesolja je natanko v tem, da "sta Bog in stvarstvo povsem ločeni zadevi in Bog je izven časa in prostora".

Vernikom je bilo to večkrat razodeto z "Bog ni od tega sveta". Zdaj ne bom iskal vseh citatov, ker je to preobsežno opravilo, enega Jezusovega se pa spomnim:
"Moje kraljestvo ni od tega sveta.
Ko bi bilo moje kraljestvo od tega sveta,
bi se moji služabniki bojevali,
da ne bi bil izročen Judom.
Toda moje kraljestvo ni od tod."

Tu je resda govora o kraljestvu, toda to je bolj stvar semantike in jezikovno kulturno ter zgodovinsko pogojene tradicije, ki jo vidimo tudi pri govorici o Bogu, ko pravimo da je večen. Samo razumevanje razmerja Boga in vesolja v osrednjih monoteističnih religijah pa je natanko to, ki jo razdela Hermit.
Gre za enega izmed preizkusov prave vere, saj je to kar razvije Saladin, panteizem, ki je tuj centralnim monoteističnim religijam.

In s tem se vračamo k zlu. Moja razdelava s prejšne strani o zadevnem vprašanju izhaja prav iz zgoraj povedanega.
K temu se še povrnem, saj je moje prejšnje razvitje, sežetek, ki mu je brez dobrega predznanja o literaturi, ki se ukvarja z vprašanjem zla na filozofski ravni, težko slediti.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: oolh ()

kitzbrado ::

Kavzalnost.

Ex nihilo ima pa po moje (podobno kot kvantna mehanika) naključnost.

Sploh bi lahko trdil celo, da ima kavzalnost, saj temu zaradi nepoznanja Niča sploh ne moreš nasprotovati.

Kakor-koli obrneš, se zreducira na človeško psiho in izbor v kaj verjeti. Za golo logiko bog NI bolj verjeten od Niča - enako kot za golo logiko kavzalnost ne more biti bolj pomembna od naključnosti.

Hermit ::

Najbrž bi se morali najprej pogovoriti ali je bog fizična ali metafizična kategorija. Iz Saladinovih izvajanj sklepam, da je zanj bog fizična kategorija oz. Vesolje, stvarstvo in kot takšen torej tudi podrejen oz. JE naravni zakon, razum in logika. S stališča boga kot fizične kategorije pa je Creatio Ex Nihilo res nelogičen, se mi zdi. Namreč, če bog=stvarstvo, potem je za dojemanje boga pravilno uporabiti fizikalne znanstvene metode, ker je pač fizika znanost, ki odkriva "skrivnosti" sveta. Sicer nisem fizik in morda se motim, toda fizika ne pozna "stvarjenja iz nič" ali "iz nič ni nič". Odgovor, da fizični svet oz. stvarstvo enostavno JE pa najbrž tudi ni ravno "prebavljiv", ker z vidika fizikalnega dojemanja časa in prostora, legitimno in logično ostaja vprašanje, iz česa pa je nastal ta fizični JE. Skratka, če bog=stvarstvo=fizična kategorija, si prej ali slej pri mejah fizike oz. naletiš na metafiziko. Z drugimi besedami, ali ni mogoče brezčasnost fizičnega JE doumeti samo metafizično?

Če pa smo potem že pri metafiziki (oz. se metafiziki tudi pri fizikalnem razlogovanju ne moremo izogniti in prej ali slej nanjo naletimo), je po mojem mnenju (in najbrž tudi skladno z Occamom) najenostavnejša rešitev ali boga ni ali pa bog je, vendar ločen od stvarstva oz. izven časa in prostora... in naše logike. In pot za Creatio Ex Nihilo je odprta, ker je metafizična.

P.S. Pojem metafizika razumem v smislu nadnaravno, nadfizikalno

Barakuda1 ::

Stvarstvo je torej le SLED boga, ne sama BIT boga. Mislim, da je to judovsko, krščansko in islamsko pojmovanje Boga.


Natanko te, ki jih razdela Hermit v svojem postu. Eno izmed centralnih razumevanj vseh religij, ki jih Hermit navaja, o razmerju Boga in vesolja je natanko v tem, da "sta Bog in stvarstvo povsem ločeni zadevi in Bog je izven časa in prostora".



No, končno tudi kak konstruktiven prispevek, bi rekel.

Bi le ma kratko dodal nekaj misli.

Teološko dokaj dobro strjena je misel

Stvarstvo je torej le SLED boga, ne sama BIT boga.

Ta teološka premisa, pa kot zmotno menijo nekateri, ni svojstvena le religijam knjige, pač pa tudi drugim religijam.
Prisotna je tudi v panteizmu, dasiravno nekoliko prikrito.

Tako tudi v grško-rimsko mitologijo niso vstopili bogovi kar neposredno in direktno, pač pa iz nekega začetnega stanja.

V začetku naj bi ves prostor zapolnjeval Kaos (praznina, zapolnjena z meglo). Iz Kaosa naj bi nastala Gaia (Zemlja), Tartar (Tartaros - temno brezno pod Zemljo) in Eros (ustvarjajoča in oblikujoča moč). Gaia naj bi nato iz sebe rodila Urana (Uranos - Nebo) in Ponta (Pontos - Morje).

Teološko ostane torej odprto vprašanje PROSTORA.

Religije knjige (Judovstvo, Krščanstvo in Islam) gredo tu korak naprej, in iščejo odgovor na vprašanje, ki ga panteizem ne daje. Kaj je bilo pred prostorom in kako je prostor sploh nastal.

A kot rečeno, zametki tega vprašanja se pojavljajo že prej.

Toliko zelo na kratko, kot dodatek k prvemu citatu.

Je pa malce bolj nedorečen (bolje – neposrečeno izpeljan) drugi citat, v delu ko pravi

da "sta Bog in stvarstvo povsem ločeni zadevi in Bog je izven časa in prostora".


Ta izpeljava namreč teološko ni povsem točna in dosledna in se na nek način smiselno oddaljuje od prvega citata (čeprav sem prepričan, da avtor tega ni želel. Nenazadnje gre za dva avtoraja, če kdo ni sledil vsem postom).

Če je Stvarstvo le Sled, ne pa sama Bit, to še ne pomeni, da gre za povsem ločeni zadevi.
Sled je namreč nujno povezano s Stvarnikom, dasiravno to ni Stvarnikova (božja) bit.

Teološko napačna je tudi izpeljava, da je zaradi tega (ali celo nasploh) Bog prisoten le izven časa in prostora.

Teolški diskurs namreč predpostavlja Božjo obče prisotnost.
To pa pomeni le, da bog obstoji neglede na čas in prostor.

Poenostavljeno povedano.

Bog je obstojal že pred časom in pred prostorom, slednji (čas in prostor) pa je le Sled njegove vseobče prisotnosti, v kateri pa je tudi (nujno) prisoten.

Teološko dokaj vprašljivo je zato razumeti Kristusove besede

Jezus je odgovoril: "Moje kraljestvo ni od tega sveta. Ko bi bilo moje kraljestvo od tega sveta, bi se moji služabniki bojevali, da ne bi bil izročen Judom, toda moje kraljestvo ni od tod."
Jn 18, 36-37


Kot da gre iskati Božje kraljsetvo izven časa in prostora tega vesolja, a vendarle na krajevno določnem kraju.
Da temu ni tako, je moč sklepati že na podlagi Pisma Rimljanom, kjer pisec pravi

Kajti Božje kraljestvo ni jed in pijača, marveč pravičnost, mir in veselje v Svetem Duhu.
Rim 14,17


ki dokaj jasno opredeli teolški smisel božjega kraljestva (nebes, če že ravno kdo hoče)

Lahko bi še našteval citate, a bi zašli preveč v vode ene same religije.


Še zelo na kratko o

K temu se še povrnem, saj je moje prejšnje razvitje, sežetek, ki mu je brez dobrega predznanja o literaturi, ki se ukvarja z vprašanjem zla na filozofski ravni, težko slediti.


To vprašanje je v zadnjem času brez dvoma, spet postalo eno osrednjih teoloških vprašanj.

Ni toliko vprašanje ali zlo obstoja ali ne. Vprašanja (in odgovori) se vrte predvsem okoli osrednjega vprašanja, Izvor/a Zla.

V enem prejšnjih postov sem že nakazal, da nekateri (od religioznih institucij neodvisni, ali pa ekskomunicirani teologi) zagovarjajo predvsem tezo, da je Zlo samo bistvo in bit Boga (tako kot dobrota).

Tej tezi nasproti stoji nič manj (teološko) prepričljiva teza, da je potrebno iskati izvor zla v kreaciji, podobni kreaciji časa in prostora. Da gre torej le za Sled.
Ugovori zoper takšne teze gredo predvsem v smeri.

Zakaj pa bi sploh ustvaril zlo, če je njegova bit v resnici dobrota?

Končnega odgovora ( v smislu, da bi se teoretično poenotili) na to, nam teologija trenutno še ne ponuja. Osebno pa se bolj nagibam k temu, da je izvor zla v sami biti božjega, torej, da je Bog sam, izvor dobrega in zla, ter je to (poleg drugih) bistvo Boga samega.

Saladin ::

Ex nihilo ima pa po moje (podobno kot kvantna mehanika) naključnost.

Potrebno je razlikovati naključnost od nespoznavnosti.
Sploh bi lahko trdil celo, da ima kavzalnost, saj temu zaradi nepoznanja Niča sploh ne moreš nasprotovati.

Sedaj pa si ustvaril že nekaj, kar sploh ne more biti Nič.
Nič je Nič. Neobstoj. Brez vzroka, brez pravil, brez vsega, saj če vsebuje karkoli, to ni več Nič.
Če Niču dodaš kavzalnost in kaotičnost, to ne more več biti Nič. To je že Nekaj oz. neke vrste Obstoj.

kategorija. Iz Saladinovih izvajanj sklepam, da je zanj bog fizična kategorija oz. Vesolje, stvarstvo in kot takšen torej tudi podrejen oz. JE naravni zakon, razum in logika

IN
obenem transcendentni Bog, ki je ločen od tega imanentnega Stvarstva, ampak klub temu nerazdružjljivo povezan z njim
Torej Panenteizem (čeprav se ne omejujem zgolj z tem).
Ta najbolj jasno opisuje to navezo Bog= zunaj in Bog=znotraj obenem. Ločen, a istočasno enak (ampak sam sebi ne nasprotujoč, kot si to zamišlja Barakuda)
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

kitzbrado ::

>> Ex nihilo ima pa po moje (podobno kot kvantna mehanika) naključnost.
>Potrebno je razlikovati naključnost od nespoznavnosti.

Če se pogovarjamo o ex nihilu, ta dogodek enostavno mora biti naključen. Nič oziroma nihče ga ne more sprožiti - saj to je bit ideje. Ali sem kaj spregledal? (s to ugotovitvijo tudi vidim, da je moja uporaba kavzalnosti in ex nihila v istem stavku bila čisto mimo)

>Sedaj pa si ustvaril že nekaj, kar sploh ne more biti Nič.
>Nič je Nič. Neobstoj. Brez vzroka, brez pravil, brez vsega, saj če vsebuje karkoli, to ni več Nič.
>Če Niču dodaš kavzalnost in kaotičnost, to ne more več biti Nič. To je že Nekaj oz. neke vrste Obstoj.

Še enkrat bom definiral Nič, glede katerega se kolikor vidim itak strinjava. To NI vakuum ampak neobstoj prostora, kar je bistveno drugače.

Kar sem pa hotel povedati je, da ker prav ničesar ne veš o Niču ali pa o neobstoju pred vesoljem, ne moreš/smeš sklepati, kakšno rojstvo Vesolja je bolj logično (v tem konstekstu z rojstvom mislim tisto pred Big Bangom), ker nimaš prav nobenega inputa. Zakaj bi bil bog po goli logiki boljši? V kakšnem smislu je kavzalnost vsemogočega stvarnika, ki potem ustvari vesolje, da bi prišel do svobodne volje boljša (po goli logiki) od možnosti, da je to vesolje zaradi nam neznanih fizikalnih mehanizmov nastalo iz Niča? Kje je tista prelomna točka? Da kavzalnost štima, moraš privzeti kar nekaj za lase privlečenih lastnosti boga. Od kod ta pravica? Računaj na to, da sem bolj bukov in mi razloži po korakih.

Omenil bi samo, da sicer dvomim, da si bova edina, samo me zanima, kaj imaš za reči. Za zdaj vem:
- da ti je težko priznati ex nihilo čisto iz psihološkega vidika. Predvidevam, da zato, ker si želiš, da bi žviljenje kot tako imelo nek smisel.
- poudarjaš, da je kavzalnost tisto, kar po tvoje naredi boga verjetnejšega od ex nihila, samo ne razumem, zakaj, pa me zanima.
- strinjaš se, da je bog kompleksnejši in torej po Occamu manj logičen. Točka za objektivnost.

Saladin ::

Če se pogovarjamo o ex nihilu, ta dogodek enostavno mora biti naključen. Nič oziroma nihče ga ne more sprožiti - saj to je bit ideje

Nič ne more imeti absolutno nobene lastnosti. Zato ne more biti kaotičen, naključen, sprožen,...
Ne more biti nič drugega kot Nič.
Kar privede do zaključka - kako lahko takšen Neobstoj (brez vsakršnih lastnosti) sploh:
a) obstaja?
b) omogoči karkoli drugega kot nadaljen (še ta "omogoči" in "nadaljen" ni možen) Neobstoj?

- da ti je težko priznati ex nihilo čisto iz psihološkega vidika. Predvidevam, da zato, ker si želiš, da bi žviljenje kot tako imelo nek smisel.

Do neke mere da. Seveda obstaja zato določena pristranskost, ampak upam si reči, da lahko diskutiram tudi o obstoju brez Boga.
In Ex Nihilo me ne prpriča iz zgornjih, logičnih razlogov. Oz. ne morem verjeti, da bi celo ob razpadu logike in vsega drugega ta ideja lahko bila možna.

- poudarjaš, da je kavzalnost tisto, kar po tvoje naredi boga verjetnejšega od ex nihila, samo ne razumem, zakaj, pa me zanima.

Če z kavzalnostjo eliminiraš Ex Nihilo, ti preostane le ciklična večnost ali pa Neustvarjen Vzrok.

Ciklična večnost je enostavno rečeno večna materija, ki neprenehoma spreminja svojo obliko oz. oblikuje nenhne Velike poke in Big Crunche. Ta varijanta ne potrebuje eksternega, transcendentnega Boga oz. drastično zmanjša potrebo za njim. Če Bog potemtakem obstaja, je povsem panteističen (vesolje je vse in Bog je to vesolje). To ja vzhodnjaški princip Boga.

Neustvarjen vzrok pa je tudi večen - ampak razlika med prejšnjo večno materijo je, da se iz te večnosti nastane dogovdek, ki naredi časovno končno vesolje, medtem ko večnost še traja. Torej večen "zunaj" in končno Vesolje. Kar je deizem v svoji najbolj abstraktni obliki in izhodišče za transcendentnega Boga in posledične izpeljave.

K slednjemu pa se nagibam, ker znanost še vedno nakazuje, da materija ni večna, ampak da je morala od nekje priti. Edini način, da se rešiš tega cikla pa je Neustvarjen Vzrok.

- strinjaš se, da je bog kompleksnejši in torej po Occamu manj logičen. Točka za objektivnost.

Strinjam se, da je vse drugo (tudi moj mamin recept za juho) kompleksnejši od Ex Nihila. Ta je tako banalno poenostavljen, da mora biti neke vrste "syntax errorja" in zatorej izključen kot opcija.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

oolh ::

Ja. Strinjam se z razmislekom Barakude, ko komentira Jezusove besede, ki jih le-ta izreče pred Pilatom.
Dajanje prevelike teže umeščanju Boga glede na stvarstvo, vodi stran od povdarkov, ki so lastni Jezusu.
Da Jezus ni vodil filozofskih traktatov, kot jih vodimo v tej temi, je precej očitno.

Glede vprašanja zla, h kateremu se vedno znova vračamo.

Barakuda1: "Osebno pa se bolj nagibam k temu, da je izvor zla v sami biti božjega, torej, da je Bog sam, izvor dobrega in zla, ter je to (poleg drugih) bistvo Boga samega."

To je precej standardno gnostično razumevanje izvora zla, ki se nadaljuje s tem, da Jezus ni umrl na križu zato, da bi plačal za grehe človeštva, temveč zato, da je plačal za grehe svojega očeta - Stvarnika samega - ki je ustvaril nepopoln svet, prepoln trpljenja.

Obstaja pa še radikalnejša teorija o vprašanju zla, ki jo zagovarja (med drugimi) vsaj en slovenski filozof, da namreč zlo predhodi vsakemu možnemu dobru.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: oolh ()

imagodei ::

Saladin@ Odgovor na ti ta daje prav predstava, da Bog sam ni absolutno Vsemogočen. Bog, recimo, ne more seksati z svojim enakim (ne more ustvarit enakovrednega boga-boginje), še manj pa direktno z kakim človekom. Lahko pa ustvari entitete, ki lahko seksajo, uživajo, trpijo, se rojevajo in umirajo,...) in preko njih doživlja vse omenjeno (on ne opazuje to dogajanje - on "je" to doganjanje) - v določeni meri Bog dopušča, da manipuliraš z njegovim pasivnim, imanentnim substratom (v kolikšni meri je odvisno od determinizma).

WTF?

Si Boga dejansko predstavljaš kot (vitalnega) starca z brado?

Če govoriš o krščanskem bogu - zakaj ne bi mogel ustvariti sebi enakega? Troedinost Boga so pravzaprav trije aspekti istega Boga.

Zakaj naj ne bi bil absolutno vsemogočen? (Sam bi se sicer vprašal, o katerem božanstvu govoriš, pa vseeno). Morda pa gledaš iz napačnega stališča... Tebi se zdi nedoumljivo, da Bog ne pride seksat s človekom, ampak na višjem nivoju razumevanja je pa to morda tako banalno, da o tem nihče ne razmišlja... :\ Tako, kot se otrokom zdi povsem običajno igrati z Barbiko, normalnim odrasilm pa to sploh ne pade na pamet.
- Hoc est qui sumus -

Barakuda1 ::

To je precej standardno gnostično razumevanje izvora zla, ki se nadaljuje s tem, da Jezus ni umrl na križu zato, da bi plačal za grehe človeštva, temveč zato, da je plačal za grehe svojega očeta, Stvarnika samega, ki je ustvaril nepopoln svet, prepoln trpljenja.


Gnostičen pristop, oziroma razumevanje zla poznam, vendar nisem imel v mislih tega pristopa (sicer ni ravno opravičljivo, a vendarle nisem pričakovl, da se bo našel sogovornik s katerim bi lahko diskutiral do tolikšne globine problema. Se še enkrat opravičujem).

Čeprav ta (gnostičen) teološko-filozofski pristop razumevanja izvora zla ni bil nikoli dokončno presežen in je še dandanes dokaj razširjen in aktualen, pa so šli nekateri teologi korak naprej.

Zlo tako po tej teološki premisi obstoji od vsega začetka (pogojno rečeno).
Zlo je preprosto sama bit Boga, od njega neločljiva intiteta, pravtako kot dobrota.

Nič kar predstavlja Božje stvarstvo (tu ni mišljeno le naše vesolje) tako ni "napaka". Vse je točno tisto in točno takšno kot je Bog želel. Je torej z vidika "Božje previdnosti" popolno in brez napak.

Ker pa sta Zlo in Dobro temeljna bit božjega, se le to torej nujno reflektira v vsaki njegovi kreakciji.

Jezus tako ne rabi trpeti in umreti, da bi "plačal" za grehe svoge očeta (toliko manj za grehe njegove kreacije).

No, od tu dalje pa gre ta teološka premisa kar precej v herezijo (zato jo tudi najdemo predvsem pri neodvisnih teologih in tistih, ki so bili zaradi takšnega načina razmišljanja ekskomunicirani)

Po tej teološki premisi namreč Jezus umre ravno zaradi Zla, ki je v sami biti Boga.
Umre namreč ravno zaradi njegove zlobe.

Da povem na čim bolj preprost način, razumljiv tudi tistim, ki se s predmetno tematiko srečujejo redkeje, ali pa se z njo nasploh ne ukvarjajo.

Juzus umre, ker si Bog v svoji zlobi to preprosto "zaželi", preprosto zato ker je zlo on sam.

Za razumveanje te teološke premise moram žal poseči po nekaterih delih Svetega pisam, na katere se ta premisa opira.

Bog svojo zlo "nrvao" pokaže kar nekajkrat.

Prične se že z genezo, a je manj očitno (izgon iz raja), da se dokaj dobro izkristalizira že z Abrahamom.

Bog takrat za "potešitev" svoje zle biti, terja največjo možno žrtev od svoje kreacije (človeka, ki ga ustvari po svoji podobi - in ki mu je nenazadnje neskončno vdan, kar Bog, glede na svojo vsevednost ve). Terja življenje prvorojenca.
Zanimivo je, da te svoje zahteve niti nikoli ne prekliče, vsaj sam ne.
Da žrtvovanje prvorojenca ne bo potrebno, Abrahamu namigne angel (najnižji v božanski hirarhiji).
No kakorkoli že, takrat Bog pravzaprav prvič (svetopisemsko gledano) terja človeško življenje, kot dokaz lojalnosti. Torej terja nekaj zgolj za potešitev svoje Biti.

Še spornejša pa postane zadev s Kristusom.

Tokrat terja življenje lastnega sina.

Če je bil Izak premlad, da bi razumel početje svojega očeta Abrahama (čeprav je tudi Izak spraševal očeta, kje je žrtveni kozliček in koga bosta pravzaprav žrtvovala v klavno daritev, ko pa sta vendar sama ?!?), pa pri Jezusu to ni več tako.

Še več. Jezus dobesedno prosi svojega očeta naj mu prizanese.

Tako vsi evangelisti:
1. Mt 26,39
In šel je malo naprej, padel na obraz in molil: "Moj Oče, če je mogoče, naj gre ta kelih mimo mene, vendar ne, kakor jaz hočem, ampak kakor ti."

2. Mt 26,42
Spet drugič je šel in molil: "Moj Oče, če ta kelih ne more mimo, ne da ga pijem, naj se zgodi tvoja volja!"

3. Mr 14,36
Govoril je: "Aba, Oče, tebi je vse mogoče! Daj, da gre ta kelih mimo mene, vendar ne, kar jaz hočem, ampak kar ti!"

4. Lk 22,42
"Oče, če hočeš, daj, da gre ta kelih mimo mene, toda ne moja volja, ampak tvoja naj se zgodi."

No, konec je znan. Kriastus umre na križu.

(kot intermeco, deloma za šalo, deloma zares, saj sem zasledil že tudi povsem resne teološke diskusije v tej smeri)

Kristus umre zaman, saj se tudi po njegovo smrti nič ne zgodi. Bog preprosto ne drži obljube in zlo je še naprej prisotno.

Kristus torej ne umre niti zaradi grehov ljudi, niti zaradi greha (napake) očeta, pač pa umre preprosto zato, ker si Bog to želi in je takšna njegova volja (primerjaj kristusovo prošnjo:

- toda ne moja volja, ampak tvoja naj se zgodi."

- vendar ne, kar jaz hočem, ampak kar ti!"

Ta teološka premisa tako predpostavlja, da je izvor zla v samem Bogu, ki ne more mimo svoje biti niti ko gre za njegovega sina.

Še do večjih teoloških zapletov pa pride, če se sprejme teološka premisa, da je Jezus le utelešen Bog, a o tem kdaj drugič, čeprav so tudi te teološke izpeljave izjemno zanimive.





Obstajajo pa še radikalnejša teorija o vprašanju zla, ki jo zagovarja (med drugimi) vsaj en slovenski filozof, da namreč zlo predhodi vsakemu možnemu dobru.


Tudi ta teorija mi je znana, vendar ima eno majhno "slabost".

V principu gre pri tej teološki premisi zgolj in samo za antipod Bogu, katerega bit je dobrota.

Seveda se lahko poigravamo tudi s to možnostjo, a nas v končni sekvenci pripelje na enaka nepremostljiva nasprotja, nedoslednoti in nedorečenosti, kot premisa o Dobroti kot edini biti Boga.

To je tudi razlog zakaj sem ji manj naklonjen.
««
5 / 11
»»


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

Debata pri filozofiji

Oddelek: Šola
474289 (2735) Saladin
»

Saladin sprašuje - Postinteligenten Bog (strani: 1 2 3 4 5 6 7 8 )

Oddelek: Problemi človeštva
35636507 (29013) Saladin
»

Vprašajte Saladina - Bog part deus (strani: 1 2 3 49 10 11 12 )

Oddelek: Problemi človeštva
59431566 (20034) donfilipo
»

Religija, znanost in hvala za vse ribe (strani: 1 2 3 48 9 10 11 )

Oddelek: Problemi človeštva
51427603 (21545) jype

Obstaja mesto za Boga v sodobni znanosti? (strani: 1 2 3 4 )

Oddelek: Znanost in tehnologija
18513684 (11353) OwcA

Več podobnih tem