» »

Samo človek lahko... (DARPA Urban Challenge)

Samo človek lahko... (DARPA Urban Challenge)

1 2 3
4
»

darkolord ::

Še kot zanimivost par povezav, kaj se trenutno dogaja. Evropskih projektov na to temo je OGROMNO:

- ADAS - staro par let sicer, ampak kljub temu zanimivo (iz te prezentacije je razvidno tudi prizadevanje za ažurnost podatkov o cestah in o vsakem prometnem znaku).
- PREvENT - ene par zanimivih podprojektov, pa v meniju na desni jih je še en kup, kot na primer:
- MAPS/ADAS - uporaba digitalnih map kot senzorjev




Zgodovina sprememb…

  • zavarovalo slike: gzibret ()

keber ::

> To ja, ampak preberi še drugi ostali del iste alineje. A se en kolovoz tudi šteje za križišče?

Načeloma ne, razen če ima znak križišče s prednostno cesto. Ker tako ali tako niti ljudje ne vejo tega, je vprašanje irelevantno.

>Ja, ampak znak je postavljen na popolnoma enako mesto, kot če bi bil za omejitev za tiste, ki naprej vozijo po avtocesti. Tukaj potem že ne gre več za samo prepoznavanje znakov, ampak je potrebo zraven imet še prepoznavanje križišč, odcepov, dovozov, ...

Glede na to, da naj bi avto sam vozil po cesti, na kateri so tudi križišča, odcepi, dovozi, je to precej jasno, kajne?;)

Zelo drago (oddajniki v znakih), potrebno je zagotovit napajanje, potrebno je standarizirat oddajnike (nekdo zgoraj je omenil, da bi samodejni voznik (ki bi bral tudi znake) odpravil potrebo po standarizaciji), obstaja možnost "napadov"

Trenutni znaki s spreminjajočo vsebino so pa zastonj danes, kajne?

>> Kako pa izgubi podatke o zadnji omejitvi?
> Izguba napajanja recimo. Ali pa prevoz ob okvari

Glede na to, da avto v tem primeru itak ne dela, je zaskrbljenost glede izgube podatkov o zadnji omejitvi naravnost smešna.


Sicer je pa glavna zadeva prepoznavanje okolice in dogajanja v njej. Vsa vprašanja, ki jih ti navajaš, so, preprosto povedano, zlahka rešljiva z množico IF ELSE stavkov. ;)

darkolord ::

Jah, te težave bi bile rešljive, če bi sistem za prepoznavanje znakov deloval v kompletu s popolnoma avtomatskim voznikom. Uporabno morda za DARPA challenge. Sam tak sistem kot dodatek človeškemu vozniku bi pa še vedno imel večino teh težav. Jaz govorim o slednjem, ker avtomatskega voznika ne bomo še dolgo videli v običajnih avtomobilih

Težko se je pogovarjat tko, ker se eni pogovarjate o avtomatskem vozniku, drugi pa o dodatnem sistemu za pomoč.

> Glede na to, da avto v tem primeru itak ne dela, je zaskrbljenost glede izgube podatkov o zadnji omejitvi naravnost smešna.

Voziš se po avtocesti (omejitev 130), ko ti na primer zmanjka goriva (al pač nekaj drugega, ne se na ta detajl obešat). AMZSjev kamion avto odpelje do mestne bencinske črpalke, kjer napojiš svoj avto. Kako bo zdaj avto vedel, da mora od sedaj voziti 50 (čeprav je zadnja omejitev bila 130)?

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: darkolord ()

jype ::

Po GPS koordinatah, vendar.

darkolord ::

Potem mora itak bit omejitev shranjena skupaj z mapami. Zakaj bi potem prepoznaval še znake?

jype ::

Ker, čeprav ni težko vpisovati izrednih razmer in jih brati iz online podatkovnih zbirk, se vseeno hitreje postavi varnostni trikotnik ali ustrezen prometni znak na sam kraj, kjer izredno stanje nastopi.

Tako lahko GPS javlja, da je omejitev 130 km/h, v resnici pa je primernejša hitrost 30 km/h. Mimogrede, danes sem šel z biciklom po mostu čez obvoznico, pa spodaj videl srečno iztečen primer, ko bi prav prišel "avtomatski voznik". Z enega tovornjaka je padla vreča cementa ali nečesa podobnega in približno 20 avtomobilov, ki so prišli za njim, je kakih 50 metrov prevozilo z vidljivostjo nič (0) metrov pri hitrosti nad 100 kilometrov na uro. Dva od njih sta se precej filmsko zasukala.

WarpedGone ::

Pišuka, zakaj znaki? Rinete nekam, kjer smo štorasti in bomo štorasti še kar nekaj časa (zanesljivo avtomatsko prepoznavanje vzorcev) medtem ko pa je alternativa na pladnju in izvedljiva danes. Dvosmerni navigacijski sistem je čisto taprava in funkcionalna rešitev. Avtomobil ne samo da sprejema, ampak zna tudi poročat kadar ugotovi da je na cesti situacija mal drugačna kot pa naj bi bila. Ti besno skočiš na zavoro, avtomobil poroča v centralo da se na tvojih koordinatah nekaj sumljivega dogaja, avtomobili za tabo pa avtomatsko začnejo zavirat in piskat. V milisekundi, tudi v najhujši megli. Nočete centrale? Prav, pa se nardi P2P princip. Itak mene ne zanima tolk, kolk besno u beogradu zdele nekdo bremza, me pa zanima kaj je 200m pred mano. Radio kratkega dosega pa je stvar pokrita.

Pa ne samo besno zaviranje, če avto zanese, če se ustavi sredi cestišča, če so prižgani vse štiri utripalke, če je bil med vožnjo nenaden manever (kot naprimer umikanje kakšnemu kamnu na cesti), če ... možnosti ogromno.
Zbogom in hvala za vse ribe

Matev ::

če bi razvili umetno inteligenco
potem bi lahko umetni avtopiloti vozil avto ali letalo

in bi bilo vseh problemov z znaki konec

tudi če znakov ne bi bilo, bi bilo OK

tu bi bil računalnik celo močnejši od človeka

jype ::

Matev> potem bi lahko umetni avtopiloti vozil avto ali letalo

Letalo?

Kaj takega!

Kako pa misliš, da danes letijo potniška in tovorna letala? Ja, tudi pristaja (lahko) robot, že nekaj let.

darkolord ::

S tem da jih je (avtopilotov) več, pa letališče mora bit ustrezno opremljeno (kar jih baje ni prav dosti), pa samo znotraj točno določenih pogojev deluje

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: darkolord ()

Matev ::

ne mešati avtopilota z človekim šoferjem

če bi imel komp inteligenco bi bil kot šofer

tako je pa zgolj in samo avtopilot

Luka Percic ::

Komp seveda ima inteligenco- določene vrste.

Imo bi letala lahko že popolnoma avtonomno letela- samo potem nebo pilotova napaka kriva, ampak družbe ki ima letalo v lasti. Družbo pa se po crashu da tožit, mrtvega pilota bolj težko.

darkolord ::

Kriva za kaj? 8-)

jype ::

darkolord> S tem da jih je (avtopilotov) več, pa letališče mora bit ustrezno opremljeno (kar jih baje ni prav dosti), pa samo znotraj točno določenih pogojev deluje

Ja. In? Ni težko in ni drago (niti naprave na letališču, niti naprave v letalu).

darkolord ::

Če se ti taka draga oprema zdi poceni, tudi prav. Ampak še vedno ostaja dejstvo, da avtopilot ne zna vodit letala od začetka do konca in da se v veliko situacijah pilot bolje odreže

jype ::

Saj ne pravim, da se ne.

Pravim samo, da prepoznavanje prometnih znakov ni nesmiselno in da lahko danes naredimo razmeroma poceni pomagala, ki močno zmanjšajo možnost, da človeške napake privedejo do nesreče.

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: jype ()

WarpedGone ::

In kako si predstavjaš to?

Da avto na vsakem stop znaku avtomatsko ustavi? Da ob vsakem znaku delo na cesti zabremza na 30? Da ob vsakem znaku za naselje zabremza na 50 in noče it hitrej dokler ne vidi znaka za konec naselja? Da sploh nikoli noče hitrej kot 130? Da ne gre hitreje od 90 razen če vidi znak za AC? In kaj če ga slučajno spregleda? Bo fural fural največ 90 po AC?

Al bo samo piskal, ker boš delal nekaj drugega, kot pa se bo njemu zdelo, da bi lahko? Al bo samo avtomatsko klicak policjo, ker se mu zdi, da delaš prekršek? Vklopu 4 žmigavce?

Rešuješ problem na način, ki rodi 10x večji problem.
Zbogom in hvala za vse ribe

jype ::

Piskal in sintetiziral sočne kletvice, pač glede na to kako bebavo se obnašaš med vožnjo. Če si na primer popravljaš šminko v vzvzratnem ogledalu, je, če za teboj ni nikogar, samodejno sunkovito ustavljanje odlična "kazen".

WarpedOne> Rešuješ problem na način, ki rodi 10x večji problem.

Torej je TV kamera namesto vzvzratnega ogledala 10x večji problem, ker "se lahko zgodi, da v njej spregledaš šleparja, ki prihaja z desne" ?

Ne pretiravaj.

Luka Percic ::

Jaz pa bi znak le predvajal vozniku na vetrobransko steklo (ne dejansko sliko, ampak "očiščeno"(beri; prepoznano, ter potegnjeno iz baze v vektorski obliki)), poleg tega bi pa recimo merilec ko bi šel čez dovoljeno hitrost, obarval rdeče od tam naprej, od koder je omejitev. Torej več greš preveč, več rdečega opozorila. Da bo pa avto kaznoval voznika.. hehe, kdo bo pa tak avto kupil?

Starši otrokom?:D
Avto naj nenadležno opozarja, da je manjša možnost da kaj falimo, če nočemo falit. Če pa hočemo, naj nam da mir. Za tisto so policaji.

Zgodovina sprememb…

jype ::

Luka Veliki> Avto naj nenadležno opozarja, da je manjša možnost da kaj falimo, če nočemo falit.

Ja, točno to sem tudi sam hotel povedat.

WarpedGone ::

Eto, tle smo pa skup. Prepoznavanje je lahko helper, ne pa gazda.
Zbogom in hvala za vse ribe

darkolord ::

No, jaz sem tudi v tej smeri razmišljal, zato sem tudi napisal nekaj možnih težav in pomanjkljivostih (pri katerih še vedno vztrajam ;)) - keber jih je pa poskušal ovreč s tem, da je prepoznavanje znakov le del popolnoma avtomatskega voznika.

Samsung06 ::

Global Hawk

No tale stvarca že kr nekaj let sama pristaja, take offa, vglavnem človek ni potreben za nič. Vse kar mora dat uav-ju koordinate misije. Pa to je blo že pred leti, kaj pa majo zdej oz kako so napredovali pa je secret :D Vglavnem, človk naj bi bil le še zaradi tega, da končno potrdi Fire" gumb na kako tarčo.

Samsung06 ::

aja pa se tole. Space shuttle tud baje sam pristaja, tko da,...

Samsung06 ::

Pa še en članek o modelu X-47, ki bo zabil še en žebelj v krsto.

X-47

Wiki

darkolord ::

Mnja, samo tole so unmanned zadeve, tako da se v najslabsem primeru unici kup pleha (z izjemo Shuttla, čeprav imam v spominu, da še vedno pilot izvede pristanek) :)

BigWhale ::

Space Shuttle je samo en pristal avtomatsko. Prvi, ki je sel gor brez posadke. 'Final Approach' in pristanke izvede pilot.

flipflop ::

Še enega pravega razoga zakaj avti ne bi bili sposobni sami vozit po cestah niste navedli, al sem ga pa jst spregledal?

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: flipflop ()

Barakuda1 ::

flipflop

Ti ga bom pa jest navedo

Ker potem se mladci (ne vsi) in ostali zakompleksančki ne bi mogli izživljat in nabijat adrenalin v žile seb, pa oni dečvi poleg njega, al pa drugmu tipčku, ki naj bi mu bil fauša, kolk pa njegova zverina potegne, če pohodiš gas do konca.

Si zdaj zadovoljn?

Ni šans, da bo človk dopusto, da mu ena sčipirana konzerva vzame vesele do življenja. o.k. :|

keber ::

>>> Space Shuttle je samo en pristal avtomatsko. Prvi, ki je sel gor brez posadke. 'Final Approach' in pristanke izvede pilot.

Prvi Space Shuttle je šel gor z dvema članoma posadke. Lahko pa že od prvega dneva uporabe shuttle pristane popolnoma avtomatsko, tako da neke hude potrebe po ročnem upravljanju tega jadralnega letala ravno ni.

flipflop ::

Ni šans, da bo človk dopusto, da mu ena sčipirana konzerva vzame vesele do življenja. o.k.


Bo, bo, step by step.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: flipflop ()

darkolord ::

flipflop: predrago bi blo in preveč nezanesljivo

keber ::

... na začetku.

Kasneje bo pa precej drugače.;)

BigWhale ::

Keber, ja mybad. Shuttle ni sel gor brez posadke. Se posipam. Je pa sam pristal Buran.

keber ::

No, saj in če je sam od sebe letel nek sovjetski vesoljski čoln skoraj 20 let nazaj, potem ni vrag, da bi moderni mercedesi in ostala krama lahko nekega dne šibali sami od sebe tudi po cesti.

V svetu imate kar nekaj metro linij, kjer ni "za volanom" prav nikogar, pa o kaki nesreči še ni bilo slišati.;)
O nesrečah, kjer pa je bil udeležen tisti nekdo, pa se je že precej pisalo.

darkolord ::

Metro brez voznika je približno tako kot lift :)

keber ::

Zakaj se pa potem šele zdaj uvaja, če je tako ajnfah? Lift poznamo že preko 100 let.;)

dejanrus ::

Jaz sem enkrat na faksu dobil darpa čelenđ za semniarsko nalogo in sicer narediti AI voznika iz videoposnetkov.

Stvar je celo neverjetno delovala že z samim raspoznavanjem cestišča iz posametnih frameov in nato dokaj korektno simulirala naklon volana. Sicer nisem delal nič na razpoznavanju avtomobilov, znakov in podobnega, vendar mislim, da to ne bi bil problem, saj je prometni znak ali avto veliko lažje prebrat iz slike kot rob cestišča. Problem je bil prevsem v stanju naših cest, ki si ga računalnik deli z nami, saj je rob in sredina nekje zelo relativna stvar. Druga problematična zadeva so bile vremenske neusečnosti, ko je na nespluženi cesti celotna slika praktično bela, ali ko je v velikanski luži pred tabo na glavo obrnjen horizont namesto asfalta (na mokrih cestah je delovala recimo 90%), toda take zadeve bi se z današnijimi tehnologijami in malo boljšo komunalno službo dalo hitro rešit.

Sicer sem enkrat hotel zadevo namontirat na eno staro 101ko, sam sem idejo zaradi pomankanja resursov opustil, ker bi mi lokalni električar in strojnik preveč pobrala za izdelavo elktro in mehanskih vmesnikov. Je pa sicer tega že kar dolgo in če bi mi danes dali ustrezno ekipo, radar, gps, laserje, hardware, dobro plačo pa dve leti cajta sem prepričan, da bi se upal zapeljat en krog po naših cestah (ampak ne z mojim avtom). Mislim pa da cena vsega skup tudi glaven problem, zakaj takih zadev še nimamo. Namreč avto z vsemi temi gađeti bi bil najbrž drag kot spaceshutle.

gzibret ::

dejanrus - dve vprašanji!

Prvo: S čim pa si to delal?

Drugo: Trenutno (imaš še 14 dni časa) poteka razpis za prijavo raziskovalnih projektov ARRS. Za področje tehnike je namenjeno nekaj več, kot 2 milijona €. Če bi rad delal več na tem, se poveži s kako izmed raziskovalnih skupin ( tukaj je seznam) in predlagaj.... Saj ta denar je namenjen prav za takšne stvari, o katerih govoriš. Če rabiš več informacij, kontaktiraj na ZS.
Vse je za neki dobr!

dejanrus ::

1. Pa ne se mi smejat, delal sm z Delphijem, čeprav vem da bi blo bolje v čem drugem. Razlog je bil v tem, da sem ga takrat rabil tudi za nek drug projekt in sem ga hotel malo spoznat. Sicer pa to nima veze, ker so glavni problemi čisto logične narave.

2. Hvala za informacije!!! 14 dni praviš, se bom pozanimal, problem je le, da je source in dokumentacija samo še na FRI-ju v Lj. Bom probal dobit od takratnega asistenta, če je še živ :) No, sicer pa imam glavne ideje in rešitve še vedno v glavi, tako da ne bi bil problem še enkrat spisat en demo. Bom za foro poizkusu. Res hvala še enkrat za linke!

Keyser Soze ::

Ni šans, da bo človk dopusto, da mu ena sčipirana konzerva vzame vesele do življenja. o.k.



Bo, bo, step by step.


Saj se ne bom pretirano vmešaval v tole debato, ker imam preveč deljena mnenja. Samo... WTF si pa tukaj povedal?:\

Bo, bo... Mašina STEP BY STEP človeku vzela VESELJE DO ŽIVLJENJA?!

Zakaj bi potem vlagali v napredek. Meni ni v interesu, da mi ščipana konzerva vzame veselje do življenja. Kvečjemu obratno.
OM, F, G!

flipflop ::

Sej je jasno, korak za korakom bojo nove tehnologije prevzemale vedno večji delež pri vožnji avta. Na knoc boš pa samo še potnik.8-) Če ti je pa vožnja avta veselje do življenja... si verjetno v manjšini

Thomas ::

Sej ni problema. Mašina ti lahko dovoli razne vratolomnosti. Recimo vožnjo po dveh kolesih in z drugima dvema kolesoma nad prepadom ter nasproten promet ravno takih norcev, če ne še hujših, ki prehitevajo v škarje ...

Pa se nikomur nič ne zgodi, ker mašina vedno poseže pravočasno vmes, z minimalnim nujnim posegom. Ti pa uživaš ko James Bond.

Če je mašina enkrat dovolj dobra, jasno.
Man muss immer generalisieren - Carl Jacobi

snow ::

Še en mesec to tekmovanja. Na tej strani je predstavitev vozila, ki so ga naredili na MIT.
Random mutation plus nonrandom cumulative natural selection - Richard Dawkins
1 2 3
4
»


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

Šahovski problem - mat v dveh potezah (strani: 1 2 3 4 )

Oddelek: Znanost in tehnologija
19119468 (7911) msjr
»

Go: človek proti računalniku 2-0 (strani: 1 2 3 )

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
12527854 (23230) Thomas
»

Puščavsko zmagoslavje robotskih vozil (strani: 1 2 3 4 )

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
16816209 (13297) BigWhale
»

Kasparov vs. Fritz 8 (strani: 1 2 3 4 5 6 )

Oddelek: Znanost in tehnologija
27317345 (14259) Thomas
»

Kasparov vs Junior (strani: 1 2 3 4 )

Oddelek: Znanost in tehnologija
18314292 (11153) Thomas

Več podobnih tem