vir: Ars Technica
Kdor je letos poleti pričakoval kisle kumarice, se je uštel, kajti Epic Games so se z Applom in Googlom zapletli v spor, ki je navzven morda videti kot banalno podjetniško izsiljevanje, a lahko vendarle daljnosežno odloča o naravi delovanja online trgovin tehnoloških velikanov. Vse se je pričelo v četrtek popoldne, ko so v Epic Games lansirali novo posodobitev za svoj igričarski fenomen Fortnite. Specialnost "Mega Dropa" je v spremembi mikronakupovanja vsebine v igri, saj so uporabniki po novem dobili možnost nakupa neposredno od Epica, se pravi mimo trgovin Apple Store ali Google Play, ki si od vsake transakcije vzameta 30 odstotkov, nad čimer v Epicu že dolgo bentijo. Direktni nakup je okoli 20% cenejši, kar je seveda ugodnejše za igralce, toda takšno delovanje je hkrati v neposrednem nasprotju s pogoji sodelovanja na obeh trgovinah. Zato je Apple v četrtek zvečer Fortnite brcnil s Stora, nekaj ur pozneje je sledil tudi Google. Kdor je igro kupil že predtem, jo lahko še vedno požene, a bo prikrajšan za vso prihodnjo vsebino, kar je za naslov tipa free-to-play, ki na širjenju takšnih mikrododatkov živi ali pade, ogromen hendikep. Epic Games so imeli očitno vse že skrbno naštudirano, saj so dobesedno v hipu odgovorili tako s tožbo, v kateri očitajo velikanoma oviranje konkurence, kakor tudi medijsko kampanjo #FreeFortnite, ki je dobila nekam bizarne odtenke s propagandnim videom, izpeljanim iz proslavljene Applove reklame "1984" za prvi Macintosh.
Na površju je položaj nemara jasen: v Epic Games so kršili pravila, zato so bili kaznovani, sedaj pa ceneno izsiljujejo, ker imajo v rokah eno najuspešnejših iger v zgodovini. In za to povrhu vsega precej hinavsko izkoriščajo otroke, - ogromen delež igralcev Fortnita je mladoletnih - ki gotovo še ne zmorejo zapopasti vseh podtonov ekonomske vojne med tehnološkimi velikani in bodo predvsem besni, če bo njihova zabava okrnjena. Toda jasno je, da se takšni spopadi ne razvijejo čez noč in kdor položaj online trgovin spremlja pobližje, je zaostrovanje sporov pričakoval; le da bržčas ne v podobi risankastih likov, ki mečejo kladiva v govoreča obgrižena jabolka. Epic Games si časa za vstajo niso izbrali naključno, saj se odpor proti "osovraženim tridesetim odstotkom", ki so dejansko oderuški in zavirajo razvoj, vztrajno krepi širom sveta. Lani je Spotify okoli tega sprožil pritožbo pri Evropski komisiji, ki je letošnjega junija na tej osnovi pričela dve uradni preiskavi. V debate so vstopili tudi ameriški kongresniki in senatorji, ki marže označujejo za kraje in tudi ob zadnjem zaslišanju v Kongresu se je Tim Cook naposlušal očitkov v tej smeri. Dodatno zato, ker so na dan prišle informacije, da si lahko nekateri privilegiranci, v tem primeru Amazon, pri Applu dejansko izposlujejo popust! Včeraj se je oglasil celo Facebook in pristavil svoj lonček, tako da je vsa čorba res dobro zavrela.
Kar je torej navzven videti kot ravsanje med tistimi, ki so postavili peskovnik in onimi, ki bi se radi v njem igrali, ima globoko ozadje in izid bi lahko bistveno premešal denarne tokove okoli takšnih trgovin, s tem pa spremenil položaj predvsem manjših razvijalskih podjetij, za katere bi razlika med denimo 30- in 20-odstotno maržo pomenila ogromno. Ker gre ravno za Fortnite, obenem tudi ne moremo mimo dejstva, da tod že dolgo obstajajo takšni zaprti sistemi - namreč tržnice na konzolah, ki si odjedo enakih 30 procentov. Tim Sweeney, šef Epica, odgovarja, da se s tem lažje sprijazni, ker je večina konzol (to je, razen Nintendovih) prodajana pod ceno in je zaslužek s trgovinami zanje ključen. Druga finesa, vredna omembe, pa je tista, da Apple ljudi žuli bolj kot Google. Na Androidu je mogoče programje distribuirati tudi mimo Google Playja, le da imajo firme ob tem kup dodatnih nadlog, zaradi katerih se je na primer tudi Fortnite letošnjega aprila vrnil na tržnico, kjer ga leto in pol ni bilo. Na Applu pa se mimo Stora ne da.
Trenutno ni preveč verjetno, da bi prišlo do hitre poravnave, kajti Apple je bil do svojega ograjenega vrtička doslej zelo zaščitniški in težko si je predstavljati, da bi se upravljalci tržnic kar tako odrekli dišeči pogači. Verjetno bo ključno to, koliko drugih velikanov ali celo politikov bodo uspeli v Epic Games potegniti na svojo stran in spor prodati kot "boj za svobodo razvijalcev ter pravice potrošnikov". To zna biti kar zaguljena naloga, saj so v zadnjih letih postali ena bolj razdvajajočih firm v igričarski industriji, predvsem med samimi igričarji. Najbolj zaradi spopada s Steamom in posledičnega kupovanja ekskluzivnosti iger za svojo trgovino Epic Store, medtem ko bi ameriško politiko lahko skrbelo dejstvo, da so v 40-odstotni lasti kitajskega Tencenta. Ja, čorba skorajda ne bi mogla biti bolj vrela in začinjena. Otročad bo pa pač za nekaj časa morala na sonce.