»

Človek spet premagal računalnik v igri go, ampak ...

Ars Technica - Že pred sedmimi leti se je zdelo, da je konec. Nekdanji svetovni prvak Lee Sedol v igri go je s 4:1 izgubil proti računalniku, s čimer je še v eni igri padla človeška premoč. Ko je tri leta pozneje neuspešno poizkusil vnovič, je resignirano ugotovil, da se umetne inteligence ne da premagati. A morda se jo da pretentati.

Ko umetna inteligenca želi premagati človeka, ji je povsem vseeno, kako to stori. Če pri igranju številnih iger ugotovi, da se kakovost človeške igre po sto potezah zmanjša, ker se ljudje utrudijo, se bo naučila izkoriščati to dejstvo. Podobno je storil Kellin Pelrine, ki je premagal enega izmed najboljših programov za igranje goja KataGo. Pelrine je predhodno ugotovil, da ima KataGo slepe pege in določenih taktik ne razume. To mu je v resnici povedala računalniška analiza, a ko je taktiko usvojil, jo je uporabil brez pomoči. In nato je igral proti KataGoju, ki je izgubil s 14:1.

Kako premagati KataGo, je ugotovila druga umetna inteligenca, ki jo je pripravilo...

7 komentarjev

DeepMindovi boti v Starcraftu 2 premagujejo profesionalce

Slo-Tech - Algoritem AlphaStar, ki so ga napravili v Alphabetovem laboratoriju DeepMind, je v igri Starcraft 2 z desetimi zmagami v enajstih dvobojih odpravil profesionalna igralca MaNo in TLOja, kar je prvi takšen dosežek za strojno inteligenco.

Po tem, ko se je strojna pamet lani začela bosti z najboljšimi ljudmi v Doti 2, smo vse bolj nemirno čakali na to, kaj bo laboratorij DeepMind sčaral v Starcraftu 2. In ni razočaral - v brezhibno predstavljenem dogodku je z novim algoritmom AlphaStar povozil poklicna igralca ekipe Team Liquid, Daria "TLO" Wünscha in Grzegorza "MaNa" Komincza.

AlphaStar je plod množice novih pristopov v strojnem učenju, o katerih so se podrobno razpisali. Nevronsko mrežo so začeli učiti z nadzorovanim učenjem na posnetkih iger ljudi. Nato so na...

206 komentarjev

MIT ustanavlja fakulteto za umetno inteligenco

vir: Wikipedia
New York Times - Ugledna ameriška zasebna raziskovalna univerza, Massachusetts Institute of Technology, se želi z milijardo dolarjev vredno naložbo uvrstiti med kalilce bodočih poznavalcev umetne inteligence (AI). Področje se namreč že vse od svojega razmaha pred kakimi desetimi leti, ko so dovolj zmogljivi računalniki postali širše dostopni, sooča s pomanjkanjem ustreznega kadra.

Kot je povedal predsednik MIT, Rafael Reif, v novi ustanovi ne bo šlo zgolj za pridobivanje znanja s področja AI, pač pa bo fakulteta iskala predvsem "dvojezične talente za prihodnost". S čimer je meril na študente naravoslovnih in družboslovnih znanosti, ki bodo svoje področje znali povezovati s strojnim učenjem. Poleg tega bodo del učnega procesa namenili tudi etičnim vidikom...

35 komentarjev

AlphaZero igra šah, go in šogi

Slo-Tech - Googlova podružnica DeepMind je predstavila novo generacijo svoje umetne inteligence, ki so jo poimenovali AlphaZero in je pometla s predhodniki. V enem samem dnevu se je naučila šaha, goja in šogija bolje od vse dosedanjih programov, ki so tako ali tako že zdavnaj premagali ljudi.

Spomnimo, da je AlphaGo premagal tudi svetovnega prvaka v goju in si pridobil naziv najboljšega igralca goja na svetu. Oktobra so razkrili obstoj njegovega naslednika AlphaGo Zero, ki se je učil drugače. Ni si ogledal nobenih odigranih partij, temveč je poznal le pravila in se potem učil tako, da je igral proti sebi. V dobrem mesecu je postal najboljši igralec goja na svetu, boljši tudi od predhodne verzije programa. Sedaj je tu AlphaZero (za izbiranje imen v DeepMindu res nimajo...

68 komentarjev

Boksarski dvoboj leta z zamudo zaradi težav s spletnim prenosom

Slo-Tech - Danes zgodaj zjutraj se je v Las Vegasu odvijal boksarski dvoboj leta, v katerem sta se pomerila Floyd Mayweather in Conor McGregor. Na dogodku se je obrnilo veliko denarja, kdor si ga je želel ogledati, pa je moral globoko seči v žep. Ogled pred televizije ali interneta je bil namreč v ZDA mogoč le s plačilom (pay-per-view) 100 dolarjev, skupno pa naj bi zbrali več kot milijardo dolarjev. Naval je bil tako velik, da ga strežniki niso zmogli, zato si številni kupci niso mogli ogledati dvoboja. Ta se je prav zaradi tehničnih težav s streamingom začel z enourno zamudo. To je eden največjih tehničnih spodrsljajev na velikih športnih dogodkih.

Da je za ogled dvoboja prek spleta vladalo veliko zanimanje, je bilo jasno že pred dvobojem. Več deset spletnih strani,...

35 komentarjev

Umetna inteligenca zmaguje tudi v Doti 2

Slo-Tech - Šah in go smo že izgubili, sedaj pa je umetna inteligenca premagala tudi enega najboljših igralcev e-igre Dota 2 (Defense of the Ancients 2). Na mednarodnem turnirju The International 2017, ki je potekal v Seattlu, se je med človeškimi igralci znašel tudi bot, ki ga je ustvarila organizacija OpenAI. Gre za neprofitno organizacijo, ki jo financira Elon Musk, in se ukvarja s tem, kako preprečiti umetni inteligenci, da bi uničila svet.

OpenAI se je v igri 1 na 1 pomeril z Danylom Ishutinom z vzdevkom Dendi, ki je član ekipe Natus Vincere. Odigrati bi bila morala pet iger, a se je Dendi že po dveh prepričljivih porazih predal. Dendi je kasneje v izjavi povedal, da je po eni strani igra OpenAI delovala zelo človeško, po drugi strani pa je...

30 komentarjev

Računalnik na svetovnem prvenstvu v goju tretji

Heise - V Osaki na Japonskem se je končalo prvo svetovno prvenstvo v goju, na katerem so sodelovali po en predstavnik Japonske, Kitajske in Južne Koreje ter umetna inteligenca v obliki programa DeepZenGo. Svetovno prvenstvo je kar posrečen izraz, ker je Japonsko zastopal Yuta Iyama, ki je sicer 9. na svetu in najboljši Japonec, Kitajsko tretji igralec sveta Mi Yuting (drugi najboljši Kitajec), Južno Korejo pa drugi igralec sveta in najboljši Korejec Park Junghwan. Oče umetne inteligence DeepZenGo je Hideki Kato, pri razvoju pa je sodeloval še Yoji Ojima. DeepZenGo je bil torej rojen na Univerzi Tokio.

Velik človeški poraz proti računalniku smo v igri go že videli, ko je DeepMindov AlphaGo s 4:1 premagal Leeja Sedola. V Osaki so...

6 komentarjev

Izgubili smo še v pokru

Slo-Tech - Na 20-dnevnem turnirju BrainsVsAI, ki je potekal v Rivers Casinoju v Pittsburghu, je človeštvo moralo priznati še eno zmago umetni inteligenci. Po več kot 120.000 odigranih partijah pokra heads-up no-limit Texas Hold'em je umetna inteligenca po imenu Libratus, ki jo je razvila Carneige Mellon University, prepričljivo premagala štiri človeške velemojstre. Podoben turnir je potekal tudi leta 2015, ko so bili ljudje še boljši od računalnika.

Toda dve leti sta dolga doba in to pot Dong Kim, Jason Les, Jimmy Chou in Daniel McAulay niso bili kos Libratusu. Ob tem je treba priznati, da je imel slednji nekaj prednosti, saj je delal dan in noč. Podnevi je igral poker, ponoči pa je preračunal igre in se učil na podlagi odigranih partij, tako da je...

56 komentarjev

Skrivnostni velemojster goja kar Googlov AlphaGo

qz.com - V zadnjih tednih sta se na internetu pojavila neznana igralca goja, ki sta imela vzdevka Magister(P) in Master(P). Njune identitete nismo poznali, smo pa dodobra spoznali njune veščine, saj sta na strežnikih Tygem in FoxGo pometala s konkurenco. Hitro so se zato začeli širiti sumi, da ne gre za človeka. Sedaj so v Googlu oziroma njegovi podružnici DeepMind razkrili, da gre v resnici za starega znanca AlphaGo v preobleki.

Spomnimo, da je AlphaGo za ogromno publicitete poskrbel lani marca, ko je s...

20 komentarjev

Še ena zmaga za umetno inteligenco: branje z ustnic

Slo-Tech - Branje z ustnic je veščina, ki se pod žarometi javnosti največkrat znajde, ko je treba ugotoviti, kaj je nek zvezdnik zabrusil sodniku ali nasprotniku. Neupravičeno, saj gre za veščino, ki jo do neke mere podzavestno obvladamo in uporabljamo vsi (zato človeka laže razumete, ko stoji pred vami, kakor pa prek telefona), a pravo mojstrstvo je sila težko doseči, zlata vredna pa je za gluhe in naglušne. Googlov DeepMind je pokazal, da je tudi pri tem računalnik že boljši od človeka.

Njihova umetna inteligenca DeepMind, ki je letos že sesula prepričanje, da je človek superioren igralec goja, se je naučila tudi brati z ustnic. Za trening je dobila 5000 ur različnih televizijskih serij, v katerih je bilo izgovorjenih 118.000...

63 komentarjev

WaveNet: strojno učenje za sintezo govora

Slo-Tech - Računalniki znajo že nekaj časa sintetizirati govor (temu pravimo TTS oziroma text-to-speech), a ne glede na uporabljeno metodo rezultati vedno zvenijo vsaj malo umetno. Človeški govor pač ni golo nizanje vnaprej naučenih glasov, temveč na vsak glas vplivajo tudi tisti pred njim in tisti za njim. Možnih kombinacij je ogromno, in to kar kliče po uporabi strojnega učenja. Googlov DeepMind se je lotil tudi tega problema in rezultati kažejo, da so na pravi poti.

Pokazali so delovanje sistema, ki so ga poimenovali WaveNet. Z njim želijo preseči klasične metode, kakršni sta vezani TTS (concatenative TTS), kjer gre za zlaganje fragmente iz velikih baz različnih glasov, in parametrični TTS. Trenutno preizkušajo ameriško...

22 komentarjev

Googlova umetna inteligenca na lov za očesnimi bolezni

Technology Review - Oddelek za umetno inteligenco DeepMind v Googlu ne igra le goja, temveč se bo lotil tudi zelo praktične naloge. V sodelovanju s kliniko za očesne bolezni Moorfields v Londonu se bo umetna inteligenca iz posnetkov očesa naučil prepoznavati bolezni oči. Petletni projekt bo zajemal posnetke oči milijona bolnikov iz Moorfieldsa, podatki pa bodo popolnoma anonimizirani.

Na številne bolezni, ki ogrožajo vid, lahko izkušen zdravnik posumi iz pregled posnetka očesa, na primer na diabetično retinopatijo (bolezen očesne mrežnice zaradi povečane koncentracije sladkorja v krvi) ali starostno degeneracijo rumene pege. DeepMind se želi z analizo milijona posnetkov naučiti prepoznavanja začetnih stadijev teh in podobnih bolezni, kar bi lahko rešilo vid več tisoč ljudem. DeepMind bo analiziral tako...

6 komentarjev

Popravni izpit za človeštvo v goju še pred koncem leta?

Slo-Tech - Ko je marca Googlov AlphaGo v kitajski strateški igri go zmlel enega najboljših človeških igralcev Leeja Sedola s 4:1, smo se praktično vsi strinjali, da je v boju z umetno inteligenco padla še ena človeška trdnjava. Toda Google očitno želi razbliniti vsakršne dvome, zato se pripravlja še en dvoboj z najboljšim človeškim igralcem goja ta hip. Lee Seedol je bil namreč na lestvici v času partije "le" četrti. To nikakor ne pomeni, da je imel AlphaGo lahkega nasprotnika, saj je Lee Sedol eden izmed najbolj znanih in uspešnih igralcev goja na svetu, nekakšen gojevski roger federer, ki pa ta hip pač ni povsem najboljši.

Trenutno najboljši na lestvici je namreč Kitajec Ke Jie, medtem ko je bil Lee Sedol vodilni med leti 2007...

10 komentarjev

Google pokazal TPU, možgane za igralcem goja

Google - Google nas je popeljal korak bliže odgovora na vprašanje, kako neki je AlphaGo letos v starodavni igri go zmlel najboljšega Zemljana Leeja Sedola. Jasno je, da je Googlov AlphaGo uporabljal strojno učenje, a to samo po sebi seveda ni dovolj. Če bi se šel strojno učenje na prenosnem računalniku, bi Lee Sedol še vedno prepričljivo zmagal. AlphaGo je imel namensko strojno opremo, in to zelo močno, je končno razkril Google.

Skrivni projekt TPU so začeli že pred leti in je letos napredoval do komercialno zanimivega izdelka. TPU pomeni tensor processing unit in pri strojnem učenju nudi za velikostni razred boljše zmogljivosti od klasičnih procesorjev pri enaki porabi energije....

4 komentarji

4:1 - konec človeške superiornosti v goju

Slo-Tech - Devetnajst let po zgodovinskem dvoboju med IBM-ovim računalnikom Deep Blue in svetovnim prvakom v šahu Garyju Kasparovu smo dočakali še enako veličasten trenutek v goju, ki je z vidika razvoja umetne inteligence še pomembnejši. Googlov računalnik AlphaGo je premagal svetovnega prvaka v goju Leeja Sedola s skupnim rezultatom 4:1, s čimer se bo go premaknil iz elitne skupine iger oziroma opravil, v katerih so ljudje boljši od računalnika. AlphaGo je tako postal tudi prvi računalnik, ki je dobil najvišji naziv v goju - velemojster v 9. dnevu.

Starodavna kitajska igra je pomembna zato, ker je število vseh možnih pozicij na plošči tako ogromno, da ga ne moremo niti zapisati, pa če tudi bi porabili vse atome tega vesolja, kaj šele jih preračunati....

21 komentarjev

AlphaGo po treh zmagah že skupni zmagovalec dvoboja v goju proti človeku

Slo-Tech - AlphaGo in Lee Sedol bosta sicer odigrala še dve partiji goja, a po treh prepričljivih zmagah AlphaGoja v prvih treh partijah, je dvoboj odločen. Računalnik je superioren in zmore rutinsko premagovati najboljšega človeškega igralca goja ta hip. Povedno je dejstvo, da je Lee Sedol vse tri igre na koncu predal, toliko boljši je bil AlphaGo. S tem je Googlov AlphaGo osvojil tudi milijon dolarjev vredno nagrado, ki pa jo bodo pri Googlu donirali v dobrodelne namene.

Starodavna kitajska igra go je veljala za eno zadnjih iger, kjer računalniki ne morejo konkurirati ljudem, saj je vsem možnih potez in iger tako veliko, da z golim preverjanjem kombinacij ne pridemo nikamor. Veliki mojstri večkrat poudarjajo, da je za igranje...

43 komentarjev

AlphaGo v goju proti človeškemu prvaku vodi 2:0

Slo-Tech - Morda se res ne sliši tako tendenciozno kot pristanek na Luni, a te dni lahko vsak dan ob 5.00 spremljamo, kako se piše zgodovina, ko Googlova umetna inteligenca premaguje najboljšega igralca goja. AlphaGo je tudi danes igral izvrstno in dobil tudi drugo igro proti Leeju Sedolu.

Včerajšnjo igro je AlphaGo dobil tudi zaradi nekaj napak oziroma slabše odigranih potez, kjer bi se Lee Sedol moral odzvati bolje. Na začetku igre je bil v boljšem položaju, v zadnjih 20 minutah pa je zapravil obetaven položaj in moral igro predati. Danes že od samega začetka ni bilo dvoma o zmagovalcu, saj je imel AlphaGo igro ves čas pod nadzorom. Lee je po igri povedal, da ni imel niti enkrat občutka, da bi bil v prednosti in da je osupel nad igro...

93 komentarjev

Računalnik premagal človeka v goju

Slo-Tech - Starodavna kitajska igra go je po številu možnih postavitev in potez bistveno kompleksnejša od šaha (Deep Blue je Garyja Kasparova matiral že leta 1997), zato je do nedavnega veljala za eno zadnjih trdnjav, kjer so ljudje še boljši od računalnikov. Zdi se, da nič več, saj je danes zjutraj po našem času Googlova umetna inteligenca premagala drugega najboljšega igralca goja vseh časov, Leeja Sedola. To je bila sicer šele prva partija od načrtovanih petih, zato je mogoč tudi drugačen končni rezultat.

Tekma se je odvijala v hotelu v Južni Koreji, kjer se je velemojster Lee Sedol pomeril s programom AlphaGo, ki ga je razvilo londonsko podjetje DeepMind. To podjetje je kupil Google in sedaj pod njegovim okriljem razvijajo umetno inteligenco....

61 komentarjev

O čem sanjajo umetni možgani

Nižji nivoji nevronskih mrež zaznavajo oblike in krivulje

Slo-Tech - Google je eno izmed vodilnih podjetij na področju prepoznavanja slik in govora ter strojnega prevajanja. Vsem trem problemom je skupno dejstvo, da niso rešljivi z enostavnimi sekvenčnimi algoritmi, ker ne moremo predvideti vseh možnih vhodnih podatkov. Največ na tem področju obljubljajo umetne nevronske mreže (ANN). Google je v zadnji objavi pokazal nekaj fantastičnih slik, ki dajejo vpogled v delovanje ANN.

Kot tolikokrat v zgodovini je tudi zamisel ANN navdahnila narava, ki je imela milijarde let časa, da poišče rešitve za probleme. Te niso vedno optimalne, so pa v okviru možnosti in potreb zelo dobre. Kjer bi se s klasičnim zaporednim algoritmom zaleteli v zid, so se ozrli po bioloških nevronskih mrežah oziroma možganih. To je zelo logična poteza, saj so človeški možgani izjemno dobri pri reševanju problemov, za katere jih je evolucija...

32 komentarjev

Računalnik in človek v pokru statistično izenačena

Tuomas Sandholm s CMU

Slo-Tech - V Pittsburghu se je v Rivers Casino končalo dvotedensko tekmovanje v pokru, kjer je Claudico, najzmogljivejši računalniški program za igranje pokra, igral poker (Heads-Up No-limit Texas Hold'em) proti štirim izmed deseterice najboljših svetovnih igralcev. Na koncu je po so skoraj 80.000 partijah Claudico (z vsakim igralcem 20.000) zaostajal tako malo, da razlika ni statistično pomembna. Čeprav je človek torej zmagal, lahko zaključimo, da so računalniki po šahu človeške sposobnosti dohiteli še v pokru.

Claudico je dopolnjena verzija Tartaniana 7, ki je lanskega julija pometel z računalniško konkurenco. Razvijalci s Carneige Mellon University so program še dodelali in konec aprila se je pričelo...

49 komentarjev

V šahu čedalje več remijev, prednost belega pa ostaja

Slo-Tech - Med problemi, ki jih rešujejo računalniki, ima šah posebno mesto. Klasična igra, ki v trenutni obliki vztraja že več kot 500 let, je skozi zgodovino navdihovala številne učenjake, v modernejši dobi pa je bila eden izmed osnovnih testov za merjenje razvoja računalnikov. Ko je leta 1997 IBM-ov Deep Blue premagal tedanjega svetovnega prvaka velemojstra Garryja Kasparova, je bilo šahovske romantika konec. Čeprav je možnih partij več kot atomov v vesolju in jih je nemogoče preiskati, so računalniki s pametnimi hevrističnimi pravili premagali človeka.

A vseeno je zanimiva računalniška analiza odigranih iger med ljudmi. Čeprav psihofizične sposobnosti ljudi v zadnjih 500 letih biološko niso napredovale, se znanje o šahu in strategije razraščajo. José Raúl Capablanca...

72 komentarjev

Go: človek proti računalniku 2-0

Heise - Pred desetletji so šahovski velemojstri trdili, da računalnik ne bo nikoli premagal človeka v šahu. Bilo naj bi enostavno preveč možnosti, da bi se dale vse natančno preračunati, zato naj bi imel človek intuitivno prednost. Leta 1996 je računalnik prvikrat premagal aktualnega svetovnega prvaka v kakšnih partiji, čeprav je Garry Kasparov v skupnem seštevku premagal Deep Blue s 4-2. Leta 1997 je izboljšani Deep Blue premagal Kasparova s 3½-2½. Od takrat so računalniki vsaj tako dobri šahisti kakor ljudje.

Za trši oreh pa se je izkazala azijska igra go. Čeprav so njena pravila enostavnejša od šahovskih, je za prvo potezo 361 možnosti in za vsako naslednjo ena manj. Najboljši...

125 komentarjev

Človek proti Umetni inteligenci

Vir: Chessbase

Chessbase - Gotovo se naši bralci spomnite dvobojev med bivšim svetovnim prvakom Garijem Kasparovim in IBM-ovim Deep Bluem. Tokrat Chessbase News poroča, da se je v Bonnu končal šahovski dvoboj med trenutnim svetovnim prvakom Vladimirjem Kramnikom in računalniškim programom Deep fritz 10 - Multiprocessor Version. Končni rezultat dvoboja, po šestih odigranih partijah, je 2: 4 za Deep fritz 10 - Multiprocessor Version. To ni bil prvi dvoboj med Kramenikom in Deep Fritzem. Prvi je potekal leta 2002 v Bahrainu, kjer je bil rezultat po osmih partijah neodločen, 4:4. Poraja se vprašanje ali bo človek še lahko premagal računalnik?[:|]

172 komentarjev