Forum » Znanost in tehnologija » Zakaj so avtonomna vozila prava stvar
Zakaj so avtonomna vozila prava stvar
Temo vidijo: vsi
codeMonkey ::
Poleg stevilnih novih elektricnih vozil, bo za naslednje leto znacilen tudi pojav prvih level 3 sistemov. Veliki imajo zadeve ze pripravljene, vprasanje je le kdaj bodo zadeve legalizirane:
Najbolj resno so zastavili Japonci:
vir
Posledicno je Honda med prvimi, ki zadeve lahko ze prodaja (na Japonskem):
Honda wins world-first approval for Level 3 autonomous car
Zadeve gredo vsekakor naprej. Ljudje se bodo koncno lahko legalno vozili, ko surfajo po netu, kar bo precej impresivno. Stvari gredo naprej hitreje kot si marsikdo predstavlja, na drugi strani pa tudi precej pocasneje :)
More than 50 countries, including Japan, South Korea and the EU member states, have agreed common regulations for vehicles that can take over some driving functions, including having a mandatory black box, the UN announced Thursday.
Najbolj resno so zastavili Japonci:
Japan, which co-led drafting the regulation with Germany, will apply the regulations as soon as they come into force.
The European Commission, which also contributed to the project alongside, France, Canada and the Netherlands in particular, said the regulations would apply in the EU at an unspecified later date, said UNECE.
vir
Posledicno je Honda med prvimi, ki zadeve lahko ze prodaja (na Japonskem):
Honda wins world-first approval for Level 3 autonomous car
Zadeve gredo vsekakor naprej. Ljudje se bodo koncno lahko legalno vozili, ko surfajo po netu, kar bo precej impresivno. Stvari gredo naprej hitreje kot si marsikdo predstavlja, na drugi strani pa tudi precej pocasneje :)
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: codeMonkey ()
mertseger ::
Tega ne moreš vedeti. Obstaja precejšnja možnost da se glede navedbe za leto 2030 motiš. Glede navedbe da še čez "par desetletij" avtonomne vožnje ne bo, pa se motiš skoraj 100 %-no.
Strokovnjaki,ki razvijajo te sisteme (je kar nekaj dokumentarcev na voljo) pravijo da so optimisti če bo 2040. Pa ni problem toliko v razvoju tega kot pa implementaciji na globalni ravni. Je treba sprejeti standarde kar se verjel ali ne ne zgodi z danes na jutri.
J.McLane ::
Standardi se sprejemajo odvisno od tega kakšen pritisk na njih je. Po mojem to ne bo tak hud problem, kakšen bo napredek je pa praktično nemogoče napovedovati, geofanced sistemi se že vozijo okrog brez voznikov (Waymo), na voljo je operater za pomoč na daljavo, če bi že prišlo do težav. Tak sistem so Američani očitno požeganili dokaj hitro.
Simplicity is the ultimate sophistication - Leonardo da Vinci
Abracori ::
Tega ne moreš vedeti. Obstaja precejšnja možnost da se glede navedbe za leto 2030 motiš. Glede navedbe da še čez "par desetletij" avtonomne vožnje ne bo, pa se motiš skoraj 100 %-no.
Strokovnjaki,ki razvijajo te sisteme (je kar nekaj dokumentarcev na voljo) pravijo da so optimisti če bo 2040. Pa ni problem toliko v razvoju tega kot pa implementaciji na globalni ravni. Je treba sprejeti standarde kar se verjel ali ne ne zgodi z danes na jutri.
Tole si si pa mal zmislu knede, al pa imaš kakšne stare dokumentarce z zastarelimi infomacijami. Večina strokovnjakov si v letu 2000 prihodnost mobilnih telefonov čez 10 let čisto drugače predstavljala, skoraj noben si ni mislil da bodo skoraj vsi mobilni telefoni imeli zaslon na dotik in bodo pametni, pa vsi vemo da se v manj kot 10 letih zgodilo ravno to kar si večini strokovnjakov niti mislila ni. Če ti misliš da do leta 2040 ne bo nobenega serijskega avtomobila ki bi imel možnost popolnoma avtonomne vožnje, se po mojem mnenju globoko motiš. Tako da jst bi bil z trditvami da nekaj "zihr nebo do do leta 2040" zelo previden na tvojem mestu, ker razvoj je včasih nepričakovano hiter.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Abracori ()
kow ::
Me se kar fascinira, da nekateri mislite, da "strokovnjaki" lahko kaj bolj napovedujejo prihodnost kot tukajsnji forumasi.
Abracori ::
Me se kar fascinira, da nekateri mislite, da "strokovnjaki" lahko kaj bolj napovedujejo prihodnost kot tukajsnji forumasi.
Exactly! :) Jst lahko dam primer o električnih avtih, sem ravnokar našel temo iz svoje stroke (diplomiran iženir strojništva) na strovnem forumu iz leta 2009 in lahko povem da večina o električnih avtih v tistem času pojma ni imela, pa čeprav so kao "strokovnjaki". Jst sm že leta 2005 pravilno predvideval da bodo električni avtomobili prihodnost avtomobilizma. https://www.strojnistvo.com/forum/a.php...
Ta primer lahko prenesemo tudi na druge primere: strokovnjaki se spoznajo le na specifični del ene stroke, za dejanska napovedi ki so kaj vredne, pa rabiš poznati ne samo svojo stroko, ampak rabiš biti tudi splošno razgledan na mnogih področjih, večina strokovnjakov to ni, zato so tudi napovedi dostikrat zgrešene. Kar hočem povedati je to: da hiter razvoj marsikdaj preseneti tudi večino "strokovnjakov".
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Abracori ()
kow ::
Lep primer je prva stran teme o elektricnih avtomobilih.
(generalist) Thomas:
"V debato se nisem vmešal, ker mi še ni jasno, če je izhodiščna tabela pravilna. To me kar žre, trenutno, priznam. "
(elektro strokovnjak) Azrael:
Veliko napisanega, a z eno napacno predpostavko (nagli padec kapacitete):
" Litijevi akumulatorji se zdijo obetavni, vendar imajo hudo slabost: občutljivi si pri polnjeju in praznenju, ki v skrajnem primeru lahko pripelje do eksplozije, Poleg tega imajo zelo kratko življenska dobo (20% padec kapacitete v 1. letu)"
Strokovnjak za elektrotehniko - jasno - ni vedel kaj veliko o baterijah in njihovem zivljneskem ciklu.
Nato se zakljuci z ocitnim:
"Torej avto na el. je možen, samo praktično ni uporaben, vsaj za sedaj. Premajhen doseg, predolgo polnjenje, kratka življenska doba akumulatorja, ter vlačenje ogromne mase akumulatorja, ki izniči dober energetski izkoristek."
(generalist) Thomas:
"V debato se nisem vmešal, ker mi še ni jasno, če je izhodiščna tabela pravilna. To me kar žre, trenutno, priznam. "
(elektro strokovnjak) Azrael:
Veliko napisanega, a z eno napacno predpostavko (nagli padec kapacitete):
" Litijevi akumulatorji se zdijo obetavni, vendar imajo hudo slabost: občutljivi si pri polnjeju in praznenju, ki v skrajnem primeru lahko pripelje do eksplozije, Poleg tega imajo zelo kratko življenska dobo (20% padec kapacitete v 1. letu)"
Strokovnjak za elektrotehniko - jasno - ni vedel kaj veliko o baterijah in njihovem zivljneskem ciklu.
Nato se zakljuci z ocitnim:
"Torej avto na el. je možen, samo praktično ni uporaben, vsaj za sedaj. Premajhen doseg, predolgo polnjenje, kratka življenska doba akumulatorja, ter vlačenje ogromne mase akumulatorja, ki izniči dober energetski izkoristek."
Abracori ::
To kar si ti zgorej citiral je bil "strokovnjak" za elektrotehniko (z navednicami! :D), ker pravi strokovnjaki smo tudi leta 2006 ko je bila tema odprta vedeli da temu ni tako in smo tudi prišli do pravih zaključkov (ravno obratnih kot zgoraj citirani "strokovnjak" Azrael).
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Abracori ()
mertseger ::
Tega ne moreš vedeti. Obstaja precejšnja možnost da se glede navedbe za leto 2030 motiš. Glede navedbe da še čez "par desetletij" avtonomne vožnje ne bo, pa se motiš skoraj 100 %-no.
Strokovnjaki,ki razvijajo te sisteme (je kar nekaj dokumentarcev na voljo) pravijo da so optimisti če bo 2040. Pa ni problem toliko v razvoju tega kot pa implementaciji na globalni ravni. Je treba sprejeti standarde kar se verjel ali ne ne zgodi z danes na jutri.
Tole si si pa mal zmislu knede, al pa imaš kakšne stare dokumentarce z zastarelimi infomacijami. Večina strokovnjakov si v letu 2000 prihodnost mobilnih telefonov čez 10 let čisto drugače predstavljala, skoraj noben si ni mislil da bodo skoraj vsi mobilni telefoni imeli zaslon na dotik in bodo pametni, pa vsi vemo da se v manj kot 10 letih zgodilo ravno to kar si večini strokovnjakov niti mislila ni. Če ti misliš da do leta 2040 ne bo nobenega serijskega avtomobila ki bi imel možnost popolnoma avtonomne vožnje, se po mojem mnenju globoko motiš. Tako da jst bi bil z trditvami da nekaj "zihr nebo do do leta 2040" zelo previden na tvojem mestu, ker razvoj je včasih nepričakovano hiter.
Lahko da je bila kako leto stara sigurno pa niti 10 ker se še dobro spomnim da je bil notri mislim da ameriškiminister za promet ki je rekel da bodo imeli v ZDA leta 2021 povsod samovozeča vozila. Do takrat je še en mesec pa vidimo danes kje smo v primerjavi s tem....nikjer. No to je bil samo primer kaj politika govori in kaj stroka dela.
Abracori ::
In tebi je kako leto stara in "niti 10 let stara" kar isto al kako? A se ti sploh zavedaš kakšne neumnosti kvasiš? Sem ti že razložil zakaj večina stroke ne more dajati nekih kredibilnih napovedi kaj se bo zgodilo, ker za kaj takšnega rabiš obširno znanje iz vseh področij (delovanja družbe, ekonomije, pshologije človeka ipd), kar pa večina strokovnjakov nima, ker se spozna samo in izključno na svojo stroko. Videno pri kolegih v moji stroki. Do tega svojega "dokumentarca" pa kar prilepi link da vidimo kje si še naredil logične nesmisle pri sklepanju.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Abracori ()
J.McLane ::
Tega ne moreš vedeti. Obstaja precejšnja možnost da se glede navedbe za leto 2030 motiš. Glede navedbe da še čez "par desetletij" avtonomne vožnje ne bo, pa se motiš skoraj 100 %-no.
Strokovnjaki,ki razvijajo te sisteme (je kar nekaj dokumentarcev na voljo) pravijo da so optimisti če bo 2040. Pa ni problem toliko v razvoju tega kot pa implementaciji na globalni ravni. Je treba sprejeti standarde kar se verjel ali ne ne zgodi z danes na jutri.
Tole si si pa mal zmislu knede, al pa imaš kakšne stare dokumentarce z zastarelimi infomacijami. Večina strokovnjakov si v letu 2000 prihodnost mobilnih telefonov čez 10 let čisto drugače predstavljala, skoraj noben si ni mislil da bodo skoraj vsi mobilni telefoni imeli zaslon na dotik in bodo pametni, pa vsi vemo da se v manj kot 10 letih zgodilo ravno to kar si večini strokovnjakov niti mislila ni. Če ti misliš da do leta 2040 ne bo nobenega serijskega avtomobila ki bi imel možnost popolnoma avtonomne vožnje, se po mojem mnenju globoko motiš. Tako da jst bi bil z trditvami da nekaj "zihr nebo do do leta 2040" zelo previden na tvojem mestu, ker razvoj je včasih nepričakovano hiter.
Lahko da je bila kako leto stara sigurno pa niti 10 ker se še dobro spomnim da je bil notri mislim da ameriškiminister za promet ki je rekel da bodo imeli v ZDA leta 2021 povsod samovozeča vozila. Do takrat je še en mesec pa vidimo danes kje smo v primerjavi s tem....nikjer. No to je bil samo primer kaj politika govori in kaj stroka dela.
khm, khm, tehnično gledano imajo v Ameriki že samovozeče avtomobile v uporabi (Waymo), ampak jasno smo šele na začetku tiste S krivulje.
Simplicity is the ultimate sophistication - Leonardo da Vinci
Gregor P ::
Da, Waymo je recimo dober primer "pravega" samovozečega vozila; ki pa obenem tudi pove, kako daleč smo še od tega, da bo to v redni uporabi za vsakega potrošnika.
The main failure in computers is usually located between keyboard and chair.
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
J.McLane ::
Kako daleč pa naj bi bili? Če se tebi zdi predaleč se pa preseli v Phenix, tam je to realnost:
https://blog.waymo.com/2020/10/waymo-is...
Kaj si je kdo predstavljal, da bo, v kakšni obliki in za kakšno ceno je stvar debate, ampak dejstvo je da samovozeča vozila obstajajo že danes.
https://blog.waymo.com/2020/10/waymo-is...
Kaj si je kdo predstavljal, da bo, v kakšni obliki in za kakšno ceno je stvar debate, ampak dejstvo je da samovozeča vozila obstajajo že danes.
Simplicity is the ultimate sophistication - Leonardo da Vinci
Gregor P ::
Sam razberem, da smopogovarjali, kdaj bodo ta vozila v redni uporabi na naših cestah. In do leta 2030 pač ne bodo.
The main failure in computers is usually located between keyboard and chair.
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
Abracori ::
Aha prej si napovedoval da še nekaj desetletij ne bo samovozečih vozil na vseh cestah (ne samo naših), zdej si že omilil da velja samo za naše ceste. Zanimivo kako se je v samo enem dnevu tvoja napoved spremenila, a jutri se boš pa že strinjal z mano? :D Upam si trditi da bo do leta 2030 vsaj nekaj vozil tudi na naših cessta v redni uporabi do leta 2030. Si upam stavit da bom z napovedjo bolj blizu resnici od tebe ki trdiš da še nekaj desetletij (nekaj so vsaj 3 desetletja, torej do vsaj do leta 2050) ne bomo imeli nobeh samovozečih vozil v redni uporabi na v katerikolih svetovnih cestah. Sicer pa čas bo pokazal kdo je imel prav, glede na stanje in hitrost razvoja tehnologije, pa obstaja velika verjetnost da se globoko motiš ;) Vedi da desetletje (kaj šele 3 desetletja) ni majhna doba pri razvoju takšnih tehnologij, samo poglej kaj se je zgodilo na področju mobilnih telefonov v manj kot desetletju: šli so iz ceglov grez funkcij, v moderne pametne telefone z zaslonom na dotik in miljoni aplikacij. https://slo-tech.com/forum/t774005/p693...
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Abracori ()
Gregor P ::
Glej ti tega vozil ne boš ne glede na napoved
The main failure in computers is usually located between keyboard and chair.
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
J.McLane ::
A to si sedaj spremenil mnenje, saj ga itak nihče ne bo vozil
Simplicity is the ultimate sophistication - Leonardo da Vinci
codeMonkey ::
Debata itak nima smisla, ker sploh niste niti priblizno definirali o cem ugibate. Samovozece vozilo je zeeeelo sirok pojem. Cas bo tako zelo tezko pokazal kdo je imel prav :) Vsaj najprej definirajte stopnjo avtonomnosti in pa kljucno znacilnost sistema - nacrtovano podrocje obratovanja (zal nimamo se uradnega prevoda za "operational design domain", mogoce ima kdo boljso idejo za prevod).
BTC City v LJ lahko ogradimo in opremimo s seznorji ze jutri in imamo implementacijo level 4 avtonomnega sistema tudi pri nas. Relativno hitro.
Ce ugibamo o osebnih vozilih, bi jaz rekel da bodo ta do 2030 pri nas verjetno ze omogocala level 4 voznjo na dolocenih odsekih AC pri ugodnih razmerah na cesti. Torej od pocivalisca do pocivalisca, oz. od polnilne postaje (karikiram) pri KP do polnilne postaje pri MB. Ta cas bos lahko sedel v smeri mulcev in z njimi igral Enko :) Volvo je bil recimo eden izmed OEM-ov, ki so tak sistem v zadnjih letih obljubljali na glas. Vseeno se mi zdi, da bo za to podrocje obratovanja (AC) na vecji skali prej na voljo level 3, preko katerega se bo nato razvil tudi level 4. Kot kaze, bo Level 4 v osebnih vozilih precej kmalu tudi na voljo za podrocja obratovanja kot so parkirisca in garaze.
Za mestna sredisca, kjer so vpleteni pesci in kolesarji, pa je zadeva za osebna vozila precej bolj komplicirana. V tem primeru so prilagojena vozila, ki so posebej natrenirana za dano okolje, ter imajo tudi nadzornike, ki jih spremljajo na daljavo, trenutno najbolj obetavna. To namrec itak, kot je bilo zgoraj omenjeno, ze obstaja. Pri teh scenarijih bo zanimivo spremljati kako se bo to skaliralo - se bodo taka specializirana vozila prej razsirila po vecjih mestih, ali pa bo to se naprej rezervirano le za nekaj izbranih mest in bodo prej vozila sposobna sama od sebe obvladovati nova okolja. Do 2030 bomo mogoce malo bolj vedeli vsaj to, ce ne drugega :)
BTC City v LJ lahko ogradimo in opremimo s seznorji ze jutri in imamo implementacijo level 4 avtonomnega sistema tudi pri nas. Relativno hitro.
Ce ugibamo o osebnih vozilih, bi jaz rekel da bodo ta do 2030 pri nas verjetno ze omogocala level 4 voznjo na dolocenih odsekih AC pri ugodnih razmerah na cesti. Torej od pocivalisca do pocivalisca, oz. od polnilne postaje (karikiram) pri KP do polnilne postaje pri MB. Ta cas bos lahko sedel v smeri mulcev in z njimi igral Enko :) Volvo je bil recimo eden izmed OEM-ov, ki so tak sistem v zadnjih letih obljubljali na glas. Vseeno se mi zdi, da bo za to podrocje obratovanja (AC) na vecji skali prej na voljo level 3, preko katerega se bo nato razvil tudi level 4. Kot kaze, bo Level 4 v osebnih vozilih precej kmalu tudi na voljo za podrocja obratovanja kot so parkirisca in garaze.
Za mestna sredisca, kjer so vpleteni pesci in kolesarji, pa je zadeva za osebna vozila precej bolj komplicirana. V tem primeru so prilagojena vozila, ki so posebej natrenirana za dano okolje, ter imajo tudi nadzornike, ki jih spremljajo na daljavo, trenutno najbolj obetavna. To namrec itak, kot je bilo zgoraj omenjeno, ze obstaja. Pri teh scenarijih bo zanimivo spremljati kako se bo to skaliralo - se bodo taka specializirana vozila prej razsirila po vecjih mestih, ali pa bo to se naprej rezervirano le za nekaj izbranih mest in bodo prej vozila sposobna sama od sebe obvladovati nova okolja. Do 2030 bomo mogoce malo bolj vedeli vsaj to, ce ne drugega :)
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: codeMonkey ()
Abracori ::
Glej ti tega vozil ne boš ne glede na napoved
Motiš se. Ti sploh neveš kaj govoriš, en dan imaš tako mnenje, drug dan že drugačno, kakor veter pač zapiha. Codemonkey: govorim za vsaj level 4 da bo vsaj eno vozilo v redni uporabi. pS: zdele berem naprej in vidim da tudi sam omenjaš level 4, torej se strinjava.
Zgodovina sprememb…
- predlagalo izbris: jest10 ()
Abracori ::
Področje obratovanja vsaj vse slovenske avtoceste (verjetno pa bo celo še kaj več) ;)
Zgodovina sprememb…
- predlagalo izbris: jest10 ()
Gregor P ::
Za mene L4 pač še ni povsem samovozeče vozilo; s tem mislim vozilo, ki lahko vsaj po vseh normalnih asfaltiranih cestah in makadamu vozi avtonomno (če je cesta seveda sploh vozna za vozila). Torej ko sploh nikoli ni potrebna človeška intervencija. Tega ne bo na voljo potrošnikom za redno uporabo več desetletij. Morda bomo lahko 2030 znali malo bolj oceniti, kdaj bo to mogoče
The main failure in computers is usually located between keyboard and chair.
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
Okapi ::
V bistvu je samovozeče vozilo samo tisto, ki gre lahko na cesto bodisi brez kogarkoli v kabini, ali lahko vozi potnike, ki nimajo vozniškega izpita, in vozilo ni daljinsko nadzorovano iz centrale. Vse drugo so asistenčni sistemi različnih zmogljivosti.
Ni pa nujdno, da takšno vozilo sme voziti povsod. Recimo nek minibus, ki bi, brez voznika, vozil potnike po BTCju od trgovine do trgovine, je samovozno. Avto, v katerem lahko voznik glede film (ali spi), medtem ko se vozi na odseku med A in B na avtocesti, pa ni, ker mora v vozilu še vedno biti nekdo z vozniškim izpitom. Pa je to drugo težje narediti kot tisti minibus.
Ni pa nujdno, da takšno vozilo sme voziti povsod. Recimo nek minibus, ki bi, brez voznika, vozil potnike po BTCju od trgovine do trgovine, je samovozno. Avto, v katerem lahko voznik glede film (ali spi), medtem ko se vozi na odseku med A in B na avtocesti, pa ni, ker mora v vozilu še vedno biti nekdo z vozniškim izpitom. Pa je to drugo težje narediti kot tisti minibus.
codeMonkey ::
Precej cudne definicije. Imas vir za tole? Res me zanima od kod to izvira, ker so se v tehnicnem smislu na tem podrocju uveljavile precej drugacne definicije od teh.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: codeMonkey ()
codeMonkey ::
V tem primeru je zgresena. Med spanjem ali pa gledanjem filma je velika razlika. Asistencni sistem tudi po zdravi pameti pomeni sistem, kjer je voznik vkljucen v zanko - bodisi tako, da sistem stalno nadzoruje (level 2) ali pa je v stanju pripravljenosti za prevzem (level 3). Da bi lahko spal, mora vozilo voziti samostojno (level 4).
Ce nekdo nadzoruje floto vozil, da lahko ukrepa v primeru nesrec ter okvar, to ne spremeni dejstva, da vozila vozijo znotraj svojih omejitev sama.
Je pa res, da sta "samovoznost" in "avtonomna voznja" cudna izraza. Zato se na tem podrocju uprorablja termin avtomatizirana voznja.
Ce nekdo nadzoruje floto vozil, da lahko ukrepa v primeru nesrec ter okvar, to ne spremeni dejstva, da vozila vozijo znotraj svojih omejitev sama.
Je pa res, da sta "samovoznost" in "avtonomna voznja" cudna izraza. Zato se na tem podrocju uprorablja termin avtomatizirana voznja.
J.McLane ::
Avtonomna vozila so danes že tu, vprašanje je samo še v ceni in dostopnosti. Ne vem če je čisto ampak če ima Waymo v prtljažniku in na strehi za $80k opreme je to zelo težko cenovno upravičiti, če pa prideš z opremo na $10k je pa to game changer. Kdo bo prej prišel do te točke je pa stvar debate in ugibanja. Tesla nima še razvitega sistema, ampak so začeli pri okleščeni ceni, Waymo ima delujoč sistem ampak je predrag in ga morajo nujno poceniti.
Simplicity is the ultimate sophistication - Leonardo da Vinci
Gregor P ::
Ampak Waymo ni samo to kar vidiš za $80.000,- na cesti.
The main failure in computers is usually located between keyboard and chair.
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
codeMonkey ::
Avtonomna vozila so danes že tu, vprašanje je samo še v ceni in dostopnosti. Ne vem če je čisto ampak če ima Waymo v prtljažniku in na strehi za $80k opreme je to zelo težko cenovno upravičiti, če pa prideš z opremo na $10k je pa to game changer. Kdo bo prej prišel do te točke je pa stvar debate in ugibanja. Tesla nima še razvitega sistema, ampak so začeli pri okleščeni ceni, Waymo ima delujoč sistem ampak je predrag in ga morajo nujno poceniti.
Niti ni vec tak problem v ceni. Waymo je ze nekaj let nazaj pocenil lidar 10x, torej iz omenjenih 80k na 8k - https://cleantechnica.com/2017/01/09/wa...
Potem so tu se solid-state lidarji, ki so prav tako vec kot 10x cenejsi. Lidar prakticno ni (ali pa prav kmalu ne bo) predrag niti za osebna vozila, kaj sele za avtonomne taksije, kjer je nabavna cena se toliko manj pomembna.
Glavni point, ki deli Waymo in Teslo na dva tabora, ni v stroskih in lidarju, ampak v samem pristopu, ki na koncu privede do dejstva ali je "operational design domain" vpeljan v sistem ze od zasnove naprej (znacilnost level 3 in level 4 sistemov), ali ne (level 5).
Waymo bazira svoj sistem okoli striktno definiranih pogojev obratovanja, kjer posledicno podrocje natancno mapirajo, prenesejo v simulacije in opravijo virtualne in realne kilometre, da se sistemi lahko ustrezno prilagodijo in preverijo, preden se jim pri zastavljenih pogojih zaupa samostojno voznjo. Nasprotno pri Tesli iscejo ze v startu neko generalno resitev, ki predvsem temelji na zapuanju v AI. Njihov sistem se tako uci na sirsem naboru scenarjiev, tj. brez omejitev na ODD - ceprav tehnicno to cisto ne drzi, ker so omejeni s pokritostjo dogodkov in scenarijev, ki jih lahko dobijo od osebnih vozil ter tistih, ki jih generirajo virtualno, kar pa ima spet svoje omejitve.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: codeMonkey ()
Okapi ::
codeMonkey je izjavil:
V tem primeru je zgresena. Med spanjem ali pa gledanjem filma je velika razlika. Asistencni sistem tudi po zdravi pameti pomeni sistem, kjer je voznik vkljucen v zanko - bodisi tako, da sistem stalno nadzoruje (level 2) ali pa je v stanju pripravljenosti za prevzem (level 3). Da bi lahko spal, mora vozilo voziti samostojno (level 4).Ljudje zaspijo za volanom že, ko morajo dejavno voziti. A si sploh lahko predstavljaš, koliko bi jih zaspalo, če bi lahko gledali film, oziroma jim ne bi bilo treba v rokah držati volana in biti pozoren na cesto?
Avto te mora pa v vsakem primeru znati zbuditi, da prevzameš nadzor, ko je konec odseka, kjer lahko vozi nenadzorovano.
L4 je pač samo najvišja stopnja asistence, kjer si lahko tako zelo nepozoren, da lahko tudi zaspiš. Voznik pa mora še vedno biti v avtu, torej avto ni zares "samovozen".
Je pa res, da je lahko tisto, kar je L4 v splošnem prometu, L5 v določenih primerih, recimo v okviru nekega naselja, kjer lahko odpelje otroke od doma do šole, brez voznika.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Okapi ()
kow ::
Saj razumete, da ker je nekdo naredil klasifikacijo za 5 nivojev avtonomne voznje, se nam ni treba pogovarjati o teh "neumnostih".
Trzno ima ogromno vrednost ze sistem 3 stopnje. Zdaj, ce bo tisti, ki bo zmagal L3, tudi zmagal L5, je tezko reci. Verjetno.
Trzno ima ogromno vrednost ze sistem 3 stopnje. Zdaj, ce bo tisti, ki bo zmagal L3, tudi zmagal L5, je tezko reci. Verjetno.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: kow ()
Gregor P ::
Vendar so potem to "le" dobri asistenčni sistemi, ki se jih sam vsekakor veselim, ampak filma pa vmes gledal ne bom.
The main failure in computers is usually located between keyboard and chair.
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
You read what you believe and you believe what you read ...
Nisam čit'o, ali osudjujem (nisem bral, a obsojam).
Okapi ::
Avtonomna vozila so danes že tu, vprašanje je samo še v ceni in dostopnosti. Ne vem če je čisto ampak če ima Waymo v prtljažniku in na strehi za $80k opreme je to zelo težko cenovno upravičiti, če pa prideš z opremo na $10k je pa to game changer. Kdo bo prej prišel do te točke je pa stvar debate in ugibanja. Tesla nima še razvitega sistema, ampak so začeli pri okleščeni ceni, Waymo ima delujoč sistem ampak je predrag in ga morajo nujno poceniti.Če bi bilo 80k res (ta hip) dovolj, bi to že povzročilo revolucijo v prometu. Plača voznika je 1k, če dobi minimalca. Če hočeš vozit cel dan, rabiš 2-3 voznike, se pravi vsaj 2k na mesec. V treh letih se ti teh 80k amortizira, potem pa imaš za volanom sužnja, ki dela 24/7 in ga niti hranit ni teba.
Jaz takoj danes dam 100k evrov za avto, ki bo imel vozniški izpit.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Okapi ()
codeMonkey ::
Ljudje zaspijo za volanom že, ko morajo dejavno voziti. A si sploh lahko predstavljaš, koliko bi jih zaspalo, če bi lahko gledali film, oziroma jim ne bi bilo treba v rokah držati volana in biti pozoren na cesto?
To je problem, zato pa vozilo mora spremljati stanje voznika ves cas. Taki sistemi so ze na cesti.
Avto te mora pa v vsakem primeru znati zbuditi, da prevzameš nadzor, ko je konec odseka, kjer lahko vozi nenadzorovano.
Ne. Ko govorimo o pogojni avtomatizirani voznji, tj. kjer je zahtevan prevzem s strani cloveka v nekem intervalu (level 3), mora vozilo spremljati voznika, da je ta res sposoben to varno opraviti. Zato ne bos videl nobenega level 3 sistema, ki bo dovolil spanje. Pri level 4 pa lahko spis, ker je cisto vseeno ali sploh kdo je v vozilu in kaj pocne.
L4 je pač samo najvišja stopnja asistence, kjer si lahko tako zelo nepozoren, da lahko tudi zaspiš. Voznik pa mora še vedno biti v avtu, torej avto ni zares "samovozen".
Je pa res, da je lahko tisto, kar je L4 v splošnem prometu, L5 v določenih primerih, recimo v okviru nekega naselja, kjer lahko odpelje otroke od doma do šole, brez voznika.
L4 ne zahteva voznika v avtu. In L5 se ne omejuje na dolocene primere - s tem opisujes level 4.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: codeMonkey ()
Okapi ::
codeMonkey je izjavil:
L4 ne zahteva voznika v avtu.In kaj se zgodi, ko pride do knca odseka avtoceste, kjer lahko sam vozi? Ali ko začne snežiti in ni več v okviru svojih zmožnosti?
L4 je high automation, ne full automation.
Govorim za avto v splošnem prometu. L4 potrebuje voznika, da avto pripelje iz garaže do avtoceste, in potem znova voznika, da ga pripelje od konca avtoceste do vikenda v hribih.
Lahko je pa brez voznika, če vozi samo tam, kjer lahko brez voznika. Recimo med trgovinami v BTC.
Ampak če rečeš, da "L4 ne zahteva voznika v avtu", se to razume, da ga ne zahtave nikoli. Kar ni res. V večini primerov ga zahteva. Oziroma, ga bo zahteval, ko bo enkrat L4 na cesti.
codeMonkey ::
In kaj se zgodi, ko pride do knca odseka avtoceste, kjer lahko sam vozi? Ali ko začne snežiti in ni več v okviru svojih zmožnosti?
Ne bo vozil do konca odseka avtoceste ze v startu. Bo pac ustavil na neki tocki prej. Lahko bo tudi voznik zahteval prevzem, da se ne ustavlja. Ampak kljucno je to, da bo to voznik zahteval sam od sebe in ne avto od njega (kot pri level 3). Ce se pogoji vmes spremenijo (snezenje), se od sistema tudi zahteva, da to prepozna in ustrezno ukrepa (ustavi prej, ali pa se bolje, ze pricakuje, da so razmere neprimerne ze v startu)
V drugem delu se strinjava - ni misljeno da ga ne zahteva nikoli. Kot ze omenjeno, level 4 je sirok pojem in je o tem smiseleno debatirati le, ko je ODD podan :)
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: codeMonkey ()
codeMonkey ::
Saj razumete, da ker je nekdo naredil klasifikacijo za 5 nivojev avtonomne voznje, se nam ni treba pogovarjati o teh "neumnostih".
Zakaj bi bila to "neumnost". Ta klasifikacija je v standardih in zdaj tudi ze osnova za regulativo - https://connectedautomateddriving.eu/me...
Razumem, da je to "neumnost" za splosno poulacijo, ampak to je slo-tech :)
Okapi ::
ODD je itak preveč meglen pojem, ko gre za ločevanje med L4 in L5. Ker v bistvu tudi ljudje imamo svoj ODD (odvisen od posameznika) in torej po tej definiciji sploh nismo L5.
Pri dovolj široki "domeni" avto postane to, kar si predstavljamo pod L5, s tem, da nikjer ni natančno definirano, kako široka mora dejansko biti. Nekako megleno se predvideva, da naj bi bila enaka kot pri L4 človeškem vozniku, s tem da v praksi bo lahko tudi nekaj ožja, in recimo ne bo zajemala vožnje po brezpotjih, morda tudi ne po gozdnih cestah in neopredeljenih kolovozih, ali v snežnem metežu, pa bo v bistvu še vedno to, kar si sedaj predstavljamo pod L5.
Pustimo sedaj ob strani, da je vožnja po brezpotju verjetno za robota celo preprostejša od vožnje v gostem mestnem prometu.
Pri dovolj široki "domeni" avto postane to, kar si predstavljamo pod L5, s tem, da nikjer ni natančno definirano, kako široka mora dejansko biti. Nekako megleno se predvideva, da naj bi bila enaka kot pri L4 človeškem vozniku, s tem da v praksi bo lahko tudi nekaj ožja, in recimo ne bo zajemala vožnje po brezpotjih, morda tudi ne po gozdnih cestah in neopredeljenih kolovozih, ali v snežnem metežu, pa bo v bistvu še vedno to, kar si sedaj predstavljamo pod L5.
Pustimo sedaj ob strani, da je vožnja po brezpotju verjetno za robota celo preprostejša od vožnje v gostem mestnem prometu.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Okapi ()
mertseger ::
In tebi je kako leto stara in "niti 10 let stara" kar isto al kako? A se ti sploh zavedaš kakšne neumnosti kvasiš? Sem ti že razložil zakaj večina stroke ne more dajati nekih kredibilnih napovedi kaj se bo zgodilo, ker za kaj takšnega rabiš obširno znanje iz vseh področij (delovanja družbe, ekonomije, pshologije človeka ipd), kar pa večina strokovnjakov nima, ker se spozna samo in izključno na svojo stroko. Videno pri kolegih v moji stroki. Do tega svojega "dokumentarca" pa kar prilepi link da vidimo kje si še naredil logične nesmisle pri sklepanju.
Ampak ti ga očitno imaš pa niti blizu nisi tej stroki a ne...
Abracori ::
In tebi je kako leto stara in "niti 10 let stara" kar isto al kako? A se ti sploh zavedaš kakšne neumnosti kvasiš? Sem ti že razložil zakaj večina stroke ne more dajati nekih kredibilnih napovedi kaj se bo zgodilo, ker za kaj takšnega rabiš obširno znanje iz vseh področij (delovanja družbe, ekonomije, pshologije človeka ipd), kar pa večina strokovnjakov nima, ker se spozna samo in izključno na svojo stroko. Videno pri kolegih v moji stroki. Do tega svojega "dokumentarca" pa kar prilepi link da vidimo kje si še naredil logične nesmisle pri sklepanju.
Ampak ti ga očitno imaš pa niti blizu nisi tej stroki a ne...
Motiš se o meni, sem strokovnjak: diplomiran inženir strojnišva imam pa tudi obširna znanja iz drugih področij. Presenetljivo je da večina ljudi (tudi večina kolegov iz stroke) ne pozna niti osnov ekonomije in osnovnih zakonitosti trga, kar šele kaj več. Sicer pa lej, čas bo pokazal da sem imel prav. Tamle nekdo trdi da do 2040 leta ne bo nobenih samovozečih avtomobilov, jaz trdim da bodo. Ti glede na napad sklepam da zagovarjaš nasprotno stališče od mojega, torej tudi ti trdiš da do 2040 leta ne bo samovozečih vozil nikjer. Po mojem mnenju se globoko motiš, čas pa bo pokazal da sem imel prav. Hack..že danes obstajajo samovozeča vozila: https://blog.waymo.com/2020/10/waymo-is..., tako da čas je pokazal da sem imel prav.
Zgodovina sprememb…
- predlagalo izbris: jest10 ()
codeMonkey ::
ODD je itak preveč meglen pojem, ko gre za ločevanje med L4 in L5. Ker v bistvu tudi ljudje imamo svoj ODD (odvisen od posameznika) in torej po tej definiciji sploh nismo L5.
Pri dovolj široki "domeni" avto postane to, kar si predstavljamo pod L5, s tem, da nikjer ni natančno definirano, kako široka mora dejansko biti. Nekako megleno se predvideva, da naj bi bila enaka kot pri L4 človeškem vozniku, s tem da v praksi bo lahko tudi nekaj ožja, in recimo ne bo zajemala vožnje po brezpotjih, morda tudi ne po gozdnih cestah in neopredeljenih kolovozih, ali v snežnem metežu, pa bo v bistvu še vedno to, kar si sedaj predstavljamo pod L5.
Pustimo sedaj ob strani, da je vožnja po brezpotju verjetno za robota celo preprostejša od vožnje v gostem mestnem prometu.
V bistvu je L5 tista stvar, ki je meglena, kot si tudi sam nekako ze nakazal v drugem odstavku. :)
ODD je precej pomemben inzenirski koncept. Bistven problem neomejene domene je ravno v tem, da je moznih dogodkov in scenarijev prakticno neskoncno. Ce se ne omejis na nek ODD, tezko definiras zahteve za sistem, ga tezko validiras, tezko zagotovis varnost itd. In tudi v netehnicnem smislu tezko postavis neke operativne ter pravne okvirje, v smislu kje in pod kaksnimi pogoji je zadeva dovoljena.
To, da L5 nima ODD, res ne opise kaj vse to pomeni za tak sistem, ampak to niti ni vec pomembno pri L5, ker naj bi bil ta ze tako "pameten", da ne potrebuje omejitev po sami zasnovi. Naloga L4 je torej, da ostane znotraj ozjih omejitev, medtem ko so za L5 omejitve podane le s prometnimi predpisi.
Razumem pa iz cesa izhajas. Definicije in metode se bodo nadgrajevale, ko bodo L5 res na vidiku. Enkrat si ze zapisal, da te stopnje v resnici ne povedo veliko o zmogljivosti sistema. Kar je precej res. ODD sicer da nek okvir, ampak ta ni vec veljaven pri L5.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: codeMonkey ()
Abracori ::
Ce se pogoji vmes spremenijo (snezenje), se od sistema tudi zahteva, da to prepozna in ustrezno ukrepa (ustavi prej, ali pa se bolje, ze pricakuje, da so razmere neprimerne ze v startu)
Sej sneženje ni problem za avtonomna vozila, ogrevane kamere ki stalijo sneg pa res niso neka vesolska znanost.
Zgodovina sprememb…
- predlagalo izbris: jest10 ()
codeMonkey ::
Je problem, ko zasnezena cesta ni del ODD. Ce je del tega, pa ni problem. To je bil torej hipoteticen primer, ko se pogoji zaradi zunanjih dejavnikov (vreme) spremenijo do te mere, da vozilo ni vec znotraj ODD.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: codeMonkey ()
Abracori ::
codeMonkey je izjavil:
Je problem, ko zasnezena cesta ni del ODD. Ce je del tega, pa ni problem. To je bil torej hipoteticen primer, ko se pogoji zaradi zunanjih dejavnikov (vreme) spremenijo do te mere, da se vozilo ni vec znotraj ODD.
Vem kaj si mislil povedati, komentiral sem samo zato da ne bo kdo ki bo ta forum leta za tem bral napačno mislil/sklepal da je sneg problem za avtonomna vozila, ker ni.
Zgodovina sprememb…
- predlagalo izbris: jest10 ()
codeMonkey ::
Zelo zanimivo branje (zajete tudi razlike med ZDA in EU):
https://slate.com/technology/2020/12/te...
Se bolj bo pa zanimivo spremljati kaj se bo res zgodilo.
https://slate.com/technology/2020/12/te...
The Biden Administration Needs to Do Something About Tesla
Se bolj bo pa zanimivo spremljati kaj se bo res zgodilo.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: codeMonkey ()
Qcube ::
Seveda da sneg je problem z vision only sistemom, enako kot za človeka. Edina prednost je v tem da z natančno GPS lokacijo še vedno ve da je na cesti. IMHO tej leveli ne bodo nikoli fiksni in bo vedno mix odvisno od situacije/lokacije. Nepoznane remote lokacije bo vedno moral voznik nadzorovati.
Abracori ::
Seveda da sneg je problem z vision only sistemom, enako kot za človeka. Edina prednost je v tem da z natančno GPS lokacijo še vedno ve da je na cesti. IMHO tej leveli ne bodo nikoli fiksni in bo vedno mix odvisno od situacije/lokacije. Nepoznane remote lokacije bo vedno moral voznik nadzorovati.
Ni res ker:
1. Avtonomna vožnja ne zaobjema samo vision only sisteme, ampak tudi sisteme z lidarjem, radarjem ipd.
2. Sneg za človeka pri vožnji ne predstavlja ovire in je kadar sneži še vedno zmožen voziti. To velja tudi za avtonomna vozila.
Zgodovina sprememb…
- predlagalo izbris: jest10 ()
codeMonkey ::
IMHO tej leveli ne bodo nikoli fiksni in bo vedno mix odvisno od situacije/lokacije. Nepoznane remote lokacije bo vedno moral voznik nadzorovati.
Ce mislis znotraj osebnega vozila, zagotovo. Uporabnik bo to dozivljal kot razlicne funkcije. V garazi bo preko telefona priklical avto, kar bo sprozilo level 4 sistem, na AC pa bo v gneci aktiviral "traffic jam pilot", kar bo level 3. MB razreda S je ze npr. taksno vozilo. Na drugi strani pa bo nek taksi v mestu vedno v level 4 nacinu. No, vsaj ce ne bo imel volana.
J.McLane ::
Danes je snežilo, na brisalcih se mi je nabiral led do točke ko sem moral ustavit in očistit brisalce, zanimivo je da ACC deloval do zadnjega tudi na displeju je kazalo zaznan avto pred mano, žal nisem preveril kako je bila očiščena kamera, ampak mislim da je bila čisto zapacana. Sem imel občutek, da samo radar tega ne zmore in se dodatno zanaša razpoznavo iz kamere, pa je vseeno kar delalo.
Simplicity is the ultimate sophistication - Leonardo da Vinci
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | Tesla povečala proizvodnjo in prodajo vozil (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Rezultati | 5158 (1576) | dexterboy |
» | NHTSA: Teslin Autopilot smrtno nevaren (strani: 1 2 3 )Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 8495 (3781) | c3p0 |
» | Prvi samovozeči avtomobil tretje stopnje v ZDA je mercedes (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 7830 (4404) | Gregor P |
» | Mercedes-Benz v Evropi prehitel Teslo (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 15618 (10549) | DamijanD |
» | Za predlansko nesrečo tesle odgovorna Tesla in voznik (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 13939 (8790) | Meizu |