Slo-Tech - Najučinkovitejši način, da preprečite vzlet kakšnega letala, se skriva več tisoč kilometrov stran do vzletne piste. Računalniški sistemi letalskih družb so postali kritične točke, kjer vsakršna okvara povzroči odpovedi več tisoč letov, jezo desettisočev in milijonsko škodo. Včerajšnji izpad sistema pri ameriškem letalskem prevozniku Delta je svež opomin, da so letalske družbe pri IT-ju ostale nekje daleč v preteklosti.
Delta je namreč včeraj odpovedala približno tisoč poletov (dnevno jih opravijo okrog šest tisoč), še več sto pa jih je bilo prestavljenih, ker je izpadel njihov glavni podatkovni center v Atlanti. Približno šest ur je trajal popoln mrk Deltine flote, potem pa so počasi začeli vzletati, čeprav so bili nekateri leti odpovedani tudi kasneje. Prizemljena so bila Deltina letala povsod po svetu, ne glede na lokacijo. Uradna verzija pravi, da so utrpeli izgubo napajanja, neuradno pa naj bi preklop na rezervni generator povzročil požar, ki je uničil glavno in rezervno napajanje podatkovnega centra v Atlanti.
Napake in okvare se dogajajo, nerazumljivo pa je, da ne obstoji rezervno vozlišče, ki bi lahko takoj vskočilo in preprečilo odpovedi tisočih letov in večurne zamude. Zlasti je problematično, da se to dogaja precej pogosto. Konec minulega meseca je Southwest odpovedal 2300 letov, ker so imeli težave z usmerjevalnikom, kar je povzročilo izpad računalniškega sistema. Potreben je popolni ponovni zagon, kar traja 12 ur! Vsi leti so stekli po voznem redu šele pet dni pozneje, čeprav je sama napaka seveda trajala zgolj nekaj ur. V teh petih dneh so odpovedali 11 odstotkov poletov, škode pa je za 5-10 milijonov dolarjev. Seznam podobnih izpadov ni redek, saj je podobnih incidentov nekaj vsako leto, resda pa niso vsi tako ekstremni.
Problem je, da so informacijski sistemi nekaterih letalskih prevoznikov zastareli in zasnovani v nekem drugem času, ko 100-odstotna dosegljivost informacijskega sistema ni bila tako zelo nujna. Recimo Deltin sistem ime korenine v turbulentnih časih, ko se je obubožana Delta borila za preživetje. Kasneje se je združila s prav tako slabo stoječim Northwestom, zato so bile investicije v IT nujno zlo. Deltini sistemi so iz 90. let in odtlej niso doživeli kakšne bistvene prenove, so pa danes ključni za razporejanje posadk, prijavo potnikov, prodajo vozovnic itd.
"Delta je svež opomin, da so letalske družbe pri IT-ju ostale nekje daleč v preteklosti." < Glede na moje izkušnje pri drugih firmah se najverjetneje gre za takoimenovano optimizacijo stroškov. Tako na kadrovskem področju kot na področju, kjer bi lahko imeli več cluster balanced serverjev :) Ampak nee, moramo šparat, kdo bo to financiral.. IT oddelek prinaša izgubo itd itd itd..
Convictions are more dangerous foes of truth than lies.
Potreben je popolni ponovni zagon, kar traja 12 ur!
Wow
Verjamem, da ni to kot da bi pritisnil gumb na PC-ju in počakaš da pride v Windowse. Ampak pol dneva za vzpostavitev (verjetno celotnega sistema, več 1000 računalnikov) je pa še vedno 2 much.
pegasus: Ti se menda - če se prav spomnim so bili tvoji posti - spoznaš nekaj na letalstvo. Kaj je res, da z 50EUR vredno "opremo" lahko delaš "štalo" tako letalu, ki leti v tvojem vidnem polju, kot stolpu, ki ima ta sektor čez?
Islam is not about "I'm right, you're wrong," but "I'm right, you're dead!"
-Wole Soyinka, Literature Nobelist
|-|-|-|-|Proton decay is a tax on existence.|-|-|-|-|
Že telefoni lahko motijo radijske frekvence med samim letom. Piloti imajo pa zaradi tega oslabljeno komunikacijo s kontrolnim stolpom, ampak načeloma ni problemov, je pa priporočljivo da telefon na letalu daš v -> airplane mode :)
Že telefoni lahko motijo radijske frekvence med samim letom. Piloti imajo pa zaradi tega oslabljeno komunikacijo s kontrolnim stolpom, ampak načeloma ni problemov, je pa priporočljivo da telefon na letalu daš v -> airplane mode :)
Med vzletom in pristankom je to obvezno. Med samim letom, pa ti omrežje bolj malo korisiti ;) Razen, če že ponujajo tudi WIFI.
LC1000|Asrock-H470PG|i7-10700K|2x16GB|RTX-3080 EAGLE|W10Pro
new Nintendo 2DS & 3DS XL|Galaxy S24+
Najbolj ocitna tezava po mojem mnenju je komunikacija (med letali in kontrolo, relevantna za npr. pridobivanje podatkov o razmerah, priblizevanje, pristanek), radijski kompas, ILS itd.
Vse skupaj je nekriptirano, AM, vecina poteka tik nad frekvencnim podrocjem za javne radie (VHF), brez kaksne silne redundance.
Na sreco je vsaj vecina poceni RF opreme narejena tako, da ne more prav preprosto smetiti ravno po tem podrocju.
Filmski scenariji (Die Hard 2) morda res niso stvar 50 evrov, ampak tudi ne nekaj znanstvenofantasticnega.
Ma tole z delto bolj kaže kolk so sicer dragi HA ukrepi neučinkoviti, če niso redno testirani in vzdrževani oz so napačno zasnovani. Par letal na tleh ni taka jeba kot je bila fukušima recimo.
Najbolj ocitna tezava po mojem mnenju je komunikacija (med letali in kontrolo, relevantna za npr. pridobivanje podatkov o razmerah, priblizevanje, pristanek), radijski kompas, ILS itd.
Vse skupaj je nekriptirano, AM, vecina poteka tik nad frekvencnim podrocjem za javne radie (VHF), brez kaksne silne redundance.
Na sreco je vsaj vecina poceni RF opreme narejena tako, da ne more prav preprosto smetiti ravno po tem podrocju.
Filmski scenariji (Die Hard 2) morda res niso stvar 50 evrov, ampak tudi ne nekaj znanstvenofantasticnega.
Komunikacijska oprema: izjemno veliko denarja v obstoječi com. opremi, zemeljski infrastrukturi /Ne moreš naenkrat zamenjati. Če menjaš sisteme, imaš v rabi skozi leta več +/- nekompatibilnih sistemov/ oprema je robustna, "analogna", bolj ali manj trotelziher, standardizirana , razmeroma malo stvari je, ki gredo lahko narobe (relativno malo SW, robustno čipovje); če se vsi držijo predpisov in licenc, ne bi smelo biti problemov ; oprema je , glede na obseg uporabe , čisto ustrezna
Poglej na flightradar24.com in poslušaj 135.275...
Že telefoni lahko motijo radijske frekvence med samim letom. Piloti imajo pa zaradi tega oslabljeno komunikacijo s kontrolnim stolpom, ampak načeloma ni problemov, je pa priporočljivo da telefon na letalu daš v -> airplane mode :)
To seveda ni res. Pol bi cel kup letal že padlo dol, ko potniki pozabijo telefon dati v airplane mode. Bi že sam sklatil ene par letal dol.
Razlog za ta ukrep je precej bolj banalen.
Če se med vzletom ali pristankom zgodi karkoli narobe, letalske družbe nočejo da folk pošilja selfije, ampak da se spravi z letala. Če bi imeli aktiven telefon, bi počeli vsakovrstne bedarije.
"Life is hard; it's even harder when you're stupid."
To seveda ni res. Pol bi cel kup letal že padlo dol, ko potniki pozabijo telefon dati v airplane mode. Bi že sam sklatil ene par letal dol.
Razlog za ta ukrep je precej bolj banalen.
Če se med vzletom ali pristankom zgodi karkoli narobe, letalske družbe nočejo da folk pošilja selfije, ampak da se spravi z letala. Če bi imeli aktiven telefon, bi počeli vsakovrstne bedarije.
Selfije lahko delas tudi v airplane modu.
V bistvu je ta okrep narejen prav zaradi elektromagnetnih motenj. Pac po celotnem letalu imas napeljano ogromno kablov, pa se lahko na zicah hitro inducira kaksna motnja.
So pa naceloma te sistemi vseeno precej zasciteni in jih nek telefon ne bi ravno smel zmotiti (ampak better be safe than sorry).
Znanec je pilot in zeni med cakanjem na pristanel redno posilja sporocila in slike iz mobilca. Vozi pa Airbus A320 oz. izpeljanke tega modela. V tej luci ima Invictus kar prav.
zee
Linux: Be Root, Windows: Re Boot
Giant Amazon and Google Compute Cloud in the Sky.
Ta bavbav s telefoni izhaja iz dejstva, da je nekoč nekje en prvih mobilcev (z bohve kakšno močjo) malo zmotil instrumente na nekem starem 727. Današnja realnost je ta, da letalske družbe uvajajo wifi na daljše lete, kar pomeni, da je vse elektronskega na letalu že prilagojeno temu.
Resnejše izzive v prihodnosti predstavlja ADS-B in centralizacija kontrole zračnega prostora.
Citiraj, kje sem napisal, da telefon sesuje letalo.
Napisal sem zakaj se telefone daje v airplane mode in kaksen vpliv imajo lahko na sistem, ne pa da bo telefon sesul letalo.
Daj se ne obešaj na besede in stavke, če nimaš drugih argumentov.
Mobiteli nimajo absolutno nobenega vpliva na letalo. Potem bi jih že GSM bazne postaje sesule. Ja, blackberry mi je lepo lovil signal na 10000 metrih...
"Life is hard; it's even harder when you're stupid."
Mislim, ne nabijat kako lahko en telefon sesuje letalo. Totalen bullshit...
Letalo je dimenzionirano na direkten udar strele, zdaj ga bo pa 2W mobitel sklatil z neba. Malo zdrave pameti prosim...
Imaš popolnoma prav, ampak ... Vedno imaš ta en "ampak".
Ta 2W mobitel lahko povzroči motnje tam in takrat, ko je to še najmanj potrebno. V času vzleta in pristanka, ko se poskuša besno premetavati iz ene bazne postaje na drugo in vzpostaviti/ohraniti neko povezavo in ko dvigne svojo oddajno moč na maksimum, bo ta telefonček generiral ogromno motenj tiste vrste, ki jih še vedno lahko slišiš v kakšnih malo bolj cenenih zvočnikih.
Sedaj pa si predstavljaj, da si pilot, ki mora komunicirati s stolpom, prilagajati hitrost, v vsakem trenutku razumeti vsako navodilo iz stolpa in na tleh iz "ground control", vmes pa ima za hrbtom od 100 do 300 telefončkov, ki so se vsi ravno tisto minuto spomnili, da si neverjetno želijo povezavo. Že če jih samo polovica uspešno povzroča motnje na RF, to pomeni, da bo imel pilot prav peklensko in dejansko tudi nevarno zabavo v trenutku, ko je najbolj bistveno, da mu nihče ne moti ali ovira komunikacijo.
Tako, da ne. Mobilčki ne sklatijo letala, ampak to še ne pomeni, da so varni za uporabo in da njihova množična uporaba med vzletom in pristankom ne bi imela negativnega vpliva na varnost.
Mobiteli nimajo absolutno nobenega vpliva na letalo. Potem bi jih že GSM bazne postaje sesule. Ja, blackberry mi je lepo lovil signal na 10000 metrih...
Se strinjam, da nimajo nobenega vpliva, vendar pa vem da se v manjših letalih sliši tisti zvok od mobitela v slušalkah od pilota. Pa po mojih izkušnjah signal zgine na nekje 2500m nad terenom (preverjeno že večkrat na več koncih Slovenije)
Daj se ne obešaj na besede in stavke, če nimaš drugih argumentov.
Mobiteli nimajo absolutno nobenega vpliva na letalo. Potem bi jih že GSM bazne postaje sesule. Ja, blackberry mi je lepo lovil signal na 10000 metrih...
Poslusaj svoj lastni nasvet. Jaz sem ti napisal zakaj regulative zahtevajo dajanje telefonov v airplane nacin, ti pa si bluzil o selfijih in podtikal izjave.
Že telefoni lahko motijo radijske frekvence med samim letom. Piloti imajo pa zaradi tega oslabljeno komunikacijo s kontrolnim stolpom, ampak načeloma ni problemov, je pa priporočljivo da telefon na letalu daš v -> airplane mode :)
To seveda ni res. Pol bi cel kup letal že padlo dol, ko potniki pozabijo telefon dati v airplane mode. Bi že sam sklatil ene par letal dol.
Razlog za ta ukrep je precej bolj banalen.
Če se med vzletom ali pristankom zgodi karkoli narobe, letalske družbe nočejo da folk pošilja selfije, ampak da se spravi z letala. Če bi imeli aktiven telefon, bi počeli vsakovrstne bedarije.
Nikjer nisem napisal, da bi letalo padlo dol. Napisal sem da načeloma problemov NI, lahko pa frekvenca, telefona "moti" komunikacijo med pilotom in kontrolnim stolpom, senzorji ki so na letalu, oz lahko zmoti tudi navigacijski sistem. To je v teoretični del, v praktičnem delu se pa to bolj težko zgodi. Ampak, kakor je nekdo napisal. Better safe than sorry. Imaš pa na netu ogromno člankov, zakaj sploh "airplane mode" obstaja na telefonu in zakaj to izklopi WI-FI, Bluetooth, GSM,..
Čudno pa da airplane mode, ne izklopi tudi sprednje kamere.. za selfije seveda
Why is Airplane Mode Necessary? Regulations in many countries prohibit the use of devices that transmit signals on commercial aircraft. A typical phone or cellular-enabled tablet is communicating with several cell towers and attempting to maintain a connection at all times. If the towers are far away, the phone or tablet has to boost its signal so it can communicate with the towers. This sort of communication could interfere with an airplane’s sensors and potentially cause issues with sensitive navigation equipment. That’s a concern that brought these laws about, anyway. In reality, modern equipment is robust. Even if this does cause problems, your plane won’t fall out of the sky because a few people forgot to enable airplane mode!
A more demonstrable concern is that, as you’re traveling very quickly, all the phones on the plane would be constantly handing off from cell tower to cell tower. This would interfere with the cellular signals people on the ground receive. You wouldn’t want your phone to do this hard work, anyway — it would drain its battery and it wouldn’t be able to maintain a signal properly, anyway.
Kmalu bo že DVE LETI, od kar je EASA ukinila prepoved uporabe mobitelov med poleti. Vi pa še kar nabijate o tem, kako bo avion padel dol, če boš vklopil mobitel.
Seveda to ne pomeni, da ni prepovedi na ameriških letalih, saj ta podlegajo pravilom FAA - Federal Aviation Administration. Ampak paradoksalno, FAA ni nikoli izdal prepovedi uporabe, temveč FCC - Federal Communication Commission.
Dejansko je v EU prepuščeno letalskim družbam, da se same odločajo, kako bodo dovoljevale ali prepovedale uporabo mobitelov. Precej burna je bila razprava na to temo, mislim da tudi tukaj na Slotech-u. Prevsem kabinsko osebje je še vedno za to, da se ne dovoli raba mobitelov in drugih elektronskih naprav med vzletom in pristankom. Pa ne zaradi morebitnega 'sevanja', temveč iz varnostnih razlogov, ki segajo od neposlušanja varnostnih navodil, preko morebitne 'leteče elektronike', pa vse tja do že omenjenega snemanja selfijev med zasilnimi pristanki in podobno.
Kmalu bo že DVE LETI, od kar je EASA ukinila prepoved uporabe mobitelov med poleti. Vi pa še kar nabijate o tem, kako bo avion padel dol, če boš vklopil mobitel.
Seveda to ne pomeni, da ni prepovedi na ameriških letalih, saj ta podlegajo pravilom FAA - Federal Aviation Administration. Ampak paradoksalno, FAA ni nikoli izdal prepovedi uporabe, temveč FCC - Federal Communication Commission.
Dejansko je v EU prepuščeno letalskim družbam, da se same odločajo, kako bodo dovoljevale ali prepovedale uporabo mobitelov. Precej burna je bila razprava na to temo, mislim da tudi tukaj na Slotech-u. Prevsem kabinsko osebje je še vedno za to, da se ne dovoli raba mobitelov in drugih elektronskih naprav med vzletom in pristankom. Pa ne zaradi morebitnega 'sevanja', temveč iz varnostnih razlogov, ki segajo od neposlušanja varnostnih navodil, preko morebitne 'leteče elektronike', pa vse tja do že omenjenega snemanja selfijev med zasilnimi pristanki in podobno.
Do sedaj se niti eden ni v tej temi napisal, da bo avion dol padel zaradi telefona. Tale tema ratuje prikaz slovenskega bralnega razumevnaje :D.
Se Adria ima na Canadair letalih interno WiFi omrezje.
Čeprav neuporabno. Neke brez zvezne igrice in nepotrebne informacije.
Nimajo pa aplikacije, ki bi kazala podatke o letalu in njegovo lokacijo...
True. Komentar je letel na to, da vedno vec letal ponuja neke vrste lokalno WiFi omrezje z razlicno kvalitetno ponudbo, celo Adria, in da to ni vec noben bavbav.
Why can't a programmer tell the difference between Halloween and Christmas?
Because OCT31 = DEC25
Se Adria ima na Canadair letalih interno WiFi omrezje.
Čeprav neuporabno. Neke brez zvezne igrice in nepotrebne informacije.
Nimajo pa aplikacije, ki bi kazala podatke o letalu in njegovo lokacijo...
True. Komentar je letel na to, da vedno vec letal ponuja neke vrste lokalno WiFi omrezje z razlicno kvalitetno ponudbo, celo Adria, in da to ni vec noben bavbav.
Lahko bi ponudili 'Fly by Wire' app, da bi lahko še potniki malo pilotirali letalo v katerem sedijo....?
Do sedaj se niti eden ni v tej temi napisal, da bo avion dol padel zaradi telefona. Tale tema ratuje prikaz slovenskega bralnega razumevnaje :D.
Tudi če morda ni kdo konkretno napisal, da bo letalo padlo dol, pa se je namigovalo na to (aka worst case scenario).
In to se tudi v strokovnih krogih še vedno uporablja kot argument proti sprostitvi rabe mobitelov, kjer ta še ni sproščena. Kao 'če do danes še nobeno letalo ni dokazano padlo dol zaradi uporabe mobilnih telefonov, to še ne pomeni, da se to ne more zgoditi'.
Do sedaj se niti eden ni v tej temi napisal, da bo avion dol padel zaradi telefona. Tale tema ratuje prikaz slovenskega bralnega razumevnaje :D.
Tudi če morda ni kdo konkretno napisal, da bo letalo padlo dol, pa se je namigovalo na to (aka worst case scenario).
In to se tudi v strokovnih krogih še vedno uporablja kot argument proti sprostitvi rabe mobitelov, kjer ta še ni sproščena. Kao 'če do danes še nobeno letalo ni dokazano padlo dol zaradi uporabe mobilnih telefonov, to še ne pomeni, da se to ne more zgoditi'.
Skratka nehaj dlakocepiti!
Jaz nisem nikjer opazil namigovanja. So ostali lepo napisali, da lahko telefon povzroči motnje. Se spomnim, da je pred leti moralo neko letalo zasilno pristati, ker se je prižgala opozorila lučka za požar. Vzrok: motnje telefona.
In to se tudi v strokovnih krogih še vedno uporablja kot argument proti sprostitvi rabe mobitelov, kjer ta še ni sproščena. Kao 'če do danes še nobeno letalo ni dokazano padlo dol zaradi uporabe mobilnih telefonov, to še ne pomeni, da se to ne more zgoditi'.
Skratka nehaj dlakocepiti!
Torej je bil tvoj komentar namenjem njim (strokovnim krogom) ali kaj, komentiraj torej njih. Ne pa, da uletis v debato, kot da gre za vasko gostilno in napises:
Vi pa še kar nabijate o tem, kako bo avion padel dol, če boš vklopil mobitel.
V praksi je pa zadeva taka. Pri teh komercialnih letalih se naredi ogromno testov, kar se tice EM motenj in se poskusa zadeve karseda izolirati. Teh motenj se v praksi nikoli ne mores popolnoma znebiti (in se jih da izmeriti), vendar se jih toliko zmanja, da so vplivi mocno na varni strani. Pa tudi, ce bi bile motnje mocne, ne bi letalo ze kar avtomaticno padel, bi pa lahko povzrocilo kaksno nevsecnost.
Pri kaksnih manjsih letalih, ki ne dajo toliko na izolacijo pa lahko vpliv vidite tudi sami. En primer je nekdo ze podal, ko je slisal motnje v slusalkah.
Lahko pa bi tudi ponudili možnost osvojitve bralne značke na daljših poletih, glede na to da nekateri v tej temi niste sposobni bralnega razumevanja.
TOP! Make My Day Bil cel dan na terenu, prišel čisto sf.kan domov, ampak tole me je pa dvignilo nazaj!
on topic; zakaj ne uvedejo novi test trajanja baterije na mobičih; letalo na 11800 metrih pri 980 km/h. Kateri prej sprazni baterijo zaradi preklopa iz ene joške na drugo (bazna postaja)?
Ko ne gre več, ko se ustavi, RESET Vas spet v ritem spravi.
99.991% of over-25 population has tried kissing.
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i3-12100f gtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija