Slo-Tech - Elon Musk si je pridobil renome človeka, ki mu projekti ne le uspejo, temveč kar pozlatijo. SpaceX ne vozi v vesolje le satelitov, temveč želi kmalu tudi ljudi, hkrati pa je prvi v razvoju raket za večkratno uporabo. Električna vozila Tesla so v ZDA že precej pogost pojav na cesti, vozijo pa se tudi po Evropi. PayPala sploh ni treba posebej omenjati. Musk pa se loteva tudi bolj smelih projektov, kot so transportne cevi za ljudi (hyperloop), lastne šole ipd. Sedaj je Musk neskromno najavil, da bodo v dveh letih na cesto postavili popolnoma avtonomno vozilo znamke Tesla.
Kot pravi Musk, imajo vso potrebno tehnologijo že danes, treba jo je le sestaviti skupaj in preveriti. Tesla Model S se lahko že danes vozi bolj ali manj sam, ko vključimo avtopilota, saj se drži desna roba pasu in se izogiba oviram, pa tudi parkirati zna sam. Od tu do samovozečega avtomobila je po Muskovem mnenju le še korak, ki ga bo Tesla v dveh letih zlahka opravila. In samovozeča Tesla bo varnejša od vseh človeških voznikov. Ti sicer že sedaj radi uporabljajo avtopilota, a to počno tudi tam, kjer ni varno, zato je razvoj popolnoma avtonomnega vozila nujen. Pri trenutnem avtopilotu, ki včasih potrebuje človeka, da vskoči in reši neznane situacije, je 17-sekundni odzivni čas ljudi bistveno preveč nevaren. Zato Tesla v trenutne modele uvaja dodatne omejitve, ki bodo preprečile zlorabo avtopilota.
Hkrati naj bi v dveh letih dobili vstopni model Tesla 3 za okrog 25.000 evrov, kar je že povsem spodobna cena za električni avtomobil, ki bo imel domet 300 kilometrov. Ta ne bo samovozeč, bo pa električen in njegov izid sovpada, zato ga omenjamo.
Musk se seveda ni mogel izogniti znanemu hekerju Georgeu Hotzu, ki trdi, da je samovozeči avtomobil sestavil v garaži z minimalnim številom vrstic kode. Musk pravi, da je to sicer lepa demonstracija, a je svetlobna leta daleč od avtonomnega sistema, ki ga razvija Tesla in bo deloval v vseh razmerah na vseh lokacijah. Dodaja, da je izdelava samovozečega avtomobila sicer enostavnejša, kot si predstavlja večina ljudi, a vseeno ne tako enostavno, kot to želi prikazati Hotz. Slednji namreč trdi, da je bilo zanj 2000 vrstic kode dovolj. Musk hudomušno odgovarja, da to ne more biti dovolj za obvladanje osmih milijard koncev na Zemlji.
Ne pozabimo, da je Kalifornija pred kratkim napovedala prepoved samovozečih avtomobilov brez prisotnega človeškega voznika. A zakonodaja se lahko spremeni, če bo tehnika dokazala, da je tega vredna.
Novice » Znanost in tehnologija » Musk obljublja samovozeče Tesle do konca leta 2017
MuadDib ::
aaa1 ::
Muskov odgovor je bil tak: Ni problem narest zadevo, ki bo v 99% zanesljiva na recimo znanih cestah (tako je George demostriral svoj dosežek) problem je narest sistem, ki se bo v 99,999% torej tudi v nepričakovanih situacijah odzval pravilno. Jaz bolj Musku verjamem, ko robni pogoji te vedno zj*** v takih primerih uporabe pa to pomeni vsaj tožbe ali pa celo smrt uporabnika :)
e-marko ::
Hkrati naj bi v dveh letih dobili vstopni model Tesla 3 za okrog 25.000 evrov,...
As for the Model 3, which is expected to cost from ?25,000 and be aimed at the mid-sized market dominated by the BMW 3-Series and Audi A4, Musk said it would be revealed to the public in March 2016.
Tole ni 25.000 eur.
Lp
...somebody, somewhere...
Zgodovina sprememb…
- spremenil: e-marko ()
Aston_11 ::
25.000 jurjev bi že bila kulturna cena, minus subvencija, še vedno dosti, ma trend je dober, gre navzdol.
SambaShare ::
Navijam za George Hotz-a :)
Kar sem razbral iz tistega njegovega par min videa, uporablja nevronske mreže pa neke vrste back propagation da jih trenira med vožnjo. Dovolj da avto ostane na voznem pasu, a bistveno premalo za ostale prometne situacije. Tam bo nujna kombinacija rule base AI plus nevronskih mrež, kar je preveč dela za enega človeka.
Hudo špekuliram sicer, ker je input švoh :P
jype ::
Eh, sej so praktično že. V opremljenem modelu S se moraš kar potrudit, da se zaletiš, ti avto ne dovoli, če maš collision assist nastavljen na "medium" ali višje.
Iatromantis ::
Cory Doctorow The problem with self-driving cars: who controls the code?
Samovozeči avti znajo spremenit tudi kaj več kot samo promet. Cory trdi, da "the destiny of self-driving cars will turn on labour relationships, surveillance capabilities, and the distribution of capital wealth."
Samovozeči avti znajo spremenit tudi kaj več kot samo promet. Cory trdi, da "the destiny of self-driving cars will turn on labour relationships, surveillance capabilities, and the distribution of capital wealth."
noraguta ::
Eh vse skup zastarelo, traktorju drajvajo sami že desetletje pa še. 500 drugih parametrov spremljajo in prilagajaji.
Pust' ot pobyedy k pobyedye vyedyot!
Qcube ::
Iatromantis je izjavil:
Cory Doctorow The problem with self-driving cars: who controls the code?
Jaz bi to enostavno rešil da se moraš odločiti sam kako se bo avto odločil če pride do take kritične situacije. En slider selfishness-altruism za nastavit pred prvo vožnjo.
vostok_1 ::
Iatromantis je izjavil:
Cory Doctorow The problem with self-driving cars: who controls the code?
Jaz bi to enostavno rešil da se moraš odločiti sam kako se bo avto odločil če pride do take kritične situacije. En slider selfishness-altruism za nastavit pred prvo vožnjo.
Haha, oh fuck. To bi bilo smeh.
Sam namesto altruism - selfishness bi bilo, sue - get sued.
dr.Akula ::
Pri trenutnem avtopilotu, ki včasih potrebuje človeka, da vskoči in reši neznane situacije, je 17-sekundni odzivni čas ljudi bistveno preveč nevaren.
Kaj naj bi to pomenilo?
ni podatka
Phantomeye ::
Še vedno mi ni jasno, zakaj nekateri želijo, da ima tak avto možnost, da človek vskoči v kritičnih situacijah. The fuck? Ravno obratno bi moralo bit. Od kje ljudem taka samozavest, da mislijo, da so sposobni bojše reagirati kot pa računalnik z napredno senzoriko. Ja, če bi bil človek trenutek pred prometno nesrečo, bi avto moral blokirat input šoferja in sam od sebe zaustaviti vozilo.
Vragolije se prepušča pro voznikom.
Vragolije se prepušča pro voznikom.
RobertDev ::
Phantomeye je izjavil:
Še vedno mi ni jasno, zakaj nekateri želijo, da ima tak avto možnost, da človek vskoči v kritičnih situacijah. The fuck? Ravno obratno bi moralo bit. Od kje ljudem taka samozavest, da mislijo, da so sposobni bojše reagirati kot pa računalnik z napredno senzoriko. Ja, če bi bil človek trenutek pred prometno nesrečo, bi avto moral blokirat input šoferja in sam od sebe zaustaviti vozilo.
Vragolije se prepušča pro voznikom.
Ker se pelješ po cesti, in ti v času zime, pade drevo na vozni pas, lahko se rešiš tako, da zaviješ na nasprotni pas kjer se nahaja oseba. AI predvidi, da se do ovire ne bo mogel ustaviti, prav tako ima osebo X v bazi. Seveda AI ne bo zbil osebe ampak se bo zabil v drevo. Voznik, bi pa zavil na nasprotni pas, nagon preživetja. Pomembno tu je, da ti lahko veš, da te oseba X vidi, in predvidiš da se bo umaknila oz. skočila stran pravočasno, tega AI ne bo nikoli vedel. No vsaj za zdaj ne.
Ali pa pelješ po cesti, tovornjak ima naložene cevi, se mu stresejo te cevi, kaj naredi avto, začne vijugat po avtocesti, kako le če so senzorji zaznali avte okoli tebe in se jih ne sme dotaknit. Medtem pa ti lahko začneš vijugati ob predpostavki, da tudi če koga butneš, ne bo noben huje poškodovan.
Da še dodam.
Lepo je da se to razvija, ampak se mi zdi da smo še vsaj 20 let od varnega samovozečega avtomobila. En primer je, trgovanje koliko let in programerjev se ukvarja z avtomatiziranim trgovanjem, pa se še zgodi, da se cel market sesuje. Seveda sama vožnja ni težka ob beli črti. Problem je kaj se zgodi, ko pride nepričakovan dogodek, pride lahko do kaskadnega efekta, kjer se ti vsi avtomobili začnejo bremzat umikat drug drugemu in povzročijo še 3x večjo nesrečo kot bi jo človek.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: RobertDev ()
vostok_1 ::
^^
True, ampak to niso tako pogosti pojavi. Največ je izsiljevanja prednosti in objestne vožnje, ki pa bo avtopilot porihtal.
Sicer pa...na eni strai ti pade hlod, na drugi je mlada družinca...kaj boš izbral? Si pripravljen imet vse to na vesti.
True, ampak to niso tako pogosti pojavi. Največ je izsiljevanja prednosti in objestne vožnje, ki pa bo avtopilot porihtal.
Sicer pa...na eni strai ti pade hlod, na drugi je mlada družinca...kaj boš izbral? Si pripravljen imet vse to na vesti.
matobeli ::
Glede na to da je za večino nesreč z smrtnim izidom ali težje poškodbe kriv človel ki ni obvladal vozila, zaradi neznanja ali zmanjšane prištevnosti, je vseeno če vsako leto 50ljudi zgazijo hlodi. Še vedno bi bili orenk v plusu. Mal se je treba spomnit na hude nesreče kjer pijan šofer do smrti povozi dve mladi peški. Do takih tragedij ne bi prihajalo.
To da se vsake tolko časa odpelje AIju in te vrže v reko je zanemarljivo.
Ampak itak bo to nemogoče met zaradi sebičnih ljudi ki gledajo samo na svojo rit.
To da se vsake tolko časa odpelje AIju in te vrže v reko je zanemarljivo.
Ampak itak bo to nemogoče met zaradi sebičnih ljudi ki gledajo samo na svojo rit.
Magic1 ::
Jah tukaj je problem odgovornosti. Če en Janez povozi nekoga, ga strpajo v zapor in je zadeva zaključena. Če bo autopilot povozil nekoga, ga bodo prepovedal še za n let zaradi medijske gonje pa tud če ne bo kriv.
Magic
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Magic1 ()
Qushaak ::
Muskov odgovor je bil tak: Ni problem narest zadevo, ki bo v 99% zanesljiva na recimo znanih cestah (tako je George demostriral svoj dosežek) problem je narest sistem, ki se bo v 99,999% torej tudi v nepričakovanih situacijah odzval pravilno. Jaz bolj Musku verjamem, ko robni pogoji te vedno zj*** v takih primerih uporabe pa to pomeni vsaj tožbe ali pa celo smrt uporabnika :)
To ti rata jasno, ko se preživljaš z razvojem programske opreme. :) Samo kaj ko je v Sloveniji še dosti mentalitete "A dela? Dela!" (na hitro preverjanje par osnovnih tokov čez sistem).
matobeli ::
Tudi v svetu je dostikrat tako, je bil na ST en članek nekaj časa nazaj o površno napisani kodi.
Avti bodo zihr dost stestirani, ker drugače v našem svetu, kjer ima za konkurenco kupce, nimajo pogojev za uspeh. Vsaka najmanjša napaka bo kritična, to da konkurenca (ljudje) ne zmore tega niti v sanjah sploh ne bo pomembno.
Avti bodo zihr dost stestirani, ker drugače v našem svetu, kjer ima za konkurenco kupce, nimajo pogojev za uspeh. Vsaka najmanjša napaka bo kritična, to da konkurenca (ljudje) ne zmore tega niti v sanjah sploh ne bo pomembno.
jype ::
Mene pa zanima koliko od vas je že vozilo tesline (ali kakšne druge) avtomobile, ki sami pazijo, da se ne zaletijo.
Ker se mi zdi, da si popolnoma narobe predstavljate, kako je to videti v praksi.
Ker se mi zdi, da si popolnoma narobe predstavljate, kako je to videti v praksi.
matobeli ::
Samovozeč avto in avto z pomagali proti trku ni ravno eno in isto. Zna bit da so te pomagala precej nadležna, če misliš da ti voziš te sigurno moti (nekaj podobnega se doživi v avtošoli), vsaj dokler se ne navadiš. Torej je veliko vprašanje če so testne vožnje kredibilne, sploh za voznike ki radi naredijo kak manjši prekršek.
Smo pa odprti za komentarje ljudi ki imajo več podatkov. Vsaj osebno bluzim brez podlage, oziroma na podlagi mojih opažanj trenutne situacije in bi želel izvedet kakšen first-hand komentar na to temo. Ker očitno gre trend v smer samovozičkov.
Smo pa odprti za komentarje ljudi ki imajo več podatkov. Vsaj osebno bluzim brez podlage, oziroma na podlagi mojih opažanj trenutne situacije in bi želel izvedet kakšen first-hand komentar na to temo. Ker očitno gre trend v smer samovozičkov.
Aston_11 ::
Lepo je da se to razvija, ampak se mi zdi da smo še vsaj 20 let od varnega samovozečega avtomobila.Ob trenutnem stanju bi bil ratio bistveno v plus samovezečega vozila, saj toliko neumnosti, kot jih je sposoeben narediti človek, jih noben AI ni.
Medtem pa ti lahko začneš vijugatiSploh ideja, da lahko vijugaš po AC, je nedoumljiva. Takega prostora nimaš, niti ti pri AC hitrostih tako vijuganje nič ne pomaga, sploh pa ga povprečen voznik, ki drugega, kot tiščanje pedala za gas, ne obvlada, poleg tega misli, da je zaradi tega še zelo dober šofer, ne zmore. Amen. S tako mentaliteto pa jih je po AC že itak toliko, da bi jih vse morali prizemljiti vsaj z omejeno UI, ki bi preprečevala neumnosti po AC, ne da bi se v vožnjo aktivno udeleževala.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Aston_11 ()
Marat ::
49106 ::
Phantomeye je izjavil:
Še vedno mi ni jasno, zakaj nekateri želijo, da ima tak avto možnost, da človek vskoči v kritičnih situacijah. The fuck? Ravno obratno bi moralo bit. Od kje ljudem taka samozavest, da mislijo, da so sposobni bojše reagirati kot pa računalnik z napredno senzoriko. Ja, če bi bil človek trenutek pred prometno nesrečo, bi avto moral blokirat input šoferja in sam od sebe zaustaviti vozilo.
Vragolije se prepušča pro voznikom.
Ker se pelješ po cesti, in ti v času zime, pade drevo na vozni pas, lahko se rešiš tako, da zaviješ na nasprotni pas kjer se nahaja oseba. AI predvidi, da se do ovire ne bo mogel ustaviti, prav tako ima osebo X v bazi. Seveda AI ne bo zbil osebe ampak se bo zabil v drevo. Voznik, bi pa zavil na nasprotni pas, nagon preživetja. Pomembno tu je, da ti lahko veš, da te oseba X vidi, in predvidiš da se bo umaknila oz. skočila stran pravočasno, tega AI ne bo nikoli vedel. No vsaj za zdaj ne.
Ali praviš, da bi pokončal pešca za kakšen odstotek večje možnosti preživetja? Ali pa ogrozil še en avto? Pešec naj predvidi, da ti voziš prehitro, da boš zavil proti njemu, in naj se še pravočasno umakne?
AI ne bo vozil preko omejitev kljub tem, da je varno voziti hitreje. Vedno bo ustavil pred peščcem. Improvizatorji, ki ne spoštujete CPP ste pa velik problem.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: 49106 ()
jype ::
Marat> jype, a maš Teslo? :)
Ne, seveda ne. Sem se pa prejšnji teden prvič pustil kakih 100km peljat dvema voznikoma, ki sta uživala v nevarni (in precej naporni) vožnji s polno naloženim modelom S, kjer je avto zelo odgovorno ravnal in ni dovolil počet nekaterih neumnosti. Jaz tesle in jugote vozim približno enako, tako da bistvene razlike ne občutim niti jaz, niti potniki.
matobeli> Samovozeč avto in avto z pomagali proti trku ni ravno eno in isto.
Seveda ni, so pa med obema pomembne vzporednice. Avtomatično držanje na sredini pasu z optičnim zaznavanjem (lane keep assist) in radarski tempomat (adaptive cruise control) in sistem za avtomatsko zaviranje ko se neizbežnost trka hitro približuje (tesla temu reče collision avoidance) so vsi skupaj že tako daleč, da lahko voznik na avtocesti dejansko zaspi za volanom, pa to nikogar ne ubije.
Je pa vsekakor zanimiva izkušnja pripeljat na del ceste, ko se dva pasova združita v enega in črte sredi cestišča nenadoma izginejo - vsaj pri tesli se občuti, kako poravna avto nazaj na sredino (v priusu pa recimo ne).
Ne, seveda ne. Sem se pa prejšnji teden prvič pustil kakih 100km peljat dvema voznikoma, ki sta uživala v nevarni (in precej naporni) vožnji s polno naloženim modelom S, kjer je avto zelo odgovorno ravnal in ni dovolil počet nekaterih neumnosti. Jaz tesle in jugote vozim približno enako, tako da bistvene razlike ne občutim niti jaz, niti potniki.
matobeli> Samovozeč avto in avto z pomagali proti trku ni ravno eno in isto.
Seveda ni, so pa med obema pomembne vzporednice. Avtomatično držanje na sredini pasu z optičnim zaznavanjem (lane keep assist) in radarski tempomat (adaptive cruise control) in sistem za avtomatsko zaviranje ko se neizbežnost trka hitro približuje (tesla temu reče collision avoidance) so vsi skupaj že tako daleč, da lahko voznik na avtocesti dejansko zaspi za volanom, pa to nikogar ne ubije.
Je pa vsekakor zanimiva izkušnja pripeljat na del ceste, ko se dva pasova združita v enega in črte sredi cestišča nenadoma izginejo - vsaj pri tesli se občuti, kako poravna avto nazaj na sredino (v priusu pa recimo ne).
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: jype ()
bMozart ::
a pri Tesla M. že kaj razmišljajo o open source?
I NEED The Point of View Gun effectible on girls too! And then...
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: bMozart ()
Phantomeye ::
Phantomeye je izjavil:
Še vedno mi ni jasno, zakaj nekateri želijo, da ima tak avto možnost, da človek vskoči v kritičnih situacijah. The fuck? Ravno obratno bi moralo bit. Od kje ljudem taka samozavest, da mislijo, da so sposobni bojše reagirati kot pa računalnik z napredno senzoriko. Ja, če bi bil človek trenutek pred prometno nesrečo, bi avto moral blokirat input šoferja in sam od sebe zaustaviti vozilo.
Vragolije se prepušča pro voznikom.
Ker se pelješ po cesti, in ti v času zime, pade drevo na vozni pas, lahko se rešiš tako, da zaviješ na nasprotni pas kjer se nahaja oseba. AI predvidi, da se do ovire ne bo mogel ustaviti, prav tako ima osebo X v bazi. Seveda AI ne bo zbil osebe ampak se bo zabil v drevo. Voznik, bi pa zavil na nasprotni pas, nagon preživetja. Pomembno tu je, da ti lahko veš, da te oseba X vidi, in predvidiš da se bo umaknila oz. skočila stran pravočasno, tega AI ne bo nikoli vedel. No vsaj za zdaj ne.
Ali pa pelješ po cesti, tovornjak ima naložene cevi, se mu stresejo te cevi, kaj naredi avto, začne vijugat po avtocesti, kako le če so senzorji zaznali avte okoli tebe in se jih ne sme dotaknit. Medtem pa ti lahko začneš vijugati ob predpostavki, da tudi če koga butneš, ne bo noben huje poškodovan.
Da še dodam.
Lepo je da se to razvija, ampak se mi zdi da smo še vsaj 20 let od varnega samovozečega avtomobila. En primer je, trgovanje koliko let in programerjev se ukvarja z avtomatiziranim trgovanjem, pa se še zgodi, da se cel market sesuje. Seveda sama vožnja ni težka ob beli črti. Problem je kaj se zgodi, ko pride nepričakovan dogodek, pride lahko do kaskadnega efekta, kjer se ti vsi avtomobili začnejo bremzat umikat drug drugemu in povzročijo še 3x večjo nesrečo kot bi jo človek.
Če voznik ne vozi avta s hitrostjo, ki mu omogoča čim bolj varno ustavit, nima kaj vozit. Če trdiš, da ni mogoče, potem tisti pešec nima šans, da bi se pravočasno umaknil. V trenutku, ko se odločiš, da boš zapeljal na drug pas, si se odločil pokončat pešca. Največ smrtnih poškodb se zgodi ravno zaradi poskusa izogibanja padajočega drevesa.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Phantomeye ()
darkolord ::
SambaShare je izjavil:
To, kar ima tesla, so tudi nevronske mreže, s tem da tega ne razvijajo sami, ampak uporabljajo zadevo od izraelskega Mobileye. Zadeva je sicer res huda, z eno navadno kamerco ločeno zaznavajo:Navijam za George Hotz-a :)
Kar sem razbral iz tistega njegovega par min videa, uporablja nevronske mreže pa neke vrste back propagation da jih trenira med vožnjo. Dovolj da avto ostane na voznem pasu, a bistveno premalo za ostale prometne situacije. Tam bo nujna kombinacija rule base AI plus nevronskih mrež, kar je preveč dela za enega človeka.
Hudo špekuliram sicer, ker je input švoh :P
- varnostno razdaljo
- cestišče (površino)
- sredino voznega pasu (tudi ponoči in tam, kjer pasovi niso vidni oziroma ločeni)
- oznake na cestišču
- prometne znake, semaforje
- pešce
- živali (po novem)
- vozila
- ovire
- ...
Pa kot je videt, stvar deluje res izredno zanesljivo.
Ostali proizvajalci so tudi pričeli z vgrajevanjem tega kar namesto radarjev.
Še video. Je cel vreden ogleda, ker razloži in pokaže vsako zadevo posebej.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: darkolord ()
SambaShare ::
Impresiven video ja, lidar je zgleda res stvar preteklosti. Impresivno kot je, pa je še vedno samo polovica zgodbe. Na vrhu tega modela okolice vseeno manjka dodaten (rule based) AI, ki bo poskrbel za dejansko samostojnost, ker tole je še vedno samo pomagalo. Tam zaenkrat sigurno vodi Google, Tesla pa vprašanje kje je, kar imajo zunaj ni videti huda nadgradnja tega EyeQ.
Smo pa lahko optimistični, tudi kar se cene tiče ni videti problema, tech bo pa kmalu na nivoju .
Smo pa lahko optimistični, tudi kar se cene tiče ni videti problema, tech bo pa kmalu na nivoju .
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | Lanska prva smrtna žrtev asistenčnega sistema v Tesli odgovorna sama (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 25745 (21614) | codeMonkey |
» | Warren Buffett: Samovozeča vozila bodo slaba za posel mnogih (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Ostale najave | 12543 (9925) | matobeli |
» | Uber zaradi nesreče prekinil preizkuse avtonomnih vozil (strani: 1 2 3 4 5 )Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 62508 (57217) | Unknown_001 |
» | Prva smrtna žrtev samovozečih avtomobilov, ki to niso (strani: 1 2 3 4 5 )Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 71732 (64476) | Mare2 |
» | Musk obljublja samovozeče Tesle do konca leta 2017Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 11662 (9791) | fpbs |