» »

Kultura in kulturniki nekega naroda

Kultura in kulturniki nekega naroda

Barakuda1 ::

Nihče nikogar ne sili, da je kulturnik. Vsak gre lahko delat kot vsi ostali. In vsak lahko plačuje prispevke za socialno varnost, tako kot vsi ostali.


Uvodni citat, je citat enega izmed naših TP (v neki drugi temi), ki me je je spodbudil, da odprem novo temo.

Ob zgoraj citirani misli, se mi namreč zastavlja vrsta vprašnj.

Ali sploh lahko eksistiramo kot narod in nacija brez lastnih kulturnih dosežkov? Brez lastnih kulturnikov?

Smo mar lahko kot majhen narod, sploh obstali brez zavednih kolturnikov, od Primoža Trobarja pa preko barona Žige, pa vse od Prešerna, Cankarja, Balantiča, Fliserja, Jančarja, Šelige itd dalje.

Se ni mar naša narodna in narodnostna zavest oblikovala, kalila in nenazadnje obstala tudi (če ne morda ravni zaradi) njih in njihovih umetniških in kulturnih doprinosov.

Je mar možno, da si majhen (številčno) narod privošči in kulturo prepusti izkljkučno delovanju trga.

Kakšne bi bile kratkoročne in dolgoročne posledice na narodno bit, če družba kot celota (in država) ne bi zmogla, ali ne bi hotela subvencionirati kulture in kulturnikov.

jype ::

I don't think we'd have any problems at all, really.

McHusch ::

Das Volk kann nicht ohne eigene Kultur bestehen. Hätte es keine von unseren Schriftstellern, Dichtern u.a. gegeben, würden wir nun dieses Thema im Deutschen behandeln. Und ächzen drüber, warum unseren Jugendlichen immer mehr gefällt, sich im Englischen zu äußern.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: McHusch ()

jype ::

Ich entschuldige mich, aber mein Deutsch ist zu schlecht um etwas so schwierig als Kultur diskutieren.

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: jype ()

McHusch ::

Že če sem prav razumel tvoj prvi post (ironično v angleščini z namenom), si odlično prikazal, kaj bi se dogajalo danes. Jaz sem samo pokazal, kaj bi se zgodilo že prej.

Daedalus ::

A ti ni Mrkaić povedal, da kulturniki itak samo zažirajo boge, trpeče in delovne Slovence:\ Nič podpirat, bande frdamane! Naj kr vsi lepo turbofolk gojijo, pa od tega živijo. Pa še po okusu ljudstva je to, da bojo vsi zadovoljni in srečni ob množici na tuc-tuc-tuc nabijajočo musko poskakujočih oprsij.

Oni Trobadur al kwa je že biw...a bmo zej zard takih mijarde stran metauwi, al kwwa??
Man is condemned to be free; because once thrown into the world,
he is responsible for everything he does.
[J.P.Sartre]

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: Daedalus ()

Johanson ::

Že že, vendar kakor je meni jasno naši čislani kulturniki (Prešern, Trubar, Cankar,...) niso prejemali velikih socialnih podpor, pa so kljub temu ustvarili boga in pol.
Če danes nek kulturnik ne more prdnit brez da mu država plača socialo potem je to njegov problem in naj gre raje ploščice polagat. Ne vem zakaj nekateri kulturniki tako zelo podcenjujejo sebe in svoje izdelke da so mnenja da se brez obilne socialne pomoči ne morejo preživljati?

perci ::

Jst vem, da komot živim tako, da arhitektom ne plačujem prispevkov. Ne boste verjel, eni majo mastne dohodke, mi jim pa prispevke plačujemo. Če mene vprašaš, povsem nepravično.

Država potrebuje vsak poklic. Potrebuje pravnike, ekonomiste, geodete, gradbenike in fizike. To pa še ni razlog, da jim lahko plačuje prispevke za socialno varnost.

Tam en režiser, igralec ali pa pevec bo živel od mene (nas)? Zakaj že? Jst take kulture ne rabim.

Barakuda1 ::

Tam en režiser, igralec ali pa pevec bo živel od mene (nas)? Zakaj že? Jst take kulture ne rabim.


Braavooooo, bravooooo, perci....res bravooooo.

Ukinimo filharmonijo, zaprimo narodno in univerzitetno knjižnico, ljubljansko dramo spremenimo v kavarno, mestno gledališče ljubljansko preuredimo v poslovne prostore za mlade podjetnike, zaprimo muzeje in galerije, kustose pa naženmo keramične ploščice polagat ... operni pevci naj začnejo pr "turbo angelsih" prepevat "cinco marinco", baletniki naj spokajo kamor vedo in znmajo ... slovenske filme končno sežgimo v opomini vsem, ki si domišljajo, da bodo še naprej lahko zapravljali težko prigarane denarce piscev "programske opreme" in ljubitelje "znamk" ...

bravo perci...res bravo.
Takšni kot si ti so ponos slovenskega naroda.

Daj mi no povej, član katere stranke si?
In prosim te, daj ... kandidiraj za predsednika, da dam svoj glas zate, ki boš prispeval k narodovemu blagorju.

Mimgrede, a boš tud ti med kanditati za predsednika v "Hri-baru". Ideje imaš odlične.

Zvedavec ::

Čeprav se da na stvar pogledati tudi tako: en delavec za tekočim trakom plačuje polno ceno, če gre v kino, hkrati pa preko davkov subvencionira ceno vstopnice za opero, ki jo večinoma obiskujejo bogatejši sloji. Kakšni "revni" politiki in direktorji pa za povrhu dobijo najboljše sedeže brezplačno (za nagrado, ker so milostno naklonili drobtinice denarja, ki so ga pobrali ljudem prek davkov oz. previsokih cen, tem institucijam). >:D

Bi bilo pa morda treba na seznam odvečnih državno financiranih dejavnosti ob kulturi dodati še raziskave: inštituti naj živijo od denarja, ki ga zaslužijo na trgu z delom za industrijo in ne od državno financiranih raziskav. Pri bazičnih raziskavah je pa sploh ceneje naročiti par tujih znanstvenih revij in iz njih pobirati odkritja, kot financirati lastne raziskave.

Tudi šolstvo bi lahko financirala industrija preko plačevanja šolnin za delavce, ki jih potrebujejo. Človeštvo je čisto lepo živelo nekaj tisočletij brez državno financiranih šol, delavci so se izšolali kot vajenci (ker kot vajenci tudi že delajo, to prav praktično zmanjša stroške njihovega šolanja).

Sodstvo naj se pa financira iz izterjanih kazni (morebiten presežek gre v proračun, če pa zbere premalo, se ustrezno znižajo plače).

Hmm, kako že ustanoviš stranko >:D

Daedalus ::

Človeštvo je čisto lepo živelo nekaj tisočletij brez državno financiranih šol, delavci so se izšolali kot vajenci (ker kot vajenci tudi že delajo, to prav praktično zmanjša stroške njihovega šolanja).

Ja, človeštvo je par tisočletij živelo tud brez sodobne medicine. Gremo jo ukinit, če je lahko moj prapraprapraded brez nevrokirurgije, bogami, lahk tud jaz:\

Tam en režiser, igralec ali pa pevec bo živel od mene (nas)? Zakaj že? Jst take kulture ne rabim.

ja, evo, še en zagovornik tržnega (turbofolk) modela umetnosti. Kr tako naprej...še ene par se nas nabere, pol pa lepo odpustimo one barabe lene neprofitabilne>:D Ne bo noben kurac od slikarja živel na moj račun! Kar ne more preživet na trgu - naj crkne!

Hmm, zakaj že država plačuje socialne prispevke uslužbencem RKC-ja?
Man is condemned to be free; because once thrown into the world,
he is responsible for everything he does.
[J.P.Sartre]

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: Daedalus ()

Barakuda1 ::

Človeštvo je čisto lepo živelo nekaj tisočletij brez državno financiranih šol, delavci so se izšolali kot vajenci (ker kot vajenci tudi že delajo, to prav praktično zmanjša stroške njihovega šolanja).


Zgodovina (posebej tisti del, ki proučuje sociologijo nekega zgodovinskega obdobja) ni ravno tvoja močnejša stran, a ne;)

Mimogrede, tvoje in percijeve ideje so nevarno blizu ne tako davni preteklosti Kitajske (čas bande četverice in kulturne revolucije) z dodatkom kapitalističnega pridiha, za lažjo prebavo trenutne politično korektne usmerjenosti, a se morda tega niti ne zavedata kaj preveč.

Sicer vama pa lahko prišepnem ...

v zadnjih 500 letih so bili indijanci severne Amerike pravzaprav verjetno zadnja velika civilizacija (če jih sploh smemo tako imenovati - pravilneje bi verjetno bilo - etnično-rasna skupina), ki ni poznala s strani družbe subvencioniranega in načrtnerga vlaganja v znanost in umetnost (ter šolstvo - izobraževanje).
Vse druge civilizacije so ta sistem imele razvit, tehnikalije pa so bile različne, to pa ja.

Kaj se je zgodilo z ameriškimi domorodci, pa tudi vemo, a ne ;)

Thomas ::

Meni se finančno kulturniki niti ne zdijo zelo resen problem. Včasih je najbrž metanja denarja skozi okno zanemarljivo ali na kakšen čuden način celo koristna reč.

Tale država bo probala porabiti med 40 in 50% GDPja, pa če se postavimo na glavo. Nekaj (do precej) bo dala tudi nazaj, jasno.

Kar "mene boli" je samo to, da so naši Bučkoti za moj okus tako mimo. Sicer morajo bit, mensezdi, ne gre drugače.

Če vzamemo samo enega najmanj slabih po mojem mnenju - Janeza J., trenutnega PM - je okoli svoje izvolitve nekaj čežnal o dotcomih, kakšen fiasko da je to bil.

Gospd Janša, samo Google je vreden več kot država ki jo vodite, zato ne serite klanf, prosim.

Hočem reči to, da tale "kulturniško gospodarska elita so eni Kekci". Se pa zavedam, da je to nekako za pričakovat. Povem pa vseeno.
Man muss immer generalisieren - Carl Jacobi

KandazaR ::

Ma problem je narobe usmerjen denar. Najprej ustanovijo sklad. Že tam pol denarja ponikne. Potem se na ta sklad prijavo kulturniki. Ponavadi zmaga seveda tisti, ki pozna koga, ki ima glavno vlogo pri dodeljevanju sredstev. In tako talentirani pesniki, pisatelji, režiserji, igralci,... ne dobijo ničesar.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: KandazaR ()

Barakuda1 ::

No, to je vsekakor lahko (in verjetno kdaj tudi je) problem.

Ampak to je nekaj povsem drugega, kot popolna odsotnost družbenega subvencioniranja v kulturo, kar eni tako vneto zagovarjajo.

Zgodovina sprememb…

KandazaR ::

Včasih so bili kulturniki dosti bolj cenejni kot sedaj. Zakaj pa potem plačujemo SV vojsko, pa gorsko reševalna društva, pa planinske zveze,... če pa večina nima koristi od tega? Plačujemo jih zato ker so del sodobne družbe kamor spadajo tudi kulturniki.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: KandazaR ()

mchaber ::

In kdo odloči, katero kulturo bo narod sponzoriral? Zakaj ne turbofolka?
.

Matek ::

Ker turbofolk se lahko sam prezivlja, ohranjanje visoke kulture pa je v dolocenem interesu drzave - enako kot majhni kmetje, ki ne morejo preziveti na trgu, dobijo od drzave subvencije, ogromna kmetijska podjetja pa ne oz. manj (afaik).
Bolje ispasti glup nego iz aviona.

Zvedavec ::

> Mimogrede, tvoje in percijeve ideje so nevarno blizu ne tako davni preteklosti

Očitno mi vseeno ni uspelo napisati dovolj absurdnih predlogov, da bi se opazilo, da sem stvar zastavil malce sarkastično. Kar se mi zdi zelo slab obet za prihodnost [:\\\\]

Torej, sem mnenja, da je potrebno kulturo podpirati, kar pa seveda ne pomeni, da mora biti podpora vreča brez dna (kar pa velja tudi za druga področja in ne le za kulturo). In to kljub temu, da bi umetniki med umiranjem za jetiko v Cukrarni mogoče ustvarjali bolj doživeto in od srca kot v z državno podporo kupljenem stanovanju. Če nekdo nekaj ustvarja, naj za to nekaj tudi dobi (in avtorske pravice so pač sistem, da so tudi umetniki v precejšnji meri na trgu in niso odvisni le od dobre volje države in mecenov, ampak to ne spada v to temo). Če plačujemo ljudi za to, da tekajo po travniku in brcajo žogo, jih lahko plačujemo tudi za to, da napišejo kakšno knjigo.

TheJack ::

Nekateri so za državo in družbo pomembni, drugi pak ne. Pesniki ja, tekstilne delavke ne.

Če delavec v tekstilni, rudarski, železarski in ne vem kaki industriji ne more preživeti na trgu, ostane brez službe. Za druge, "družbeno pomembne" pa pravila trga ne veljajo in naj jih torej zaradi njihove "pomembnosti" preživljajo tudi tisti, ki komaj zmorejo iz meseca v mesec.

Čudovita logika. Pa naj še jaz svojo povem....
Bi rad pisal knjige, pa se s tem ne moreš (tržno) preživljati? Ni problema. Delaj nekaj, s čimer se boš lahko. Bi rad kmetoval, pa delaš samo izgubo, za katero hočeš, da ti jo država povrne? Jok brate. Delaj nekaj rentabilnega, tako kot morajo vsi ostali. Verjamem da je fino; če cene poljedelščin preveč padejo, če je tuja konkurenca prehuda, ti itak država vse povrne. Tako bi vsak delal, tudi tekstilna delavka. Ampak zate in za kulturnika pravila kapitalizma in trga ne veljajo, za dotično delavko pa. Zakaj?

Ukinimo Ministrstvo za kulturo. Ukinimo filmski sklad. Američani nimajo ne enega ne drugega, pa snemajo boljše filme kot mi, v svetovno kulturo pa so prispevali najmanj jazz in rock 'n' roll. Pa Walta Whitmana, Marka Twaina, Ernesta Hemingwaya...

Skratka. Naj vsak dela kar mu paše in naj sam poskrbi za svoj socialni obstoj. Eno je, če se znajdeš v (začasni) socialni stiski in ti družba pomaga. Povsem nekaj drugega pa so priviligiranci, naj bodo kmetje, kulturniki ali pa kdorkoli drug, ki si delijo denar ki ni njihov. To po mojem preprosto ni prav. Skrivanje neupravičenih privilegijev pod plaščem nekakšne "družbene koristnosti" in "višjega dobra".

perci ::

TheJack zdravo razmišlja. Zdej, lahko se Barakuda tukaj usaja in punta, pa to ne spremeni dejstva, da ureditev, kot jo imamo sedaj, pač ni fer.

perci ::

Prešeren, Cankar, Kette, Murn so bili vsi reveži. Torej, naši največji kulturniki niso bili nič privilegirani. Lepo so se preživljal iz dneva v dan kot drugi. Tudi tako, da so opravljali normalne poklice.

Vemo, da so največji kulturniki bili ravno tisti, ki so v življenju največ pretrpeli.

Iz tega lahko potegnem tri sklepe. Če začnejo kulturniki plačevati prispevke, se bo zgodilo slednje:

- slovenstvo in slovenska beseda, pa tudi nasa arhitektura ne bodo izumrli
- kvaliteta slovenskega kulturništva bo šla gor
- tista banda, ki nic pametnega ne naredi in se samo zajeda, se bo spokala delat.

Same pozitivne stvari, v glavnem.

Liker ::

Delno se strinjam s TheJack-om, povsem pa s perci-jem.


Namrec:

Vsi veliki slovenski kulturniki (ocitno Barakuda pozna bolj Pesnike/Pisatelje, a obstajajo tudi slikarji, kiparji, filmarji, arhitekti, komponisti, etc...) ki KAJ pomenijo, oz so kaj PAMETNEGA prispevali slovenski kulturi so zacudi ziveli po svoje, od svojega denarja, in vsekakor ne od kaksne drzavne podpore.

Logika je namrec socialisticno preprosta:

Ce dobim XXX eurov na mesec ne glede na to kako "sranje" proizvedem, zakaj bi se potem matral?
Ce pa teh XXX eurov ne dobim, potem pa mora moj izdelek biti preklemano dober da jih zasluzim po navadni poti.
In tako lahko nivo kulture visamo skoraj zagotovo. Ce izberemo socialno podporo, se nivo visa zgolj po kaksnem nakljucju.

P.S.: Nekaj si govoril o filharmoniji.
Moj kolega igra v filharmoniji, pa jaz nic ne vem da bi mu drzava dajala kaksno podporo. On namrec ni "svobodni umetnik", temvec je redno zaposlen v filharmoniji. Kje je torej tu problem? Seveda je Filharmonija kot ustanova verjetno financirana s strani drzave (MK), a jaz sem dobil obcutek da je debata bolj o svobodnih kulturnikih, kot o kulturnikih nasplosno ;)

jype ::

Prešeren je bil, kdo bi si mislil, pravnik :)

Ker ni imel izbire. Ker ni živel v Sloveniji, ki bi podpirala slovensko kulturno sceno, ampak v neki drugi (precej napredni) državi, ki je podpirala svojo kulturo. Kdo pa mislite, da je takrat preživljal Plečnika, vzdrževal Lipico in pazil na ostalo, takrat še avstrijsko, kulturo?

Saladin ::

Preteklost je dala kulturnike, ki so zgradili kulturo in identiteto naroda.
Sedaj imaš dve možnosti, kako to kulturo (nujno potrebno btw.) dediščino ohraniš:
-Imaš pasivno, izolirano društvo, ki ohranja to staro kulturo in ne uvaža nobenih tujih novitet (nima niti potrebe po domačem kulurnem razvoju)
ali
-Imaš odprto, dinamično, vse bolj globalizirano društvo, ki pa za ohranitev identitete potrebuje svež dotok domačih idej, da se ne porazgubi ob poplavi tujih idealov.

Trg kulture je enak kot vsi drugi ekonomski trgi - ali si kulturno izoliran, ali si nov, inventiven, dinamičen ali pa propadeš oz. te prevzamejo drugi.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

perci ::

In čist tako, mimogrede, gospodarstvo je vsaj enako, če ne bolj pomembno za uspeh nekega naroda, kot kulturništvo.

Država bi brez kulturnikov še naprej čisto spodobno funkcionirala, brez gospodarstva bi pa kaj hitro propadla. Torej ni nobenega pametnega razloga, da še naprej subvencioniramo kulturnike, delavcev v gospodarstvu pa ne.

Še posebej zato ne, ker nam kulturniki potem v zahvalo ponudijo kopirajtane izdelke, ki jih lahko spet drago plačamo.

Itak je pa jasno, da kultura bi še naprej uspevala, tudi če je država ne bi subvencionirala. Malo manj bi bilo bluzatorjev, to je pa tudi vse.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: perci ()

Barakuda1 ::

P.S.: Nekaj si govoril o filharmoniji.

Moj kolega igra v filharmoniji, pa jaz nic ne vem da bi mu drzava dajala kaksno podporo. On namrec ni "svobodni umetnik", temvec je redno zaposlen v filharmoniji. Kje je torej tu problem? Seveda je Filharmonija kot ustanova verjetno financirana s strani drzave (MK), a jaz sem dobil obcutek da je debata bolj o svobodnih kulturnikih, kot o kulturnikih nasplosno ;)



perci, tipično zate, da potem, ko se ti zadeve logično in smiselno ne izidejo, poskušaš zadevo omiliti z napačnimi občutki.

Vsak kulturni prostor (tako tudi slovenski) ima pleado ustvarjalcev. Del njih dela in ustvarja v institucijah kot so filharmonija, gledališče in podobno.
Ta del kulturnih delavcev ki jih praviloma sploh težko uvrščaš med umetnike v pravem pomenu besede (praviloma gre za poustvarjalce) z izjemo režisrjev, koreografov, scenaristov itd. financira družba (deloma) neposredno, tako da so te osebe tam zaposlene.
A umetnost ni le tisto kar vidiš na odru ali filmskem platno. Vsi ustvarjalci že po naravi svojega ustvarjalnega opusa ne morejo biti v nekem rednem delovnem razmerju (glede svoje ustvarjalnosti).
Težko (pravzaprav nemogoče) si je predstavljati, da bo nek poet redno zaposlen kot poet, nek pisec romanov ali dram (ala Jančar) redno zaposlen kot pisec dram, nek kipar redno zaposen kot poklicni kipar.
A če to ni možno, to še ne pomeni, da se naj družba kot celota odpove tej vrsti umetnosti.
In zadj tisto kar je najpomembneje.
Da nekdo sploh pridobi status svobodnega umetnika se je moral najprej že izkazati s svojimi deli.
Najprej je v zakladnico narodnega kulturnega bogtstva že vložil nekaj, zaradi česar ga je okolje in stroka sprejelo kot umetnika, ustvarjalca ki nekaj prispeva za slovensko kulturo.

A ker preprosto ni možno vsak mesec napisati enega romana, postaviti enega monolitnega kipa, spisati ene opere, naslikati velikega platna itd in povrhu vsega najti še kupca (nenazadnje je trg jezikovno za nekatere ustvarjalce vendarle premajhen), se jim družba in država parvzaprav na nek način le oddolžijo za njihovo dosedanje delo in jim hkrati omogočijo nadaljne ustvarjanje.

Govoriti o nevem kakšnih zneskih za maloštevične svobodne umetnike (vsi po vrsti so se že morali izkazati - če je kakšna izjema zaradi vez in poznanstev je to le anomalija, ne pa sistemska rešitev), pa je ne le daleč od resnice, pač pa tudi popolna odsotnost razumevanja celotne razžnosti kulturne problematike in družbene potrebe in nuje po ohranjanju in vzdrževanju ter spodbujanju kulture nekega naroda nasoloh. Še posebej mološtevičnega kot je slovenski.

Poleg tega se očitno spregleda, da so umetniki tisti del narodne biti, ki nas v svetu prezentira v najžlahtnejši luči in če plačujemo prispevke za neke veterane pa še koga, daj mi no povej pameten razlog zakaj pa naj bi se odpovedali lastnim kulturnikom. No, zakaj?

p.s.
še kratka replika na opazko, da "poznam" sam literate.
Ne, poznam tudi druge, le da sem naštel predvsem literate, ker so bolj znani (splošno) od Bolke, Slane, Tomaniča, Cjuhe itd. Pa še z drugih zvrsti bi lahko tudi našteval, a nima smisla, a ne.

WarpedGone ::

UTD lepo pokrije tut tele "kulturnike". Vsakomur daje nek garantiran mesečni dohodek, da niso 100% odvisni od sprotnega dela. Pogosteje jim rata ustvart nekaj kar bo našlo kupca, bolje bojo živel.

Če pa nikol ne specajo ničesar kar bi kdo kupu... lepa hvala za tako kulturo...
Zbogom in hvala za vse ribe

Barakuda1 ::

Država bi brez kulturnikov še naprej čisto spodobno funkcionirala, brez gospodarstva bi pa kaj hitro propadla. Torej ni nobenega pametnega razloga, da še naprej subvencioniramo kulturnike, delavcev v gospodarstvu pa ne.


:\

Tole je pa ena večjih zablod. kar sem jih zadnje čas prebral.

NE, ne bi čisto spodobno funkcionirala. Pravzaprav na dolgi rok sploh ne bi.
Pa tudi če bi, v tistem najbolj ekstraktnem pojmu države, bi to pomenilo le funkcioniranje na pravno upravnem nivoju.
Na dolgi rok se država ne bi mogla obdržati, ne kot nacionalna država in tudi ne kot država nasploh.
Za obstoj države in družbe je kultura nujna. Kaj prinaša odsotnost kulture in onemogočanje kulturnega izražanja (če ne celo preganjanja) je zgodovina že pokazala.

Barakuda1 ::

Če pa nikol ne specajo ničesar kar bi kdo kupu... lepa hvala za tako kulturo...


Po svoje lahko imaš deloma celo prav. A kaj s tistimi ustvarjalci, ki jih bo priznal šele čas

Zgodovina je polna takih imen ... ala Vincent van Gog, njegov sodobnik Pol Gogen, pa še bi se jih našlo ...

WarpedGone ::

a jih mogoče ni bilo? brez državne pomoči so nardil neprimerno več kot vsi naši podpiranci skupaj.

sicer pa, če jih šele čas potrdi, kako naj država loči zrno od plev? kako naj prepozna tiste, ki jih bo šele čas potrdil in jim prizna status? al bo kar vsak, ki bo tko hotu mel ta status in podporo?
Zbogom in hvala za vse ribe

Barakuda1 ::

WarpedOne

Izgleda, da se nisva razumela.

Vsako obdobje in vsaka družba (kultivirana) se je znašla pred zgoraj navedenim problemom in ga reševala tako ali drugače.

Noben sistem ni popoln, pa tudi ta, ki soubvencionira ustvarjalce ne.
Jasno je, da se ne bo financiralo vsakogar, ki se bo razglašal za "umetnika". To ne bi imelo nobenga smisla, pa tudi kontraproduktivno bi bilo.
Del ustvarjalcev (umetnikov) bo zmeraj ostal izven teh sistemov. Žal je pač tako.
Toda zdi se mi prav (predvsem pa družbeno potrebno), da omogočimo eksistenco in ustvarjanje tistim, ki so se že izkazali.
Dosedanji sistem (kljub nekaterim nespornim pomajnkljivostim) je že eden takšnih, ki bi ga veljalo kvečjemu izpopolnjevati in nadgrajevati, ne pa ukinjati.
Ukinjanje tovrstnih subvencij za tako maloštevilčen narod ko slovenci smo, pomeni tudi načrtno zatiranje in uničevanje lastnega kulturnega potenciala. O tem govorim, ne pa o tem, da bi se moralo financirati kar vsakega "Pepeta".

WarpedGone ::

Toda zdi se mi prav (predvsem pa družbeno potrebno), da omogočimo eksistenco in ustvarjanje tistim, ki so se že izkazali.


Je državna podpora nujen pogoj da ustvarjajo?
Sej svoje prvo delo, s katerim so se sploh prvič izkazal so nardil še brez podpore. Torej podpora očitno ni nujna.

Je pa njena prisotnost potuha in zmanjšuje potrebo po novih delih. Kvečjemu povečuje obseg nizkokvalitetnih del. Človek enkrat neki nardi, si nardi ime in dobi status, potem pa v intervalih dela glih tolk "da obdrži status".

edit: vlogo države pri kulturi vidim le v vzpostavljanju infrastrukture, kjer se kultura lahko razvija. torej kakašne ustanove (galerije, drame, ...), jasna in učinkovita pravna razmerja (avtorske pravice, ...) morebitni (!!!!) natečaji, nagrade etc.

jemanje delavcem z 300eur netto in plačevanje vseh prispevkov "kulturnikom" z 1300eur netto se mi zdi neukusno in povsem neopravičljivo. to je elitizem.
Zbogom in hvala za vse ribe

Zgodovina sprememb…

marS ::

:D no da še jaz sem nekaj pristavim, ne ni iz mojih logov, sem nekje prebral, se mi zdi kar poučno. ker je izrazito subjektivno pričakujem kar nekaj komentarjev.
Being an artist in Slovenia8-)
...no more heroes...
https://ilbis.com/

Barakuda1 ::

Je pa njena prisotnost potuha in zmanjšuje potrebo po novih delih. Kvečjemu povečuje obseg nizkokvalitetnih del. Človek enkrat neki nardi, si nardi ime in dobi status, potem pa v intervalih dela glih tolk "da obdrži status".


No, vidim, da ti stvarnost na tem področju ni ravno znana.
Zadeve so namreč takšne. Ko nek avtor v svoji ustvarjalni vnemi, zanesenjaštvu in naivnosti (nemalokrat na robu eksistenčne bede) ustvari neko umetniško stvaritev, upoajoč na vse pozitivne posledice, se običajno zgodi le ena zadeva ... moralno priznanje in skrajno bedna materialna statisfikacija.

Poglejva samo primer

Vsako leto se v ljubljanski mestni hiši odvija vsedržavna kiparska razstava, kjer rastavlja po strogi selekciji le okrog 25-30 % tistih, ki se na javni natečaj prijavijo.
Glavna in najprestižnejša nagrada je Nagrada Župana Ljubljane.

In kaj ta nagrada predstavlja?

Predstavlja "Priznanje" kot kos papirja, ki ga lahko daš v okvir in obesiš v dnevno sobo, ter dodatno še (podatek za leto 2006) 150.000,oo SIT s čemer je eksponat tudi odkupljen ?!?

Kdorkoli se vsaj malce spozna na kiparstvo, vam lahko pove, da že materialni stroški enega eksponata iz brona, presegajo zgoraj opisano nagrado.

Obetati si zaradi te nagrade neko povečano prodajo, ali bog ne daj, celo naročilo postavitve kakšne javne skulpure, pa je milo rečeno tudi čista utopija.

Pri tem ni odveč povdariti, da je to tudi edina takšna vsedržavna pregledna razstava kiparjev sploh.

In sedaj sva tam. Povej mi no, zakaj potem en kipar (Colarič naprimer) naj živi še naprej v bedi in pomanjkanju, ko pa se je vendar pred strokovno in drugo javnostjo že izkazal kot umetnik, namesto da mu omogočimo vsaj koliko-toliko človeka vredno življenje in mu omogočimo tudi nadaljne ustvarjanje.

Zavedam se, da ne bodo vsi, ki bodo subvencionirani, zapisani v zgodovino kulturne dediščine, a če je samo eden, je to več kot dobra naložba, tako za državo, narod in nacijo kot tako.

Jasno, imamo še druge možnosti. Tudi tiste, da bomo raje keramične ploščice polagali za druge nacije in druge narode, kot pa gojili in ohranjali lastno identiteto.

Gre samo za stvar izbire.

Osebno se zavzemam za tisto, ki dolgoročno nosi koristi (tudi s pomočjo mojega denarja) kot pa kratkoročne oskosrčne in predvsem pritlehno zavidljive interese.

kopernik ::

Umetnost je v nekem pogledu odsev situacije, ogledalo družbe, v kateri se nahaja umetnik, ki ustvarja. Nihče (niti najbolj priznan pesnik) namreč ne živi v vakuumu.

Vprašanje je, kaj bi ustvaril Prešeren v sodobni Sloveniji, podprt z državnimi štipendijami. Mogoče precej več, nemara pa precej manj. Bi pa rad poudaril še to, da je v mojih očeh velika razlika med pojmom kultura in pojmom umetnost.

Barakuda1 ::

Bi pa rad poudaril še to, da je v mojih očeh velika razlika med pojmom kultura in pojmom umetnost.


Tudi pri meni.

A bodimo iskreni, bore malo bo umetniških del v družbi, ki ne da nič ali skoraj nič, na svojo kulturo in svojo kulturno dediščino.

Zvedavec ::

En tak odgovor na to, kako razbojniško je, da revni delavci plačujejo za kulturnika: po moje strošek na kulturnika manjši od stroška za zapornika. Torej uvedimo še to, da morajo sorodnika zapornika plačevati hrano in oskrbo zanj, drugače se pa ga pač pusti umreti od lakote v celici. Ali pač menite, da je na primer en morilec za Slovenijo pomembnejši kot kulturnik?

Civilizacijska pridobitev je pač, da se financira tudi stvari, ki niso izključno ekonomsko upravičene. Saj tudi duševno prizadetih in invalidov enostavno ne evtaniziramo, kar bi bilo sicer za državo najceneje. Presegli smo že celo dovoljenja za beračenje, s katerimi so jih nekoč reševali.

SasoS ::

Being an artist in Slovenia

Zanimiv blog, ne vem sicer kako točen ker se ne gibljem v teh krogih, vendar se mi zdi dosti verjetn. Slovenci smo dovolj zadrti da tisto kar ni všeč profesorju ki že 50 let sedi na akademiji, pač ni umetnost. Zaradi tega lahko zmečemo 75% BDP kulturnikom pa bomo še vedno proizvajali zgolj povprečne produkte. Umetnost je predvsem sveža ideja, ki pride naenkrat sama od sebe, ne da greš spet kot vsak ponedeljek sedet v atelje pred kup gline razmišljat kaj za boga bi iz njega sestavil...

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: SasoS ()

Barakuda1 ::

Umetnost je predvsem sveža ideja, ki pride naenkrat sama od sebe, ne da greš spet kot vsak ponedeljek sedet v atelje pred kup gline razmišljat kaj za boga bi iz njega sestavil...


Se čist strinjam. Samo do takrat je potrebno preživet.

Pa še nekaj je. Takrtat ko ima umetnik navdih in samo takrat, lahko ustvari res umetniško delo.

A zdaj naj pa sred polaganja ploščic neha ploščice polagat, da se bo vrnil v 5o km odaljen atelje in ustvaril res umetniški izdelek.

Al naj zausatavi vlak sredi poti in napiše prečudovito lirično pesem.

A bo nekaterim že končno prikapljalo do ... če jih je še kaj ostalo, da umetniško ustvarjanje ni šraufanje na tekočem traku.

Thomas ::

> Vprašanje je, kaj bi ustvaril Prešeren v sodobni Sloveniji, podprt z državnimi štipendijami.

Najbrž niste vedeli, da so Francetu Prešernu v resnici dajali celo življenje eno štipendijo. Zaradi birokratske napake so mu jo pozabili ukiniti ob koncu njegovega šolanja.

Špasno, ane?

UTD, itak.
Man muss immer generalisieren - Carl Jacobi

Barakuda1 ::

Najbrž niste vedeli, da so Francetu Prešernu v resnici dajali celo življenje eno štipendijo. Zaradi birokratske napake so mu jo pozabili ukiniti ob koncu njegovega šolanja.


Pa ne le to. Urbana legenda je tudi to, kako je bil Prešeren ubog in reven.

Halo. Mladenič je izhajal iz kmečke družine, ki je za tiste čase bila kar solidno premožna. Ne sicer najbogatejša, a premožna.
Najmanj toliko, da so ga lahko poslali na šolanje - na njegovo željo, kot sam pravi.


de b' uka žeja me iz tvojga svéta speljala ne bila, goljfiva kača!

O kakšnem pomanjkanju (eksistenčnem) torej pri Prešernu ni ne duha ne sluha.

kopernik ::

In to je pomembno, ker ?

Prešerna sem dal samo kot primer. Njegovega življenja pač ne poznam in si lahko namesto njega predstavljaš koga drugega. Hotel sem povedati le, da je umetniško ustvarjanje močno odvisno od okolja oz. situacije v kateri se posameznik/umetnik nahaja. Pa naj bo to revščina, bogatija, neuslišana ljubezen ali kaj tretjega.

kopernik ::

Evo, berem malce o prešernu in res je bil knafljev štipendist. No, Knafelj je bil menda nek duhovnik, tako da tukaj ne gre za državno podporo.

Barakuda1 ::

Hotel sem povedati le, da je umetniško ustvarjanje močno odvisno od okolja oz. situacije v kateri se posameznik/umetnik nahaja. Pa naj bo to revščina, bogatija, neuslišana ljubezen ali kaj tretjega.


Replika niti ni bila namenjena toliko tebi, kot samo splošen vpogled v nekatera dejstva (katera imajo nekateri povsem zgrešena)

In ja, ustvarjana sila v posamezniku ima različne motive, a vseeno mora vsakdo jesti in piti (vsaj vodo). Pa tudi streha nad glavo je nekaj kar potrebuješ.

In kdor si domišlja, da so tisti prispevki za maloštevilne svobodne umetnike nekaj kar jim omogoča lagodno življenje je malce skregan z realnostjo.

Nenzadnje, tudi za izdelek (umetniški) potrebuješ neka sredstva.

A misliš, da dobiš (naprimer) bron zastonj. A misliš, da livarja zanima od kod umetniku denar, ko terja plačilo za odlitek.

Mimogrede (za tiste, ki jim je to manj znano).

Odlitek (torej samo odlivanje - običajno material ni vračunan) enga portreta ali doprsnega kipa stane cca 500,oo€ 8-O. Če pa gre za kak večji kip, pa te cene vrtoglavo rastejo. Če bi jih zapisal, bi jih več kot polovica tukajšnjih diskutantov mislila, da se mi je zmešalo, pa se mi ni.
No, pa si izračunajte koliko ostane kiparju.
(koliko ostane piscu pesniške zbirke, pa sem že podal izračun v temi o avtorskih pravicah)

Pravzaprav je realnost takšna, da imajo livarji praktično monopol nad tem. Ja, in njihovi prihodki so neprimerno večji od prihodkov umetnikov, in to daleč večji.

In ob vsem tem, bi nekateri radi ukinitev nekaterih avtorskih upravičenj, pa še subvencije bi ukinli.

Zmeraj bolj vrjamem, da so umetniki za povprečnega slovenca več kot očitno le nujno zlo. Pravzaprav le ekonomsko zlo, ki ga je potrebno omejiti, kjer se le da.

No, sej če kateremu uspe, bi se pa ti isti "modeli" hvalili in po prsih trkali z svojo slovensko zavednostjo in bili "ponosni" na naše sorojake umetnike.

Ja, ampak samo pod pogojem, da bodo revni in bodo po potrebi crkavali od lakote, ali pa kakšnim državniškim birokratom ploščice polagali.



Pa še kratka replika glede Prešernove štipendije.

Ja, različni sistemi so imeli različne oblike pomoči (tudi umetnikom). Vsekakor je videti, da je bil celo mračni srednji vek, vključno z "zaostalo in in primitivno" RKC umetnosti bolj naklonjen kot danšnji čas.
In mimogrede - Vatikan JE država in ne le religiozna institucija RKC.

kopernik ::

No, saj mene načeloma podpiranje umetnikov niti ne moti toliko kot problem ugotavljanja, kdo je pomoči iz naslova kulture/umetnosti vreden.

Lahko npr. ustvarjaš določene pogoje, kot recimo podpiranje gledališč, galerij. Težko pa odkriješ formulo, kdo je upravičen do denarja, razen če se opiraš na pretekle dosežke in denarno nagrajuješ tiste, ki so pač priznani (pri kritikih, občinstvu, etc.). Naprimer, podpiram višje pokojnine za tiste, ki so v svojem življenju dosegli nekaj pomembnega za slovenski narod (ta primer je bil enkrat pri trenjih, se mi zdi). Ampak to je ugotavljanje za nazaj, dotični umetniki so se morali nekako preživljati do penzije.

Ena varianta je mogoče ta, da kar nasplošno vsakemu, ki izkaže interes, omogočiš pogoje za ustvarjanje, npr. podariš bron za izdelavo kipa.

Calligula ::

Zda nimajo filmskega sklada in imajo zato le komercialne filme in ne dobrih. Redki so dobri.

Drzave z najvecjo blaginjo in stopnjo razvitosti so tiste, ki najvec namenjajo za kulturo in umetnost in od nje najvec tudi imajo in tudi niso ogrozene v smislu izgubljanja identitete.

Avstrija da v Evropi najvec na prebivalca za umetnost in je tudi turisticna velesila tudi zaradi tega.

Se Slovenija skrije v primerjavi z njo. Skandinavija je podobno.

Folk, ki razmislja enodimenzionalno primerja tekstilko z umetniki.

Kar skozi desetletja pocnejo umetniki na neki tocki tudi omogoci ali ne omogoci okolja, ki je tako napredno in zdravo, da ma tekstilka kaj delat ali pa da se ji hitro najde alternativa.

Korelacija med blaginjo drzave in vlaganjem v kulturo in umetnost imata mocno korelacijo.

In tisti, ki misli, da ZDA niso podpirale umetnosti v zadnjih desetletjih je samo neobvescen. Oni so ciljano promovirali dolocene tipe umetnosti s katero so promovirali ZDA po svetu. Se slikarske razstave po bienalih so pedenali.
Pa ZDA imajo velik trg in lahko tam prezivi marsikaj. Tudi nacionalna identiteta je mocna, ker gre za velikostevilcen narod. Slovenije brez umetnosit in kulture ze zudavnaj nebi blo vec.

Kak Mrkaic bi z veseljem v naci koraku salutiral komurkoli, ki bi mu na koncu meseca kaj nakazal. Ne povecevat kuzel, ki bi se kadarkoli komurkoli prodali.

Tekstilna industrija nima nobene korelacije z kulturo. To je industrija, ki trenutno v Sloveniji nima komparativnih prednosti in je nima smisla na silo vzdrzevati ampak je potrebno najti kaj cemer se da konkurirati.

Ravno v umetnosti in pa sportu Slovenija edino lahko izstopa in tekmuje in morda v redkih izjemah v znanosti ampak tam je ze sploh vse vezano na budgete v teh dneh.

S cem se pa Slovenija v svetu lahko ta moment pohvali lepo prosimi? Z umetniki, sportniki, znanstveniki..

Politiki so nezanimiv in nekvaliteten crap, za vrhunsko znanost nimamo realnega denarja, ekonomsko smo celo nad realnimi zmoznostmi tako da pojma nimam kako vam nekaterim ni jasno, da je kultura in umetnost nekaj drugega kot entertainment.

Za kozlat je ko vidis retardirano mladinko ko joka ko gre posrani retard ven iz BARa, ko se tako kurcevo neinteligentno zalego vzgaja s takimi kretenizmi. Butaste male kokosi, ki jim je edini cilj v zivljenju, da je nekje na TVju in da jo potem nek ploscicar z dragim avtom pac v rit sopa in ji pijaco placuje.

To je trenutno nivo slovenske popkulture.
In izbori za misice, ko na odru v salonarjih hodi trop pleharic pod odrom pa jih kupuje par S.Pjev. In se mediji to potem povelicujejo.

Bruh!

Se dobro, da mamo vrhunska gledalisca, nekaj solidnih filmskih reziserjev nekaj res vrhunskih sodobnih umetnikov ipd..

Ne bit enodimenzionalni.

Barakuda1 ::

kopernik

očitno se midva na načelni ravni že sedaj strnjava.

Jasno, da so potrebni neki kriteriji.
Pa tudi so.

Poglejva samo za primer.

Nek pisatelj - dramatik, ala Jančar (ker je pač eden najbolj prepoznavnih) mora izdati določeno število dram, od katerih jih mora biti določeno število uprizorjenih v gledališčih. Pa ne katereih koli. Štejejo le Mariborsko, Kranjsko, Mestno gledališče Ljubljansko, Drama, Celjsko, pa mislim da še Ptujsko, ampak nisem siguren.

Pisatelj se mora torej najprej izkazati.

Enako velja za poete.

Izdanih mora biti toliko in toliko pesniških zbirk in izvedenih toliko in toliko recitalov (točnega števila tukaj ne poznam)

Pri kiparjih in slikarjih je merilo število družbeno priznanih razstav in prejetih nagrad. Prej sem že omenil pregledno vsedržavno razstavo vsako leto v Mestni hiši v Ljubljani, potem so tu še bienale itd.

Kot vidiš so kriteriji že sedaj precej strogi.

Res je (to tudi jaz poznam takšne), da se vsake toliko med te svobodne umetnike prikrade kdo, ki tja ne sodi (zaradi vez in poznanstev in podobno), a to so anomalije in ne sistemske rešitve.

Osebno menim, da bi bilo prej potrebno uvesti strog nadzor nad tem kdo naj pridobi status in kdo ne(ob dodelanih kriterijih), ne pa da se kar tja v tri dni demagoško dere in vpije, kako pa ubogi delavci že ne bodo podpirali umetnosti itd.

Edit: vstavljena manjkajoča beseda nadzor

Zgodovina sprememb…

kopernik ::

No saj, ampak s tem pomagaš ravno tistim, ki so že uspeli (vsekakor tudi taki potrebujejo pomoč, da še naprej navdušujejo občinstvo in kritike :-)). Jaz sem to temo bolj razumel v smislu kako ustvarjati pogoje, da bo takih posameznikov več oz. kako prepoznati umetnike na začetku poti, ko so brez imena in brez sredstev.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: kopernik ()

Barakuda1 ::

Jaz sem to temo bolj razumel v smislu kako ustvarjati pogoje, da bo takih posameznikov več oz. kako prepoznati umetnike na začetku poti, ko so brez imena in brez sredstev.


No, to so v naši družbi trenutno bolj ali manj le pobožne želje :'(

Pri kiparjih, slikarjih in nasploh umetnikom, ki izhajajo iz akademij je to malce lažje.
Oni že med študijem s svojimi deli konkurirajo za Prešernovo nagrado za mlade talente, pa mislim, da je še nekaj takih prestižnih nagrad za mlade umetnike.

Njim se za določeno obdobje podeli status, ki pa ga morajo v nadaljevanju upravičiti s svojimi novimi deli.
Pravzaprav velja ta kriterij tudi za ostale, a je nekoliko milejši kriterij glede ustvarjanja nivih del, kar je po svoje razumljivo, saj so se že prej morali izkazati.

Bolj je problem naprimer pri literatih.
Zato praktično skoraj nimamo svobodnih umetnikov iz tega segmenta ustvarjalnosti.

Ko malce bolje poznaš to kulturniško srenjo, ti je tudi malce bolj jasno zakaj je naprimer Svetlana Makarovič demonstrativno odklonila Prešernovo nagrado za življensko delo.

Ob miselnosti ki vlada pri nas (sodeč tudi po nekaterih tukajšnjih prispevkih) se ni kaj čudit.

p.s. Čeprav mi je S.M. osebno malce zoprna, jo je po svoje tudi za razumet, a pustimo to.:D

Zgodovina sprememb…



Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

Liberalci (strani: 1 2 3 4 5 )

Oddelek: Problemi človeštva
21312331 (8870) Karaya 52
»

Avtorske pravice 2 - konkretni primeri kršitev (strani: 1 2 3 )

Oddelek: Problemi človeštva
13913145 (11128) jype
»

Kulturni praznik - čemu sploh?

Oddelek: Sedem umetnosti
151640 (1412) BigWhale
»

Umetniki! (strani: 1 2 3 )

Oddelek: Sedem umetnosti
1026150 (5209) Marjan

Več podobnih tem