Slo-Tech - Dolgo časa največje potniško letalo Boeing 747 se počasi bliža koncu svoje življenjske dobe. Prvikrat je Boeing 747 poletel pred pol stoletja (februarja 1969), redne komercialne lete pa so začeli januarja 1970. Čeprav uradne potrditve še ni, viri iz podjetja in natančen pregled objav in finančnih poročil kaže, da je razvoja konec. Pričakovati je, da bodo zadnji Boeing 747-8 izdelali leta 2022. Da se bo letalo, ki je dolga leta predstavljalo simbol množičnega sleherniku dostopnega potovanja z letali, moralo posloviti, smo vedeli že leta. Pri življenju je letalo držal predvsem tovorni promet, ki je zlasti zaradi spletnega nakupovanja rasel, medtem ko za potniški promet letalo ni več učinkovito. Zadnje naročilo za potniško izvedbo so dobili leta 2017, ko so ZDA naročile dva 747-8 za uporabo kot Air Force One (predsedniško letalo).
Padec prometa zaradi epidemije koronavirusa je le še pospešil odločitev, da se bo letalo poslovilo. Tiskovni predstavnik podjetja je povedal, da proizvedejo eno letalo vsaka dva meseca. Da bodo izpolnili vsa naročila, bodo letalo proizvajali še dve leti, medtem ko novih naročil ne sprejemajo več. Ni še znano, ali bodo zaradi tega odpuščali in kako bo upokojitev modela vplivala na 777 in 787 Dreamliner.
Boeing 747 je v 70. letih korenito spremenil potovanje z letalom. Imel je dve nadstropji in znamenite spiralne stopnice v zgornji prvi razred. Tovorni modeli so imeli nos, ki se ga je dalo odpreti navzgor, tako da je šlo v letalo vse od tovornjakov naprej. V pol stoletja bodo izdelali 1571 letal, s čimer je to drugi najpopularnejši model na svetu (za 777). Naročenih je še 15, vsi tovorni modeli.
Podobno se poslavlja tudi Airbusov gigant A380 jumbo, ki ni nikoli dosegel priljubljenosti Boeingovega modela. Izdelati morajo le še devet primerkov, ki so namenjeni za Emirates Airline, a še ti razmišljajo, ali bi zadnjih pet preklicali. Časi so danes drugačni in ogromna letala, denimo A380 za 853 potnikov, niso več najučinkovitejši način potovanja. Danes so moderna manjša letala z dvema motorjema, ki porabijo precej manj goriva. Od leta 2016 je Boeing 747 izguba, saj podjetje z vsakim izdelanim modelom izgubi 40 milijonov dolarjev. Če ne bi bilo tovornih modelov, bi letalo že zdavnaj upokojili. A380 jumbo pa bo šel v zgodovino kot letalo z najkrajšim obdobjem proizvodnje in (verjetno) tudi aktivne uporabe. Medtem ko bo bodo Boeingi 747 leteli še desetletja.
Novice » Znanost in tehnologija » Konec ere jumbo jetov: Boeing 747 se poslavlja
brbr21 ::
Imel je dve nadstropji in znamenite spiralne stopnice v zgornji prvi razred.
Zgoraj je bil redko prvi razred, ker je bolj malo prostora. Ponavadi upper business class. Normalno je bil 1st class vedno čisto spredaj.
Ob upokojitvi pa je vredno omeniti, da je boter slavnega B747 Slovenec oz. potomec slovenskih priseljencev (oče je bil Franc Suhadolc) Joe Sutter.
A380 izguba? Airbus je tiiiiho. Razvoj je bil €27mrd, pokrili ga verjetno niso nikoli in če ne bi bilo hiperuspešnega A320, bi to verjetno pokopalo Airbus. Ma škoda ga je. Bo treba še na kak let dokler so še v zraku :)
Vlayke ::
Zgoraj je bil redko prvi razred, ker je bolj malo prostora. Ponavadi upper business class. Normalno je bil 1st class vedno čisto spredaj.
Odvisno od konfiguracije. Sedel sem že tako v A1, kot tudi na upper decku 747-ke. Pa na žalost ni bil nikoli prvi razred.
Vsekakor je zanimiv občutek sedeti na A1 (spodnji deck, prva vrsta), ko si dejansko bolj naprej v letalu, kot je pilot. Pa še skooooraj malo naprej vidiš, ker je kabina že malo zaobljena :-)
A380 je pa zame nekaj posebnega. Taka ogromna zadeva. Zanimivo je, da je cockpit med obema nadstropjema. Malo so nad "pritličjem" in pod "prvim" nadstropjem. Vsaj Singapore Airlines ima na primer tudi na upper decku nekaj economy sedežev v eni od svojih konfiguracij. Če nič drugega, imaš tam ob oknu dodaten dokaj velik predal, kamor lahko spraviš vse, kar bi med letom potreboval. Izjemno praktično.
Da sploh ne omenim, da je bilo to prvo letalo, s katerim sem letel, ki je relativno tiho, tudi če si v zadnjem delu.
Okapi ::
Naslov (in delno besedilo) vredno Slovenskih novic ali kakšnega drugega rumenega časopisa.
747 bodo nehali izdelovati, leteli pa bodo še dolgo, vsaj še kakšnih 20 let sigurno, tovorni še dlje.
In ne, 747 ni nikoli "predstavljalo simbol množičnega sleherniku dostopnega potovanja z letali". 747 se vedno leteli na dolgih in razmeroma dragih progah. Sleherniku dostopna potovanja z letali so omogočila manjša letala. Prvo tako je bilo verjetno Caravelle, tudi naša Inex Adria jih je imela. Drugi dve takšni letali sta bili pa kmalu zatem še DC-9 in Boeing 707. Na socialistični strani sveta je bil pa tak Tu-134.
To so letala, s katerimi so množično leteli sleherniki, ne pa 747.
747 bodo nehali izdelovati, leteli pa bodo še dolgo, vsaj še kakšnih 20 let sigurno, tovorni še dlje.
In ne, 747 ni nikoli "predstavljalo simbol množičnega sleherniku dostopnega potovanja z letali". 747 se vedno leteli na dolgih in razmeroma dragih progah. Sleherniku dostopna potovanja z letali so omogočila manjša letala. Prvo tako je bilo verjetno Caravelle, tudi naša Inex Adria jih je imela. Drugi dve takšni letali sta bili pa kmalu zatem še DC-9 in Boeing 707. Na socialistični strani sveta je bil pa tak Tu-134.
To so letala, s katerimi so množično leteli sleherniki, ne pa 747.
Okapi ::
Pa kot zanimivost - na Brniku redko pristane kakšen 747. Pred tremi leti sem enega tovornega uspel poslikati.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Okapi ()
dexterboy ::
Glede na to, kako ena glupača od korone spreminja svet, je za pričakovati, da bo še mnogo letal ostalo na tleh...
In če ne bi bilo FEDa, bi Boeing danes bil že na robu bankrota...
Zame osebno so pa to žalostne novice, saj sem si vedno želel postati pilot.
In če ne bi bilo FEDa, bi Boeing danes bil že na robu bankrota...
Zame osebno so pa to žalostne novice, saj sem si vedno želel postati pilot.
Ko ne gre več, ko se ustavi, RESET Vas spet v ritem spravi.
pegasus ::
Voziti 747 je ubistvu kar boring, ker je za pilota veliko več bolj aktivnih letal ... Poglej si recimo bush pilots v Afriki ali na Papui, 100% ročno delo v zelo avanturističnih razmerah. Dobro da še obstaja pravo letenje ;)
brbr21 ::
@Vlayke: ja nimajo vse konfiguracije tudi prvega razreda. A380 je res tiho letalo. In še najlepši fičr: zaradi velikosti je pogosto dokaj prazno in si lahko privoščiš tudi ležanje preko par sedežev. :)
Strinjam s teboj Okapi, čeprav je raja pričela leteti tudi interconti, tam pa je včasih lahko naletela tudi na B747 (B777 pogosteje sicer). Omenjaš 'karavelo'. Moj prvi let je bil ravno s tem letalom, ko smo šli na morje.. Brnik-Split. Takrat so bila vrata v pilotsko kabino še odprta in mi je ostalo v spominu neprestano vrtenje 'enega kolesa', k pojma nisem imel kaj je to. Danes vem, da sta trimala. :))
Za B707 pa mislim, da se motiš. Adria nikoli ni imela nobenega Boeinga, do najema B737 z ukrajinskimi piloti cca 10 let nazaj. Verjetno si zamešal z najetim DC-8, s katerim so v 70ih kakšno leto ali dve leteli preko Atlantika. Do A320 in potem CRJ so furali večinoma devetke (in izpeljanke) ter pralne stroje - Dash 7.
Strinjam s teboj Okapi, čeprav je raja pričela leteti tudi interconti, tam pa je včasih lahko naletela tudi na B747 (B777 pogosteje sicer). Omenjaš 'karavelo'. Moj prvi let je bil ravno s tem letalom, ko smo šli na morje.. Brnik-Split. Takrat so bila vrata v pilotsko kabino še odprta in mi je ostalo v spominu neprestano vrtenje 'enega kolesa', k pojma nisem imel kaj je to. Danes vem, da sta trimala. :))
Za B707 pa mislim, da se motiš. Adria nikoli ni imela nobenega Boeinga, do najema B737 z ukrajinskimi piloti cca 10 let nazaj. Verjetno si zamešal z najetim DC-8, s katerim so v 70ih kakšno leto ali dve leteli preko Atlantika. Do A320 in potem CRJ so furali večinoma devetke (in izpeljanke) ter pralne stroje - Dash 7.
pegasus ::
Lepo prosim - Dash 7 je najboljše letalo v svojem razredu in še danes brez konkurence, problem je samo, da se je svet odločil, da tega razreda ne potrebuje. Je pa zagotovo nekaj, kar bi si v lastnih fantazijah omislil kot zasebno letalo, razni gulfstreami so boring.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: pegasus ()
Okapi ::
Za B707 pa mislim, da se motiš. Adria nikoli ni imela nobenega Boeinga, do najema B737 z ukrajinskimi piloti cca 10 let nazaj. Verjetno si zamešal z najetim DC-8, s katerim so v 70ih kakšno leto ali dve leteli preko Atlantika. Do A320 in potem CRJ so furali večinoma devetke (in izpeljanke) ter pralne stroje - Dash 7.
??? Saj nisem nikjer napisal, da je Adria imela 707. Govoril sem o letalih, s katerimi so na svetu prvič začeli množično potovati.
Lepo prosim - Dash 7 je najboljše letalo v svojem razredu in še danes brez konkurence, problem je samo, da se je svet odločil, da tega razreda ne potrebuje. Je pa zagotovo nekaj, kar bi si v lastnih fantazijah omislil kot zasebno letalo, razni gulfstreami so boring.
Jaz bi kot zasebno letalo imel Catalino. Pristaneš lahko na morju, pa dve lepi razgledni okni ima.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Okapi ()
hr_natakar ::
Cim manj letanja okol, bolje bo. Zakaj sploh potrebujete letala? Za pocitnice? To imate lahko tudi brez letal. Zakaj potovat na drug konc sveta ce lahko zivas na nasem koncu. Preseravanje in nic drugega.
Invictus ::
Nekateri nočemo biti zahojeni... Kot ti, npr...
Drugače je pa A380 pravi velikan v primerjavi z 747...
Videl oba skupaj v Singapurju, razlika je bila očitna...
Drugače je pa A380 pravi velikan v primerjavi z 747...
Videl oba skupaj v Singapurju, razlika je bila očitna...
"Life is hard; it's even harder when you're stupid."
http://goo.gl/2YuS2x
http://goo.gl/2YuS2x
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | Konec ere jumbo jetov: Boeing 747 se poslavljaOddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 5618 (3866) | Invictus |
» | Airbus napovedal ustavitev proizvodnje velikana A380 (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 17433 (13061) | Poldi112 |
» | AIRBUS (dodatno) zamuja (strani: 1 2 )Oddelek: Problemi človeštva | 7653 (5317) | edge540 |
» | Predstavljeno letalo Airbus A380 (strani: 1 2 3 )Oddelek: Novice / Ostale najave | 18340 (15984) | cryptozaver |