» »

OstaniZdrav - slovenska aplikacija za sledenje stikom (II)

OstaniZdrav - slovenska aplikacija za sledenje stikom (II)

Minister za javno upravo Boštjan Koritnik.

Slo-Tech - Objavili smo že prve vtise o MJU-jevem prevodu nemške aplikacije za sledenje stikov Corona Warn App. Zdaj je čas, da aplikacijo #OstaniZdrav v roke vzamemo malo bolj resno. Pogledali smo v njeno drobovje in preverili kako deluje.

O aplikaciji

Kot pravi Ministrstvo za javno upravo (MJU), je #OstaniZdrav "pripomoček, ki vam sporoči, ali ste bili v stiku z okuženo osebo. Z njeno uporabo in upoštevanjem priporočil vsak izmed nas pripomore k obvladovanju širjenja virusa ter varovanju zdravja nas samih, naših bližnjih in celotne družbe".

Aplikacijo je mogoče na telefone z operacijskim sistemom Android namestiti iz spletne trgovine Google Play. Trenutna verzija je 1.1.1, zadnji popravki zadevajo zlasti napake v prevodih. Njena povprečna ocena je 4,1/5 od skupaj nekaj manj kot 500 ocen. Po novem je aplikacija na voljo tudi v App Store za Applove naprave (različica 1.2.2), za zdaj pa ima le pet ocen s skupno oceno 3,6/5.

Kaj aplikacija počne?

Cilj aplikacije je opozoriti uporabnika, da je bil v stiku z nekom, ki je okužen z novim koronavirusom.

Da bi aplikacija dosegla cilj, vaš telefon spremeni v radijski oddajnik, ki preko tehnologije Bluetooth v okolico (v praksi do nekaj metrov stran) ves čas oddaja svojo prisotnost, hkrati pa posluša signale drugih telefonov, ki bi počeli isto. V ozadju aplikacija vzdržuje seznam telefonov, ki so se znašli v vaši bližini ("s katerimi ste bili v stiku"). Pri tem ne dobi dobi imen oz. telefonskih številk teh telefonov, ampak zgolj posebne začasne in naključne šifre (RPI), katerih namen je zaščititi zasebnost uporabnikov aplikacije. Aplikacija vam tako ne bo mogla povedati, s katero okuženo osebo ste bili v stiku, ampak le kdaj in koliko časa ste z njo bili v stiku.

Aplikacija enkrat na dan s centralnega strežnika na MJU sname ažurirani seznam šifer, katerih imetniki so doslej javili, da so okuženi. Potem pa seveda preveri, ali je katero od teh šifer že videla. Če jo je, uporabnika opozori, da je mogoče, da je bil v stiku z okuženo osebo, ter da naj pokliče zdravnika. Če šifre okuženega uporabnika še ni videla, pokaže, da je tveganje okužbe nizko.

Tudi prijava okužb v centralni strežnik se izvede znotraj aplikacije, pri tem mora uporabnik vnesti posebno potrditveno kodo, ki jo v primeru pozitivnega testa, po telefonu, dobi pri NIJZ (TAN koda). Ta koda je potrebna, da ne bi uporabniki aplikacije lažno oglaševali, da so okuženi in s tem povzročali nepotrebno paniko.

Več podrobnosti o kodah RPI in TAN najdete v našem prejšnjem prispevku.

Koliko ljudi je preneslo aplikacijo?

Glede na poročila medijev jo je do konca avgusta preneslo nekaj čez 40.000 ljudi, do danes pa, glede na podatke v Google Play, nekaj več kot 50.000, kar je dobra dva odstotka prebivalstva. To sicer ni tako malo, vendar je še daleč od dobrega milijona ("bolj ko ne vsi uporabniki pametnih telefonov"), na kolikor je pred začetkom poletja merila državna sekretarka na Ministrstvu za zdravje dr. Tina Bregant.

Velja seveda, da več ljudi kot uporablja aplikacijo, bolj koristna je - in obratno: manj ljudi jo uporablja, manj koristna je. Pravzaprav je še še huje: če je ne uporablja dovolj ljudi, je aplikacija pravzaprav škodljiva, saj uporabnikom daje lažen vtis, da niso bili v stiku z okuženo osebo, četudi so bili. Tega se zavedajo tudi naši oblastniki, ki so že sprožili SMS kampanjo za nameščanje aplikacije - verjetno ste v zadnjih dneh dobili SMS s pozivom, da aplikacijo namestite.

Koliko ljudi dejansko uporablja aplikacijo?

Ta številka je seveda manjša od števila namestitev, saj je nekateri po namestitvi niso vklopili ali pa so jo kasneje izklopili ali celo odstranili.

MJU s številko aktivnih uporabnikov vsekakor razpolaga, saj vidi koliko naprav vsak dan preveri centralni seznam okuženih telefonov. Teh številk za zdaj še niso razkrili. Ocenjujemo, da aktivnih uporabnikov najbrž ni več kot deset tisoč, če sploh toliko. Kajti ...

Ali so se prek aplikacije že zaznali kakšni stiki z okuženimi?

Ja ... in ne ... oziroma, če smo iskreni: ne.

Glede na to, da je centralni seznam okuženih telefonov javen (njegov naslov je sicer treba poiskati s kopanjem po izvorni kodi), smo ga seveda preverili. Ugotovili smo, da je okužbo doslej javilo le manjše število telefonov. Prvi podatki v aplikaciji so bili objavljeni deset dni po njeni objavi (31.8.2020). Nato je bilo nekaj ključev objavljenih 1.9, 2.9, 3.9. Nakar glede na aplikacijo 4.9 ni bilo okužb. 5.9 spet nekaj malega, nato do 8.9 nič. 9.9 spet nič. In sedaj 10. in 11.9 spet nekaj.

Kaj to pomeni? Da so najverjetneje uporabniki aplikacijo namestili šele po prejemu pozitivnega rezultata s testa na koronavirus. Oziroma povedano drugače: uporabnik je bil najprej na testiranju, dobil pozitiven rezultat, ter šele po tem namestil aplikacijo. Takoj po namestitvi je v aplikaciji objavil, da je okužen. Ker torej posamezniki aplikacije niso namestili že pred tem, od njih seveda ni bilo nobene koristi, saj jih nihče ni mogel zabeležiti kot stika. Alternativna razlaga je, da aplikacijo na dneve, ko so bili zabeleženi stiki uporabi en ali dva okužena, ki aplikacijo uporabljata od samega začetka (katera opcija je slabša, ni povsem jasno).

To žal dokazuje, da aplikacije niso namestili in uporabljali niti tisti, ki bi jo, glede na epidemiološko stanje, najbolj morali - to so mladi (15-34 let), ki so bili na dopustu v nočnih klubih na Hrvaškem in so glavni vir uvoza in nadaljnjega širjenja okužb v zadnjem času. Zakaj MJU ni dosegel teh ljudi, ki vsekakor imajo pametne telefone, je zanimivo vprašanje. Še bolj zanimivo vprašanje je, kako nameravajo to rešiti.

Ali je od aplikacije trenutno kakšna korist?

Ocenjujemo, da od aplikacije trenutno ni praktično nobene koristi.

Dokler se število aktivnih uporabnikov ne bo popravilo, še zlasti med mladimi, je tudi ne bo.

Ampak, ali ni uporaba aplikacije obvezna, vsaj za okužene?

Spet da in ne, pri čemer bolj ne.

Domača vlada že od začetka korona krize govori o aplikaciji za sledenje stikov kot "alternativi" za invazivnejše omejevalne ukrepe. Vendar pri promoviranju aplikacije "nekako niso bili najbolj uspešni". Zato se je vlada odločila, da bo aplikacijo ljudstvu domala vsilila, tako da jo je vključila v interventni zakon (ZIUPDV), ki se ga, tako kot vse ostale pred njim, sprejema po hitrem postopku, z minimalnim usklajevanjem in brez resne možnosti veta državnega sveta ali referendumske presoje. Nasprotovanju javnosti in stroke navkljub.

In tako je MJU v začetku julija dobil nalogo, naj pripravi aplikacijo, ki bo v splošnem prostovoljna, za posameznike v izolaciji oziroma karanteni pa bo obvezna.

MJU je seveda kmalu ugotovil, da to v praksi ne bo mogoče. Da bi takšna aplikacija lahko vsaj približno učinkovito delovala, bi morala na telefonu teči v ozadju, torej tudi takrat, ko uporabnik telefona ne uporablja ali ko uporablja kakšno drugo aplikacijo. Vendar mobilni operacijski sistemi aplikacijam, ki tečejo v ozadju, običajno ne dovolijo dostopa do sledilnih vmesnikov (razen seveda Googlovim in Applovim lastnim aplikacijam).

Da bi takšne aplikacije sploh lahko delovale, sta morala tako Google kot Apple pripraviti poseben popravek operacijskega sistema, ki je contact tracing v ozadju sploh dovolil. Pri tem pa sta oba velikana, bržkone zato, da ju kdo ne bi označil za ljubitelja leta 1984 (kasneje se jima je to sicer zgodilo, a zaradi nekaterih drugih razlogov), avtorjem aplikacij postavila nekaj zoprnih pogojev:

  • dovoljene so samo državne aplikacije, pri čemer države ne more zastopati vlada, policija, varnostno-obveščevalna služba, ministrstvo za javno upravo, idr., ampak zaupanja vredna "javna zdravstvena ustanova";

  • dovoljena je samo ena aplikacija na državo, da ne bo zmede med njimi;

  • ta aplikacija se sme uporabljati izključno za namen sledenja stikom (contact tracing) in absolutno ničesar drugega (še zlasti pa ne za nadzor izolacije in karantene);

  • kakršno koli lokacijsko sledenje uporabnikom, je najstrožje prepovedano;

  • kakršen koli poskus reidentifikacije uporabnikov je takisto prepovedan;

  • kakršna koli obvezna raba je prepovedana.



Če MJU ne bi spoštoval teh pogojev, Google in Apple aplikacije ne bi vključila v spletno trgovino, ne glede na to, kaj smo zapisali v naš zakon.

Kaj je sledilo?

Minister za javno upravo Boštjan Koritnik (na sliki) je bil po tem, ko so prebrali splošne pogoje Googla in Appla primoran poiskati alternativno rešitev in javno izjaviti, da bo aplikacija povsem prostovoljna, tudi za tiste v karanteni in izolaciji. Da bi izigral zakonsko določbo o obvezni rabi, se je odločil narediti drugačno aplikacijo, ki ne bo imela zveze z interventnim zakonom, oziroma kot je povedal: "za prostovoljno aplikacijo, kakršna ta bo, ne potrebujemo zakonske podlage".

Prav tako se je bilo ministrstvo primorano povezati z NIJZ, ki je kot zaupanja vredna javna zdravstvena ustanova moral nastopiti kot uradni založnik aplikacije, čeprav z njo - vsaj glede na besedilo zakona - ni imel kaj dosti opraviti. Ker minister svojega kadra za razvoj aplikacije znotraj MJU ni imel, je za izvedbo te naloge najel zunanjega izvajalca.

Ali je MJU kršil zakon?

Vse kaže, da ga je. Vlada in državni zbor sta MJU naložila, naj pripravi aplikacijo, ki bo za večino uporabnikov prostovoljna, obvezna pa za osebe v izolaciji in karanteni. Prav tako sta mu naložila, naj skupaj z NIJZ pripravi specifikacijo za stik, ki ga aplikacija zabeleži. MJU te naloge ni izpolnil, ampak je namesto tega izdelal drugo aplikacijo, ki pa z zakonom nima ničesar, je pa zato povsem prostovoljna.

Skratka, MJU se je odločil, da bo ravnal v nasprotju z zakonom in v skladu s pravili Appla in Googla. Zanimiva stvar ...

Kaj to pomeni za ljudi v karanteni in izolaciji? Ali kršijo zakon? Se jim lahko izreče globa, ko inšpektor potrka na vrata?

Kot kaže, ne. Ker MJU ni naredil aplikacije skladne z interventnim zakonom, je te osebe ne morejo namestiti, posledično tudi ne morejo biti odgovorne za prekršek zaradi nenamestitve aplikacije.

Kaj to pomeni z vidika varstva osebnih podatkov?

Tu je zmeda še večja. Po našem Zakonu o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-1) namreč državni organi za vsako obdelavo osebnih podatkov potrebujejo posebno in izrecno zakonsko podlago, kar velja tudi takrat, ko posameznik za obdelavo poda privolitev. Zgolj to, da se uporabnik strinja z uporabo državne aplikacije ni dovolj, zbiranje podatkov z aplikacijo mora predpisati zakon. Naš sistem varovanja osebnih podatkov namreč spada med tiste strožje, saj državnim organom ne zaupa, da so ti sposobni sami odgovorno odločiti, katere osebne podatke rabijo za izvajanje svojih javnih nalog. Obstaja namreč strah, da bodo zbirali preveč podatkov (več kot jih nujno rabijo za izvedbo naloge), jih hranili predolgo ali kar trajno, jih uporabljali tudi za druge namene, jih delili med sabo, povezovali idr. Skratka, vsako obdelavo jim mora mora posebej in vnaprej dovoliti zakonodajalec. Tudi stališče, da koda RPI ni osebni podatek, še ni potrjeno v nadzorni praksi. Informacijski pooblaščenec kot osebni podatek šteje vsak podatek, ki se ga da povezati s posameznikom, čeprav je to zapleteno ali zgolj teoretično mogoče.

Na vse to je v postopku sprejema zakona večkrat jasno in tudi javno opozorila Informacijska pooblaščenka, ki je povedala, da za predlagano aplikacijo v interventnem zakonu ni ustrezne pravne podlage. Za interventni zakon zaradi njegove premajhne jasnosti tako po njenem mnenju ni jasno, ali predstavlja "jasno in ustavno skladno pravno podlago", privolitev uporabnika pa kot rečeno ne more priti v poštev kot alternativna podlaga, saj je podlaga za obdelavo osebnih podatkov pri izvajanju uradnih nalog lahko le "zakonodajni ukrep".

Skratka, če sledimo mnenju pooblaščenke, MJU in NIJZ izvajata množične nezakonite obdelave osebnih podatkov uporabnikov aplikacije.

Ali to pomeni, da bo Informacijski pooblaščenec prepovedal aplikacijo?

Glede na njihovo mnenje bi jo morali prepovedati že takoj ob izidu, ampak kot vidimo, se jim v praksi ne mudi tako zelo. Ali bo to še ena nekajletna inšpekcija tipa IMSI lovilec / DNK zbirke policije ali pa bo ta inšpekcija zaključena še v mandatu trenutne informacijske pooblaščenke, pa bo pokazal le čas.

Ali je aplikacija res odprtokodna?

Poglejmo še ta vidik. MJU je izrecno obljubil, da bo objavil izvorno kodo aplikacije, tako da se bomo vsi lahko prepričali, da ta ne izvaja nedopustnega sledenja. In res, 13. avgusta so na Githubu objavili nekaj izvorne kode.

Vendar pa se izkaže, da to ni zadnja različica aplikacije. V kodi je namreč kar nekaj komentarjev "TODO - to nujno popravi pred izidom", prav tako v konfiguracijskih datotekah manjkajo poti do strežnika s podatki o okuženih uporabnikih. Primerjava objavljene aplikacije z izvorno kodo tudi kaže določene razlike.

Po vsej verjetnosti v končni verziji sicer ni velikih razlik, bi pa bilo vseeno prav, da se MJU drži svoje obljube in na Githubu sproti objavlja zadnjo različico kode, seveda vključno s kodo njihovega centralnega strežnika. Le tako bo delovanje aplikacije in uporaba podatkov pregledna.

Na izvorno kodo iOS aplikacije ter centralnega distribucijskega strežnika pa se je kar nekako pozabilo.

Poskus sklepa

Kako strniti vso zmedo okoli aplikacije "#OstaniZdrav"?

Aplikacija obljublja, da vam bo sporočila, ali ste bili v stiku z okuženo osebo, kar pa ni pošteno. Aplikacija namreč nima nobenega načina, da bi vedela za vse stike okuženih v Sloveniji. Sporoči vam lahko le, ali ste bili v zadnjih 14 dneh v testnem stiku z nekom, ki je takrat na telefonu tudi imel aplikacijo, imel v njej vklopljeno sledenje stikov, ki je bil kasneje na testu pozitiven, ki je od epidemiologa po telefonu dobil 10-mestno kodo, ki si to v tistem prijetnem trenutku šoka ("pozitivni ste ...") pravilno zapisal na papir, ter ki jo potem v kratkem tudi vnesel v aplikacijo. To je kar nekaj pogojev, ki morajo biti izpolnjeni. Kot pa v praksi vidimo, takih uporabnikov praktično ni.

Aplikacija je zato precej nevarna, saj daje ljudem lažen občutek, da bodo opozorjeni na potencialne okužbe še preden bodo razvili simptome in bolezen širili naprej, čeprav nima neke realne osnove, da bi to obljubo lahko tudi izpolnila. Predstavlja torej zanimiv poskus, a nič več ko to.

MJU čaka še precej dela, zlasti s promocijo aplikacije med mladimi, ki so kot asimptomatični prenašalci tudi najbolj kritični za nadaljnji prenos bolezni. Prav tako bo treba urediti pravno podlago za delovanje te aplikacije, ker je trenutno, tudi po lastnem priznanju, pač nimajo.

Ostanite zdravi.

364 komentarjev

««
«
1 / 8
»»

l0wc4 ::

Problem aplikacije je samo en. Dokler bo aplikacijo reklamirala politika, ljudje ne bodo zaupljivi. Kje je stroka in tehnikalci, da bi ljudem poljudno razložili kako zadeva deluje. Pa ne mislim sedaj na slo-tech, čeprav bi bil odličen za obrazložitev, ampak na žalost širša populacija bolj zaupa strokovnim novinarjem SlovenskihNovic,24ur in RTVSLO, ne bom pa omenil Nova24TV, ki ni medij ampak odžiralec davokplačevalskega denarja z Beavis & Butthead produkcijo.

Naj se posamezniki, ki pišejo za Slo-Tech dokopajo do termina na Odmevih in namestitev bo takoj za 10% več. Jaz imam aplikacijo nameščeno in jo reklamiram tudi pro znancih. Ampak ...

DeeJay ::

Dokler vidim po TV maršala twita, me noben ne prepriča, da si dam ta virus na moj telefon.

pegasus ::

Meni samo ni jasno, kako so se leta 1990, ko so bile na referendumu res kompleksne zadeve, takrat tako enoglasno odločili ... sedaj, ko se pa gre za enostavne zadeve, pa folk nekaj palamudri po svoje.

Folk, več ko boste mutili, večja bo verjetnost, da boste na silo dobili ne samo to aplikacijo, pač pa še marsikaj več. Z mutenjem aktivno prikazujete, kako zelo si želite kitajski sistem trde roke ...

Tale aplikacija je super fajn in praktično zadnja priložnost, da se situacija razreši na civiliziran način. Druge opcije obstajajo, a so bistveno bolj neprijetne. Odločitev je vaša.

nergac ::

Kaj blodiš.

Kako mutenje.

Kaj pa državljani brez novejših pametnih telefonov?

A tiste bomo kar upepelili ali kaj?

pegasus ::

Z aplikacijo želiš opremit večino, ki jo je sposobna poganjat. Robni primeri bodo vedno obstajali, a so dovolj majhna manjšina, ki jo lahko zanemariš.

nergac ::

A misliš vsi imajo telefon vedno v žepu?

Ribiči, tekači, sprehajalci ... Mislim na drugo polovico starostne piramide Slovenije.

Še zapestnica je bolj praktična.

Koliko je potem ta statistika sploh vredna, to me zanima?

In naj odgovorijo tisti, ki obvladajo statistiko.

(Ne družboslovci in medicinci)

vostok_1 ::

Pohvale za informativen članek.

Sem pa istega mnenja o appu kot Marca, ko so še brisali ljudi z proti-covid sporočili.
There will be chutes!
It came from the lab.
Like tears in rain. Time to die. v_1 2012-21

Evolve ::

bravo SLO tech -- prokleti kekci

a ste vi zaposleni pri rtvslo da take nebuloze pišete?

DeeJay ::

Evolve je izjavil:

bravo SLO tech -- prokleti kekci

a ste vi zaposleni pri rtvslo da take nebuloze pišete?


Naprimer?

pegasus je izjavil:

Meni samo ni jasno, kako so se leta 1990, ko so bile na referendumu res kompleksne zadeve, takrat tako enoglasno odločili ... sedaj, ko se pa gre za enostavne zadeve, pa folk nekaj palamudri po svoje.

Folk, več ko boste mutili, večja bo verjetnost, da boste na silo dobili ne samo to aplikacijo, pač pa še marsikaj več. Z mutenjem aktivno prikazujete, kako zelo si želite kitajski sistem trde roke ...

Tale aplikacija je super fajn in praktično zadnja priložnost, da se situacija razreši na civiliziran način. Druge opcije obstajajo, a so bistveno bolj neprijetne. Odločitev je vaša.

Zahvala gre našemu rešitelju in odrešitelju Maršalu Twitu.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: DeeJay ()

m314 ::

Pri takšnem pravniškem dlakocepljenju si ne zaslužimo drugega, kot da nas
pobere. Še posebej, ker so v zakon pozabili zapisati, da mora v primeru
razpisa referenduma virus počakati s širjenjem, dokler niso znani rezultati.

Morda bi se tukaj morali najprej vprašati, ali lahko aplikacija kakorkoli
pripomore k zaustavitvi epidemije? Recimo, da jo imajo nameščeno vsi
v zaposleni v domu za ostarele ali v podjetju. Če zboli kdo od
sodelavcev, imamo vsaj oceno, koliko časa smo bili v njegovi bližini.
In če je verjetnost okužbe velika, vsaj za nekaj dni preložimo obisk
pri ostarelih sorodnikih, ali se z delodajalcem dogovorimo za
način dela, ki v nasldenjih dneh kar se da zmanjša stik z ostalimi.
Nekaj dni pogosteje nosimo masko, kot sicer.
Če je odgovor da, si namestite aplikacijo. Jaz sem si jo.

t-zonaz ::

Jaz si (še) nisem naložil aplikacije in jo tudi (še) ne bom
t-zonaz

vostok_1 ::

A tud ti čakaš na Pandemijo 2?
There will be chutes!
It came from the lab.
Like tears in rain. Time to die. v_1 2012-21

Oberyn ::

pegasus je izjavil:

Meni samo ni jasno, kako so se leta 1990, ko so bile na referendumu res kompleksne zadeve, takrat tako enoglasno odločili ... sedaj, ko se pa gre za enostavne zadeve, pa folk nekaj palamudri po svoje.

Folk, več ko boste mutili, večja bo verjetnost, da boste na silo dobili ne samo to aplikacijo, pač pa še marsikaj več. Z mutenjem aktivno prikazujete, kako zelo si želite kitajski sistem trde roke ...

Tale aplikacija je super fajn in praktično zadnja priložnost, da se situacija razreši na civiliziran način. Druge opcije obstajajo, a so bistveno bolj neprijetne. Odločitev je vaša.

Ampak saj nihče nič ne muti. Mogoče samo ne razumeš dobro koncepta prostovoljnosti. Jedro koncepta prostovoljnosti je namreč prostovoljnost. Po moje prostovoljnost pomeni to, da sta tisti, ki aplikacijo naloži in tisti, ki je ne naloži, obravnavana v vseh pogledih popolnoma enako. Če tistim, ki je ne naložijo, prišepnemo, da "mutijo", "jo bodo dobili na silo", "kitajski sistem trde roke" in "neprijetne druge opcije", potem je to ena vrsta prisile. S tako prisilo se jaz osebno ne morem strinjati in dokler bo obstajala najmanjša senca prisile, je za vsak slučaj ne bom naložil, tudi zato ne, ker bi s tem kršil pogoje uporabe - kakršnakoli prisilna namestitev je prepovedana.

Potem so pa tu še drugi problemi. Aplikacija ni z zgrajena iz objavljene kode, zaradi česar ni odprtokodna. Čakam, da bo odprtokodna, predem bom razmislil o njej. Glede na ta članek aplikacija nima zakonske podlage, zato čakam, da jo bo imela, preden bom razmislil o njej. Glede na ta članek in tudi druge članke iz raznih medijev pri nas in v tujini aplikacija nima nobenega vpliva na potek epidemije, zaradi česar nisem prepričan, da bom sploh razmislil o njej. Izven teh omenjenih okvirjev me aplikacija načelno sicer ne moti, nisem apriori proti njej.

pirat ::

Zakaj pa je članek podpisan z N/A?
Kdo se koga boji?

OK.d ::

Z aplikacijo je isto kot z cepljenjem proti gripi.
Naši zdravstveni delavci so lep primer, vsi priporočajo cepi se pa od njih zelo malo ali nič.
LPOK.d

Miki N ::

Mogoče bi jo še spomladi. Ampak dejansko več ne spremljam vsake podrobnosti okrog Kronce. Neka aplikacija ... me ne zanima več, trzam samo še na velike stvari.

Master_Yoda ::

Meni ni jasno kako so spomladi ob manj primerih/dan razglasili epidemijo, etc. Sedaj pa nic. Kateri objektivni zdravstven razlog imajo ? Katera variabla je drugacna?
Dovie'andi se tovya sagain.

OK.d ::

Money money, gospodarstvo in proračun zahtevata svoje.
LPOK.d

anketar ::

razlika so bila skladišča, sedaj so polna, šarec jih je pa spraznu

Zgodovina sprememb…

Machete ::

anketar je izjavil:

razlika so bila skladišča, sedaj so polna, šarec jih je pa spraznu


ahahhahahahhaa
ahahha... kaj vse ne verjamete
LC1000|Asrock-H470PG|i7-10700K|2x16GB|RTX-3080 EAGLE|W10Pro
new Nintendo 2DS & 3DS XL|Galaxy S24+

Master_Yoda ::

Ah, ja polna skladisca prtickov preluknjanih z luknjacem za papir/karton in dvema gospodinjskima gumicama skozi.
Dovie'andi se tovya sagain.

Aggressor ::

Master_Yoda je izjavil:

Meni ni jasno kako so spomladi ob manj primerih/dan razglasili epidemijo, etc. Sedaj pa nic. Kateri objektivni zdravstven razlog imajo ? Katera variabla je drugacna?


Razglasitev epidemije ni samo zdravstvena, ampak tudi organizacijska stvar, ki potegne s seboj potem kup postopkov. Mi čakamo na preostalo Evropo, ker če razglasimo sedaj, bomo prvi v EU.

Druga stvar so izračuni, ki kažejo, da je kljub višjemu zaznanemu številu okuženih na dan teh v bistvu še vedno manj kot spomladi, ko se je testiralo premalo.

Pristopi se morajo pač zoptimizirati, ker če prevečkrat vse zapremo, bo gospodarstvo res propadlo. Zdaj vemo o virusu precej več kot pred pol leta.
en CRISPR na dan odžene zdravnika stran

dexterboy ::

Telefon in aplikacija NE bosta naredila naša življenja "brezsmrtna in večna".
Toliko škode smo že naredili letos skozi zaprtje vsega živega, toliko pognali pufe v višave, da ni temu videti konca, tolik ljudi pognali v brezposelnost, mlade generacije ne vidijo več upanja v prihodnost, peščica ljudi je samo še bogatejša, vi bi pa populaciji oprali možgane, jim namestili čipe pod kožo, naredili iz njih pohlepne kozice? Ko istočasno tem "pametnjakovičem" ne bi zaupal pašo nekaj krav (sam sem živel na kmetih), kaj šele vodenje ministrstva ali česa obsežnejšega. Že nekajkrat napisal, rabimo reset, in to big one. Če bomo tako blodili naprej, se nam obeta žalost od življenja... ker pizza, kokice in gazirani sokovi ob daljincu z 200+ programi NISO življenje...
Ne najdem pesmi (basni) o ptički, ki je bil zaprt v kletki, pa mu ni nič manjkalo, želel si je pa ven, na SVOBODO. Čeprav se je zavedal, da ne bo imel vse komoditete, ki so mu jo ponujali človeški gospodarji v toplem domu...
Ko ne gre več, ko se ustavi, RESET Vas spet v ritem spravi.

tigrr ::

Hvala neznanemu avtorju za ta članek.

To da imamo možnost z aplikacijo #ostanizdrav reševat življenja, moramo izkoristit kar se najbolje da, ali ne? Če tega ne zmoremo narest na slo-techu, kdo in kako bo potem to zmogel namesto nas ?
Postavite se v kožo šibkejših, katerim je ta aplikacija namenjena in razmisite, kaj lahko naredite za njih.

Moje sporočilo glede app-a za vse #ostanizdrav cinike:

Ko bo ta aplikacija preprečila okužbo in posredno rešila življenje nekoga, ki bi sicer zaradi posledic COVID-a trpel (beri se utaplal v lastnih pljučih) ali celo umrl, bodo vsi nekonstruktivni članki, komentarji in prerekanja nič vredni. V bistvu so škodljivi, ker s(m)o ljudje čredna bitja in sledimo vsem sortam neumnosti, vključno s paranoičnimi asociacijami 1984 in #ostanizdrav.

Podpiram inicijativo avtorja, da se zakonsko uredi status aplikacije, da se sproti objavlja vsa koda, itd.. Čestitke MJU, da so kljub drugačnim navodilom naredili pravo stvar. ¸Razvoj in promcija vsake aplikacije vzame čas

@avtorju: Lahko bi bil članek spisan v malo manj senzacijonalističnem slogu, bi se lažje bral in kar nekaj vrstic krajši bi bil. Toplo predlagam revizijo izraza v Poskusu zaključka "v tistem prijetnem trenutku šoka ("pozitivni ste ...")" - kljub slotechovsko ljubi ironični naravnanosi stavka, moramo situacijo jemati sočutno in resno.

dexterboy ::

pirat je izjavil:

Zakaj pa je članek podpisan z N/A?
Kdo se koga boji?

Osebni podatki;
Uporabniško ime: N/A
Čas prve prijave: 21.01.2004
Spol: Moški
Ko ne gre več, ko se ustavi, RESET Vas spet v ritem spravi.

Machete ::

Aggressor je izjavil:

Master_Yoda je izjavil:

Meni ni jasno kako so spomladi ob manj primerih/dan razglasili epidemijo, etc. Sedaj pa nic. Kateri objektivni zdravstven razlog imajo ? Katera variabla je drugacna?


Razglasitev epidemije ni samo zdravstvena, ampak tudi organizacijska stvar, ki potegne s seboj potem kup postopkov. Mi čakamo na preostalo Evropo, ker če razglasimo sedaj, bomo prvi v EU.

Druga stvar so izračuni, ki kažejo, da je kljub višjemu zaznanemu številu okuženih na dan teh v bistvu še vedno manj kot spomladi, ko se je testiralo premalo.

Pristopi se morajo pač zoptimizirati, ker če prevečkrat vse zapremo, bo gospodarstvo res propadlo. Zdaj vemo o virusu precej več kot pred pol leta.


Prevečkrat je neumesna beseda, ker zaprto je bilo samo 2x, prvič in nikoli več. Devastacija bo enormna že po prvem poskusu na slepo. Švedska pot je edina pot, do katere bodo prišle vse države, pa četudi hodimo po trepalnicah, da je to 'brezčutno'.
LC1000|Asrock-H470PG|i7-10700K|2x16GB|RTX-3080 EAGLE|W10Pro
new Nintendo 2DS & 3DS XL|Galaxy S24+

tigrr ::

Dexter, kaj zate pravzaprav pomeni reset ? Sliši se, kot da pritisneš tipko in rebootaš sistem ? Se ti zdi, da živimo v svetu, kjer bi bilo kaj takega izvedljivo ? Če ja, prosim elaboriraj kako in ti bom z veseljem sledil, če pa ne, pa ne trosi več neumnosti v tem smislu. Dost je blo partizanskih revolucij ki so opevale zmago, in žele bedo.


dexterboy je izjavil:

... Ko istočasno tem "pametnjakovičem" ne bi zaupal pašo nekaj krav (sam sem živel na kmetih), kaj šele vodenje ministrstva ali česa obsežnejšega. Že nekajkrat napisal, rabimo reset, in to big one. Če bomo tako blodili naprej, se nam obeta žalost od življenja... ker pizza, kokice in gazirani sokovi ob daljincu z 200+ programi NISO življenje...
Ne najdem pesmi (basni) o ptički, ki je bil zaprt v kletki, pa mu ni nič manjkalo, želel si je pa ven, na SVOBODO. Čeprav se je zavedal, da ne bo imel vse komoditete, ki so mu jo ponujali človeški gospodarji v toplem domu...

darkotri ::

Dober, kvaliteten članek. Priznati pa je treba, da nas zakonodja kar ščiti v primeru prisilne uporabe take aplikacije (enkrat toliko lahko zaploskamo državi), saj bi nas drugače tisti krvosesi v vladi že podjarmili in nam aplikacijo v rit zatlačili.

Za sam porast okužb pa je itak kriv odnos nas samih do sistema (ne bom se pustil da mi vladajo in mi ukazujejo uporabo mask, aplikacije, vožnje brez alkohola...) ter soljudi (saj mi ni nič in za ostale me ne briga).

Švedski sistem pri nas BALKANCIH (žal) nikoli ne bi bil uporaben...mi smo tako kot tisi južno od Kolpe navajeni se upirati sistemu (iskati bližnjice).

Ne vem kdo uživa pri uporabi maske (mogoče je res kakšen 0.1% fetišistov), večina ne. AMPAK, z uporabo zmanjšamo možnost okužbe nas samih in drugih. Če bi to delali in si redno umivali/razkuževali roke, aplikacij ne bi potrebovali.

BTW, Google in Apple pa nam bodo samo še bolj sledili...seveda le zaradi preprečevanja okužb;(
darko

r3dkv1c4 ::

Rad bi, da pride dan, ko ne bodo
delovali internetni mrdiji in socialna omrežja.
Covid-19 bo čudežno izginil.
Aja, no koliko je bolnih brez vzporednih hudih bolezni, ne okuženih ampak dejansko bolnih?
Koliko je smrti zaradi covida brez bonbončkov poleg?

Jih naštejete na prste ene roke?

Preveč prstov je na roki:))
Vsaka stvar ima svojo mejo.

You can ban me, but you can't shut me down!

dexterboy ::

tigrr, ne vem, koliko pomladi šteješ, ampak sam se se rodil še v bivšem sistemu in dokončal osnovko pred 1980. Med služenjem vojske doživel vojno na Balkanu. Torej videl in doživel kar nekaj, pa še na kmetih preživel del lajfa. Ko mislim na reset, ne mislim na 1939, ampak, da bo potrebno storiti nekaj v tem stilu. Premalo ljudi ima preveč premoženja in preveč ljudi živi v bedi. Marsikaj je že znanstveno ugotovljeno, pa ljudje še vedno raje gledajo 24kur kot pa da bi šli v knjižnico in prebrali kakšno knjigo... Pač, gremo po poti, ki na dolgi rok dela ljudi samo še večje sužnje in to na takšen način, da je taistim ljudem to še kako všeč... Kar pa jasno ni prav. In ja, SEVEDA je izvedljivo. Ker, če ni, je to isto, kot če bi ljudje s prekomerno telesno težo rekli, da ne morejo shujšati. Ali pa da se običajen človek ne more naučiti tujega jezika... ker to so pa že orng buče, ki se kotalijo ;) Moramo se spraviti v gibanje. Pa ne na Triglav, kjer čakaš v vrsti, ampak v gibanje za drugačno republiko. Zelo na kratko, res se mi ne da pisati eseja :)
Dodatek; partizani? Moj dedi je bil v partizanih. Samo ENKRAT je bil v življenjski nevarnosti, pa še takrat so mu z življenjem grozili taisti partizani! Ne, niso bili nemci bad guys in partizani good guys. Set ni črno bel...
Ko ne gre več, ko se ustavi, RESET Vas spet v ritem spravi.

Zgodovina sprememb…

crystal ::

No potemtakem dejmo mal manj egoizma pa nalozit app. Vsi bi sam instagram nalagali kjer ni nobene koristi za druzbo

Poldi112 ::

Inštalirano.
Where all think alike, no one thinks very much.
Walter Lippmann, leta 1922, o predpogoju za demokracijo.

gus5 ::

Aggressor je izjavil:

Master_Yoda je izjavil:

Meni ni jasno kako so spomladi ob manj primerih/dan razglasili epidemijo, etc. Sedaj pa nic. Kateri objektivni zdravstven razlog imajo ? Katera variabla je drugacna?


Razglasitev epidemije ni samo zdravstvena, ampak tudi organizacijska stvar, ki potegne s seboj potem kup postopkov. Mi čakamo na preostalo Evropo, ker če razglasimo sedaj, bomo prvi v EU.

Druga stvar so izračuni, ki kažejo, da je kljub višjemu zaznanemu številu okuženih na dan teh v bistvu še vedno manj kot spomladi, ko se je testiralo premalo.
Kaj potem - epidemije ni, ker formalno (še) ni razglašena, ali epidemije ni, ker dejansko ni velikega števila okuženih?

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: gus5 ()

kanarin ::

Veliko dima za prazen nič. če se spomnete famozne "vsesloveske raziskave o razširjenosti COVID19" - ko jo je Kacin dolgo vnaprej vzeneseno in ponosno (skoraj s solzami v očeh) promoviral v stilu "vse bo odvisno od te raziskave" - po objavi razultatov pa je hitro vse potihnilo, tudi rezultate je vsak malo drugače interpretiral - torej končni efekt oz je bil ničeln (vsaj iz vidika percepcije v splošni populacije).

Zakaj bi torej ljudje zdaj verjeli neki xyz aplikaciji, ki je v vsaki državi drugačna in nekompatibilna (meje zaenkrat pa niso zaprte razen z Madžari) in predvsem ki je le prostovoljna in jo promovirjao predvsem politiki, katerim ljudje pri nas kot vemo bolj malo zaupajo oz verjamejo (npr. pojem "nepreklicni" iam po novem očitno drugačen pomen).

Jaz nikakor nisem apriori proti uporabi te aplikacije, ampak žel ne vidim prave poante oz koristi - vse dokler taka aplikacije ne bo obvezna za vse ! Saj podobno smo videli pri maskah - ko je bilo samo priporočeno in se je epidemija umirila skoraj nisi več videl v zaprtih prostorih da bi kdo to nosil - ko so rekli da je obveznap pa prktično ne vidiš nekoga da jo ne nosi. Ne vem zakaj bi bilo pri tej aplikaciji kaj drugače. Lansirat aplikacijo in samo priporočat uporabe in potem pričakovati nek benefit od tega se mi zdi skrajno naivno in posledično butasto. Živimo pač na Balkanu kjer je treba enostavno prisilit da se nečesar držijo, sicer je vseskupaj samo mlatenje prazne slame.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: kanarin ()

Tody ::

Ko bo kdo predstavil korist od tega da si jo nalozim potem jo bom. To da sem bil mogoče enkrat nekje v stiku z okuzenim je samo za dvigovat psihozo ljudem. Treba jih je prestrasit in potem so ljudje vodljivi.

Vzdrževanje razdalje, nošenje mask in malce več umivanja rok pa bo.

zmaugy ::

Ko se cel potencial "civilne družbe" postavi v pozicijo nasprotovanja. Ker Jajo. Podobno kot je za Trumpa vse, kar je prej naredil Obama, zanič.
Mimogrede, zanimivo kako so se nasprotniki mask v Sloveniji postavili na isto pozicijo kot Trump privrženci. Hecno, v Sloveniji so to "levičarji".
Dejstvo je, da bi bila uporaba te aplikacije koristna za vse. In dejstvo je, da bi isto aplikacijo, če bi bili na oblasti Kordiš & Co. taisti zagovarjali na polno.
Biseri...
PS: MENSA klub ST, obvoz. ŠIC! Ne zanimajo me vaše neštetokrat reciklirane
neumnosti.

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: zmaugy ()

Machete ::

Dejstvo je, da se motiš. Dejstvo je, da v vsakem stavku posta.
LC1000|Asrock-H470PG|i7-10700K|2x16GB|RTX-3080 EAGLE|W10Pro
new Nintendo 2DS & 3DS XL|Galaxy S24+

mtosev ::

Aplikacija se mi zdi do neke mere uporabna. Če pa misliš, da si app namestiš in da si takoj 100% varen to tak žal ne gre.
Core i9 10900X, ASUS Prime X299 Edition 30, 32GB 4x8 3600Mhz G.skill, CM H500M,
ASUS ROG Strix RTX 2080 Super, Samsung 970 PRO, UltraSharp UP3017, Win 11 Pro,
Enermax Platimax 1700W | moj oče darko 1960-2016, moj labradorec max 2002-2013

nergac ::

Edina uporabnost te aplikacije je samo ta, da je aplikacija.

Sam bi jo testiral, če dela na vseh androidih, ki jih imam (kakih pet kosov).

Pa nimam trenutno časa za to.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: nergac ()

Tody ::

Kako dejstvo? Razloži če znaš!

nergac ::

Sem razložil (pisala sva istočasno).

Posebej me zanima android verzije 4 ...
Od nekdaj so mi oldtimerji všeč.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: nergac ()

Aggressor ::

tigrr je izjavil:

Ko bo ta aplikacija preprečila okužbo in posredno rešila življenje nekoga, ki bi sicer zaradi posledic COVID-a trpel (beri se utaplal v lastnih pljučih) ali celo umrl, bodo vsi nekonstruktivni članki, komentarji in prerekanja nič vredni. V bistvu so škodljivi, ker s(m)o ljudje čredna bitja in sledimo vsem sortam neumnosti, vključno s paranoičnimi asociacijami 1984 in #ostanizdrav.


Problem je, da lahko takšna aplikacija - zaradi omejitev komunikacijskega protokola BLE - ob slabi implementaciji napravi tudi škodo. Govorim o lažno pozitivnih ali negativnih sporočilih, ki jih mora v načelu širša strategija za boj proti virusu, kamor bi morala biti aplikacija vpeta, omejiti na razne "staromodne" načine, kot je ročno sledenje. Tega pri nas enostavno ni - ko dobiš rdeči alarm, prejmeš nekaj napotkov in to je to. Kar bi pa moralo biti dejansko izvedeno, je pa a) takojšnje zagotovljeno brezplačno testiranje in ročno preverjanje možnih poti okužb za tiste, ki to potrebujejo, na primer delavce, ki si ne morejo privoščiti daljšega izostanka iz službe b) zakonsko natančna določitev postopkov za vse možne primere. Dokler tega ni, lahko sporočila aplikacije povzročijo več težav kot jih rešijo.
en CRISPR na dan odžene zdravnika stran

shadeX ::

Tody je izjavil:

Ko bo kdo predstavil korist od tega da si jo nalozim potem jo bom.


Očitno nisi prebral članka. Normalno, da potrebuješ korist ampak če hočeš dobit korist jo moraš tudi "dati". V samem appu se mora ustvariti ekosistem. Da ta ekosistem deluje jih mora app uporabljati čim več ljudi ter okuženi morajo obveščat, da so okuženi. V nasprotnem primeru se ekosistem ne bo vzpostavil in app bo neuporaben za vse.

Tody ::

shadeX je izjavil:

Tody je izjavil:

Ko bo kdo predstavil korist od tega da si jo nalozim potem jo bom.


Očitno nisi prebral članka. Normalno, da potrebuješ korist ampak če hočeš dobit korist jo moraš tudi "dati". V samem appu se mora ustvariti ekosistem. Da ta ekosistem deluje jih mora app uporabljati čim več ljudi ter okuženi morajo obveščat, da so okuženi. V nasprotnem primeru se ekosistem ne bo vzpostavil in app bo neuporaben za vse.


Google maps deluje na podoben nacin. Pove mi za pot, za optimalno delovanje rabi veliko tock da pove kje je guzva in kje ne. Kaj dobim od tega da vsak dan gledam ce sem srecal koga okuzenega? Prej psihozo kot pa pomirjenost. Na Kitajskem dobis ugoden kredit ali popust pri davkih ce se gres njihove igrice. Tele bi pa seksal ampak ga nebi vtaknil not

zmaugy ::

Machete je izjavil:

Dejstvo je, da se motiš. Dejstvo je, da v vsakem stavku posta.


Dobri argumenti.
Biseri...
PS: MENSA klub ST, obvoz. ŠIC! Ne zanimajo me vaše neštetokrat reciklirane
neumnosti.

Tody ::

zmaugy je izjavil:

Machete je izjavil:

Dejstvo je, da se motiš. Dejstvo je, da v vsakem stavku posta.


Dobri argumenti.

Tvoji niso nič boljsi

shadeX ::

Kaj dobim od tega da vsak dan gledam ce sem srecal koga okuzenega? Prej psihozo kot pa pomirjenost. Na Kitajskem dobis ugoden kredit ali popust pri davkih ce se gres njihove igrice. Tele bi pa seksal ampak ga nebi vtaknil not


Se popolnoma strinjam s tabo. Mene osebno app tudi ni še prepričal, največji drawback pa vidim ravno v porabi baterije.

Zato pa pri tem tud Apple in Google pomagata na veliko, ker appa sploh potreboval ne boš, ampak boš pa obveščen. Ko se bo to začelo dogajat večkrat, si boš mislil da je zadeva uporabna in tudi sam snel app dol. Dokler pa ne boš videl vrednosti, jo pa logično ne boš.

Verjamem pa da bo to nov standard in vse kaže da bodo aplikacije nova zadeva na dolgi rok. Ljudi lahko enostavno prisiljo tako, da če boš želel met osebnega zdravnika, boš moral imet naložen app, ki bo druge obveščala o okužbi oz. bolezni ki ti jo je zdravnik pri pregledu ugotovil(ne nujno covid 19).

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: shadeX ()

Master_Yoda ::

Verjamem pa da bo to nov standard in vse kaže da bodo aplikacije nova zadeva na dolgi rok. Ljudi lahko enostavno prisiljo tako, da če boš želel met osebnega zdravnika, boš moral imet naložen app, ki bo druge obveščala o okužbi oz. bolezni ki ti jo je zdravnik pri pregledu ugotovil(ne nujno covid 19).


Kaj pa ljudi ki nimajo smartphona oz. sploh mobilnega telefona ? Ali pa nimajo podatkov zakupljenih ter tudi ne wireless interneta doma (to sicer vecinoma upokojenci)?
Dovie'andi se tovya sagain.

Zgodovina sprememb…

shadeX ::

Kaj pa ljudi ki nimajo smartphona oz. sploh mobilnega telefona ?


Gledaš preveč kratkoročno. Da določena zadeva/ideja uspe oz. se prime, mora biti tudi čas pravi. Npr: Koncept električenga avta obstaja že stoletje, pred 50 leti so tudi naredili enega izmed prvih uporabnih.

Ampak večina bo rekla ali pa vsaj mislila da so pri Tesli izumili prvi električni avto, kar je daleč od resnice. Kot rečeno ideja obstaja že stoletje, ampak sedaj (in ne še popolnoma), počasi zadeva prihaja v redno uporabo med konzumerji. In točno to se bo zgodilo z aplikacijo.

Stari ljudje bodo počasi šli (tem pač ne bo treba še uporabljat appa), in mi ko smo se rodili že z računalnikom pred parimi desetletji, jih bomo nadomestili - nam pa to ni oz. ne bo problem, če bomo v sami zadevi videli več plusov kot minusov.

Kot rečeno, zadeva je mišljena dolgoročno in tudi če se trenutno ne prime, bo pa ta čas zagotovo prišel čez 20 let ko bo to standard (ampak mislim da bo prej).

Kaj pa ljudi ki nimajo smartphona


To bo nekako tako kot RTV prispevek, ki je obvezen za tiste, ki imajo doma vsaj radio oz. tv. Pač ga praktično ni gospodinjstva v Sloveniji, ki tega ne bi imel. Dejstvo pa je da smartphone bo imelo vedno več ljudi in to se tudi ve. Le "pravi" zakon morajo uturit, da boš imel "zvezane" roke.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: shadeX ()
««
«
1 / 8
»»


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

OstaniZdrav - slovenska aplikacija za sledenje stikom (strani: 1 2 3 )

Oddelek: Novice / Varnost
11527889 (16174) DeeJay
»

Aplikacija #OstaniZdrav preimenovana v #pojdiZMenojVToplice (strani: 1 2 3 4 5 6 7 )

Oddelek: Novice / NWO
34763804 (42980) MrStein

Več podobnih tem