» »

Musopen izdal obsežno zbirko prostih izvedb klasične glasbe

Musopen izdal obsežno zbirko prostih izvedb klasične glasbe

Slashdot - Kot vemo, traja avtorska pravica za časa življenja avtorja in še 70 let po njegovi smrti, vendar običajno to ni edina pravica, na katero je treba paziti. V glasbi denimo je zelo običajno, da tako vokale kot glasbo izvedejo ločene osebe, tako v resni (orkestralni) kot v popularni glasbi. Bieberjev megahit Baby so denimo "skupaj" z njim spisali še štirje drugi profesionalni pisci, da ne omenjamo ostalih članov produkcijske ekipe. Vse te osebe - soavtorji, izvajalci oz. proizvajalci fonogramov (slednji si dandanes pravijo "producenti" oz. "založniki") - dobijo zaradi svojega prispevka k avtorskemu delu avtorsko oz. sorodno pravico, ki v EU od lanske novele direktive o trajanju avtorske in nekaterih sorodnih pravic prav tako traja 70 let od datuma izvedbe.

Posledično obstaja sorazmerno malo prosto dostopne klasične glasbe, oz. če že, gre za precej stare posnetke slabše kvalitete. Čeprav je avtorska pravica od Bacha, Mozarta ali Haydna minila že pred desetletji, so na voljo predvsem novejše izvedbe, na katerih sorodne pravice še vedno veljajo. Vsakdo jih sicer lahko izvede na novo, vendar za to rabi orkester, kar ni ravno poceni.

Dve leti nazaj je spletni portal Musopen s pomočjo kickstarja začel zbirati sredstva (13.000 dolarjev), da bi lahko poskrbeli za kakovostne izvedbe in posnetke klasične glasbe, ter jih nato predali v javno last (public domain), zunaj dosega avtorskega prava. Torej povsem proste za reprodukcijo, distribucijo, predelavo v youtube posnetke, ter seveda poslušanje na svojem glasbenem predvajalniku. Zdaj poročajo, da jim je projekt uspel, tako da so izdali za 7 gigabajtov kvalitetne klasične glasbe v lossless (FLAC) zapisu, tako na spletni strani kot na priljubljenem skladišču prostih digitalnih vsebin, The Internet Archive.

Težav z rabo starejših glasbenih del s tem seveda še ni na konec. Javne izvedbe, npr. na porokah, lahko še vedno privabijo pozornost (beri: račune) organizacij za kolektivno upravljanje glasbe, ki imajo znatne težave z razumevanjem konceptov javne lasti ali creative commons (CC) licenc, sklicujoč se na lopove na vsakem vogalu oz. širše poskuse izogibanja plačil za uporabo tuje glasbe. Potem je treba biti izredno previden z datumi. Kot rečeno, je EU lani podaljšala sorodne pravice na izvedbah z 50 na 70 let, vendar to ne za naprej, ampak za nazaj, retroaktivno. To pomeni, da so dela, ki so nastala pred malo manj kot 70 leti in torej bila že skoraj 20 let prosta, spet zaščitena. Gre predvsem za glasbo z začetka 20. stoletja, ki je prav zaradi relativne mladosti toliko bolj popularna pri poučevanju mladine. No zdaj ni več, ker šole nimajo denarja za licenčnine oziroma bi ga raje uporabile za kaj drugega, npr. poučevanje otrok. Še večji problem pa je z deli, ki so sicer še pod avtorskopravno zaščito, vendar imetnik pravice ni znan oziroma ga ni mogoče kontaktirati. Ta ti. osirotela dela (orphan works) predstavljajo znatno kulturno dediščino, za katero bi bilo izjemno smiselno, da se preda v izkoriščanje javnosti. To bi zagotovo bilo bolj v avtorjevem interesu, kot pa zdajšnje stanje, da se na delu zgolj nabira prah, pregovorno rečeno. Žal pa zveze avtorjev in založnikov na eni strani, oz. kolektivne organizacije na drugi menijo, da to posega v njihovo pravico izdajanja donosnih zbirk. Kompromisov niso pripravljeni poslušati. Trenutno je v proceduri direktiva EU o osirotelih delih, ki je sprva slonela na ideji, da bi s pomočjo javnih knjižnic (pri nas NUK-a) poskrbeli za formaliziran postopek oklica za avtorja, ter če se ta de ni javil, blagoslovili začasno prosto rabo del. Na ta način bi lahko knjižnice, ki imajo izjemen interes in prispevek pri ohranjanju kulturne dediščine, pomagale k obuditvi uporabe znatne količine osirotelih del. Ampak ne. Založniški interesi so iz direktive naredili pomilovanja vredno skrapucalo, glasovanje o predlogu pred odborom evropskega parlamenta za pravne (!) zadeve pa je prineslo 113% volilno udeležbo, se ve v katero smer. Glasovanje je bilo tajno, tako da se ne ve, kdo točno je dvakrat stisnil gumb, vodja odbora pa ni dovolil ponovitve. Praksa je založnikom očitno ustrezala, saj so si jo ponovno privoščili med junijskim glasovanjem o ACTI, takrat pred odborom INTA. Podobne izkušnje ima Google s svojim projektom Google Books. Ameriška zveza avtorjev bi rada 750 dolarjev na vsako digitalizirano knjigo, oziroma 2 milijardi skupaj, vnaprej, kar bodo potem za znatno provizijo "poskusili" razdeliti avtorjem. Bolj razumni Francozi so se medtem zmenili za znatno manj in instantno dobili spletno bazo svoje bogate knjižne zapuščine.

Namen pravice intelektualne lastnine je (bil) v podelitvi začasnega monopola kreativnim posameznikom, zato da jo na koncu dneva vsi skupaj boljše odnesemo. Ta zadnji stavek se često pozablja. Avtorska pravica ni absolutna lastninska pravica avtorja oz. drugih kreativcev, dana od boga ali od kje že, ampak zgolj jasen mandat zakonodajalcu, pogojen z zasledovanjem javnega interesa. Zato mora imeti pomembne izjeme, od omejitev trajanja pa do proste uporabe, prisilnega licenciranja po poštenih pogojih in širše.

27 komentarjev

SanAndreas ::

Ali so zvoki res enako kvalitetne kot originalni CD?
SanAndreas je doma iz Rimske Galaksije ima srebrn NLP :)

jype ::

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: jype ()

Truga ::

SanAndreas je izjavil:

Ali so zvoki res enako kvalitetne kot originalni CD?

kvalitetne klasične glasbe v lossless (FLAC) zapisu

Boljsi.

stegy ::

Zakaj je Mono? Orkester bi moral biti stereo. Sem Naredil download flac datoteke. Uporabil sem VLC za predvajanje - izpiše 44k 16 bit mono.

http://musopen.org/music/piece/1051

Truga ::

Verjetno ker je bil tako posnet. Ce je source mono ni nekega pointa met stereo fajl?

stegy ::

Se strinjam, vendar, če so že najeli orkester bi lahko posneli tudi v kaj boljšem, kot v Mono načinu.

pegasus ::

Koliko star je posnetek? Med starejšimi (ww2 +- nekaj 10 let) jih je zelo veliko mono, a so med njimi pravi biseri po izvedbeni plati.

stegy ::

Potem niso vsi posnetki posneti na novo?

Ali se to na strani vidi, od kdaj je posnetek?

antonija ::

Kaj tocno je pa narobe z mono? Orkester (ce ga poslusas v zivo) je itak "ena gruca instrumentov" s kjer prihaja zvok. Ni glih da imas 7.1 surround okrog sebe, predvsem pa ne vidim razloga zakaj bi ga sploh imel. A je vazno s katerim usesom slisis kateri instrument?
Statistically 3 out of 4 involved usually enjoy gang-bang experience.

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: antonija ()

LightBit ::

antonija je izjavil:

Kaj tocno je pa narobe z mono? Orkester (ce ga poslusas v zivo) je itak "ena gruca instrumentov" s kjer prihaja zvok. Ni glih da imas 7.1 surround okrog sebe, predvsem pa ne vidim razloga zakaj bi ga sploh imel. A je vazno s katerim usesom slisis kateri instrument?

Zakaj pa je pol stereo, za Bieber-ja?

antonija ::

Nimam pojma. Verjetno zato ker je bolj fino ce imas dretje v eno uho, elektrnski stanc pa v drugo.

Se vsak klasicni koncert na katerem sem bil se je dogajal v dvoranah z dobro akustiko kjer slisis samo (efektiven) mono. Nisem se opazil, da bi imeli ozvocenje, kjer bi slisal violine z leve, tolkala pa z desne. To bi bilo mickeno smesno...
Statistically 3 out of 4 involved usually enjoy gang-bang experience.

jype ::

stegy> Se strinjam, vendar, če so že najeli orkester bi lahko posneli tudi v kaj boljšem, kot v Mono načinu.

Mono si opazil, tega, da je zvok očitno zajet s precej spraskane gramofonske plošče pa ne?

Če potrebuješ 192kHz 24 bit 8-channel, ti lahko prekodiram.

LightBit ::

antonija je izjavil:

Nimam pojma. Verjetno zato ker je bolj fino ce imas dretje v eno uho, elektrnski stanc pa v drugo.

Se vsak klasicni koncert na katerem sem bil se je dogajal v dvoranah z dobro akustiko kjer slisis samo (efektiven) mono. Nisem se opazil, da bi imeli ozvocenje, kjer bi slisal violine z leve, tolkala pa z desne. To bi bilo mickeno smesno...

Koncerti so ponavadi slabše kvalitete kot studijski posnetki.
Poslušaj npr. Beethoven: Wellington's Victory. (v mono je brez pomena)

antonija ::

Muzika v zivo slabse kvalitete? Mono brez pomena?? I humbly disagree.

Ce mi poves kje dobim tale komad v surround izvedbi (tudi ce je samo stereo) ga bom z veseljem poslusal, ampak nekako dvomim da kaj pridobis na izkusnji poslusanja (klasicne) glasbe ce zvok locis po prostoru od kje prihaja.
Statistically 3 out of 4 involved usually enjoy gang-bang experience.

JanK ::

antonija je izjavil:

Kaj tocno je pa narobe z mono? Orkester (ce ga poslusas v zivo) je itak "ena gruca instrumentov" s kjer prihaja zvok. Ni glih da imas 7.1 surround okrog sebe, predvsem pa ne vidim razloga zakaj bi ga sploh imel. A je vazno s katerim usesom slisis kateri instrument?


Ja je. V orkestru so glasbila od leve proti desni razporejena v grobem od tisjega h glasnejsemu in visjega k nizjemu. Tudi za to, da se zvoki ne zlijejo prevec med seboj.

Poleg tega mozgani drugace procesirajo zvoke iz leve in desne strani:

The left and right brain have specific functions when it comes to auditory language processing. The left brain analyzes temporal sound and sequential patterns of sound, while the right brain integrates spatial properties of sound. There is a twist to this organization; sound coming into the right ear goes to the left brain, and sound coming into the left ear goes to the right brain. This serves to assure that both left and right brain functions synchronize together. More specifically than above, each side of the brain has these roles.

Left Brain      Right Brain             Both Together
Language        Spatial context         Learning
Academia        Spatial construction    Memory
Rhythm          Melody                  Creative Thought
Ideation        Emotional intonation    Expression Sequencing


V (ZELO) grobem je v orkestru desna stran zadolzena za ritem in spremljavo, centralna in leva pa za melodijo. Kar tocno pase v zgoraj opisano delitev del.
"Think about how stupid the average person is,
then realize that 50% are stupider than that"
-George Carlin

antonija ::

Ja je. V orkestru so glasbila od leve proti desni razporejena v grobem od tisjega h glasnejsemu in visjega k nizjemu. Tudi za to, da se zvoki ne zlijejo prevec med seboj.
Se bolj verjetno je pa da je tak razpored zato, da je nek red, da ima dirigent (malo) lazje delo (ker dirigiranje na random pomesanemu tropu glasbil bi bilo precej nemogoce opravilo), pa verjetno ker se je enkrat dalec nazaj nekdo tako odlocil in je tako ostalo. In to se pred delitvijo na mono/stereo, MRi studije mozganov in vso drugo psiholosko teorijo.

Dvorane so ponavadi nastimane tako, da sedijo ljudje nekaj 10m stran in to iz skrajne leve do skrajne desne. Zvoki se seveda med seboj prekleto dobro zlijejo in tam se slisi samo (efektiven) mono (razen ce ima dvorana kaksno cudno akusticno lastnost da katerega od instrumentov "predvaja" samo na eni strani, ampak tega se nisem videl).

Predvsem pa: Kaj ima delitev funkcij po mozganih veze? Slusni zivec gre samo v en kos mozganov, pri vecini ljudi v istega. Zvok tudi procesira vedno isti del mozganov, neglede na to ali pride iz leve ali desne. Madona, sej ne visi ljudem penis v desno ker je tam center za "emotional intonation".
Statistically 3 out of 4 involved usually enjoy gang-bang experience.

LightBit ::

antonija je izjavil:

Muzika v zivo slabse kvalitete? Mono brez pomena?? I humbly disagree.

Ce mi poves kje dobim tale komad v surround izvedbi (tudi ce je samo stereo) ga bom z veseljem poslusal, ampak nekako dvomim da kaj pridobis na izkusnji poslusanja (klasicne) glasbe ce zvok locis po prostoru od kje prihaja.

Glasba v zivo je boljše kvalitete, samo če je brez ozvočenja. Ozvočenja so narejana za visoke izkoristke, ne kvaliteto.

Tukaj gor je http://www.discogs.com/Tchaikovsky-Beet..., lahko si jo poiščeš.
Drugače pa, v mono je brez pomena zato, ker predstavlja bitko, iz ene strani strelajo Francozi z druge Britanci.

antonija ::

Sej klasika je ponavadi brez ozvocenja (odvisno od dvorane, to je res).

Drugače pa, v mono je brez pomena zato, ker predstavlja bitko, iz ene strani strelajo Francozi z druge Britanci.
Ampak ti to bitko "gledas na TVju", nisi vojak na sredi polja kjer te oboji streljajo.
Ce se prav spomnim gre za komad kjer (vcasih) pripeljejo cisto prave kanone za streljat (brez krogel, samo smodnik) v dvorane. Tukaj bi sicer argument kanonov iz leve in desne kaj pomenil, ampak meni se se vedno zdi da kot zunanji opazovalec/poslusalec zgodbe nekako ne pases sredi bojnega polja, vsaj tako direktno ne. Ni to POV pornic.
Statistically 3 out of 4 involved usually enjoy gang-bang experience.

Truga ::

@antonija, a si ti ze mel kdaj na glavi vsaj napol kvalitetne slusalke?

LightBit ::

antonija je izjavil:

Sej klasika je ponavadi brez ozvocenja (odvisno od dvorane, to je res).
Ampak ti to bitko "gledas na TVju", nisi vojak na sredi polja kjer te oboji streljajo.
Ce se prav spomnim gre za komad kjer (vcasih) pripeljejo cisto prave kanone za streljat (brez krogel, samo smodnik) v dvorane. Tukaj bi sicer argument kanonov iz leve in desne kaj pomenil, ampak meni se se vedno zdi da kot zunanji opazovalec/poslusalec zgodbe nekako ne pases sredi bojnega polja, vsaj tako direktno ne. Ni to POV pornic.

Saj stojiš ob strani, stereo ne pomeni, da se nekaj sliši samo iz ene smeri in drugo samo iz druge.

antonija ::

Stereophonic sound or, more commonly, stereo, is a method of sound reproduction that creates an illusion of directionality and audible perspective. This is usually achieved by using two or more independent audio channels through a configuration of two or more loudspeakers in such a way as to create the impression of sound heard from various directions, as in natural hearing.
Pa se po nase:
stereofoníja -e ž (i?) elektr. snemanje ali predvajanje zvoka, ki omogoča prostorsko dojemanje
Obe definiciji zahtevata "prostorsko dojemnaje zvoka", kar pomeni da zvok _mora_ priti iz locenih virov v prostoru.
V dvorani jaz tega se nisem zasledil.

@truga: audiofil ravno nisem (so kabli za manj kot 150EUR dovolj dobri zame), kar se pa slusalk tice pa poskusam kupit najboljse kar si alhko privoscim. Bose za potovanja (tiste noise canceling, 15 je v imenu) pa sennheiser za doma (sicer so wireless in imajo malo laga, ampak zvok je kar vredu). Ni glih vrhunec akustike, ampak med temi in drazjimi nisem vec zmogel locit v kvaliteti zvoka.
Statistically 3 out of 4 involved usually enjoy gang-bang experience.

garamond ::

JanK je izjavil:

[...] Poleg tega mozgani drugace procesirajo zvoke iz leve in desne strani:

The left and right brain have specific functions when it comes to auditory language processing. The left brain analyzes temporal sound and sequential patterns of sound, while the right brain integrates spatial properties of sound. There is a twist to this organization; sound coming into the right ear goes to the left brain, and sound coming into the left ear goes to the right brain. This serves to assure that both left and right brain functions synchronize together. More specifically than above, each side of the brain has these roles.


Left Brain Right Brain Both Together
Language Spatial context Learning
Academia Spatial construction Memory
Rhythm Melody Creative Thought
Ideation Emotional intonation Expression Sequencing


V (ZELO) grobem je v orkestru desna stran zadolzena za ritem in spremljavo, centralna in leva pa za melodijo. Kar tocno pase v zgoraj opisano delitev del.

Isto se zgodi vizualno. Za barve sem zadnjič zasledil neko raziskavo: človek hitreje zazna različne barve na desni strani vidnega polja, ker informacijo sprocesira leva polovica, odgovorna za jezik (ki pa ima besede za barve). Razlika je sicer samo kakšno stotinko ali dve.

Saladin ::

Ce se prav spomnim gre za komad kjer (vcasih) pripeljejo cisto prave kanone za streljat (brez krogel, samo smodnik) v dvorane.

Ne, to je Tchaikovsky - 1812 Overture.

Žal moram priznati, da je izvedba na Musopen daleč zadaj za Doratijev masterpiecom.

Ker klasična muzika ni elektronski komad, je čisto vsaka izvedba in intepretacija drugačna in ni pomemben le avtor, temveč okolje, glazbeniki in dirigent skupaj.

Popolnoma podpiram Musopen za javno rabo - ampak založniki se res ne bi trebali bati. Posamezniki bi si že izbrali svoje najljubše verzije in plačali zanje.
Dobro je kar nosi največ svobodne koristi/najmanj bolečine čim več sentientom
na najhitrejši, najvarnejši in najbolj moralen način za najdaljše obdobje.
"Utilitarianizem po Saladinovo"

LightBit ::

antonija je izjavil:

Obe definiciji zahtevata "prostorsko dojemnaje zvoka", kar pomeni da zvok _mora_ priti iz locenih virov v prostoru.
V dvorani jaz tega se nisem zasledil.

Teoretično je vsako glasbilo ločen vir, če bi bil zelo natančen, bi potreboval toliko kanalov (in zvočnikov), kolikor je glasbil.
Razmak med najbolj levim in najbolj desnim glasbilom je ponavadi podobna, kot pri stereo zvočnikih.
Glasba v živo (brez ozvočenja) je več kot samo stereo, ker je prostorsko dojemnaje zvoka veliko boljše (razen, če je prostor zelo majhen in vse odmeva).
Stereo naj bi se približal glasbi v živo.

Latinski ::

Glasba v živo in to klasika je zelo lepo poslušati.
ASUS http://uk.asus.com/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G73SW/

LightBit ::

Saladin je izjavil:

Ce se prav spomnim gre za komad kjer (vcasih) pripeljejo cisto prave kanone za streljat (brez krogel, samo smodnik) v dvorane.

Ne, to je Tchaikovsky - 1812 Overture.

Žal moram priznati, da je izvedba na Musopen daleč zadaj za Doratijev masterpiecom.

Beethoven: Wellington's Victory ima tudi topove in muškete.
Doratijev 1812 Overture je najboljši, ampak Erich Kunzel & Cincinnati Pops Orchestra (TELARC) ima boljše topovske strele.

dr.Akula ::

Dve leti nazaj je spletni portal Musopen s pomočjo kickstarja... Kickstarter-ja je pravilno.
ni podatka


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

Universalove čeri v varnem pristanu

Oddelek: Novice / Avtorsko pravo
149998 (8155) BaToCarx
»

EU podaljšala zaščito glasbenih posnetkov s 50 na 70 let

Oddelek: Novice / Avtorsko pravo
3914371 (12339) TESKAn
»

Zbiranje predlogov sprememb slovenske avtorsko pravne zakonodaje

Oddelek: Novice / Avtorsko pravo
495806 (3639) PaX_MaN
»

RIAA toži - spet (strani: 1 2 3 )

Oddelek: Novice / Avtorsko pravo
12710202 (8103) Dman

Več podobnih tem