Slo-Tech - Velikokrat smo že pisali o inovativnih praksah proizvajalec strojev in opreme, ki si na vse načine prizadevajo obdržati nadzor nad njimi, tako da kupci v resnici niso nikoli zares lastniki. Spomnimo se primerov, ko so naprave za delovanje potrebovale oblak, proizvajalec pa je kasneje tega kratko malo ugasnil. Tudi tako velika infrastruktura, kot so poljske železnice, ja lahko tarča podobnih prijemov, kaže najnovejši primer.
Leta 2022 so namreč začeli opažati, da so nekateri novi vlaki, ki jih je proizvedel Newag, obstali. Očitnega razloga za nedelovanje niso mogli najti, zato so poklicali podjetje, ki ga poljske železnice najemajo za popravilo vlakov. Podjetje SPS Mieczkowski ni moglo odkriti vzroka za težave, kar je močno vznejevoljilo operaterja, ki jim je začel izstavljati tudi kazni.
Na koncu so vlake poslali v Newag, ki jih je uspel usposobiti. A kasneje so obtičali tudi drugi vlaki, ki se jih SPS Mieczkowski sploh ni dotaknil. Zato so se obrnili na poljske etične hekerje iz skupine Dragon Sector in jih poprosili za pomoč, če bi lahko odkrili kakšno programsko napako. Ti so odkrili, da ima programska oprema na vlaku način, ki preprečuje servisiranje, ki ni iz Newaga. Vlaki so geozaklenjeni in če deset ali več dni stojijo na kakšni lokaciji, kjer ima konkurenca servisne delavnice, bo vlak nevozen.
Iz Newaga so se takoj odzvali in zanikali kakršnekoli podobne prakse. Trdijo, da to ne drži in napovedujejo tožbo zaradi klevetanja. Dodali so, da je kakršnokoli vdiranje v programski sistem vlaka nevarna in ogroža delovanje. V Dragon Sectorju po drugi strani vztrajajo, da lahko svoje navedbe dokažejo.
Seveda zanikajo, kaj pa naj drugega? V kolikor res ne gre za namerno onesposabljanje, so pa nesposobni izdelati lokomotivo in je boljše, da takoj prenehajo s tem. Eno ali drugo jim zagotovo ni referenca. Čeprav je, verjetno, prvo. Pokvarjenost it-jevcev nima meja. Ker le oni so lahko to, čeprav po nareku, vnesli v sistem.
Iz Newaga so se takoj odzvali in zanikali kakršnekoli podobne prakse. Trdijo, da to ne drži in napovedujejo tožbo zaradi klevetanja. Dodali so, da je kakršnokoli vdiranje v programski sistem vlaka nevarna in ogroža delovanje. V Dragon Sectorju po drugi strani vztrajajo, da lahko svoje navedbe dokažejo.
Ne nismo, tožli vas bomo ker ste na kaj takega pomislili. Pa da nebi niti slučajno pogledali, kaj smo naredli, ker je nevarno!
Kolk je njihov CEO star, 10 let?
Tole je fajna prilika za postavit en odmevni zgled proti takim praksam.
Pokvarjenost it-jevcev nima meja. Ker le oni so lahko to, čeprav po nareku, vnesli v sistem.
Aha, ja, ostali delavci pa ne počnejo tega, kar jim je naročeno? Ko rečeš Mujotu, naj odpadke strese v tisto luknjo tam, bo rekel "neću, gospodin direktore"?
PS. industrijske mašinerije ne programirajo IT-jevci
Ljudje, saj obstajajo grde prakse že dolgo. Samo še navajeni niste na vse. Na žarnice in 1000 ur delovanja ste se lepo navadili. Planned obsolescence maybe? Zakaj bi se tu ustavili, če je nateg gonilo ekonomije in vse temelji na tem?
Ljudje, saj obstajajo grde prakse že dolgo. Samo še navajeni niste na vse. Na žarnice in 1000 ur delovanja ste se lepo navadili. Planned obsolescence maybe? Zakaj bi se tu ustavili, če je nateg gonilo ekonomije in vse temelji na tem?
To je jasno, da so celi oddelki samo za to, da se naredi produkt, ki bo 5 minut po garanciji crknil. Ampak feryz trdi, da so samo IT-jevci zlobni. Tisti, ki so si to zmislili, so pa dobri fantje.
Milčinski je napisal butalce kot prispodobo in ne kot priročnik!!!
Svuda u svijetu ima budala ali je izgleda kod nas centrala!!!
To je jasno, da so celi oddelki samo za to, da se naredi produkt, ki bo 5 minut po garanciji crknil.
Seveda, ker bodo tak produkt prodali, bullet-proof ki bo delal doživljenjsko pa bo ostal na polici. Al pa bo končal na smetišču, ko ne bo več zmogel poganjat 'the-next-shiny-thing'.
Uf! Uf! Je rekel Vinetou in se skril za skalo,
ki jo je prav v ta namen nosil s seboj.
To so detaili, ki jih je treba ob pogodbi dorečt. Oziroma zakonsko določit, kdo lahko opravlja servis. Verjetno ni bilo marsikaj točno določeno, ali pa se preprosto ne upošteva in proizvajalec je dal blokade not. Mogoče bodo države ugotovile, da right to repair ni tolk napačna zadeva. Danes je preveč enostavno dodat programske omejitve, ki onemogočajo tikanje brez ustrezne kode.
Pokvarjenost it-jevcev nima meja. Ker le oni so lahko to, čeprav po nareku, vnesli v sistem.
Ti to resno?
Po tvoje torej ni človek kriv, ko je streljal s pištolo, niti ni pištola kriva, ampak je metek tisti, ki je kriv, ker je tarčo zadel?
Vodstvo se nekaj spomni, middle management dodeli naloge, krivi so pa "zlobni IT-jevci", ki so samo implemetirali tisto, kar jim je bilo naročeno.
Aja, oni so zgolj “izpolnjevali ukaze”? Te pa vredi.
Nisi dojel poante. Po njegovo so samo IT-jevci krivi, ker so to zakodirali v programe, pa čeprav so delali po nareku nekoga drugega. In noben ni rekel, da je to v redu.
Milčinski je napisal butalce kot prispodobo in ne kot priročnik!!!
Svuda u svijetu ima budala ali je izgleda kod nas centrala!!!
To so detaili, ki jih je treba ob pogodbi dorečt. Oziroma zakonsko določit, kdo lahko opravlja servis. Verjetno ni bilo marsikaj točno določeno, ali pa se preprosto ne upošteva in proizvajalec je dal blokade not. Mogoče bodo države ugotovile, da right to repair ni tolk napačna zadeva. Danes je preveč enostavno dodat programske omejitve, ki onemogočajo tikanje brez ustrezne kode.
Kake so šanse, da lahko servise avtov opravljamo doma? Prozvajalci imajo čisto vse zaklenjeno. Za kak nov del morajo vnesti ne vem kake kode v njihov sistem. Imajo to zaradi varnosti ali zaradi $$$$? Vidimo pri Tesli, kaj nas še čaka…. Beeebeee
Sej to je problem pri pametnem SWju. Cyber security je ogromen del. Kako preprečit, da ti sosedov Janez ne sheka avta/vlaka. Pač neka varnost mora bit. In to stane, lahko ogromno, sploh v primeru, ko je zadeva na net priklopljena. To z super povezljivostjo je kar hudič. Seveda pa firme to dostikrat izkoristijijo, kot v tem primeru, kjer so nek "watchdog" implementiral na uradnega serviserja. Ali Apple, ki kodira praktično vsak kos telefona, da še dvema identičnima telefona ne moreš nobene komponente med sabo zamenjat.
Sej to je problem pri pametnem SWju. Cyber security je ogromen del. Kako preprečit, da ti sosedov Janez ne sheka avta/vlaka. Pač neka varnost mora bit. In to stane, lahko ogromno, sploh v primeru, ko je zadeva na net priklopljena. To z super povezljivostjo je kar hudič. Seveda pa firme to dostikrat izkoristijijo, kot v tem primeru, kjer so nek "watchdog" implementiral na uradnega serviserja. Ali Apple, ki kodira praktično vsak kos telefona, da še dvema identičnima telefona ne moreš nobene komponente med sabo zamenjat.
Tule ni druge, kot postavljena jasna pravila, standardi in zakoni, ki bi se jih proizvajalci morali držat. In stvar bi morala bit na plečih proizvajalcev, da dokažejo da se držijo teh smernic, drugače zadeva ne sme na trg. Kako to izvest in kdo bo to nadziral, je še velik vprašaj (ampak prav tako velik prihranek marsikje). Če bi bli EU poslanci kej brihtni, bi lahk delali na tem področju, ne pa da se ukvarjajo s papirnatimi slamicami.
Pokvarjenost it-jevcev nima meja. Ker le oni so lahko to, čeprav po nareku, vnesli v sistem.
Ti to resno?
Po tvoje torej ni človek kriv, ko je streljal s pištolo, niti ni pištola kriva, ampak je metek tisti, ki je kriv, ker je tarčo zadel?
Vodstvo se nekaj spomni, middle management dodeli naloge, krivi so pa "zlobni IT-jevci", ki so samo implemetirali tisto, kar jim je bilo naročeno.
Aja, oni so zgolj “izpolnjevali ukaze”? Te pa vredi.
Nisi dojel poante. Po njegovo so samo IT-jevci krivi, ker so to zakodirali v programe, pa čeprav so delali po nareku nekoga drugega. In noben ni rekel, da je to v redu.
Razumem. Ampak odgovornost gre od naročnika (kravatar) do izvajalca (ITjevec), s tem da zelo dvomim, da izvajalec ni vedel kaj je poanta.
To so detaili, ki jih je treba ob pogodbi dorečt. Oziroma zakonsko določit, kdo lahko opravlja servis. Verjetno ni bilo marsikaj točno določeno, ali pa se preprosto ne upošteva in proizvajalec je dal blokade not. Mogoče bodo države ugotovile, da right to repair ni tolk napačna zadeva. Danes je preveč enostavno dodat programske omejitve, ki onemogočajo tikanje brez ustrezne kode.
Kake so šanse, da lahko servise avtov opravljamo doma? Prozvajalci imajo čisto vse zaklenjeno. Za kak nov del morajo vnesti ne vem kake kode v njihov sistem. Imajo to zaradi varnosti ali zaradi $$$$? Vidimo pri Tesli, kaj nas še čaka…. Beeebeee
Pri Tesli ni niti obveznih servisnih intervalov definiranih.
Kaj misliš, da zavarovalnice ne bodo spremenile pogoje za Teslo, če bo vsaka stvar abnormalno draga? Misliš da bo kasko na Tesli zavarovalnici minus prinašal? Beeee, nate dva jurja vsak let, da sem lahko "miren".
Kaj misliš, da zavarovalnice ne bodo spremenile pogoje za Teslo, če bo vsaka stvar abnormalno draga? Misliš da bo kasko na Tesli zavarovalnici minus prinašal? Beeee, nate dva jurja vsak let, da sem lahko "miren".
A lahko še loto kombinacijo za naslednje žrebanje razkriješ?
Kaj misliš, da zavarovalnice ne bodo spremenile pogoje za Teslo, če bo vsaka stvar abnormalno draga? Misliš da bo kasko na Tesli zavarovalnici minus prinašal? Beeee, nate dva jurja vsak let, da sem lahko "miren".
A lahko še loto kombinacijo za naslednje žrebanje razkriješ?
Si res tak optimist, da verjameš da bo zavarovalnica sama sebe bakrotirala?
Pol pa hitro po električarja in v biznis resellanja baterij! Bogastvo ti rečem!!
Kaj misliš, da zavarovalnice ne bodo spremenile pogoje za Teslo, če bo vsaka stvar abnormalno draga? Misliš da bo kasko na Tesli zavarovalnici minus prinašal? Beeee, nate dva jurja vsak let, da sem lahko "miren".
A lahko še loto kombinacijo za naslednje žrebanje razkriješ?
Že danes je kompletno zavarovanje za testo (model 3) več kot 1.200€/letno (verjetno varira od zavarovalnice do zavarovalnice). Čeprav imam občutek, da si jo kupujejo samo taki, ki jim je to drobiž.
Mimogrede, kdo je pa bil kriv za goljufanje pri naziwagnu? Inženir, ki je to vgradil? Ali njegov šef? Šef od šefa? Bosch, ki je to napravo prodal? Se razume zakaj so organizacije (še posebej javne uprave) tako velike, da se lahko igrajo z odgovornostjo kot z pingpong žogo.
Kaj misliš, da zavarovalnice ne bodo spremenile pogoje za Teslo, če bo vsaka stvar abnormalno draga? Misliš da bo kasko na Tesli zavarovalnici minus prinašal? Beeee, nate dva jurja vsak let, da sem lahko "miren".
A lahko še loto kombinacijo za naslednje žrebanje razkriješ?
Že danes je kompletno zavarovanje za testo (model 3) več kot 1.200€/letno (verjetno varira od zavarovalnice do zavarovalnice). Čeprav imam občutek, da si jo kupujejo samo taki, ki jim je to drobiž.
Sem zadnjič si izračunal na g24, polni kasko z neko normalno odbitno, ne vem ali sem dal 300 ali 600 evrov, je cca 700.
Kaj misliš, da zavarovalnice ne bodo spremenile pogoje za Teslo, če bo vsaka stvar abnormalno draga? Misliš da bo kasko na Tesli zavarovalnici minus prinašal? Beeee, nate dva jurja vsak let, da sem lahko "miren".
A lahko še loto kombinacijo za naslednje žrebanje razkriješ?
Že danes je kompletno zavarovanje za testo (model 3) več kot 1.200€/letno (verjetno varira od zavarovalnice do zavarovalnice). Čeprav imam občutek, da si jo kupujejo samo taki, ki jim je to drobiž.
Zavarovalnice ne delajo nobene razlike. Kriteriji so za vse avtomobile isti.
Kaj misliš, da zavarovalnice ne bodo spremenile pogoje za Teslo, če bo vsaka stvar abnormalno draga? Misliš da bo kasko na Tesli zavarovalnici minus prinašal? Beeee, nate dva jurja vsak let, da sem lahko "miren".
A lahko še loto kombinacijo za naslednje žrebanje razkriješ?
Si res tak optimist, da verjameš da bo zavarovalnica sama sebe bakrotirala?
Pol pa hitro po električarja in v biznis resellanja baterij! Bogastvo ti rečem!!
A ti res verjameš, da se Tesla ne bo odzvala, če se jim avtomobili ne bojo prodajali, če bi jih zavarovalnice začele posebej obravnavati?
A niso bile une stare rdeče analog gajbice, ki so nas vozile v šolo tudi njihove? Pa kdo to kupuje. Po moje, pri takih denarjih, moraš dobiti tudi servisno dokumentacijo. Pa vse servisne postopke, backup programske opreme in najbrš tudi listing. Ali so jih morda nategnili s kako pogodbo o dolgoročnem servisiranju? Kot bi kupil stroj s plcjem, pa brez rezervnega programa za plc.
Listing? Želite vseh trimiljonedvestošestinšestdesettisočštirstodvaidevetdeset vrstic kode? Najprej odkrite napako v prejšnjem stavku, nato to prenesite na trimiljonedvestošestinšesdesettisočštiristodvaidevetdeset vrstic kode.
Krivi brezvestni IT-jevci? Res mislite, da je šef IT-jevec naročil brezvestnem IT-jevcu: "Vstavi zlobno kodo!" in je brezvestni to kar naredil? Ljudje božji, ali res niste nikoli sodelovali pri kakšnem obsežnejšem projektu? Res mislite, da vsak programer, med stotimi, ki sodelujejo pri projektu pozna vse module in takoj reče: "Ne, ne! To grdo! Jaz ne bom,"? Programer dobi nalogo napisati del programa ki na osnovi A in B producira C, ki ga posreduje modulu D in E, ki ga poservisira modul F. Kje je tukaj kaj grdega?
Listing? Želite vseh trimiljonedvestošestinšestdesettisočštirstodvaidevetdeset vrstic kode? Najprej odkrite napako v prejšnjem stavku, nato to prenesite na trimiljonedvestošestinšesdesettisočštiristodvaidevetdeset vrstic kode.
Lej, verjetno ima vsak modul svojo knjižnico. In verjamem, da posamezne module ne popravlanjo ker verjentno tudi nimajo specializiranega strokovnjaka. Glavni program na serverju pa le moraš poznati. Prav tako programe posameznih enot. Sicer lahko samo vzdržuješ, ne pa servisiraš. In sedaj, če ti program na serverju nekaj dreka, pač pogledaš kateri modul ga je klical in kva hoče. Potem pa ga zbrcaš po programskih štengah. Vsaj kolikor jaz vem so ti novi, veliki stroji, vsi na mreži/busu in so sestavljeni iz več ali manj univerzalnih modulov. Lahko pa tudi ni tako in so moje predstave naivne.
Sem se pozanimal pri posvečenih. En povprečen vlakec ima naslednja vodila in vmesnike: Serijski, Ethernet, CAN, MVB, PC/104, USB, GSM/GPRS/UMTS, GPS, WLAN, GSM-R, LTE, CDMA in analogni/digitalni V/I Pol pa razne ala Sibase, odvisno od firme. Dva serverja. Eden za reduktanco. In imajo diagnostične programe. Listinga pa bojda ne. Tko, da ko poteče predvidena življenska doba gre v kasacijo ali remont.
Listing? Želite vseh trimiljonedvestošestinšestdesettisočštirstodvaidevetdeset vrstic kode? Najprej odkrite napako v prejšnjem stavku, nato to prenesite na trimiljonedvestošestinšesdesettisočštiristodvaidevetdeset vrstic kode.
Lej, verjetno ima vsak modul svojo knjižnico. In verjamem, da posamezne module ne popravlanjo ker verjentno tudi nimajo specializiranega strokovnjaka. Glavni program na serverju pa le moraš poznati....
Si poizkusil poiskati napako v:
Želite vseh trimiljonedvestošestinšestdesettisočštirstodvaidevetdeset vrstic kode? Najprej odkrite napako v prejšnjem stavku, nato to prenesite na trimiljonedvestošestinšesdesettisočštiristodvaidevetdeset vrstic kode.
in razumeti, kako je skoraj nemogoče "poznati glavni program na serverju"?
Listing? Želite vseh trimiljonedvestošestinšestdesettisočštirstodvaidevetdeset vrstic kode? Najprej odkrite napako v prejšnjem stavku, nato to prenesite na trimiljonedvestošestinšesdesettisočštiristodvaidevetdeset vrstic kode.
Lej, verjetno ima vsak modul svojo knjižnico. In verjamem, da posamezne module ne popravlanjo ker verjentno tudi nimajo specializiranega strokovnjaka. Glavni program na serverju pa le moraš poznati....
Si poizkusil poiskati napako v:
Želite vseh trimiljonedvestošestinšestdesettisočštirstodvaidevetdeset vrstic kode? Najprej odkrite napako v prejšnjem stavku, nato to prenesite na trimiljonedvestošestinšesdesettisočštiristodvaidevetdeset vrstic kode.
in razumeti, kako je skoraj nemogoče "poznati glavni program na serverju"?
hehe, napaki sta "i" in "t", torej IT :) A to na kej namiguješ?
Zavarovalnice ne delajo nobene razlike. Kriteriji so za vse avtomobile isti.
To si mislis ti, resnica je pa precej drugacna. Zavarovalnice (vsaj vecina) ze lep cas delajo razlike med avtomobili (in vozniki) in dobis za isto vreden BMW cisto drugo ponudbo kot za isto vreden Volvo, ker so pac preprosto iz njihove statistike ugotovili da imajo vozniki ene znamke vec nesrec in posledicno izplacil kot vozniki druge znamke.
Seveda, programer je naredil, kar mu je naročil šef. Ampak, če je naloga moralno sporna ali še huje, illegalna, je moralna dolžnost posameznika, da reče ne, tega ne bom naredil oz. da prijavi tovrstne prakse.
Ampak seveda, nihče žrtvovati svoje službe.
Najraj bi naredil eno primerjavo, ki vključuje vojno in vojake, ki "le sledijo ukazom".
hehe, napaki sta "i" in "t", torej IT :) A to na kej namiguješ?
Namigujem, da je "program na serverju" tako kompleksen, da ga en programer, ki dela na nekem specifičnem procesu ne more v celoti razumeti. Razume ga arhitekt aplikacije, ki nima časa in specifičnega znanja spuščati se v rešitve posameznega procesa. Namigujem, da so za "namenski" softver kriva direktor, računovodja in glavni arhitekt. Ostali so izpolnjevali ukaze, ki so vsak posebej bili nedolžni, skupaj pa "namenski".