» »

Mednarodno vesoljsko postajo bo na koncu uničil SpaceX

Mednarodno vesoljsko postajo bo na koncu uničil SpaceX

Slo-Tech - Napočil bo čas, ko se bo Mednarodna vesoljska postaja (ISS) poslovila. Za zdaj je njena predvidena življenjska doba do leta 2030, potem pa bo morala ISS proč. To bodo storili s kontroliranim padcem na Zemljo, tako da bo ISS čim bolj zgorela v atmosferi. NASA se na to že pripravlja, te dni pa je izbrala podjetje, ki bo deorbitiranje tudi izvedlo. To bo SpaceX, ki bo zagotovil U.S. Deorbit Vehicle za varno spremstvo ISS v nepovrat.

Gre za enkratno pogodbo - ISS je pač samo ena, deorbitirajo pa jo lahko tudi le enkrat - ki je težka 843 milijonov dolarjev. ISS je sicer v orbiti od leta 1998, kanadska, evropska, japonska, ameriška in ruska vesoljska agencija pa so se sporazumele, da jo bodo vzdrževale vsaj do leta 2030 (Rusija ima pogodbo do leta 2028). Varno uničenje ISS je ključen sestavni del vzdrževanja in odgovornost vseh agencij. Ali se bo to res zgodilo leta 2030, še ni jasno, saj so v preteklosti nekaterih uradniki iz NASE glasno govorili o morebitnem podaljšanju obratovanja.

U.S. Deorbit Vehicle, ki ga bo razvil SpaceX, bo ISS potegnil proti Zemlji in nato poskrbel, da bosta oba zgorela v atmosferi brez nevarnosti za naseljena območja. Postaje ne morejo pustiti v orbiti v nedogled, ker bi zaradi zračnega upora počasi drsela proti Zemlji, kar bi trajalo leta ali desetletja, nato pa bi nekontrolirano vstopila v atmosfero in lahko povzročila škodo. Prav tako je ne morejo dvigniti v orbito za odslužene satelite, ker je pretežka in ker bi bila tudi tam nevarna. ISS trenutno kroži z obhodnim časom približno 90 minut.

43 komentarjev

Rias Gremory ::

Naj Boeingu rečejo! Oni obvladajo, da neka stvar dol pade. :))
Mirno gledamo, kako naš svet propada,
saj za časa našega življenja ne bo popolnoma propadel.

Maximus ::

Rias Gremory je izjavil:

Naj Boeingu rečejo! Oni obvladajo, da neka stvar dol pade. :))


Se strinjam, sam klinc ko pri njih nenadzorovano dol pade...

Sindrom ::

In s čim jo bomo nadomestili? Po naslednji korak baza na luni?
"If privacy is outlawed, only outlaws will have privacy." - Phil Zimmerman

JanBrezov ::

Sindrom je izjavil:

In s čim jo bomo nadomestili? Po naslednji korak baza na luni?

Starlab @ Wikipedia

Imajo pa Kitajci svojo, Indijci bi radi svojo pa še nekaj alternativ je v planu:

Space Business: Life after the ISS
https://qz.com/emails/space-business/18...

Seljak ::

Če bi bil za to opravilo izbran Boeing bi se to zavleklo za dve leti.

c3p0 ::

Maximus je izjavil:

Rias Gremory je izjavil:

Naj Boeingu rečejo! Oni obvladajo, da neka stvar dol pade. :))


Se strinjam, sam klinc ko pri njih nenadzorovano dol pade...


Ne, pri Boeingu bi ISS dejansko ostal zgoraj, bi pa padlo spremno vozilo... na neko metropolo.

opeter ::

Škoda, ISS bi lahko v prihodnosti postal pravi planet ... :(

Hrabri mišek (od 2015 nova serija!) -> http://tinyurl.com/na7r54l
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j

zavajon ::

Postaje ne morejo pustiti v orbiti v nedogled, ker bi zaradi zračnega upora počasi drsela proti Zemlji


Hm, upora katerega zraka?

Cleon ::

Ni čistega vakuma tam gor. Kar je plinov povzroča upor.

gozdar1 ::

Vsemu v leo je treba periodično popravljat orbito, skylab je recimo dol padel zato ker so preveč kasnili z space shuttlom.

DamijanD ::

starlink sateliti se niso pravilno dali v orbito, ker je magnetna nevihta spremenila gostoto okolja (ne morem ravno napisati ozračja).

srus ::

Kako, a vsa ta obljubljena silna zdravila, tudi proti raku menda, in novi materiali, ki naj bi jih razvili na ISS, ne upravičujejo podaljšanja delovanja? Pa ja ne, da so bili vsi ti poizkusi samo brezzvezno znanstveno preseravanje tipa hladne fuzije in kvantnega računalništva?

Morajo res privatniki prevzeti še LEO, potem, ko so že prevzeli transport v LEO?

dronyx ::

V Muskovem timeline-u je 2030 lahko 2050 ali 2100.

Okapi ::

Naj se malo potrudijo in jo pošljejo v krožnico okoli Meseca.

raceboy ::

koliko bi bilo res potrebno, da jo posljejo (ce sploh lahko. nimam pojma) v vesolje namesto da zgori ?

Okapi ::

Na pamet rečeno bi kakšnih 5 Starshipov rabil, da bi jo spravil do Meseca.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: Okapi ()

raceboy ::

ok... naj zgori potemtakem :)

FireSnake ::

Še vedno mi ni jasno zakaj to ne potisnejo v vesolje.

raceboy je izjavil:

koliko bi bilo res potrebno, da jo posljejo (ce sploh lahko. nimam pojma) v vesolje namesto da zgori ?


Si me prehitel.
Poglej in se nasmej: vicmaher.si

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: FireSnake ()

alternative ::

Za potisk v vesolje bi postaja potrebovala mnogo, mnogo več enegije, kot pa za spust v Tihi ocean. Če seveda smatramo potisk v vesolje kot izstrelitev iz Sončevega sistema. Zaenkrat je pet plovil z dovolj energije (hitrosti), da bodo zapustila Sončni sistem: Pioneer 10 in 11, Voyager 1 in 2 ter New horizons: List of artificial objects leaving the Solar System @ Wikipedia

Za doseganje potrebne hitrosti bi porabili nepraktično veliko goriva, zato so si vsa ta plovila pomagala z gravitacijsko asistenco mimo planetov. Možno je namreč, če na prav način letimo za planetom, da mu odvzamemo delček njegove hitrosti okoli Sonca in pridobimo na naši. V nasprotni smeri seveda na enak način zaviramo. V letih okoli 1975 je bilo relativno ozko časovno okno, kjer so bili zunanji štirje veliki planeti razporejeni tako, da se jih je dalo izkoristiti vse zaporedoma. Zato so pohiteli z izstrelitvijo prvih štirih omenjenih plovil.
Ube%C5%BEna hitrost @ Wikipedia

Glugy ::

" NASA se na to že pripravlja, te dni pa je izbrala podjetje, ki bo deorbitiranje tudi izvedlo. "
Zakaj pa sami tega ne naredijo? Kaj jim manjka?

JanBrezov ::

gozdar1 je izjavil:

Vsemu v leo je treba periodično popravljat orbito, skylab je recimo dol padel zato ker so preveč kasnili z space shuttlom.

Kot zanimivost še malce več o tem:

ISS crew having fun with orbital adjustments: Video
https://universemagazine.com/en/iss-cre...

The ISS usually rotates at an altitude of about 400 km above the Earth. But due to atmospheric resistance, the station can lose altitude up to 100 meters per day. Therefore, regular orbit adjustments are required, usually about once a month.

The International Space Station sometimes has to adjust its orbit in order not to fall to Earth. This process is called orbital reloading. During the maneuver in orbit, the engines on the ISS turn on, and the whole huge station rises a little. Tellingly, astronauts even like this process, because funny things start to happen inside. During the orbital reload due to weightlessness, the station begins to move around the astronauts, who, in fact, are in place and are not moving anywhere.


Med manevrom ISS prehiteva astronavte, zato ti pričnejo padati proti zadnjem delu postaje.

starfotr ::

Koliko je kaj bakra gor? Mogoče bi se našla cenejša rešitev za prevoz.

Pa fino je, če bi lahko izolacija zgorela na poti dol, da ne bi bilo treba kurit na Zemlji.

JanBrezov ::

Še en video s prikazom dogajanja v ISS med reboostom, z razlago, kjer se da slišati vklop in izklop motorja:

Acceleration Inside the International Space Station During a Reboost


V to sem se piknil zato, ker vem, da mora ISS vsake toliko popravljati orbito in moje vprašanje je bilo, če ima ISS svoje motorje za to. Odgovor je ne, to se izvaja s motorji modulov, ki priletijo na ISS, ki so večinoma ruski, zaradi vojne v Ukrajini pa so američani pripravili svoje. Vprašanje je, zakaj ne uporabijo kar teh za deorbit. Pač zarotiraš ISS v pravo smer, potem pa full burn. Mogoče obstoječi moduli niso dovolj močni za hiter deorbit.

Zgodovina sprememb…

spamer ::

Zakaj jo uniciti, ce so porabili miljarde za jo postaviti? Rajsi naj jo nadgradijo z novo postajo, da se lahko premikas med novo in staro, saj soncne celice, ce delajo jih je skoda uniciti. Ce sploh ta postaja resno obstaja, ker nikoli ni nobenega LIVE prenosa.
(\__/) This is Bunny. Copy and paste bunny
(='.'=) into your signature to help him gain
(")_(") world domination.

BT52 ::

Zakaj pa v nedogled vzdrževat zastarelo in na veliko preluknjano postajo. Če bomo čez par let lahko izrelil veliko večjo in cenejšo.

JanBrezov ::

Iz istega razloga, kot mi menjamo avte. Ker je že star in zjeban. Kozmično sevanje in mikrometeoriti so naredili svoje, materiali niso več to, kar so bili, tehnologija je zastarela. Samo vzdrževanje orbite jih stane 210 milijona USD.

International Space Station @ Wikipedia
Maintaining ISS altitude uses about 7.5 tonnes of chemical fuel per annum at an annual cost of about $210 million.

Rias Gremory ::

spamer je izjavil:

Ce sploh ta postaja resno obstaja, ker nikoli ni nobenega LIVE prenosa.

Saj vemo, zelen zaslon, malo kamer in iznajdljivosti pa je. Mala malica za holivud.
Mirno gledamo, kako naš svet propada,
saj za časa našega življenja ne bo popolnoma propadel.

JanBrezov ::

spamer je izjavil:

Ce sploh ta postaja resno obstaja, ker nikoli ni nobenega LIVE prenosa.
A LIVE prenosa pa se ne da manipulirati? Kako bi ti sploh vedel, ali je LIVE ali ne? Ker piše LIVE v kotu posnetka? :))

Če je situacija prava, lahko ISS vidiš s prostim očesom. Pred mnogimi leti je bila novica tukaj na slo-tech-u, da bo ISS viden in sem ga dejansko videl. S prostim očesom zgleda nekako takole:


ISS lahko vidiš, če je nebo jasno in če ISS leti preko nas malo pred sončnim vzhodom ali pa malo po sončnem zahodu. Torej tako, da smo mi že/še v temi, ISS pa je že/še osvetljen. Seveda se morajo ti pogoji uskladiti, ni to vsak dan. Morda obstaja kakšna stran, ki ti izračuna datum, ko so takšni pogoji izpolnjeni. A videl boš le belo piko. Če pa imaš ustrezno opremo (teleskop), pa lahko dejansko vidiš strukturo. Npr.:

Conspiracy Theorist promises to concede, if I photograph the ISS ... So I did

Rias Gremory ::

Morda obstaja kakšna stran, ki ti izračuna datum

Za začetek: https://spotthestation.nasa.gov/sightin...
Mirno gledamo, kako naš svet propada,
saj za časa našega življenja ne bo popolnoma propadel.

DamijanD ::

Koliko višje bi bila lahko nova postaja, da bi še vedno lahko Dragon s falconom (ne heavy) fural gor? In koliko bi bila orbita potem stabilnejša? Oz. drugače povedano katera višina je sweet spot med stroški vzdrževanja orbite in stroški poti do tam?

alternative ::

Napovedi preletov se lahko izračunajo tukaj: https://vesolje.net/preleti/ Trenutno so vidni preleti bolj jutranji, čez kakšna dva tedna bodo spet večerni. Lahko si downloadate Orbitron in z njim spremljate še ostale satelite: http://www.stoff.pl/ Keplerjeve elemente (dve vrstici podatkov, ki opisujejo krožnico satelita) zna Orbitron najti sam. Ogromen napredek. Nekdaj sem za spremljanje ruske postaje MIR na 286-ki izračunaval položaj satelita, keplerjeve elemente sem dobil pa na radioamaterskem packet radio omrežju.

Višino ISS-a so po upokojitvi Shuttla dvignili za kakih 50 km. Shuttle namreč ni imel toliko dometa, Soyuz je malo močnejši: https://www.popularmechanics.com/space/... Se spomnim, da je bila nekdaj perioda orbite 70 minut, zdaj pa je 90 minut.

Invictus ::

Glugy je izjavil:

" NASA se na to že pripravlja, te dni pa je izbrala podjetje, ki bo deorbitiranje tudi izvedlo. "
Zakaj pa sami tega ne naredijo? Kaj jim manjka?

Lastna raketa :)).
"Life is hard; it's even harder when you're stupid."

http://goo.gl/2YuS2x

JanBrezov ::

Ali pa nabaviš kaj takega:

Introducing ENVISION


Pri 1:54 dejansko omeni ISS.

These AR Binoculars Will Tell You What You're Seeing in the Night Sky

pegasus ::

Nasa se je kar lepo razpisala o razlogih, da ISS ognjeno upokojijo:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads...

DamijanD ::

Aha in notri je super zanimiva tabelica - stabilnosti orbite glede na višino. Od 800km dalje so orbite že praktično stabilne (700 let + ) pri 2000km pa naj bi stvar ostala gor vsaj 10000 let

alternative ::

JanBrezov je izjavil:

Ali pa nabaviš kaj takega:

Introducing ENVISION


Pri 1:54 dejansko omeni ISS.

These AR Binoculars Will Tell You What You're Seeing in the Night Sky

Ali pa uporabiš Stellarium: Stellarium (software) @ Wikipedia

njyngs ::

Meni se pa zdi kul, da SpaceX uniči ISS. Kdo drugi je boljši v uničevanju dobrih stvari, kot pa Elon...
KHM https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

fikus_ ::

starfotr je izjavil:

Koliko je kaj bakra gor? Mogoče bi se našla cenejša rešitev za prevoz.

Pa fino je, če bi lahko izolacija zgorela na poti dol, da ne bi bilo treba kurit na Zemlji.





Razširi novico o demontaži ISS po Dolenjski. :D
Učite se iz preteklosti, živite v sedanjosti in razmišljajte o prihodnosti.

Cr00k ::

njyngs je izjavil:

Meni se pa zdi kul, da SpaceX uniči ISS. Kdo drugi je boljši v uničevanju dobrih stvari, kot pa Elon...


Management Boeinga ima boljši track record ;)

njyngs ::

Cr00k je izjavil:

njyngs je izjavil:

Meni se pa zdi kul, da SpaceX uniči ISS. Kdo drugi je boljši v uničevanju dobrih stvari, kot pa Elon...


Management Boeinga ima boljši track record ;)

Ma problem je da Boeing bo crknil preden se sploh privleče gor. SpaceX bo vsaj do gor prišel ;((
KHM https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

JanBrezov ::

Kdorkoli že bo, ima odlično priložnost za dober film. Naj montirajo par deset 4k kamer na postajo, tako zunaj kot noter, dodajo naj še enega ali dva samostojna spremljevalna modula za snemanje, ki sledita par kilometrov za ISS; mogoče še kakšno ladjo v bližini mesta, kjer bodo stvari padale v ocean in lahko naredijo odličen dokumentarec o tem. Če je prav narejeno, je lahko hit in dobijo ves denar za projekt nazaj. Kot film Gravity, a resnično.

Zgodovina sprememb…

wajdouc ::

njyngs je izjavil:

Meni se pa zdi kul, da SpaceX uniči ISS. Kdo drugi je boljši v uničevanju dobrih stvari, kot pa Elon...

In kaj dobrega je Elon uničil?

BigWhale ::

Okapi je izjavil:

Na pamet rečeno bi kakšnih 5 Starshipov rabil, da bi jo spravil do Meseca.

En, polno nalozen Starship ima verjetno dovolj delta-V, da spravi ISS v neko stabilno orbito Lune. Bolj je problem, da bi najbrz ISS razpadel. :D


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

Mednarodno vesoljsko postajo bo na koncu uničil SpaceX

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
4310195 (1460) BigWhale
»

NASA bi lahko ISS podaljšala življenje tudi po letu 2030

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
73239 (2021) Colt1911
»

So se Rusi le odločili zapustiti ISS? (strani: 1 2 3 )

Oddelek: Novice / NWO
14315623 (9394) BigWhale
»

Rusija izvedla nevaren test sestrelitve satelita (strani: 1 2 )

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
6916166 (11142) Jazon

Več podobnih tem