The Verge - Ko je šlo podjetje Fisker lani v stečaj, je to predstavljalo težavo za vse lastnike električnih avtomobilov te znamke. Električni avtomobili še bolj kot klasični avtomobili vsaj na začetku življenjske poti potrebujejo programsko podporo in nadgradnje, s katerimi se odpravljajo poporodni krči. Avtomobili niso poceni - Fisker Ocean je stal približno 70.000 dolarjev - a so bili nenadoma povsem brez tovarniške podpore. Zato so kupci stopili skupaj in jih začeli vzdrževati kar sami.
Fisker je v svojem obstoju prodal 11.000 vozil, kar je v primerjavi s Teslo in drugimi velikani zanemarljivo. Poporodnih težav pa ni zmanjkalo. Kupci so se soočali z nedelujočim daljinskim odklepanjem, nerednim delovanjem kljuk, hroščato programsko opremo in tudi kakšnimi težavami z baterijami. Pristojnim organom so kupci prijavili več deset različnih vrst težav, a ni bilo nikogar, ki bi jih odpravljal.
Zato so lastniki vozil ustanovili svoje združenje FOA (The Fisker Owners Association). Pisati so začeli aplikacije, zgradili so globalno dobavno verigo in se lotili reševanja problema. Danes je FOA živahna skupnost, ki ima pravo organiziranost s predsednikom na čelu in 4055 člani. Letno plačujejo 550 dolarjev članarine, s čimer bodo letno zbrali dobra dva milijona dolarjev članarin. Ustanovili so celo tri podjetja: Tsunami Automotive v ZDA skrbi za rezervne dele, Tidal Wave počne isto v Evropi, UnderCurrent Automotive pa piše programsko opremo. Z lastnimi močmi so pokojno znamko obudili od mrtvih.
FOA ni čarobna paličica in ne more rešiti vseh težav, je pa lep primer organiziranja, ki je na tak način mogoče le v svetu digitalnega in elektronskega. Čeprav je vrednost fiskerjev upadla za 40 odstotkov - avtomobili so vendarle uradno nepodprti - je prihodnost pestra. American Lease je na primer kupil 3200 neprodanih fisker oceanov in jih sedaj oddaja Uberj in Lyftu. Sodelovanje s FOA je sicer zaradi razhajanj pri dobavi rezervnih delov padlo v vodo, a ideja živi dalje.
Zanimivo. Jih vidis nekaj na Dunaju in sem se ze spraseval kako jim znese. Ali le vozijo do prvega problema in potem reciklaza. Kakorkoli, so bili precej pogumni, da so ze v prvi fazi sli v nakup.
Sodelavec ima saaba in tudi precej časa prebije na forumih za to znamko v iskanju kompatibilnih rezervnih delov in raznoraznih vzdrževalnih posegov. Pač nekaterim je to v užitek :-)
Električni avtomobili še bolj kot klasični avtomobili vsaj na začetku življenjske poti potrebujejo programsko podporo in nadgradnje, s katerimi se odpravljajo poporodni krči
Kar seveda je res zarad razvoja in ker so takšni trendi, ni pa to specifika EVjev. EV bi lahko povsem lepo deloval "iz fabrike", bo pa težk naknadno prodajat kake "featurje" in "podporo"
Tako kot večina EV scene so to pač navdušenci. Normalnemu človeku ne pride na misel, da bi kupil avto ki je na trgu nekaj let in ki nima servisa do 20 km od doma.
Sodelavec ima saaba in tudi precej časa prebije na forumih za to znamko v iskanju kompatibilnih rezervnih delov in raznoraznih vzdrževalnih posegov. Pač nekaterim je to v užitek :-)
Tudi jaz imam saaba (kot 2. avto). Je kar "užitek" poskušati reverse engineerati nekatere zadeve, ki so jih švedi naumili v začetku tisočletja. Dodatno je tu zraven še GM crap kvaliteta in stvar je "popolna". Se pa absolutno zavedam, da ko bo kak resen del odletel (ECU, CIM, ICM) ga samo še na odpad peljem. Sem za hec odprl en defekten ECU, češ "saj to je samo kak počen lot". Lol. Celo vezje na gigantskem flex kablu. Nimaš to sploh kaj popravljat.
Sodelavec ima saaba in tudi precej časa prebije na forumih za to znamko v iskanju kompatibilnih rezervnih delov in raznoraznih vzdrževalnih posegov. Pač nekaterim je to v užitek :-)
Zakaj bi kupil taki no-name dragi drek kateri ne ponuja nič novega kaj konkurenca že ne ponuja je zame mindfuck. Ampak ej "uvalili" so 11t kom in briga jih. Ovce zdaj zraven vseh troškov imajo še 550eur letno davka na budale!
Kaj si sicer tile mislijo ne vemo - lahko se jim je zdel nakup dober deal, lahko so želeli odstopat (nekaj novega) ipd.
Na srečo obstajajo taki ljudje ki kupujejo nove, nepreverjene zadeve in na tak način se potem ustvari širši trg, kjer potem tudi drugi kupujejo. Brez teh bi bilo manj inovacij oz. produktov na trgu.
Da ne pozabimo - Tesla je bil tudi na tisti točki, in tudi zelo blizu propada.
Drži, rabimo tudi take da "testirajo" za vse ostale, ampak jaz nisem eden od teh - si pač ne morem privoščit "mogoče bo ok" logiko nakupovanja, posebej ko so to take cifre. Ni nujno da grem zmeraj na "ziher" ampak en določen nivo varnosti spet rabim.
Je skoraj cenejše vzdrževanje teh fikser avtov kot plačat redne servise toyoti
99.991% of over-25 population has tried kissing.
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i5-14400f rtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija
Fiskerju se bo v naslednjih letih gotovo pridruzila se kaksna druga znamka. Predvsem je nespametno kupovati znamke, ki prodajajo majhne kolicine na evropskih trgih.
Koliko bojo pa vsi ostali današnji EV-ji vredni, ko bojo stari 10 let, z iztrošenimi baterijami?
Aja, saj ga prej prodaš, tko da ni problema...
Cez 10 let bo tehnika tolko napredovala da bos mel v vsakem mestecu mojsta za baterije. Malo poracunaj kolko pustis za servise ICE v 10 letih. Jst sem sicer fan ICE, sploh teh iz obdobja 90-00 in tudi imam enega takega, pa raje ne vprasaj kolko mi letno pozre denarja, benza itd itd. Novodobna skropucala pa ze iz tovarne serjejo, po 10-20 letih bo vse za v smeti z vso kompleksno elektroniko in zanic materiali.
To enostavno ni res. Baterija in vse okoli nje v EV ni ravno trivialna zadeva. In današnji mehaniki, avtoelektričarji in podobni nimajo znanj niti ne orodja.
Sicer pa baje da baterije zdržijo leta in leta, stotisoče kilometrov. Torej potreb po tem sploh ni in ne bo. Če verjameš.
Niso vsi nesposobni starifotri zaostali v 90ih. Tist folk, ki se danes ukvarja s turbinami, rezanjem dpfjem in podobnim, bo pač to delal dokler bo, potem se bojo pa prešolali ali jih bojo zamenjali drugi, mlajši, ki bojo delali z elektriko. Servisiranja bo v vsakem primeru manj, tako da ni problem kdo bo to delal. Oz če bo problem, bi bil še večji problem če bi ostali na nafti.
Se spomnite hrvata, ki je iz vec tesel sestavil svojo, potem pa ni mogel usposobiti avta, je moral s pomocjo hekerjev priti v "racunalnik" da ga je usposobil in se vozil.
Učite se iz preteklosti, živite v sedanjosti in razmišljajte o prihodnosti.
PS Ne odgovarjam trolom in provokatorjem!
To enostavno ni res. Baterija in vse okoli nje v EV ni ravno trivialna zadeva. In današnji mehaniki, avtoelektričarji in podobni nimajo znanj niti ne orodja.
Sicer pa baje da baterije zdržijo leta in leta, stotisoče kilometrov. Torej potreb po tem sploh ni in ne bo. Če verjameš.
A stavek, cez 10 let, si namerno izpustil? Danasnji so danasnji...cez 10let bo druga pesem, drugi ljudje, z drugacno mentaliteto ter predvsem znanjem.
V 10 letih se cena dvigne za ~7%, sklepam, da so se povezali s propalo firmo v primeru, da se pokaže kaka hiba, ki bo potrebovala dodelan dizajn nekega kosa. Sprašujem se, koliko avtomobilov iste znamke/modela more bit na tržišču da kiknejo proizvajalci neoriginal kosov.
Drugače na srednji 'avtoserviser program' se poučujejo tudi o EV in njihovih specifikah za servis. Tako mimogrede sem slišal enkrat ne dolgo nazaj. Kar je meni logično.
LC1000|Asrock-H470PG|i7-10700K|2x16GB|RTX-5080 GAMING|W10Pro
new Nintendo 2DS & 3DS XL|Galaxy S24+
Drugače na srednji 'avtoserviser program' se poučujejo tudi o EV in njihovih specifikah za servis. Tako mimogrede sem slišal enkrat ne dolgo nazaj. Kar je meni logično.
Malo pozno. Glede na to, da se bodo starejsi mehaniki tezje privadili na novosti kot mladina, bi bilo smiselno da je glavni fokus pri mladih na hibridih in BEV.
Povprecen mehanik tudi danes ne razstavlja motorja ipd. Saj ne bodo odpirali baterij. Se vedno pa morajo biti cim bolj pouceni o osnovnih principih, varnosti, delih itd.
Kaj boš pa popravljal pri EV?! Kot pišete, ne rabijo niti rednih servisov, še pokvarijo se ne....
Realnost je takšna, da novodobni mehaniki priklopijo računalnik, da jim pokaže napake in potem menjajo po vrsti dele, dokler se jim ne posreči menjati okvarjene stvari. Če bo kaj narobe z baterijo, bodo predlagali menjavo baterije, nihče ne bo šel prelagati celic,.....
Praktičen primer izpred nekaj let. Od sodelavca hčerka kupila električnega Golfa, tik pred koncem garancije začelo ružiti. Peljala na servis, so zamenjali cel elektromotor, ker je odpovedoval en ležaj. Zamenjava je bila narejena pod garancijo, tako da ni imela stroškov, dobila pa je izpis opravljenih del in tam je bila cena EM okrog 7k€. Če bi bilo to po garanciji, bi morala sama skeširat (nov Golf je bil okrog 20k€), ali iti do kozolčarja, ki bi upal brskati po E Golfu ter zamenjati ležaj, ali ga prodati po precej nižji ceni.
Učite se iz preteklosti, živite v sedanjosti in razmišljajte o prihodnosti.
PS Ne odgovarjam trolom in provokatorjem!
To enostavno ni res. Baterija in vse okoli nje v EV ni ravno trivialna zadeva. In današnji mehaniki, avtoelektričarji in podobni nimajo znanj niti ne orodja.
Sicer pa baje da baterije zdržijo leta in leta, stotisoče kilometrov. Torej potreb po tem sploh ni in ne bo. Če verjameš.
A stavek, cez 10 let, si namerno izpustil? Danasnji so danasnji...cez 10let bo druga pesem, drugi ljudje, z drugacno mentaliteto ter predvsem znanjem.
Glede na to, da so včasih vsi avto električarji znali podret zaganjalnik ali alternator in ga tudi popravit oziroma obnovit, danes pa niti orodja niti znanja nimajo v večini primerov in ti lahko prodajo samo novega ter ti zaračunajo menjavo. Zelo dvomim o tem, da ti bodo razstavili elektro motor od EV in zamenjali ležaje ali popravili navitje ali pa diagnosticirali in zamenjali okvarjeno celico v bateriji. Tudi, če mine 30 let, tega ne boš doživel na "vsakem koraku", kakor želiš tu predstavit. Še EV clinic intenzivno išče ljudi za delo. Stalno. Vprašanje je samo ali imajo toliko povečan obseg dela, fluktuacijo kadra ali pa fiktivno objavljajo oglase, da se navezen vidi kako so dobri, ker gre za dobro reklamo.
Še na področju Slovenije nimamo ene take konkurence, kot je EV clinic, torej sklepam lahko, da tudi v naslednjih 10 letih ne bo ničesar primerljivega.