Forum » Programiranje » Katero rešitev/arhitekturo uporabiti za digitalizacijo poslovnih procesov
Katero rešitev/arhitekturo uporabiti za digitalizacijo poslovnih procesov
Keyser Soze ::
Rabil bi malce pomoči oz. vsaj usmeritve v pravo smer glede izbire najbolj primerne platforme za digitalizacijo poslovnih procesov v podjetju oz. deljenje izkušenj, če ste se kdaj lotili česa takšnega.
Govorimo o podjetju s 400+ zaposlenimi, kjer stvari potekajo v večji meri še "ročno", čeprav obstaja infrastruktura, ki bi omogočila optimizacijo procesov v podjetju (pač, postopek digitalizacije/informatizacije). Le znanja ni (ni kadrov, ker pač ni primerne finančne stimulacije za takšne ljudi).
Ne iščem "out-of-the box" rešitve, ker imam občutek, da je ne bom našel oz. bo terjala preveč prilagajanja/novega znanja/bo prevelika razpršenost orodij, tako da bolj ciljam na razvoj lastne rešitve.
Aplikacija naj bi v grobem omogočala:
Ker nisem vešč tega področja/ga še preučujem, lahko samo približno povem kako je zamišljena zadeva. Sam si to nekako poenostavljeno predstavljam kot nek server, na katerem teče nek spletni strežnik (recimo Apache), v ozadju neka baza (SQL, Oracle), ter en kup drugih servisov, ki skrbijo za to, da tečejo vse integracije, spletni vmesnik, zbirke podatkov, ipd.
Govorimo o podjetju s 400+ zaposlenimi, kjer stvari potekajo v večji meri še "ročno", čeprav obstaja infrastruktura, ki bi omogočila optimizacijo procesov v podjetju (pač, postopek digitalizacije/informatizacije). Le znanja ni (ni kadrov, ker pač ni primerne finančne stimulacije za takšne ljudi).
Ne iščem "out-of-the box" rešitve, ker imam občutek, da je ne bom našel oz. bo terjala preveč prilagajanja/novega znanja/bo prevelika razpršenost orodij, tako da bolj ciljam na razvoj lastne rešitve.
Aplikacija naj bi v grobem omogočala:
- - vodenje evidenc (govorimo o izredno veliki količini podatkov/različnih evidenc, ki niso/so bolj ali manj povezane med sabo);
- izvajanje procesov/postopkov (oddajanje raznih vlog/vodenje postopkov, s sistemom obveščanja - pač, workflow bi rekli);
- integracijo z ostalimi obstoječimi aplikacijami/orodji v čim večji možni meri (različne rešitve na različnih platformah, kot npr. AD);
- zbiranje in posredovanje vsebin (ankete, izvedba izobraževanj, wikiji, ipd.);
- fleksibilen uporabniški web vmesnik;
- možnost nadgradenj/dodatnih modulov brez večjih posegov/stroškov.
Ker nisem vešč tega področja/ga še preučujem, lahko samo približno povem kako je zamišljena zadeva. Sam si to nekako poenostavljeno predstavljam kot nek server, na katerem teče nek spletni strežnik (recimo Apache), v ozadju neka baza (SQL, Oracle), ter en kup drugih servisov, ki skrbijo za to, da tečejo vse integracije, spletni vmesnik, zbirke podatkov, ipd.
OM, F, G!
win64 ::
Če lahko priporočam začni z enim oddelkom, pogovori se katera stvar jim vzame največ časa in začni tam. Potem pa počasi vključujte še ostale oddelke.
Alternativa je, da načrtujete nek celostni sistem. Za to potrebuješ ogromno usklajevanje z raznimi oddelki in za to kar si naštel zgoraj vam bo vzelo vsaj 2 leti. To ni stvar tehnike ampak vsebine.
Samo toliko iz izkušenj iz večjih podjetji.
Alternativa je, da načrtujete nek celostni sistem. Za to potrebuješ ogromno usklajevanje z raznimi oddelki in za to kar si naštel zgoraj vam bo vzelo vsaj 2 leti. To ni stvar tehnike ampak vsebine.
Samo toliko iz izkušenj iz večjih podjetji.
Zimonem ::
Se pravi ERP + dms + crm v enem pa razvoj iz nule?
Pa si ziher da nebi razvil še Oracle in Apache na svoje?
Pa si ziher da nebi razvil še Oracle in Apache na svoje?
Lonsarg ::
To je ful odvisno od detajlov, recimo alineja "izvajanje procesov" je lahko toliko enostavno da je to bazica + ASP.NET za UI + desktop aplikacija za ene mini reportke ki se razvija v 2 mesecih, lahko pa toliko kompleksno da boš to razvijal desetletje (in zato kupiš raje že narejene rešitve).
Jaz osebno sicer precej podpiram lastne rešitve preprosto iz razloga da večina kupi nek CRM/ERP sistem in nato uporablja 25% funkcionalnosti ki jih ponuja potem pa ga tako razširi z custom extensioni da je strošek razvoja teh extensionov primerljiv z razvojem teh 25% funkcionalnosti iz nule in bi konča rešitev bila precej bolj optimalna. Razvoj extensionov za te velike sisteme je ponavadi en velik hack in nastanejo frankelsteini. Potem se zgodi da za upgrade tega osnovnega sisteme potrebno vse customatizacije popolnoma predelati in gredo LETA za migracije, govorim na lastnem primeru :) Je pa res da če bi čas zavrteli nazaj in takrat predlagali da bo nekaj v 3 letih namesto v 6 mesecih ker "lastni razvoj" da bi vodstvo to zavrnilo:)
Jaz osebno sicer precej podpiram lastne rešitve preprosto iz razloga da večina kupi nek CRM/ERP sistem in nato uporablja 25% funkcionalnosti ki jih ponuja potem pa ga tako razširi z custom extensioni da je strošek razvoja teh extensionov primerljiv z razvojem teh 25% funkcionalnosti iz nule in bi konča rešitev bila precej bolj optimalna. Razvoj extensionov za te velike sisteme je ponavadi en velik hack in nastanejo frankelsteini. Potem se zgodi da za upgrade tega osnovnega sisteme potrebno vse customatizacije popolnoma predelati in gredo LETA za migracije, govorim na lastnem primeru :) Je pa res da če bi čas zavrteli nazaj in takrat predlagali da bo nekaj v 3 letih namesto v 6 mesecih ker "lastni razvoj" da bi vodstvo to zavrnilo:)
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Lonsarg ()
Zimonem ::
Tudi stvari iz nule so frankensoft. Ker končnega produkta ne znaš predvideti. Poišče se kaj podobnega obsega in funkcionalnosti. Potem veš vsaj okvirno ceno.
Sicer pa ko se zakoplješ v obstoječe baze in fascikle začnejo ven leteti okostnjaki, mrtvi rokavi, ... Določene baze so nestrukturirane do praktične neuporabnosti. SQL in Apache sta še najmanjši problem. Prebekslat procese in na to navaditi uporabnike pa dosti večji.
Sicer pa ko se zakoplješ v obstoječe baze in fascikle začnejo ven leteti okostnjaki, mrtvi rokavi, ... Določene baze so nestrukturirane do praktične neuporabnosti. SQL in Apache sta še najmanjši problem. Prebekslat procese in na to navaditi uporabnike pa dosti večji.
Lonsarg ::
No tudi če pustimo o debati kako to rešit pri miru. Dejstvo je da rabiš ekipo kjer je vsej en res dobri znalec notri ki bo prenesel znanje še na ostale. Brez vsaj enega odpade zadeva, popolnoma.
Sistemski oddelek ki bo zrihtal in skrbel za virtualke z SQL serverji in za aplikacijske strežnike je? Ker če ni potem je to lahko zgolj v oblaku (kar zna koštati mesečno).
Sistemski oddelek ki bo zrihtal in skrbel za virtualke z SQL serverji in za aplikacijske strežnike je? Ker če ni potem je to lahko zgolj v oblaku (kar zna koštati mesečno).
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Lonsarg ()
driver_x ::
@Keyser Soze, najprej potrebuješ načrt. Kar trenutno imaš ter kar bi rad na koncu imel: posamezne module in aplikacije ter povezave med njimi, mesta kjer se hranijo posamezni podatki, ... Ko imaš načrt, začni iskati rešitve. Nekatere zadeve so zelo splošne in jih je enostavneje kupiti in integrirati, spet druge bodo tako specifične, da jih boste razvijali sami. Vsekakor pa ne rini v to, če nimaš za sabo softwerskega oddelka! Če boš dajal namenske rešitve razvijati zunanjim firmam, te bodo kmalu imeli v primežu in boš plačeval velike vsote za najmanjšo nadgradnjo. Če si one man band, boš hitreje dobival nove zahteve, kakor boš reševal sprotne. Procesi so namreč živi in se ves čas spreminjajo, prilagajati jim je potrebno tudi SW.
Izbira tehnologije (lahko jih je več) pride na vrsto šele, ko imaš načrt in arhitekturo. To dvoje je tudi najzahtevnejše, a je bistveno: potrebuješ big picture končnega stanja, ki ga boš postopoma izpolnjeval, kakor puzzle.
Izbira tehnologije (lahko jih je več) pride na vrsto šele, ko imaš načrt in arhitekturo. To dvoje je tudi najzahtevnejše, a je bistveno: potrebuješ big picture končnega stanja, ki ga boš postopoma izpolnjeval, kakor puzzle.
Keyser Soze ::
To je nekako poanta vsega skupaj.
Začeti z enim oddelkom in nadaljevati z drugimi.
ERP, DMS, CMS v pravem pomenu to ni. In ravno tu je problem. Da posega v večjem delu samo v določene segmente celotnega nabora funkcionalnosti, ki jih ti sistemi ponujajo. Zato se probam ognit že narejenim rešitvam. Ker dobiš potem blamazen (kar je že) sistem, ki je težko obvladljiv, vprašljivo kompatibilen/fleksibilen in je dejansko en frankenstein.
Vsekakor se bo treba bolj sistematično lotit zadeve, preučit procese in nato stvar speljat, ampak izvedljivo sigurno je, je samo vprašanje volje in denarja.
Prvenstveno bi bil to samo support odločanju/vodenju postopkov in zbir evidenc - da se stvari ne podvajajo, da se procesi ne forkajo za brezveze, da imajo ljudje lažji pregled nad potekom zadev/manjši manever za napake. S tem se reši 75% težave, vse ostale funkcionalnosti so bonus.
Zaradi tega iščem neko primerno platformo, ki mi bo ponudila to možnost. Predstavljajte si, da dobite v reševanje tak projekt. Kaj bi predlagali? Oz. na čem bi začeli z razvojem, če bi imeli opravljen popis poslovnih procesov oz. celoten diagram poteka, ki ga je treba zgolj in samo spravit v neko formo/živo orodje?
Če povzamem bistvo:
P.S.: Seveda sem odprt za predloge že obstoječih rešitev. Bom pogledal, preučil/preigral zadevo in videl, do kakšne mere se da stvar vkomponirat v željeno končno rešitev.
Točno to.
Moj problem je, da oris tega že imam, razkrit ga ne žal ne morem v popolnosti, ga pa rabim sedaj "prevesti" v jezik, ki bo razumljiv vaši stroki (programerski/razvijalski) in seveda istočasno držati "upper-hand" nad vsem, da ne bom, po domače, nategnjen.
Stvar je na začetku, še v povojih, ampak da jo peljem naprej, potrebujem informacije, iztočnice, ki bi jih rad dobil tule. Lahko pa se seveda učim na lastnih napakah.
Začeti z enim oddelkom in nadaljevati z drugimi.
ERP, DMS, CMS v pravem pomenu to ni. In ravno tu je problem. Da posega v večjem delu samo v določene segmente celotnega nabora funkcionalnosti, ki jih ti sistemi ponujajo. Zato se probam ognit že narejenim rešitvam. Ker dobiš potem blamazen (kar je že) sistem, ki je težko obvladljiv, vprašljivo kompatibilen/fleksibilen in je dejansko en frankenstein.
Vsekakor se bo treba bolj sistematično lotit zadeve, preučit procese in nato stvar speljat, ampak izvedljivo sigurno je, je samo vprašanje volje in denarja.
Prvenstveno bi bil to samo support odločanju/vodenju postopkov in zbir evidenc - da se stvari ne podvajajo, da se procesi ne forkajo za brezveze, da imajo ljudje lažji pregled nad potekom zadev/manjši manever za napake. S tem se reši 75% težave, vse ostale funkcionalnosti so bonus.
Zaradi tega iščem neko primerno platformo, ki mi bo ponudila to možnost. Predstavljajte si, da dobite v reševanje tak projekt. Kaj bi predlagali? Oz. na čem bi začeli z razvojem, če bi imeli opravljen popis poslovnih procesov oz. celoten diagram poteka, ki ga je treba zgolj in samo spravit v neko formo/živo orodje?
Če povzamem bistvo:
- - Tehnični support je na voljo,
- prvenstveno je to namenjeno zbiru evidenc in podpori vodenju procesov,
- želja je sigurno, da se sistem kasneje širi/se dodajajo dodatne funkcionalnosti (CMS, ipd.),
- absolutno bo sistem na neki stopnji preživet in bo potreba po novi zasnovi (pač, dejstvo, ki ne sme odvrnit od izvedbe - razen če se zgodi čudež in bo preživel vse)
- bo določen segment procesov potekal v drugih sistemih, ker žal tako je oz. je sistem preveč rigiden, da bi se to dalo spremenit v doglednem času (zato želja po čim večji možnosti integracije)
P.S.: Seveda sem odprt za predloge že obstoječih rešitev. Bom pogledal, preučil/preigral zadevo in videl, do kakšne mere se da stvar vkomponirat v željeno končno rešitev.
@Keyser Soze, najprej potrebuješ načrt...
Točno to.
Moj problem je, da oris tega že imam, razkrit ga ne žal ne morem v popolnosti, ga pa rabim sedaj "prevesti" v jezik, ki bo razumljiv vaši stroki (programerski/razvijalski) in seveda istočasno držati "upper-hand" nad vsem, da ne bom, po domače, nategnjen.
Stvar je na začetku, še v povojih, ampak da jo peljem naprej, potrebujem informacije, iztočnice, ki bi jih rad dobil tule. Lahko pa se seveda učim na lastnih napakah.
OM, F, G!
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Keyser Soze ()
Zimonem ::
Prvenstveno bi bil to samo support odločanju/vodenju postopkov in zbir evidenc - da se stvari ne podvajajo, da se procesi ne forkajo za brezveze, da imajo ljudje lažji pregled nad potekom zadev/manjši manever za napake. S tem se reši 75% težave, vse ostale funkcionalnosti so bonus.
To je pač najtežji del. Ko dobiš kup dokumentov dostikrat z enakim sklicom. Ko gre za majhno število se stvar pogleda in poklika, od neke količine naprej pa to ne gre več. In po taki nestrukturirani bazi se ne da delati kakih analiz. Proces je treba prebekslat.
Lonsarg ::
Keyser Soze je izjavil:
Ne razumem čisto kako ti bo okvirni odgovor na to pomagal? Ta odgovor je pravilno da poda tisti ki bo to dizajniral. Ne moreš ti zdaj na podlagi odgovora na forumu ekipi rečt "tko naredte". Ekipa ki ti bo to delala ti bo sama podala odgovor na zgornje vprašanje ali pa ti bo celo odgovorila "nič skrbet to je naše področje bomo uredili tako da bo štimalo".
Zaradi tega iščem neko primerno platformo, ki mi bo ponudila to možnost. Predstavljajte si, da dobite v reševanje tak projekt. Kaj bi predlagali? Oz. na čem bi začeli z razvojem, če bi imeli opravljen popis poslovnih procesov oz. celoten diagram poteka, ki ga je treba zgolj in samo spravit v neko formo/živo orodje?
Lahko ti sicer povem glavne gradnike kaj bi jaz osebno tehnično vzel za osnovo če je predpostavka custom extensible sistem, ampak te zadeve so precej subjkektivne :)
- SQL strežnik z več bazami smiselno vsebinsko ločenimi
- Swarm ali Kuberneetes cluster za poganjanje linux docker contajnerjev kjer bo tekel ves aplikacijski del na .NET Core)
- RabitMQ oziroma ekvivalent za potrebe proper integracij med sistemi
- ASP.NET z Razor Pages za UI + nek proper UI library po izbiri (Telerik ali DevExpress)
- ASP.NET REST aplikacije za potrebe integracij
- Azure DevOps ali ekvivalent za potrebe avtomatizacije razvoja in testiranja
Keyser Soze ::
To je pač najtežji del. Ko dobiš kup dokumentov dostikrat z enakim sklicom. Ko gre za majhno število se stvar pogleda in poklika, od neke količine naprej pa to ne gre več. In po taki nestrukturirani bazi se ne da delati kakih analiz. Proces je treba prebekslat.
Žal ne razumem kaj hočeš s tem povedat? Kup dokumentov z istim sklicem? Kaj je mišljeno s sklicem (obvestilo uporabniku)?
Proces bo seveda treba do določne mere prilagodit oz. optimizirat. Problem je, da so sedaj procesi sicer opredeljeni, ampak se pri izvedbi tega ne upošteva oz. prihaja do odklonov, ki procese podaljšajo, zapletejo, vnesejo napake, ipd.
Opišem en klasičen, preprost proces, ki je stalnica v vsaki firmi (zelo na preprosto opisano) in ki ga lahko res implementiraš v že obstoječih rešitvah.
Nova zaposlitev:
1. Imaš potrebo po novem kadru (postopek in deležniki v tem delu so jasni so predpisani/jasno definirani - govorimo o zakonodaji in internih aktih)
- - oddaja vloge s točno določeno vsebino
- vlogo prejmejo točno določene osebe
- vlogo se obravnava po točno določenem procesu
- vloga se zavrne - obvestila deležnikom / v arhiv
- če se vloga odobri, gre v sistemu dalje določenim deležnikom
- se skladno z vrsto zaposlitve opredelijo naloge in delegacija teh za izvedbo zaposlitve - obvestila deležnikom
- izvedejo se naloge po točno določenih fazah - možnost spremljanja poteka postopka/kasnejše revizije
- ko se postopki izvajajo se polnijo s podatki, ki so potrebni v kasnejših fazah, še določene baze podatkov
- ko se izvedejo vsi postopki, ki so predhodno nujni ali opcijski se realizira zaposlitev - en kup podatkov, ki so sedaj razpršeni na 100 koncev je na enem mestu, kar olajša že odvit proces in tudi še prihajajočega oz. v veliki meri odpravi možnost kupa napak, vsi deležniki so bili ustrezno obveščeni, postopek se lahko revidira
- ...
Govorimo o sistemu, ki je definiran v nulo - pravila so jasna, obhodi so mogoči, samo niso dovoljeni. Tako da nekih mahinacij v smislu obračanja sistema na glavo ne more bit. Ni pogojev.
@Lonsarg
V tem smislu, da se lažje zorientiram v prostoru/času in si malce preberem o zadevah, ki si jih predlagal. Kako naj jaz predlagam neko rešitev (koncept te rešitve), če je ne razumem v njeni bazi? Kako se lahko usklajujem z izvajalcem, če vsaj približno ne vem kaj lahko od njega pričakujem, kaj mi bo ponudil, kaj mi skuša prodat?
Vsega ne morem znat, to vem, lahko pa dodobra preigram možne scenarije in potem peljem zadevo naprej v smeri "najboljše" rešitve.
OM, F, G!
Zimonem ::
Žal ne razumem kaj hočeš s tem povedat? Kup dokumentov z istim sklicem? Kaj je mišljeno s sklicem (obvestilo uporabniku)?
Proces bo seveda treba do določne mere prilagodit oz. optimizirat. Problem je, da so sedaj procesi sicer opredeljeni, ampak se pri izvedbi tega ne upošteva oz. prihaja do odklonov, ki procese podaljšajo, zapletejo, vnesejo napake, ipd.
Vsak dokument v dmsu ima svoj sklic. Lahko ima zunanji svojo numeracijo ampak načeloma en sklic en klasifikator. Pri papirju ko delaš množičen zajem. In na koncu se stvari ne ujemajo. Pa tudi elektronski ekvivalenti ne sledijo nekemu sistemu. Potem pa kako vse skupaj prenest na novo osnovo.
driver_x ::
Keyser Soze, s Frankensteinom ni nič narobe, saj boš v praksi zelo težko dobil / naredil sistem, ki ti bo pokrival vse procese podjetja. Večje kot je podjetje, večja je običajno tudi kompleksnost. Sam menim, da je vseeno bolje skupaj integrirati več različnih sistemov, kakor podvajati podatke in funkcionalnosti. Posamezni podatki (npr. kadrovska evidenca) naj imajo en vir in zanje naj bo zadolžen en oddelek ali oseba. Če podatki "niso od nikogar", se bo z njimi tudi tako ravnalo. V praksi opažam, da se podatki vse prevečkrat vodijo razpršeno ali podvojeno, kar povzroča nepotrebno zmedo in delo.
Sam sem v podobni situaciji, kakor ti, le nekaj korakov pred tabo in z malenkost večjo kompleksnostjo. Lastne rešitve pri nas so plod različnih ekip in oddelkov, zato so tudi podporne tehnologije različne. Ampak še enkrat: zelo pomembno je, da imaš pred seboj "big picture" in da točno veš, kakšen je tvoj cilj.
Praviš, da imate procese že optimizirane. To je OK! Mi smo spotoma izvajali še optimizacijo procesov, saj smo imeli določene faze in opravila samo še zaradi tega, ker se je to zahtevalo pred 20 ali več leti. Optimizacija se meni zdi najzahtevnejša, saj imaš opraviti z ljudmi in "njihovimi" procesi, v katere se mešaš. Ljudje pa so običajno nenaklonjeni kakršnim koli spremembam.
Sam sem v podobni situaciji, kakor ti, le nekaj korakov pred tabo in z malenkost večjo kompleksnostjo. Lastne rešitve pri nas so plod različnih ekip in oddelkov, zato so tudi podporne tehnologije različne. Ampak še enkrat: zelo pomembno je, da imaš pred seboj "big picture" in da točno veš, kakšen je tvoj cilj.
Praviš, da imate procese že optimizirane. To je OK! Mi smo spotoma izvajali še optimizacijo procesov, saj smo imeli določene faze in opravila samo še zaradi tega, ker se je to zahtevalo pred 20 ali več leti. Optimizacija se meni zdi najzahtevnejša, saj imaš opraviti z ljudmi in "njihovimi" procesi, v katere se mešaš. Ljudje pa so običajno nenaklonjeni kakršnim koli spremembam.
Invictus ::
Najprej določi budžet z lastnikom, saj bo to osnova za vse skupaj.
Drugače je vse skupaj brezzvezno nabijanje.
Drugače je vse skupaj brezzvezno nabijanje.
"Life is hard; it's even harder when you're stupid."
http://goo.gl/2YuS2x
http://goo.gl/2YuS2x
brbr21 ::
Keyser... na hitro par stavkov, ker me čas preganje: to po čemer ti sprašiješ se imenuje Business Process Management (BPM) oz. po čemer ti sprašuješ BPA (Automation). Za to imaš kup rešitev, vendar naj te opozorim, da je pri takih projektih tehnika precej na koncu in včasih še najmanj pomembna. Pritrjujem kar je napisal že @sammy73
S procesi se ukvarjam skoraj 20 let oz. zadnjih 10 let tudi poklicno (predvsem implementacija v IT) in ti lahko povem, da je v svetu kup nasedlih projektov (podobnih kot tvojih), ker so se lotevali reševanja preko tehnike. Raziskava BPM Institute izpred nekaj let kaže na samo 32% uspešnost implementacij. Tudi v SLO jih je malo morje in zato ima BPM precej slabo konotacijo.
Projekt se prične s kvalitetnim popisom obstoječih procesov in bolečin tako vodstva, kot lastnikov procesov in nenazadnje in tudi ne zanemarljivo bolečin samih uporabnikov.
Platform, ki omogočajo obvladovanje procesov je kar precej. Od rešitev, ki skrbijo za obvladovanje procesov, kot rešitev, ki omogočajo tehnično obvladovanje (BPM solution). BPM suite so orodja, ki omogočajo integracijo različnih IT sistemov (ERP, DMS, CRM, CMS...) in nadzor nad tokom informacij in izvajanjem nalog. Obenem pa omogočajo obvladovanje celotnega cikla procesov (design, modeling, execution, monitoring, and optimization).
BPM/A suite:
- Bonita
- Webcon
- Ultimus
- IBM BPM
- Bizagi
- K2
- Oracle BPOM
- Microsoft Power platforma (SP + Flow + Poewr apps) - razvoj MSja gre v pravo smer!
Malo morje jih je. Ampak to je samo kladivo s katerim zabiješ žebelj!!!!
Pristop s 'frankensteinom' je ZELO narobe! In je zelo slovenceljski... beri mi smo tako posebni, da ni rešitve/platforme, ki pokrije naše potrebe. V takem primeu bi se jaz raje vprašal, če je z našim poslovanjem vse v redu. Evo še stavki direktorja ene v svetu najuspešnejših slovenskih firm, ko smo se pred nekaj leti pogovarjali o rešitvi: Če ni platforma nas ne zanima!Kdo pa pravi, da ste vi najboljši oz. ne bo juti boljšegha na trgu? Supplier lockdown!
Obenem pa opozorilo. Vsak poseg v procese, tudi avtomatizacija, ker hočeš/nočeš spremeni potek oz. način dela, prinese kup izzivov oz. konkretno kup upiranja vseh deležnikov. Zato mora biti vsak tak projekt obvezno voden top-down in imeti 110% podporo top managementa. Tudi preveč demokracije ne prenese. :))
Lahko pa še kaj oz. precej več preko ZS.
S procesi se ukvarjam skoraj 20 let oz. zadnjih 10 let tudi poklicno (predvsem implementacija v IT) in ti lahko povem, da je v svetu kup nasedlih projektov (podobnih kot tvojih), ker so se lotevali reševanja preko tehnike. Raziskava BPM Institute izpred nekaj let kaže na samo 32% uspešnost implementacij. Tudi v SLO jih je malo morje in zato ima BPM precej slabo konotacijo.
Projekt se prične s kvalitetnim popisom obstoječih procesov in bolečin tako vodstva, kot lastnikov procesov in nenazadnje in tudi ne zanemarljivo bolečin samih uporabnikov.
Platform, ki omogočajo obvladovanje procesov je kar precej. Od rešitev, ki skrbijo za obvladovanje procesov, kot rešitev, ki omogočajo tehnično obvladovanje (BPM solution). BPM suite so orodja, ki omogočajo integracijo različnih IT sistemov (ERP, DMS, CRM, CMS...) in nadzor nad tokom informacij in izvajanjem nalog. Obenem pa omogočajo obvladovanje celotnega cikla procesov (design, modeling, execution, monitoring, and optimization).
BPM/A suite:
- Bonita
- Webcon
- Ultimus
- IBM BPM
- Bizagi
- K2
- Oracle BPOM
- Microsoft Power platforma (SP + Flow + Poewr apps) - razvoj MSja gre v pravo smer!
Malo morje jih je. Ampak to je samo kladivo s katerim zabiješ žebelj!!!!
Pristop s 'frankensteinom' je ZELO narobe! In je zelo slovenceljski... beri mi smo tako posebni, da ni rešitve/platforme, ki pokrije naše potrebe. V takem primeu bi se jaz raje vprašal, če je z našim poslovanjem vse v redu. Evo še stavki direktorja ene v svetu najuspešnejših slovenskih firm, ko smo se pred nekaj leti pogovarjali o rešitvi: Če ni platforma nas ne zanima!Kdo pa pravi, da ste vi najboljši oz. ne bo juti boljšegha na trgu? Supplier lockdown!
Obenem pa opozorilo. Vsak poseg v procese, tudi avtomatizacija, ker hočeš/nočeš spremeni potek oz. način dela, prinese kup izzivov oz. konkretno kup upiranja vseh deležnikov. Zato mora biti vsak tak projekt obvezno voden top-down in imeti 110% podporo top managementa. Tudi preveč demokracije ne prenese. :))
Lahko pa še kaj oz. precej več preko ZS.
driver_x ::
@brbr21 je zelo dobro napisal! Pripombo imam edino glede tega, ker se najbrž nisva najbolje razumela:
S tem nisem mislil, da na enem procesu informacijsko podporo krpamo z več IT rešitvami, ampak na to, da ena sama rešitev/platforma težko pokrije čisto vse informacijske potrebe podjetja. Vzemimo na primer razvojno / proizvodno podjetje, ki za delovanje potrebuje sisteme ERP, CAD, MES, Scado, kontrolo pristopa, DMS, nadzor kakovosti, ... Tudi te sisteme je na koncu potrebno med seboj integrirati.
Bi pa še sam poudaril dve zadeve, ki ju omenja @brbr21, in si ju obvezno podčrtaj:
1. Zato mora biti vsak tak projekt obvezno voden top-down in imeti 110% podporo top managementa!
2. Tehnika (oz. kodiranje če se lotiš sam) je zadnjih nekaj % projekta!
Pristop s 'frankensteinom' je ZELO narobe! In je zelo slovenceljski... beri mi smo tako posebni, da ni rešitve/platforme, ki pokrije naše potrebe. V takem primeu bi se jaz raje vprašal, če je z našim poslovanjem vse v redu.
S tem nisem mislil, da na enem procesu informacijsko podporo krpamo z več IT rešitvami, ampak na to, da ena sama rešitev/platforma težko pokrije čisto vse informacijske potrebe podjetja. Vzemimo na primer razvojno / proizvodno podjetje, ki za delovanje potrebuje sisteme ERP, CAD, MES, Scado, kontrolo pristopa, DMS, nadzor kakovosti, ... Tudi te sisteme je na koncu potrebno med seboj integrirati.
Bi pa še sam poudaril dve zadeve, ki ju omenja @brbr21, in si ju obvezno podčrtaj:
1. Zato mora biti vsak tak projekt obvezno voden top-down in imeti 110% podporo top managementa!
2. Tehnika (oz. kodiranje če se lotiš sam) je zadnjih nekaj % projekta!
Spura ::
Sistem za vodenje procesov podjetja ki je v celoti custom bo prevec drag in prevec zapleten. In na koncu bos moral itak integrirat s kakimi ostanki nekje. Zacni z velikimi kosi, ki jih lahko pokrijes z obstojecimi resitvami, pri izbiri katerih glej kaka je zgodba o integraciji z njimi. Postavis ERPje, CMSe, Jire al whatever pac mas in potem delas integracijo in na koncu se vse kar preostane.
jukoz ::
Najprej določi budžet z lastnikom, saj bo to osnova za vse skupaj.
Drugače je vse skupaj brezzvezno nabijanje.
Upoštevaj ta nasvet - glavni je budget.
In vedno je premajhen, zato pa sledi frankensteinizacija, ne glede na to kako veliko podjetje ste. Želje so pač prevelike. Glomazni ERP sistemi so vedno pisani na kožo, tudi SAP in ostale zadeve. Ti sistemi te usmerjajo, po drugi strani so pa dragi (poleg implementacije še letna licenca na uporabnika). Na koncu ugotoviš, da nek uporabnik potrebuje samo par podatkov in se zanj ne splača kupiti letne licence - posledica je, da nek drug uporabnik še njegove podatke obdeluje in si spet tam - frankenstein. Ker takih uporabnikov nikoli ne zmanjka.
Kot si rekel, različni oddelki pri vas že uporabljajo različne informacijske sisteme. Uporabi jih, priključi se nanje in poskrbi za ustrezno komunikacijo z njimi.
Ko boš imel to, razmisli o platformi, kako bi lahko te podatke zajel in obdelal ter vračal v obstoječe sisteme.
Potem pa poglej, kaj ponujajo različni ponudniki, če imajo integracije in ali se splačajo.
Ene 3 leta delamo za stranko na podobni rešitvi - konstrukterji uporabljajo nek SW, proizvodnja svoje, računovodstvo delno spet nekaj svojega, tretji oddelki nekaj svojega, razvitega interno itd. ERP jim sicer veliko pokriva (planiranje proizvodnje, skladišče, kadrovska, delno finance), vendar jim ne pokriva vseh segmentov, nadgradnje in prilagoditve pa so tako drage, da smo s svojim sistemom cenejši in bolj fleksibilni. Ko odstopaš od standardnih rešitev, postanejo stvari drage ali pa se lokalnemu ponudniku ne splača s tem ukvarjati.
Na koncu koncev ste s svojim poslovnim modelom prišli tako daleč za to, ker je dober. Vprašati se je potrebno, ali je nekaj, v kar podjetje sili nek ERP res najboljše za vas.
Stari89 ::
@OP: Pokliči na Agitavit. Se ukvarjajo natančno s tem. Poudarek je na sodelovanju s stranko, tako da dobiš to kar rabiš oz. želiš za primerno ceno. Ne verjamem, da te bojo nategnili, saj si želijo dolgoročnega sodelovanja. Ena kratka brezplačna predstavitev pomojem ne škodi.
Disclaimer: Sem bivši zaposleni.
Disclaimer: Sem bivši zaposleni.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Stari89 ()
</head> ::
Predvsem pa pripravi denarce. Tak projekt ni poceni.
Draga je tako reorganizacija, vložen čas in pa licence toolov, kateri ti pri tem pomagajo.
Če je budget "čim manj" je lažje službo menjat. :)
Oziroma bolj korektno - če nimaš absolutne podpore vodstva, tako glede kadra, kot financ, nimaš šans.
Draga je tako reorganizacija, vložen čas in pa licence toolov, kateri ti pri tem pomagajo.
Če je budget "čim manj" je lažje službo menjat. :)
Oziroma bolj korektno - če nimaš absolutne podpore vodstva, tako glede kadra, kot financ, nimaš šans.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: </head> ()
Keyser Soze ::
Hvala za vse napisano. Se mi na ta način odpre precej novih pogledov oz. opcij, katere bom vsekakor moral pregledat.
In hvala za navedbo firme - jih bom kontaktiral oz. prej še malce pogooglal, da vidim njihove reference.
Začenjamo res da na nekompleksnem delu našega dela, nadaljujemo pa lahko na sisteme/procese, ki so tako blamazni, da lahko rečem, da so med kompleksnejšimi sistemi na ravni EU v tem segmentu. Skratka, zadeva sigurno ni šala/preprosta, ni pa treba da se na silo vleče tudi te sisteme v ta paket, dovolj je, da se v nek enoten sistem potegne manjše, razpršene podsisteme, ki trenutno predstavljajo kar velik del poslovnega okolja.
Kar se tiče budgeta je tako, da že preprosta analiza procesov (procesi NISO optimizirani/so popisani oz. predpisani - upam da nisem kje napisal da so optimizirani - bi pa bili v veliko večji meri kot sedaj, če bi jih morali spraviti v neke okvire/flowe) pokaže na srednji rok prihranek v smislu človeških ur (se prelije v denar), tako da to ne bi smel biti večji problem.
Se mi pa zdi, da je na tem področju (implementacija BPM ali ERP (ciljamo tudi v smeri centralizacije/optimizacije podatkov)) tako slaba uspešnost ravno zaradi tega, ker se ljudje stvari lotevajo brez večje slike (integracija različnih skupin ljudi - po domače "kulturnih razlik", kjer se "v prevodu" izgubi/izmaliči večji del prednosti, ki bi jih prinesel tak sistem). Šefi, delavci, sistemci, razvijalci, finančniki, čistilke, ipd., vsak govori svoj "jezik" in na koncu seveda pride ven čisto nekaj drugega kot je bilo najprej zamišljeno - ponavadi neuporabna zadeva (izkušeno že velikokrat).
P.S.: Absolutne podpore vodstva pa nikoli ni. So le ljudje, katere moraš ravno tako znat prepričat. Samo pravi bonbonček jim moraš dat - večkrat.
In hvala za navedbo firme - jih bom kontaktiral oz. prej še malce pogooglal, da vidim njihove reference.
Začenjamo res da na nekompleksnem delu našega dela, nadaljujemo pa lahko na sisteme/procese, ki so tako blamazni, da lahko rečem, da so med kompleksnejšimi sistemi na ravni EU v tem segmentu. Skratka, zadeva sigurno ni šala/preprosta, ni pa treba da se na silo vleče tudi te sisteme v ta paket, dovolj je, da se v nek enoten sistem potegne manjše, razpršene podsisteme, ki trenutno predstavljajo kar velik del poslovnega okolja.
Kar se tiče budgeta je tako, da že preprosta analiza procesov (procesi NISO optimizirani/so popisani oz. predpisani - upam da nisem kje napisal da so optimizirani - bi pa bili v veliko večji meri kot sedaj, če bi jih morali spraviti v neke okvire/flowe) pokaže na srednji rok prihranek v smislu človeških ur (se prelije v denar), tako da to ne bi smel biti večji problem.
Se mi pa zdi, da je na tem področju (implementacija BPM ali ERP (ciljamo tudi v smeri centralizacije/optimizacije podatkov)) tako slaba uspešnost ravno zaradi tega, ker se ljudje stvari lotevajo brez večje slike (integracija različnih skupin ljudi - po domače "kulturnih razlik", kjer se "v prevodu" izgubi/izmaliči večji del prednosti, ki bi jih prinesel tak sistem). Šefi, delavci, sistemci, razvijalci, finančniki, čistilke, ipd., vsak govori svoj "jezik" in na koncu seveda pride ven čisto nekaj drugega kot je bilo najprej zamišljeno - ponavadi neuporabna zadeva (izkušeno že velikokrat).
P.S.: Absolutne podpore vodstva pa nikoli ni. So le ljudje, katere moraš ravno tako znat prepričat. Samo pravi bonbonček jim moraš dat - večkrat.
OM, F, G!
</head> ::
GLede podpore vodstva je reč taka:
Ti si zadolžen za implementacijo teh procesov. Za to rabiš input od vseh stakeholderjev v firmi. Ko prideš do njih in jim rečeš "Vzamite si 40 ur časa in zapišite vaše procese", ti bodo rekli "odjebi, imamo preveč dela". Tukaj rabiš direktorja, da jim reče "naredite, kar od vas rabi Keyser, ali vam znižam plačo". Brez tega nimaš šans.
Zavedat se je treba, da je vpeljava takega sistema muka. Prvih nekaj 100 ur gre v nič. Taki procesi še v konjunkturi popušijo, kaj šele, ko se varčuje. Najboljš je, ko nekdo vpeljuje take zadeve z razlogom, da bo prišparal.
Taki na koncu ponavadi nekaj 100k€ zmečejo za SAP/documentum in podobne behemote.
Agitavit so OK, sam so microsoft shop. Tako da pomaga, če si na sharepointu.
Ti si zadolžen za implementacijo teh procesov. Za to rabiš input od vseh stakeholderjev v firmi. Ko prideš do njih in jim rečeš "Vzamite si 40 ur časa in zapišite vaše procese", ti bodo rekli "odjebi, imamo preveč dela". Tukaj rabiš direktorja, da jim reče "naredite, kar od vas rabi Keyser, ali vam znižam plačo". Brez tega nimaš šans.
Zavedat se je treba, da je vpeljava takega sistema muka. Prvih nekaj 100 ur gre v nič. Taki procesi še v konjunkturi popušijo, kaj šele, ko se varčuje. Najboljš je, ko nekdo vpeljuje take zadeve z razlogom, da bo prišparal.
Taki na koncu ponavadi nekaj 100k€ zmečejo za SAP/documentum in podobne behemote.
Agitavit so OK, sam so microsoft shop. Tako da pomaga, če si na sharepointu.
SeMiNeSanja ::
Pismu, kje so časi, ko je 'digitalizacija' bila tako enostavna, da si list papirja vstavil v scanner in pritisnil na gumb, pa si že imel dokument digitaliziran.
Danes se je pa stvar čisto izrodila...
Danes se je pa stvar čisto izrodila...
Pričujoče sporočilo je (lahko) oglasno sporočilo
- četudi na prvi pogled ni prepoznavno kot tako.
(Zdaj me pa obtožite prikritega oglaševanja, če morete!)
- četudi na prvi pogled ni prepoznavno kot tako.
(Zdaj me pa obtožite prikritega oglaševanja, če morete!)
111111111111 ::
Jaz pristavljam lonček.
NAJPREJ JE POTREBNA 150% PODPORA VODSTVA. Če je nimaš se zadeve ne lotevaj.
DENAR. Ne fiksno vsoto. Koliko na mesec je firma pripravljena plačat za tak software? Direktor se mora zjasnit.
400+ zaposleni? Mislim da one man band tega ne more narediti sam iz nule. Že če dobiš zunanji software in podporo, za vse te opcije, te bo zjebalo za čas.
Jaz sem recimo sedaj ukvarjam, kateri software uporabiti, da bom imel vse podatke o zaposlenih na klik, in da bo vsak od sektorjev v firmi pokljukal katere pravice rabi določena oseba.
NAJPREJ JE POTREBNA 150% PODPORA VODSTVA. Če je nimaš se zadeve ne lotevaj.
DENAR. Ne fiksno vsoto. Koliko na mesec je firma pripravljena plačat za tak software? Direktor se mora zjasnit.
400+ zaposleni? Mislim da one man band tega ne more narediti sam iz nule. Že če dobiš zunanji software in podporo, za vse te opcije, te bo zjebalo za čas.
Jaz sem recimo sedaj ukvarjam, kateri software uporabiti, da bom imel vse podatke o zaposlenih na klik, in da bo vsak od sektorjev v firmi pokljukal katere pravice rabi določena oseba.
Če prisloniš uho na vroč šporhet, lahko zavohaš kak si fuknjen.
kuall ::
Čist odvisno kaj rabiš (preveč na splošno opisuješ ti) ampak firme ponavadi kupijo več teh softwarov (pač vsak software za svojo nalogo, lahko pa se zgodi, da 1 software pokriva več nalog seveda) in jih povežejo med seboj z raznimi synci/web servisi, če to rabijo. Če npr en software omogoča vpisovanje na webu, drug pa omogoča kakšne izpise teh vpisanih podatkov je treba ta 2 softwara povezat - sinhronizirat podatke med njima, taki synci so pogosti. Npr zaposleni na webu vpisujejo, katere naloge so opravili za končne stranke, to pa se synca nazaj v erp/računovodski program, da se pošlje račune strankam.
Čist na novo pisat se ne splača, razen če nimaš bolj pametnega dela.
Tisto kar ti rabiš je seznam vseh teh softwarov in kaj je vsak zmožen narediti. Če ima firma 400 zaposlenih ji ne bi smel bit problem kupit par večjih kvalitetnih softwarov in vložit še nekaj denarja za custom sync med njimi. itak pa imajo take firme ponavadi kakšne zunanje It podpornike. da boš zdej ti vse sam to zrihtal ni glih realno - se boš mau pretegnil.
Čist normalno je, če firma uporablja vsaj 5 različnih softwarov za razne poslovne procese firme, povezani pa so z raznimi synci med seboj.
Čist na novo pisat se ne splača, razen če nimaš bolj pametnega dela.
Tisto kar ti rabiš je seznam vseh teh softwarov in kaj je vsak zmožen narediti. Če ima firma 400 zaposlenih ji ne bi smel bit problem kupit par večjih kvalitetnih softwarov in vložit še nekaj denarja za custom sync med njimi. itak pa imajo take firme ponavadi kakšne zunanje It podpornike. da boš zdej ti vse sam to zrihtal ni glih realno - se boš mau pretegnil.
Čist normalno je, če firma uporablja vsaj 5 različnih softwarov za razne poslovne procese firme, povezani pa so z raznimi synci med seboj.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: kuall ()
showsover ::
Op, pošlji zs, da malo bolj v miru premislimo zadevo.
Sam kot PNG ne morem pošiljati zs, se mi zdi (403, Forbidden) - pač Bluefish v svoji neskončni modrosti v slo-tech peskovniku.
Naštetih je nekaj stvari, ki imajo smisel, več jih pa izgleda v precej surovi obliki.
Zastavljena stvar je sicer dobra, vendar je huge, v tehnološkem in finančnem smislu.
Sam kot PNG ne morem pošiljati zs, se mi zdi (403, Forbidden) - pač Bluefish v svoji neskončni modrosti v slo-tech peskovniku.
Naštetih je nekaj stvari, ki imajo smisel, več jih pa izgleda v precej surovi obliki.
Zastavljena stvar je sicer dobra, vendar je huge, v tehnološkem in finančnem smislu.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: showsover ()
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | ERP/CRM za manjše proizvodno podjetje (strani: 1 2 )Oddelek: Programska oprema | 16362 (1806) | Goran's Blog |
» | Tako zgleda uspešna zgodba (strani: 1 2 )Oddelek: Loža | 13761 (7767) | DOOM_er |
» | Kako poiskati neprecenjeno programersko podjetje...Oddelek: Loža | 4266 (2420) | bajsibajsi |
» | SW / orodje za Vodenje tehničnih sprememb ?!?Oddelek: Programska oprema | 2385 (1837) | 2f4u |
» | Perspektivna področja računalništva (strani: 1 2 )Oddelek: Loža | 12896 (11231) | jype |