Forum » Znanost in tehnologija » Najbolj ekonomično pospeševanje
Najbolj ekonomično pospeševanje
:roketa> ::
Echo, upoštevati moraš še prestavljanje. Če prestavljaš pri višjih obratih, izgubiš med samim prestavljanjem več energije kot pri prestavljanju pri nižjih obratih; kot si rekel, pri višjih obratih so izgube motorja zaradi trenja večje, verjetno so večje tudi izgube na sklopki...
echo ::
Je tako, za malo pivo je razlike.
Ergo - zakaj ne bi pospeševal hitro, če je možnost? Seveda ne delaš tega v koloni :)
Optimalni obrati za dvanajst let star bencinski 1.6 štirivaljni VW motor skoraj zagotovo niso 1500-2200. Bom mogoče kmalu podal dejanske obrate in pripadajoči graf, zaenkrat samo ocenjujem.
dzinks63 - najbolje je, da pospešuješ s polno pritisnjeno stopalko do maksimalnega navora (lahko tudi malo prej), da si po prestavitvi v višjo prestavo spet kolikor toliko blizu najboljšega izkoristka. Niso pa konkretne številke za vse motorje enake.
Ergo - zakaj ne bi pospeševal hitro, če je možnost? Seveda ne delaš tega v koloni :)
Optimalni obrati za dvanajst let star bencinski 1.6 štirivaljni VW motor skoraj zagotovo niso 1500-2200. Bom mogoče kmalu podal dejanske obrate in pripadajoči graf, zaenkrat samo ocenjujem.
dzinks63 - najbolje je, da pospešuješ s polno pritisnjeno stopalko do maksimalnega navora (lahko tudi malo prej), da si po prestavitvi v višjo prestavo spet kolikor toliko blizu najboljšega izkoristka. Niso pa konkretne številke za vse motorje enake.
Pyr0Beast ::
Sklopka prenaša navor - zato je pospeševanje v prvi lahko silno potratno
Jaz v prvi dam malo gasa in delno sklopim sklopko, da avto začne pospeševati, ko pride do neke hitrosti, pri kateri mašina ne bo zamorjena zaradi obratov, spustim gas da obrati padejo in nato spustim sklopko do kraja in ponovno dodam gas, da začne pospeševati na polno.
Jaz v prvi dam malo gasa in delno sklopim sklopko, da avto začne pospeševati, ko pride do neke hitrosti, pri kateri mašina ne bo zamorjena zaradi obratov, spustim gas da obrati padejo in nato spustim sklopko do kraja in ponovno dodam gas, da začne pospeševati na polno.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Pyr0Beast ()
WarpedGone ::
Rad bi samo zvedel, če res mečem denar skozi auspuh, ko hitro in z visokimi obrati (peak torque) pospešujem do željene hitrosti.
Da, zelo verjetno ga res mečeš. Največja učinkovitost ni nujno hkrati z največjem navorom. Vendar mečeš cente, ne evre.
Kaj točno se tebi najbol splača je pa odvisno točno od avtomobila katerega voziš. Ni enoznačnega simpl recepta, ki drži za vse, še za enake modele z enakim motorjem istega letnika ne.
Je peljal model alfo 2.4 JTD, ki ima tovarniško deklariranih 200 konjev na valje (meritev navora in moči) in so mu zmerili 170 konjev na kolesih. To je 15% odstopanja. In sedaj naj verjamem da obstaja simpl recept, kaj se v avtomobilu vedno najbol splača?
Jaz vem, da se mi vožnja z obrati na max navoru (2000 - 2700) ne splača sploh. Bistveno manj porabi pri 1500 obratih in vsega par deset konjih.
Pri pospeševanju ne grem nikoli do konca max navora, ker gre trenutna poraba čez 20l/100 km, pravzaprav redno menjam nižje že na začetku max navora okrog 2000 obratov. Karkoli agresivnejšega pomeni pogostejše tanjkanje.
Edit: "ne grem nikoli" ne jemat dobesedno. Nikoli v tem kontekstu pomeni "redko, le kadar se mi Hebe za porabo in se hočm peljat za užitek".
Zbogom in hvala za vse ribe
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: WarpedGone ()
Blinder ::
Clio 1.2 porabi manj kot clio 1.4, ki porabi manj, kot clio 1.6, ki poarbi manj, kot clio 2.0. v povprečju. Močnejši ki je motor z manj gasa in obrati se vozi, in takrat ima motor manjši izkoristek. Zelo švoh clio bi pol porabil več kot 1.2, temu bi se reklo, da ga je proizvajalec naredil pretirano švoh. No edini razlog za tak pretirano švoh motor bi bil manjši strošek zavarovanja. Zdej če z avtom človek vozi veliko po klancih ali 170 po avtocesti, se tudi lahko zgodi, da bo tisti bolj švoh požrl več kot močnejši. Samo za pospešit bodo porabili 1.2 in 2.0 približno enako ko bo treba ohranjat hitrost bo 1.2 žrl manj(2.0 se bo vozil z manj gasa), tudi pri semaforju bo pil 1.2 manj in tudi za počasno pospeševanje v prometu bo 1.2 porabil manj.
Js bi predlagal da kdo ki ima board computer mal testira s kakšnim pospeševanjem doseže najnižjo porabo. Se štarta, pospeši do točno določene hitrosti in potem pri neki točki ustavi. Obrne in isto za nazaj. Za točnost se lahko ponovi meritve. Pa ko se doseže to določeno hitrost se vrže v neutral da se vedno na enak način ustavlja.
Js bi predlagal da kdo ki ima board computer mal testira s kakšnim pospeševanjem doseže najnižjo porabo. Se štarta, pospeši do točno določene hitrosti in potem pri neki točki ustavi. Obrne in isto za nazaj. Za točnost se lahko ponovi meritve. Pa ko se doseže to določeno hitrost se vrže v neutral da se vedno na enak način ustavlja.
99.991% of over-25 population has tried kissing.
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i3-12100f gtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i3-12100f gtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija
dzinks63 ::
najbolje je, da pospešuješ s polno pritisnjeno stopalko do maksimalnega navora (lahko tudi malo prej),
Testiraj z lastnim avtomobilom in boš videl, da temu ni tako. Če hočeš privarčevati gorivo, moraš voziti čimbolj enakomerno v vseh pogledih, seveda z pravo prestavo za določeno hitrost.
Clio 1.2 porabi manj kot clio 1.4, ki porabi manj, kot clio 1.6, ki poarbi manj, kot clio 2.0. v povprečju. Močnejši ki je motor z manj gasa in obrati se vozi, in takrat ima motor manjši izkoristek.
Kakšna neumna logika, veš kaj pomeni prostornina motorja in kako deluje?
Zgodovina sprememb…
- spremenil: dzinks63 ()
Blinder ::
najbolje je, da pospešuješ s polno pritisnjeno stopalko do maksimalnega navora (lahko tudi malo prej),
Testiraj z lastnim avtomobilom in boš videl, da temu ni tako. Če hočeš privarčevati gorivo, moraš voziti čimbolj enakomerno v vseh pogledih, seveda z pravo prestavo za določeno hitrost.
Clio 1.2 porabi manj kot clio 1.4, ki porabi manj, kot clio 1.6, ki poarbi manj, kot clio 2.0. v povprečju. Močnejši ki je motor z manj gasa in obrati se vozi, in takrat ima motor manjši izkoristek.
Kakšna neumna logika, veš kaj pomeni prostornina motorja in kako deluje?
vem ja kako deluje. pač je blo mišljeno za recimo isti motor v več različnih prostorninah recimo
99.991% of over-25 population has tried kissing.
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i3-12100f gtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i3-12100f gtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija
Pyr0Beast ::
Je peljal model alfo 2.4 JTD, ki ima tovarniško deklariranih 200 konjev na valje (meritev navora in moči) in so mu zmerili 170 konjev na kolesih. To je 15% odstopanja. In sedaj naj verjamem da obstaja simpl recept, kaj se v avtomobilu vedno najbol splača?
200konjev na valjih ?
Ali na gredi mašine ?
Jaz vem, da se mi vožnja z obrati na max navoru (2000 - 2700) ne splača sploh. Bistveno manj porabi pri 1500 obratih in vsega par deset konjih.
Ker nimaš več 'WOT', in imaš minimalno porabo, ki je potrebna le za vzdrževanje hitrosti.
Kakšna neumna logika, veš kaj pomeni prostornina motorja in kako deluje?
Nižji volumni mašin porabijo manj ker imajo loputo bolj odprto (namenoma podhranjena mašina)
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
WarpedGone ::
Ker nimaš več 'WOT', in imaš minimalno porabo, ki je potrebna le za vzdrževanje hitrosti.
Ja, ampak tut pri pospeševanju do 100, se mi bol splača menjat do 5, kot v tretji tiščat na 3500 obratov. Ne traja dvakrat dlje, cifra trenutne porabe je pa 2x nižja.
Zbogom in hvala za vse ribe
echo ::
Prosim, ne o različnih kubaturah, ta bias si zasluži svojo temo :)
Gotovo so konkretne cifre drugačne vendar je recept za pospeševanje (ne vožnjo, ali pač) - čim več časa v optimalnih področjih enak za vse motorje. Slučajno pa ta območja niso pri minimalnih obratih, kot bi človek rekel po občutku, ampak ponavadi blizu najvišjega navora, kjer pa ne pospešujemo ravno zmerno.
Po mojem bi lahko razlika v porabi izhajala iz tega, da smo se pri hitrem pospeševanju več časa peljali pri višji hitrosti in tako več energije porabili za upiranje zraku. Smo pa zaradi tega tudi prej na cilju, čeprav ne nujno veliko.
Gotovo so konkretne cifre drugačne vendar je recept za pospeševanje (ne vožnjo, ali pač) - čim več časa v optimalnih področjih enak za vse motorje. Slučajno pa ta območja niso pri minimalnih obratih, kot bi človek rekel po občutku, ampak ponavadi blizu najvišjega navora, kjer pa ne pospešujemo ravno zmerno.
Po mojem bi lahko razlika v porabi izhajala iz tega, da smo se pri hitrem pospeševanju več časa peljali pri višji hitrosti in tako več energije porabili za upiranje zraku. Smo pa zaradi tega tudi prej na cilju, čeprav ne nujno veliko.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: echo ()
zaj_tam ::
Vožnja pri max navoru je lahko ekonomična/učinkovita/karkoli (nevem), visok pospešek do tja pa ne more bit.
WarpedGone ::
Še neki je pri vsem skup - navor je funkcija pritiska stopalke za plin.
Objavljeni podatki so tipično z max vrednost - se pravi ko pedalo zahodiš do konca. Če ga pohodiš le napol, je krivulja navora lahko precej drugačna.
S tem tudi učinkovitost.
Objavljeni podatki so tipično z max vrednost - se pravi ko pedalo zahodiš do konca. Če ga pohodiš le napol, je krivulja navora lahko precej drugačna.
S tem tudi učinkovitost.
Zbogom in hvala za vse ribe
echo ::
Brez dvoma; BSFC graf pokaže odvisnost med obrati (x-os), pe/bar-om (y-os) (nism čist ziher, kaj točno to pomeni pri vožnji, kako ga spreminjamo, s stopalko za gas?) in učinkovitostjo (barva oziroma otočki, izočrte na grafih).
Še enkrat za tipičen 4 cilindričen motor pri različnih loadih
Še enkrat za tipičen 4 cilindričen motor pri različnih loadih
Blinder ::
sam tale BSFC graf s tvojega linka kaže dizelski motor pomoje. Tista rdeča linija poteka sorodno z navorom. Tist pritisk pa kaže pristisk zraka na vhodu v motor
99.991% of over-25 population has tried kissing.
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i3-12100f gtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i3-12100f gtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija
Pyr0Beast ::
Je dizel, ja. 3 cilinderski clo
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
echo ::
Jap "3-cylinder Diesel engine with 1.5 liter"
Za gasoline ne najdem nič tako natančnega.
Na y-osi je (Mean?) Effective pressure, ki naj bi bil povprečen pritisk skozi en obrat motorja.
Bi znal kdo kaj več povedati o tem? Slišat je pomembno.
Za gasoline ne najdem nič tako natančnega.
Na y-osi je (Mean?) Effective pressure, ki naj bi bil povprečen pritisk skozi en obrat motorja.
Bi znal kdo kaj več povedati o tem? Slišat je pomembno.
šernk ::
skoraj da ni posta s katerim se ne strinjam.
samo s tem da pritiskanje ob pospeševanju do 4500 rpm šparam, me ne bo pa nobena študija prepričala. tudi če dejansko je poraba ista...gonjenje motorja ne pomeni za motor nič dobrega. tist ki vozi skoz do 5000k rpm bo fuč po 350k km, tist ki vozi do 3k rpm bo fuč pa pri 400k+ km, to je pa za povprečnega slovenca 2 leti več vožnje z istim motorjem :)
samo s tem da pritiskanje ob pospeševanju do 4500 rpm šparam, me ne bo pa nobena študija prepričala. tudi če dejansko je poraba ista...gonjenje motorja ne pomeni za motor nič dobrega. tist ki vozi skoz do 5000k rpm bo fuč po 350k km, tist ki vozi do 3k rpm bo fuč pa pri 400k+ km, to je pa za povprečnega slovenca 2 leti več vožnje z istim motorjem :)
In general, high velocity doesn't produce harmful injuries.
But what is dangerous is the high acceleration
or deceleration given at a certain time interval.
But what is dangerous is the high acceleration
or deceleration given at a certain time interval.
Pyr0Beast ::
Bi znal kdo kaj več povedati o tem? Slišat je pomembno.
Srednji efektivni tlak - čisto izračunana vrednost :)
skoraj da ni posta s katerim se ne strinjam.
samo s tem da pritiskanje ob pospeševanju do 4500 rpm šparam, me ne bo pa nobena študija prepričala. tudi če dejansko je poraba ista...gonjenje motorja ne pomeni za motor nič dobrega. tist ki vozi skoz do 5000k rpm bo fuč po 350k km, tist ki vozi do 3k rpm bo fuč pa pri 400k+ km, to je pa za povprečnega slovenca 2 leti več vožnje z istim motorjem :)
Ni rečeno, da mu škodi in je možno, da mu občasno priganjanje koristi (skuri saje in ostale obloge in izpiha/prepiha kanale)
Tisto malo pospeševanja je praktično zanemarljivo. Bolj problematična bi bila stalna vožnja pri takih obratih.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Pyr0Beast ()
echo ::
Zakaj pretiravati?
Naš avto doseže maksimalen navor pri 3250rpm, od tu nekje razvije že nadležen zvok.
Manjši obrati = manjša absulutna poraba
Od tod je vožnja pri manjših obratih bolj varčna.
Idealni obrati = manjša specifična poraba (glede na proizvedeno moč)
Od tod je pospeševanje bolj varčno.
To, da računalnik v avtu kaže manjšo porabo pri počasnem pospeševanju je logično, ampak ta povišana vrednost traja dlje časa kot pa pri hitrem pospeševanju (če prestavljamo okoli peak torque), kjer lahko že prej damo v najvišjo prestavo in se naprej vozimo s 5.5L/100km.
Naš avto doseže maksimalen navor pri 3250rpm, od tu nekje razvije že nadležen zvok.
Manjši obrati = manjša absulutna poraba
Od tod je vožnja pri manjših obratih bolj varčna.
Idealni obrati = manjša specifična poraba (glede na proizvedeno moč)
Od tod je pospeševanje bolj varčno.
To, da računalnik v avtu kaže manjšo porabo pri počasnem pospeševanju je logično, ampak ta povišana vrednost traja dlje časa kot pa pri hitrem pospeševanju (če prestavljamo okoli peak torque), kjer lahko že prej damo v najvišjo prestavo in se naprej vozimo s 5.5L/100km.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: echo ()
šernk ::
Naš avto doseže maksimalen navor pri 3250rpm, od tu nekje razvije že nadležen zvok.
jah moj pri 3000rpm komaj lepo zaprede (do 2800rpm misliš, da si v 50KM sranju), kje je še navor pol na 4200 nekje :)
In general, high velocity doesn't produce harmful injuries.
But what is dangerous is the high acceleration
or deceleration given at a certain time interval.
But what is dangerous is the high acceleration
or deceleration given at a certain time interval.
Aston_11 ::
V autobildu so trdili, da je poraba manjša, če pedal stisneš do konca, kot če enakomerno pospešuješ. To so razložili s tem, da si manj časa na manj učinkovitem pospeševanju v primerjavi z več časa pri bolj učinkovitem enakomernem sledenju pedala obratom motorja.
Skratka, zdi se mi, da se preveč obremenjuješ z obrati. Mešaš jabolke in hruške. Ti bi rabil podatek o spremembi obratov in količini goriva potrebni za spremembo. Kar bi moral nadalje itegrirati tako, da bi dobil ploščino pod krivuljo v enem in drugem primeru. Za to pa rabiš vhodne podatke. Ki jih pa nimaš. BC je preveč nenatančen za kaj takega. Meriti bi moral direkt na procesorju s namensko programsko opremo - priklopljeno preko can (se mi zdi) porta na prenosnik med vožnjo.
Gornja funkcija pa je najverjetneje odvisna od sile, ki jo motor proizvede pri določenih obratih. Silo menda kaže krivulja navora. Sila je majhna pri nižjih obratih, večja pri največjem navoru, nato sila ponovno pada.
V bistvu me zanima, kako je opredeljena učinkovitost. Grem googlat.
Skratka, zdi se mi, da se preveč obremenjuješ z obrati. Mešaš jabolke in hruške. Ti bi rabil podatek o spremembi obratov in količini goriva potrebni za spremembo. Kar bi moral nadalje itegrirati tako, da bi dobil ploščino pod krivuljo v enem in drugem primeru. Za to pa rabiš vhodne podatke. Ki jih pa nimaš. BC je preveč nenatančen za kaj takega. Meriti bi moral direkt na procesorju s namensko programsko opremo - priklopljeno preko can (se mi zdi) porta na prenosnik med vožnjo.
Gornja funkcija pa je najverjetneje odvisna od sile, ki jo motor proizvede pri določenih obratih. Silo menda kaže krivulja navora. Sila je majhna pri nižjih obratih, večja pri največjem navoru, nato sila ponovno pada.
V bistvu me zanima, kako je opredeljena učinkovitost. Grem googlat.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Aston_11 ()
Relanium ::
Evoga:
http://www.libralato.co.uk/pa_hev.html
To je to OP
ne da se mi brat celega klobasanja v tej temi, ampak vsekakor se poraba meri v gramih goriva na kilowat in pod 210 jo je nemogoče spravit.
Ta diagram je čisto tapravi, torej če hočeš zmanjšat porabo se je treba držati sredine, torej da motor zmeraj deluje čim bližje modremu območju.
V tem je tudi vsa fora hibridov, da ti pomagajo vozit tu notri.
Koliko se pa lahko temu območju približaž je pa čisto odvisno od občutka, ceste in nenazadnje menjalnika (oz. prestavnega razmerja različnih prestav)
Aja, pa bencinar vs. dizel gor al pa dol, vse je nekaj podobnega! (z manjšimi razlikami v enotah v zgoraj prilepljenem diagramu)
Tudi krožni proces v motorju ni čisto strogo dizelski oz. ottov (ali seiligerjev mogoče)
Blinder ::
a ni fora hibridov da avto deluje samo na elektriko kadar ni potrebno velike moči?
99.991% of over-25 population has tried kissing.
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i3-12100f gtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija
If you're one of the 0.009% who hasn't, copy & paste this in your Signature.
Intel i3-12100f gtx 3050 Pismo smo stari v bozjo mater. Recesija generacija
echo ::
Z obrati se obremenjujem, ker na njih lahko vplivam z načinom prestavljanja.
Ja, ta diagram je za telebajske, nima niti enot, je pa res ličnih barv in okroglih oblik. Kako dosežemo optimum efficiency curve? Tako malo po občutku? Govori optimum efficiency curve o procentih pritisnjenosti stopalke za gas? Zakaj ni potem najbolj učinkovito WOT?
Po občutku bi moral tudi prestavljati pri čim nižjih obratih (toliko, da v naslednji prestavi avto še zmore nadaljnjega pospeševanja). Pa več kot očitno temu ni ravno tako.
Ja, ta diagram je za telebajske, nima niti enot, je pa res ličnih barv in okroglih oblik. Kako dosežemo optimum efficiency curve? Tako malo po občutku? Govori optimum efficiency curve o procentih pritisnjenosti stopalke za gas? Zakaj ni potem najbolj učinkovito WOT?
Po občutku bi moral tudi prestavljati pri čim nižjih obratih (toliko, da v naslednji prestavi avto še zmore nadaljnjega pospeševanja). Pa več kot očitno temu ni ravno tako.
egonk ::
Ja, ta diagram je za telebajske, nima niti enot, je pa res ličnih barv in okroglih oblik. Kako dosežemo optimum efficiency curve? Tako malo po občutku?
Ja 3D graf je - greš po najmanjšem BSFC (= poraba / moč) preko vseh obratov. Recimo na enem drugem forumu je takole potegnil črto za dizlarja:
http://www.superturbodiesel.com/std/sho...
well, now that I look at the bsfc map, it looks like the point of peak efficiency is actually about 2250 rpm, at about 80% load.
Bi rekel potem, da je za optimalno učinkovitost pri 2250 pedal nekje med 50% in 100%, ziher pa ne na podnu (100% -> 10.nekaj barov).
Pa še enkrat iz članka o hibridih:
http://www.libralato.co.uk/pa_hev.html
Plavo - običajna vožnja z navadnim avtomobilom, rdeče - hibrid. Se vidi, da hibrid hoče v najnižji BSFC, da optimalno fila baterije.
Zgodovina sprememb…
- zavarovalo slike: gzibret ()
šernk ::
Po občutku bi moral tudi prestavljati pri čim nižjih obratih (toliko, da v naslednji prestavi avto še zmore nadaljnjega pospeševanja).
motor vsekakor ne sme biti podhranjen, to je itak logično in lepo vidno predvsem pri pod 80KM motorji, ko na AC v klanec kljub 3k rpm in gasu do konca izgubljaš hitrost, elektronika se trudi pospešit, samo ne gre. bencinar po ravnem zmore pospeševanja tudi od 1200 obratov naprej, pa pod 2000 ga nimaš kaj spuščat.
tisti barvast graf je tako tako...konec grafa je kje? pri 6k rpm al pri 9k rpm?
ker če je pri 6k konec, pol je max učinkovistost nekje med 2200 in 3500, torej sam menjam med 2800 in 3000 in padejo vrtljaji dol za okoli 800 in to je zame normalno varčno pospeševanje, če je pa konec pri 9k, se zadeva pa za skor 2k rpm premakne višje.
glede stopalke za plin, pa pojma nimam kako se obnaša računalnik pri pospeševanju, ko spustiš gas vem da praktično prekine dovod goriva, kako dobro optimizira pa, če dobi ukaz za preveč goriva pa res pojma nimam. sedaj na 50% si verjetno precej bolj bližje pravemu gasu, kot pa 100% pritisnjena stopalka.
In general, high velocity doesn't produce harmful injuries.
But what is dangerous is the high acceleration
or deceleration given at a certain time interval.
But what is dangerous is the high acceleration
or deceleration given at a certain time interval.
Pyr0Beast ::
Bi rekel potem, da je za optimalno učinkovitost pri 2250 pedal nekje med 50% in 100%, ziher pa ne na podnu (100% -> 10.nekaj barov).
Možno da gre potem višek v saje ali PM - pri mojem se to opazi, ko je zadeva zasnovana malo pod 'soot limit'.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Aston_11 ::
Meni se zdi, da tukaj brez fizike ne bo šlo, če se išče eksakten odgovor. Če se išče, kdaj je pospeševanje bolj učikovito s stališča porabe, potem se je treba pač skoncentrirati na to, koliko goriva se porabi za to, da se pride od npr. 1000 obratov do 6000 oziroma v primeru kolega od 1000 do 3000 obratov - in še to v odvisnosti od časa.
Pri tem obrati pri menjavi padejo pri 6000 obratih na koliko pri 1.6 mašini in na koliko pri 3000 obratih in nato se od njih pospešuje dalje do katere hitrosti?
Pri učinkovitosti benzinarja wiki pravi, da je benzinski motor manj učinkovit pri nizkih obratih, ker je loputa za zrak manj odprta kot pri višjih obratih - poleg ostalega (kar je drugače kot pri dizlu s turbino).
Pri tem gre cca 20% goriva v delo, ostanek v toploto. To razmerje se spreminja glede na obrate motorja.
Tu je ogromno postavk v enačbi. Občutek pa jasno dela svoje. Vendar z občutkom ne bo odgovora.
Pri tem obrati pri menjavi padejo pri 6000 obratih na koliko pri 1.6 mašini in na koliko pri 3000 obratih in nato se od njih pospešuje dalje do katere hitrosti?
Pri učinkovitosti benzinarja wiki pravi, da je benzinski motor manj učinkovit pri nizkih obratih, ker je loputa za zrak manj odprta kot pri višjih obratih - poleg ostalega (kar je drugače kot pri dizlu s turbino).
Pri tem gre cca 20% goriva v delo, ostanek v toploto. To razmerje se spreminja glede na obrate motorja.
Tu je ogromno postavk v enačbi. Občutek pa jasno dela svoje. Vendar z občutkom ne bo odgovora.
Aston_11 ::
tukaj so npr. opravili par meritev - več se porabi pri hitrejšem pospeševanju: http://www.efficient-mileage.com/accele...
Je zgleda precej takih, ki jih te stvari zanimajo:
http://clubsmartcar.com/index.php?showt...
Je zgleda precej takih, ki jih te stvari zanimajo:
http://clubsmartcar.com/index.php?showt...
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Aston_11 ()
WarpedGone ::
da je benzinski motor manj učinkovit pri nizkih obratih, ker je loputa za zrak manj odprta kot pri višjih obratih
Novejši bencinarji nimajo več lopute (Gasoline direct injection), posledično imajo tudi nižjo povprečno porabo.
Zbogom in hvala za vse ribe
Pyr0Beast ::
WarpedGone je izjavil:
da je benzinski motor manj učinkovit pri nizkih obratih, ker je loputa za zrak manj odprta kot pri višjih obratih
Novejši bencinarji nimajo več lopute (Gasoline direct injection), posledično imajo tudi nižjo povprečno porabo.
Nope. Injection samo odstrani uplinjač, ne pa tudi lopute.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Pyr0Beast ::
Tisti sistem fura stratified injection ?
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
echo ::
Začel sem s poskusom različnih stilov vožnje in vpliva na porabo.
Nekako nisem našel prepričljivega odgovora na moje vprašanje.
Zato sem si izbral poznano pot in resetiral števec avtomobila.
Za začetek sem izbral stil po moji teoriji optimalnih vrtljajev in odprtosti lopute. Kar pomeni pospeševanje do najvišjega navora (cirka 4000rpm za bencinarčka), hitro prestavljanje in nato burn&coast po omejitvah do plus pet nad(50-55, 90-95km/h), brez prestavljanja v ler. Poskušal sem tudi kar se le da zavirati z motorjem, bremz skoraj nisem uporabljal, bolj iz preventive in informiranja voznika za mano. Na ta način naj bi bila loputa popolnoma odprta ob dovajanju goriva ali pa zaprta.
Avto je bil ob začetku ogret, na cilju pa se je eno uro ohlajal pred vrnitvijo. Vožnja je sestavljena iz ~70% izvenmestne vožnje, ostalo mestne vožnje, dveh semaforjev, klanca in prehitevanja (ja, precej nad omejitvijo).
Rezultati za pot do cilja in nazaj na začetno točko (Δh=0):
Skupna poraba goriva: 1.9L
Povprečna poraba: 5.4L/100km
Prevožena pot: 36.5km
Povprečna hitrost: 52.6km/h
To je poraba pri polnem pospeševanju do najvišjega navora, za kar me še vedno prepričujejo, da je potratno. Sedaj se samo še nasmiham in sejem dvom.
Sicer je poraba 6.5L/km (vendar primerjava ni direktna, ker je avto večinoma na avtocesti).
Burn&coast je ... nagravžen način vožnje in se ga ne mislim več posluževati. Ampak za znanost je bilo treba.
Ob prvi priložnosti ponovim poskus, samo tokrat brez burn&coasta, kar nekako ustreza mojemu siceršnjem režimu vožnje.
Težko je samo zadostiti enakim pogojem, ker vsakič pride do kakšne motnje (=vmesni postanki, dodatni potniki, vožnja v koloni).
Bo že.
Nekako nisem našel prepričljivega odgovora na moje vprašanje.
Zato sem si izbral poznano pot in resetiral števec avtomobila.
Za začetek sem izbral stil po moji teoriji optimalnih vrtljajev in odprtosti lopute. Kar pomeni pospeševanje do najvišjega navora (cirka 4000rpm za bencinarčka), hitro prestavljanje in nato burn&coast po omejitvah do plus pet nad(50-55, 90-95km/h), brez prestavljanja v ler. Poskušal sem tudi kar se le da zavirati z motorjem, bremz skoraj nisem uporabljal, bolj iz preventive in informiranja voznika za mano. Na ta način naj bi bila loputa popolnoma odprta ob dovajanju goriva ali pa zaprta.
Avto je bil ob začetku ogret, na cilju pa se je eno uro ohlajal pred vrnitvijo. Vožnja je sestavljena iz ~70% izvenmestne vožnje, ostalo mestne vožnje, dveh semaforjev, klanca in prehitevanja (ja, precej nad omejitvijo).
Rezultati za pot do cilja in nazaj na začetno točko (Δh=0):
Skupna poraba goriva: 1.9L
Povprečna poraba: 5.4L/100km
Prevožena pot: 36.5km
Povprečna hitrost: 52.6km/h
To je poraba pri polnem pospeševanju do najvišjega navora, za kar me še vedno prepričujejo, da je potratno. Sedaj se samo še nasmiham in sejem dvom.
Sicer je poraba 6.5L/km (vendar primerjava ni direktna, ker je avto večinoma na avtocesti).
Burn&coast je ... nagravžen način vožnje in se ga ne mislim več posluževati. Ampak za znanost je bilo treba.
Ob prvi priložnosti ponovim poskus, samo tokrat brez burn&coasta, kar nekako ustreza mojemu siceršnjem režimu vožnje.
Težko je samo zadostiti enakim pogojem, ker vsakič pride do kakšne motnje (=vmesni postanki, dodatni potniki, vožnja v koloni).
Bo že.
harvey ::
Bolj avtentične meritve in zaključke bi dobil, če bi stile vožnje primerjal na več ali manj enakih vožnjah (enaki deli mestne, odprte in vožnje po avtocesti) ter recimo, da bi vozil 1 tank goriva tako ter nato med seboj primerjal.
Ar scáth a chéile a mhaireann na daoine.
------
------
Pyr0Beast ::
Jbg. Taki so bencinarji z loputo.
Je pa tudi zaviranje z motorjem potrošno če ecu ne zapira goriva. (uplinjač pa ima zraven še majhno nastavitev za prosti tek, da mašina ne ckrne)
Je pa tudi zaviranje z motorjem potrošno če ecu ne zapira goriva. (uplinjač pa ima zraven še majhno nastavitev za prosti tek, da mašina ne ckrne)
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
energetik ::
Avtov z uplinjači praktično ni več. In kakor mi je znano, vsi avti z ECU 100% zaprejo dovod goriva, če stopalka ni pritisnjena in so obrati > ~1500rpm.
@echo, pravilno opažaš, glede porabe je optimalno pospeševanje v tistem malem otočku na diagramu BSFC. Ampak to ne pomeni gas čisto do podna, ker takrat vsaj bencinar dela pri obogateni mešanici, ki poveča specifično porabo, kar lepo vidiš na diagramu. Ker tisti BMEP (na Y-osi) lahko dosežeš maksimalen pri malih obratih že pri recimo pol gasa (navor oz. BMEP ni linearen s pritiskom na stopalko). Pri 70-90% hoda stopalke imaš pri večini obratov že max navor oz. BMEP. Kar bolj pritiskaš stopalko gre predvsem za bogatenje mešanice.
Je pa res, da pri močnejših avtih vsaj v 1-2 prestavi ne moreš takole pospeševati, ker bi to pomenilo vrtenje koles v prazno. Jaz ponavadi v 1. in 2. prestavi ne pospešujem blizu polnega navora (itak ne moreš, ker tisti pred tabo ponavadi pospešuje 3x počasneje), v 3. prestavi in naprej pa ja.
Aja, kot vidiš na BSFC do nekje 4500rpm niti ni toliko pomembno, da voziš ravno pri optimalnih obratih (max navor), veliko bolj pomembno je, da čimveč časa voziš z velikim navorom (BMEP), torej z bolj odprto loputo gasa.
Evo še en diagramčič za običajnega 1,9L bencinarja z DOHC glavo.
@echo, pravilno opažaš, glede porabe je optimalno pospeševanje v tistem malem otočku na diagramu BSFC. Ampak to ne pomeni gas čisto do podna, ker takrat vsaj bencinar dela pri obogateni mešanici, ki poveča specifično porabo, kar lepo vidiš na diagramu. Ker tisti BMEP (na Y-osi) lahko dosežeš maksimalen pri malih obratih že pri recimo pol gasa (navor oz. BMEP ni linearen s pritiskom na stopalko). Pri 70-90% hoda stopalke imaš pri večini obratov že max navor oz. BMEP. Kar bolj pritiskaš stopalko gre predvsem za bogatenje mešanice.
Je pa res, da pri močnejših avtih vsaj v 1-2 prestavi ne moreš takole pospeševati, ker bi to pomenilo vrtenje koles v prazno. Jaz ponavadi v 1. in 2. prestavi ne pospešujem blizu polnega navora (itak ne moreš, ker tisti pred tabo ponavadi pospešuje 3x počasneje), v 3. prestavi in naprej pa ja.
Aja, kot vidiš na BSFC do nekje 4500rpm niti ni toliko pomembno, da voziš ravno pri optimalnih obratih (max navor), veliko bolj pomembno je, da čimveč časa voziš z velikim navorom (BMEP), torej z bolj odprto loputo gasa.
Evo še en diagramčič za običajnega 1,9L bencinarja z DOHC glavo.
Zgodovina sprememb…
- zavarovalo slike: gzibret ()
RejZoR ::
Moraš imet pa res uber star avto, da žre bencin tud med zaviranjem z motorjem...
Zatakne se tud pri CVVT/VVT motorjih, kjer še timing ventilov določa način izgorevanja oz menjave izgorelega z mešanico itd. Tukaj imaš potem cel kup spremenljivk samo zaradi te funkcije...
Zatakne se tud pri CVVT/VVT motorjih, kjer še timing ventilov določa način izgorevanja oz menjave izgorelega z mešanico itd. Tukaj imaš potem cel kup spremenljivk samo zaradi te funkcije...
Angry Sheep Blog @ www.rejzor.com
Zgodovina sprememb…
- spremenil: RejZoR ()
energetik ::
Jah, pri CVVT bi bil tale diagram malce drugačen, ampak še vedno približno podoben. Je pa izredno težko dobit na netu konkretne diagrame za posamezne mašine, zgleda da proizvajalci zelo skrivajo te podatke.
RejZoR ::
Ja, proizvajalci skrivajo te grafe kot največjo skrivnost. Do sedaj mislim, da sem grafe videl samo pri Hyundai-u. Pa še tam so vsaj v PDF-ju slikce zako majhne, da se vidi samo oblikas krivulje, ne pa tud številke okoli. V tiskanih katalogih mislim da je malo bolje.
Angry Sheep Blog @ www.rejzor.com
echo ::
Ja, ko spustim gas trenutna poraba pade na 0.0 (avto letnik 2006)
Ko pritisnem sklopko, gre na cirka 1.5L/100km (pač prosti tek)
V prvi ponavadi nisem dolgo vztrajal, ker ni bilo za nikamor.
Ok, še malo razmišljanja, zakaj je pospeševanje požrešno:
Ne zaradi samega pospeševanja, pač pa zato, ker ponavadi pride v paketu z nekaj drugimi pojavi. Naprimer prehitro vožnjo, ki je logično požrešna (zaradi večjega upora zraka, integral po poti (ne času!) je tudi večji).
Če hitro pospešujemo, je to zato, ker se nam verjetno mudi (ali pa se želimo dokazati), zato tudi zaviranje z motorjem ni pride preveč v poštev.
Še malo o energiji:
Med vožnjo (po ravnini) gre delo motorja za upiranje zraku in cesti ter za trenje motorja (+alternator, klima, pa verjetno še kaj). Stvarem izven oklepaja se težko izognemo.
Kinetična energija avtomobila se po glavnem pospeševanju malo spreminja.
To kinetično energijo lahko potem spremenimo v gretje zavor ali pa z njimi premagujemo trenje motorja in kompresijo, za kar bi sicer porabljali gorivo. Če prestavimo v ler, bo poraba res majhna, ampak še vedno je porabljamo gorivo. Zato je zaviranje z bremzami v normalnih okoliščinah neučinkovito.
Ali pa recimo vožnja pod breg v leru in zaviranje z zavorami. Naprej smo cel kup goriva spravili v potencialno energijo, potem pa še pod breg porabljamo gorivo.
Nočem reči, da so bremze slabe
Hočem samo reči, da se da kinetično in potencialno energijo porabiti tudi brez Priusa.
Ne razumem, zakaj so ti grafi tako slabo dostopni.
Še navaden dyno chart sem komaj našel za določen avto, kaj šele BSFC.
Obstaja kakšna splošna baza?
Ko pritisnem sklopko, gre na cirka 1.5L/100km (pač prosti tek)
V prvi ponavadi nisem dolgo vztrajal, ker ni bilo za nikamor.
Ok, še malo razmišljanja, zakaj je pospeševanje požrešno:
Ne zaradi samega pospeševanja, pač pa zato, ker ponavadi pride v paketu z nekaj drugimi pojavi. Naprimer prehitro vožnjo, ki je logično požrešna (zaradi večjega upora zraka, integral po poti (ne času!) je tudi večji).
Če hitro pospešujemo, je to zato, ker se nam verjetno mudi (ali pa se želimo dokazati), zato tudi zaviranje z motorjem ni pride preveč v poštev.
Še malo o energiji:
Med vožnjo (po ravnini) gre delo motorja za upiranje zraku in cesti ter za trenje motorja (+alternator, klima, pa verjetno še kaj). Stvarem izven oklepaja se težko izognemo.
Kinetična energija avtomobila se po glavnem pospeševanju malo spreminja.
To kinetično energijo lahko potem spremenimo v gretje zavor ali pa z njimi premagujemo trenje motorja in kompresijo, za kar bi sicer porabljali gorivo. Če prestavimo v ler, bo poraba res majhna, ampak še vedno je porabljamo gorivo. Zato je zaviranje z bremzami v normalnih okoliščinah neučinkovito.
Ali pa recimo vožnja pod breg v leru in zaviranje z zavorami. Naprej smo cel kup goriva spravili v potencialno energijo, potem pa še pod breg porabljamo gorivo.
Nočem reči, da so bremze slabe
Hočem samo reči, da se da kinetično in potencialno energijo porabiti tudi brez Priusa.
Ne razumem, zakaj so ti grafi tako slabo dostopni.
Še navaden dyno chart sem komaj našel za določen avto, kaj šele BSFC.
Obstaja kakšna splošna baza?
energetik ::
Dino grafe imaš na rototest.com.
Imaš prav, folk misli, da hitro pospeševanje pomeni večjo porabo, ker pri večini folka to pomeni še gas-bremza vožnjo od semaforja do semaforja in na splošno hitrejšo vožnjo. Če pa močno pospešiš samo do potovalne hitrosti in jo potem držiš, je pa to bolj ekonomično kot polžje pospeševanje.
Imaš prav, folk misli, da hitro pospeševanje pomeni večjo porabo, ker pri večini folka to pomeni še gas-bremza vožnjo od semaforja do semaforja in na splošno hitrejšo vožnjo. Če pa močno pospešiš samo do potovalne hitrosti in jo potem držiš, je pa to bolj ekonomično kot polžje pospeševanje.
MadMax ::
Jbg. Taki so bencinarji z loputo.
Je pa tudi zaviranje z motorjem potrošno če ecu ne zapira goriva. (uplinjač pa ima zraven še majhno nastavitev za prosti tek, da mašina ne ckrne)
Avtov z uplinjači praktično ni več. In kakor mi je znano, vsi avti z ECU 100% zaprejo dovod goriva, če stopalka ni pritisnjena in so obrati > ~1500rpm.
No ja, že večina avtov na vplinjač, kateri so že imeli elektronski vžig, so imeli vplinjač z elektroventilčkom in kontaktom prostega teka ter pripadajočim modulčkom, ki je delal natančno to-zapiral dovod ko ni bilo potrebe, glede na rpm in nepritisnjen plin.
Ajnšpricari pa imajo to tudi že od nekdaj implementirano v ECU.
Stvari so preproste, le ljudje smo neverjetni mojstri, da jih zakompliciramo.
dzinks63 ::
Prihajajo pa tudi drugi zanimivi avtomobili, zaenkrat še pretirano dragi, toda če 10let zna biti popolnoma drugače. Ena takšna bolj prava prva lastovka je Opel Ampera. Zanimiv križanec na2 .
RejZoR ::
Men je Ampera čist luštna zadeva. Zadnji del mal spominja na tanovo Hondo Civic. So pa ponavadi vesoljske oblike zaradi aerodinamike. Oblika Forda Mustanga pač ni najbolj aerodinamična ane... Pri električni avtih oz avtih kjer hočejo porabo zmanjšat na minimum je taka oblika ena izmed mnogih faktorjev. Pri enih grejo celo tako daleč, da odstranijo zunanje antence in zmanjšajo stranska ogledala, da se še dodatno zmanjša upor zraka.
Angry Sheep Blog @ www.rejzor.com
blackbfm ::
bmw 3, passat, mercedes c tak na hitro iz wikipedie..sicer nevem če vsi modeli ampak sigurno je aerodinamika tam tam pa ne zgledajo nič vesoljski...
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: blackbfm ()
kixs ::
Imaš prav, folk misli, da hitro pospeševanje pomeni večjo porabo, ker pri večini folka to pomeni še gas-bremza vožnjo od semaforja do semaforja in na splošno hitrejšo vožnjo. Če pa močno pospešiš samo do potovalne hitrosti in jo potem držiš, je pa to bolj ekonomično kot polžje pospeševanje.
Js sem ze eden takih.
Po tvoje bo manjsa poraba, ce prvo stisnem do 50km/h in nato dam direkt v cetrto prestavo, kot pa vsako prestavo do 2000 obratov in nato saltam v visjo?
Ta tvoja logika ima poleg porabe, se druge slabe lastnosti (vecja obraba gum, sklopke, ...).
Aston_11 ::
Imaš prav, folk misli, da hitro pospeševanje pomeni večjo porabo, ker pri večini folka to pomeni še gas-bremza vožnjo od semaforja do semaforja in na splošno hitrejšo vožnjo. Če pa močno pospešiš samo do potovalne hitrosti in jo potem držiš, je pa to bolj ekonomično kot polžje pospeševanje.
Js sem ze eden takih.
Po tvoje bo manjsa poraba, ce prvo stisnem do 50km/h in nato dam direkt v cetrto prestavo, kot pa vsako prestavo do 2000 obratov in nato saltam v visjo?
Ta tvoja logika ima poleg porabe, se druge slabe lastnosti (vecja obraba gum, sklopke, ...).
Če menjaš pri 2000, praktično ne pospešuješ.
Prvo do 50?! Menjaj v drugo, pa z drugo do 50. Pa potem menjaj kamorkoli. Kaj si izbral najbolj nemogočo varianto za pospeševanje? Pri 2000 bi menjal... potem ti padejo obrati nekam na jurja.
TribesMan ::
WarpedGone je izjavil:
Je peljal model alfo 2.4 JTD, ki ima tovarniško deklariranih 200 konjev na valje (meritev navora in moči) in so mu zmerili 170 konjev na kolesih. To je 15% odstopanja. In sedaj naj verjamem da obstaja simpl recept, kaj se v avtomobilu vedno najbol splača?
Moč motorja se vedno podaja na gredi motorja, ne na kolesih. Prenosi (menjalnik, diff, polosovine, gume) imajo tipično 10-20% izgub. Odvisno od layouta pogonskega sistema, širine gum in moči motorja.
Tako da je ta meritev ki jo navajaš popolnoma OK.
Novejši bencinarji nimajo več lopute (Gasoline direct injection), posledično imajo tudi nižjo povprečno porabo.
GDI nima popolnoma nobene veze z loputo za gas. GDI samo nadomešča indirektni vbrizg goriva v sesalne kanale s tem da vbrizgava direktno v cilinder in tako omogoča motorju da obratuje tudi pri "ne-stoihometrični" mešanici goriva in zraka (pri nizkih obrementivah).
Odvisno od izvedbe, poguglaj za BMWjevim sistemom npr.
BMWjev sistem se imenuje Valvetronic, ta nadomešča funkcijo lopute za gas s tem da regulira višino odpiranja ventilov. Prednost tega sistema je da lahko ventile popolnoma zapre, in mašine na prečrpuje nobenega zraka ko to ni potrebno. Drugače pa loputo za gas ti motorji še vedno imajo (mislim da zaradi varnosti). In ta sistem je lahko kombiniran tako z direktnim kot indirektnim vbrizgom goriva.
Obstaja še kopica podobnih sistemov, mislim pa da eden redkih sistemov ki dejansko nima lopute za gas, Fiatov MultiAir. Ki pa ima spet druge probleme (ne omogoča nastavitve odpiranja izpušnih ventilov...)
Drugače pa kot je že bilo omenjeno nekajkrat. Vsak motor je svoja zgodba. Treba je pogledati BSFC graf. To je edina varianta da lahko oceniš kje je motor najbolj učinkovit.
Seveda vsak motor ima svoj graf, ki sicer je lahko podoben če primerjaš podobne motorje, a za točne rezultate moraš dobit graf za točno tvoj motor.
Moj kompjuter dela: KVIIIIK ... KVIIIK ... KVIIIK.
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | Kdaj prestaviti v višjo prestavi pri bencinarju/dizlu (strani: 1 2 )Oddelek: Na cesti | 13077 (11262) | Blinder |
» | efektivna vožnja dizla (strani: 1 2 3 4 )Oddelek: Na cesti | 34095 (29695) | Siddh |
» | Vožnja pri visokih obratih (strani: 1 2 )Oddelek: Na cesti | 16551 (14935) | Blinder |
» | Ibiza in izboljšanje moči (strani: 1 2 )Oddelek: Na cesti | 6481 (5452) | SplitCookie |
» | Se avto res matra? (strani: 1 2 3 )Oddelek: Loža | 25778 (23511) | energetik |