» »

Slovenske železnice

Slovenske železnice

««
11 / 11
»
»»

Daniel ::

Malce zanimivosti iz GROKa, ne vem sicer ali je možno, da bi tak vlak na popolnoma ravni progi rabil 10 km, da bi se ustavil. Zanimive stvari:

Tovorni vlak z 4 osno lokomotivo in 30 4 osnimi vagoni in težo 2000 ton potuje s hitrostjo 80 kilometrov na uro v ravnini. Če pri tej hitrosti spustimo odjemnik toka, kako daleč se bo vlak premikal zgolj z inercijo? Strnjeni podatke pri naklonih proge od -12 do +12 promilov.

Vlak z maso 2000 ton, ki potuje s hitrostjo 80 km/h, se bo ob izklopu pogona (spuščanju odjemnika toka) premikal z inercijo, dokler se ne ustavi zaradi sil upora in gravitacije (odvisno od naklona proge). Za izračun razdalje sem uporabil standardno Davisovo formulo za upor vlaka, prilagojeno za tovorni vlak z valjčnimi ležaji (specifični upor r(v) ? 0.019 + 0.000077 v + 0.000017 v? N/kg, kjer je v v m/s).

Dodan je vpliv gravitacije zaradi naklona i (v promilih): efektivni pospešek a(v) = -(r(v) + 9.81 ? i / 1000) m/s?.
Razdalja s do ustavitve se izračuna z integracijo ds = ? v dv / |a(v)| od v = 0 do v = 80/3.6 m/s (če neto upor vedno decelerira vlak). Če je naklon navzdol prevelik (|i| > ~2 promilov), vlak ne ustavi, ampak doseže konstantno hitrost (terminalno hitrost) in nadaljuje vožnjo.

Podatki so podani v tabeli (razdalje v metrih, zaokrožene na najbližje celo število). Za primere, kjer se vlak ne ustavi, je navedeno "ne ustavi se" (in približna terminalna hitrost v km/h za referenco).

Naklon (promilov),Razdalja do ustavitve (m),"Opomba (terminalna hitrost, če ne ustavi, km/h)"
-12 - ne ustavi se,~267
-11 - ne ustavi se,~253
-10 - ne ustavi se,~238
-9 - ne ustavi se,~222
-8 - ne ustavi se,~205
-7 - ne ustavi se,~187
-6 - ne ustavi se,~166
-5 - ne ustavi se,~143
-4 - ne ustavi se,~116
-3 - ne ustavi se,~81
-2 - ne ustavi se
-1 - 17435 m
0 - 10201 m
1 - 7239 m
2 - 5615 m
3 - 4588 m
4 - 3879 m
5 - 3361 m
6 - 2964 m
7 - 2652 m
8 - 2399 m
9 - 2190 m
10 - 2015 m
11 - 1865 m
12 - 1736 m


ChatGPT na isto vprašanje izvrže nekoliko drugačne vrednosti. Je pa moral dvakrat računati, ker je prvič izračunal, da bi vlak v ravnini rabil 84 km do zaustavitve.

Razdalja do zaustavitve iz 80 km/h (brez zavor)

-12? ... -1?: ne ustavi (gravitacija > upor)

0?: ~15,3 km

+1?: ~9,32 km

+2?: ~6,76 km

+3?: ~5,32 km

+4?: ~4,38 km

+5?: ~3,73 km

+6?: ~3,25 km

+7?: ~2,88 km

+8?: ~2,58 km

+9?: ~2,34 km

+10?: ~2,14 km

+11?: ~1,97 km

+12?: ~1,83 km

? Intuitivni check (ravnina, 80 -> 0):
Kinetična energija ~4,94×10^8 J. Če je upor pri 80 km/h ~25,6 N/t => skupaj ~51 kN, bi bila "konstantna-upor" razdalja ~9,6 km. Ker pa upor z upadanjem hitrosti pada, se povprečje spusti pod 25,6 N/t, zato realna razdalja naraste na ~15 km.

Torej: 5 km na ravnini bi zahtevalo ~50 N/t povprečno (še več pri višjih hitrostih), kar je za zdrav, ne-zaviran tovorni vlak na 0? neobičajno. V tak razmik prideš z nekaj promili navzgor (glej +3? ? 5,3 km) ali z dodatnimi viri upora (tesni loki, veter, napake, vlečni del "vleče" z zavorami ipd.).

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: Daniel ()

dronyx ::

Meni je Grok naračunal, da če se je tovorni vlak težak 1000 ton pšenice ustavil na razdalji 100 metrov, da je peljal s hitrostjo 50 km/h. pa nametal je še nekaj enačb iz osnovnošolske fizike. Lepi časi. Danes res ne potrebuješ veliko, da izpadeš pameten. Smo bili pa zato včasih ponosni, da smo znali nekaj tudi sami pravilno peš izračunat na roke praktično. :))

Jaz: Uf, vsa čast. Počutim se tako pameten, ker vse to vem.
Grok Haha, veseli me, da se počutiš kot fizikalni genij! Če imaš še kakšno vprašanje ali hočeš razčleniti še kakšen problem, samo reci, pa bomo skupaj še bolj pametni! 8-O

Drugače pa izjemni refleksi šoferja vlaka, da je tako hitro začel na polno zavirat, ko je izgubil šest vagonov. Jaz bi se verjetno pripeljal do Verda, preden bi opazil, da sem izgubil del kompozicije.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: dronyx ()

asinhronc ::

Kaj za vraga je FER, da so te tam naučili biti pikolovski do tematike o kateri sam priznavaš da ne veš nič? In kar je glavno, da operativcem, ki morajo poskrbeti za varno odvijanje prometa ne zaupaš? Gugl meni pravi na hitro fer je nek forum in pa fer hofer. Jaz poznam le FERI, FE in pa FRI.

Vlak je imel prevoz postaje s 75 km/h, teža celote 2400 bruto ton. Kje se je ustavil ti ne veš, to so le zadnji vagoni kompozicije, ki jih je otrgalo od preostalega dela. 90 tonski naložen vagon, ki so čisto na kraju ne bo metalo kilometre kot papir. Saj vem, fizika je tudi meni že davno le še spomin na tečnega profesorja, ampak domiślijo bi pa še vsakdo lahko imel? Kot je Jože povedal, takoj ko se strga vlak, oba dela začneta zavirati z vso silo. Kakšni refleksi strojevodje? Ne moreś tukaj narediti nič. Še oče naś ne zmoliš do konca. Treska, potres in na koncu zgolj šok, pulz 200, telefon v roke in dispečerju poveš da je iztirjenje in samo čakaš v smrtni tišini. Bog ne daj da bi bil na tej postaji v 70 letih. Takrat je še letelo po postaji, ker je juga dala eno figo na varnost. Divača 84?

Dalje. Vožnja na zalet je enostavna kot keks. Izklopiš glavno stikalo na lokomotivi, kjer prekineš napajanje lokomotive, ki ima potem zasilno napajanje nujnih zadev in te vagoni potiskajo dalje. Strojevodja mora potem le še gledati v luft kjer sta rdeči in beli L na tabli. Porka motorka, lokomotive imajo pretvornike v vrednosti milijona evrov, pol pa ne bi imele še kakšne baterije, kompresor in dve posodi za stisnjen zrak? Tesla avto? Kafe mlinček, le lokomotive so prave igrače za električarje.

Elektrika. Kot domačinu ti očitno ni poznano da je v Borovnici elektro napajalna za železnico in bi lahko malo pokukal kje so ločilna in ozemljitvena stikala?? Saj niso raketna znanost. Kje so mesta, kjer ni elektrike po posameznih delih sem zgoraj namignil L na tabli določa kje so stalna mesta. Zaradi varnosti je celotna postaja izklopljena. Pika. Lahko gledaš cel dan, dvignjenega pantografa pa ne boš videl. Prej boš videl sosedo brez "zizentregerja". :P

Imaš drugače težek karakter? >:D

Trias ::

dronyx je izjavil:

Daniel je izjavil:

Tovorni vozijo po enem tiru mimo. Za potniške ni prostora, razen mislim, da za enega mednarodnega.

Ja, samo namesto 6 tovornih bi lahko šlo 5 tovornih in en potniški. Oni so pa praktično povsem ustavili potniški promet da lahko na polno deluje tovorni.


Je slabo ampak je lahko tudi slabse. npr privatizacija v UK

dronyx ::

asinhronc je izjavil:

Kaj za vraga je FER...

FER je bila v 90 letih Fakulteta za elektrotehniko in računalništvo. To je bilo še v časih, ko je bilo študentov računalništva zelo malo. Dobil si pa rdeč indeks Univerze Edvarda Kardelja. Vem, bizarno.



V fiziki sem bil vidim prej slab, čeprav mi je bila všeč kot predmet z raznimi poskusi. Resda pa nismo iztirjal vlakov za test, kako razmeče vagone.

asinhronc je izjavil:

Kje se je ustavil ti ne veš, to so le zadnji vagoni kompozicije, ki jih je otrgalo od preostalega dela.

Seveda veš - glej sliko in rdečo črto.



Ustavil se je vlak na razdalji 100 metrov od vagonov, ki so iztirili. Saj sem to videl v živo. Kompozicija z lokomotivo na začetku je stala na postaji.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: dronyx ()

dronyx ::

asinhronc je izjavil:

Divača 84?

Jaz se spomnim nesreče na postaji Preserje mislim da leta 1976. Takrat je bila mama na tem vlaku in je prišla vsa objokana domov, da je videla mrtve ljudi, ki jih je zmečkalo in so roke in noge visele iz vagonov. Ja, v tistih časih je bilo divje na železnici. Kljub vsemu je tehnologija omogočila precej večjo varnost železniškega prometa.

dronyx ::

asinhronc je izjavil:

Imaš drugače težek karakter? >:D

V obraz mi tega ni povedal še nihče, za mojim hrbtom pa govorijo vse živo. :O

tetriandoch ::

Najboljše, da udrete v PU, kjer visi stikalna shema. Sicer je pa nova napajalna v Borovnici in Postojni poleg starih v Pivki, Logatcu, Dolgem mostu in Divači. Pa na koprški progi jih je še nekaj. In na progi 64 na Mali Bukovici.

Zgodovina sprememb…

asinhronc ::

Ah ta FER. Sem že misili da si kakšna generacija takratne tehniške fakultete v Mariboru, kjer bi te kakšen Logar, Zagradišnik ali Grčar dobila na izpitu oziroma ustnem. Ja ja, je vedno bilo pikolovsko, če si zašel iz tega, kar ju je zanimalo. :)) Današnji študenti so lahko srečni da sta dva v penziji. Sedaj so problem le še regulacije, ki so tečne do amena. >:D

Če tisti del vlaka ni dokazno gradivo, ga lahko pod strogimi pogoji prestaviš nazaj, da ne ovira kretnic. ;)

Jaz tudi ne vem, kaj ljudje govorijo o meni. Ta moji fax kolegi bi samo imeli :O ko bi se začeli pogovarjati o resnih zadevah.

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: asinhronc ()

dronyx ::

tetriandoch je izjavil:

Najboljše, da udrete v PU, kjer visi stikalna shema. Sicer je pa nova napajalna v Borovnici in Postojni poleg starih v Pivki, Logatcu, Dolgem mostu in Divači. Pa na koprški progi jih je še nekaj. In na progi 64 na Mali Bukovici.

Jaz se z železnicami ne ukvarjam, dokler zadeva deluje. Ko več ne deluje, se začnem pa spraševat in študirat, kako je to zamišljeno in zakaj ne dela tako, kot je bilo zamišljeno. V Borovnici sem videl da je nek kontejner ob železniški, samo to sem mislil da je kakšen agregat oz. UPS za "signalno varnostne naprave".

sbawe64 ::

Elektrika je nazaj.

PR SŽ:
Sanacija po nedeljskem iztirjenju vagonov tovornega vlaka v Borovnici bo zahtevna in bo trajala do jeseni (//katerega leta ?).

Škoda po nesreči, katere vzrok še ni znan, bo presegla milijon evrov.

Danes je tretji dan, razbitin še niso niti začeli odstranjevati (vagone in tovor).
Tile na sž so res za hece.

Potniški promet bo bojda stekel v četrtek.


Je že bilo omenjeno?
Nekaj ur pred iztirjenjem vagonov v Borovnici (nedelja ob 3am) so o iztirjenju lokomotive poročali iz postaje Črnotiče. Kot so v torek sporočili iz Policijske uprave Koper, je v nesreči nastala le materialna škoda v višini približno 200.000 evrov.
2020 is new 1984
Corona World order

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: sbawe64 ()

dronyx ::

Jaz pa sedaj ene stvari pa ne štekam, pa verjetno železnica ni tu zato, da bi karkoli človek razumel. Nekje sme prebral, da morajo za sanacijo poškodovanega železnega nosilca električnega omrežja naredit še javni razpis in bo trajalo do jeseni. Elektriko so pa priklopili nazaj. Kaj je pa sedaj tako drugače, da prej ni bilo varno, sedaj pa je? :)

Daniel ::

Lahko greš tja in jim težiš kaj za vraga so rabili tako dolgo in kaj so naredili, da sedaj elektrika bo.

dronyx ::

Iztirila še spletna stran od Slovenskih železnic. Piše, da naj se naučijo odpravljat napake v WordPress. :|

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: dronyx ()

dronyx ::

Danes moram železničarje pohvaliti! Jutranji vlak povsem točen, morda še kakšne pol minute prehiter. Kot sem videl so v Borovnici odstranili v celoti železni nosilec kablov, ki je bil poškodovan v nesreči. Očitno toliko teh železnih nosilcev na postaji potem sploh ni bilo potrebnih, ker kabli mi sedaj brez enega nosilca ne delujejo povešeno. Vem, spet solim pamet železnici. ?



Morajo pa sedaj zelo pazit, da ne pride še do kake nesreče, ker deluje samo pol tirov, promet na postaji pa kot vidim zelo gost. Raje naprej povem, da ne bo potem šok, ko bo šlo spet kaj narobe.

dronyx ::

Isti dan zjutraj pohvala, popoldan ponovno groza malega potnika na železnici. Pogledam na internet in piše, da vlak ob 16:21 vozi. Pridem ob 16:15 v Tivoli na postajo in nobenega potnika, pa bi jih moralo tam stati vsaj 20. Na zaslonu nobenega napisa za vlak, samo spodaj z letečimi črkami napisano: VLAKI NE VOZIJO. ORGANIZIRAN JE NADOMESTNI AVTOBUSNI PREVOZ. Nič, grem na Vič na avtobusno postajo. 16:23 pripelje avtobus od železnic in na njem piše Logatec. Vprašam če ustavi v Borovnici in šofer pravi, da ne, gre direktno za Logatec. Za borovnico imate vlak. Kakšen vlak, če piše na zaslonu da ne vozijo. Pokličem na 080 SŽ in neka prijazna gospa s primorskim naglasom mi pove, da njej piše, da vlak za Borovnico vozi. Dobro, potem pa vozi, samo popraviti napis na zaslonu na postaji Tivoli. In potem moram na avtobus za Vrhniko in iskat prevoz za domov. Tako to izgleda v praksi. Razmišljam, da bi zadevo izdal v obliki dnevnika. Mogoče dobim pulitzerjevo nagrado.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: dronyx ()

delavec44 ::

Ne bi raje šel z avtom? Ali imaš preveč prostega časa in dnevno testiraš javni promet.

dronyx ::

delavec44 je izjavil:

Ne bi raje šel z avtom? Ali imaš preveč prostega časa in dnevno testiraš javni promet.

Problem je parkiranje.

Zgodovina sprememb…

  • predlagalo izbris: alajlgja ()

Trias ::

Ko pridem na vlak je 100% zaseden z upokojenci, ki majo zastonj prevoz. In pol grem raj z avto

Trias ::

"neka prijazna gospa s primorskim naglasom" upam, da se enkrat srečava, pa eno pivo skupaj spijeva lp

feryz ::

dronyx je izjavil:

Problem je parkiranje.
Kje pa je problem parkiranje?
Ok, glih 1 meter od delovnega mesta, verjamem da ne moreš parkirati, ampak bližje kot vlak, pa ne bi smelo biti problema.

dronyx ::

feryz je izjavil:

Problem je parkiranje.

V centru Ljubljane je parkiranje drago. Marsikje tudi časovno omejeno. Da parkiram nekje v predmestju, potem pa grem na avtobus, sem pa praktično na istem.

feryz ::

Torej ni problem parkiranje, ampak denar.

dronyx ::

feryz je izjavil:

Torej ni problem parkiranje, ampak denar.

Samo za parkiranje bi dal več, kot me stane mesečna za železnico. Saj to, da ne živim v Hotelu Slon je tudi problem denar.

sbawe64 ::

Zaradi vročine bo do sobote na odsekih prog omejena hitrost vlakov
https://www.rtvslo.si/slovenija/zaradi-...


Vsak izgovor je dober !
2020 is new 1984
Corona World order

Daniel ::

Bi gospod blagovoljili biti na potniškem vlaku, ko bo zapeljal čez zvite tračnice v krivini?

M.B. ::


[Izredno obvestilo, 15. 8. 2025 ob 15:30 - DOPOLNJENO ob 18.00]

Zaradi izrednega dogodka (tehnične težave tovornega vlaka) na postaji Črnotiče je zaprta proga. Za vlak IC 502 na relaciji Koper - Divača je organiziran nadomestni avtobusni prevoz.

Informacije glede nadaljnjih vlakov (IC 509 in RG 1604) še sledijo.

Za vlak MV 1247 bo organiziran nadomestni prevoz na relaciji Koper - Postojna.

Preverite lokacije postankov nadomestnega avtobusa na povezavi: Lokacije postajališč nadomestnih avtobusnih prevozov na posamezni železniški postaji.

Nadomestni avtobusi ustavljajo na vseh postajah in postajališčih, na katerih ustavljajo vlaki. Na omenjenih avtobusih ni mogoč prevoz oseb na invalidskih vozičkih. Prav tako ni mogoč prevoz koles in živali. Izjema so psi vodiči, psi pomočniki in službeni psi. Pri nadomestnih prevozih lahko nastajajo zamude, kar prosimo upoštevajte pri načrtovanju potovanja.

Potnikom se opravičujemo in prosimo za razumevanje.


En teden je od iztirjenja v Borovnici in Črnotiče?

Me pa res zanima kako to deluje? Zgodilo se je namreč ko je IC 502 iz kopra že bil na postaji. Torej ti si na vlaku, kupiš karto za kolo potem pa informacija da je nadomestni prevoz na katerega ne moreš dat kolesa. Kaj pol ti taxi plačajo al kaj?

Drugače pa moram jaz tudi pohvalit SŽ 4. avgusta sem šel s kolesom v Štore in zvečer nazaj grede so bili vsi vlaki brez zamude, sem moral prav display slikat.
Everyone started out as a newbie.
Sadly only a handful ever progress past that point.

enemon ::

M.B. je izjavil:


[Izredno obvestilo, 15. 8. 2025 ob 15:30 - DOPOLNJENO ob 18.00]

Zaradi izrednega dogodka (tehnične težave tovornega vlaka) na postaji Črnotiče je zaprta proga. Za vlak IC 502 na relaciji Koper - Divača je organiziran nadomestni avtobusni prevoz.

Informacije glede nadaljnjih vlakov (IC 509 in RG 1604) še sledijo.

Za vlak MV 1247 bo organiziran nadomestni prevoz na relaciji Koper - Postojna.

Preverite lokacije postankov nadomestnega avtobusa na povezavi: Lokacije postajališč nadomestnih avtobusnih prevozov na posamezni železniški postaji.

Nadomestni avtobusi ustavljajo na vseh postajah in postajališčih, na katerih ustavljajo vlaki. Na omenjenih avtobusih ni mogoč prevoz oseb na invalidskih vozičkih. Prav tako ni mogoč prevoz koles in živali. Izjema so psi vodiči, psi pomočniki in službeni psi. Pri nadomestnih prevozih lahko nastajajo zamude, kar prosimo upoštevajte pri načrtovanju potovanja.

Potnikom se opravičujemo in prosimo za razumevanje.


En teden je od iztirjenja v Borovnici in Črnotiče?

Me pa res zanima kako to deluje? Zgodilo se je namreč ko je IC 502 iz kopra že bil na postaji. Torej ti si na vlaku, kupiš karto za kolo potem pa informacija da je nadomestni prevoz na katerega ne moreš dat kolesa. Kaj pol ti taxi plačajo al kaj?


Kaj ti bo vlak, če imaš kolo? Se zapelješ lepo s kolesom naprej, baje da si itak hitrejši kot vlak lahko. :)
««
11 / 11
»
»»


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

Posodobitev železniškega prometa (strani: 1 2 3 4 )

Oddelek: Loža
16325179 (16737) Lonsarg
»

Modernizacija železniškega potniškega prometa (strani: 1 2 )

Oddelek: Na cesti
658335 (6735) Conini
»

Spletna prodaja vozovnic za vlak leto dni pozneje (strani: 1 2 3 )

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
10928759 (23256) 111111111111
»

SŽ omogočil nakup vozovnic po spletu (strani: 1 2 )

Oddelek: Loža
7215214 (12911) aborko
»

SŽ - 5 ur na vlaku od MB do KP? (strani: 1 2 3 )

Oddelek: Loža
12639396 (33469) DuleKrtola

Več podobnih tem