» »

blodnja 01. za fizike.

blodnja 01. za fizike.

miranpozar ::

Ura je rana, vikend je in torej sem prišel domov v rahlo "altered state of mind"
načinu. In sem nekako razmišljal o tem in onem pa mi očitno ni jasno nekaj povsem preprostega...
Kolega namreč pravi, da če letiš z letalom iz vzhoda proti vzhodu porabiš več časa (oziroma manj, se ne spomnem točno), kot če letiš v nasprotno smer.
Naprimer iz LJ direktno v NY porabiš 9 ur, v kontra smer pa 11. Mah? Malo čudno se mi zdi, ampak nikoli se nisem o tem spraševal in mogoče je to celo res, kdove.
Če je to res, zakaj je razlika?
thnx.

Miran Požar, Portorož, www.miranpozar.com

Thomas ::

Daleč največji faktor je veter. Tako da nikakor ni nujno, da letiš v eno smer nujno dlje kot v drugo, pač pa se lahko to večkrat obrne. Vendar v resnici na severni polobli pihajo vetrovi predvsem na vzhod - zato boš iz Amerike prišel hitreje kot v Ameriko. Na južnem koncu pa ravno obratno.

Toda zakaj pihajo tako?

Zrak na ekvatorju se pod vplivom Sonca segreje in razpne (tudi) na sever in na jug. Od tod pihanje vetra v smer severa. Toda ker se Zemlja vrti in ker je na ekvatorju bolj debela, se tamkajšnji zrak s hitrostjo cca 1666 km/h vrti z njo vred proti vzhodu. Ko pa pride nekoliko proti severu, kjer se Zemlja vrti samo še s hitrostjo recimo 1500 km/h proti vzhodu, se ta zrak ne ustavi čisto takoj - ampak ga zanaša proti vzhodu še naprej.

Od tod pretežno pihanje na vzhod. Tudi valjenje toplih voda v ocenih proti severu zanaša na vzhod. In obratno.

To je tako imenovan Coriolisov pojav.

Je pa še en faktorček. O te pa zvečer.
Man muss immer generalisieren - Carl Jacobi

Marjan ::

Coriolis-ov efekt je zelo opazen na železnici, ki je speljana od J do S Francije (al tam nekje).

Konstantno se leva tirnica (na zahodni strani) bolj obrablja kot desna.

Zdej Aggressor bi reku, da je to bioenergija (joke :P).
Stvar je pa čisto preprosta - Zemlja se vrti od zahoda proti vzhodu, zato je vlak vedno malo nagnjen proti zahodu - ne glede na to ali se pelje od S proti J ali obratno. Zato je obremenitev na zahodno tirnico večja kot na vzhodno. Iz tega sledi večja obraba.


Glede potavanja z letalom Z - V je pa poleg vetrov kot je Thomas napisal tukaj velik faktor zopet vrtenje Zemlje. Ko se peljemo z letalom se seveda Zemlja pod nami vrti. Tko da je samo odvisno od tega kam se peljemo z-v ali v-z. V vožnji v-z bomo na cilj prišli prej kot z-v.

Ja tako je.
Eni še vedno pozabljajo, da je Zemlja okrogla in da se vrti!
:\


(Kater faktorček si pa ti mislu Thomas?)

Thomas ::

Ja na tale faktorček sem mislil! Zemlja je pač pospešeno gibljiv sistem. Zaradi njenega vrtenja spreminjamo predmeti na njeni površini smer gibanja non stop.

Včasih se to lepo vidi. Tvoj primer vlaka racimo. Ali pa pristajanje in vzletanje letal.

Le da tam ti efekti zakriti v bolj očitnih vplivih vetra.

Podobno kot streljanje z dalekometnimi topovi.


Vrzimo kamen navpično v zrak. Padel bo nazaj.

Toda bolj proti vzhodu - ali bolj proti zahodu?

Ni kej - Zemlja se res vrti.

:)
Man muss immer generalisieren - Carl Jacobi

miranpozar ::

O tem kamnu...
1. če bi hipotetično zanemarili zračni upor in veter in bi vrgli kamen zelo visoko (seveda popolnoma navpično), bi on padel bolj zahodno ali ne, torej?
2. v resničnem svetu je on ujetnik zračnega toku, ki se vrti z zemljo?
Isto velja za letalo... če ne bi bilo zračnega upora in vetrov, bi na dolgo razdaljo bila razlika v smereh opazna?

Še ena... ste opazili v kuhinjskem umivalniku, da se vodni vrtinec, ko voda odteka vrti vedno in povsod samo v eno smer (urini kazalci)? Mah?

Miran Požar, Portorož, www.miranpozar.com

Tjulenj ::

jah zdej teli primeri niso lih pravilni kolikor se jaz spomnim fizike (bolj malo pa vseeno)
primer kamna. saj preden ga vrzemo se prav tako vrti z zemljo. in ce gledas s stalisca zemlje nima nobene predhodne hitrosti, zemlja se pa vrti s konstantno hitrostjo, torej bo kamen padel nazaj tocno na betico tistemu ki ga bo vrgel (ce zanemarimo vetrove in podobno saro).
tudi tista s tirnicami ne vem ce je razlog ravno coriolisova sila, ker le ta deluje na predmete ki se gibljejo proti severu, tako da jih odkloni proti vzhodu. in obratno (jug - zahod). torej bi se tirnice lahko neenakomerno obrabile samo ce bi vlak vedno vozil samo v eno smer.
lahko pa da se motim :D

Thomas ::

miranpozar

ad 1. JA - padel bi zahodno, če bi ga vrgli navzgor. Padel bi vzhodno, če bi ga spustili s stolpa.

ad 2. Ni toliko "ujetnik ozračja", kot "inercialnega sistema Zemlje". No, ne čisto, ker Zemlja je vsak trenutek malo drugje, kot tisti inercialni sistem. Odtod sila.

ad 3. Ja, razlika bi bila kar opazna. Najbolj pri poletu tečaj - ekvator. V brezveterju kaka tona goriva za potniško letalo.


Tjulenj

Če bi ga vrgel navpično visoko ... zelo visoko - svetlobno leto naprimer - bi padel nazaj na isto mesto?

Bi misliš krožil nad vrtečo se Zemljo s tisočkratno svetlobno hitrostjo?

No ja - samo ti si pameten - in boš iz tega razumu, da ne more biti tako.

:)
Man muss immer generalisieren - Carl Jacobi

Tjulenj ::

Thomas: a ves da nisem preprican :D ce seveda zanemarimo vse ostale dejavnike, in se osredotocimo na coriolisovo silo, bi rekel da v tem primeru ne vpliva na kamen. zelo poenostavljen primer - v vlaku spustis kamen na tla. pade navpicno navzdol, kljub temu da se vlak giblje. za zunanjega opazovalca temu ni tako. isto je pa s kamnom, saj je kamen kar lepo prilagojen zemlji, in v zemljinem sistemu nima nobene hitrosti (zacetne), od zunaj gledano pa enako kot zemlja. torej bi moral pri navpicnem metu v idealnih pogojih pasti direktno nazaj na isto mesto.
se motim? :)

Thomas ::

Motis se.

Kamen "ima s sabo" vse Zemljino enakomerno premočrtno gibanje. Ne glede na hitrost in smer.

Toda NE rotacije - ki je pospešeno gibanje. Kamen vržen navpično v zrak "odnese" s sabo samo toliko vodoravne komponente hitrosti priti vzhodu, kot je na tisti Zemljini točki je.

Zato začne v večjih višinah zaostajati, saj od nikoder ne dobi vodoravnega pospeška, da bi po daljši poti še dohiteval točko na tleh.

Ja?
Man muss immer generalisieren - Carl Jacobi

Tjulenj ::

ja
my mistake :) ampak da mam vsaj nekej prov: razlog ni coriolisova sila :D

btw kaj pa je s tistim vlakom?

Marjan ::

Z vlakom je tako kot sem rekel.

In ni važno ali se vlak fura od J proti S ali obratno. Vedno se bolj obrabi "zahodna" tirnica!

In to JE Coriolius-ov efekt.

Stvar je jasna kot beli dan. Predstavljaj si Zemljo, ki se vrti in na njej vlak, ki se fura. Pa ti bo vse jasno. Vsaj moral bi ti bit.

:D:\

Jeronimo ::

Zanimivo razglabljanje.

Katera stran tirnic je obrabljena na Transibirski železnici ki se rasprostira iz V - Z ?
Odg: - Obe.
:D
JURIŠ !!!
Preko vode do slobode!

Boeing ::

miranpozar: samo na severni polobli, na južni pa ravno obratno !
točno na ekvatorju pa vrtinca ni. probajte :D
Ko segaš po zvezdah ne skrbi, če kakšno zgrešiš... Morebiti ujameš Luno...
R50e AS355n, T-Rex600FBL, T-Rex500FBL, T-Rex450FBL, Futura + JetCat 200SX


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

Uganka (strani: 1 2 )

Oddelek: Loža
7913906 (12409) Okapi
»

Vpliv vrtenja Zemlje na tek

Oddelek: Loža
81792 (1317) guest #44
»

hitrost aviona

Oddelek: Loža
83846 (3593) Stepni Volk
»

Ustavitev zemlje!?

Oddelek: Loža
472814 (2093) .:joco:.
»

Matematični lešnik

Oddelek: Loža
433071 (2581) sketch

Več podobnih tem