Slo-Tech - Bili so časi, ko so se igre za Spectrum po širni Sloveniji kopirale po radijskih valovih. Radio Študent je predvajal hreščanje, piskanje in cviljenje, kar smo posneli na kaseto in nekaj ur pozneje igrali igro. Teh časov že dolgo ni več, a na sprehod po preteklosti se lahko podamo jutri. Radio Študent, ki ta teden obeležuje 55-letnico delovanja, bo pred mikrofon povabil dva člana legendarne Softverske redakcije.
Jutri ob 20.30 bosta gosta Žiga Turk, ki ga poznamo kot soustanovitelja revija Moj Mikro. Kot eden izmed pionirjev spleta v Sloveniji je napisal Virtual Shareware Library in Wodo. Skupaj z drugim gosto, Matevžem Kmetom, je napisal tudi znameniti Kontrabant, kultno slovensko tekstovno avanturo, ter njegovo naslednico. Pogovor bo potekal v Računalniškem muzeju do pol desete ure.
Sledil pa bo nostalgični prenos igre Kontrabant 2 po radijskih valovih na frekvenci 89,3 MHz, ki se bo začel okrog 21.30. Kdor ima še delujočega Spectruma ZX, pa bo lahko igro potem tudi preizkusil. Kdor ga nima, lahko to stori v Računalniškem muzeju ali na spletu.
Novice » Znanost in tehnologija » Radio Študent in Računalniški muzej: Spectrum ZX, Kontrabant in ostala poglavja iz zgodovine v sredo ob 20.30
Miki N ::
Pa saj je bilo vse legalno. Nekdo je dvakrat dnevno pozabil kaseto v kasetarju, tehnik jo je pa predvajal - preden je opazil pomoto je folk že snmel dol špil. Nobenega gusarstva ni bilo.
brbr21 ::
Res NI bilo demokracije! Danes bi jih tožili zaradi resne odkrite diskriminacije. C64 team smo bili neupravičeno grobo, da ne napišem, podlo zapostavljeni!!
Bo Žiga tudi kaj na to temo?
Bo Žiga tudi kaj na to temo?
Barbarpapa2 ::
Dobro jutro
Klinc, kaj si pa komodorjevci niste svojega Žige naredili ....
Ajde, delat se spravite...
Jože
Res NI bilo demokracije! Danes bi jih tožili zaradi resne odkrite diskriminacije. C64 team smo bili neupravičeno grobo, da ne napišem, podlo zapostavljeni!!
Bo Žiga tudi kaj na to temo?
Klinc, kaj si pa komodorjevci niste svojega Žige naredili ....
Ajde, delat se spravite...
Jože
MIHAc27 ::
Se mi zdi, da so bile takrat še igre, ki so se prodajale kot cele pogosto demo. Te pa se lahko širi (če se le ne zahteva plačila za to). Malo več si računal za kaseto, pa je bilo :D
C64-jevci smo bili pa vsaj bolj družabni. Na vasi smo C64 imeli ene štirje... potem smo se pa enkrat pri enem dobil, drugič pri drugem. Največji frajer je imel pa še disketnik.
C64-jevci smo bili pa vsaj bolj družabni. Na vasi smo C64 imeli ene štirje... potem smo se pa enkrat pri enem dobil, drugič pri drugem. Največji frajer je imel pa še disketnik.
eEdbM ::
paradajzos je izjavil:
C64 je bil prvi fake news. V resnici je bilo uporabniku na voljo samo 38 kb.
Če se ne motim, si lahko preklopil med 'bankami pomnilnika' preko stikala na lokaciji $01
c3p0 ::
Mislim, da je 38kB bilo na voljo za Basic. So pa C64 igre izgledale precej boljše od ZX, bil je tudi precej bolj pogost računalnik v naših krajih. Potem je pa tako prišla Amiga in si gledal navzdol na 8-bit revčke.
eEdbM ::
Ja, tako nekako, 38kB je bilo na voljo za basic kodo in spremenljivke ($9FFF-$0800 = $97FF => #38911/1024 = 37,999kB - tu nekje)
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: eEdbM ()
Barbarpapa2 ::
Pozdrav.
Drži, da so igre na C64 zgledale in delovale bolje, kot na ZX Spectrumu, ste imeli na voljo "pospešeno" grafiko (strojna podpora "sprite"-om (ali "škratom", kot se jih je poskušalo sloveniti...) - VIC II čip in pa SID čip za zvok, ubogi Spectrum vsega tega ni imel. C64 je že bil zasnovan z igrami v mislih, je bil nekako logično nadaljevanje VIC 20 računalnika.
Če pa si hotel na C64 v basicu narisati kako črto ali krog na ekran, ali pa kakšno muziko zaigrati, pa je C64 bil kar hitro pri kraju. Ali si se naučil kup specifike in veselo PEEK-al in POKE-al, ali pa si kupil Simon's basic modul... kar se "out of the box" programiranja v basicu tiče, smo bili spektrumaši (vsaj tu), na boljšem...
Če je "še pomnite, tovariši" tema, se koj zraven ...
Jože
Mislim, da je 38kB bilo na voljo za Basic. So pa C64 igre izgledale precej boljše od ZX, bil je tudi precej bolj pogost računalnik v naših krajih. Potem je pa tako prišla Amiga in si gledal navzdol na 8-bit revčke.
Drži, da so igre na C64 zgledale in delovale bolje, kot na ZX Spectrumu, ste imeli na voljo "pospešeno" grafiko (strojna podpora "sprite"-om (ali "škratom", kot se jih je poskušalo sloveniti...) - VIC II čip in pa SID čip za zvok, ubogi Spectrum vsega tega ni imel. C64 je že bil zasnovan z igrami v mislih, je bil nekako logično nadaljevanje VIC 20 računalnika.
Če pa si hotel na C64 v basicu narisati kako črto ali krog na ekran, ali pa kakšno muziko zaigrati, pa je C64 bil kar hitro pri kraju. Ali si se naučil kup specifike in veselo PEEK-al in POKE-al, ali pa si kupil Simon's basic modul... kar se "out of the box" programiranja v basicu tiče, smo bili spektrumaši (vsaj tu), na boljšem...
Če je "še pomnite, tovariši" tema, se koj zraven ...
Jože
c3p0 ::
Yep, ZX basic je bil OOTB precej boljši. Sam sem iz ZX po okvari prešaltal na C64, tam pa mrzlično iskal grafične funkcije in jih nisem našel. Je komaj Simon's modul pokril težavo.
feryz ::
Matr, to so bili cajti.
Najprej, kako do gasterbajterja, da ti bo spectruma prešvercal v Slovenijo!? Iskali smo nekoga, ki je znal nemško, da je poklical soseda od gasterbajterja gor, sosed je šel do njega, on je poklical nazaj, potem si mu razlagal, kaj sploh to je ... in na koncu je vendar pripeljal v Slo.
Drugi tukaj so imeli tiste aparate, saj veste bat and ball, črno bele, kjer si odbijal žogo.
Mi pa, frajerji, spectruma, woooow.
Najbolj hecno je bilo, da si zraven njega dobil samo, pazi ti to, bat and ball, Thro the wall. Ok, barve, kockice ... ali ipak, isto sranje, drugo pakovanje.
In potem se je začel lov za somučeniki, kasetami, presnemavanji... Vsakič ko si kaseto presnel je bila slabša kopija, na koncu se ni dalo več prebrati tega v zx-a.
Potem pa šraufencigarji in štelanje glav.
Na koncu digitalno kopiranje. Fast copy in te fore.
Je pa res fascinantno, kaj so programerji - pirati takrat spravili v par vrstic kode. Kapo dol.
Najprej, kako do gasterbajterja, da ti bo spectruma prešvercal v Slovenijo!? Iskali smo nekoga, ki je znal nemško, da je poklical soseda od gasterbajterja gor, sosed je šel do njega, on je poklical nazaj, potem si mu razlagal, kaj sploh to je ... in na koncu je vendar pripeljal v Slo.
Drugi tukaj so imeli tiste aparate, saj veste bat and ball, črno bele, kjer si odbijal žogo.
Mi pa, frajerji, spectruma, woooow.
Najbolj hecno je bilo, da si zraven njega dobil samo, pazi ti to, bat and ball, Thro the wall. Ok, barve, kockice ... ali ipak, isto sranje, drugo pakovanje.
In potem se je začel lov za somučeniki, kasetami, presnemavanji... Vsakič ko si kaseto presnel je bila slabša kopija, na koncu se ni dalo več prebrati tega v zx-a.
Potem pa šraufencigarji in štelanje glav.
Na koncu digitalno kopiranje. Fast copy in te fore.
Je pa res fascinantno, kaj so programerji - pirati takrat spravili v par vrstic kode. Kapo dol.
brbr21 ::
paradajzos je izjavil:
C64 je bil prvi fake news. V resnici je bilo uporabniku na voljo samo 38 kb.
Not so fast.... je tudi Sir Clive rad povedal stvari zavite v zelo debel celofan. 48k Spectrum je prvih 16k primarno uporabljal za ULA (display, sound, periferija) in šele od tam naprej je bil res prosti RAM, kar prevedeno pomeni 48-16k. Sicer si lahko uporabljal tudi ta del (ne direkt skozi BASIC), vendar je imel nižjo prioriteto in precej možnosti za sesutje. Bolj podrobno pa lahko pove kak HC spektrumaš. Sem iz nasprotnega tabora. :)
fikus_ ::
Potem pa šraufencigarji in štelanje glav.
ta zmaga, pa še resnična je
Šraufnciger je bil obvezna oprema, dodatni živci pa opcija (ko si po nekaj min igrco skoraj naložil in je javilo napako)..
Učite se iz preteklosti, živite v sedanjosti in razmišljajte o prihodnosti.
kuglvinkl ::
Kaj si v resnici naredil s tem? Nastelak glavo, ampak kaj to pomeni?
Your focus determines your reallity
nejc_nejc ::
fikus_ ::
Kaj si v resnici naredil s tem? Nastelak glavo, ampak kaj to pomeni?
Naštelal glavo. Ko si iskal žačetek igre na kaseti, si previjal trak naprej in nazaj, zato se je pri manj kvalitetnih kasetah trak navijal na eno in/ali drugo stran, posledično glava ni pokrila celo širino zapisa na traku in je javilo napako oz. ni se dalo naložiti programa/igre s kasete.
Občasno je bilo tudi potrebno kaseto do konca previti iz ena strani na drugo stran, da je bil trak navit čimbolj enakomerno.
Kaseta
Učite se iz preteklosti, živite v sedanjosti in razmišljajte o prihodnosti.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: fikus_ ()
MIHAc27 ::
Kaj si v resnici naredil s tem? Nastelak glavo, ampak kaj to pomeni?
Ne vem, če bom čisto prav povedal ampak... zapis na traku je imel več niti. Z nastavitvijo glave si pa nastavljal, kje točno bere, da je prebralo prav podatke. Ker če je prebiral napačne so bili seveda ukazi napačni in program ni delal.
fikus_ ::
Mono kaseta je imela dve sledi zapisa, vsak za eno stran predvajanja glasbe, stereo pa štiri sledi zapisa. Širina traku (po spominu) okrog 5 mm.
Cassette tape @ Wikipedia
Cassette tape @ Wikipedia
Učite se iz preteklosti, živite v sedanjosti in razmišljajte o prihodnosti.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: fikus_ ()
nejc_nejc ::
Problem, je bil, da je nekdo začel s tem "štelanjem" in nato zadevo tudi posnel na to nastavitev.
Seveda drug kasetnik ni bil enako nastavljen in evola inflacija nastavitev....
Ne vem kako točnost so imele tovarniške nastavitve na novih produktih in kakšna je bila usklajenost.
Tudi vrtenje s šraufencigerjom nas mulcev je pa itak bilo mikroskopsko natančno.
Seveda drug kasetnik ni bil enako nastavljen in evola inflacija nastavitev....
Ne vem kako točnost so imele tovarniške nastavitve na novih produktih in kakšna je bila usklajenost.
Tudi vrtenje s šraufencigerjom nas mulcev je pa itak bilo mikroskopsko natančno.
MIHAc27 ::
Evo en primerek....
Ja sedaj se spomnim, nastavitve glave med snemanjem so bile problem.. pol pa 1 kaseta dela na 1 način, druga na drug....
Irbis ::
paradajzos je izjavil:
C64 je bil prvi fake news. V resnici je bilo uporabniku na voljo samo 38 kb.
Not so fast.... je tudi Sir Clive rad povedal stvari zavite v zelo debel celofan. 48k Spectrum je prvih 16k primarno uporabljal za ULA (display, sound, periferija) in šele od tam naprej je bil res prosti RAM, kar prevedeno pomeni 48-16k. Sicer si lahko uporabljal tudi ta del (ne direkt skozi BASIC), vendar je imel nižjo prioriteto in precej možnosti za sesutje. Bolj podrobno pa lahko pove kak HC spektrumaš. Sem iz nasprotnega tabora. :)
Ni bilo tako hudo, ker je obstajal tudi ZX Spectrum, ki je imel samo 16 kB pomnilnika, pa so stvari čisto lepo delale.
Ekran je bil 8 kB, potem so bili pa še atributi za ekran (barve) in sistemske spremenljivke, kar je bilo 1227 bajtov, slabih 7 kB je pa ostalo za program. Pri 48 kB pa si imel torej 39 kB za program.
Je pa res pri prvih 16 kB tudi izrisovanje ekrana lahko malo upočasnilo dostop do pomnilnika, tako da pri kakšnih res časovno kritičnih trikih (npr. risanje v okvir okoli slike) je pa bilo tudi to pomembno, ko si moral preklop barve okvirja preklapljati sinhronizirano z izpisovanjem slike na TV.
http://www.breakintoprogram.co.uk/hardw...
c3p0 ::
Glavo si moral štelat tudi zaradi "turbo250" in derivativov. Namreč, ta je podatke skompresiral, da si seveda dobil čim več špilov na en medij in je kaseta zato bila bolj občutljiva. Original kasete so bile brez kompresije in so delovale OOTB.
Pa tudi pirati so se znašli in snemali na razne stare kasete, se spomnim, da sem eno kompilacijo dobil na kaseti "Čajkovski".
Pa tudi pirati so se znašli in snemali na razne stare kasete, se spomnim, da sem eno kompilacijo dobil na kaseti "Čajkovski".
bbf ::
starfotr ::
Ne razumem kaj jim je, da vabijo Ž. T. Ok, v tistih časih je še nekaj pomenil. Potem je pa žal šel v cvet.
Barbarpapa2 ::
Pozdrav
To bo "še pomnite, tovariši" (ali pa "a se spominjate, gospodje" - kakor vam drago) tema. Lepo piše "...in ostala poglavja iz zgodovine" v naslovu topica. in Žiga Turk je takrat zelo sooblikoval računalniško sceno, ne glede na to, kam se je potem odnesel...
Starfotr, tisti, ki prvoosebno v tej temi pišemo, že vsi (s tabo vred) prelestno cvetimo...
Jože
Ne razumem kaj jim je, da vabijo Ž. T. Ok, v tistih časih je še nekaj pomenil. Potem je pa žal šel v cvet.
To bo "še pomnite, tovariši" (ali pa "a se spominjate, gospodje" - kakor vam drago) tema. Lepo piše "...in ostala poglavja iz zgodovine" v naslovu topica. in Žiga Turk je takrat zelo sooblikoval računalniško sceno, ne glede na to, kam se je potem odnesel...
Starfotr, tisti, ki prvoosebno v tej temi pišemo, že vsi (s tabo vred) prelestno cvetimo...
Jože
IMBB ::
pegasus ::
POKE 23641,194
RUN
... še vedno nimam dobre razlage, kako se iz tega zgodi to, kar se.
Delujejo tudi druge vrednosti (z drugimi efekti), 197 vem da je še zanimiv, pa še ene par nad 200.
Anyone?
RUN
... še vedno nimam dobre razlage, kako se iz tega zgodi to, kar se.
Delujejo tudi druge vrednosti (z drugimi efekti), 197 vem da je še zanimiv, pa še ene par nad 200.
Anyone?
c3p0 ::
..Namreč, ta je podatke skompresiral, da si seveda dobil čim več špilov na en medij in je kaseta zato bila bolj občutljiva. Original kasete so bile brez kompresije in so delovale OOTB.
...
Ne, samo speed up je bil. Nič kompresije.
No ja, če gledaš da je več podatkov spravil na isto dolžino traku, je šlo za kompresijo :)
Jure14 ::
Smo v OŠ imeli računalniški krožek, pa ZX-e.
LET A=10
GOTO 20
In smo napisali program za "povečevanje" črk. Pač pogleda, če je pixel prižgan, in če je, nariše nekam na zaslon malo večji "pixel".
In hitrost je bila taka, da si lahko gledal to "risanje".
In potem je učitelj nekje stauhal en prevajalnik za pascal. In napisal isto zadevo in jo prevedel.
In kar nismo mogli verjet, da je isto zadevo računlnaik naredil "v trenutku".
Doma pa C64.
Sem mami "zaplenil" šteufenciger od šivalnega stroja, za glavo na kasetniku šraufat. Pa 60-minutne CrO2 kasete, pa na drobno napisan seznam iger, od katerega obrata kasete naprej je kakšna.
Pa antenski kabel na televiziji je bil čisto razmajan od ven-not-ven-not.
LET A=10
GOTO 20
In smo napisali program za "povečevanje" črk. Pač pogleda, če je pixel prižgan, in če je, nariše nekam na zaslon malo večji "pixel".
In hitrost je bila taka, da si lahko gledal to "risanje".
In potem je učitelj nekje stauhal en prevajalnik za pascal. In napisal isto zadevo in jo prevedel.
In kar nismo mogli verjet, da je isto zadevo računlnaik naredil "v trenutku".
Doma pa C64.
Sem mami "zaplenil" šteufenciger od šivalnega stroja, za glavo na kasetniku šraufat. Pa 60-minutne CrO2 kasete, pa na drobno napisan seznam iger, od katerega obrata kasete naprej je kakšna.
Pa antenski kabel na televiziji je bil čisto razmajan od ven-not-ven-not.
c3p0 ::
Pa z babicami in dedki si se še moral bost, ali računalnik uničuje TV ali ne, ker soseda je zatrdila, da ga.
Jure14 ::
Pa joysticki s polomljenimi-zalotanimi kontakt jezički.
Pa parkrat je skurilo malo varovalko v trafotu, enkrat pa ta veliko v računalniku. In jasno takšne ni za dobit.
Pa parkrat je skurilo malo varovalko v trafotu, enkrat pa ta veliko v računalniku. In jasno takšne ni za dobit.
raceboy ::
Evo en primerek....
Ja sedaj se spomnim, nastavitve glave med snemanjem so bile problem.. pol pa 1 kaseta dela na 1 način, druga na drug....
toco ja... to sem imel na c64 za stelanje glave..sam vem da sem imel nek "turbo" modul za to...pa se za nekaj drugih zadev. ce e prov spomnem, da ne bom ustrelil mimo je bil se nek "bootloader" gor da si igro direkno zalavfal s kasete in ni bilo potrebno neki prej zalaufat na kaseti :) ne me zdej kritizirat je ze dolgo nazaj :)
c3p0 ::
Cartridge, npr. Action Replay. Je imel tipko za reset, disassembler, turbo in še par goodies.
S tem si lahko igro tudi freeznil in jo posnel, kot neke vrste save state. Na tak način sem npr. igral Elite cele mesece.
S tem si lahko igro tudi freeznil in jo posnel, kot neke vrste save state. Na tak način sem npr. igral Elite cele mesece.
raceboy ::
ja res je bla tipka za reset. da ni bilo potrebno celega c64 off on. si sam stisnu in si bi na ready, ce se prav spomnem. sem pa pozabil, kako sem prisel do funkcij tega modula :)
brbr21 ::
Najprej si naložil program Turbo tape (pri C=64) in potem še igrico/program posnet v turbo načinu. Tu je bila šele pomembna pravilna nastavitev glave. Pri glavah se nastavlja kot glave glede na sam trak, ki je seveda pri vsakem kasetofonu malo drugačen. Pa palčke za ušesa in alkohol za čiščenje!!! LOAD "" in upanje, da ne dobiš napisa LOAD ERROR
Reset tipko si sam zmontiral. Na plati sta bila pina in kontakt med njima je pomenil reset. Zaslon je skočil skupaj,se resetiral in READY()
Reset tipko si sam zmontiral. Na plati sta bila pina in kontakt med njima je pomenil reset. Zaslon je skočil skupaj,se resetiral in READY()
raceboy ::
Najprej si naložil program Turbo tape (pri C=64) in potem še igrico/program posnet v turbo načinu. Tu je bila šele pomembna pravilna nastavitev glave. Pri glavah se nastavlja kot glave glede na sam trak, ki je seveda pri vsakem kasetofonu malo drugačen. Pa palčke za ušesa in alkohol za čiščenje!!! LOAD "" in upanje, da ne dobiš napisa LOAD ERROR
Reset tipko si sam zmontiral. Na plati sta bila pina in kontakt med njima je pomenil reset. Zaslon je skočil skupaj,se resetiral in READY()
ja verjetno je bilo res tako :) res sem pozabil palcke ja :) in imas prav... tista tipka za reset je bla home made... sam takrat so mi tako starsi kupli in nisem imel pojma.
takrat sem bil star 10 11 let...nism se glih zastopu vsega. sem se pa navadu in sem zdaj IT :)
Zgodovina sprememb…
- spremenil: raceboy ()
WizzardOfOZ ::
Potem pa šraufencigarji in štelanje glav.
ta zmaga, pa še resnična je
Šraufnciger je bil obvezna oprema, dodatni živci pa opcija (ko si po nekaj min igrco skoraj naložil in je javilo napako)..
Pa šestkoten svinčnik za previjat kaseto.
Milčinski je napisal butalce kot prispodobo in ne kot priročnik!!!
Svuda u svijetu ima budala ali je izgleda kod nas centrala!!!
Svuda u svijetu ima budala ali je izgleda kod nas centrala!!!
z00s ::
Uf, kakšni spominski roller coaster je tole zbudilo :) Js tudi c64 team, čakanje 100 let na igro, ki je potem delala 1x na 10 poskusov :) Imel sem pa nek nogomet pa spomnim se enega dvokrilnega letala, ki je metalo neke bombe nekam - gugl pravi, da je bil to Blue Max. Huh, nujno moram prašat tastaro, če ima kje na podstrehi kje kakšen kotiček, ki se ga zadnjih 35 let ni dotikala :)
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | Radio Študent in Računalniški muzej: Spectrum ZX, Kontrabant in ostala poglavja iz zg (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 7684 (1949) | eEdbM |
» | "Slonček" (strani: 1 2 )Oddelek: Omrežja in internet | 6359 (3964) | mtosev |
» | Google Tone omogoča glasno pogovarjanje brskalnikovOddelek: Novice / Omrežja / internet | 12862 (8102) | Yohan del Sud |
» | Piratstvo v Sloveniji - nekoč (strani: 1 2 )Oddelek: Loža | 16634 (13165) | ZaphodBB |
» | Sinclair ZX Spectrum (strani: 1 2 3 )Oddelek: Pomoč in nasveti | 8345 (6837) | bosto |