»

Čas, ki ga otroci prebijejo pred zasloni, sam zase bržkone nima neposredne zveze z duševnimi boleznimi in motnjami

Technology Review - Serija novih študij, ki so prečesale doslej izvedene raziskave vpliva digitalne tehnologije na duševno zdravje otrok, je pokazala, da krivde za morebitne bolezni in motnje ni mogoče zanesljivo naprtiti povečanju časa, ki ga mladina danes nameni gledanju v zaslone.

Radi se norčujemo iz mularije, ki zasanjano zre v svoje telefone, digitalne naprave pa so po videoigrah, težkometalni glasbi in pohujšljivi literaturi postale nova zloglasna reč, nad katero starši vijejo roke. Zdravstvene organizacije, kot je WHO, so v zadnjem času izdale smernice, ki svetujejo omejitev časa, ki ga otroci in mladina prebijejo za zasloni, toda strokovnjaki ob tem vse bolj opozarjajo, da ta dejavnik sam zase ne more biti merilo za vpliv, ki ga ima moderna elektronika na človeka.

Tri študije so se ob koncu leta lotile meta-analiz doslej zbranih podatkov in njihov enotni sklep je, da časa, prebitega pred zasloni, ne moremo z gotovostjo neposredno povezati s pojavnostjo depresije, anksioznosti,...

44 komentarjev

Ne videoigre, družbena omrežja povezana z depresijo pri mladostnikih

Slo-Tech - Da uporaba družbenih omrežij negativno vpliva na razpoloženje in duševno zdravje nasploh, smo že večkrat pisali. Nekoliko spornejši je vpliv videoiger na kognitivno kondicijo mladih in morebitna povezava z agresivnim ali drugače družbeno nezaželenim vedenjem, saj nekatere raziskave povezave niso odkrile, čeprav je pretiravanje škodljivo in znak bolezni. V raziskavi, ki je proučevala oba dejavnika, so kanadski znanstveniki odkrili, da videoigre same po sebi niso povezane z depresijo v mladih, so pa z njo močno povezana družbena omrežja. Rezultati so objavljeni v JAMA Pediatrics.

V raziskavo je bilo vključenih 3826 mladostnikov, pri katerih so proučevali povezave med časom, ki ga preživijo pred zasloni (screen time), in simptomi depresije. Sodelovalo...

43 komentarjev

Kdor jé predelano hrano, hitreje umre

Slo-Tech - Pogosto slišimo priporočilo, da (zelo) predelane hrane ni priporočljivo jesti, ker da škoduje zdravju, čeprav konkretni razlogi, zakaj bi bila predelana hrana z enakimi sestavinami (čips je seveda manj zdrav od paprike) bolj nevarna kakor nepredelana, ostajajo izmuzljivi. Obstajajo različne študije, ki povezujejo uživanje predelane hrane z višjo pojavnostjo debelosti, povišanega krvnega tlaka, raka in drugih bolezni. Raziskovalci s pariške Sorbone so raziskovali, kako zelo škodljiva je predelana hrana, in odkrili, da v resnici skrajšuje življenje. Spremljali so prehranjevalni in življenjski slog več kot 44.000 Francozov, ki so bili na začetku raziskave stari povprečno 58 let. Osem let pozneje sta med sodelujočimi 602 človeka manj, večinoma pa so...

137 komentarjev

Raziskava: dolgotrajna uporaba pametnih telefonov in tablic pri otrocih povzroča spremembe možganov

Slo-Tech - V ZDA poteka obsežna longitudinalna študija, v kateri bo sodelovalo 11.874 otrok, ki so trenutno stari 9 in 10 let, med njimi kar 2.100 dvojčkov ali trojčkov. Študija ABCD (Adolescent Brain Cognitive Development) bo skozi celotno njihovo odraščanje spremljala razvoj možganov in življenje teh otrok. Analizirali bodo vplive okoljskih, družbenih, genetskih in drugih bioloških faktorjev na možgane in kognitivni razvoj otrok. Študij bodo izvajali v 21 mestih v ZDA in bo vključevala tudi različne tehnike slikanja možganov, hkrati pa bodo beležili tudi vse naštete faktorje. Podatke bodo sproti objavljali, da bodo lahko tudi drugi znanstveniki analizirali podatke in iskali dodatne korelacije.

Te dni se je končalo izbiranje...

37 komentarjev

Čezmerno igranje računalniških iger postalo duševna motnja

Slo-Tech - Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) je danes izdala 11. verzijo razvrstitve bolezni ICD (International Classification of Disease), na kateri se je v skladu z lanskim osnutkom znašla tudi motnja prekomernega igranja (gaming disorder). Sodi v tako imenovano skupino motenj zaradi zasvojljivega obnašanja (addictive behaviours), kamor sodi tudi prekomerno igranje iger na srečo.

Nova motnja je definirana kot "oslabljen nadzor nad igranjem, povečano dajanje prednosti igranju iger pred ostalimi aktivnostmi v obsegu, da ima prioriteto nad ostalimi interesi in dnevnimi opravki, in nadaljevanje ali stopnjevanje početja kljub pojavu negativnih posledic". Da bi diagnosticirali to motnjo, mora biti vedenjski vzorec dovolj izrazit, da se odrazi v znatnem poslabšanju...

100 komentarjev

WHO prekomerno igranje iger dodaja na seznam duševnih motenj

Slo-Tech - Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) bo prihodnje leto prekomerno igranje videoiger (excessive gaming) uvrstila na seznam duševnih motenj, kaže osnutek 11. razvrstitve bolezni (ICD). To pomeni, da bodo prihodnje leto igralci iger, ki imajo zaradi svojega početja težave v resničnem življenju, diagnosticirani s to duševno motnjo.

V osnutku je motnja opredeljena kot vzorec vztrajnega ali ponavljajočega igranja iger (digitalne ali videoigre), ki se lahko odvija na internetu ali brez povezave. Značilnosti so zmanjšan nadzor nad igranjem (začetek, pogostost, trajanje, zaključek ...), dajanje prednosti igranju pred ostalimi aktivnostmi in obveznostmi v življenju in nadaljevanje tega početja kljub negativnim posledicam. Za...

45 komentarjev

Igranje iger škoduje možganom

Slo-Tech - Ali igranje nasilnih in akcijskih iger ljudi dela agresivne, je žgoča in nerazrešena dilema, saj raziskave ne dajejo enotnih izsledkov, ljudi pa imajo o tej temi prav tako zelo odločna mnenja. Raziskovalci z Univerze v Montrealu pa so raziskovali, kako igranje akcijskih iger vpliva na same možgane. Ugotovili so, da imajo igralci tovrstnih iger manj sive možganovine, kar je korelirano s tveganjem za razvoj depresije, shizofrenije, posttravmatske stresne motnje, Alzheimerjeve bolezni in drugih bolezni. Najbolj prizadeta področje je hipokampus. To je prva študija, ki je pokazala na negativne posledice igranja iger na strukturo možganov.

Igranje iger v nekaterih primerih priporočajo tudi psihiatri, ker ima igranje iger pozitiven vpliv na kratkoročni spomin in...

56 komentarjev

Kdor igra računalniške igre, mu gre v šoli bolje

Slovenija je na testih PISA uvrščena visoko.

Slo-Tech - Spet se bomo pomudili pri večni temi, to je vplivu igranja računalniških iger na socialno vedenje in dosežke v življenju. Nemalo raziskavam (glej povezane novice) na to temo, ki strežejo z zelo različnimi izsledki, se pridružuje nova metaraziskava z Univerze RMIT v Melbournu, ki je odkrila pozitivno korelacijo med igranjem računalniških iger in dosežki v šoli. Analiza rezultatov mednarodnega primerjalnega testa PISA, ki preverja sposobnosti 15-letnikov pri matematiki,...

29 komentarjev

Študija: vpliv nasilnih iger na agresijo izjemno šibek

Slo-Tech - Medtem ko smo se na nasilne vsebine na televiziji navadili in smo zadovoljni z opozorilom, da se mlajšim (samostojen) ogled odsvetuje, se glede računalniških iger z nasilno vsebino mnenja več kot dve desetletji po izidu slavnega Dooma še vedno krešejo. Opravili so že mnogo raziskav, enoznačnih zaključkov pa ni. Najnovejša longitudinalna študija kaže, da je med nasilnimi igrami in agresivnim vedenjem povezava, a zelo šibka, tako da je komajda statistično pomembna.

Nekatere raziskave v preteklosti so zaključile, da igranje nasilnih iger na prosocialno vedenje ne vplva. Druge raziskave so celo pokazale, da nasilne videoigre zmanjšujejo kriminal. Na Oxfordu so medtem pokazali, da je generator nasilnega vedenja pravzaprav slaba uporabniška...

25 komentarjev

Študija: igranje nasilnih iger ne vpliva na porast ali upad prosocialnega vedenja

Slo-Tech - Spet so na tnalu računalniške igre, za katere se raziskovalci še vedno ne morejo zediniti, kako pravzaprav vplivajo na družbo. Zadnja raziskava, ki so jo opravili na Univerzi George Mason v Virginiji v ZDA, je iskala vpliv nasilnih iger na prosocialno vedenje. Rezultati so pokazali, da ni mogoče reči, niti da ga zavirajo niti da ga krepijo. To kaže, da vzročna povezava med igranjem iger in vedenjem ni tako močna, kot bi nasprotniki iger radi prikazali.

Študij vpliva iger na vedenje je bilo že cel kup, njihovi rezultati pa so zelo mešani in včasih nasprotujoči. Ugotovili so, da naj bi nasilne videoigre zmanjševale kriminaliteto, da naj bi izboljševale predelavo informacijo itn. Raziskovalci pa so se v pričujočem testu oprli na rezultate študije iz leta 2010, v...

23 komentarjev

V ZDA se pripravlja zakon o raziskavi povezave med nasilnimi igrami in agresijo

Rockefeller želi omejitev prodaje nasilnih iger.

Slo-Tech - Pravzaprav je bilo le vprašanje časa, kdaj bodo v ZDA po petkovem pokolu na osnovni šoli v Connecticutu prst uperili v nasilne video in računalniške igre. Streljanje je tako pretreslo ameriško javnost, da je celo predsednik Obama začel previdno retoriko, da bo treba nekaj ukreniti v zvezi z razširjenostjo orožja v ZDA. Vsi vemo, kako občutljivi so Američani na drugi amandma, in resno razpravo o njegovi ukinitvi lahko sproži le resnično izredni dogodek. Bistveno manj pa so Američani navezani na igre z nasilno vsebino. V Senatu se je sedaj pojavil zakonski osnutek, ki hoče na tem področju napraviti red.

Demokratski senator Jay Rockefeller iz Zahodne Virginije je v razpravo vložil zakonski osnutek (bill), ki terja natančno analizo učinkov nasilnih iger na otroke. Če bo...

107 komentarjev

Napad v Oslu: igre niso krive, spet stare debate o nadzoru interneta

Modern Warfare 2

Slo-Tech - Čeprav med igranjem nasilnih iger in nasilnim vedenjem obstoji korelacija, kljub mnogo raziskavam še nikomur ni uspelo dokazati vzročno-posledične povezave. Rezultat raziskav so namreč diametralno nasprotni - da igre zmanjšujejo kriminal pa vse do prepovedi nasilnih iger zaradi streljanja. Le malo časa je trajalo, da so se pojavile prve špekulacije, da je bil tudi pokol v Oslu povezan z igranjem nasilnih iger. Morilec Anders Behring Breivik je namreč v svojem manifestu med drugim zapisal, da je Modern Warfare 2 odličen za vadbo streljanja, ker Evropejci pač nimamo možnosti vaditi v resničnem življenju kot na Bližnjem vzhodu.

Avstralci so lani po pregledu vseh študij ugotovili, da ni dokazov, da igre povzročajo nasilno vedenje. Še dlje...

40 komentarjev

Videoigre z nasilno vsebino zmanjšujejo kriminal

BBC - Redno poslušamo znanstveno slabo utemeljene, a ušesu sila dopadljive očitke, da so videoigre in računalniške igre z nasilno vsebino sokrive za porast nasilja in kriminala. Presenetljivo pa stopnja kriminala v ZDA upada, kar pripisujejo več dejavnikom. Nekaj je klasičnih, na primer zmanjšanje odvisnosti od kokaina, povečana patruljna aktivnost policije ali odrast baby boomerjev, drugi so bolj špekulativni, kot sta manjša...

36 komentarjev

Boj proti raziskavam, ki obsojajo igre

Techdirt - To, da nasilni filmi, glasba in igre (predvsem slednje) povzročajo nasilno vedenje, je v naši družbi splošno znano dejstvo, proti kateremu se je težko boriti. Raziskave, ki to potrjujejo, so sprejete z odprtimi rokami in pogosto citirane, medtem ko je z nasprotujočimi ravno obratno. Največji borci proti tovrstnemu prepričanju s(m)o ravno uporabniki iger -- če ste kdaj zaigrali Soldier of Fortune, Doom, GTA ali katerokoli drugo nasilno igro, potem najbrž veste, da se niste po igranju počutili nič kaj bolj nasilnega. Enakega mnenja so avtorji na Techdirt, ki so spisali krajši prispevek o omenjeni tematiki, med drugim pa so v njem navedli tudi, da se nasprotnikom iger slabo piše -- kljub povečani prodaji le-teh glede na statistične raziskave stopnja nasilja med mladino pada. Zabavno branje za družbeno usmerjene.

37 komentarjev