Mladina - Britansko podjetje Intelligent Energy je izdelalo prvi prototip motocikla, ki ga poganjajo vodikove celice. 80 kg jekleni konjiček, ki naj bi stal okoli 4500 funtov, lahko pospeši do 50 milj na uro (80 km/h) in z enim polnjenjem prevozi razdaljo okoli 100 kopenskih milj (ok. 160 km). Poleg zasoljene cene mora morebitni kupec računati še na "dostopnost" goriva in probleme z registracijo. Britansko ministrstvo za promet namreč še noče odobriti uporabnega dovoljnja, v nos mu gre zlasti pretiho (tako rekoč neslišno) delovanje (!?!).
Drugo vprašanje pa je, ali je ta motor vsaj toliko frajerski kot dobra stara ropotajoča dvotaktna vespa.
Novice » Znanost in tehnologija » Motocikel na vodikove celice
Tito ::
LOL????
MA so pa tud budale. Iz ekološkega smisla je to nadve odlična stvar, saj tudi onesnažecanja z zvoki dan danes precej preveč. Komaj čakam, ko ne bo več bednikov s svojimi prdlivimi kripami, ki ropotajo po mestnih ulicah, da se vse trese ...
Drugače pa je 80 Km/h čisto dovolj za v mestu ... Samo vprašanje je, kakšna bo cena goriva ... Vrjetno precej nižja, saj drugače se sploh ne bi izplačalo ... Glavno je, da se znebimo naftnih derivatov! Ki so dragi in še zastruplajo nas!
MA so pa tud budale. Iz ekološkega smisla je to nadve odlična stvar, saj tudi onesnažecanja z zvoki dan danes precej preveč. Komaj čakam, ko ne bo več bednikov s svojimi prdlivimi kripami, ki ropotajo po mestnih ulicah, da se vse trese ...
Drugače pa je 80 Km/h čisto dovolj za v mestu ... Samo vprašanje je, kakšna bo cena goriva ... Vrjetno precej nižja, saj drugače se sploh ne bi izplačalo ... Glavno je, da se znebimo naftnih derivatov! Ki so dragi in še zastruplajo nas!
fakinx ::
JAO
A si vi predstavljate, kako težko bi bilo prepričati kateregakoli osebka v naši državni upravi, da bi ti dovolil homologirati in registrirati takšen motociklek? NEVER EVER!!!!
Pa da o dobavi goriva in njega ceni sploh ne govorim...
A si vi predstavljate, kako težko bi bilo prepričati kateregakoli osebka v naši državni upravi, da bi ti dovolil homologirati in registrirati takšen motociklek? NEVER EVER!!!!
Pa da o dobavi goriva in njega ceni sploh ne govorim...
Howgh!!!
Daedalus ::
Pa kdo sploh hoče met motor, ki ne tuli ko zverina Jao, si sploh ne morem predstvalat nek tih bzzzzzzz
Man is condemned to be free; because once thrown into the world,
he is responsible for everything he does.
[J.P.Sartre]
he is responsible for everything he does.
[J.P.Sartre]
Kaufmann ::
Jaz hočem 'neslišni' motor, ker mi gre ropotanje (tudi mojega) pošteno na k...
ni podatka
antonija ::
Stvari ki se hitro premikajo(motorji, avti,...) morajo ropotat zato, da pocasnejse stvari (pesci...) vedo da je nekaj hitrega okrog njih in poskusajo ne pridet na pot hitrih stvari. Je pa jeba onesnazevanje s hrupom....
Statistically 3 out of 4 involved usually enjoy gang-bang experience.
ferdo ::
antonija, se strinjam, vendar, se bi dalo to tko uredit, da bi dali svetlobno telo, ki bi z svetlobnimi znaki otozarjalo iz, bi vzbujal pozornost z svetlobo in en s prdenjem, če je to kamen spotike. ALI KOT JE NEKDO ŽE OMENIL, DA NAJ MONTIRAJO ZVOČNIK
nodrim ::
no.. dobr bi blo tut, da se ceste ločijo od površin za pešce mal bolj kot samo z robnikom ... troba bo pa itak vedno
Ales ::
Takele zadeve so prihodnost transporta, elektrika, gorivne celice, ... Normalno je, da so začetni modeli dragi in da ne moreš še tankat na vsakem koraku.
Glede neslišnosti je pa zadeva čisto preprosta - ljudje tega niso navajeni. Ko bo teh zadevic enkrat malo več pa se bodo navadili, ne bodo imeli izbire. Saj za na cesto je ok, hudo je ko se kdo vozi med pešci npr. po stari Ljubljani in se motorja ne sliši. Ampak to se tako ali tako ne bi smelo dogajati. Drugače pa naj za začetek izdelovalci res umetno ustvarijo hrup, potem pa se bo potreba po tem sama od sebe zmanjšala. Bo obraten problem, kot je bil včasih pri avtomatikih, folk bo izklapljal ozvočenje namesto da bi zvočno spreminjal zadevo v dieselsko lokomotivo...
Glede neslišnosti je pa zadeva čisto preprosta - ljudje tega niso navajeni. Ko bo teh zadevic enkrat malo več pa se bodo navadili, ne bodo imeli izbire. Saj za na cesto je ok, hudo je ko se kdo vozi med pešci npr. po stari Ljubljani in se motorja ne sliši. Ampak to se tako ali tako ne bi smelo dogajati. Drugače pa naj za začetek izdelovalci res umetno ustvarijo hrup, potem pa se bo potreba po tem sama od sebe zmanjšala. Bo obraten problem, kot je bil včasih pri avtomatikih, folk bo izklapljal ozvočenje namesto da bi zvočno spreminjal zadevo v dieselsko lokomotivo...
znovak ::
Kaj pa bo potem ko bodo začeli prodajati tudi vodo?????????
Saj ni voda samo pogonsko gorivo nas ljudi (če ne računam UNION in CVIČEK), bomo pa še vodo plačevali kadar bomo žejni
Saj ni voda samo pogonsko gorivo nas ljudi (če ne računam UNION in CVIČEK), bomo pa še vodo plačevali kadar bomo žejni
Z.Novak
overman ::
Mene je ze enkart skoraj en z priusom (hybrid) na parkirisku prevozil, ker ga sploh nisem slisal -je samo na elektro laufal
Izi ::
saj bo evolucija poskrbela zato, da se bomo prilagodili na neslisne avtomobile ;>
Evolucija je precej prekruta zadeva za današnje razmere. Če bi pustili evolucijo bi šlo tako, da bi vse nesposobne se vklopit v neslišni promet povozili do smrti, preživeli bi samo sposobni za prilagoditev in njihovi otroci bi bili naslednje generacije že pripravljeni za neslišni promet. To je evolucija.
Taka pot se mi nekako ne zdi primerna za današnji čas
Zavzemam se za pločevinke privezane zadaj
Evolucija je precej prekruta zadeva za današnje razmere. Če bi pustili evolucijo bi šlo tako, da bi vse nesposobne se vklopit v neslišni promet povozili do smrti, preživeli bi samo sposobni za prilagoditev in njihovi otroci bi bili naslednje generacije že pripravljeni za neslišni promet. To je evolucija.
Taka pot se mi nekako ne zdi primerna za današnji čas
Zavzemam se za pločevinke privezane zadaj
reborn ::
A pa res mislite, da je problem neslišnost motorja. Men se bolj zdi da se naftarjem tresejo hlače. Drgač je pa pomojem zadn čas da gremo na alternative, ker nas bojo naftarji v drugačnem primeru obral do kosti.
fakinx ::
Drgač je pa pomojem zadn čas da gremo na alternative, ker nas bojo naftarji v drugačnem primeru obral do kosti
I 2nd that! Pa pika.
Dost denarja zdevam iz tošla naftarjem vsak mesec in se mi zdi zadnji čas, da se tem arabom, amerom, rusom, norvežanom pa ne vem še vse katerem začnejo trest hlače glede izpada dohodka. Pol bo pa lahko nafta spet po "normalni" ceni.
Voda pa itak teče s z fsakega hriba! LOL
P.S. Le arabi znajo imeti resne probleme s tem....
Howgh!!!
Izi ::
Voda pa itak teče s z fsakega hriba! LOL
P.S. Le arabi znajo imeti resne probleme s tem....
---
Voda in Vodik sta sicer podobna ampak Vodika ne boš nikjer v naravi našel zastonj. Boš kar lepo hodil na pumpe kot do sedaj in Vodik plačeval precej drago. Po Nemčiji je že precej pump, kjer lahko natočiš Vodik, ker lakho že več kot leto dni kupiš BMW, ki vozi samo na Vodik. Zadeva trenutni ni nič cenejša, je pa ekološko povsem čisto. Iz auspuha ti kaplja samo voda
Glede Arabcev pa mene nebi skrbelo. Problem bodo Američani, ki nenadoma ne bodo več svetovna velesila, če ne bomo več potrebovali nafte. Točno na to temo je v zadnjih dneh po časopisih kar precej člankov, ker cena nafte dosega nove in nove rekorde.
Američani bodo tudi z orožjem poskrbeli da bo nafta še dolgo tu, še posebno sedaj ko so se namenili uničiti celo Aljasko da bodo dobili čim več nafte.
P.S. Le arabi znajo imeti resne probleme s tem....
---
Voda in Vodik sta sicer podobna ampak Vodika ne boš nikjer v naravi našel zastonj. Boš kar lepo hodil na pumpe kot do sedaj in Vodik plačeval precej drago. Po Nemčiji je že precej pump, kjer lahko natočiš Vodik, ker lakho že več kot leto dni kupiš BMW, ki vozi samo na Vodik. Zadeva trenutni ni nič cenejša, je pa ekološko povsem čisto. Iz auspuha ti kaplja samo voda
Glede Arabcev pa mene nebi skrbelo. Problem bodo Američani, ki nenadoma ne bodo več svetovna velesila, če ne bomo več potrebovali nafte. Točno na to temo je v zadnjih dneh po časopisih kar precej člankov, ker cena nafte dosega nove in nove rekorde.
Američani bodo tudi z orožjem poskrbeli da bo nafta še dolgo tu, še posebno sedaj ko so se namenili uničiti celo Aljasko da bodo dobili čim več nafte.
poweroff ::
Mislim, da nafte v avtomobilih ne rabimo (nujno). Nafta je potrebna drugje - v industriji. Iz avtomobilov bi jo bilo treba čimprej "izgnati".
sudo poweroff
Bakunin ::
Kar se motoristov tice velja "Louder is safer", ker precej motoriziranih udelezencev v prometu spregledajo ne samo motorista, ampak kar celi resilec na nujni voznji!
Ko bodo odstranili taksne cestne ovire, potem bom jaz odmontiral moje "auspuhe".
Ko bodo odstranili taksne cestne ovire, potem bom jaz odmontiral moje "auspuhe".
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Bakunin ()
pivmik ::
Moj klega je kupil motor(skuter) na elektriko. Poplnoma neslisen.
Ni mel nobenih problemov s kako registracijo.
Ni mel nobenih problemov s kako registracijo.
LP, Gregor GRE^
fakinx ::
Voda in Vodik sta sicer podobna ampak Vodika ne boš nikjer v naravi našel zastonj. Boš kar lepo hodil na pumpe kot do sedaj in Vodik plačeval precej drago
-----
Hm, sem po profesiji kemik (tehnolog), pa mi vseeno ni jasno, kako sta si lahko voda in vodik podobna? Ne bi o različnih fizikalnih in kemijskih lastnostih tukaj razpredal, naj za sedaj velja le to (verjemite mi ), da zna vsak povprečen srednješolec narediti vodik iz vode. Seveda je tu vprašanje stroškov, čeprav bi vseeno na prvo mesto postavil varnost. Vodik je nevarna zadeva, veste. Tako v jeklenkah kot v avtomobilih, mopedih, letalih ali pa še kje. Kar nekaj vode bo še preteklo, preden bomo znali varno, učinkovito in predvsem poceni izrabljati največji potencialni vir energije ki nam je na voljo - svetlobo. S pomočjo svetlobe pa se lahko pridobi marsikaj, veste? Tudi vodik!!!
Pa je vodik, kot tak, uporaben za marsikaj. Daleč najbolj učinkovite uporabe njegovega veličanstva smo deležni vsak dan. Samo poglejte v nebo in povejte, kaj vidite.
Mislim, da nafte v avtomobilih ne rabimo (nujno). Nafta je potrebna drugje - v industriji. Iz avtomobilov bi jo bilo treba čimprej "izgnati".
-----
Zaenkrat še. Toda, takoj ko bodo entuzijasti pristopili k resnemu iskanju alternativ (podobno kot v računalništvu ), bo ta izjava postala renična. Industrija (predvsem bazna) je še vedno v veliki meri odvisna od nafte in zaradi mene lahko tako tudi ostane. Ko bo za njih postalo predrago, bo tako ali tako "konec sveta"
Pa še nekaj...
Za mene bo resnično revolucijo pomenila fuzija....
Howgh!!!
G-man ::
Ni mi jasno... Zakaj že imamo na avtih troblje? Zakaj nisem še slišal, da bi kakšnega gluhehga pešca zbil avto? Kakšni bedasti izgovori...
SunCell ::
nihce tudi ni pomislil na kolesarje, ki se jih prav tako ne slisi. Za razliko od motoristov se vozijo še po kolesarski stezi, ki je dosti bljizje pločniku za pešče ( pešči velikokrat hodijo po sredi kolesarske steze, po sredi ceste pa ne ravno pogosto). tako da po mojem mnenju neslisnost motorja nebi smela predstavljati zelo velikih ovir.
AtaStrumf ::
A ste si že prebral tole teorijo kako smo odvisni od nafte in kako jo bo vsak čas premalo za vse svetovne potrebe in pol bo slo vse v P.M. Mislim, da tip mal pretirava, ampak ne da se zanikati, da se nam nekaj takega slej ko prej obeta, tako da upam, da bojo tile električni ali pa vodikovi avti/skuterji itd. čimprej postali komercialno uspešni, ker drugače smo fuck-ed 100%.
Tac20 ::
Nanocevke so primerne za shranjevanje ogljika, baje, neki tazga nam je profesor razlagu u šol:)
Gizmo_X ::
Hudo Kako neslišno je to? Samo ferbec Jazsi že dolgo želim imeti tak neslišni avto, kot se je pojavil na neki reklami, kjer se je neslišno vozil po gramofonski plošči ( če se slučajno kdo spomni )
Ampak kaj, ko si bom lahko vodikovo katrco privoščil šele čez mnogo let
Samo vprašanje: se potem med vožnjo bolj sliši trenje med tlemi in pnevmatiko, kot pogona?
Ampak kaj, ko si bom lahko vodikovo katrco privoščil šele čez mnogo let
Samo vprašanje: se potem med vožnjo bolj sliši trenje med tlemi in pnevmatiko, kot pogona?
Don't pay the BILL at the big GATES.
Gizmo_X ::
Suli: Če si že kdaj slišal Toyoto Prius, ti lahko povem, da je to enako.
No ja, ali sploh lahko govorimo o tem, če sem ga slišal? Odgovor žal negativen, bi pa rad slišal tišino ob takem mimoidočem avtomobilu
Don't pay the BILL at the big GATES.
BBB ::
Koliko stane energijsko ekvialentno vodik v primerjavi s ceno litra bencina?
Kolikor je meni poznana fizika/kemija, se pri vodiku izkorišča vezalno energijo s kisikom (v matematičnem modelu je ob spojitvi ta negativna), kolikor se je sprosti. Sproščanje je navadno povezano s kinetično energijo neurejenega gibanja molekul plina nastalih vodnih hlapov in plina, v katerem spojitev atomov vodika in kisika nastaja. Ta kinetična energija je dejansko imenovana toplota, ki se jo izkoristi za delo. Problem je v tem, da je za pridobivanje vodika iz vode potreben nasproten proces (najenostavnejši je elektroliza), kjer je potrebno z delom dovesti energijo za razdružitev molekul - premagati je potrebno vezalno energijo. Poleg tega pa je potrebno računati še na nepopoln energijski izkoristek pretvorbe. Vodik je zato potrebno proizvajati - ne črpa se ga kot nafto. Zato pa je potrebno uporabiti energijo iz drugih virov. Za masovno uporabo bi to pomenilo nujnost izgradnje velikega števila nukleark (tehnike zlivanja jeder žal še ne znamo uporabljati). Dalo bi se tudi na sončno energijo, vendar bi s kolektorji kmalu prekrili naš preljubi planet - ni najblj praktična rešitev. Morda bi šlo tudi po kakšni biološki poti, podobno kot se pridobi alkohol - to bi znal kakšen nadebuden kemik ali biolog povedat.
Na tem svetu za pridobivanje energije izkoriščamo predvsem vezavne energije molekul oz. elektronov ali jeder atomov. Pri razpadu ali zlivanju atomskih jeder gre za skoraj enak princip - odvisno od števila protonov in nevtronov imajo različni atomi različne vezalne energije, ki jih znižujejo elektrostatične (odbojnost enakih elektrin protonov) in povečujejo atomske sile (močna privlačna sila zelo kratkega dosega - doseg ima le nakaj premerov protona/nevtrona, tako da pri velikih atomih najbolj oddaljena nevtrona/protona s to silo praktično nimata učinka eden na drugega - majhna medsebojna vezalna energija opazovanega para protonov/nevtronov). Tako pri razpadu kot zlivanju jeder se izkoristi nastala razlika vezalnih energij, med prvotnimi atomskimi jedri in zlitimi oz. razpadlimi - ta energija se spremeni v toplotno, enako kot pri oksidaciji molekul, le da je pri atomih vezalna enargija zaradi močne atomske sile hudo večja - je tudi hudo večja pridobljena energija. Zelo veliko energije dobimo, če združimo protona vodikovih jeder (zlivanje). Elektrostatična sila med enakima nabojema, ki jih imata protona pa z medsebojnim približevanjem močno narašča. Šele ko sta zelo blizu skupaj, to silo preseže še močnejša atomska sila kratkega dosega in ju poveže v jedro. Da bi premagali veliko elektrostatično silo, se morata protona srečati z izredno veliko kinetično energijo, kar pomeni, da mora imeti plin vodika izredno visoko temperaturo oz. moramo protone močno pospešiti - priročen bi bil kakšen pospeševalnik - in jih poslati skozi plin vodika (bolje, da gre za gosto množico protonov - torej v utekočinjenem ali trdnem stanju - izredno ohlajeno). Je precej problem za tehnično izvedbo, saj mora biti del pridobljene energije uporabljen zazlitje sosednjih protonov, s čemer dobimo plazovito rekcijo. Seveda pa bi se gmota trdnega ali tekočega vodika takoj uplinila, pri čemer bi se gostota izredno zmanjšala. Zadeti proton s protonom je precej teže kot uran s protonom (atom urana, pravzaparav njegov izotop 235, je namreč precej večji). Precej laže bi bilo združiti dva nevtrona, vnedar kje jih dobiti prostoležeče (proton ni tak problem dobiti iz vode, ki je je v izobilju).
Od zunaj pa dobimo prelepe sončne žarke, ki delajo svašta (posredno jih uporabljamo tudi pri izkoriščanju potenciala rek). Po spominu povedano nam Sonček obsveti celotno površino Zemlje povprečno (tako z upoštevanjem noči in oblačnosti kot osvetljenosti pod različnimi koti) s približno 1.4 kW moči na kvadratni meter.
Tudi vbod kuhinjskega noža med rebra je izredno tih, pa je v javni rabi precej bolj razširjen (nož, ne vbod) kot hrupno strelno orožje. Hrup ni vedno merilo varnosti. Tudi elektrika je tiha, pa celo nevidna, in brez opozorila strese neprevidneža - nam jo bodo ukinili????? Ne ga srat. Take izjave za javnost o nevarnosti tihega motorja so povsem iz trte izvite. To je bolj želja naftarjev, da pritisnejo na vlade, da čim bolj zavrejo poskus uvedbe alternativnih pogonov. Ko bi si le izmislili kakšen bolj prebrisan izgovor, npr. o varnosti gorivnih celic ob karambolu. Pa še to bo z ustreznim načinom shranjevanja (ne v sodu, amapk npr. v medsebojno izoliranih nanocevkah) precej manj nevarna reč. Nafto pa bomo še vedno rabili predvsem za plastik-fantastik izdelke ter izdelke iz drugih derivatov. Za ogrevanje pa bo po zmanjkanju nafte in zemeljskega plina verjetno prevladala uporabe alektrike - nujno bomo rabimo več nukleark. No, morda si bo kakšen pridelovalec vin privoščil fermentacijski postopek za pridobivanje alkohola ne samo za ogrevanje telesa od znotraj (klošarska tehnika) ampak tudi za centralno kurjavo ali pogon svojega mopeda. Žal rabiš za destilacijo spet nekaj drv.
V glavnem, treba bo postaviti kar lepo število nukleark, ob tem pa pospešiti raziskovanja tehnologij uporabe zlivanja jeder. Do takrat pa previdno vozite mopede. Uporabljajte troble ali zvonce od bicikla (naj tudi gluhi prisluhnejo tišini). Predvsem pa ne navlažujte preveč zraka, ker bomo v večni megli in rosi. No, pa saj je tudi pri izgorevanju ogljikovodikov velik delež vode in seveda ogljikovega dio- in monoksida (pri dieslu še precej druge nesnage).
Bolj zanimiva alternativa pridobivanja energije bi bila na podlagi spreminjanja svetlobne hitrosti v delih sistema (seveda če je to sploh mogoče). S tem mislim na spreminjanje hitrosti svetlobe v vakuumu in ne z uporabo snovi, kot sta steklo ali zrak. S tem bi zmanjševali ali povečevali energijo kot za šalo - predvsem bi ukinili zakon o ohranitvi energije.
Kolikor je meni poznana fizika/kemija, se pri vodiku izkorišča vezalno energijo s kisikom (v matematičnem modelu je ob spojitvi ta negativna), kolikor se je sprosti. Sproščanje je navadno povezano s kinetično energijo neurejenega gibanja molekul plina nastalih vodnih hlapov in plina, v katerem spojitev atomov vodika in kisika nastaja. Ta kinetična energija je dejansko imenovana toplota, ki se jo izkoristi za delo. Problem je v tem, da je za pridobivanje vodika iz vode potreben nasproten proces (najenostavnejši je elektroliza), kjer je potrebno z delom dovesti energijo za razdružitev molekul - premagati je potrebno vezalno energijo. Poleg tega pa je potrebno računati še na nepopoln energijski izkoristek pretvorbe. Vodik je zato potrebno proizvajati - ne črpa se ga kot nafto. Zato pa je potrebno uporabiti energijo iz drugih virov. Za masovno uporabo bi to pomenilo nujnost izgradnje velikega števila nukleark (tehnike zlivanja jeder žal še ne znamo uporabljati). Dalo bi se tudi na sončno energijo, vendar bi s kolektorji kmalu prekrili naš preljubi planet - ni najblj praktična rešitev. Morda bi šlo tudi po kakšni biološki poti, podobno kot se pridobi alkohol - to bi znal kakšen nadebuden kemik ali biolog povedat.
Na tem svetu za pridobivanje energije izkoriščamo predvsem vezavne energije molekul oz. elektronov ali jeder atomov. Pri razpadu ali zlivanju atomskih jeder gre za skoraj enak princip - odvisno od števila protonov in nevtronov imajo različni atomi različne vezalne energije, ki jih znižujejo elektrostatične (odbojnost enakih elektrin protonov) in povečujejo atomske sile (močna privlačna sila zelo kratkega dosega - doseg ima le nakaj premerov protona/nevtrona, tako da pri velikih atomih najbolj oddaljena nevtrona/protona s to silo praktično nimata učinka eden na drugega - majhna medsebojna vezalna energija opazovanega para protonov/nevtronov). Tako pri razpadu kot zlivanju jeder se izkoristi nastala razlika vezalnih energij, med prvotnimi atomskimi jedri in zlitimi oz. razpadlimi - ta energija se spremeni v toplotno, enako kot pri oksidaciji molekul, le da je pri atomih vezalna enargija zaradi močne atomske sile hudo večja - je tudi hudo večja pridobljena energija. Zelo veliko energije dobimo, če združimo protona vodikovih jeder (zlivanje). Elektrostatična sila med enakima nabojema, ki jih imata protona pa z medsebojnim približevanjem močno narašča. Šele ko sta zelo blizu skupaj, to silo preseže še močnejša atomska sila kratkega dosega in ju poveže v jedro. Da bi premagali veliko elektrostatično silo, se morata protona srečati z izredno veliko kinetično energijo, kar pomeni, da mora imeti plin vodika izredno visoko temperaturo oz. moramo protone močno pospešiti - priročen bi bil kakšen pospeševalnik - in jih poslati skozi plin vodika (bolje, da gre za gosto množico protonov - torej v utekočinjenem ali trdnem stanju - izredno ohlajeno). Je precej problem za tehnično izvedbo, saj mora biti del pridobljene energije uporabljen zazlitje sosednjih protonov, s čemer dobimo plazovito rekcijo. Seveda pa bi se gmota trdnega ali tekočega vodika takoj uplinila, pri čemer bi se gostota izredno zmanjšala. Zadeti proton s protonom je precej teže kot uran s protonom (atom urana, pravzaparav njegov izotop 235, je namreč precej večji). Precej laže bi bilo združiti dva nevtrona, vnedar kje jih dobiti prostoležeče (proton ni tak problem dobiti iz vode, ki je je v izobilju).
Od zunaj pa dobimo prelepe sončne žarke, ki delajo svašta (posredno jih uporabljamo tudi pri izkoriščanju potenciala rek). Po spominu povedano nam Sonček obsveti celotno površino Zemlje povprečno (tako z upoštevanjem noči in oblačnosti kot osvetljenosti pod različnimi koti) s približno 1.4 kW moči na kvadratni meter.
Tudi vbod kuhinjskega noža med rebra je izredno tih, pa je v javni rabi precej bolj razširjen (nož, ne vbod) kot hrupno strelno orožje. Hrup ni vedno merilo varnosti. Tudi elektrika je tiha, pa celo nevidna, in brez opozorila strese neprevidneža - nam jo bodo ukinili????? Ne ga srat. Take izjave za javnost o nevarnosti tihega motorja so povsem iz trte izvite. To je bolj želja naftarjev, da pritisnejo na vlade, da čim bolj zavrejo poskus uvedbe alternativnih pogonov. Ko bi si le izmislili kakšen bolj prebrisan izgovor, npr. o varnosti gorivnih celic ob karambolu. Pa še to bo z ustreznim načinom shranjevanja (ne v sodu, amapk npr. v medsebojno izoliranih nanocevkah) precej manj nevarna reč. Nafto pa bomo še vedno rabili predvsem za plastik-fantastik izdelke ter izdelke iz drugih derivatov. Za ogrevanje pa bo po zmanjkanju nafte in zemeljskega plina verjetno prevladala uporabe alektrike - nujno bomo rabimo več nukleark. No, morda si bo kakšen pridelovalec vin privoščil fermentacijski postopek za pridobivanje alkohola ne samo za ogrevanje telesa od znotraj (klošarska tehnika) ampak tudi za centralno kurjavo ali pogon svojega mopeda. Žal rabiš za destilacijo spet nekaj drv.
V glavnem, treba bo postaviti kar lepo število nukleark, ob tem pa pospešiti raziskovanja tehnologij uporabe zlivanja jeder. Do takrat pa previdno vozite mopede. Uporabljajte troble ali zvonce od bicikla (naj tudi gluhi prisluhnejo tišini). Predvsem pa ne navlažujte preveč zraka, ker bomo v večni megli in rosi. No, pa saj je tudi pri izgorevanju ogljikovodikov velik delež vode in seveda ogljikovega dio- in monoksida (pri dieslu še precej druge nesnage).
Bolj zanimiva alternativa pridobivanja energije bi bila na podlagi spreminjanja svetlobne hitrosti v delih sistema (seveda če je to sploh mogoče). S tem mislim na spreminjanje hitrosti svetlobe v vakuumu in ne z uporabo snovi, kot sta steklo ali zrak. S tem bi zmanjševali ali povečevali energijo kot za šalo - predvsem bi ukinili zakon o ohranitvi energije.
BBB ::
Pomembno opozorilo:
Tiste, ki bi radi preizkušali tihost vozečega avtomobila z ugasnjenim motorjem naj opozorim, da ima ojačevalec zavor povezavo z motorjem. Pri ugasnjenem avtomobilu vam bodo zavore kaj kmalu skoraj nično prijele (morda še ne po prvem pritisku pedala, slej kot prej pa). Samo toliko sporočam, da ne bo kakšne nesreče ob firbcanju glede tihosti.
Tiste, ki bi radi preizkušali tihost vozečega avtomobila z ugasnjenim motorjem naj opozorim, da ima ojačevalec zavor povezavo z motorjem. Pri ugasnjenem avtomobilu vam bodo zavore kaj kmalu skoraj nično prijele (morda še ne po prvem pritisku pedala, slej kot prej pa). Samo toliko sporočam, da ne bo kakšne nesreče ob firbcanju glede tihosti.
B-D_ ::
Naj k zgornjemu dodam (ker sem enkrat na avtocesti pri vožnji v neskončni koloni po klancu dol to sprobal da bi šparal benz) izkušnjo kako izgleda vožnja brez mašine: Zavore izgubijo 50% moči v trenutku, pedalo pa lahko pritisneš do konca samo enkrat. Ko ga poizkusiš pritisniti drugič, je kot zabetonirano in enostavno ne deluje, sploh ga ne moreš premaknit za več kot par mm, prime pa 0. Zaviranje z ročno pa je izredno neučinkovita zadeva, ker ročna uspešno zavira samo parkiran avtomobil ki se ne premika. Preverjeno. Na srečo sem dovolj hitro potem spet pognal mašino in ustavil meter pred ritjo onega pred mano.
Enivej... pri tehle hibridnih oziroma inovativnih zadevah je pa treba najprej pogledat čist enostavne faktorje interesa potrošnika:
Ali je zadeva cenejša od ekvivalentno močnega bencinarja?
Ali je zadeva bolj ekonomična od ekvivalentno močnega bencinarja?
Ali je zadevo sploh možno registrirat?
Če sta prva dva faktorja izpolnjena, TAKRAT se šele da sploh začeti pogovarjati o drugih "prednostih" kot nekateri pravijo tihosti... in... lol... varovanju okolja.
Vaše denarnice naj varujejo okolje, jaz bom raje varoval količino keša v denarnici, dokler ne bodo okolju prijazne zadeve tudi najbolj poceni. Hrup je pa še bolj postranska zadeva, če vpliva na ceno več kot kak promil.
Enivej... pri tehle hibridnih oziroma inovativnih zadevah je pa treba najprej pogledat čist enostavne faktorje interesa potrošnika:
Ali je zadeva cenejša od ekvivalentno močnega bencinarja?
Ali je zadeva bolj ekonomična od ekvivalentno močnega bencinarja?
Ali je zadevo sploh možno registrirat?
Če sta prva dva faktorja izpolnjena, TAKRAT se šele da sploh začeti pogovarjati o drugih "prednostih" kot nekateri pravijo tihosti... in... lol... varovanju okolja.
Vaše denarnice naj varujejo okolje, jaz bom raje varoval količino keša v denarnici, dokler ne bodo okolju prijazne zadeve tudi najbolj poceni. Hrup je pa še bolj postranska zadeva, če vpliva na ceno več kot kak promil.
Looooooka ::
ta projekt bo zdej zihr nekak po enem cudnem naklucju zginil...financ ne bo vec al neki se bo skratka zgodil s cimer naftne druzbe seveda ne bojo mele nc....
glede na to da so avtomobile na vodo (se prav vodik)ze nardil(sam kokr se spomnm je bil to en huge ass tovornjak..,kar je blo cist neprakticno.manka sam se zadevo zmansat.tko da tale o potrebi izgradnje nukleark je mal out....
zadevo bojo pa v 10-20 letih mogl ne sam dovolit ampak financirat in podpret.Bo nafte kmal zmankal in bojo americani mogl pesh zacet hodt pa shujsat...i can't w8
glede na to da so avtomobile na vodo (se prav vodik)ze nardil(sam kokr se spomnm je bil to en huge ass tovornjak..,kar je blo cist neprakticno.manka sam se zadevo zmansat.tko da tale o potrebi izgradnje nukleark je mal out....
zadevo bojo pa v 10-20 letih mogl ne sam dovolit ampak financirat in podpret.Bo nafte kmal zmankal in bojo americani mogl pesh zacet hodt pa shujsat...i can't w8
Phil ::
V glavnem, treba bo postaviti kar lepo število nukleark
Se povsem strinjam. Maš pa problem zelenih, ki ti v Sloveniji (npr.) ne pustijo postaviti niti veternih elektrarn in HE, kaj šele dodatne nuklearke.
glede na to da so avtomobile na vodo (se prav vodik)ze nardil
A ti ločiš med vodikom in vodo? Da dobiš vodik iz vode rabiš energijo. Preberi še enkrat post od BBB-ja. Nobenih avtov na vodo ni.
LP
Se povsem strinjam. Maš pa problem zelenih, ki ti v Sloveniji (npr.) ne pustijo postaviti niti veternih elektrarn in HE, kaj šele dodatne nuklearke.
glede na to da so avtomobile na vodo (se prav vodik)ze nardil
A ti ločiš med vodikom in vodo? Da dobiš vodik iz vode rabiš energijo. Preberi še enkrat post od BBB-ja. Nobenih avtov na vodo ni.
LP
fakinx ::
Odličen post BBB. Sam se ne bi mogel izraziti bolje.
Kar se tiče avtomobilov (in nasploh motorjev kot agregatov) na "vodo" pa naj povem, da bi bila (bo) v neki futuristični predstavi to idealna rešitev. Naše znanje o osnovnih delcih je še precej majhno. Ko sem sam še hodil v šolo je veljalo splošno priznano dejstvo, da so osnovni gradniki atoma pač protoni, nevtroni in elektroni. To seveda že nekaj časa ne velja več, ker znanost pozna številne še manjše delce, ki tvorijo te t.i. "osnovne" delce. Tako kot pri vsaki stvari je tudi tu hudič "v podrobnostih".
Kot me bo lahko kolega BBB popravil in bolj temeljito dopolnil, je vsa skrivnost energije, pridobljene iz kemijske reakcije (spajanje vodika s kisikom je pač le in samo kemijska reakcija) v katalizatorju. Zakaj v naravi vlada voda in ne kisik in vodik v elementarnem (molekulskem) stanju? Hja, voda ima pač mnogo nižjo ravnotežno energijo kot molekula (spojina) kisika in (2)vodika in se kot taka pokorava splošno priznanemu zakonu, da vse molekule težijo k stanju nižje ravnotežne energije. Ob "pravih" katalizatorjih in ustreznim (notranjim) avtonomnim virom energije, bi bilo mogoče tudi voziti avtomobile, mopede, ladje in letala, v katere bi veselo nalivali vodo iz bilokatere pipice na planetu našem, le za prej omenjene katalizatorje in pa polnjenje notranjih virov energije bi mastno plačevali nekaj koorporacijam, ki bi to tehnologijo pač razvile. Bi bilo pa zagotovo okolje hvaležno...
(tisti kitajčki, ki bi potrebno proizvajali, pa tako ali tako nimajo pravice do "glasovanja" )
P.S. Prosim, jemljite zadnjo opazko z rezervo in veliko mero zdravega cinizma. Bojim se, da bomo čez kakšnih dvajset let popolnoma drugače razmišljali o njih...
Kar se tiče avtomobilov (in nasploh motorjev kot agregatov) na "vodo" pa naj povem, da bi bila (bo) v neki futuristični predstavi to idealna rešitev. Naše znanje o osnovnih delcih je še precej majhno. Ko sem sam še hodil v šolo je veljalo splošno priznano dejstvo, da so osnovni gradniki atoma pač protoni, nevtroni in elektroni. To seveda že nekaj časa ne velja več, ker znanost pozna številne še manjše delce, ki tvorijo te t.i. "osnovne" delce. Tako kot pri vsaki stvari je tudi tu hudič "v podrobnostih".
Kot me bo lahko kolega BBB popravil in bolj temeljito dopolnil, je vsa skrivnost energije, pridobljene iz kemijske reakcije (spajanje vodika s kisikom je pač le in samo kemijska reakcija) v katalizatorju. Zakaj v naravi vlada voda in ne kisik in vodik v elementarnem (molekulskem) stanju? Hja, voda ima pač mnogo nižjo ravnotežno energijo kot molekula (spojina) kisika in (2)vodika in se kot taka pokorava splošno priznanemu zakonu, da vse molekule težijo k stanju nižje ravnotežne energije. Ob "pravih" katalizatorjih in ustreznim (notranjim) avtonomnim virom energije, bi bilo mogoče tudi voziti avtomobile, mopede, ladje in letala, v katere bi veselo nalivali vodo iz bilokatere pipice na planetu našem, le za prej omenjene katalizatorje in pa polnjenje notranjih virov energije bi mastno plačevali nekaj koorporacijam, ki bi to tehnologijo pač razvile. Bi bilo pa zagotovo okolje hvaležno...
(tisti kitajčki, ki bi potrebno proizvajali, pa tako ali tako nimajo pravice do "glasovanja" )
P.S. Prosim, jemljite zadnjo opazko z rezervo in veliko mero zdravega cinizma. Bojim se, da bomo čez kakšnih dvajset let popolnoma drugače razmišljali o njih...
Howgh!!!
gzibret ::
BBB:
Vir vodika ni nujno elektroliza. Vodik lahko pridobivaš tudi iz organske mase, torej drv, alkohola, dreka, premoga, nafte, plina, oljnih skrilavcev itd... Če se spomnimo malo biologije, kaj je pomeni fotoliza (H2O + UV = 2H+ + O-), pol pa H+ gre skozi calvinov cikel, kjer nastaja glukoza, pol pa še čez neka barvila, kjer pusti ogromno energije, na koncu pa se spoji z nikotinamitdifosfat (NADP), ta pa ga pelje v tovarno organskih molekul.
Najboljši vir vodika je metan (CH4), kjer moraš C spojit z O2, da dobiš O2, ostane ti pa 2H2. Malo slabši je etan, še malo slabši propan itd.... Koliko vodika boš pridobil iz organske mase je odvisno od razmerja H/C+O+N, večje je, večjo kurilno vrednost ima in več vodika bo "priteklo" ven.
Tudi proces pridobivanja H iz "dreka" je energetsko pozitiven, saj energijo pridobimo z oksidacijo ogljika, vendar ta proces da manj KJ/mol, kot oksidacija vodika. Nekaj E porabi razgradnja vezi C-H, vendar je bilanca še vedno +.
Največji problem pri H ni njegovo pridobivanje, ampak njegovo varno skladiščenje in prečrpavanje. Predvsem zato, ker H zelo lahko uide tudi skozi najgostejše materiale, da ga utekočinimo, moramo imeti ogromne pritiske in zelo nizke temperature, tako, da to odpade. Če ga ne utekočinimo, bomo s polnim tankom prevozili bore malo km.
Fakinx:
kaj misliš s tistimi notranjimi viri energije???
Vir vodika ni nujno elektroliza. Vodik lahko pridobivaš tudi iz organske mase, torej drv, alkohola, dreka, premoga, nafte, plina, oljnih skrilavcev itd... Če se spomnimo malo biologije, kaj je pomeni fotoliza (H2O + UV = 2H+ + O-), pol pa H+ gre skozi calvinov cikel, kjer nastaja glukoza, pol pa še čez neka barvila, kjer pusti ogromno energije, na koncu pa se spoji z nikotinamitdifosfat (NADP), ta pa ga pelje v tovarno organskih molekul.
Najboljši vir vodika je metan (CH4), kjer moraš C spojit z O2, da dobiš O2, ostane ti pa 2H2. Malo slabši je etan, še malo slabši propan itd.... Koliko vodika boš pridobil iz organske mase je odvisno od razmerja H/C+O+N, večje je, večjo kurilno vrednost ima in več vodika bo "priteklo" ven.
Tudi proces pridobivanja H iz "dreka" je energetsko pozitiven, saj energijo pridobimo z oksidacijo ogljika, vendar ta proces da manj KJ/mol, kot oksidacija vodika. Nekaj E porabi razgradnja vezi C-H, vendar je bilanca še vedno +.
Največji problem pri H ni njegovo pridobivanje, ampak njegovo varno skladiščenje in prečrpavanje. Predvsem zato, ker H zelo lahko uide tudi skozi najgostejše materiale, da ga utekočinimo, moramo imeti ogromne pritiske in zelo nizke temperature, tako, da to odpade. Če ga ne utekočinimo, bomo s polnim tankom prevozili bore malo km.
Fakinx:
kaj misliš s tistimi notranjimi viri energije???
Vse je za neki dobr!
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: gzibret ()
fakinx ::
>gzibret:
Seveda je načinov pridobivanja H2 (skoraj) kot listja in trave. Toda, kot si tudi sam zapisal, je "tankanje" vodika hudičevo zapleteno, nevarno in težavno opravilo. Atom vodika je pač najmanjši znan element in le malo je na svetu membran, ki bi onemogočale prehod tega elementa skozi. V moji prejšnji tezi se mi je porodila zamisel, da bi bilo morda pametneje "proizvajati" (in seveda sproti porabljati) gorivo kar v "motorju". Seveda je potrebno za kakršnokoli razdruževanje kovalentne vezi uvesti določeno energijo. S katalizatorji, ki učinkovito znižujejo ta energetski prag, bi bilo seveda potrebno uvesti bistvemo manj energije, nekaj pa še vedno. V ta namen bi posledično moral vsak agregat imeti prigrajen neki izvir energije. Dovolj majhen in zadosten vir zaenkrat še ni znan. Po možnosti bi moral biti še dovolj vzdržljiv (življenska doba agregata kot takega). Ampak, kot sem že rekel, bi (bomo?) za to tehnologijo plačevali mastne $$$ tistemu, ki si bo pač lastil to tehnologijo. Dandanašnji je največji problem v izkoristku katerekoli vrste energije in ne v energentu samem. Predstavljajte si, da bi 100 km prevozili "le" z 1 l bencina. Še rabite alternativni vir za vašega garažnega ljubljenčka???
Seveda je načinov pridobivanja H2 (skoraj) kot listja in trave. Toda, kot si tudi sam zapisal, je "tankanje" vodika hudičevo zapleteno, nevarno in težavno opravilo. Atom vodika je pač najmanjši znan element in le malo je na svetu membran, ki bi onemogočale prehod tega elementa skozi. V moji prejšnji tezi se mi je porodila zamisel, da bi bilo morda pametneje "proizvajati" (in seveda sproti porabljati) gorivo kar v "motorju". Seveda je potrebno za kakršnokoli razdruževanje kovalentne vezi uvesti določeno energijo. S katalizatorji, ki učinkovito znižujejo ta energetski prag, bi bilo seveda potrebno uvesti bistvemo manj energije, nekaj pa še vedno. V ta namen bi posledično moral vsak agregat imeti prigrajen neki izvir energije. Dovolj majhen in zadosten vir zaenkrat še ni znan. Po možnosti bi moral biti še dovolj vzdržljiv (življenska doba agregata kot takega). Ampak, kot sem že rekel, bi (bomo?) za to tehnologijo plačevali mastne $$$ tistemu, ki si bo pač lastil to tehnologijo. Dandanašnji je največji problem v izkoristku katerekoli vrste energije in ne v energentu samem. Predstavljajte si, da bi 100 km prevozili "le" z 1 l bencina. Še rabite alternativni vir za vašega garažnega ljubljenčka???
Howgh!!!
Thomas ::
>V ta namen bi posledično moral vsak agregat imeti prigrajen neki izvir energije. Dovolj majhen in zadosten vir zaenkrat še ni znan.
Pa dej tisto prekleto energijo potem direktno na kolesa !!!
"Podobno" je tudi s pridobivanjem vodika iz organskih snovi. Pri tem ostaja ogljikov dioksid! So, don't bother! K'r dizla zalaufi! Je isto.
Pa dej tisto prekleto energijo potem direktno na kolesa !!!
"Podobno" je tudi s pridobivanjem vodika iz organskih snovi. Pri tem ostaja ogljikov dioksid! So, don't bother! K'r dizla zalaufi! Je isto.
gzibret ::
> V moji prejšnji tezi se mi je porodila zamisel, da bi bilo morda pametneje "proizvajati" (in seveda sproti porabljati) gorivo kar v "motorju". Seveda je potrebno za kakršnokoli razdruževanje kovalentne vezi uvesti določeno energijo. S katalizatorji, ki učinkovito znižujejo ta energetski prag, bi bilo seveda potrebno uvesti bistvemo manj energije, nekaj pa še vedno.
Ja, štekam. Sam v tem primeru ne bo dovolj, da boš tankal vodo.
> "Podobno" je tudi s pridobivanjem vodika iz organskih snovi. Pri tem ostaja ogljikov dioksid! So, don't bother! K'r dizla zalaufi! Je isto.
Ni čisto isto, je ena malenkost: gorivne celice imajo do 80% izkoristek (dizli max 30%, kot sem že večkrat napisal), CO2 pa lahko loviš v rafineriji, ki proizvaja vodik (podobno, kot delujejo razžvepljevalne naprave, samo prirejene za CO2 - to pomeni, da CO2 loviš na CaO, tako kot danes SO2 na CaO).
Ja, štekam. Sam v tem primeru ne bo dovolj, da boš tankal vodo.
> "Podobno" je tudi s pridobivanjem vodika iz organskih snovi. Pri tem ostaja ogljikov dioksid! So, don't bother! K'r dizla zalaufi! Je isto.
Ni čisto isto, je ena malenkost: gorivne celice imajo do 80% izkoristek (dizli max 30%, kot sem že večkrat napisal), CO2 pa lahko loviš v rafineriji, ki proizvaja vodik (podobno, kot delujejo razžvepljevalne naprave, samo prirejene za CO2 - to pomeni, da CO2 loviš na CaO, tako kot danes SO2 na CaO).
Vse je za neki dobr!
fakinx ::
Ja, štekam. Sam v tem primeru ne bo dovolj, da boš tankal vodo
Seveda boš "tankal" zgolj vodo. Katalizatorje ti bodo morali na servisu poštimat, prav tako pa srčiko tvoje osebne "fabrike" goriva kot takega (vodika npr.). Pa ne se bat.... Nafte je (zaenkrat) še dovolj.... . Pa v naših denarnicah je tudi še zadosti cvenka....
Seveda boš "tankal" zgolj vodo. Katalizatorje ti bodo morali na servisu poštimat, prav tako pa srčiko tvoje osebne "fabrike" goriva kot takega (vodika npr.). Pa ne se bat.... Nafte je (zaenkrat) še dovolj.... . Pa v naših denarnicah je tudi še zadosti cvenka....
Howgh!!!
fakinx ::
Hja, kaj bi drugega? Tako kot boš moral skrbeti za primerno količino vodice za pranje šip, boš moral skrbeti pač še za to, da boš imel dovolj veliko zalogo "sveže" vode v keslu, če ne bo nič iz brrr, brrr (ali pak pššš, pššš glede na to, da bo zadeva praktično neslišna... )
Howgh!!!
Gizmo_X ::
Kolikšno pa je razmerje med energijo, ki je potrebna za nastajanje vodika,
ter energijo, ki potem s pomočjo nastalega vodika poganja avto?
Saj vem, malo preveč o verižnih reakcijah razmišljam...
Ampak če je vhodna energija manjša kot izhodna, bi lahko res tankali vodo. Da pa bi dobili začetno vhodno energijo, imamo pa na voljo še vedno 12V baterijo za start
Samo zakaj se mi zdi, da iz tega sploh ni računice? Drugače bi imeli že elektrarne na vodo
ter energijo, ki potem s pomočjo nastalega vodika poganja avto?
Saj vem, malo preveč o verižnih reakcijah razmišljam...
Ampak če je vhodna energija manjša kot izhodna, bi lahko res tankali vodo. Da pa bi dobili začetno vhodno energijo, imamo pa na voljo še vedno 12V baterijo za start
Samo zakaj se mi zdi, da iz tega sploh ni računice? Drugače bi imeli že elektrarne na vodo
Don't pay the BILL at the big GATES.
Thomas ::
> Ni čisto isto, je ena malenkost: gorivne celice imajo do 80% izkoristek
Maš prav, res lahko prišparaš nekaj ceodvaja z boljšim izkoristkom.
> (dizli max 30%, kot sem že večkrat napisal), CO2 pa lahko loviš v rafineriji, ki proizvaja vodik (podobno, kot delujejo razžvepljevalne naprave, samo prirejene za CO2 - to pomeni, da CO2 loviš na CaO, tako kot danes SO2 na CaO).
Samo CaO pridobivaš pa kje? Iz CaCO3? Ni ceodva računice!
Maš prav, res lahko prišparaš nekaj ceodvaja z boljšim izkoristkom.
> (dizli max 30%, kot sem že večkrat napisal), CO2 pa lahko loviš v rafineriji, ki proizvaja vodik (podobno, kot delujejo razžvepljevalne naprave, samo prirejene za CO2 - to pomeni, da CO2 loviš na CaO, tako kot danes SO2 na CaO).
Samo CaO pridobivaš pa kje? Iz CaCO3? Ni ceodva računice!
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | Novo tekmovanje X-prizeOddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 4442 (2585) | gzibret |
» | Plasma TV LG 42PC1RROddelek: Kaj kupiti | 6782 (4576) | servo |
» | Nova zračna kasta: MicrojetOddelek: Novice / Ostale najave | 5775 (4225) | Stepni Volk |
» | En štamperle na 100 kilometrovOddelek: Novice / Znanost in tehnologija | 5037 (3561) | Stepni Volk |