» »

Ameriška kontrola zračnega prometa ima dovolj Windows 95 in disket

1
2
»

tony1 ::

Polovica posta je čisto smiselna, druga polovica, ki se začne s tem:
"Na znani WIRED esej od Bill Joy (Sun Microsystems): "Why the Future Doesn't Need Us?", ki je bil eden bolj znanih neo-ludističnih zaskrbljenosti nad sodobno tehnologijo.. je bil kontra esej, žal pozabil avtorja, le bistveni stavek: "Kako bo nepopolno bitje, kot je človek, ustvarilo nekaj popolnega?"

je pa en konec coklarstva. Še mnogo več avtomatike* bomo v letalstvu videli še za časa naših življenj, iz dveh razlogov:
-plačevati ljudi je drago (čeprav jih v Am., zanimivo, menda slabše plačujejo kot pri nas - kot smo lahko brali zgoraj)
-delati nove rešitve je izjemno donosno.

*Tudi letala bodo letela avtomatsko, bo pa v kabini pilot sprva še za izredne primere (da bo moral kaj narediti bo sicer izjemno redko, morda bo tam bolj za boljši občutek potnikov). Kot je nekoč pisal Jure, bodo pa nekoč imela letala na krovu le še inženirja, ki bo upravljal z računalniškimi sistemi na letalu, fizično letel letala pa ne bo več...

"S sodobnejšimi rešitvami pa se zmanjšuje količino potrebnih ko-ordinacij (in s tem govora).
Eden je višje omenjeni CPDLC (pilot lahko nekaj osnovnih navodil, med drugim frekvenco naslednjega sektorja prejme na zaslon in ne več govorno po frekvenci), drugi je podobna stvar med različnimi sektorji kontrol: SYSCO, kjer se stvari, ki se jih je bilo prej potrebno zmeniti z govorom naredi z miško."

Točno to je tista zanesljiva, skoraj popolna, avtomatika, ki jo je izdelalo nepopolno bitje ;)

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: tony1 ()

tony1 ::

"To pomeni, da 4K Barco zadostuje. Seveda se pa nihče ne bo potreboval, če dobi 8K monitr večjih dimenzij :)
Do kje je pa smiselno ves čas povečevati.. je pa vprašanje. Pri mobilnih telefonih še nekako odgovorljivo: Dokler še paše v žep (in je dejansko "mobilen")."

Hvala za vse napisano, zelo je zanimivo. (O velikosti monitorja sprašujem zato, ker imam 42'' monitor že 13 let, in me fizična velikost pri delu nič ne moti.)

Step2en Wolf ::

tony1 je izjavil:

Polovica posta je čisto smiselna, druga polovica, ki se začne s tem:
"Na znani WIRED esej od Bill Joy (Sun Microsystems): "Why the Future Doesn't Need Us?", ki je bil eden bolj znanih neo-ludističnih zaskrbljenosti nad sodobno tehnologijo.. je bil kontra esej, žal pozabil avtorja, le bistveni stavek: "Kako bo nepopolno bitje, kot je človek, ustvarilo nekaj popolnega?"

je pa en konec coklarstva. Še mnogo več avtomatike* bomo v letalstvu videli še za časa naših življenj, iz dveh razlogov:
-plačevati ljudi je drago (čeprav jih v Am., zanimivo, menda slabše plačujejo kot pri nas - kot smo lahko brali zgoraj)
-delati nove rešitve je izjemno donosno.

*Tudi letala bodo letela avtomatsko, bo pa v kabini pilot sprva še za izredne primere (da bo moral kaj narediti bo sicer izjemno redko, morda bo tam bolj za boljši občutek potnikov). Kot je nekoč pisal Jure, bodo pa nekoč imela letala na krovu le še inženirja, ki bo upravljal z računalniškimi sistemi na letalu, fizično letel letala pa ne bo več...


Niste prebrali vsega.

Poglejte debate iz l. 2005 na tem istem forumu (tudi z moje strani) na temo avtomatizacije vožnje avtomobilov, vlakov itd. Vera je eno, realnost nekaj popolnoma drugega.
Velik del ameriških podjetij je napihnjene vrednosti zaradi pretiranih obljub, če ne naravnost laži njihovih CEO.

Že zaradi INERCIJE investiranega denarja v obstoječe sisteme, se zračni promet ne bo bistveno spreminjal.
Večja sprememba bo v nižjem zračnem prostoru, kjer bodo pridobili svoj del DRONI.
Pollitično gledano, ne bi Kitajci šli razvijati svoje lastno potniško letalo, ki potrebuje pilote, če bi hoteli resno omajati Zahod in njegovo začasno tehnološko prednost. Še Comac-a so komaj skupaj spacali.. se matrajo z avtonomno vožnjo avtomobilov itd.

Osnovni argument zdrži: Dokler mi moj "robotski" seslanik ne zna postoriti VSE isto, kot jaz - kaj šele bolje! - ni smisleno verovati v avtonomije vožnje kompleksnejših sistemov: avto, letalo..

P.S. Kot vam vsak komercialni pilot lahko pove, so piloti (poleg tega, da so piloti): DEJANSKO ŽE NADZORNIKI SISTEMOV.

Zgodovina sprememb…

tony1 ::

"Pollitično gledano, ne bi Kitajci šli razvijati svoje lastno potniško letalo, ki potrebuje pilote, če bi hoteli resno omajati Zahod in njegovo začasno tehnološko prednost."

Ne morejo vsega čez noč, in nikakor jim ne bi pustili leteti "na zahod" :)

"P.S. Kot vam vsak komercialni pilot lahko pove, so piloti (poleg tega, da so piloti): DEJANSKO ŽE NADZORNIKI SISTEMOV."

Nekega dne jim bodo samo še pobrali joysticke/volane iz rok... Razvoja informatizacije ("z računalnikom delamo stvari, ki jih do sedaj še nismo") se ne da ustaviti... Ne, ker bi bilo to filozofsko posebej dobro, ampak, ker je ceneje. (Da je bolj varno, je šele sekundarnega pomena.)

Step2en Wolf ::

tony1 je izjavil:

"Pollitično gledano, ne bi Kitajci šli razvijati svoje lastno potniško letalo, ki potrebuje pilote, če bi hoteli resno omajati Zahod in njegovo začasno tehnološko prednost."

Ne morejo vsega čez noč, in nikakor jim ne bi pustili leteti "na zahod" :)

"P.S. Kot vam vsak komercialni pilot lahko pove, so piloti (poleg tega, da so piloti): DEJANSKO ŽE NADZORNIKI SISTEMOV."

Nekega dne jim bodo samo še pobrali joysticke/volane iz rok... Razvoja informatizacije ("z računalnikom delamo stvari, ki jih do sedaj še nismo") se ne da ustaviti... Ne, ker bi bilo to filozofsko posebej dobro, ampak, ker je ceneje. (Da je bolj varno, je šele sekundarnega pomena.)


Eurocontrol poskuša uveljaviti SMO - Single Man Operations, da bi znižali stroške (kako se je to končalo pri Boeingu, vemo).
Ideja je, da ker je vedno več delov leta lahko avtomatiziranega (vse gre v franže, ko priletiš v slabo vreme - ki pa ga ljudje na tleh niti ne vidite nujno!) in bi posledično lahko "Ryanair" na kratkih letih letel le en pilot.

Dokaj hiter argument so nadobudnim managerjem prikazali piloti: "In ko potrebuje pilot iti na WC?"

Primer Germanwingsa je tudi argument ZOPER SMO.. ko je šel eden izmed pilotov na WC, se je drugi zaklenil in namerno strmoglavil letalo (zgodovina depresij itd.).


Idaja, da bi pa na avtomatizirano letalo dali raje nekoga, ki nadzira sisteme - leteti pa sploh ne zna.. je še poraznejša.

Letalo NIMA senzorjev na vseh svojih površinah, niti delih in komponentah. Posledično sistem ne ve, da mu manjka kos letala.. ali da je nekaj crknilo. PILOT to ve in lahko začne iskati rešitev oz. obudi znanje iz rednih Emergency treningov, kjer se vsako leto nekaj dni na simulatorjih ubadajo z odpovedmi različnih sistemov letala (kaj šele tistih, ki nimajo senzorjev!) in se učijo pravilno odreagirat in uspešno pristati.

Kompetenc "Sullya" (čudežni pristanek na Hudson River) še zelo dolgo ne bo nadomestil noben avtomatiziran sistem.
Le ti pa lahko pilotom, če so pravilno zasnovani (MCAS od Boeinga to ni bil!) zelo pomagajo.

tony1 ::

"Letalo NIMA senzorjev na vseh svojih površinah, niti delih in komponentah. Posledično sistem ne ve, da mu manjka kos letala.. ali da je nekaj crknilo. PILOT to ve in lahko začne iskati rešitev oz. obudi znanje iz rednih Emergency treningov, kjer se vsako leto nekaj dni na simulatorjih ubadajo z odpovedmi različnih sistemov letala (kaj šele tistih, ki nimajo senzorjev!) in se učijo pravilno odreagirat in uspešno pristati."

To ni problem, te senzorje in diagnostiko bo pač treba vgraditi. In enkrat bomo prišli do tega, da bo bolj zanesljiva od povprečnega pilota, ki prav tako marsičesa lahko ne vidi, spregleda ali pa rabi dlje časa, da vidi.

Avtomatizirane imamo že izjemno kompleksne industrijske procese, bomo pa še tega. Ja, saj so tu vpleteni ljudje, ki jih letala vozijo s sabo, ampak bomo prišli do tega, da bodo varnejši od pilotov. (Ni hudič, da tesle s svojimi še tako flawed autopiloti in ekscesnimi pospeški, niso že zdaj v povprečju varnejše od drugih znamk?)

" in bi posledično lahko "Ryanair" na kratkih letih letel le en pilot.

Dokaj hiter argument so nadobudnim managerjem prikazali piloti: "In ko potrebuje pilot iti na WC?"

Primer Germanwingsa je tudi argument ZOPER SMO.. ko je šel eden izmed pilotov na WC, se je drugi zaklenil in namerno strmoglavil letalo (zgodovina depresij itd.)."

Pritisk kapitala je strašen, in enkrat bodo že dosegli, da bodo pilotom vzeli volane.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: tony1 ()

WizzardOfOZ ::

tony1 je izjavil:

"Mainframe je izredno varna zadeva."

Ne zafrkavam, iskreno me zanima, zakaj. (Pa ne zaradi kontejnerjev in ne zaradi security through obscurity.) V čem je finta?


Hardware based security. Sama zasnova mašine je že tako narejena, ker je vedno šlo za občutljive podatke in si iz tega izhajali. Potem pa še RACF (Resource Access Control Facility) + Multifactor Authentication, kjer se pravice dodajajo na posameznega userja (je pa zamudno).
Milčinski je napisal butalce kot prispodobo in ne kot priročnik!!!
Svuda u svijetu ima budala ali je izgleda kod nas centrala!!!

tony1 ::

Zanimivo, tnx.

Step2en Wolf ::

tony1 je izjavil:

"Letalo NIMA senzorjev na vseh svojih površinah, niti delih in komponentah. Posledično sistem ne ve, da mu manjka kos letala.. ali da je nekaj crknilo. PILOT to ve in lahko začne iskati rešitev oz. obudi znanje iz rednih Emergency treningov, kjer se vsako leto nekaj dni na simulatorjih ubadajo z odpovedmi različnih sistemov letala (kaj šele tistih, ki nimajo senzorjev!) in se učijo pravilno odreagirat in uspešno pristati."

To ni problem, te senzorje in diagnostiko bo pač treba vgraditi. In enkrat bomo prišli do tega, da bo bolj zanesljiva od povprečnega pilota, ki prav tako marsičesa lahko ne vidi, spregleda ali pa rabi dlje časa, da vidi.

Avtomatizirane imamo že izjemno kompleksne industrijske procese, bomo pa še tega. Ja, saj so tu vpleteni ljudje, ki jih letala vozijo s sabo, ampak bomo prišli do tega, da bodo varnejši od pilotov. (Ni hudič, da tesle s svojimi še tako flawed autopiloti in ekscesnimi pospeški, niso že zdaj v povprečju varnejše od drugih znamk?)

" in bi posledično lahko "Ryanair" na kratkih letih letel le en pilot.

Dokaj hiter argument so nadobudnim managerjem prikazali piloti: "In ko potrebuje pilot iti na WC?"

Primer Germanwingsa je tudi argument ZOPER SMO.. ko je šel eden izmed pilotov na WC, se je drugi zaklenil in namerno strmoglavil letalo (zgodovina depresij itd.)."

Pritisk kapitala je strašen, in enkrat bodo že dosegli, da bodo pilotom vzeli volane.


Saj je čisto preprost, praktičen argument, ki ga na tej in ostalih strani omenjam že 20 let +: "Dajmo naresti najprej robotski sesalec, ki bo posesal enako kvalitetno kot človek." ter bistveno: "Prepoznaval dejanske smeti!"

Potem gremo lahko na naslednji korak LEVEL 5 avtonomne vožnje avtomobila, ki jo obljubljajo še od 60ih.. (Muska že skoraj 16 let).. pa je ni od nikjer (odštejmo omejen obseg Waymo taksijev ali rezervirana območja za atonomne shuttle buse na letališčih).

Prvo vprašanje: Kako točen mora biti Level 5 avtonomna vožnja, da se lahko kosa z ljudmi (le ti so vsi narcisoidni, ker 80% le teh trdi, da so odlični vozniki!). Do odgovora se je NHTSA že prebil: Human Drivers Avoid Crashes 99.999819% Of The Time, Self-Driving Cars Need To Be Even Safer

Glej: https://www.jalopnik.com/self-driving-c...

Ko so rešeni sesalci, osebna vozila.. gremo lahko na masovni transport.. kjer bi bil, točno tako, kot sem že pred 20 leti tu pisal: idealnejši cilj avtonomne vožnje: METROJI, ker so to rezervirana območja, praviloma ni vpliva vremena (razen, če jih poplavi) in narave (ni živali in dreves, ki bi skakale na tirnice).
Tudi VLAKI imajo dokaj rezervirana področja, a na njih še kako vpliva vreme, narava.. in ljudje.

Bistvena PREDNOST omenjenih transportnih sredstev pred letali je: DA SE LAHKO USTAVIJO. Lahko doživiš "Blue screen of Death", sistem padejo, vozilo se ustavi.

Letalo se NE MORE USTAVITI.. je kot morski pes: da "preživi" se mora premikati naprej. Izjema helikopterji.

P.S. Jules Vern je podobno kot mi fantaziral, kako bodo ljudje potovali na Luno. Pa se potem vseeno to ni zgodilo s topovsko kroglo.
Podobno so pred stoletjem fantazirali, da bo nebo polno Zeppelinov (pa jih praktično ni več, razen reklamnih Goodyearovih in Zeppelini za posebne transporte).
Pred dvesto leti in več so slike neba polne balonov.

Grki so imeli Dedalusa in Ikarja... tako, da kaj bo dejansko v resnici prinesla prihodnost, bomo (morda) videli za časa našega življenja..

Edina stvar, ki je stalnica: Overselling by CEO.

Po domače: nakladajo, kot pes teče.. da nabijejo vrednost delnic svojih podjetij.. od "tresenja gora".. se pa še miške komaj rojevajo.

Zgodovina sprememb…

tony1 ::

Z vsem se lahko strinjam.

(Z vlaki že avtonomno vozi eno progo Rio Tinto v Avstraliji, omenja se že avtonomna vožnja na nekaterih progah Sydneyskega metroja (detajli so megleni, kar daje misliti, da ni vse tako kot reklamirajo)...)

Vse bomo še dočakali, brez skrbi ;)

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: tony1 ()

Step2en Wolf ::

tony1 je izjavil:

Z vsem se lahko strinjam.

(Z vlaki že avtonomno vozi eno progo Rio Tinto v Avstraliji, omenja se že avtonomna vožnja na nekaterih progah Sydneyskega metroja (detajli so megleni, kar daje misliti, da ni vse tako kot reklamirajo)...)

Vse bomo še dočakali, brez skrbi ;)


Vprašanje starosti. Osel gre trikrat na led pravijo.. zelo mlad osliček še ni sploh videl ledu, ker so mile zime.

Če pa pogledam, kaj so nas starce nategovali.. imamo pa cel spisek za pogrebni zavod iz Življenja in Tehnnika, Science itd.:
- robot, ki bo kuhal in pospravljal bolje, kot "gospodinja"
- računalniški asistent (Google je ravno pokopal svojega, Siri je izguba besed, Alexa + samo bolje vohuni za nami)
- hladna fizija
- superprevodnik na "sobni temperaturi"
- Wireless prenos el. energije (le zasilna baterija za primere nuje)
- metro v LJ in SLO (tramvaj smo pa že imeli, pa ga je socialistična oblast razglasila za buržujskega in nedomestila z dizlskimi avtobusi.. nakar so opustili še tiste el. trolebuse, ki so bil)

P.S. Originalni STAR TREK iz 60ih je dober Milestone... ko se je pojavila nadaljevanka, nič od omenjenga ni obstajalo.
Kaj smo od idej uspeli ustvariti?

Samo odpirajoča se vrata (ko so snemali serijo, so jih ljudje na vrv in človeško moč vlekli narazen in skupaj!).
Dokaj blizu so mobilni telefoni (takrat communicatorji), ki nas zmorejo povezovati tudi preko satelitov (veliko prej je že Nikola Tesla napovedal takšno napravo).
Tricoder smo delno uresničili, samo CAT in MRI scan so še gromozanske naprave priklenjene na bolnice in ne prenosna ročna naprava.
Poglavitne izume se komaj lotevamo:
Replikator - tam - tam 3D printer
Warp Drive - u dream
Autopilot - ja, na letalih.. dokler je vse v redu in vreme OK.

Zgodovina sprememb…

Step2en Wolf ::

Step2en Wolf je izjavil:

tony1 je izjavil:

Z vsem se lahko strinjam.

(Z vlaki že avtonomno vozi eno progo Rio Tinto v Avstraliji, omenja se že avtonomna vožnja na nekaterih progah Sydneyskega metroja (detajli so megleni, kar daje misliti, da ni vse tako kot reklamirajo)...)

Vse bomo še dočakali, brez skrbi ;)


Vprašanje starosti. Osel gre trikrat na led pravijo.. zelo mlad osliček še ni sploh videl ledu, ker so mile zime.

Če pa pogledam, kaj so nas starce nategovali.. imamo pa cel spisek za pogrebni zavod iz Življenja in Tehnnika, Science itd.:
- robot, ki bo kuhal in pospravljal bolje, kot "gospodinja"
- računalniški asistent (Google je ravno pokopal svojega, Siri je izguba besed, Alexa + samo bolje vohuni za nami)
- hladna fizija
- superprevodnik na "sobni temperaturi"
- Wireless prenos el. energije (le zasilna baterija za primere nuje)
- metro v LJ in SLO (tramvaj smo pa že imeli, pa ga je socialistična oblast razglasila za buržujskega in nedomestila z dizlskimi avtobusi.. nakar so opustili še tiste el. trolebuse, ki so bil)

P.S. Originalni STAR TREK iz 60ih je dober Milestone... ko se je pojavila nadaljevanka, nič od omenjenga ni obstajalo.
Kaj smo od idej uspeli ustvariti?

Samo odpirajoča se vrata (ko so snemali serijo, so jih ljudje na vrv in človeško moč vlekli narazen in skupaj!).
Dokaj blizu so mobilni telefoni (takrat communicatorji), ki nas zmorejo povezovati tudi preko satelitov (veliko prej je že Nikola Tesla napovedal takšno napravo).
Tricoder smo delno uresničili, samo CAT in MRI scan so še gromozanske naprave priklenjene na bolnice in ne prenosna ročna naprava.
Poglavitne izume se komaj lotevamo:
Replikator - tam - tam 3D printer
Warp Drive - u dream
Autopilot - ja, na letalih.. dokler je vse v redu in vreme OK.

Od "Beam me up Scottie" imamo pa en "uspešen" kvantni prenos podatomskega delčka na daljavo?

Zgodovina sprememb…

tony1 ::

Ogromno stvari se je uresničilo in upam, da ljudje iz teh časov še klikajo po S-Tju :)

-še leta 1970 je bila ideja imeti doma svoj računalnik tako nora, kot če bi danes imel jedrsko podmornico
-okrog robotov je ravno roomba prava revolucija, predvsem zaradi cene (začela se je pri 100.000 SIT, kar je bilo drago, a dosegljivo, danes ti jih pa za drobiž mečejo v hrbet)... Če greš na japonsko ti na veliko štantih obrok skuha robot.
-kje so šele pametni telefoni, ki so tako revolucionarni, da so futuristi kup njihovih funkcij čisto spregledali
-če smo pa še pri kuriozitetah: zanimiva reč je še hologram, ki smo ga sredi 90ih gledali le v risankah

Step2en Wolf ::

Avtomatizacija vs Kontrola zračnega prometa

Velikost idealnega sektorja kontrole zračnega prometa je 10 minut x 10 minut leta reaktivnega potniškega letala (cca Mach 0,76 - 0,78) gledano zgoraj navzdol.

Tak kos zračnega prostora se imenuje FIR - Flight Information Region. Znotraj FIR bo zračni prostor razdeljen na različne "prostore", od kompleksnejšega Terminala (kjer so podorčja prostega letenja - Class G Airspace) do letališč, priletnih kontrol (Approach, Terminal..).
Najbolj "enostavna" je Area - Območna, ki se začne nekje od FL 160 (t.j. 16 000 čevljev oz. 4876,8m) navzgor. Tako kot lazanja bodo potem različne rezine, višine znotraj danega sektorja:
Lower FL160-FL310
Upper FL310-FL350
Middle FL360-FL370
Top FL380-> (nad FL600 ni več letalskega prometa, pa še na FL 450 so redki buisness jeti)

Vertikalne razmejitve so lahko drugačne in se iz ure v ure menjajo, da se lovi "promet" znotraj danih, predvidenih maksimalnih vrednost.
Za poenastavitev recimo, da je vsak tak sektor sposoben oddelati po 40 letal na uro, priporočeno 10 hkrati na vezi.

V primeru vremena, poletne nevihte, kot tudi celoletne turbolence.. se letala iz začrtane smeri začnejo umikati.. in se lahko zgodi, da ima takšen sektor namesto 40 letal na uro... 48, 55.
Karikirano:Iz odličnega lokalne športnika si prisiljen naskočiti olimpijske rekorde.

Še večji problem pa ni sam skok prometa, temveč ogromna obremenitev dela na takšnem sektorju, ker o teh letalih pravilom ne veš NIČ. FPL - Flight Plan je bil oddan za drugo državo in naj bi letel po tistem zračnem prostoru, naenkrat pa se znajde v tvojem (ne veš ne od kje gre in kam, ne kateri tip letala je).
Večina potrebnih podatkov se skuša pridobiti čimprej, a ne uspe vedno oz. sistemi sami ne sfolgajo prežvečiti letalskih rut... saj letala naenkrat letijo "nelogično".
Še huje se godi sistemu, ko se letalo v zraku zaradi tehničnih napak, zdravstvenih problemov ipd. obrne in pristane drugje oz. se vrne na izvorno letališče. Spet sistemi ne zmorejo "prežvečiti" sami od sebe, da je nekdo poletel iz New Yorka in se čez nekaj ur vrnil.

Še večji stres za sistem so vojne.. ali trenutno Izraelski napad na Iranski nuklearni program, kjer se je iz danes na jutri zaprejo zarčni prostori (v tem primeru: Izrael, Libanon, Jordanija in Iran.. verjetno Sirija še od prej).. to pomeni, da se morajo letala preusmeriti.. in Slovenija je zaradi tega dobila naenkrat 10% več prometa.. kar je ogromno, saj so sektorske kapacitete že bile zapolnjene.
Probajte parkirati v polno garažo dodatne avtomobile.. tako nekako. Kjer pa "parking" ni stoječ, mirujoč.. temveč ves čas premikajoč z omenjeno hitrostjo Mach 0,77 (cca 900km - odvisno od atmosferskih faktorjev in višine / gostote zračne mase).

In ja, vojne ves čas vplivajo na zračni promet preko Slovenije: Najprej so bile to državljanske vojne znotraj Jugoslavije, nato ves čas bližnjevzhodne krize, kot Ukrajina (sestrelitev Malesiana) ter kasneje Ruska invazija in bojkotiranje ogromnega zračnega prostora Ruske federacije.

Avtopilot, kot rečeno.. deluje, ko je vse normalno. Že iz zgornjih primerov, pa vidimo, da stvari nikoli niso v takšnem stanju in se vedno nekaj dogaja.. vreme, vulkanski izbruhi, vojaške vaje, vojne, izredni primeri, odpovedi sistemov, stavke, naftne krize, pandemije itd.

V nenenhno spremnijajočih se okoliščinah, avtomatizacija odpove. Potrebne so nove, drugačne rešitve.. in ne horuk "kar nekaj", ker v vsaki potniški jekleni ptici sedi po 100 - 300 ljudi.

Ampak dajmo reči, da se zgodi Znanstveno Fantastičen preboj, ki ga še ni bilo. Quantum Supremacy plus... AGI in še Singularnost.
Se pravi lahko skopiramo najboljše pilote in kontrolorje v sistem.. in sistem bo potem vodil letala.

Zgolj inercija in sposobnost izdelava novih letal (cca 60 na mesec na proizvajalca in model) pomenijo, da bodo obstoječi modeli letal in kontrol potrebni še najmanj desetletje (in več).
Za prehod je potrebno torej vsaj 2 desetletji. Potem, ko se zgodi Science Fiction preskok, ki ga pa ni še na vidiku (čeprav CEO različnih podjetij, že prodajajo vstopnice in delnice za njihov high-tech Snake Oil).
Trik vseh teh "visokotehnoloških" pravljic je, da sicer obljubljajo nižje stroške.. samo, če hočeš do tja priti, moraš najprej zagoniti milijarde za spremembo obstoječih.
Kdo zasluži največ znotraj "revolucij". Revolucionarni CEO-ji, ki izsilijo, zlobirajo ali kako drugače pripravijo druge (religija v AI), da kupijo njihovo "rešitev".

In tudi ob popolnem prehodu na čisto avtomatizirano potniško in kargo letenje (le ti uporabljajo veliko starejšo floto) bodo tu višje omenjeni: športni piloti, jadralci, padalci idr. (vključujoče vojaški), ki bodo hoteli in želeli izkusiti letenje naprej.
FIS in Kontrola bo torej obstajala naprej.. v zmanjšanem obsegu.

Kako bo pa AI prenesel nalet ptic, vreme (zaledenitve, turbolence, nevihte, strižni veter..) itd.. pa raje ne bi izvedel.

Zgodovina sprememb…

Barbarpapa2 ::

Lepo petkovo popoldne želim...

tony1 je izjavil:

...

(Z vlaki že avtonomno vozi eno progo Rio Tinto v Avstraliji, omenja se že avtonomna vožnja na nekaterih progah Sydneyskega metroja (detajli so megleni, kar daje misliti, da ni vse tako kot reklamirajo)...)

...


Da razjasnimo nekaj... Avtonomno vozečih vlakov v smislu, kot si predstavljamo pri individualni avtomobilski vožnji ni. Ves železniški promet je kontroliran iz enega ali več centrov nadzora. Imamo pa pri železniških vozilih vlake brez "voznika" (strojevodja) in ti sistemi so na metro linijah in pa primestnih, lahkih železniških omrežjih v rabi že kar nekaj desetletij, prvi tak sistzem je začel delovati v Franciji, v mestu Lille leta 1984:

List of driverless train systems @ Wikipedia

Sam sem se pet let nazaj v Londonu peljal v Greenwich (Docklands Light Railway) in nazaj s takšnim vlakom, celo sedel sem spredaj, kjer bi v "normalnem" vlaku bila strojevodsta kabina. Vprašanje je samo, kaj ali kdo v nadzornem centru vodi vlak, človek ali računalnik...

Nemci so svoj sistem daljinskega nadzora/vodenja vlakov (LZB - LinienZugBeeinflussung) začeli uvajati v prvi polovici 70-tih let, ko so tudi poskusno medpostajno peljali vlak brez posredovanja strojevodje. Sistem, ki se zdaj uvaja v Evropi ETCS (European Train Control System - uvajamo ga tudi pri nas) v svoji kompletni implementaciji omogoča driverless vožnje vlakov...

Pa uživajte v vožnji z vlakom...

Jože

tony1 ::

"Ampak dajmo reči, da se zgodi Znanstveno Fantastičen preboj, ki ga še ni bilo. Quantum Supremacy plus... AGI in še Singularnost.
Se pravi lahko skopiramo najboljše pilote in kontrolorje v sistem.. in sistem bo potem vodil letala."

Tukaj se mogoče malo šališ. Število letal v zraku na vsem svetu je omejeno. To se da podelati ko keks, to računsko ni poseben problem.

Napisati logiko, ki bo to komandirala, bo pa seveda nekaj desetletij trdega dela, in spet bo nekaj avionov zato šlo v tla. Kot se je Airbus zgrda naučil za fly by wire sistem na A320.

Spomniti gre, da so taki ludisti včasih podobne napovedi dajali recimo za danes tako samoumevne stvari kot je plačilni promet (teh transakcij je dnevno, se gotovo strinjaš, mnogo več kot letal v zraku). In še v 70ih letih so pri nas na SDKju ljudje ponoči ročno knjižili virmane, čeprav so že imeli vzporedno računalniško evidenco (ki pa je pogosto ali ne delovala ali pa je prihajalo do napak). Ampak - to je bil socializem - sindikat je pritiskal, da je delo ponoči nečloveško - in sistem so šli pisat z namenom, da bodo vse transakcije avtomatizirane. In prvič ga je delala zanič ekipa in ni šlo. Potem je zadevo prevzela druga ekipa in napisala sistem na novo, ki je brez napak deloval od konca 70ih let do (najdlje v Bosni, zaradi vojne) še do začetka novega tisočletja, v bistvu 25 let.

Skratka, vse se da avtomatizirati, in enkrat bo to narejeno. Ker gre za varnostno občutljive sisteme se bo to delalo počasi, korak po koraku, avtomatiziralo se bo po en proces vodenja letal naenkrat, kot si pokazal s tisim wiki linkom. Ne skrbi, ne bo ti še zmanjkalo dela :-).

"Trik vseh teh "visokotehnoloških" pravljic je, da sicer obljubljajo nižje stroške.. samo, če hočeš do tja priti, moraš najprej zagoniti milijarde za spremembo obstoječih.
Kdo zasluži največ znotraj "revolucij". Revolucionarni CEO-ji, ki izsilijo, zlobirajo ali kako drugače pripravijo druge (religija v AI), da kupijo njihovo "rešitev"."

Absolutno. Tako se pač vrti naša civilizacija...

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: tony1 ()

pegasus ::

Sicer se na avtonomno letečih zadevah ("dronih") in njihovi integraciji v letalsko kontrolo dela že precej časa. Imho je to eden prvih malih "korakov", omenjenih zgoraj. Ne vem pa, če so rezultati tega dela že kje implementirani v "produkciji". In dokler ne bodo, ni pogojev za nadaljne korake.

bm1973 ::

Letala pač ne letajo po zraku kot kure po dvorišču. Njihova pot je jasno določena v vseh 3 dimenzijah.

Bolj je problem v ostarelem konceptu nadzorovanja letal in sharanje informacij o poletu samem.

Kontrolorji bi morali biti tam za ekstremne situacije, ne za day-to-day operacije.
1
2
»


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

Ameriška kontrola zračnega prometa ima dovolj Windows 95 in disket (strani: 1 2 )

Oddelek: Novice / Ostale najave
676334 (1802) bm1973
»

FAA je pri prizemljitvi Boeinga 737 Max ravnal po zastarelih pravilih

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
194194 (1427) AgJ1
»

Predstavili zmogljivejši avtopilot (strani: 1 2 )

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
8512129 (9581) TechFreak
»

Nova zračna kasta: Microjet

Oddelek: Novice / Ostale najave
296000 (4450) Stepni Volk
»

Letalo + Dovoljenje

Oddelek: Loža
145508 (5127) Stepni Volk

Več podobnih tem