vir: Epic Games
Da otroci v novodobnih free-to-play igrah dostikrat po neumnosti spraznijo kreditne kartice svojih staršev, je danes že ponarodel štos. Nova globa, s katero je ameriška Zvezna agencija za trgovino (FTC) danes udarila igričarskega velikana Epic Games, pa da takšnim anekdotam nekaj prepotrebne konkretnosti in konteksta. Natančneje, ameriški regulatorji so se Epica lotili v dveh glavnih postavkah, oziroma ločenih procesih, ki se tičeta razvpite igre Fortnite. V prvi je podjetje kršilo pravilnik COPPA (Children's Online Privacy Protection Rule), po katerem je potrebno mlajšim od 13 let na internetnih platformah zagotoviti posebne režime zasebnosti; v primeru iger to denimo pomeni, da morajo imeti njihovi starši nadzor nad komunikacijo z neznanci. FTC Epicu med drugim očita, da so imeli v Fortnitu donedavna vsi igralci privzeto vklopljene vse komunikacijske kanale, od tekstovnega do glasovnega sporazumevanja.
Drugi očitek regulatorjev se tiče namernega oblikovanja grafičnega vmesnika Fortnita na način, da skuša uporabnika ukaniti (dark patterns), da bi nenamerno sprožil nakupovanje. Konkretno to denimo pomeni, da so oblikovalci gumb za nakup predmeta v igri postavili neposredno ob gumb, s katerim ga je uporabnik na svojem avatarju zgolj pomeril, zaradi česar je stalno prihajalo do napak. Obenem pa se je plačilo vse do konca 2018. sprožilo kar brez potrebe po dodatnem potrdilu. Ne le to - podjetje dolgo ni omogočalo preklica nakupov, za nameček pa je uporabniške račune ljudi, ki so preklic nato sprožili pri banki, še zaklenilo. Da očitki niso iz trte zviti, kažejo tako FTCjevi podatki o "milijonih pritožb" na Epicovo službo za pomoč uporabnikom, kakor tudi zajetna korespondenca med razvijalci, ki so jo preiskovalci pridobili od znotraj in ki kaže, da so se dizajnerji, inženirji in vodje problemov zavedali. Družba bo zato v prvem primeru plačala 275 milijonov ameriških dolarjev (kar je največja globa okoli pravilnika COPPA doslej), v drugem pa še 245 milijonov. Iz drugega zneska bo FTC napravil fond za povrnitev stroškov osebam, ki so bile na ta način prizadete.
Epic Games sta že sama procesa spodbudila v nekatere spremembe. Leta 2019 so v Fortnite vdelali prva orodja za starševski nadzor, leta 2020 pa so kupili firmo SuperAwesome, ki razvija programje za varnost otrok na spletu in njihova orodja ponudili v svojem ekosistemu za razvijalce. Šele v začetku decembra pa so lansirali "kontejnerizirana" uporabniška imena (cabined accounts), ki v Fortnitu staršem omogočajo popoln nadzor nad komunikacijo in plačevanjem njihovih otrok - seveda, če se mulc ne zlaže glede starosti pri prvem vpisovanju. Tudi pri plačevanju se je danes nekaj težje zatipkati, ker je potrebnih več potrditev in obstaja gumb za preklic nakupa ... toda podjetje ga je zvito napravilo precej manj opaznega od tistih gumbov, ki k nakupom spodbujajo. Pri Epic Games so se na izid odzvali s složno objavo, v kateri so kazen sprejeli kot vzgojno, opomnili na vse omenjene izboljšave v igri in se zavezali k nadaljnjemu izpopolnjevanju orodij za varnost uporabnikov.
Poleg velja opomniti na vsaj dve stvari. Prvič, pri Epicu niso največji lumpi v industriji, je pa Fortnite bržkone še vedno najbolj razvpita igra med mladimi, zato so jih regulatorji izkoristili kot opozorilo ostalim. Drugič - FTC se v preiskavi v bistvu ni dotaknil drugih psiholoških prijemov, ki jih Fortnite prefinjeno izkorišča, da posebno mlajše igralce prepriča v nakupe predmetov in animacij. Okoli tega sicer proces že nekaj časa poteka v Kanadi.