Slo-Tech - Danes se boj za prevlado na osebnih računalnikih bije med taboroma Windows/Intel in Mac OS/Apple, nekje daleč v ozadju pa sopiha Linux. Razlike med njimi so manjše, kot si goreči zagovorniki enega ali drugega sistema dovolijo priznati, saj jih načeloma lahko nameščamo na isto strojno opremo (pri Mac OS X se je treba malce potruditi); vsi pač tečejo na arhitekturi, v globinah združljivi z Intelovim CISC-naborom x86. Toda preden je imel Macintosh barvni zaslon in preden so PC-ji dobro razumeli, kaj je večpredstavnost, je Amiga imela vse to. Trideset let pozneje je Amiga po spletu neljubih okoliščin ogrožena vrsta, ki se najbolje počuti v muzejih, a ji dolgujemo ogromno.
Toda pred točno tremi desetletji je Commodore v newyorškem Lincoln Centru predstavil Amigo 1000 in za vedno spremenil svet osebnih računalnikov. S 16/32-bitnim procesorjem Motorola 68000 s taktom 7 MHz, 256 kB pomnilnika (razširljivega do 512 kB), nadpovprečno grafiko in zvokom, miško in disketo je ponujala več kot ostali sistemi, a je tudi stala več. Osnovni sistem 1300 dolarjev, k temu pa je bilo treba prišteti še 500 dolarjev za barvni monitor. Predstavitev je bila veličastna in prvi model, ki se je do izida ostalih imenoval preprosto Amiga, je na odru preizkusil kar Andy Warhol.
Amigin operacijski sistem se je delil na Kickstart, ki je predstavljal osnovo, in uporabniški vmesnik Workbench. Amiga je že tedaj ponujala predhodnike večopravilnosti, Plug-and-Play (Autoconfig se je imenoval), virtualnih namizij in ostalih danes samoumevnih elementov. Amigi 1000 sta sledila Amiga 2000 in Amiga 500, kasneje pa še Amiga 1200, ki je bila najpopularnejši model, ter Amiga 3000 in 500+ Amiga 4000 je leta 1992 sklenila linijo Amiga pod Commodorovim vodstvom - CD32 leto pozneje je bil bolj konzola kot osebni računalnik.
Amiga je še leta po predstavitvi žela pohvale, a to ji ni kaj dosti pomagalo. Računalnik je bil toliko pred časom, da ga - nekoliko tudi zaradi zgrešenih potez vodstva - ljudske množice niso posvojile v zadostnem številu. Navdušenci nad igrami, grafiko, zvokom, večpredstavnostjo so imeli pred seboj stroj, ki je znal več kot konkurenca in ga je bilo v užitek tako programirati kot na njem igrati igre, a množice so čedalje bolj prehajale na PC-je. Leta 1994 je šel Commodore v stečaj, z njim pa se je za Amigo začel zanesljiv zaton. Escom je kupil ostanek Amige, ki je še imela majhno, a zelo zvesto uporabniško bazo, a je šel dve leti pozneje tudi sam v stečaj. Gateway je kupil preostanek in ga prodal leta 1999, ne da bi karkoli pripravil. Trenutno ima vse pravice do Amige novoustanovljeno istoimensko podjetje. Operacijski sistem AmigaOS 4 še teče na nekateri moderni strojni opremi.
Kako je Amiga povzročila revolucijo v računalništvu, se starejši bralce še spomnite, mlajši pa se lahko podučite v zelo obširnem pregledu na ArsTechnici.
In kateri so vaši najboljši spomini na obdobje Amige?
Novice » Ostalo » Tri desetletja prave Prijateljice
vostok_1 ::
Brez Amige, PC svet ne bi bil to kar je danes. Amiga (Commodore) je vsem pokazala kako se dela dobre stvari. RIP (if you exclude AmigaOS)
IMO ena najbolj unikatnih platform ever made.
PS. Enjoy
IMO ena najbolj unikatnih platform ever made.
PS. Enjoy
Zgodovina sprememb…
- spremenil: vostok_1 ()
vostok_1 ::
Po enis trani skoraj boljše tako, ker pol ne bi bilo več tistega čara. Tko kot Apple običnemu folku pomeni predvsem ena firma, ki izdeluje fensi zadeve. Večina uporabnikov pa načeloma ne gre za tem, da je Apple bila tista snežinka, ki je billa tipping point za plaz. Amiga pa je bil tisti sveži cevc, ki je dal zadevi rušilno moč.
I'd rather remember it this way.
I'd rather remember it this way.
RatedR ::
@vostok_1
zvok v tem videu me spomne na vse stare igre ki sem jih preigral...dobri časi ja
zvok v tem videu me spomne na vse stare igre ki sem jih preigral...dobri časi ja
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: RatedR ()
vostok_1 ::
@vostok_1
zvok v tem videu me spomne na vse stare igre ki sem jih preigral...dobri časi ja
Amigin audio je bil praktično glavni deal maker. Vse amigine igre sem si po glasbi zapomnil bolj kot vse drugo. Z dobro glasbo je še tako slaba igra imela prednosti za špilat.
CGI scene v Babylonu 5 so bile amigino delo drugače, ker specializirani mainframe-i so bili dragi.
At the time mi je to bila magija, bolj ali manj.
Furbo ::
Se spomnim, kako sem na tedaj dragem in po specifikacijah boljšem PCju nabijal Stunt cars 3D ali nekaj takega in potem samo gledal, kako so še bolje izgledali na prijateljevi Amigi.
..zato so mi še danes patetični specs-drkači, ki take lekcije niso imeli, oziroma se nočejo nič naučiti iz nje.
..zato so mi še danes patetični specs-drkači, ki take lekcije niso imeli, oziroma se nočejo nič naučiti iz nje.
i5-13600K, Noctua NH-D15, STRIX Z790-F, 32GB DDR5, 2TB Samsung 990PRO,
Toughpower GF3 1000W, RTX3070, ALIENWARE AW3423DWF, Dell S2722QC
Toughpower GF3 1000W, RTX3070, ALIENWARE AW3423DWF, Dell S2722QC
opeter ::
@vostok_1: Se stirnjam z napisanim. Sicer je težko (na)povedat, kaj bi bilo, če ne bi izginili. Morda bi imeli danes pravo tretjo (komercialno) alternativo napram Windows in (Mac)OS X ter seveda napravam.
Ali bi Amiga (Commodore) še naprej sami proizvajali računalnike/opremo ali pa bi (kot je to MS počel oz. Apple v začetku 90-ih) licenciral sistem za 2nd/3rd party izdelovalce, nikoli ne bomo izvedeli.
Tudi to ne, če bi zaradi zatona motorolinih CPU-jev in PPC-ja čez čas tudi oni prešli na x86 oz. ARM.
Kateri veliki komercialni programi bi bili na voljo? Ali bi Microsoft izdal Office tudi za AmigaOS? Ali pa Adobe svoje programe? Bi bilo zanimivo izvedet, žal pa se to nikoli ni in ne bo zgodilo.
Če pogledamo, kako pompozen je bil BeOS in kje je zdaj. Ali pa PalmOS, IBM-ov OS/2 ... Vsi ti sistemi so bili poleg Amige en čas dokaj razširjeni in perspektivni. Pol pa jih je zaradi različnih dejavnikov ljudje nehali uporabljat oz. so jih proizvajalci opustili ali pa je firma šla v stečaj.
Kako bo s MS Windows in Apple iOS/OS X pa bo pokazal čas. Nič ni večno.
Je pa lepo, da se trudijo s samim sistemom za PPC, ki se postopoma razvija, tudi s strani zanesenjakov:
http://www.amigaos.net/
Ali bi Amiga (Commodore) še naprej sami proizvajali računalnike/opremo ali pa bi (kot je to MS počel oz. Apple v začetku 90-ih) licenciral sistem za 2nd/3rd party izdelovalce, nikoli ne bomo izvedeli.
Tudi to ne, če bi zaradi zatona motorolinih CPU-jev in PPC-ja čez čas tudi oni prešli na x86 oz. ARM.
Kateri veliki komercialni programi bi bili na voljo? Ali bi Microsoft izdal Office tudi za AmigaOS? Ali pa Adobe svoje programe? Bi bilo zanimivo izvedet, žal pa se to nikoli ni in ne bo zgodilo.
Če pogledamo, kako pompozen je bil BeOS in kje je zdaj. Ali pa PalmOS, IBM-ov OS/2 ... Vsi ti sistemi so bili poleg Amige en čas dokaj razširjeni in perspektivni. Pol pa jih je zaradi različnih dejavnikov ljudje nehali uporabljat oz. so jih proizvajalci opustili ali pa je firma šla v stečaj.
Kako bo s MS Windows in Apple iOS/OS X pa bo pokazal čas. Nič ni večno.
Je pa lepo, da se trudijo s samim sistemom za PPC, ki se postopoma razvija, tudi s strani zanesenjakov:
http://www.amigaos.net/
Hrabri mišek (od 2015 nova serija!) -> http://tinyurl.com/na7r54l
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
Zgodovina sprememb…
- zavarovalo slike: gzibret ()
opeter ::
Pa še test AmigaOS 4.1:
Hrabri mišek (od 2015 nova serija!) -> http://tinyurl.com/na7r54l
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
m0LN4r ::
https://ref.trade.re/38mvdvxm
Trade Republic 38MVDVXM
Trade Republic 38MVDVXM
Zgodovina sprememb…
- zavaroval slike: kuglvinkl ()
hojnikb ::
>..zato so mi še danes patetični specs-drkači, ki take lekcije niso imeli, oziroma se nočejo nič naučiti iz nje.
Except, da danes lahko celo lahko primerjaš po specsih.
Except, da danes lahko celo lahko primerjaš po specsih.
#brezpodpisa
Matako ::
Amiga me vedno asociira na bolj.. kreativno plat računalništva. Sploh ker je udarila na sceno v najbolj monokromatskem, kurzor-utripajočem, Lotus 1-2-3 poganjajočem obdobju IBM PC zgodovine.
Kot nekomu, ki komaj spravi skupaj "na planince" na klavirju, mi je bila vedno impresivna tracker scena (in demo-scena v splošnem). Zanimivo je bilo tudi gledati, kako kak majster v živo kleplje skupaj vzorce in treke v komade raznovrstnih kvalitet
Bežno se spomnim, da je za kratek čas v zgodnjih devetdesetih Radio Slovenija v neki obskurni oddaji predvajala domače izdelke, ki so jih poslali naši nadebudni trekeraši.
Med ostale zasluge v slovenskem medijskem prostoru lahko štejemo še nek popularen kviz v poznih osemdesetih na takratnem RGL (Radio Glas Ljubljana), ker je očitno kraljeval Amigin "say" oz. mogoče "Narrator device".
In seveda brez Amige se ne bi mogle razviti naše mlade TV postaje kot je bila Kanal-A. kako bi pa predvajali reklame in podnaslavljali pornjake? Sploh za ta denar - po mojem se brez Amig poslovni model ne bi niti izšel! Če si imel pa še Video Toaster si z lahkoto nadomestil na šestmestna števila dolarjev produkcijske TV opreme.
Amiga je na sceno prinesla tudi Deluxe Paint - ko je bila Electronic Arts še kul firma! Ogromno grafike za igre (ne samo Amiga) v devetdesetih je bilo narjeno s tem in marsikatera oblikovalska kariera je bila začeta...
Kot nekomu, ki komaj spravi skupaj "na planince" na klavirju, mi je bila vedno impresivna tracker scena (in demo-scena v splošnem). Zanimivo je bilo tudi gledati, kako kak majster v živo kleplje skupaj vzorce in treke v komade raznovrstnih kvalitet
Bežno se spomnim, da je za kratek čas v zgodnjih devetdesetih Radio Slovenija v neki obskurni oddaji predvajala domače izdelke, ki so jih poslali naši nadebudni trekeraši.
Med ostale zasluge v slovenskem medijskem prostoru lahko štejemo še nek popularen kviz v poznih osemdesetih na takratnem RGL (Radio Glas Ljubljana), ker je očitno kraljeval Amigin "say" oz. mogoče "Narrator device".
In seveda brez Amige se ne bi mogle razviti naše mlade TV postaje kot je bila Kanal-A. kako bi pa predvajali reklame in podnaslavljali pornjake? Sploh za ta denar - po mojem se brez Amig poslovni model ne bi niti izšel! Če si imel pa še Video Toaster si z lahkoto nadomestil na šestmestna števila dolarjev produkcijske TV opreme.
Amiga je na sceno prinesla tudi Deluxe Paint - ko je bila Electronic Arts še kul firma! Ogromno grafike za igre (ne samo Amiga) v devetdesetih je bilo narjeno s tem in marsikatera oblikovalska kariera je bila začeta...
/\/\.K.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Matako ()
kuglvinkl ::
Kakšen prepad je bil med WB 3.0 in DOSom z GUIjem...
Your focus determines your reallity
m0LN4r ::
A se kdo spomni igre, kjer si šel iz leve proti desni s helikopterjem, second player pa je lahko šel z đipom pomagat?
Te igre se tako močno spomnim, nevem pa imena. Vem, da se ni dalo shranit in sva z očetom enkrat prišla skor do konca, pol pa je šla elektrika pa spet jovo na novo. Pa kak večer je bla še prižgana, da savegame ni odšel.
Pa tisti Joe, Lemings, Terminator, aaah legende..
Te igre se tako močno spomnim, nevem pa imena. Vem, da se ni dalo shranit in sva z očetom enkrat prišla skor do konca, pol pa je šla elektrika pa spet jovo na novo. Pa kak večer je bla še prižgana, da savegame ni odšel.
Pa tisti Joe, Lemings, Terminator, aaah legende..
https://ref.trade.re/38mvdvxm
Trade Republic 38MVDVXM
Trade Republic 38MVDVXM
Matako ::
A se kdo spomni igre, kjer si šel iz leve proti desni s helikopterjem, second player pa je lahko šel z đipom pomagat?
Silkworm.
/\/\.K.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Matako ()
m0LN4r ::
Jaaaaaaaaaaaaa !!!!!!!!! Toooo!!!! Me že vleče na podstrešje :D
Ja in marsikdo neve, da se AMigi lahko tudi zahvalimo za marsikatere filmske efekte tistega časa.... posledično LightWave 3D
Babylon je bil zrendriran na amigi ane?
Ja in marsikdo neve, da se AMigi lahko tudi zahvalimo za marsikatere filmske efekte tistega časa.... posledično LightWave 3D
Babylon je bil zrendriran na amigi ane?
https://ref.trade.re/38mvdvxm
Trade Republic 38MVDVXM
Trade Republic 38MVDVXM
Zgodovina sprememb…
- spremenil: m0LN4r ()
Matako ::
Jaaaaaaaaaaaaa !!!!!!!!! Toooo!!!! Me že vleče na podstrešje :D
Only Amiga makes it possible.
/\/\.K.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Matako ()
m0LN4r ::
Terminator 2, Seaquest, a še ve kdo najt seznam filmov, videospotov, ki so bili narejeni s pomočjo Amiga Toasterjev in Ligtwava ?
https://ref.trade.re/38mvdvxm
Trade Republic 38MVDVXM
Trade Republic 38MVDVXM
Markoff ::
Pirates!, Defender of the Crown, Shadow of the Beast (nasploh Psygnosisove igre so bile eye-candy), Lemmings, Cannon Fodder, Millenium 2.2, Deuteros, It Came from the Desert, Wings!, Eye of the Beholder, Day of the Tentacle, Monkey Island (!!!!!), North and South, Frontier, Sim City, ... lista je neskončna in poleg teh je vsaj še 50 iger, ki sem jih preigral na mrtvo.
Amiga, cara mia, you bring tears to my eyes!
Res pa bom verjetno čez 30 let sanjaril o dogodivščinah na C64, Amigi IN PCju. :)
Amiga, cara mia, you bring tears to my eyes!
Res pa bom verjetno čez 30 let sanjaril o dogodivščinah na C64, Amigi IN PCju. :)
Antifašizem je danes poslednje pribežališče ničvredneža, je ideologija ničesar
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
m0LN4r ::
Se še kdo sprašuje, kako bi blo danes brez amige (če je nebi blo)?
Brez teh temeljev v filmski, aplikacijski, igričarski industriji?
Brez teh temeljev v filmski, aplikacijski, igričarski industriji?
https://ref.trade.re/38mvdvxm
Trade Republic 38MVDVXM
Trade Republic 38MVDVXM
Zgodovina sprememb…
- spremenil: m0LN4r ()
Dr_M ::
V vsaki stvari je nekdo, ki postavlja temelje. Ce tistega nebi bilo, ja bi bil pa nekdo drug, mogoce ob malo drugacnem casu.
The reason why most of society hates conservatives and
loves liberals is because conservatives hurt you with
the truth and liberals comfort you with lies.
loves liberals is because conservatives hurt you with
the truth and liberals comfort you with lies.
opeter ::
V vsaki stvari je nekdo, ki postavlja temelje. Ce tistega nebi bilo, ja bi bil pa nekdo drug, mogoce ob malo drugacnem casu.
Podpis.
Hrabri mišek (od 2015 nova serija!) -> http://tinyurl.com/na7r54l
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
Jarno ::
Z Amigo so ble srečne urce, še danes se mi toži po tistih časih.
Škoda, da A1200 ni imela HD disketne enote, bi se po moje bolje prijela.
CD32 je že bil zajeb...
Če bi se marsikaj drugače obrnilo, bi danes gotovo imeli Commodore phone.
Škoda, da A1200 ni imela HD disketne enote, bi se po moje bolje prijela.
CD32 je že bil zajeb...
Če bi se marsikaj drugače obrnilo, bi danes gotovo imeli Commodore phone.
Looooooka ::
Eh.
Takoj, ko si si pogledal eno epizodo Star Treka, si vedel, da je vse to predpotopno sranje in da si se rodil par 10 let prehitro.
Neverjetno kako hitro lahko en dogodek uniči navdušenje nad katerokoli tehnično zadevo :D
Takoj, ko si si pogledal eno epizodo Star Treka, si vedel, da je vse to predpotopno sranje in da si se rodil par 10 let prehitro.
Neverjetno kako hitro lahko en dogodek uniči navdušenje nad katerokoli tehnično zadevo :D
opeter ::
Ja, samo to je rebrandran kitajski pametni telefon* z Commodore logojem.
Uradna stran angleškega podjetja:
https://www.commodore-pet.com/
https://www.commodore-pet.com/shop/
*kateri ni? Vsi telefoni so narejeni na Kitajskem.
Uradna stran angleškega podjetja:
https://www.commodore-pet.com/
https://www.commodore-pet.com/shop/
*kateri ni? Vsi telefoni so narejeni na Kitajskem.
Hrabri mišek (od 2015 nova serija!) -> http://tinyurl.com/na7r54l
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
filip007 ::
To je zdaj že zgdovina, itak je PC vzel, kar je Amiga naredila.
Prenosnik, konzola, TV, PC upokojen.
čuhalev ::
U ti ma* čemu imamo sedaj mi i7+ pa Adobe Premiere in druščino, če ta Video Toaster zna že vse
Zgodovina sprememb…
- spremenil: čuhalev ()
Markoff ::
V vsaki stvari je nekdo, ki postavlja temelje. Ce tistega nebi bilo, ja bi bil pa nekdo drug, mogoce ob malo drugacnem casu.
Ni vsak temelj enak drugemu + vprašanje, kdaj bi tak temelj bil sicer zgrajen - za časa naše mladosti ali za časa današnje omladine?
Amiga je bila tisti čas svetlobna leta pred PCji tako na grafičnem kot zvočnem področju. In, ja, je bila huda konkurenca x86 platformi, izdelovalce katere je prisilila v konkurenčni boj. Žal ga sama kasneje ni več zmogla (zaradi strateških napak, kot je bila ekskluziva, ki je na koncu uničila Commodore).
Z Amigo so ble srečne urce, še danes se mi toži po tistih časih.
Škoda, da A1200 ni imela HD disketne enote, bi se po moje bolje prijela.
CD32 je že bil zajeb...
Če bi se marsikaj drugače obrnilo, bi danes gotovo imeli Commodore phone.
Kako to misliš? Seveda je A1200 imela HD floppy disk pogon. Na iste diskete, ki so imele kapaciteto 1.44 MB na PCju, si spravil 1680 kB (= 2x DD / 840 kB se mi zdi) oz. celo 1,8 MB z nekim custom made formatom (pozabil ime), za katerega gonilnik si brez problemov namestil na Workbench. Na PCju popolnoma nepredstavljivo, takrat in danes (kjer imaš na voljo samo FAT32 in NTFS, both made by MS) - saj ne, da je to danes hudo uporabno (takrat je bilo), ampak kaže na že takratno fleksibilnost Amiga(OS) platforme.
Antifašizem je danes poslednje pribežališče ničvredneža, je ideologija ničesar
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Markoff ()
driver_x ::
Dr_M ::
+ vprašanje, kdaj bi tak temelj bil sicer zgrajen - za časa naše mladosti ali za časa današnje omladine?
Nikoli ni samo eden z idejami in udejstvovanjem. Seveda, prvi pobere slavo, jasno.
Tezko je pa karkoli predvidevat, kako bi bilo, ce bi bilo drugace. Ce bi vedeli, bi vsak lahko na loteriji zadel.
Zdej govorit, da bi bli 3 dni za luno, ce nebi blo amige, je pa zelo smesno.
Amiga je bila tisti čas svetlobna leta pred PCji tako na grafičnem kot zvočnem področju.
Tehnična prednost se je že (pre)večkrat izkazala za nepomembno.
Tako je, Beta vs VHS recimo.
The reason why most of society hates conservatives and
loves liberals is because conservatives hurt you with
the truth and liberals comfort you with lies.
loves liberals is because conservatives hurt you with
the truth and liberals comfort you with lies.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Dr_M ()
Markoff ::
+ vprašanje, kdaj bi tak temelj bil sicer zgrajen - za časa naše mladosti ali za časa današnje omladine?
Nikoli ni samo eden z idejami in udejstvovanjem. Seveda, prvi pobere slavo, jasno.
Tezko je pa karkoli predvidevat, kako bi bilo, ce bi bilo drugace. Ce bi vedeli, bi vsak lahko na loteriji zadel.
Zdej govorit, da bi bli 3 dni za luno, ce nebi blo amige, je pa zelo smesno.
Postavil sem VPRAŠANJE, kdaj bi bil tak temelj sicer zgrajen, ne trditev. Tako da ne vem kdo govori o 3 dneh in luni?
Antifašizem je danes poslednje pribežališče ničvredneža, je ideologija ničesar
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
Dr_M ::
+ vprašanje, kdaj bi tak temelj bil sicer zgrajen - za časa naše mladosti ali za časa današnje omladine?
Nikoli ni samo eden z idejami in udejstvovanjem. Seveda, prvi pobere slavo, jasno.
Tezko je pa karkoli predvidevat, kako bi bilo, ce bi bilo drugace. Ce bi vedeli, bi vsak lahko na loteriji zadel.
Zdej govorit, da bi bli 3 dni za luno, ce nebi blo amige, je pa zelo smesno.
Postavil sem VPRAŠANJE, kdaj bi bil tak temelj sicer zgrajen, ne trditev. Tako da ne vem kdo govori o 3 dneh in luni?
Poklici vedezevalko.
The reason why most of society hates conservatives and
loves liberals is because conservatives hurt you with
the truth and liberals comfort you with lies.
loves liberals is because conservatives hurt you with
the truth and liberals comfort you with lies.
Brane22 ::
Meh. IMHO se ni prijela z razlogom. Bila je astronomsko draga za to, kar je v osovi predvsem igralna konzola.
MC68000 se je utopila med drugimi bus masterji in šaro, ki je bila notri.
V osnovi je bil stroj prepočasen za svojo ceno. Full enega namenskega hardvera, ki ti je pa pri klasičnem programu pomagal bolj tko.Pa slika je bila ubijalska - v obeh pomenih.
V igrah je prišla do izraza grafika, pri katerikoli drugi uporabi pa počasen refresh in noro iritanten interlace.
Zato so v glavnem na njej kraljevale aplikacije, ki so se opirale na klasičen video (PAL), kar pomenio programje za video edit ( seveda ob "toasterju" in podobnih, relativno dragih dodatkih) in zvok- če je ta lohko ustrezal tak kot je, torej 8-bitni izhod.
MC68000 se je utopila med drugimi bus masterji in šaro, ki je bila notri.
V osnovi je bil stroj prepočasen za svojo ceno. Full enega namenskega hardvera, ki ti je pa pri klasičnem programu pomagal bolj tko.Pa slika je bila ubijalska - v obeh pomenih.
V igrah je prišla do izraza grafika, pri katerikoli drugi uporabi pa počasen refresh in noro iritanten interlace.
Zato so v glavnem na njej kraljevale aplikacije, ki so se opirale na klasičen video (PAL), kar pomenio programje za video edit ( seveda ob "toasterju" in podobnih, relativno dragih dodatkih) in zvok- če je ta lohko ustrezal tak kot je, torej 8-bitni izhod.
66speeder66 ::
Well... Ni blo glih vse tko kot v pravljici na amigi kakor jo večina nostalgikov tukaj hvali v nebo.
Seveda je imela odličen hardware (GPU in zvočna), na drugi strani pa precej crapy GUI, nekompatiblnost in ceno precej visoko v primerjavi s pc-ji (> 1000$). Igre pa tudi niso bile ravno poceni za tisti cajt(50$).
Tale model kar vredu zajame zakaj je "crknla":
http://alienryderflex.com/amiga.shtml
Seveda je imela odličen hardware (GPU in zvočna), na drugi strani pa precej crapy GUI, nekompatiblnost in ceno precej visoko v primerjavi s pc-ji (> 1000$). Igre pa tudi niso bile ravno poceni za tisti cajt(50$).
Tale model kar vredu zajame zakaj je "crknla":
http://alienryderflex.com/amiga.shtml
Ne moreš imeti vsega verjetno... al pa ja no, ampak... mogoče...
ne vem...
la toya
ne vem...
la toya
opeter ::
@Brane22, točno tako kot si napisal. Z nostalgičnega pogledom in rožnatimi očali je bilo vse super, a v resnici je ravno zaradi tega, kar si napisal npr. pri Apple-u poskušali čim hitreje preiti na PPC in opustit staro generacijo Motorol 68k.
PowerUP (accelerator) cards for classic Amiga models:
PowerUP %28accelerator%29 @ Wikipedia
PowerUP (accelerator) cards for classic Amiga models:
PowerUP %28accelerator%29 @ Wikipedia
Hrabri mišek (od 2015 nova serija!) -> http://tinyurl.com/na7r54l
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
Brane22 ::
Poleg tega je zaspala na hardveru. PC je začel v dreku, ampak vsaka nova generacija je kazala konkretne napredek. In ne samo to ampak tudi znotraj generacije.
Tudi 386 je bila na PCju širok pojem. Se spomni, kako smo prodajali poceni 40MHz 386 Forexove plate, ki so ob FPUju dirkale tako, da folk ni videl pointa v nakupu prvih 486tk.
Amiga in ostali so pa stali. In stalno igrali na zimzelene adute - grafika, grafika, grafika, zvok zvok, zvok, animacija.
Ti pa so se počasi topili. Vsaj za resno delo. Ko je prišlo VESA vodilo za video kartico in so se pojavili prvi Diamondi z 2M DRAM, ki so lahko izpljunili tudi 1280x1024 8-bitno v sili in ob njih 4M VRAM modeli, ki so to lahko storili lažje in z precej stiskanja zob dali tudi 1280x1024 16-bitno, je argument grafike izginil.
Zvok so pa sesuli prvi soundblasterji, nato pa se je ta pojavil že na plati.
Že prve crappy 10Mbitne mrežne na koaks na PCju so lahko ponudile več kot Amiga in podobni stroji.
Ali prvi poceni IDE diski, ki so dokaj kmalu zamenjali MFM in RLL komboje ( kartica + disk ).
Kar naenkrat so Amige in Atariji ostali boleče zadaj. Kaj ti bo soliden stroj brez HDDja ?
No, vsaj Atari je imel poceni varianto za priklop SCSIja in dobro idejo za poceni laserski printer ( s crappy izvedbo).
Dokončno pa jih je sesulo vztrajanje lastnikov na norih provizijah in nemodularnosti sistema ob polžjem razvoju. In zaračunavanju vsake malenkosti.
Na PCju je naravno stanje stvari, da je stroj v piksni. Kaj bi bilo, če bi ti 200W grafična in 100W CPU rohnela direkt pod prsti ? Pixna je na PCJu že v začetku imela normalno ceno, tudi ko so PCji bili še redki.
Na Amigi in podobnih strojih je to bilo treba mastno plačati.
Tudi 386 je bila na PCju širok pojem. Se spomni, kako smo prodajali poceni 40MHz 386 Forexove plate, ki so ob FPUju dirkale tako, da folk ni videl pointa v nakupu prvih 486tk.
Amiga in ostali so pa stali. In stalno igrali na zimzelene adute - grafika, grafika, grafika, zvok zvok, zvok, animacija.
Ti pa so se počasi topili. Vsaj za resno delo. Ko je prišlo VESA vodilo za video kartico in so se pojavili prvi Diamondi z 2M DRAM, ki so lahko izpljunili tudi 1280x1024 8-bitno v sili in ob njih 4M VRAM modeli, ki so to lahko storili lažje in z precej stiskanja zob dali tudi 1280x1024 16-bitno, je argument grafike izginil.
Zvok so pa sesuli prvi soundblasterji, nato pa se je ta pojavil že na plati.
Že prve crappy 10Mbitne mrežne na koaks na PCju so lahko ponudile več kot Amiga in podobni stroji.
Ali prvi poceni IDE diski, ki so dokaj kmalu zamenjali MFM in RLL komboje ( kartica + disk ).
Kar naenkrat so Amige in Atariji ostali boleče zadaj. Kaj ti bo soliden stroj brez HDDja ?
No, vsaj Atari je imel poceni varianto za priklop SCSIja in dobro idejo za poceni laserski printer ( s crappy izvedbo).
Dokončno pa jih je sesulo vztrajanje lastnikov na norih provizijah in nemodularnosti sistema ob polžjem razvoju. In zaračunavanju vsake malenkosti.
Na PCju je naravno stanje stvari, da je stroj v piksni. Kaj bi bilo, če bi ti 200W grafična in 100W CPU rohnela direkt pod prsti ? Pixna je na PCJu že v začetku imela normalno ceno, tudi ko so PCji bili še redki.
Na Amigi in podobnih strojih je to bilo treba mastno plačati.
Brane22 ::
Aja, še dve "malenkosti":
1. keyboard. Kdo se spomni člankov in reklam za Amigo/ST/Arhimeda ?
Stvar na papirju zgleda fenomenalno. Nato jo dobiš pod roke in... ugotoviš, da je tipkovnica 100% crap. Zgleda lepo, a očitno v razvoju niso kaj dosti sodelovali daktilografi itd. Zakaj koneckoncev tudi bi, za igralno konzolo ?
Nato pogledaš v smer PCja in najdeš _čuda_ poceni tipkovnic v traznih sivinah crapa, mnoge povsem uporabne. Ali pa daš parsto DM enkrat za vse čase in vzameš original IBMovo.
Ki je tako dobra, da se prodaja še _danes_ .
2. Enaka zgodba z miško. Atarijeva je bolj simulacija cegla, Amigina je sicer v osnovi nekaj boljša. Ampak obe zbledita ob prvih optičnih modelih, ki so se pojavili na PCju in kmalu postali skoraj zastonj. Še danes uporabljam mouse, ki je verna kopija Logitechove Pilotke in jo že žnj let dobiš v OEM verziji za €3-4.
1. keyboard. Kdo se spomni člankov in reklam za Amigo/ST/Arhimeda ?
Stvar na papirju zgleda fenomenalno. Nato jo dobiš pod roke in... ugotoviš, da je tipkovnica 100% crap. Zgleda lepo, a očitno v razvoju niso kaj dosti sodelovali daktilografi itd. Zakaj koneckoncev tudi bi, za igralno konzolo ?
Nato pogledaš v smer PCja in najdeš _čuda_ poceni tipkovnic v traznih sivinah crapa, mnoge povsem uporabne. Ali pa daš parsto DM enkrat za vse čase in vzameš original IBMovo.
Ki je tako dobra, da se prodaja še _danes_ .
2. Enaka zgodba z miško. Atarijeva je bolj simulacija cegla, Amigina je sicer v osnovi nekaj boljša. Ampak obe zbledita ob prvih optičnih modelih, ki so se pojavili na PCju in kmalu postali skoraj zastonj. Še danes uporabljam mouse, ki je verna kopija Logitechove Pilotke in jo že žnj let dobiš v OEM verziji za €3-4.
Jarno ::
Kako to misliš? Seveda je A1200 imela HD floppy disk pogon. Na iste diskete, ki so imele kapaciteto 1.44 MB na PCju, si spravil 1680 kB (= 2x DD / 840 kB se mi zdi) oz. celo 1,8 MB z nekim custom made formatom (pozabil ime), za katerega gonilnik si brez problemov namestil na Workbench. Na PCju popolnoma nepredstavljivo, takrat in danes (kjer imaš na voljo samo FAT32 in NTFS, both made by MS) - saj ne, da je to danes hudo uporabno (takrat je bilo), ampak kaže na že takratno fleksibilnost Amiga(OS) platforme.
Ne vem, spomnim se da je imela HD Floppy A4000.
Pod specifikacijami za A1200 na Amiga 1200 @ Wikipedia je omenjena samo DD varijanta (880K).
Če je šlo zamenjat ali pa patchat nisem prepričan, ker sem imel A600, ne pa 1200-ke.
opeter ::
Ali poznate oz. je kdo preizkusil?
http://aros.sourceforge.net/
Oziroma tu je prednastavljena varianta:
http://www.icarosdesktop.org/
http://aros.sourceforge.net/
Oziroma tu je prednastavljena varianta:
http://www.icarosdesktop.org/
Hrabri mišek (od 2015 nova serija!) -> http://tinyurl.com/na7r54l
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
18. november 2011 - Umrl je Mark Hall, "oče" Hrabrega miška
RTVSLO: http://tinyurl.com/74r9n7j
Zgodovina sprememb…
- spremenil: opeter ()
Matako ::
Meh. IMHO se ni prijela z razlogom. Bila je astronomsko draga za to, kar je v osovi predvsem igralna konzola.
A500 in A1200 (MC68020 + AGA) sta bila v resnici zelo ugodna stroja ob izidu za kar si dobil, z leti pa sta bila sploh poceni, samo jasno ne več tako zanimiva. Na splošno je bil konsenz, da so bili ti stroji zelo dober dil. Tudi pri nas so razni Moji mikri in Računari A500 in A1200 slavili kot "računalnik za mase" ipd. :D
To so bile tudi verzije, ki so se najbolj prodajale za igre - ostalih se saj pri nas folk ni kaj dosti tikal.
A2000 je bila draga v smislu, da si dobil za ekstra keš predvsem "škatlo" in razširljivost (Zorro reže).. neke bistvene prednosti pred A500 pa ni bilo.
Pa tudi A500 in predvsem A1200 je bila za povprečnega domačega uporabnika čisto dovolj razširljiva. A1200 je imel še celo možnost IDE (A1200HD z vgrajenim diskom) in PCMCIA kot standard. Za obe verziji so tudi obstajali pospeševalniki (CPU nadgradnje).
A3000 je bolj ciljal na kao profesionalni trg (video itd)... A4000 pa je bil že prepozen poizkus - Commodore je enkrat takrat tudi bankrotiral.
/\/\.K.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Matako ()
Brane22 ::
Takrat, ko so jih Računari slavili kot mikro za mase zaradi cene, je bila že na poti ven.
In ja, tako A500 kot A1200 sta imeli precej dušen CPU. Na A500 so ostale enote požrle CPUju marsikak cikel, ta pa ni imel cachea da bi lahko ta čas izvajal kodo iz njega.
A1200 je imela razočaranje od proca. Not so dali najbolj cheap verzijo 68020, ki so jo našli na nekem bednem taktu, mislim da 14 MHz ali nekaj takega. In to v času, ko so bile zunaj veliko hitrejše 68030. In enako zadušeno. Pač računalo se je, da če hočeš kodo hitro izvajati, furaj iz cachea. Pa grafični in ostali updatei so bili enako bedni.
Bandwith je bil takrat majka ( saj je še zdaj), RAMi so bili pa dragi. In v A500 stlačijo samo 16 RAM-ov v paraleli ( vsak za en bit= 256kBitx1, vse skupaj pol MB), ko je folk že takrat pričakoval vsaj 1 mega.
Če bi imel not 32 čipov po 256kbit ( ustrezno izkoriščenih s sistemskim čipovjem), to ne bi pomenilo samo 1MB ampak tudi 2x večjo prepustnost sistema - torej 2x ločljivost na razpolago itd.
Ampak ne. Dal si brdo denarja in večina je šla v posebno čipovje, ki kaj dosti izven konzolne tematike ni znalo.
Zato mi je bil (bolj) všeč Atari ST. Čisti stroj. Skeširaš in za ta denar dobiš nebremzano 68000 na 8MHz. In stroj zmore to, kar načeloma zmore CPU. TT je bil podobno zasračkan kot A4000 itd, s Falconom so pa hoteli kao neki emulirati Amigo. Brezveze.
QL pa mi je bil všeč kot čudo minimalizma. Dobro, zajebali so z 68008 8-bitnim vodilom, ampak kaj so potem spravili iz njega, to je čudež.
In ja, tako A500 kot A1200 sta imeli precej dušen CPU. Na A500 so ostale enote požrle CPUju marsikak cikel, ta pa ni imel cachea da bi lahko ta čas izvajal kodo iz njega.
A1200 je imela razočaranje od proca. Not so dali najbolj cheap verzijo 68020, ki so jo našli na nekem bednem taktu, mislim da 14 MHz ali nekaj takega. In to v času, ko so bile zunaj veliko hitrejše 68030. In enako zadušeno. Pač računalo se je, da če hočeš kodo hitro izvajati, furaj iz cachea. Pa grafični in ostali updatei so bili enako bedni.
Bandwith je bil takrat majka ( saj je še zdaj), RAMi so bili pa dragi. In v A500 stlačijo samo 16 RAM-ov v paraleli ( vsak za en bit= 256kBitx1, vse skupaj pol MB), ko je folk že takrat pričakoval vsaj 1 mega.
Če bi imel not 32 čipov po 256kbit ( ustrezno izkoriščenih s sistemskim čipovjem), to ne bi pomenilo samo 1MB ampak tudi 2x večjo prepustnost sistema - torej 2x ločljivost na razpolago itd.
Ampak ne. Dal si brdo denarja in večina je šla v posebno čipovje, ki kaj dosti izven konzolne tematike ni znalo.
Zato mi je bil (bolj) všeč Atari ST. Čisti stroj. Skeširaš in za ta denar dobiš nebremzano 68000 na 8MHz. In stroj zmore to, kar načeloma zmore CPU. TT je bil podobno zasračkan kot A4000 itd, s Falconom so pa hoteli kao neki emulirati Amigo. Brezveze.
QL pa mi je bil všeč kot čudo minimalizma. Dobro, zajebali so z 68008 8-bitnim vodilom, ampak kaj so potem spravili iz njega, to je čudež.
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Brane22 ()
Brane22 ::
Evo ti recimo primere DIY razširitev ( no, folk se je organiziral v nekakšen klan), ki so nascale uradne rešitve.
Recimo Nasta je naredil poceni IDE razširitev za QL-a, ki je imela RAID capability že v osnovi. Pač ne da bi ga folk rabil, tipu je tako naneslo, da je to lahko dodal.
Potem recimo relativno poceni update za celotno periferijo mašine- Aurora vsebuje vse razen CPUja( http://old.quanta.org.uk/theql/ql-syste... ). Z zelo solidnimi ločljivostmi za tiste čase.
Pa recimo relativno poceni DIY CPU updatei:
GOLD CARD
Super Gold Card
Ali recimo Q40/60 simpl MoBo, ki je bi nerejen za vdelavo v PC ohišje:
Peter Graf's Q40/60
Recimo Nasta je naredil poceni IDE razširitev za QL-a, ki je imela RAID capability že v osnovi. Pač ne da bi ga folk rabil, tipu je tako naneslo, da je to lahko dodal.
Potem recimo relativno poceni update za celotno periferijo mašine- Aurora vsebuje vse razen CPUja( http://old.quanta.org.uk/theql/ql-syste... ). Z zelo solidnimi ločljivostmi za tiste čase.
Pa recimo relativno poceni DIY CPU updatei:
GOLD CARD
Super Gold Card
Ali recimo Q40/60 simpl MoBo, ki je bi nerejen za vdelavo v PC ohišje:
Peter Graf's Q40/60
Brane22 ::
BTW, tudi stari Sinclairjevi mački si ne morejo kaj, da se ne bi poizkusili v redesignu legend.
Recimo Rick Dickinson, ki je oblikoval ohišja za originalnega Spectruma,QL-a, microdrive pa še kaj, po malem fuša na naslednikih:
QL study
Sinclair Spectrum black
Recimo Rick Dickinson, ki je oblikoval ohišja za originalnega Spectruma,QL-a, microdrive pa še kaj, po malem fuša na naslednikih:
QL study
Sinclair Spectrum black
Markoff ::
+ vprašanje, kdaj bi tak temelj bil sicer zgrajen - za časa naše mladosti ali za časa današnje omladine?
Nikoli ni samo eden z idejami in udejstvovanjem. Seveda, prvi pobere slavo, jasno.
Tezko je pa karkoli predvidevat, kako bi bilo, ce bi bilo drugace. Ce bi vedeli, bi vsak lahko na loteriji zadel.
Zdej govorit, da bi bli 3 dni za luno, ce nebi blo amige, je pa zelo smesno.
Postavil sem VPRAŠANJE, kdaj bi bil tak temelj sicer zgrajen, ne trditev. Tako da ne vem kdo govori o 3 dneh in luni?
Poklici vedezevalko.
Na retorična vprašanja inteligentni ljudje ne odgovarjajo.
Antifašizem je danes poslednje pribežališče ničvredneža, je ideologija ničesar
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
m0LN4r ::
Se spomnim, kako sem na tedaj dragem in po specifikacijah boljšem PCju nabijal Stunt cars 3D ali nekaj takega in potem samo gledal, kako so še bolje izgledali na prijateljevi Amigi.
..zato so mi še danes patetični specs-drkači, ki take lekcije niso imeli, oziroma se nočejo nič naučiti iz nje.
Amiga je imela za svoj čas superiorne specse, barve, ločljivost, audio itd.
https://ref.trade.re/38mvdvxm
Trade Republic 38MVDVXM
Trade Republic 38MVDVXM
Zgodovina sprememb…
- spremenil: m0LN4r ()
noraguta ::
Za svoj cajt solidno skrpucalo, ampak zaprtoooo. Zaprte platforme pa rade crkujejo. Razen appla zadni cajt so bolj ali manj bile nagnjene bolj do samomorov, kot pa obcutljive na konkurenco.
Pust' ot pobyedy k pobyedye vyedyot!
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | Za nostalgike: Viva Amiga (dokumentarec)Oddelek: Strojna oprema | 4654 (3764) | opeter |
» | Tri desetletja prave Prijateljice (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Ostalo | 20829 (15657) | MrStein |
» | Amiga je stara 25 let (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Apple iPhone/iPad/iPod | 12791 (11487) | MrStein |
» | Commodore se vračaOddelek: Novice / Ostale najave | 12620 (10644) | Matako |