»

Nobelova nagrada za kemijo 2024

Slo-Tech - Da Nobelove nagrade naposled prepoznavajo pomen računalniških orodij v znanosti, priča tudi letošnja nagrada za kemijo, ki jo bodo prejeli David Baker z Univerze Washington v Seattlu ter Demis Hassabis in John M. Jumper iz podjetja DeepMind. Baker je prejel polovico nagrade za račualniško načrtovanje proteinov, Hassabis in Jumper pa za napovedi strukture proteinov.

Proteini so osnovni gradniki živih bitij, ki jim omogočajo najrazličnejše strukturne prilagoditve. Lasje, nohti, koža in številna druga tkiva imajo svoje lastnosti zaradi proteinov, ki jih gradijo. Izjemna raznolikost je pravzaprav neverjetna, saj vse proteine gradi zgolj 20 različnih aminokislin. Vrstni red, v katerem se te aminokisline povezujejo v proteine, je zapisan v DNK. Aminokisline se nato povežejo s peptidnimi vezmi, a čarovnija se zgodi šele za tem. Zaporedje aminokislin imenujemo primarna struktura in ni posebej razburljiva, nato pa se nastali polimer zvije v prostoru, s čimer pridobi sekundarno in terciarno...

4 komentarji

DeepMind uporabil veliki jezikovni model za rešitev matematičnega problema

Slo-Tech - DeepMind je razvil že več orodij na osnovi umetne inteligence, ki so zmogla najrazličnejša opravila od igranja šaha do medicinske diagnostike. A praviloma niso uporabljala velikih jezikovnih modelov (LLM), ker so ti pri logično-matematičnih nalogah slabi. Njihov najnovejši dosežek pa združuje prav ta svetova, saj so z LLM-jem reševali matematične probleme, za katere pred tem rešitev nismo poznali. O dosežku pišejo v najnovejši številki revije Nature, prav tako so razkrili kodo.


Veliki jezikovni modeli se najbolje obnesejo, če jih sprašujemo reči, ki so zapisane v vhodnih podatkih za trening, pa še tedaj si lahko kaj izmislijo. DeepMind pa je razvil orodje FunSearch, ki se tem težavam sorazmerno uspešno izogiba. Gre za orodje, ki je namenjeno iskanju funkcij (od tod ime), kar ni prvi matematični otrok iz DeepMinda. Spomnimo, da je AlphaTensor iskal hitrejše načine množenja matrik, AlphaDev pa je izboljševal algoritme. Sedaj pa so razvili prvo orodje, ki za matematiko uporablja...

5 komentarjev

Google združuje oddelka DeepMind in Brain

vir: Google
Google - Iz Googla so sporočili, da se po dolgih letih tekmovanja njihova najbolj razvpita oddelka za razvoj strojnega učenja, DeepMind in Google Brain, združujeta v enoten laboratorij.

Razburjenje, ki ga je uspeh konkurenčnega pogovornega bota ChatGPT povzročil v Googlu, botruje novim skrajnim posegom v podjetju. Po lansiranju lastnega bota Barda, za katerega anonimni viri v podjetju pravijo, da je bilo prehitro in da je algoritem "neuporaben lažnivec", prihajajo spremembe tudi v organizaciji razvoja rešitev. Googlovi najvidnejši izpostavi za raziskovanje strojnega učenja, DeepMind in Brain, se združujeta v entiteto Google DeepMind. Novi vodja bo Demis Hassabis, doslej šef DeepMinda, medtem ko bo vodilni človek Braina, Jeff Dean, po novem prvi znanstvenik, pri čemer v CNBC, kjer so se dokopali do notranje dokumentacije, za slednjega pravijo, da bo odgovarjal neposredno Sundarju Pichaiju.

DeepMind je javnosti gotovo bolj poznan oddelek, saj je poskrbel za mnoge od najbolj proslavljenih...

1 komentar

Alphabet ustanovil podjetje za raziskave zdravil

Demis Hassabis

vir: Ars Technica
Slo-Tech - V Alphabetu gradijo na uspehu algoritma AlphaFold 2 in so za namen nadaljnjega raziskovanja bioloških učinkovin ustanovili podružnico Isomorphic Labs.

Konec lanskega leta je Alphabetov laboratorij za strojno učenje DeepMind pokazal zgodovinsko iznajdbo: algoritem AlphaFold 2, ki je prvič posegel po sanjah biokemikov širom sveta: računalniškem izračunavanju zvijanja beljakovin zgolj na podlagi njihove kemijske sestave. Takšna zmogljivost bo bistveno pospešila in olajšala tako raziskovanje procesov v živih bitjih, kakor tudi iskanje novih zdravil, kjer dolgotrajni postopki razvoja predstavljajo vse večji problem. Letošnjega julija so algoritem dali v javno uporabo, nekaj dni zatem so lansirali tudi bazo podatkov vseh tako pregledanih beljakovin v človeškem telesu. Toda ker je DeepMind prvenstveno podjetje za raziskave strojnega učenja, so morali v Alphabetu za iskanje konkretnih medicinskih učinkovin ustanoviti novo entiteto.

Podružnica Isomorphic Labs bo namenjena praktični rabi...

5 komentarjev

Prelomni algoritem AlphaFold 2 javen, dobil tudi tekmeca

vir: Nature
Nature - Kakor so lani obljubili, so v DeepMindu svoj algoritem AlphaFold 2, ki je poskrbel za revolucionaren preboj v naši sposobnosti izračunavanja strukture beljakovin, odprli in dali na javno razpolago. Toda obdobje priprave članka je bilo za nekatere akademike predolgo, zato so medtem sestavili kar lasten konkurenčni algoritem RoseTTaFold - ki za DeepMindovim sploh ne zaostaja prav dosti!

Lanskega decembra smo bili priče enemu najprelomnejših dogodkov v zgodovini biokemije, ko je Googlov laboratorij za strojno učenje DeepMind predstavil algoritem za računanje strukture beljakovin iz njihovega zaporedja aminokislin, AlphaFold 2. Takšna zmogljivost je bila že dolgo velika želja biokemikov, genetikov in mikrobiologov, saj smo doslej natančno zgradbo proteinov lahko dognali zgolj z njihovim opazovanjem z naprednimi metodami, kot sta rentgenska difrakcija in krioelektronska mikroskopija, ki so običajno počasne in drage. Čim natančnejše poznavanje zgradbe beljakovin pa je ključno za...

4 komentarji

AI AlphaStar dosegel stopnjo velemojstra

Slo-Tech - DeepMindova strojna inteligenca AlphaStar, za igranje Starcrafta 2, je "v divjini" dosegla najvišji rang - velemojster (grandmaster), in sicer z vsemi tremi rasami ter brez prirejenih igralnih razmer.

Raziskovanje strojnega učenja za svoje poligone uporablja vse zahtevnejše igre. Šahu, kjer je bila dovolj surova moč, je sledil Go, kjer je moral računalnik že razviti neko mero intuicije in strategije. Naslednja stopnja so igre z nepopolnimi informacijami in kompleksnejšimi razmerji med igralnimi enotami - kot je na primer Starcraft 2, ki so ga za izziv vzeli v Googlovem laboratoriju DeepMind. Januarja smo poročali o verziji agentov, ki so premagali profesionalna igralca TLOja in MaNo; toda dogodek je nosil važne opombe. AI je znala gledati po vsem ozemlju naenkrat, obenem pa je obvladala le Protosse in nekaj kart. Manj kot leto dni je trajalo, da je z opisane stopnje prešla na polnopravno sodelovanje na online strežnikih in se prebila v zgornji poldrugi promil (človeških) igralcev.
...

6 komentarjev

Še ena zmaga za umetno inteligenco: branje z ustnic

Slo-Tech - Branje z ustnic je veščina, ki se pod žarometi javnosti največkrat znajde, ko je treba ugotoviti, kaj je nek zvezdnik zabrusil sodniku ali nasprotniku. Neupravičeno, saj gre za veščino, ki jo do neke mere podzavestno obvladamo in uporabljamo vsi (zato človeka laže razumete, ko stoji pred vami, kakor pa prek telefona), a pravo mojstrstvo je sila težko doseči, zlata vredna pa je za gluhe in naglušne. Googlov DeepMind je pokazal, da je tudi pri tem računalnik že boljši od človeka.

Njihova umetna inteligenca DeepMind, ki je letos že sesula prepričanje, da je človek superioren igralec goja, se je naučila tudi brati z ustnic. Za trening je dobila 5000 ur različnih televizijskih serij, v katerih je bilo izgovorjenih 118.000...

63 komentarjev

Googlova umetna inteligenca na lov za očesnimi bolezni

Technology Review - Oddelek za umetno inteligenco DeepMind v Googlu ne igra le goja, temveč se bo lotil tudi zelo praktične naloge. V sodelovanju s kliniko za očesne bolezni Moorfields v Londonu se bo umetna inteligenca iz posnetkov očesa naučil prepoznavati bolezni oči. Petletni projekt bo zajemal posnetke oči milijona bolnikov iz Moorfieldsa, podatki pa bodo popolnoma anonimizirani.

Na številne bolezni, ki ogrožajo vid, lahko izkušen zdravnik posumi iz pregled posnetka očesa, na primer na diabetično retinopatijo (bolezen očesne mrežnice zaradi povečane koncentracije sladkorja v krvi) ali starostno degeneracijo rumene pege. DeepMind se želi z analizo milijona posnetkov naučiti prepoznavanja začetnih stadijev teh in podobnih bolezni, kar bi lahko rešilo vid več tisoč ljudem. DeepMind bo analiziral tako...

6 komentarjev