Nadaljevanje afere Cambridge Analytica hud udarec za Facebook
Christopher Wylie je spregovoril za Guardian in opisal, kako je delal za Cambridge Analytico, a kot kaže, to ni bilo edino podjetje, ki je s Facebooka pridobivalo na tone podatkov. Spregovoril je Sandy Parakilas, ki je v letih 2011 in 2012 delal v Facebooku in ocenil, da je bilo tovrstnih podjetij več deset ali celo sto. Po njegovih besedah je bilo to do leta 2014, ko je Facebook spremenil dostop do podatkov o prijateljih, rutinsko početje, za katerega je Facebook vedel, a ni ukrepal. Aplikacije, kot so Farmville, so od uporabnika pridobile dostop do profilov vseh njegovih prijateljev, tako da je že sorazmerno nizko število uporabnikov dalo ogromen izplen. Facebook pa je imel čisto poslovne motive, saj so dobivali 30 odstotkov provizije od vseh plačil v aplikacijah. Raziskave so pokazale, da je vsaj desetina vseh aplikacij vohunila tudi za prijatelji. Facebook je šele leta 2014 spremenil politiko in nekoliko omejil dostop.
V Veliki Britaniji že potekajo preiskave in londonska policija je izvedla hišne preiskave na naslovu Cambridge Analytice. Preiskava se bo osredotočila na pridobitev podatkov s Facebooka, odnos z matičnim podjetjem SCL in Aleksandrom Koganom, ki je delal na Univerzi Cambridge, a čisto zasebno razvil aplikacijo in pridobil podatke za SCL.
Cambridge Analytica je nastala kot hčerinsko podjetje SCL (Strategic Communications Laboratories), ki je bilo ustanovljeno leta 1993. Podjetje se je ukvarjalo zlasti s PR-om in analitiko za različne vlade, čeprav so svoje aktivnosti opisovali pretirano (psihološko vojskovanje, operacije vplivanja, "big data", psihografsko profiliranje); to se pač prodaja režimom. Leta 2013 je SCL doživel velik vzpon, ko je za njihovo delo slišal Steve Bannon, ki je pripeljal Roberta Mercerja. Ameriški konzervativni milijarder je v podjetje vložil veliko denarja, tako da je nastala tudi Cambridge Analytica. S 15 milijoni dolarjev je nastalo podjetje, ki ga je vodil Aleksander Nix. Podjetje se je v času ameriških volitev in kampanje ukvarjalo z analizami in medijsko taktiko v Trumpovem taboru. In že leta 2015 je postalo jasno, da se dogajajo neprijetne reči. Podatke je Cambridge Analytici priskrbel Aleksandr Kogan, ki je delal na Univerzi Cambridge. Napisal je aplikacijo - kviz - ki je imela na Facebooku 270.000 uporabnikov, kar je dalo 50 milijonov profilov. Te podatke je predal Cambridge Analytici, Facebooku pa je po poizvedovanju zatrdil, da so izbrisani. Facebook je namreč z zamudo ugotovil, da je podatke pridobil nezakonito, saj ni razkril pravih namenov in obsega. Cambridge Analytica trdi, da teh podatkov niso uporabili v kampanji.
Facebook je v neprijetni situaciji. Minuli teden je organiziral izredne sestanke z zaposlenimi, po večdnevnem zatišju pa se je v javnosti oglasil tudi šef Mark Zuckerberg. Dejal je, da so izvedli ukrepe za izboljšanje varnosti in zasebnosti. Zagotovil je, da se kaj takega ne bo ponovilo. Facebook bo preiskal vse aplikacije, ki so pridobile velike količine podatkov in blokiral vse, ki ne bodo pripravljene na temeljit pregled (audit). Omejili bodo podatke, ki jih lahko dobijo razvijalci, ter jih časovno zamejili na tri mesece. Prav tako bodo poskrbeli, da bo uporabnikom bližje funkcija, kjer nastavljajo pravice aplikacij. Ni pa se izrecno opravičil.
Facebook bo izvedel forenzični pregled podatkov Cambridge Analytica, novih pa seveda ne bo dobila, ker ji je ukinil dostop. Vseeno je veliko podjetij umaknilo svoje spletne strani s Facebooka; začel je Musk s Teslo in SpaceX. Od podjetja se je distancirala tudi Mozilla, nekaj podjetij (denimo Commerzbank v Nemčiji) pa bo (začasno?) nehalo oglaševati na Facebooku. Medtem so bile zoper Facebook že vložene prve tožbe v tem primeru. Facebook je na borzi izgubil več kot 50 milijard dolarjev vrednosti.