Phoronix - Kristian Høgsberg, inženir pri Intelu in vodja projekta za izdelavo novega grafičnega vmesnika za GNU/Linux je sinoči izdal prvo stabilno verzijo tega vmesnika, Wayland 1.0. Wayland je mišljen kot nadomestek za zdaj že prav priletni X strežnik, prinesel pa naj bi bistveno bolj odzivno 2d grafiko, bliskovito 3d pospeševanje, predvsem pa nov, čist vmesnik za razvijalce.
Z izdajo enice Wayland sicer še ni povsem zrel za produkcijo, so pa zacementirali programski vmesnik (API), tako da lahko razvijalci višjenivojskih grafičnih knjižnic (GTK+, Clutter, SDL, EFL, Qt5, Chromium) začnejo s prehodom nanj. Prvotni načrti, da bi preklop izvedli že v prihajajoči različici Ubuntu 12.10 (mimogrede, nocoj ob 19h bo ima BigWhale predavanje o dvanajstdesetki v ljubljanski Kiberpipi), tako seveda ostajajo neuresničeni, čeprav lahko bolj drzni preverite stanje skozi PPA. Bolj realno ga lahko pričakujemo Ubuntom 13.04 aprila oz. 13.10 oktobra prihodnje leto, najbrž bolj s slednjim. Takrat naj bi tudi videli, kako dobro se nova arhitektura obnese pri vsakdanjem delu oz. koliko hitrejša je od sedanjega Xorg strežnika. K sreči misli Xorg do tedaj izdati compatibility layer, tako da bomo lahko na Waylandu poganjali tudi obstoječe, še neprepisane (unported) X aplikacije.
Po drugi strani pa Wayland ne bo kaj dosti pomagal tistim brez moderne grafične kartice, tj. tistim s starejšim računalnikom, strežniki, virtualnimi strežniki, ali ARM čipi. 3D gonilniki za ta okolja mejijo z obupnega na slabo stanje, medtem ko Wayland in na njem temelječi compositorji (Unity, kmalu tudi Gnome Shell) temeljijo prav na dobri podpori za 3D, v odsotnosti le-te pa se zanašajo na programski gonilnik LLVMpipe Gallium3D, ki zna hitro pokoriti tudi sorazmerno močne procesorje. Zaradi tega je privzeta namestitev Ubunta (odkar so opustili Unity 2D) že zdaj sorazmerno neodzivna v okoljih s starejšim grafičnim procesorjem, medtem ko v Okna prav lepo delajo. Lastniki takšnih okolij bodo zato primorani preveriti druge distribucije, npr. Mint ali Debian, ter druga okolja - KDE, LDXE, morda XFCE.
Novice » Operacijski sistemi » Izšel Wayland 1.0
Looooooka ::
Ce sem prav prebral ima wayland podoben protokol kot windowsi. Se pravi konec VNC-ja in posiljanja sprememb v pixlih?...ampak bo pac priblizno tako kot pri RDP-ju (slike posebi potem pa povedat kje je slika(po kmecko da ne bo kdo prevec jezen).
Fucking awesome!
Fucking awesome!
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Looooooka ()
NeMeTko ::
Nimam ravno prave predstave, kako naj bi to izgledalo. Dokler delaš lokalno, kot razumem, bo max. izkoristilo grafično kartico.
V remote pa ?!?!
Nikjer nisem videl, da bi bilo kaj napisano, da bi bilo kakorkoli združljivo s čem, kar obstaja na Windowsih ali na kerem drugem -UX sistemu.
Bi pa bil hec, da bi bila zadeva kar kompatibilna z RDP ali Citrix klientom, vendar resno dvomim. Se pa bojim, da tudi ne bo kompatibilno s kakšnimi remote X11 strežniki.
Bo torej samo za igričarje, da bodo lahko še hitreje gonili svoje igrice?
V remote pa ?!?!
Nikjer nisem videl, da bi bilo kaj napisano, da bi bilo kakorkoli združljivo s čem, kar obstaja na Windowsih ali na kerem drugem -UX sistemu.
Bi pa bil hec, da bi bila zadeva kar kompatibilna z RDP ali Citrix klientom, vendar resno dvomim. Se pa bojim, da tudi ne bo kompatibilno s kakšnimi remote X11 strežniki.
Bo torej samo za igričarje, da bodo lahko še hitreje gonili svoje igrice?
jlpktnst ::
Ena fora X11 je vedno bila da je reč client-server. Ti lahko laufaš X11 na drugem kompu kot pa je linux mašina. Nisem pa 100% kje se potem renderira reč, mislim pa da pri tebi lokalno. To je kar težava.
Imaš pa recimo nx client/server, dost uporabna reč. NX technology @ Wikipedia v praksi dela kar dobro.
Tale wayland mi pa sploh ni jasno kaj točno je, bi moral več prebrat oz članek več povedat. Nov X server, super, samo to je pa tudi vsa uporabna informacija.
Imaš pa recimo nx client/server, dost uporabna reč. NX technology @ Wikipedia v praksi dela kar dobro.
Tale wayland mi pa sploh ni jasno kaj točno je, bi moral več prebrat oz članek več povedat. Nov X server, super, samo to je pa tudi vsa uporabna informacija.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: jlpktnst ()
NeMeTko ::
Z mojega vidika, sploh ni tako slabo, če se izkoristi moč lokalnega CPU za renderiranje.
Predstavljaj si UX bazirano podjetje s stotinami X terminalov. Če bi se ves renderiranje izvajal na centralnem hostu, bi moral postaviti superračunalnik, da bi zmogel. Tako pa to porazporediš na stotine CPUjev v remote terminalih.
Igričarji to seveda vidijo povsem drugače, takointako pa njih ne zanima kakšen oddaljeni uporabnik, saj je še samo za njih mašina preslaba, pa jo potem navijajo do skrajnosti. Takemu se zagotovo pocedijo sline, ko zaslišijo, da bo nov kvazi X Server, ki bo iz njihove kot žafran drage grafične iztisnil še zadnji elektronček zmogljivosti.
Predstavljaj si UX bazirano podjetje s stotinami X terminalov. Če bi se ves renderiranje izvajal na centralnem hostu, bi moral postaviti superračunalnik, da bi zmogel. Tako pa to porazporediš na stotine CPUjev v remote terminalih.
Igričarji to seveda vidijo povsem drugače, takointako pa njih ne zanima kakšen oddaljeni uporabnik, saj je še samo za njih mašina preslaba, pa jo potem navijajo do skrajnosti. Takemu se zagotovo pocedijo sline, ko zaslišijo, da bo nov kvazi X Server, ki bo iz njihove kot žafran drage grafične iztisnil še zadnji elektronček zmogljivosti.
71GA ::
Ali to pomeni, da bo tudi razvoj aplikacije podobne DirectX-u kmalu na obzorju? Sledi mogoče selitev igračkarske industrije na Linux?
black ice ::
Jst ::
Steam se nekaj trudi v tej smeri. Me ne bi presenečalo, da so že kakšni dve leti nazaj podpisali kakšno pogodbo v tej smeri. Intel kot močan partner bi lahko zelo pripomogel popularizaciji linuxa na Desktopu.
Samo mi imamo radi linux zato, ker ni Windows - s tem ne mislim, da je MS platforma slaba, nasprotno. V zadnjih petih letih so naredili velik napredek k odprtosti standardov.
Wayland... Bo treba prebrati kaj bolj analitičnega.
Samo mi imamo radi linux zato, ker ni Windows - s tem ne mislim, da je MS platforma slaba, nasprotno. V zadnjih petih letih so naredili velik napredek k odprtosti standardov.
Wayland... Bo treba prebrati kaj bolj analitičnega.
Islam is not about "I'm right, you're wrong," but "I'm right, you're dead!"
-Wole Soyinka, Literature Nobelist
|-|-|-|-|Proton decay is a tax on existence.|-|-|-|-|
-Wole Soyinka, Literature Nobelist
|-|-|-|-|Proton decay is a tax on existence.|-|-|-|-|
NeMeTko ::
"kaj bolj analitičnega" je bolj za programerje...
Bo treba počakat, da bo kdo napisal dober povzetek, ki bo namenjen sysadminom in uporabnikom.
Že sysadmin najmanj polovico tistega programerskega ne razumejo, kaj šele da bi tipičen uporabnik kaj razumel...
Bo treba počakat, da bo kdo napisal dober povzetek, ki bo namenjen sysadminom in uporabnikom.
Že sysadmin najmanj polovico tistega programerskega ne razumejo, kaj šele da bi tipičen uporabnik kaj razumel...
BigWhale ::
Wayland ni nov X streznik. Wayland je nadomestilo za trenutni X streznik in compositor. Je display protocol, vendar trenutno se ne podpira networkinga. Trenutno podpira OpenGL ES, je pa v planu da se podpre tudi full OpenGL. Qt in Gtk+ imata v vecini ze podporo za Wayland in ko bo prislo do preklopa z vecino teh aplikacij ne bi smelo biti tezav pri prehodu.
Sam Wayland z razvojem aplikacij nima prav dosti. Aplikacije delajo en ali pa dva nivoja visje. Kar se pa tice DirectX-a, pa se v Linux svetu za te zadeve bolj uporablja SDL knjiznjica, ki pa bazira na OpenGL.
A je res tko tezko? Wayland %28display server protocol%29 @ Wikipedia
Ali to pomeni, da bo tudi razvoj aplikacije podobne DirectX-u kmalu na obzorju? Sledi mogoče selitev igračkarske industrije na Linux?
Sam Wayland z razvojem aplikacij nima prav dosti. Aplikacije delajo en ali pa dva nivoja visje. Kar se pa tice DirectX-a, pa se v Linux svetu za te zadeve bolj uporablja SDL knjiznjica, ki pa bazira na OpenGL.
"kaj bolj analitičnega" je bolj za programerje...
Bo treba počakat, da bo kdo napisal dober povzetek, ki bo namenjen sysadminom in uporabnikom.
Že sysadmin najmanj polovico tistega programerskega ne razumejo, kaj šele da bi tipičen uporabnik kaj razumel...
A je res tko tezko? Wayland %28display server protocol%29 @ Wikipedia
Zgodovina sprememb…
- spremenil: BigWhale ()
NeMeTko ::
@BigWhale - saj si že sam lepo povzel v enem stavku, kar mene zanima: Je display protocol, vendar trenutno se ne podpira networkinga.
Z drugimi besedami: Cool za standalone 'workstation' - brez pomena za 'UX server' na katerem visi več kot eden X uporabnik.
X11 tako še vedno nima konkurence v poslovnem okolju, oz. povsod tam, kjer se ne moreš odpovedati networkingu.
Z drugimi besedami: Cool za standalone 'workstation' - brez pomena za 'UX server' na katerem visi več kot eden X uporabnik.
X11 tako še vedno nima konkurence v poslovnem okolju, oz. povsod tam, kjer se ne moreš odpovedati networkingu.
Randomness ::
Remote Wayland je na TODO listi. Drugače pa je IMHO bistvo v tem, da aplikacije (clienti) izrisujejo same direktno z uporabo GL, medtem ko Wayland compositor (server) skrbi za compositing. Wayland uporablja veliko modernih featurjev Linux kernela, zato ni enostavno prenosljiv na druge unix-based sisteme.
WhiteAngel ::
Malce sem skeptičen do Waylanda v praksi. Meni na 4 leta starem prenosniku z NVidio 9600M Kubuntu z vsemi efekti deluje brez težav. Ravno tako OpenGL igre. Tudi pod wine-om. Tudi Nokia N900 v bistvu poganja X-e, pa je mobitel! Ne vem, kaj ima Android.
Kolikšna pohitritev je pravzaprav sploh realna? Ker če bo na koncu stvar tekla 5% hitreje, potem je to totalen fail, če pomisliš, da bo wayland naredil celo je*o z gonilniki (tudi zaprtimi) in knjižnicami (gtk, qt, sdl). Bojim se, da bo eno ali dve leti spet vse delovalo crappy, potem pa bodo stvar speglali, na koncu pa ugotovili, da pohitritev praktično ni. Dobili bodo le lepši API.
Kolikšna pohitritev je pravzaprav sploh realna? Ker če bo na koncu stvar tekla 5% hitreje, potem je to totalen fail, če pomisliš, da bo wayland naredil celo je*o z gonilniki (tudi zaprtimi) in knjižnicami (gtk, qt, sdl). Bojim se, da bo eno ali dve leti spet vse delovalo crappy, potem pa bodo stvar speglali, na koncu pa ugotovili, da pohitritev praktično ni. Dobili bodo le lepši API.
BigWhale ::
@BigWhale - saj si že sam lepo povzel v enem stavku, kar mene zanima: Je display protocol, vendar trenutno se ne podpira networkinga.
Z drugimi besedami: Cool za standalone 'workstation' - brez pomena za 'UX server' na katerem visi več kot eden X uporabnik.
X11 tako še vedno nima konkurence v poslovnem okolju, oz. povsod tam, kjer se ne moreš odpovedati networki
ngu.
Wayland trenutno tudi za stand alone workstation se ni dober. To je bistveno. Bo pa dobil tudi networking. Kar se pa tice uporabe X11 v poslovnem okolju, je pa tudi trenutno vse skupaj bolj tako-tako. Remote ability X11, ti ne pomaga kaj dosti, ker so vse I/O naprave razen misi in tipkovnice se vedno lokalne.
Ce zelis nekaj sprintat, moras imeti v pisarni poleg X terminala se mrezni printer. Ce ga imas priklopljenega na terminal, ti ne koristi. Ista stvar je, ce bi zelel nek zunanji vir podatkov, USB stick, disk, ... Mors na server laufat, pa vtaknt not USB stick, pa pol nazaj za svoj terminal ... :>
WhiteAngel je izjavil:
Kolikšna pohitritev je pravzaprav sploh realna? Ker če bo na koncu stvar tekla 5% hitreje, potem je to totalen fail, če pomisliš, da bo wayland naredil celo je*o z gonilniki (tudi zaprtimi) in knjižnicami (gtk, qt, sdl). Bojim se, da bo eno ali dve leti spet vse delovalo crappy, potem pa bodo stvar speglali, na koncu pa ugotovili, da pohitritev praktično ni. Dobili bodo le lepši API.
Kaksna bo pohitritev je sedaj tezko predvidevati. Pohitritev bo sigurno, ker bo odpadlo en kup stvari, ki jih sedaj dela X11 server.
http://wayland.freedesktop.org/architec...
Tukajle je lepo napisano.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: BigWhale ()
Mavrik ::
Wayland trenutno tudi za stand alone workstation se ni dober. To je bistveno. Bo pa dobil tudi networking. Kar se pa tice uporabe X11 v poslovnem okolju, je pa tudi trenutno vse skupaj bolj tako-tako. Remote ability X11, ti ne pomaga kaj dosti, ker so vse I/O naprave razen misi in tipkovnice se vedno lokalne.
Ce zelis nekaj sprintat, moras imeti v pisarni poleg X terminala se mrezni printer. Ce ga imas priklopljenega na terminal, ti ne koristi. Ista stvar je, ce bi zelel nek zunanji vir podatkov, USB stick, disk, ... Mors na server laufat, pa vtaknt not USB stick, pa pol nazaj za svoj terminal ... :>
Poleg tega je pri novih aplikacijah X protokol grozljivo neučinkovit. Posledično za normalno uporabo se moraš zateči k nečemu kot je NoMachine NX, ki uporablja optimizirano in kompresirano verzijo protokola za normalno delovanje. Predelava tega je bila že dolgo potrebna.
The truth is rarely pure and never simple.
Jst ::
>"kaj bolj analitičnega" je bolj za programerje...
Odvisno, kako razumeš. Res, vidim, da sem uporabil malo neprimerno besedo za to, kar sem mislil.
Sam sem developer, vendar primarno za "big bucks projects" ne višjih jezikov. Sem (tudi) uporabnik openSuse, ki ga laufam na prenosniku, ki ga imam doma za "internet." Mislil sem, da bi rad prebral članek od nekoga, ki se ukvarja z razvijanjem na linux platformi in da bi se malo bolj poljudno razpisal in opisal kako in kaj je trenutno stanje, kakšni so trendi, cilji Waylanda,...
Kolikor vem, je bil Wayland prvotno en side project človeka, ki je delal pri RedHat-u, sedaj zaposlen pri Intelu. Na Waylandu delajo tudi devi iz Xorg. Prvič sem za projekt slišal 2010, nisem pa vedel, da za njim stoji Intel. To me navdaja z upanjem, da se čimprej posodobi trenutni sistem.
ps: nisem nek ekspert linuxa, a ga dosti dobro poznam, zato, če sem napisal kakšno dezinformacijo/napako, me prosim popravite.
(ps2: ta post sem napisal v šesti prestavi, ker me pes prosi ven... :))
Odvisno, kako razumeš. Res, vidim, da sem uporabil malo neprimerno besedo za to, kar sem mislil.
Sam sem developer, vendar primarno za "big bucks projects" ne višjih jezikov. Sem (tudi) uporabnik openSuse, ki ga laufam na prenosniku, ki ga imam doma za "internet." Mislil sem, da bi rad prebral članek od nekoga, ki se ukvarja z razvijanjem na linux platformi in da bi se malo bolj poljudno razpisal in opisal kako in kaj je trenutno stanje, kakšni so trendi, cilji Waylanda,...
Kolikor vem, je bil Wayland prvotno en side project človeka, ki je delal pri RedHat-u, sedaj zaposlen pri Intelu. Na Waylandu delajo tudi devi iz Xorg. Prvič sem za projekt slišal 2010, nisem pa vedel, da za njim stoji Intel. To me navdaja z upanjem, da se čimprej posodobi trenutni sistem.
ps: nisem nek ekspert linuxa, a ga dosti dobro poznam, zato, če sem napisal kakšno dezinformacijo/napako, me prosim popravite.
(ps2: ta post sem napisal v šesti prestavi, ker me pes prosi ven... :))
Islam is not about "I'm right, you're wrong," but "I'm right, you're dead!"
-Wole Soyinka, Literature Nobelist
|-|-|-|-|Proton decay is a tax on existence.|-|-|-|-|
-Wole Soyinka, Literature Nobelist
|-|-|-|-|Proton decay is a tax on existence.|-|-|-|-|
NeMeTko ::
Kaj pa jaz vem, kakšne aplikacije imate v mislih, ko govorite, da je X11 ....recimo slab.
Jaz sem videl kar nekaj CAD aplikacij, ki so tekle na -UX in zadeva je super delovala tudi na remote X teminalu. 3D CAD je zagotovo bolj zahtevna aplikacija, kot kakšno računovodstvo, bančna aplikacija ali letalski sistem razporejanja flote.
Z igricami se pa na -ux res nisem nikoli ukvarjal in nimam pojma, kako (ne?)prebavljivo bi delale na X terminalu.
Jaz sem videl kar nekaj CAD aplikacij, ki so tekle na -UX in zadeva je super delovala tudi na remote X teminalu. 3D CAD je zagotovo bolj zahtevna aplikacija, kot kakšno računovodstvo, bančna aplikacija ali letalski sistem razporejanja flote.
Z igricami se pa na -ux res nisem nikoli ukvarjal in nimam pojma, kako (ne?)prebavljivo bi delale na X terminalu.
Randomness ::
Daleč od tega, da bi bil X slab. Vendar v času, ko je bil zasnovan, so bile grafične kartice precej drugačne od teh, ki jih imamo sedaj v mlinčkih. Zato je bilo treba stvari začeti flikati (GLX, RandR, ...). Druga možnost je seveda redesign, kar pripelje do Waylanda.
Brane22 ::
X11 je bloated. Kot je videti, se 90% stuffa v njem sploh ne uporablja več, je pa tam zaradi kompatibilnosti.
Kot sem uspel poštekati, je Wayland zasnovan na novo kot thin layer samo za eno stvar, ki je ključna - compositing.
Pa še ta je optimizirana za čimmanj opletanja in kopiranja bufferejv semtetrja.
Eden ključnih ciljev je bila zasnova, ki omogoča maksimalno izrabo HW. Network protokol tu ni bil ravno visoko na prioritetni listi.
Kot sem uspel poštekati, je Wayland zasnovan na novo kot thin layer samo za eno stvar, ki je ključna - compositing.
Pa še ta je optimizirana za čimmanj opletanja in kopiranja bufferejv semtetrja.
Eden ključnih ciljev je bila zasnova, ki omogoča maksimalno izrabo HW. Network protokol tu ni bil ravno visoko na prioritetni listi.
BigWhale ::
X11 in bloated, lih obratno. :) Stvari, ki se ne uporabljajo, so v bistvu minimalne in ves ta 'bloat' ne ovira nikogar. :)
Brane22 ::
Ne vem če so ravno minimalne. Vsaka sprememba v X11 traja večnost, ravno zato ker vpliva na mnogo stvari.
Prje je bil prispevek o tem, kako je Waylandov API 15-krat manjši od X11-ovega.
Prje je bil prispevek o tem, kako je Waylandov API 15-krat manjši od X11-ovega.
Randomness ::
Ena od pomembnih stvari je ta, da potrebuje X11 za vsako grafično kartico svoj DDX driver, ki dejansko vsebuje stvari, ki spadajo v kernel. Enako je z input driverji. Pri Waylandu je stvar poenostavljena, saj je dejansko HW agnostičen.
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | Izšel Wayland 1.0Oddelek: Novice / Operacijski sistemi | 6812 (5304) | Randomness |
» | Ubuntu 10.10 - 10 Out Of 10 (strani: 1 2 3 4 … 19 20 21 22 )Oddelek: Operacijski sistemi | 169753 (127346) | Icematxyz |
» | X.org dodal podporo za multitouch zasloneOddelek: Novice / Ostala programska oprema | 7474 (6568) | Icematxyz |
» | Hrošč v konfiguraciji X strežnika omogoča odklepanje brez gesla (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Varnost | 13594 (11363) | Blisk |
» | Novosti v prihajajočem Ubuntu 12.04 (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Operacijski sistemi | 23109 (19408) | Icematxyz |