Nvidia - Nvidia je predstavila prvi grafični kartici nove generacije, na jedru G80 temelječi GeForce 8800 GTX in GTS, ki obe podpirata DirectX 10. Jedro prve tiktaka pri frekvenci 575 MHZ, medtem ko znaša takt jedra modela GTS 500 MHz. Prvi je opremljen s 768 MB pomnilnika s frekvenco 900 MHz, drugi ga premore 620 MB, s frekvenco 800 MHz, v obeh primerih pa gre za GDDR3 pomnilnik.
Pojavili so se tudi prvi uradni testi omenjenih grafičnih kartic, ogledate si jih lahko na Tech Report-u, Computerbase, Guru3D in Tom's Hardware, v katerih si lahko preberete vse o specifikacijah in novostih, ki jih novi kartici prinašata. Za novi kartici bo potrebno odšteti 599 za različico GTX, oziroma 449 ameriških dolarjev za različico GTS . Slednja je že na voljo tudi slovenskim kupcem.
Več o GeForce 8800 GTX in GTS si lahko preberete tudi na nVidiini uradni spletni strani ter sporočilu za javnost.
Novice » Grafične kartice » Nvidia predstavila GeForce 8800 GTX in GTS
kuglvinkl ::
Se še spomnete, kako je nvidia rekla, da poenotena arhitektura sicer je kul, ne pa nujna za implementacijo D3D 10 in je verjetno za prve generacijo bolje, če bo še ločevala senčilnike.
3p ::
Zdaj ko je prva DX10 grafična zunaj je tu še en dober članek, ki neposvečenim razloži, kaj sploh prinaša.
matija14 ::
zakaj pri nas stane 8800GTS 130.00SIT, cena je pa 449$? Sem mislu, da se bom za božič privošču, ampak nič ne bo...
SkyNet ::
Matija: To so pa kar poštene marže potemtakem! Kje si pa zasledil 8800GTS pri nas?
right minus opens, into bump easy left, flat out right, into mcdrive 3 bigmacs
DJ MartiNi ::
Ryzen 7 7700/ASRock B650 LiveMixer/2x16GB G.Skill Ripjaws S5 5200/RX 5700 XT
Ryzen 5 5600/ASRock B550 PG Velocita/2x16GB SP XPOWER Zenith 3200/R9 270X
Phenom II X3 720BE/Foxconn A7DA-S/2x2GB Mushkin PC2-6400/Radeon HD3300
Ryzen 5 5600/ASRock B550 PG Velocita/2x16GB SP XPOWER Zenith 3200/R9 270X
Phenom II X3 720BE/Foxconn A7DA-S/2x2GB Mushkin PC2-6400/Radeon HD3300
Zgodovina sprememb…
- spremenil: DJ MartiNi ()
chucki ::
Nvidia 4life Ka pa kej ATI ?
AMD Ryzen 5 5600/NZXT Kraken X62/Asus ROG Crosshair VI hero/DDR4 32gb/1TB SSD
Gigabyte RTX 3060 Ti /SB Z/NZXT H440 case/ Asus ROG PG248Q
Samsung Q7FN65 + ASUS TUF A17 with RTX 3070 Ti
Gigabyte RTX 3060 Ti /SB Z/NZXT H440 case/ Asus ROG PG248Q
Samsung Q7FN65 + ASUS TUF A17 with RTX 3070 Ti
Tr0n ::
http://www.tomshardware.com/2006/11/08/geforce_8800/page11.html
Zanimivo, da bo tudi video kvaliteta boljsa (Pure Video).
Zanimivo, da bo tudi video kvaliteta boljsa (Pure Video).
keber ::
O kaki 8600 GT ali čim podobnem se že tudi kaj govori?
Sicer pa je tole krasen monstrum, samo ne za 130 jurjev.
Sicer pa je tole krasen monstrum, samo ne za 130 jurjev.
kuglvinkl ::
Rit kot sem jaz, bo eetaq čakala na 8900 GT. Sicer pa ja, krasen stroj. AMD se mora zmigat, da temu pade cena.
janko771 ::
Jest bom pa še raj mal počaku da še konkurenca ven kej butne zato ker bo tud nižja cena.
Drugač je pa zadeva videt super.
lp
Drugač je pa zadeva videt super.
lp
jest
slo-techek ::
se, vidu na theinquer da je gts počasnejša od x1950xtx,to je ži kurc,bo treba počakat na novo serijo 8900 ker ta je še kar na gddr3 ne pa na gddr4 ko t stare atijeve kartice,bomo vidl kak bo vse skupi.
a64 opteron 170@3000 mhz,x1900xt 512 @790/912,geil one S,seasonic 600w,
X-Fi Fatality,dell 2405FPW,all watercooled,4*WD 36 GB RAID0,wd320 bla.bla
X-Fi Fatality,dell 2405FPW,all watercooled,4*WD 36 GB RAID0,wd320 bla.bla
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: slo-techek ()
neoto ::
Tole se mi zdi, da bo malo dražja serija, ker so jedra zavzamejo malo več silicija kot prej. Kaj menite?
d0rK ::
Se mal na teste pocakam, da pogledam katero razlicico GTXa uzet pa grem v nakup.
Sam upam, da pr Conroe-u E6600 ne bo omejena s procesorjem.
Sam upam, da pr Conroe-u E6600 ne bo omejena s procesorjem.
kuglvinkl ::
Ja, gre za svinjsko drag čip. Resni denarci bodo začeli pritekati, ko bo prešla na 65 nm proizvodnjo. Pojavljajo se špekulacije, da iz rezine pride 80 uporabnih procesorjev.
Kot veste, se je s serijo FX zelo opekla in tako z novim dizajnom od takrat vedno uporabi preizkušen proizvodni proces. Enako modro ravna Ati.
Kot veste, se je s serijo FX zelo opekla in tako z novim dizajnom od takrat vedno uporabi preizkušen proizvodni proces. Enako modro ravna Ati.
stock ::
MEn se tole zdi mal porazno. GTS komaj prehiti trenutno generacijo medtem ko GTX je le mal bolsa... Na 2leti nardijo komi 2x bolsi produkt, to se mi zdi zlo premal.
RC14 ::
GTS me sploh ne prepriča , še toliko bolj, ker stane zajetnih 130k.
GTX pa je zverina.
lp
GTX pa je zverina.
lp
:4770K@4.5GHz @ BeQuiet!Dark Rock Pro2; MSI Z87 GD65 Gaming; 16GB RAM:
::GTX 1060 6GB; SSD Samsung 840 EVO 250GB; SEAGATE 3TB+3TB+1TB; LG 27"IPS::
:::: XFX 850W Black Edition; X-Fi Titanium; Fractal Design ARC R2 ::::
::GTX 1060 6GB; SSD Samsung 840 EVO 250GB; SEAGATE 3TB+3TB+1TB; LG 27"IPS::
:::: XFX 850W Black Edition; X-Fi Titanium; Fractal Design ARC R2 ::::
hamax ::
8800gts ma najverjetneje dobr navijalski potencial, za razliko od 1950xtx, ki je najverjetneje ze v osnovi do roba navita.
če se motim, naj me kšn izkušn navijalec popravi.
če se motim, naj me kšn izkušn navijalec popravi.
frudi ::
navijalski potencial? 680 miljonov tranzistorjev na 90nm procesu... dvomim, da se tole pretirano dobro navija.
sicer je pa res - v večini trenutnih iger je GTS nekje na nivoju X1950XTX; kak Oblivion pa pokaže čisto drugo zgodbo - tam tudi GTS pomete s katerokoli SLI/Crossfire kombinacijo. in ta trend bo z novejšimi igrami vedno bolj izrazit.
tako je za nvidio pravzaprav boljše, da za zdaj ne izdaja kakšnih počasnejših verzij (recimo 64 shader procesorjev in 384MB rama), ker bi te v večini današnjih iger težko konkurirale raznim 7900GTO/X1950Pro, sploh glede na verjetno zasoljeno ceno.
nasploh se mi zdi, da bo 8xxx družina slabo skalirala navzdol, če so vse komponente tako odvisne med seboj (število shader procesorjev, število rasterskih enot, širina in količina rama...).
verjetno počasnejših modelov ne bomo videli dokler ne zmanjšajo proizvodnega procesa in navijejo frekvenc.
sicer je pa res - v večini trenutnih iger je GTS nekje na nivoju X1950XTX; kak Oblivion pa pokaže čisto drugo zgodbo - tam tudi GTS pomete s katerokoli SLI/Crossfire kombinacijo. in ta trend bo z novejšimi igrami vedno bolj izrazit.
tako je za nvidio pravzaprav boljše, da za zdaj ne izdaja kakšnih počasnejših verzij (recimo 64 shader procesorjev in 384MB rama), ker bi te v večini današnjih iger težko konkurirale raznim 7900GTO/X1950Pro, sploh glede na verjetno zasoljeno ceno.
nasploh se mi zdi, da bo 8xxx družina slabo skalirala navzdol, če so vse komponente tako odvisne med seboj (število shader procesorjev, število rasterskih enot, širina in količina rama...).
verjetno počasnejših modelov ne bomo videli dokler ne zmanjšajo proizvodnega procesa in navijejo frekvenc.
1ACDoHVj3wn7N4EMpGVU4YGLR9HTfkNhTd... in case I've written something useful :)
Mr.B ::
Kartica je fenomenalno hitra.
Težava je le v tem, da je za resolucijo na kateri bi igral igre, kartica zelo CPU odvisna.
Z E6300, grafična ni nič hitrejša od prejšnji generacij, kar je …
Prav tako pa je bil test izveden na novi plati, z ultra hitrimi rami , kar dodatno zasoli ceno.
Če računamo za 160k grafična, pa 160k proc, pa 120k za rame + 30k za napajalnik.
SI blizu 500k + ostale stvari itd, skupaj z dobrim monitorjem si blizu 800k.
Potem pa razmišlal en Xbox pa 1080p televizor, pa si nekako na enakem , šit…
Težava je le v tem, da je za resolucijo na kateri bi igral igre, kartica zelo CPU odvisna.
Z E6300, grafična ni nič hitrejša od prejšnji generacij, kar je …
Prav tako pa je bil test izveden na novi plati, z ultra hitrimi rami , kar dodatno zasoli ceno.
Če računamo za 160k grafična, pa 160k proc, pa 120k za rame + 30k za napajalnik.
SI blizu 500k + ostale stvari itd, skupaj z dobrim monitorjem si blizu 800k.
Potem pa razmišlal en Xbox pa 1080p televizor, pa si nekako na enakem , šit…
France Rejects Genocide Accusations Against Israel in Gaza,
To accuse the Jewish state of genocide is to cross a moral threshold
To accuse the Jewish state of genocide is to cross a moral threshold
Senitel ::
frudi: G80 se skalira navzdol praktično perfektno. 64 stream procesorjev in 256MB rama se obnese praktično tako kot 7900GTX. GTS je pač nekje vmes med 7900GTX in 8800GTX.
Spc: Direct3D 10 specifikacije so že zdavnaj finalizirane...
Spc: Direct3D 10 specifikacije so že zdavnaj finalizirane...
frudi ::
Senitel, malo sem se nerodno oz. narobe izrazil. skalira ta arhitektura res perfektno, ker so praktično vsi elementi, ki odločajo o hitrosti, povezani in odvisni med seboj.
kar mene skrbi je to - že 8800GTS je v večini današnjih iger hitrostno na nivoju X1950XTX in precej zaostaja za 8800GTX (v skladu s specifikacijami, ki napovedujejo nekako 70% zmogljivosti slednjega). kolikor sem skušal ekstrapolirat zmogljivost s 64 stream procesorji, pade nekje v rang X1950Pro/7900GT. tem pa, si predstavljam, trenutno cenovno ne bi mogel konkurirati - cena bi verjetno bila okrog $300, naštete kartice pa se prodajajo po $200.
seveda, v prihajajočih igrah bo nova arhitektura poscala vse dx9 kartice (kar se vidi že sedaj v Oblivionu in nekoliko manj v grafičnih rezultatih 3DMarka 05/06), ampak teh iger je za zdaj premalo in v testih narod še vedno gleda D3, Q4, HL2 in podobne.
zato tudi verjamem, da ne bomo videli 8600, dokler ne izpopolnijo manjšega proizvodnega procesa in navijejo frekvence, vmes pa se mogoče pojavi še kakšna igra, ki bo boljše prikazala prednosti nove arhitekture.
kar mene skrbi je to - že 8800GTS je v večini današnjih iger hitrostno na nivoju X1950XTX in precej zaostaja za 8800GTX (v skladu s specifikacijami, ki napovedujejo nekako 70% zmogljivosti slednjega). kolikor sem skušal ekstrapolirat zmogljivost s 64 stream procesorji, pade nekje v rang X1950Pro/7900GT. tem pa, si predstavljam, trenutno cenovno ne bi mogel konkurirati - cena bi verjetno bila okrog $300, naštete kartice pa se prodajajo po $200.
seveda, v prihajajočih igrah bo nova arhitektura poscala vse dx9 kartice (kar se vidi že sedaj v Oblivionu in nekoliko manj v grafičnih rezultatih 3DMarka 05/06), ampak teh iger je za zdaj premalo in v testih narod še vedno gleda D3, Q4, HL2 in podobne.
zato tudi verjamem, da ne bomo videli 8600, dokler ne izpopolnijo manjšega proizvodnega procesa in navijejo frekvence, vmes pa se mogoče pojavi še kakšna igra, ki bo boljše prikazala prednosti nove arhitekture.
1ACDoHVj3wn7N4EMpGVU4YGLR9HTfkNhTd... in case I've written something useful :)
3p ::
Mene pa najbolj fascinira, da je nVidia dejansko spesnila tudi c (c++?) prevajalnik, ki omogoča uporabno shaderjev za "navadno" paralelno procesiranje ( glej tu ). Dejansko so ti GPUji vedno manj samo GPUji...
Quikee ::
Sej to so že prej obstajale podobne knjižnice ze C/C++ ( brook in sh recimo) - le, da Nvidi-ina knjižnica/kompiler komunicira z GPU-jem direktno in ne preko OpenGL oz. Direct 3D in deluje še hitreje in bolj elegantno. ATI ima tudi že nekaj podobnega, če se ne motim.
Sicer pa že dolgo pravim, da je GPU uporaben za tudi druge algoritme (možne implementirat na "stream processorih") in ne le 3D grafiko in, da bomo v prihodnjosti verjetno imeli CPU + "stream processorje" - vsak namenjen za svoja opravila. Edino kaj še manjka je bolj standarden API za te stvari - neke vrste "Open Stream Processing".
Sicer pa že dolgo pravim, da je GPU uporaben za tudi druge algoritme (možne implementirat na "stream processorih") in ne le 3D grafiko in, da bomo v prihodnjosti verjetno imeli CPU + "stream processorje" - vsak namenjen za svoja opravila. Edino kaj še manjka je bolj standarden API za te stvari - neke vrste "Open Stream Processing".
3p ::
Quikee: vem, da se je že prej to dalo, ampak tako kot sem zdaj razumel, ti tole C kodo prevede za GPU (vsaj tako si to razlagam) in ni treba klicat knjižnic in jim podajat nekih posebnih konstruktov (tako razumem tisti dve knjižnici, ki si ju navedel). Če je tako, se mi zdi to kar korak naprej.
Quikee ::
3p: mislim da kar tako ne bo šlo.. mogoče se pa motim. To bi bilo po moje še bolj težko naredit kot compiler, ki ti avtomatsko "single threaded" kodo prevede, da deluje "multi threaded" brez kakršnega koli spreminjanja kode oz. uporabe katerega koli API-ja ali metajezika v kodi (recimo nekaj takšnega kot je OpenMP).
Mogoče bo Sentinel povedal točno kakšen je ta compiler.
edit: V vsakem primeru je pa to velik korak naprej - le še nek skupen odprt (ala OpenGL) standard manjka. Potem pa implementacija recimo real time audio procesiranja, fizike, in še marsičesa drugega na GPU-ju ne bo problem.
Mogoče bo Sentinel povedal točno kakšen je ta compiler.
edit: V vsakem primeru je pa to velik korak naprej - le še nek skupen odprt (ala OpenGL) standard manjka. Potem pa implementacija recimo real time audio procesiranja, fizike, in še marsičesa drugega na GPU-ju ne bo problem.
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Quikee ()
3p ::
Za rabitje na niti moraš IMHO itak poskrbeti sam. Bi pa bilo fino, če bi kdo vedel kaj več (google o nvidia cuda ne ve nič...).
Quikee ::
Sej pri GPU niso samo niti problem. Stream processing deluje načeloma tako:
for(stream)
{
do_something_on_stream_processor(stream_element);
}
Torej znotraj "do_something_on_gpu(stream_element);" lahko računaš le in samo le na GPU (v enem shader-ju/stream processorju), kakor hitro zraven pritisneš še CPU oz. bilokaj kar ne bi zgolj računal (recimo bral iz datoteke) si ob vso hitrost oz. sploh ne vem če je to možno. Tako, da ni tako enostavno kot le razdeliti na niti in tudi algoritmi so zelo specifični.
Samo tudi če sam razdeliš na niti si IMHO že bližje principu SH oz. Brook kot pa da bi stvar delovala transparentno.
Google ne vrne nič kakor si rekel zato upam, da bo Senitel povedal kaj več, če kaj več ve oz. sme povedati.
for(stream)
{
do_something_on_stream_processor(stream_element);
}
Torej znotraj "do_something_on_gpu(stream_element);" lahko računaš le in samo le na GPU (v enem shader-ju/stream processorju), kakor hitro zraven pritisneš še CPU oz. bilokaj kar ne bi zgolj računal (recimo bral iz datoteke) si ob vso hitrost oz. sploh ne vem če je to možno. Tako, da ni tako enostavno kot le razdeliti na niti in tudi algoritmi so zelo specifični.
Samo tudi če sam razdeliš na niti si IMHO že bližje principu SH oz. Brook kot pa da bi stvar delovala transparentno.
Google ne vrne nič kakor si rekel zato upam, da bo Senitel povedal kaj več, če kaj več ve oz. sme povedati.
Pesimist ::
Ce nebi Xbox mel tak svinsko drage igre nebi nic kaj dosti vec razmislal in upokojil PC za igranje. Ampak nazalost 18k nedam za en spil pa ce je zlati. Potem se pa samo PC ostane heh.
Zdaj ko so koncno testi tudi GTSja. Nevem vec ce je cena oporavicena. Sicer ma XTX prakticno identicno ceno. Ampak to tudi vprasanje ce je karta vredna napram XT.
So seveda se drazje karte zunaj ki so pocasnejse od 8800GTs in se trenutno vec sploh ne splacajo mah
Zdaj ko so koncno testi tudi GTSja. Nevem vec ce je cena oporavicena. Sicer ma XTX prakticno identicno ceno. Ampak to tudi vprasanje ce je karta vredna napram XT.
So seveda se drazje karte zunaj ki so pocasnejse od 8800GTs in se trenutno vec sploh ne splacajo mah
@LOL ::
Sicer ma XTX prakticno identicno ceno. Ampak to tudi vprasanje ce je karta vredna napram XT.
? Misliš če je kaertica vredna napram GTXa? Ali si misliv XTXa? Če je slednje potem samo
root ::
No komentar o 8800 GTS na guru3d:
What to buy, the GTS or the GTX? Well whatever floats your boat budget wise I'd say. Obviously the GTS will offer you more bang for your bucks. But the performance differential between the two cards is roughly 25%... what a coincidence...
1. 25% less performance
2. 25% less streaming processors
3. 25% smaller price tag of a GTX
And that's also the price differential .. 599x0.25=149 bucks. And since the GTS is exactly 150 cheaper, it's a proper match.
What to buy, the GTS or the GTX? Well whatever floats your boat budget wise I'd say. Obviously the GTS will offer you more bang for your bucks. But the performance differential between the two cards is roughly 25%... what a coincidence...
1. 25% less performance
2. 25% less streaming processors
3. 25% smaller price tag of a GTX
And that's also the price differential .. 599x0.25=149 bucks. And since the GTS is exactly 150 cheaper, it's a proper match.
@LOL ::
Sawyer: tvoj post je za razumeti tako da se sprašuješ če je 8800GTS vredna napram XTXu ob povsem enaki ceni.
Pesimist ::
Ne jaz sem napisal ce je XTX vreden cenovne razlike napram XT
erm 25% pocasnejsa. To je pa ze malo perverzno. Sem racunal na 10% pocasnejso ne pa tak fejst. Hm hm... Kdaj izide ze 8900 GT? :D
erm 25% pocasnejsa. To je pa ze malo perverzno. Sem racunal na 10% pocasnejso ne pa tak fejst. Hm hm... Kdaj izide ze 8900 GT? :D
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: Pesimist ()
d0rK ::
Je najdu kdo kje kksn test kjer primerjajo vec kartic razlicnih proizvajalcev, namrec ne vem ketero razlicio GTXa bi vzel.
Pa se tko...A se med proizvajalci sploh kej zlo razlikujejo grafe ponavad? Ce izpustimo tiste tovarnisko navite modele.
Pa se tko...A se med proizvajalci sploh kej zlo razlikujejo grafe ponavad? Ce izpustimo tiste tovarnisko navite modele.
d0rK ::
A lahka kksn Guru, mogoce Sentinel, pove, ce bo Conroe E6600 zadostoval za to grafo? Da ne bo omejena s procesorjem.
Use spile nameravam igrat na najvisjih nastavitvah.
Use spile nameravam igrat na najvisjih nastavitvah.
jimyboy ::
No vidim, da ste vsi zlo navdušeni nad to grafo bom pa jst izrazil nekaj dvomov . Kaj če se izkaže da sploh ne podpira dobro DX10 ? Še gdo pomni debakel z FX serijo ?
To so tudi v vseh testih najprej priporočili ko so poganjali DX8 igre ko je pa HL2 vn pršu so se pa zgrozil nad prformersom ki jo je pokazal .
Pa še to tudi če trenutno res DX10 potpira ali podpira vse kar ta ponuja ? Naprimer grafe, ki so DX9 kot so geforci FX pa radeoni serije 9... in X... ne podpirajo Shaderjev 3.0 . Kako je s tem ?
To so tudi v vseh testih najprej priporočili ko so poganjali DX8 igre ko je pa HL2 vn pršu so se pa zgrozil nad prformersom ki jo je pokazal .
Pa še to tudi če trenutno res DX10 potpira ali podpira vse kar ta ponuja ? Naprimer grafe, ki so DX9 kot so geforci FX pa radeoni serije 9... in X... ne podpirajo Shaderjev 3.0 . Kako je s tem ?
Zgodovina sprememb…
- spremenil: jimyboy ()
EvilDare ::
dork: saj so na guru3d tudi to testirali. In če imaš 6600 navitega na okoli 3 GHz je popolnoma dovolj da ti na 1600/1200 vse igre delujejo več kot zadovoljivo. Kot so napisali je največ razlik med procesorji pri nizkih resolucijah. Če pa kupuješ tako grafično da boš igral na 1024/768 pa raje počakaj na šibkejše in cenejše dx10 kartice.
Senitel ::
frudi: To je res, treba mal počakat da se zaloge spraznijo. In pa da končno ATI pove kako se misli lotit DX10.
3p, Quikee: CUDA je precej fascinantna zadeva. Ni to sicer kompiler, ki bi kar prevedel nevem tvoj "hello world" program da bi tekel povsem na GPU, ampak je nekaj še boljšega. Zadeva je načeloma narejena z image processingom v mislih, kar pa ne pomeni, da zadeva ni uporabna tudi za kaj drugega (Havok bo šibal čez to). Gre za nekakšno razširitev k C/C++, ti napišeš threade (funkcijo), ki potem tečejo povsem na GPU (glede na to, da ima sedaj GPU tudi integerje ni problemov), lahko tudi kombiniraš, pri čemer ti sama arhitektura poskrbi, da se thread suspendira, dokler ne dobi podatkov iz CPU-ja. Ti threadi lahko dostopajo do parih tipov pomnilnika, tistega na grafični, tistega deljenega in tistega na CPU-ju... Obenem pa imajo tudi na razpolago nekaj skupnega pomnilnika, preko katerega se lahko pogovarjajo med sabo. Mislim folk je v tem že pisal rasterizer, ker pač programski jezik ni programski jezik, če v njem ne moreš napisat rasterizerja. Meni se žal še ni uspelo malce bolj podrobno ubadat s tem.
d0rK: Glej, to je DX10 grafa, DX10 je pred vrati, in DX10 bo glede na igre kakršne so zunaj danes precej razbremenil CPU. Sicer pa če misliš poganjat na sky high resulucijah z sky high detajli in sky high AA nastavitvami... Bo stvarca čist zadost.
jimyboy: Imaš odgovor na jokerju.
3p, Quikee: CUDA je precej fascinantna zadeva. Ni to sicer kompiler, ki bi kar prevedel nevem tvoj "hello world" program da bi tekel povsem na GPU, ampak je nekaj še boljšega. Zadeva je načeloma narejena z image processingom v mislih, kar pa ne pomeni, da zadeva ni uporabna tudi za kaj drugega (Havok bo šibal čez to). Gre za nekakšno razširitev k C/C++, ti napišeš threade (funkcijo), ki potem tečejo povsem na GPU (glede na to, da ima sedaj GPU tudi integerje ni problemov), lahko tudi kombiniraš, pri čemer ti sama arhitektura poskrbi, da se thread suspendira, dokler ne dobi podatkov iz CPU-ja. Ti threadi lahko dostopajo do parih tipov pomnilnika, tistega na grafični, tistega deljenega in tistega na CPU-ju... Obenem pa imajo tudi na razpolago nekaj skupnega pomnilnika, preko katerega se lahko pogovarjajo med sabo. Mislim folk je v tem že pisal rasterizer, ker pač programski jezik ni programski jezik, če v njem ne moreš napisat rasterizerja. Meni se žal še ni uspelo malce bolj podrobno ubadat s tem.
d0rK: Glej, to je DX10 grafa, DX10 je pred vrati, in DX10 bo glede na igre kakršne so zunaj danes precej razbremenil CPU. Sicer pa če misliš poganjat na sky high resulucijah z sky high detajli in sky high AA nastavitvami... Bo stvarca čist zadost.
jimyboy: Imaš odgovor na jokerju.
Vredno ogleda ...
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
---|---|---|---|
Tema | Ogledi | Zadnje sporočilo | |
» | GeForce 8800 GTS 512 MB zagledala luč sveta (strani: 1 2 )Oddelek: Novice / Grafične kartice | 6604 (6185) | Jst |
» | GeForce 8800 GT uradno predstavljena (strani: 1 2 3 4 )Oddelek: Novice / Grafične kartice | 12345 (12345) | PrimozR |
» | Dx10Oddelek: Programska oprema | 1637 (1302) | Mr.B |
» | Specifikacije G80Oddelek: Novice / Grafične kartice | 3721 (2938) | OChack |