» »

New Horizons izvedel najbolj oddaljen oblet doslej

New Horizons izvedel najbolj oddaljen oblet doslej

vir: NASA

vir: NASA

vir: NASA
NASA - Sonda New Horizons, ki jo je NASA na pot poslala daljnega leta 2006, je na novega leta dan postavila pomemben mejnik. Uspešno je obletela telo Ultima Thule, ki je del Kuiperjevega pasu. Ultima Thule, ki so ga odkrili šele leta 2014, ima premer približno 30 kilometrov in okrog Sonca kroži na oddaljenosti 42-46 astronomskih enot. New Horizons se je danes ob 16.36 po slovenskem času radijsko javil. Razdaljo med sondo in Zemljo radijski valovi premagajo v dobrih šestih urah.

Med obletom se je New Horizons telesu Ultima Thule približal na 3500 kilometrov, kar je v vesoljskih razmerah praktično zanemarljivo. Sonda je medtem od Zemlje oddaljena 6,6 milijarde kilometrov, s čimer je poskrbela za kopico rekord. Resda sta Voyagerja že bistveno dlje, a New Horizons je fotografiral. Gre torej za najbolj oddaljene fotografije in najbolj oddaljen oblet v zgodovini. Ultima Thule je čezneptunsko telo, kakor imenujemo vsa telesa v Osončju, ki so od Sonca bolj oddaljena kakor Neptun. Ker ima zelo lepo orbito (skoraj popolno krožnico), predpostavljajo, da se v zgodovini ni selil, temveč je že nastal, kjer se še vedno nahaja. Pridobljeni podatki bodo dragoceni za razvozlavanje zgodovine Osončja, saj je Ultima Thule bržkone v enakem stanju kot ob nastanku, saj pri temperaturi -233 °C kemijske reakcije skoraj ne tečejo, prav tako ni geološko aktiven.

Kaj se je dogajalo med obletom, nismo mogli spremljati v realnem času. Problem ni bila le razdalja, zaradi katere lahko s sondo komuniciramo le s šesturnim zamikom, temveč tudi orientacija. Med obletom je bila obrnjena proč od Zemlje, zato smo lahko le držali pesti, da je ne bo zadel kakšno zrno ali kos prahu, ki bi lahko poškodoval sondo. Za več informacij bomo morali počakati, saj niti prvih fotografij še nimamo - komunikacija je počasna, trenutno pa je tudi sonce v nepravnem položaju in blokira komunikacijo. Da bodo pretočili več gigabajtov podatkov, ki jih je New Horizons posnel, bo trajalo do septembra 2020. Povprečna hitrost prenosa je pod 1 kb/s.

O telesu Ultima Thule kaj dosti ne vemo. Je temne barve (odbija le 10 odstotkov vpadle svetlobe), meri dobrih 30 kilometrov in je nepravilne oblike (tako majhnih teles gravitacije ne more spremeniti v krogle). Od New Horizons si sedaj obetamo podatke o vrtilnem času, kemični sestavi, površju itd. Pred sondo je še bogata prihodnost. Če bo odobreno financiranje, bo Hubblov teleskop poiskal novo tarčo in sonda bo v prihodnjih letih izvedla še kakšen oblet. Pred štirimi leti je New Horizons že letel mimo Plutona. In glede na odlično stanje plovila, je pričakovati, da bomo dočakali njegov izstop iz Osončja, kar je Voyagerjema že uspelo.

27 komentarjev

cekr ::

Je trenutna pozicija zemlje ravno takšna, da je sonce vmes?
Sinclair ZX Spectrum [Zilog Z80A - 3.5 MHz, 48kB, dvojni kasetofon,
TV-OUT, radirke, Sinclair-Basic], Sinclair ZX-81 [Z80A, 3.25MHZ, 1kB]

Izi ::

O telesu Ultima Thule kaj dosti ne vemo.

Kot zaenkrat velja (predvidevamo) so vsi objekti v Kuiperjevem pasu veliki kosi ledu, ki so prekriti s prahom, zato so temni. Led ni samo voda ampak so tudi plini tam v ledenem stanju.
Bo treba enkrat malo zavrtati v enega izmed njih, da vidimo, če teorija o ledu in praktično neskončnih količinah vode v Kuiperjevem pasu drži.

nekikr ::

To ni čisto res.... predvidevamo, da so majhni in veliki kosi, sestavljeni iz čisto "vsakdanjih" stvari tam zgoraj. Se pravi en kup kamenja in en kup ledu. Maksimalna teoretična masa vsega pasu je za 30 zemelj, izmerjena pa med 1/25 in 1/10 mase zemlje (wikipedia), kar niti slučajno ne pomeni neskončne količine vode.

mrTwelveTrees ::

Zakaj ne postavijo kakšne satelite vmes, da bi povečali hitrost pretoka podatkov.

filip007 ::

Mogoče bi lahko ISS sprejemala to za hitrejši prenos.
Palačinka z Ajvarjem in stopljenim sirom v mikrovalovki.

mrTwelveTrees ::

Eh, ISS je preblizu zemlje.

srnjak ::

@mrTwelveTrees, zakaj bi že naj vmesni členi pohitrili prenose? (razen seveda v primeru, če je prenos blokiran zaradi vmesnih teles)

BigWhale ::

Vecja kot je razdalja, sibkejsi je signal in manjsa je hitros komunikacije. Na taksnih razdaljah se ne komunicira tak kot deluje vas WiFi ampak precej drugace. Protokoli so drugacni in tudi prenos podatkov je pretezno enosmeren, izgube so velike in veliko je ponavljanja.

SasoS ::

DSN ima vsaj 5 anten na vsaki lokaciji velikosti med 26 in 70 metrov. New Horizons je 44 AU stran. Kam točno vmes bi dal karkoli in kaj naj bi to sploh bilo?

Poldi112 ::

Se večinoma strinjam, edino dvomim, da je veliko ponavljanja. Lahko, da je veliko redundance, da se kompenzira za izgube, da si be pa veliko ponavljalo zaradi errorjev pri prenosu se mi pa ne zdi prevec verjento.

Enkrat sem preletel na hitro https://public.ccsds.org/default.aspx pa se mi niso zdeli nek presežek, je pa tudi res da nisem investiral več kot urce ali tri. Si imel kaj konretnega v mislih?
Where all think alike, no one thinks very much.
Walter Lippmann, leta 1922, o predpogoju za demokracijo.

Zgodovina sprememb…

  • spremenil: Poldi112 ()

Highlag ::

Dons ob 21h bo tiskovna konferenca, bodo upam, da pokazali kaj zanimivega. Podatkov je toliko, da jih bodo pošiljali domov eno leto.
Never trust a computer you can't throw out a window

K0l1br1 ::

Highlag je izjavil:

Dons ob 21h bo tiskovna konferenca, bodo upam, da pokazali kaj zanimivega. Podatkov je toliko, da jih bodo pošiljali domov eno leto.

Prenos je tako počasen, da bodo podatke pošiljali eno leto....

Highlag ::

Jebiga lahk tud tako.. :D
Never trust a computer you can't throw out a window

BigWhale ::

Poldi112 je izjavil:

Se večinoma strinjam, edino dvomim, da je veliko ponavljanja. Lahko, da je veliko redundance, da se kompenzira za izgube, da si be pa veliko ponavljalo zaradi errorjev pri prenosu se mi pa ne zdi prevec verjento.


Velik je redundance, ja. V smislu kontrolnih bitov in preverjanj in moznosti obnovitve informacij, je pa tud veliko ponavljanja. Sonda, po tem, ko opravi vse meritve lahko v nedogled posilja podatke nazaj na Zemljo, kolikokrat pac zeli. In stvari se ponovijo ze zaradi redundance. Res bi blo neumno, da bi iz te razdalje stvari poslal enkrat in drzal pesti, da bo prenos res uspel. :)

Poldi112 ::

Definiraj veliko ponavljanja? Ker bom presenečen, če bo več kot recimo 5% paketkov ponovno prenešenih. Sploh ti takem delay-u.

Pač spustiš podatke čez nek Reed-Solomon algoritem, razporediš redundanco čez dovolj dolgo časovno obdobje, da preživiš občasne mrke in zgolj konstantno streamaš. Retransmission se greš pa šele, ko pride do izrednega dogodka, ki ti povzroči izpad.

Tako si vsaj predstavljam, glede na teorijo s telekomunikacijskega faksa. :)
Where all think alike, no one thinks very much.
Walter Lippmann, leta 1922, o predpogoju za demokracijo.

Bwaze6 ::

MrNighthawk ::

Čimprej odpret še to temo Change 4

V razmaku enega dneva, mehek pristanek na luni in sonda v Kuiperjevem pasu :)

Mr.B ::

in kitajci so pristali na luni:))
France Rejects Genocide Accusations Against Israel in Gaza,
To accuse the Jewish state of genocide is to cross a moral threshold

Poldi112 ::

Zanimivo. Vsi pišejo o tem, kakšen dosežek je pristanek na temni strani, nihče pa ne pove, kaj je tako zahtevnega na temni strani? A radar drugače dela?

Se pa seveda strinjam, da gre za velik uspeh kitajcev.
Where all think alike, no one thinks very much.
Walter Lippmann, leta 1922, o predpogoju za demokracijo.

SasoS ::

Ni direktne komunikacije z landerjem, ker se ga ne vidi.
Baje imajo poleg landerja tudi en relay satelit, ki je v orbiti(!) okoli L2 točke, kar je po svoje celo večji uspeh.

Poldi112 ::

Pa saj orbita okoli Lagrange-ovih točk ni nekaj novega. In ja, mislim da lani so poslali ta relay gor, kot predpripravo na to misijo. Tako da vprašanje ostaja. :)
Where all think alike, no one thinks very much.
Walter Lippmann, leta 1922, o predpogoju za demokracijo.

BigWhale ::

Poldi112 je izjavil:

Zanimivo. Vsi pišejo o tem, kakšen dosežek je pristanek na temni strani, nihče pa ne pove, kaj je tako zahtevnega na temni strani? A radar drugače dela?

Se pa seveda strinjam, da gre za velik uspeh kitajcev.


To ni temna stran Lune. To je 'far side', ker je tista, ki je mi ne vidimo, ker je vedno obrnjena stran ampak zaradi tega to ni temna stran. :)

Poldi112 ::

Ja, res je. Hkrati pa v ne razloži, zakaj je težje pristati na "oddaljeni strani". Ker ni vedno temna? :)
Where all think alike, no one thinks very much.
Walter Lippmann, leta 1922, o predpogoju za demokracijo.

MrNighthawk ::

Poldi112 je izjavil:

Pa saj orbita okoli Lagrange-ovih točk ni nekaj novega. In ja, mislim da lani so poslali ta relay gor, kot predpripravo na to misijo. Tako da vprašanje ostaja. :)

Poldi112 je izjavil:

Ja, res je. Hkrati pa v ne razloži, zakaj je težje pristati na "oddaljeni strani". Ker ni vedno temna? :)


Zanimivo je to, da so se odločil pristat na Luni.

Zanimanje je nekako pošlo od leta 1972. leta 2013 je bil crash landing (tudi na oddaljeni strani). Vmes pa bolj švoh vse skupaj.

BigWhale ::

Poldi112 je izjavil:

Ja, res je. Hkrati pa v ne razloži, zakaj je težje pristati na "oddaljeni strani". Ker ni vedno temna? :)


Pristati na tisti strani je tako tezko kot je pristati na strani, ki jo mi vidimo. Je pa tezje komunicirati s taksnim plovilom potem. :)

Poldi112 ::

Na luno so šli primarno zaradi politike. Isto kot američani. In izgleda kar dobro funkcionira, glede na vse čestitke za "zgodovinski prvi" pristanek tam.
Where all think alike, no one thinks very much.
Walter Lippmann, leta 1922, o predpogoju za demokracijo.

Izi ::

Pravijo, da so med preletom posneli okoli 900 fotografij. Glede na to bi rekel, da gre za več Gigabaytov podatkov. Do Zemlje jih bodo pretakali okrog 20 mesecev.

 Desno je originalni posnetek, levega pa so spustili čez sharpen filter. Posnetek je iz razdalje 28.000 km in narejen 30 minut preden je sonda prišla do najbližje točke.

Desno je originalni posnetek, levega pa so spustili čez sharpen filter. Posnetek je iz razdalje 28.000 km in narejen 30 minut preden je sonda prišla do najbližje točke.


Gre se za dva objekta, ki sta "primrznila" skupaj. Večji se imenuje Ultima, manjši pa Thule. Celotni "snežak" se tako imenuje Ultima Thule.


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

New Horizons izvedel najbolj oddaljen oblet doslej

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
275399 (3737) Izi
»

New Horizons v pripravah na obisk Ultime Thule

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
114695 (3318) BigWhale
»

Na svidenje, Pluton, pozdravljen Kuiperjev pas (strani: 1 2 )

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
8125659 (20364) bMozart
»

Zdaj gre zares: New Horizons pri Plutonu

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
3612185 (7597) MrStein
»

New Horizons brzi proti Plutonu (strani: 1 2 )

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
6020173 (15488) antonija

Več podobnih tem