» »

SpaceX reusable rockets

SpaceX reusable rockets

Temo vidijo: vsi
««
113 / 113
»
»»

pegasus ::

This gonna be good:

Me prav zanima če bo tehnična debata sploh dosegla glasnost politične.

BigWhale ::

Comandante je izjavil:

[
Uuu, near miss, samo 200 milj lateralne in 10 milj vertikalne separacije.

To gori tam med 60 in 30 kilometri višine. Vprašanje, če je sploh kaj priletelo do višine letala, najbrž je vse prej zgorelo. Sploh, če so sprožili samouničenje.


A ves zakaj je letalski promet tako varen? Zato, ker so FAA in ostale agencije tako tecne s pravili in uredbami.

Samounicenje je v bistvo samo poslabsalo zadevo. Ce bi Starship padel v enem kosu v indijski ocean, je to en velik kos, ki ga lahko nadziras in spremljas. Po samounicenju imas pa milijon kosov, ki so razprseni na bistveno vecjo povrsino. Prezivi jih pa precej, ker so jekleni in zdrzijo bistveno visje temperature. In ja, kos jekla, s povrsino 2cm je dovolj, da unici en reaktivni motor povprecnemu airlinerju.

200 milj separacije je dovolj, da je blo treba nekaj prometa preusmerit.

gozdar1 ::

Bo musk že dereguliral FAA, da se bo podobno kot boeing spacex samoreguliral.

BigWhale ::

gozdar1 je izjavil:

Bo musk že dereguliral FAA, da se bo podobno kot boeing spacex samoreguliral.


Preiskave, ki sledijo so tko al tko ze ena vrsta "samoregulacije". SpaceX mora narest ustrezno preiskavo in jo podati FAA. FAA potem to rubberstampa in stvar gre naprej.

BT52 ::

Ma ja. Pa regulacijsko oz območje izogiba se mogoče prekalkulira drugače.

Veliki_Blek ::

Kaj mislite, kdaj bo Starship spet letel?

Jam mislim, da šele aprila.

AvtoR ::

Ne prav kmalu, razen če bi Musk kar ukinil FAA.

bastadu ::

BigWhale je izjavil:

Comandante je izjavil:

[
Uuu, near miss, samo 200 milj lateralne in 10 milj vertikalne separacije.

To gori tam med 60 in 30 kilometri višine. Vprašanje, če je sploh kaj priletelo do višine letala, najbrž je vse prej zgorelo. Sploh, če so sprožili samouničenje.


A ves zakaj je letalski promet tako varen? Zato, ker so FAA in ostale agencije tako tecne s pravili in uredbami.

Samounicenje je v bistvo samo poslabsalo zadevo. Ce bi Starship padel v enem kosu v indijski ocean, je to en velik kos, ki ga lahko nadziras in spremljas. Po samounicenju imas pa milijon kosov, ki so razprseni na bistveno vecjo povrsino. Prezivi jih pa precej, ker so jekleni in zdrzijo bistveno visje temperature. In ja, kos jekla, s povrsino 2cm je dovolj, da unici en reaktivni motor povprecnemu airlinerju.

200 milj separacije je dovolj, da je blo treba nekaj prometa preusmerit.

Izgubili so telemetrijo, kar pomeni, da so najverjetneje izgubili tudi možnost ročnega upravljanja, FTS pa se samodejno aktivira v takšnih primerih. Kako pa veš, da bi v enem kosu padla v Indijski ocean? Prvi motorji so začeli ugašati nekje pri 17 kkm/h, kar je še precej do končne hitrosti, mogoče bi lahko celo "v kosu" ali "v več večjih kosih" padla na jug Afrike, katero je predvidena trajektorija tudi prečkala ...
Jaz glede FAA ne vidim nekega problema, pomoje je to čisto standardni postopek v takšnih primerih, in morajo raziskati, če se je vse zgodilo tako, kot je bilo predvideno v dokumentaciji za izdajo FAA licence. Namreč za izdajo licence je SpaceX sigurno moral predvideti uporabo FTS na katerikoli točki trajektorije in oceniti morebitne posledice ...

Comandante ::

BigWhale je izjavil:

Comandante je izjavil:

[
Uuu, near miss, samo 200 milj lateralne in 10 milj vertikalne separacije.

To gori tam med 60 in 30 kilometri višine. Vprašanje, če je sploh kaj priletelo do višine letala, najbrž je vse prej zgorelo. Sploh, če so sprožili samouničenje.


A ves zakaj je letalski promet tako varen? Zato, ker so FAA in ostale agencije tako tecne s pravili in uredbami.

Samounicenje je v bistvo samo poslabsalo zadevo. Ce bi Starship padel v enem kosu v indijski ocean, je to en velik kos, ki ga lahko nadziras in spremljas. Po samounicenju imas pa milijon kosov, ki so razprseni na bistveno vecjo povrsino. Prezivi jih pa precej, ker so jekleni in zdrzijo bistveno visje temperature. In ja, kos jekla, s povrsino 2cm je dovolj, da unici en reaktivni motor povprecnemu airlinerju.

200 milj separacije je dovolj, da je blo treba nekaj prometa preusmerit.

Kot poklicni pilot in nekdanji safety manager letalske organizacije poznam varnostne protokole precej dobro, verjetno bolje od tebe.

Lahko bi ti bilo jasno, da ladja brez aktivnega nadzora ne more pasti v enem kosu v morje, v vsakem primeru bi razpadla. Letala so umaknili, ker igrajo ultra konzervativno in predvidijo najslabši možni scenarij (kar je tudi prav), ni pa v nobenem trenutku bilo nevarnosti za civilni promet. To je standardni postopek. Tudi, ko je v zraku opažen dron ali karkoli neznanega letečega, nas kontrola letenja umakne daleč stran. Prostora v zraku je dovolj, in je pač vseeno, če greš par milj levo ali desno.

Letal niso preusmerili zaradi neposredne nevarnosti. Te nikoli ni bilo. In tudi če bi po nekem čudežu kak 2cm kos zadel letalo, ga najbrž ne bi sesul, ker imajo vsi pomembni sistemi redundanco, eni tudi trikratno.

BigWhale ::

bastadu je izjavil:


Izgubili so telemetrijo, kar pomeni, da so najverjetneje izgubili tudi možnost ročnega upravljanja, FTS pa se samodejno aktivira v takšnih primerih. Kako pa veš, da bi v enem kosu padla v Indijski ocean?


Saj ne vemo, samo razmisljam mal na glas. Ladja bi razpadla na manj kosov kot pri uporabi FTSja in taki stvari je lazje sledit. Stvari itak niso nikoli crno bele.

bastadu je izjavil:

Jaz glede FAA ne vidim nekega problema


Saj jaz nisem kritiziral FAA in njihovega ravnanja. :)

BigWhale ::

Comandante je izjavil:


Kot poklicni pilot in nekdanji safety manager letalske organizacije poznam varnostne protokole precej dobro, verjetno bolje od tebe.


Ne verjetno, sigurno.

Comandante je izjavil:

Letal niso preusmerili zaradi neposredne nevarnosti. Te nikoli ni bilo. In tudi če bi po nekem čudežu kak 2cm kos zadel letalo, ga najbrž ne bi sesul, ker imajo vsi pomembni sistemi redundanco, eni tudi trikratno.


Pa saj nisem govoril o neposredni nevarnosti za letalstvo. Moj komentar je letel predvsem na trole, ki se zgrazajo nad FAA, ki bojda ovira SpaceX, pa se je se prakticno vsakic pokazalo, da ce kdorkoli ovira SpaceX, je to pretezno SpaceX. Vsi postopki FAA so vnaprej znani in precej jasno je kaksni so ti postopki v primeru nesrec oziroma incidentov.

Ja, ce ne bi blo FTSja, bi Starship tudi razpadel. Mogoce bi "v enem kosu" moral dat v narekovaje. :) Zaradi FTSja je bistveno vec kosov smeti na vecji povrsini, pa ne pravim, da bi moral zdaj kar ukinit FTS. :))

Comandante ::

Po neki logiki je precej bolje, da razpade na milijon malih kosov, kot na nekaj velikih. Prej zgorijo, če slučajno kaj pade na tla, pa ima manjši/lažji kos manjšo terminalno hitrost in povzroči manj škode.

Sploh pri boosterju je to važno, predvsem če ima raketa kakšno bolj nevarno/strupeno gorivo. To pri Starshipu ni problem, ampak če ti pade 500 ton kerozina ali pa bog ne daj hidrazina v morje pa je težko sranje. Najboljše zakurit v zraku, če se da.

BigWhale ::

Eh, ce vprasas Kitajce, pol je vseen kaj pade in kam pade. :>

Ja, nad nekim naseljenim obmocjem je definitivno bolje mnogo manjsih kosckov. Nad morjem, je pa imo boljs, da imas en vecji splash in da je cimprej vsega konec. Tko je tud manj vpliva na ostale udelezence v prometu. Itak so pa te stvari ful razlicne od primera do primera.

bm1973 ::

DamijanD je izjavil:

Saj ni tak problem priti do Marsa. Večji problem je tam pristati, še večji pa do tja pripeljat žive ljudi, še večji pa biti sposoben se vrnit.

Še to ne.

Obstajajo načrti iz 70tih let, kako se pride na Mars in NAZAJ.

Raketa velika, vmes se odvrže uporabljene stopnje, ampak plan je...

Bolj problem je v smiselnosti...

Zimonem ::

BigWhale je izjavil:

Eh, ce vprasas Kitajce, pol je vseen kaj pade in kam pade. :>

Ja, nad nekim naseljenim obmocjem je definitivno bolje mnogo manjsih kosckov. Nad morjem, je pa imo boljs, da imas en vecji splash in da je cimprej vsega konec. Tko je tud manj vpliva na ostale udelezence v prometu. Itak so pa te stvari ful razlicne od primera do primera.

Šw na nobeno bajto ni padlo nič kitajskega, ni ravno da je random.

BigWhale ::

Za hidrazin je dost, da pade zraven bajte. In kitajcem je ze kar nekaj stvari padlo kr blizu bajt. :)

BT52 ::

A veste to kako Kitajci obvestijo prebivalce? Naredijo BOLO plakat na katerem piše, "V primeru, če vidite na nebu, da kaj leti proti vam se umaknite na varno". Konec regulativne zgodbe za kitajce. FAA deluje kar pravilno tole bodo zdaj prizemljili dokler ne bodo dobili poročila od SpaceX ZAKAJ IN KAJ JE ŠLO NAROBE IN KAJ SO potencilani ukrepi, da zajezijo/preprečino/omiljo te probleme, ter po potrebi ponudijo druge rešitve. Delci, ki so na suborbitalni poti pa so vedno boljši, da se jih razbije na manjše kose. Drugo, je z delci v orbiti tam je obratno.

BigWhale ::

Ce sem prav zasledil, je Starship razneslo ven iz predvidenega koridorja.

FAA porocila so pa itak precej standardna, tudi Blue Origin ga mora delat.

BT52 ::

Jup jup standardna in odgovorno ravnanje. FAA rabi samo več pomoči. Delujejo trenutno dovolj dobro. Vemo, da je letalski del delno skuriptiran, ker hočejo vdrževat nacionalne interese v obliki Boeinga.

Sicer koliko vem Starhip ni bil izven koridorja po besedi Elona. Je pa bila meja za zračni promet delno prosta in so mogli določeni zrakoplovi naredit izogibne manevre. Kar je logično, sicer me čudi zakaj tega že niso upoštevali prej. Ampak dobr tuki je sistem uradno deloval. No vsaj tako jaz mislim.

Raketnikom pa moraš dovolit testiranje in mogoče v teh licencah imaš malce večje koridorje, ter omejiš prelete celin, kolikor se da seveda. Konec koncev se z povečanjem kadenc letov celotni sistem popravi, ter postane varen po naravni evolucijski poti. Konec koncev je tuki kapitalistični interes podjetij, da izboljšajo ROI. Tuki ne rabimo dodatne regulative, tole se bo evolucijsko samo rešilo. Potem pa z časom, ko določeni raketni sistemi postaneje zanesljiveši lahko sprostiš neketare prelete celin, ter zategneš konzervativne zračne koridorje.

Hvala bogu je raketni trg malce bolj barvit. Res da SpaceX nosi 95% prometa v orbito, ampak imajo aameričani veliko zaleje, ter kar neki startup-ov. Delno tudi zaradi vojaškega interesa. Tuki bo vedno prisoten denar in konec koncev tudi družbeni interes.


Blue Origin pa vsaka čast. Čeprav so rabili dolgo so vsaj tole upravičili z upešno iztrelitivijo in utirjanjem v orbito. No res, da so motorje BE4 že testirali upešno na Vulkanu, ampak kajnede. Zelo spodbudno.

BigWhale ::

26. 2. je prvi mozni datum naslednje izstrelitve.

bm1973 ::

Bili živi, pa videli...

Recimo, da jim bo zdaj uspelo spraviti drugo stopnjo v orbito...

AvtoR ::

Mislite, da ne možna kakšna sabotaža, glede na trenutno priljubljenost Muska?
Verjetno nima ravno 100% podpore, kot npr. pol leta nazaj.

BT52 ::

Hmm. Jaz pa sem mnenja, da selijo najboljše ljudi v Starbase in naravno zaradi visoke kadence Falcona se bodo napake pojavljale že iz statističnega vidika.

BigWhale ::

BT52 je izjavil:

Hmm. Jaz pa sem mnenja, da selijo najboljše ljudi v Starbase in naravno zaradi visoke kadence Falcona se bodo napake pojavljale že iz statističnega vidika.


Napake se, na zalost, ze pojavljajo.

https://spacenews.com/propellant-leak-b...

Takoj, ko stvari postanejo dolgocasna rutina, se zacne normalizacija napak in normalizacija slabih praks. Upam, da je bila tole res samo statistika.

BT52 ::

BigWhale je izjavil:

BT52 je izjavil:

Hmm. Jaz pa sem mnenja, da selijo najboljše ljudi v Starbase in naravno zaradi visoke kadence Falcona se bodo napake pojavljale že iz statističnega vidika.


Napake se, na zalost, ze pojavljajo.

https://spacenews.com/propellant-leak-b...

Takoj, ko stvari postanejo dolgocasna rutina, se zacne normalizacija napak in normalizacija slabih praks. Upam, da je bila tole res samo statistika.


+1

bastadu ::

Now targeting to launch Starship's eighth flight test as soon as Monday, March 3


https://x.com/SpaceX/status/18949796251...

pegasus ::

Ker nimamo bolj generične space teme, bom tale link odložil kar sem:
https://arstechnica.com/space/2025/02/a... ... japonski vesoljski smetarji so odprli štacuno.

BigWhale ::

bastadu je izjavil:

Now targeting to launch Starship's eighth flight test as soon as Monday, March 3


https://x.com/SpaceX/status/18949796251...


Tolk o treh izstrelitvah pred marcem. :D

bm1973 ::

Jap, malo so se zaplanirali...

Ampak vseeno je frekvenca za raketno industrijo nora...

Pač, to se lahko pričakuje od lastnika, ki je navajen Agile razvoja iz računalništva ;).

Artemis 2 je še leta stran...

BigWhale ::

bm1973 je izjavil:

Jap, malo so se zaplanirali...
Ampak vseeno je frekvenca za raketno industrijo nora...


Za danasnji cas. Ce pogledas zgodnje Mercury in Gemini obdobje, so imeli precej vec testnih poletov in izstrelitev.

Stvari so se upocasnile kasneje.

BT52 ::

Ma ja. SpaceX se je kar upočasnil, čeprav gledamo vse kar imajo za razvit, ohoho veliko dela opravljajo. Od stolpov, razvoja automatiyiranega detankanja in stackanja, od depoja v orbiti, artemis thrusterji, obleke, gitre za satelite, utekočinjenje kisika in dušika v Boci, operacije Falcona, štancanje satelitov... Torej obseg dela je tuki samo primerljiv z Apolom, IMO.Kar pa je za zasebno podjetje, kar imapresivno, ha ha. Plus v vseh teh vejah potiskanjo meje lateralno , ter zelo vertikalno integrirano. Apollo 2mil ljudi delalo na njem. Pri SpaceX pa kaj, cca 10k ljudi? Torej mogoče lahko rečemo, da potujejo z svetlobno hitrostjo.

Comandante ::

Nima Musk zdaj časa, da bi osebno teroriziral zaposlene, pa gre pač malo počasneje. Je preveč zaposlen z vodenjem ZDA.

BT52 ::

BRUH ti ne spremljaš Boce dobro haha. Oprosti ampak Gwen je tuki glavna že leta. Prej ko sem rekel da mogoče so se upočasnili predvsem mislim ta cikl razvoja od Starhopperja 2019 dalje. Predvsem navidezno, kot sem omenil obseg dela zahteva OGROMNO. Čisto na osnovi ravni tule gre za povsem novo plovilo, katerega še nismo razvili. In niti ne vemo kako proifitabilna raketa velika obsega, ki lahko leti vsaki dan sploh zgleda. Z tega vidika se nam mogoče zdi malce neprimerno kritizirat tuki bilokaj. SLS so pacali 12 let skupi pa so imeli obrobja projekta že zarisame od shuttle programa.

Če misliš da se motim. Gremo gledat statistično je prihod teh plovil za IFT nahitrejši od prešnjih letov. Zato se celo podatki ne strinjamo z nami haha. :D Peace.

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: BT52 ()

BigWhale ::

Eh jest nisem tega mislil kot kritiko SpaceX. SpaceX ima res ful dela in delajo na polno. Sploh glede na kolicino denarja, ki ga imajo v primerjavi z NASO.

Sem samo primerjal razvoj zdaj z razvojem na zacetku, ko je bil cela Amerika invested v to. Satelit Explorer je bil izstreljen 1958, in 1969 je bil prvi pristanek na Luni. Vmes so razvili precej veliko stevilo raket in plovil.

BT52 ::

mhm to je res splošno gledano je Apollo čudo. In dokazuje, da se da če se hoče. No konec koncev kar primerljivo z Egipčani pa piramidami. Kadar se celi nacionalni interes skoncentrira in vodi prideš lahko daleč.

Tuki pa gre za privatni interes. Kar je lmalce drugače. Pa vendarle lahko rečemo če je pametno vodeno še lahko veliko bolj učinkovito, ker je znanje in vodelje veliko bolj skoncentrirano.

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: BT52 ()

bm1973 ::

Starship bi bil že v produkciji, če se ne bi šli reusable 2. stopnje...

1. stopnja čisto lepo pristane.

BT52 ::

Ma ja Starship še zdaleč od definirane specifikacije, še posebi tale nova "Saturn 5" napeljava v tanku, ki jim je harmonično delala na IFT7 probleme. Zato pa so delali tist "čudn" dolgi 1min statični test. No, tole je samo nek delček drugih očitnih odprtih razvojnih vprašanj, kot so nedefiniran toplotni ščit in konstrukcja tovornega protora, ter vrat.
««
113 / 113
»
»»