» »

Primerjava Radeonov 9500

"Včeraj sem prodal svojo desno ledvico."
"Res, zakaj?"
"Jah, grafične kartice niso poceni!"

Takole nekako bi lahko potekal dialog med dvema povprečnima prebivalcema Evropske unije. Priznajmo si, in to čim hitreje: najhitrejši modeli grafičnih kartic imajo za svoje zmogljivosti previsoko ceno. Seveda smo vsi obiskovalci sejmov navdušeni nad ultra hitrim prikazovanjem slike, kjer se grafična za 100.000 SIT poti v desetkrat dražjem računalniku, a tega si doma ne moremo, ne zmoremo privoščiti. Upam, da ste podedovali vsaj toliko modrosti z branjem Slo-Techa. Kaj torej ostane finančno povprečno založenemu kupu hormonov? Nekaj, kar ubija večino ljudi, saj zahteva že skorajšnje obvladanje Zen filozofije, kombinirane z jogo. Uporabnik mora nameč požreti slino ter, enostavno, počakati. Namreč, nekaj mesecev za izdajo kronskega modela grafične kartice podjetje uvidi, da so dosegli svoj cilj. Uvidi, da so konkurenčno podjetje hitrostno spravili na kolena ter vidi, da konkurent ne bo mogel odprto konkurirati še okroglih šest mesecev. Šele takrat, ko izdelovalec grafičnih kartic izda cenejšo inačico, temelječo na istem čipu, se lahko rulja začne veseliti, saj je nastopil naš čas. Za polovično ceno si lahko omislimo malo počasnejšo grafično kartico, ki jo lahko navijemo do zmogljivosti prvotne – ter zmagovalno kriknemo, saj nam ne bo stradati kruha naslednje leto in pol.


ATi proti nVidii

Zgodba se v bistvu ponavlja venomer in spet. Tokrat jo lahko utelesimo v najnovejšem trku dveh grafičnih gigantov, nVidie ter kanadskega podjeta ATI. Že od Radeona 8500 je imela nVidia dober razlog za paniko. Že ob izdaji R8500 je nVidia imela v odgovor le šibkejšega Geforcea 3 Ti500. Takrat se je kalifornijski nVidii mudilo, saj je morala čim prej izdati grafične kartice na prihajajočem Geforceu 4. To so čez tri mesece tudi storili ter zaradi izjemno priljubljene Geforce4 Ti4200 tudi obdržali krono na glavi. Nato so se pa začeli nad nVidio zgrinjati temnejši oblaki. Že konec avgusta leta 2002 je ATI izpolnil popolnoma vse svoje obljube ter na trg lansiral ATI Radeon 9700 PRO, kartico s 128 MB pomnilnika, ki je podpirala takrat še neizdani Microsoftov DirectX 9. In bili smo navdušeni. Resda je kartica bila namenjena za najpetičnejše, a na trg je prišla v znatnih količinah ter pripravljena na to, da jo lahko kupi kdorkoli. Kakšen mesec in pol kasneje je prišla tudi v slovenske trgovine in z ne kaj dosti višjo ceno od priporočene začela vzburjati žleze za izločanje sline mimoidočemu.

Novembra leta 2002 je ATI lansiral tisto, o čemer sem govoril v uvodu testa -- cenejšo inačico procesorja R300. Zasnova samega procesorja je ostala enaka, tako da smo uporabniki še vedno ostali v igri za podporo DirectX 9. ATi je v bistvu šel raje rezati krila pri širini vodila, pri številu cevovodov do pomnilnika ter pri količini pomnilnika, točnejše specifikacije si preberite v spodnji tabeli. Tukaj smo uporabniki postali do nVidie že malo sumničavi.

Za zidom predogledov, prednapisanih PR testov ter farsa-specifikacij smo čakali na izdajo tako težko pričakovanega NV30 ter le-to tudi dočakali konec januarja letošnjega leta, nekje pet mesecev za Radeonom 9700, ko so naš trg že preplavili Radeoni 9500 ter ne-pro 9700, je na papirju izšel GeforceFX. V testih se je obnesel primerljivo z Radeonom 9700 PRO, kar je za uporabnike seveda prišlo kot razočaranje. Zakaj točno? Poglejte, ste slučajno videli Geforce FX 5800 Ultra že na slovenskih prodajnih policah? Ne? Sem si mislil. nVidia je namreč serijo najmočnejših FXov omejila skoraj do skrajnosti, saj je natisnila le 100.000 procesorjev. Hkrati so nepriljubljenosti GeforceaFX botrovali še naslednji dejavniki: izjemno glasna hladilna enota, enormna cena kartice, nedobavljivost cenejših izvedenk procesorja ter slabo napisani gonilniki. Izgledalo je, kot da je nVidia izdala GeforceFX le z namenom potešitve medijskega duha, medtem ko so njeni znanstveniki v laboratorijih pripravljali pravi odgoovor na Radeon 9700. No, ne slepimo se, sama zasnova GeforcaFX je naravnost odlična (glejte primerjalno tabelo), tako da nad nVidio sploh ne smemo obupati. Prav dobro se zna zgoditi, da se bo situacija obrnila kalifornijskemu podjetju v prid.


Podatki

Preden se poglobimo v podrobnejšo analizo, si poglejmo sploh, kartice katerega podjetja smo testirali, kateri čip se bohoti na tiskanem vezju, ter najpomembnejše, za koliko težko prisluženih soldov vas bo grafična kartica olajšala.

Tabela 1: Pripadnost čipom:

Tržno ime Izvedenka Čip Cena
Gigabyte Radeon 9500 64 MB ATi Radeon 9500 ATi R300 45.000 SIT
HIS Radeon 9500 128 MB ATI Radeon 9500 ATi R300 49.000 SIT
Sapphire Radeon 9500 PRO ATi Radeon 9500 PRO ATi R300 56.000 SIT


V primerjalno tabelo zmogljivosti smo poleg kartic, ki smo jih testirali, v primerjavo dali še Radeona 9700 PRO, Radeona 9700 ter Geforce FX 5800. Hitrost Geforcea4 Ti4200 je označeno z zvezdico (*), ker jo je morphling1 navil točno na enako frekvenco, na kateri obratujejo vsi Radeoni, ki smo jih testirali. Tako smo lahko potegnili neposredno vzporednico med razlikami, ki se pokažejo v praksi.

Tabela 2: Specifikacije kartic:

Kartica ATi Radeon 9500 64 MB ATi Radeon 9500 128 MB ATi Radeon 9500 PRO 128 MB nVidia Geforce4 Ti4200 64 MB ATi Radeon 9700 128 MB ATi Radeon 9700 PRO 128 MB nVidia GeforceFX 5800 128 MB
Jedro ATi R300 ATi R300 ATi R300 nVidia NV25 ATi R300 ATi R300 nVidia NV30
Tehnologija 0.15μ 0.15μ 0.15μ 0.15μ 0.15μ 0.15μ 0.13μ
Hitrost procesorja 275 MHz 275 MHz 275 MHz 275 MHz* 275 MHz 325 MHz 500 MHz
Število cevovodov 4 4 8 4 8 8 8
Teksturnih enot na cevovod 1 1 1 2 1 1 1
Število različnih tekstur na prehod 16 16 16 4 16 16 16
Tip pomnilnika 128-bitni DDR 128-bitni DDR 128-bitni DDR 128-bitni DDR 256-bitni DDR 256-bitni DDR 128-bitni DDR
Hitrost pomnilnika 540 MHz 540 MHz 540 MHz 540 MHz* 540 MHz 620 MHz 1000 MHz
Prepustnost pomnilnika 8.8 GB/s 8.8 GB/s 8.8 GB/s 8.8 GB/s 17.6 GB/s 19.8 GB/s 32 GB/s
Količina pomnilnika 64 MB 128 MB 128 MB 64 MB 128 MB 128 MB 128 MB
RAMDAC 2x 400 MHz 2x 400 MHz 2x 400 MHz 2x 400 MHz 2x 400 MHz 2x 400 MHz 2x 400 MHz


Veliko ljudi ima težave s tem, ker je ATI s svojimi Radeoni, temelječimi na procesorju R300, popolnoma zasičil trg. Tako imamo sedaj na prodajnih policah, če ne upoštevamo Radeonov 9600 ter 9800, ker teh izdelkov v Sloveniji še ni, štiri izvedenke: dve vrsti Radeona 9500 ter dve vrsti Radeona 9700. Točne razlike, tako frekvenčne, pasovno-širovne ter cevovodno-številne, si lahko ogledate v spodnji tabeli.

Tabela 3: Razlike med karticami na čipu R300:

Izvedenka Št. cevovodov Širina vodila Količina RAMa Hitrost GPUja Hitrost RAMa
R9500 64 MB 4 128-bitno DDR 64 MB 275 MHz 540 MHz
R9500 128 MB 4 128-bitno DDR 128 MB 275 MHz 540 MHz
R9500 PRO 128 MB 8 128-bitno DDR 128 MB 275 MHz 540 MHz
R9700 128 MB 8 256-bitno DDR 128 MB 275 MHz 540 MHz
R9700 PRO 128 MB 8 256-bitno DDR 128 MB 325 MHz 620 MHz


Gigabyte Maya II Radeon 9500 64 MB

Gigabyte 9500 64 MB spredaj

Gigabyte 9500 64 MB zadaj

Kartica je tipično Gigabyteovsko rdeče barve, na kateri se sveti hladilnik zlate barve, ki pa žal ne pokriva tudi pomnilniških modulov. Ima tri izhode, VGA, DVI ter S-Video, preko katerih lahko s pomočjo dveh 400 MHz RAMDAC vezij gledamo različno sliko na dveh poljubnih izhodih. Ker je ta kartica še vedno grajena na vezju Radeona 9700, jo je možno s softverskim trikom pretentati v hitrejše delovanje. Zaradi nehlajenja pomnilniških modulov je, navkljub BGA pakiranju, navijanje le-tega malce otežkočeno. Pomnilnika je 64 MB, kar lahko še vedno zagotovi tekoče igranje večine današnjih igric. Je Samsungov 3.3 ns, kar pomnilniku teoretično zagotavlja nemoteno delovanje pri 610 MHz DDR, po internetu pa lahko že beremo članke, da naj bi se ta pomnilnik počutil povsem solidno pri visokih 650 MHz. Na zgornji desni strani kartice pa opazite MOLEX konektor -- za pravilno delovanje kartice ga morate vključiti, saj se drugače kartice zaradi pomanjkanja električne energije sploh ne bo prižgala.

Gigabyte 9500 64 MB bundle

Če pri Gigabyteu kupite kartico iz serije Maya, potem je jasno, da bo paket ustrezno obložen ter ne pretežek za vašo že tako suho denarnico. V paketu boste dobili poleg sáme kartice še ustrezno pretvorjevalno kablovje (konverter DVI->VGA, konverter s-video->composite ter primerno dolga video kabla). Mehki del paketa vključuje zgoščenko z gonilniki, igrico Serious Sam II ter Rune, na posebni zgoščenki pa vas bo čakal program za predvajanje večpredstavnih datotek Cyberlink PowerDVD. V paketu dobite še navodila za uporabo, ki so napisana v zelo pregledni tajvanski angleščini :).

Cena, porečete? Lastništvo te kartice vas bo olajšalo za 45.000 SIT.


Sapphire Radeon 9500 Atlantis Pro

Gigabyte 9500 PRO spredaj

Saphire 9500 PRO zadaj

Česa se lahko nadejamo ob nakupu Sapphireove Radeon 9500 PRO kartice? Zgradba kartice je tipična za ATIjeve Radeone 9500 -- na procesorju se bohoti okrogli orbovski hladilnik, pomnilnik je pakiran v načinu BGA ter ni hlajen, niti pasivno niti aktivno. Količina pomnilnika na tej grafični kartici je 128 MB v osmih modulih po 16 megazlogov. Pomnilniške module je izdelalo podjetje Hynix. Pri deklarirani hitrosti 540 MHz, so označeni z oznako 3.6 ns, kar bi moralo kartici zagotavljati nemoteno delovanje tja do 550 MHz, kar je ravno zadosti. Dodatno napajanje je zaradi premajhnega toka iz AGP reže potrebno, a vzpostavitev tega ni težava, saj v paketu dobimo ustrezne MOLEX razdelilce. Kartica ima tipično tri izhode -- VGA, DV-I ter S-Video, vezane na dve 400 MHz RAMDAC vezji, kar vam bo omogočilo hkratno gledanje dveh različnih slik preko dveh izhodov.

Saphire 9500 PRO bundle

Mehkovje™, priloženo OEM paketu, je bornejše od prej opisanega Gigabyteovega. Poleg ustreznih pretvornikov ter video kablov v paketu dobite le še zgoščenko z gonilniki ter CD s Cyberlinkovm PowerDVDjem. Navodila so, jasno, priložena :).

Cena tega izdelka znaša na današnji dan okroglih 56.000 SIT


HIS Excalibur Radeon 9500 128 MB

HIS 9500 128 MB spredaj

HIS 9500 128 MB zadaj

HIS Excalibur je tudi tipična predstavnica družine ATIjevih Radeonov 9500, zato pri njej ne bomo izgubljali preveč besed. Tiskano vezje je rdeče barve, procesor je hlajen aktivno, pomnilnik je pakiran v BGA načinu ter ni hlajen. Kartica ima priključek za dodatno napajanje ter tri izhode (VGA, DVI ter S-Video), vezane na dve 400 MHz RAMDAC vezji. Pomnilnik je Hynixov, nominiran pri 610 MHz, kar lahko kartici, katere pomnilnik je nastavljen na 540 MHz, da krila pri navijanju. Zgodba je skoraj enaka kot pri Gigabyteovi različici, opisani zgoraj.

HIS 9500 128 MB bundle

Mehkovje™ je bogatejše od Sapphireovega Radeona 9500 PRO ter primerljivo z Gigabyteovo različico. V OEM paketu dobimo priložena navodila, vso potrebno video kablovje ter pretvorniki, igrico Duke Nukem: Manhattan Project, Cyberlinkov PowerDVD ter PowerDirector, ter zgoščenko z gonilniki.

Cena grafične kartice na današnji dan znaša ne preveč oderuških 49.000 SIT


Testirni sistem

Teste smo opravljali na sledečem sistemu

  • Osnovna plošča: Epox 8RDA
  • Procesor: Amd Athlon XP 1700+, navit, z razlogom da procesor predstavlja čim manjšo oviro, na 2600 MHz
  • Spomin: 2x256 MB 200 MHz, sinhron z zunanjim vodilom, v dvokanalnem načinu, z nastavitvami 5,2,2, cas2
  • Trdi disk: WD 80 GB JB
  • Operacijski sistem: Windows 2000 Professional, SP3, DX9
  • Gonilniki: Ati Catalyst 3.0, Nvidia Detonator 42.76

Še beseda o frekvencah grafičnih kartic: vse ATIjeve kartice so privzeto gonile tlako na 275 MHz GPU in 270 MHz DDR. Ravno iz tega razloga smo GF4 Ti 4200 navili na 275 MHz GPU in 270 MHZ DDR, saj so s tem so bile vse kartice v osnovi izenačene. Rezultati bodo pokazali učinkovitost posameznih različic procesorja, pomnilnika ter vezja.

Vse nastavitve kakovosti slike v testirnih programih so bile na nastavljene na najvišjo možno vrednost. Gonilnike smo, tako v nVidiinih Detonatorjih ter ATIjevih Catalystih, nastavili na "Quality". Spreminjali smo le ločljivost in kakovost slike s 4x anizotropnim filtriranjem ter 4x glajenjem robov. Kartice, ki imajo 64 MB spomina, niso sposobne pravilno izvesti testov z vključenim 4x AA, ker jim enostavno za to opravilo zmanjka pomnilnika. V ta namen grafikulje interno spustijo nivo glajenja robov, da le opravijo test. Rezultati potem niso več primerljivi s karticami s 128 MB pomnilnika, zato smo te rezultate izključili iz tabel.


Rezultati testov

3D Mark 2001 SE je test, kjer se Geforce4 vsaj v osnovnih nastavitvah brez težav kosa z Radeonom 9500 PRO. Pri vključenem glajenju robov se začne izkazovati učinkovitejša metoda glajenja pri ATIjevih karticah, saj navadni Radeon 9500 že ujame Geforce4, Radeon 9500 PRO pa pusti vse ostale kartice zadaj. V testih, kjer je vključeno anizotropno filtriranje, se Geforce4 še kosa z Radeonom 9500, R9500PRO pa je spet razred zase. Pri kombinaciji vključenega glajenja ter anizotropnega filtriranja je zadeva precej podobna. Radeon 9500 in Geforce4 sta še izenačena, R9500 PRO pa vodi v ospredju. Razlog za to so seveda višje zapolnitvene zmožnosti te kartice.

Pri 3D Marku 2003 si oglejmo posamezne teste, saj skupni rezultat zaradi nezmožnosti opravljanja zadnjega testa s strani Geforcea4 ni primerljiv. Testi so seveda opravljeni samo v ločljivosti 1024x768, saj smo uporabljali brezplačno inačico tega programa. Prvi test izkorišča le DirectX 7, ter da pričakovane rezulate, glede na to, da test uporablja enojno teksturiranje. Ravno zaradi tega Geforce4 nima nobene prednosti pred Radeonom 9500. Zaradi očitnih razlogov je Radeon 9500 PRO hitrejši v vseh testih. Drugi in tretji test uporabi DirectX 8 -- uporabljeni so Vertex Shaderji 1.1 ter Pixel Shaderji 1.4, kar pomeni, da mora Geforce4, ki nima podpore za PS 1.4, izrisati po več poligonov na sceno kot ATi Radeon 9500/9500 PRO, ki podpirata PS 1.4. Poleg tega je za oba testa, tako drugega kot tretjega, priporočljiva kartica s 128 MB pomnilnika. Kartice z manj pomnilnika začnejo zaradi velike količine tekstur le-te prenašati preko AGP vodila, kar še dodatno upočasni že tako počasni Geforce4. Rezultat je jasen: Radeon 9500 je povsod hitrejši od GF4, Radeon 9500 PRO pa zaradi višjih zapolnitvenih zmožnosti ponovno obvladuje vse teste. Zadnji test potrebuje podporo DX9 in ga opravijo samo ATi kartice. Rezultati so pričakovani.

CodeCreatures Benchmark PRO je test, ki uporablja Pixel Shader 1.1 ter ima sploh ogromno poligonov. Rezultati so zanimivi predvsem pri Geforce4. Po večkratnem preverjanju stanja vklopljenosti anizotropnega filtriranja smo ugotovili, da program pri Geforce4 forsira način vključen. Prišli smo do zaključka, da ima nVidia pri tem testu vedno vključeno to vrsto filtriranja ter da je v testih GF4 povsod hitrejša od Radeona 9500 in Radeona 9500 PRO.

Commanche 4 Demo podpira DirectX 8 ter pri osnovni ločljivosti, torej 1024x768, pokaže izenačenost vseh kartic, kar se izkaže kot posledica velike obremenitve procesorja, navkljub njegovem delovanju na 2600 MHz. Tokrat je Radeon 9500 malo hitrejši v AF in AA testih od Geforcea4, Radeon 9500 PRO pa že kar občutno.

Serious Sam 2 pokaže na zelo optimizirane Direct3D gonilnike s strani nVidie za to igro, saj je pri nižjih ločljivostih močno hitrejša od vseh treh ATIjevih kartic. Napisati moramo še, da je osnovni test enak testu z vključenim 4x AF, saj Serious Sam 2 na največji kakovosti slike uporabi štirikratno anizotropno filtriranje. OpenGL način spet postavi Radeon 9500PRO na prvo mesto, Geforce4 pa še vedno ostaja pred vsemi Radeoni 9500.

Geforce4 v Quakeu III v vseh testih, razen AA testu, drži korak z Radeonom 9500 PRO. Obe 9500 kartici močno zaostajata. Tu se, tako kot v igrici Serious Sam 2, pozna vpliv večjih zapolnitvenih zmožnosti Geforcea4 in Radeona 9500 PRO, saj Radeon 9500 z eno texture-mapping enoto na cevovod ne udrži tempa.

Test Unreal Tournament je izveden kot povprečje štirih testov v DM sobah. Zanimiv je predvsem test minimalnega števila sličic na sekundo, ki je bolj pomemben iz stališča sáme igrabilnosti. Geforce4 blesti tako v testih brez AA in AF, kjer je pri minimalnem številu sličic v sekundi kar hitrejša od vseh ATIjevih kartic. Če gledamo test povprečja sličic v sekundi, prevzame Radoeon 9500 PRO vodstvo, GF4 pa za dvakratni količnik prehiti navadni Radeon 9500.


Zaključek

Tukaj nimamo dosti filozofirati. Če se boste odločili za nakup katerega od Radeonov 9500, vas čaka strošek nekje od 45.000 do 57.000 SIT. Izbira je seveda vaša, zavisi pa predvsem od debeline vaše denarnice, kar sem v testu že imel čast povedati. Bi vas pa opozoril na tole dejstvo: če nameravate dati za grafikuljo 45.000 SIT, še malo počakajte z nakupom ter naberite še tistih deset jurjev ter kupite Radeona 9500 PRO, saj ponuja največ za svojo ceno. Res je, vsi Radeoni 9500 delujejo na isti frekvenci, a R9500 PRO ima 8 cevovodov ter 128 megabajtov pomnilnika. S takim številom cevovodov ima praktično dvakratne zapolnitvene zmožnosti ter prepustnost pomnilnika. Obstaja še druga možnost, in to je nadgraditev Radeona 9500 v 9700, kar pa žal ne pride več v poštev, saj proizvajalci grafičnih kartic več ne izdajajo Radeonov 9500 na vezju Radeona 9700. Dejstvo ostaja -- vse tri grafične kartice so odličen nakup. Majhna razlika v ceni med 64 in 128 megabajtno različico Radeona 9500 močno prepriča v nakup kartice s 128 MB pomnilnika, vseeno pa vam polagam na dušo: Radeon 9500 PRO je zverina, zmožna pravega hudiča. Če se odločate, kupite R9500 PRO -- dvomim, da boste razočarani, saj vam bo ta kartica služila zelo dobro vsaj še leto in pol.

Kaj kupiti (2. del)

Kaj kupiti (2. del)

Kaj kupiti, je večno vprašanje, ki si ga vsak izmed nas zastavi vsakokrat, ko se odpravi v trgovino, pa naj bo to lokalna prehrambeno usmerjena prodajalna ali pa kaj zanimivejšega -- naprimer računalniška trgovina. Kamorkoli pridemo, tam nas čaka nekdo, ki želi od nas ...

Preberi cel članek »

Radeon 9600 PRO in GeforceFX 5600

Radeon 9600 PRO in GeforceFX 5600

No, pa smo spet na bojnem polju grafičnih kartic, kjer že se že nekaj časa bije neusmiljen boj med praktično zadnjima dvema preživelima igralcema na tem neusmiljenem trgu, ATijem in nVidio. Tokrat sem si, za razliko od zadnjega testa najdražjih grafičnih kartic, ...

Preberi cel članek »

Radeon 9800 PRO vs. Geforce 5800 Ultra

Radeon 9800 PRO vs. Geforce 5800 Ultra

Levi kroše, desni kroše, uppercut, zamahne z desnico in ga pokosi. Sodnik začne s pestjo tolči po tleh, naznanjajoč zmago močnejšega rivala, medtem ko se šibkejši, krvaveč iz nosnice, poskuša pobrati ... [st.slika 3453] Tako se vleče ...

Preberi cel članek »

nVidia GeForce4 Ti4400

nVidia GeForce4 Ti4400

Ko mi je bil ta skupek silicija, odet v težko srajco aluminija, predan v roke, sem si mislil: "Uau, kartica in pol". S svojo zastrašljivo predstavo že ob prvem pogledu vliva strahospoštovanje, saj je razvidno, da mora kartica v sebi skrivati huronsko moč. Ampak o ...

Preberi cel članek »

Grafične kartice, november 2002

Grafične kartice, november 2002

Od 12. 7. 2001, odkar sva z Goorxom s skupnimi močmi pretestirala kar osem takrat aktualnih grafičnih kartic, je minilo že dobro leto. V teh petnajstih mesecih se je spremenilo marsikaj, saj nobene od takrat testiranih grafičnih kartic ni več na voljo. Trg se je popolnoma spremenil ...

Preberi cel članek »