» »

NASA za razvoj lunarnega pristajalnika presenetljivo izbrala SpaceX

NASA za razvoj lunarnega pristajalnika presenetljivo izbrala SpaceX

Starship HLS

vir: NASA
NASA - V petek je ameriška vesoljska agencija NASA, na presenečenje marsikoga, med tremi uvodoma določenimi kandidati za izgradnjo pristajalnika za vrnitev človeka na Mesec izbrala SpaceX, z lunarno izvedenko plovila Starship.

Daleč najbolj razvpit in širokopotezen vesoljski program, s katerim se trenutno ukvarja ameriška vesoljska agencija, je vnovično pošiljanje astronavtov na Luno. Pod predsednikom Trumpom so programu nadeli ime Artemis in ga močno pospešili, saj so si zadali cilj, da bi se človek po Mesečevi površini sprehajal že leta 2024. Zaradi množice zamud bo datum skoraj gotovo zdrsnil, toda Američani so kljub temu tudi pod novim predsednikom Bidnom ohranili odločenost, da se sredi desetletja vnovič odpravijo na naš naravni satelit. Raketa SLS naj bi v orbito ponesla štiri astronavte v plovilu Orion, ki se bo nato v lunini krožnici združilo bodisi s tamkajšnjo vesoljsko postajo bodisi neposredno z Mesečevim pristajalnikom (kar je glede na pospešeni urnik verjetneje), ki bo dva človeka odpeljal na površje. Pristajalni sistem - human landing system ali HLS - še ni izdelan; zanj so na lansko pomlad sprožili natečaj s tremi ekipami. V National Teamu so Blue Origin, Lockheed Martin, Northrop Grumman in Draper, ki je skrbel za navigacijo pri projektu Apollo. V drugem konzorciju so Dynetics, United Launch Alliance, Sierra Nevada Corporation in še kopica drugih. Na koncu je bil poleg tudi SpaceX. Vesoljsko podjetje Elona Muska vsekakor ni veljalo za favorita, saj je med naštetimi uvodoma pridobilo najmanjši kos razvojne pogače, s 135 milijoni dolarjev več kot štirikrat manjšega od National Teama.



Toda včeraj je NASA na vsesplošno presenečenje prav SpaceX izbrala za tistega, ki bo napravo dejansko razvil do konca. Če vržemo oko na spremljevalni dokument, v katerem so razlogi popisani natančneje, je videti, da je bila cena, poleg tehnične ravni, poglaviten dejavnik. SpaceXov predlog podviga naj bi bil "daleč najcenejši", kar je za Naso v teh časih zelo pomembno, saj v ameriškem kongresu nikakor ne uspe izposlovati toliko denarja, kolikor bi ga hiter urnik zahteval. Zato gre očitno tudi za jasno sporočilo agencije, da bo skušala projekt izpeljati ne glede na vse, tudi z zelo omejenimi sredstvi. Odzivi so zaenkrat še bolj zadržani; nekateri opazovalci so precej začudeni, da je do odločitve prišlo še pred imenovanjem novega šefa Nase, toda po drugi plati se s postopki zares mudi.

SpaceX namerava za podvig zapreči svoje razvpito plovilo Starship, ki zadnje tedne polni tudi naše novice predvsem z ognjenimi kroglami v teksaški pustinji. Toda za pristanek na Mesecu bi uporabili posebno izvedenko plovila, Starship HLS, ki ne potrebuje toplotnega ščita in krmilnih površin ter bo imela precej drugačen pogon, verjetno z motorji na mešanico plinastih metana in kisika. Namesto večjih tankov za gorivo bi v napravo namestili večji prostor za uporabni tovor, saj naj bi misija na površju Lune predvidoma trajala teden dni. Ob robu je iz Nase mogoče slišati tudi namige, da tokratnim poražencem nočejo povsem zapreti vrat do razvoja in nanje računajo v prihodnosti, saj naj bi želeli ustvariti tekmovalen ekosistem za oblikovanje rešitev v času, ko bodo na Mesecu že stalne(jše) postojanke in bo postalo tam okoli precej prometno.

33 komentarjev

MrNighthawk ::

Me zanima kako bodo rešili problem vertikalnega pristanka na luni, če imajo težave na trdi podlagi na zemlji, kaj bo šele na mehki podlagi na luni.

avani ::

Ampak a ni luna trda kot kamen? Kolikor se spomnim, je 1 cm praha, spodaj pa kamen?

Poldi112 ::

MrNighthawk je izjavil:

Me zanima kako bodo rešili problem vertikalnega pristanka na luni, če imajo težave na trdi podlagi na zemlji, kaj bo šele na mehki podlagi na luni.


A niso vertikalni pristanek na zemlji že rešili? Zajebava jih zgolj bočni pristanek, ki pa na luni itak ni aktualen.
Where all think alike, no one thinks very much.
Walter Lippmann, leta 1922, o predpogoju za demokracijo.

BT52 ::

Poldi112 je izjavil:

MrNighthawk je izjavil:

Me zanima kako bodo rešili problem vertikalnega pristanka na luni, če imajo težave na trdi podlagi na zemlji, kaj bo šele na mehki podlagi na luni.


A niso vertikalni pristanek na zemlji že rešili? Zajebava jih zgolj bočni pristanek, ki pa na luni itak ni aktualen.


Misliš flip? Spomni se. Raketni motorji so omejeni na število toplotnih ciklov. Iz 100K pa do 1400K v parih sekundah je kar ogromni CTE problem. Raketni inženirji pravijo, da so start stopi daleč za faktor najbolj obremenejujoči od 400s konstatnega napora. Raptorji so edini operativni FFSC motorji in orjejo ledino na tem področju.

Osebno mislim, da jih "samo" muči zgodnja faza razvoja. Porodne težave integracije FFSC morja z SS. Skratka modeliranje obnašanja in vrtičenja fluida ni tako enostavno. Zato se dela testne programe, ter korekcija med simulacijskimi modeli in realnostjo.

V primerjavi je tip podlage in konstrukcija nog je "normalno" rešljiv problem. In ne igra nobene vloge zakaj zdaj kurijo in topijo vse motorje na prototipih.

Bartol ::

John Glenn je izjavil:

'I felt exactly how you would feel if you were getting ready to launch and knew you were sitting on top of 2 million parts -- all built by the lowest bidder on a government contract.'

NASA lahko podpiše kar hoče, saj njihove riti niso izpostavljene tveganju.

BigWhale ::

Se pravi: Do Lune bodo potovali z SLS in Orion kapsulo, tam jih bo pa cakal Starship s katerim bodo pristali na Luni. In to bo prakticno popolnoma drugacna verzija Starshipa, kot jo testirajo zdaj?

Kar drzno, moram priznat. :)

Gagatronix ::

all built by the lowest bidder on a government contract.


Temu se strokovno rece "military grade". :))

zztop ::

Bartol je izjavil:

John Glenn je izjavil:

'I felt exactly how you would feel if you were getting ready to launch and knew you were sitting on top of 2 million parts -- all built by the lowest bidder on a government contract.'

NASA lahko podpiše kar hoče, saj njihove riti niso izpostavljene tveganju.

NASA je itak zgodovina. V bližnji prihodnosti bomo gledali dosežke vzhoda. Saj smo jih že do zdaj.

Zgodovina sprememb…

  • spremenilo: zztop ()

BigWhale ::

Trenutno je ESA edina, ki vsaj priblizno lahko zgleda, da lahko konkurira NASI, vse ostalo je pa bolj tako-tako. Rusi so orbitalni tovornjakarji, kitajci se trudijo ampak delajo precej manj kot NASA.

SuperKripto ::

Ni presenecenje. Ravno nasprotno.

Zgodovina sprememb…

7982884e ::

zztop je izjavil:

Bartol je izjavil:

John Glenn je izjavil:

'I felt exactly how you would feel if you were getting ready to launch and knew you were sitting on top of 2 million parts -- all built by the lowest bidder on a government contract.'

NASA lahko podpiše kar hoče, saj njihove riti niso izpostavljene tveganju.

NASA je itak zgodovina. V bližnji prihodnosti bomo gledali dosežke vzhoda. Saj smo jih že do zdaj.

kaksne bedarije tolces?
kaj je bliznja prihodnost? kitajci se vec desetletij ne bodo dajali toliko na raziskovanje kot NASA.
in kitajci so poleg japoncev edini na vzhodu, ki se bodo kaj dosti posvecali temu. ostali bolj za vzorec in propagando (indija, UAE, izrael, itd.).

Aggressor ::

BigWhale je izjavil:

Trenutno je ESA edina, ki vsaj priblizno lahko zgleda, da lahko konkurira NASI, vse ostalo je pa bolj tako-tako. Rusi so orbitalni tovornjakarji, kitajci se trudijo ampak delajo precej manj kot NASA.


Uh, če gledaš golo količino izstrelitev, so Kitajci takoj za SpaceXom drugi na svetu. Kar se tiče raziskovanja, capljajo še precej zadaj, ampak ko gre za pristajanje na večjih telesih, kar hitro manjšajo razkorak.
en CRISPR na dan odžene zdravnika stran

veso266 ::

Čak a oni bodo zdej vse na novo šli razvijat, pa se so že enkrat pristali na luni, in to uspešno, torej zakaj nebi vzeli starih načrtov ter stvar ponovili?
Why do you need an e signature if everyone can delete it

Zgodovina sprememb…

  • predlagal izbris: Aggressor ()

Gagatronix ::

veso266 je izjavil:

Čak a oni bodo zdej vse na novo šli razvijat, pa se so že enkrat pristali na luni, in to uspešno, torej zakaj nebi vzeli starih načrtov ter stvar ponovili?


Sej mi smo se tud komot z volovskimi vpregami peljal, le kaj nam je treba razvijat nove avtomobile, ane ?

pegasus ::

Stari načrti dejansko ne obstajajo. Niso imeli takrat časa načrte risat in dokumentacijo pisat, so šli takoj z idejo v glavi v delavnico švasat ...

Jure14 ::

veso266 je izjavil:

Čak a oni bodo zdej vse na novo šli razvijat, pa se so že enkrat pristali na luni, in to uspešno, torej zakaj nebi vzeli starih načrtov ter stvar ponovili?


Jah, takrat je projekt stal 300 miljard $ (današnjih).
Samo pristanek na luni, brez ostalih projektov.

Letošnji proračun Nase je 23 miljard $.
Za vse projekte.

Da se da priti na luno in nazaj so že dokazali, zdaj pa hočejo to ponoviti, ampak z nižjimi stroški. Pa da bo zadeva še za kaj drugega uporabna.

Gagatronix ::

pegasus je izjavil:

Stari načrti dejansko ne obstajajo. Niso imeli takrat časa načrte risat in dokumentacijo pisat, so šli takoj z idejo v glavi v delavnico švasat ...


Ti pa si komedijant. :))

pegasus ::

Poldi112 ::

S tvojega linka:

One urban legend holds that key "plans" or "blueprints" were disposed of long ago through carelessness or bureaucratic oversight. Nothing could be further from the truth; every scrap of documentation produced during Project Apollo, including the design documents for the Saturn V and the F-1 engines, remains on file.
Where all think alike, no one thinks very much.
Walter Lippmann, leta 1922, o predpogoju za demokracijo.

Aggressor ::

Ja, dokumentacija je ohranjena. Problem je kader, ker so tisti, ki so na teh projektih delali, vsi že v pokoju ali pod rušo.
en CRISPR na dan odžene zdravnika stran

pegasus ::

Dokumentacija je ohranjena, dejansko stanje mestoma odstopa od dokumentiranega, vzroki za to so neznani oz. že pod rušo. Poleg tega, če bi se res lotili tega, verjamem da bi tvoje sorte ljudje prvi jamrali "kaj delajo s to 70 let staro tehniko, a nimajo nič novejšega". Iz česar sledi, da je trenutna izbira najbolje, kar lahko v tem trenutku storijo.

7982884e ::

tudi postopki vsega, kar se je takrat delalo, so kot dan in noc napram danasnjim.
saturnom so napake iterativno popravljali medtem ko so ze vozili astronavte. pa da ne govorimo o celi industriji zadaj.

BigWhale ::

Aggressor je izjavil:

Uh, če gledaš golo količino izstrelitev, so Kitajci takoj za SpaceXom drugi na svetu. Kar se tiče raziskovanja, capljajo še precej zadaj, ampak ko gre za pristajanje na večjih telesih, kar hitro manjšajo razkorak.


Sama kolicina izstrelitev ni tako bistvena, eno je spraviti stvari v orbito, druga stvar jih je pa pripeljati kam drugam in po moznosti se domov.

Se pa strinjam, da kitajcev ni povsem za zanemarit. Konec koncev so bili tretji, ki so iz Lune prinesli nazaj nekaj kamenja. :)

dreta ::

S cim se ti strinjas nam je popolnoma vseeno ker vemo da si zelo pristranski.

BigWhale ::

Pristranski? Do koga ali cesa? :D

Invictus ::

Poldi112 je izjavil:

S tvojega linka:

One urban legend holds that key "plans" or "blueprints" were disposed of long ago through carelessness or bureaucratic oversight. Nothing could be further from the truth; every scrap of documentation produced during Project Apollo, including the design documents for the Saturn V and the F-1 engines, remains on file.

Če bi bral še malo več, bi videl, da je bil vsak motor F1 ročno delo, kjer so popravljali napake pri proizvodnji. Brez dokumentacije...

Drugače pa obstaja projekt, kjer bodo ponovno naredili motor F1 z modernimi proizvodnimi metodami.
"Life is hard; it's even harder when you're stupid."

http://goo.gl/2YuS2x

energetik ::

Skoraj ne verjamem, da bo SpaceX šel v to s Starshipom. Se mi zdi nekako tako, kot bi se čez pol Evrope prepeljal s Fiat500, potem pa za v center mesta zapeljat uporabil avtobus :))

Poleg tega - Apollo LEM je uporabljal hipergolične motorje za spust in vzlet, ločeni stopnji, tudi če bi se poškodovali motorji za spust, so čakali zapakirani motorji za vzlet, ki vžgejo vedno.
A tu se bodo igrali z novimi motorji na metan, kjer praktično vedno kakšen zataji?

+ igračkanje z dvigalom, nestabilnost na mehki podlagi itd. Zadeva je visoka, ozka, idealno za prevrnit. Se mi zdi npr. ta proposal precej bolj zihr, praktično lahko skočiš iz njega brez lestve:

bosmla ::

Na luni je majna teznost... kaj pa ce bodo SS naredili tako da pristane na trebuhu? Za to bi potreboval majne potisnike, ki bi jih potem uporabil seveda se da se postavis navpicno in odletis! No malo me je zaneslo po muskovo - samo nikoli ne ves...

energetik ::

Majhen potisnik? Tega na sredini je rabil Apollo LEM, ki je bil precej lažji od Starshipa:

7982884e ::

energetik je izjavil:

Skoraj ne verjamem, da bo SpaceX šel v to s Starshipom. Se mi zdi nekako tako, kot bi se čez pol Evrope prepeljal s Fiat500, potem pa za v center mesta zapeljat uporabil avtobus :))

Poleg tega - Apollo LEM je uporabljal hipergolične motorje za spust in vzlet, ločeni stopnji, tudi če bi se poškodovali motorji za spust, so čakali zapakirani motorji za vzlet, ki vžgejo vedno.
A tu se bodo igrali z novimi motorji na metan, kjer praktično vedno kakšen zataji?

+ igračkanje z dvigalom, nestabilnost na mehki podlagi itd. Zadeva je visoka, ozka, idealno za prevrnit. Se mi zdi npr. ta proposal precej bolj zihr, praktično lahko skočiš iz njega brez lestve:


problem dyneticsovega dizajna je predvsem v tem, da zahteva da zmanjsajo maso za kar nekaj, sicer zadeva sploh ne funkcionira. medtem ko ima starship se ogromno marze.

BigWhale ::

energetik je izjavil:

+ igračkanje z dvigalom, nestabilnost na mehki podlagi itd. Zadeva je visoka, ozka, idealno za prevrnit.


To je tud men kr bizarno. Vstop in izstop iz taksnega plovila bo major pain in the ass. Za na Luno se lahko nardijo neke mal vecje pristajalne noge ampak za na Mars, ko bodo morale te noge preziveti vstop v atmosfero?

Jaz mal dvomim, da bo Starship pristajal kjerkoli drugje kot na vnaprej pripravljenih ploscadih.

bosmla ::

Na luni je majna teznost... kaj pa ce bodo SS naredili tako da pristane na trebuhu? Za to bi potreboval majne potisnike, ki bi jih potem uporabil seveda se da se postavis navpicno in odletis! No malo me je zaneslo po muskovo - samo nikoli ne ves...

Tole je bilo razmisljanje v smeri, da bi SS sicer pristajal in vzletal navpicno - bi pa imel stranske potisnike, da bi lahko "obrnil" na bok na povrsino lune in potem se sam postavil navpicno pred vzletom...

BigWhale ::

Za pristajanje na trebuhu bi moral spremenit en kup stvari. Pristajalne noge, thrusterji, prilagojeni rezervoarji za gorivo, ...

In morda bi bilo treba dodati se kaksne ojacitve na same stene Starshipa, ker valj, ki stoji pokonci lahko podpira lastno tezo, valj, ki lezi pa ni nujno, da jo. Na Luni sicer to mogoce ne bi bil problem.


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

Starship je zopet ... ja, eksplodiral

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
2311323 (8240) BigWhale
»

Tudi Starship SN9 končal v ognjenih zubljih

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
288703 (5001) Zimonem
»

Danes zvečer drugi poizkus SpaceX-a, da se vpiše v zgodovino

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
3510769 (7861) mihor
»

Orion bi morda lahko letel do Meseca na komercialni raketi

Oddelek: Novice / Znanost in tehnologija
206853 (5260) 7982884e

Več podobnih tem