Spaceflight Now - SpaceX je danes izvedel še drugi višinski test vesoljskega plovila Starship. Tudi testni primerek SN9 se je uspešno pognal v zrak in izvedel vodoravno zaviranje v atmosferi, toda pristanek se je, kot že pri predhodniku, ponesrečil.
V SpaceXu se vestno držijo svoje revolucionarne doktrine o rafalnem izvajanju eksperimentov pri razvoju vesoljskega plovila Starship, ki naj bi ljudi popeljalo na Mesec in Mars. Zgolj poldrugi mesec po peklenskem koncu testnega primerka z zaporedno številko 8 je bil na vrsti njegov mlajši brat SN9 - njuna usoda pa je bila na las podobna. SN9 se je uspešno dvignil z izstrelišča v teksaški Boca Chici nekaj pred pol deseto zvečer po našem času. Tokrat je poletel kanec nižje kot SN8, do desetih kilometrov višine. Nato je se obrnil na trebuh in uspešno uprizoril zaviranje z zračnim uporom, kar je sicer precej zahteven manever, ki pa so ga inženirji očitno že kar usvojili. Toda tretja pomembna faza leta - pristanek - se je tudi tokrat zalomila. Po prvih podatkih naj bi prišlo do problemov s prižiganjem enega od dveh motorjev, ki bi morala obratovati za nemoten pristanek, zato je plovilo vnovič katastrofalno treščilo na tla.
Eksplozija ni bila nedolžna, ker v neposredni bližini na izstrelišču že stoji naslednji kandidat za bombastične podvige, primerek SN10. Ta je na srečo ob nepriliki ostal nepoškodovan, zato lahko naslednji polet pričakujemo že v roku nekaj tednov. Velja tudi omeniti, da eksplozivno dejavnost z rahlim nelagodjem opazuje zvezni urad za letenje (FAA), ki podjetju podeljuje dovoljenja za izvajanje eksperimentov, saj so tamkaj povedali, da je SpaceX ob decembrskem poskusu kršil varnostna pravila in polet izpeljal brez vseh potrebnih dovoljenj. SpaceX naj bi namreč potreboval prilagojeno dovoljenje za višjo stopnjo nevarnosti, ki pa ga do izvedbe poskusa ni pridobil. Zato je čez vikend prišlo do trenj med uradom in SpaceXom, kajti SN9 bi moral poleteti že v soboto ali nedeljo, pa je FAA obakrat prižgal rdečo luč. Točnih podrobnosti sicer še ne vemo, a po sedaj znanih podatkih naj bi zamudo povzročila zahteva urada, da SpaceX natančno razišče proces odločanja, ki je decembra privedel do kočljivega poleta. Glede na podelitev dovoljenja za današnji vzlet SN9 so spor očitno razrešili.
Sem gledal tale polet v živo. Škoda ... En del motorja jim je tik pred 'pristankom' odletel stran. Mogoče je bila zopet poškodba spodnjega dela rakete zaradi koncev betona z vzletne piste - tako kot pri SN8.
Zgleda da se gredo razvoj po sistemu nekdanje USSR "trial and error". Dokler bodo znali pristati/strmoglavit na približno pravo/predvideno mesto, ne vidim težave.
Kaj želimo težave, ki jih nismo zmožni reševat na Zemlji preselit še v v vesolje? In temu se reče napredek človeštva? Napredek človeštva bi bil, da bi znali reševat težave na Zemlji...
Kaj želimo težave, ki jih nismo zmožni reševat na Zemlji preselit še v v vesolje? In temu se reče napredek človeštva? Napredek človeštva bi bil, da bi znali reševat težave na Zemlji...
Prvi cilj vsake vrste je preživetje, ne napredek.
Survival of the fittest 101.
Antifašizem je danes poslednje pribežališče ničvredneža, je ideologija ničesar
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
Velja tudi omeniti, da eksplozivno dejavnost z rahlim nelagodjem opazuje zvezni urad za letenje (FAA), ki podjetju podeljuje dovoljenja za izvajanje eksperimentov, saj so tamkaj povedali, da je SpaceX ob decembrskem poskusu kršil varnostna pravila in polet izpeljal brez vseh potrebnih dovoljenj.
Če so Boeingu podelili pravice za izvajanje testov z ljudmi na krovu 737 MAX, potem pa tukaj komplicirajo ...
Kaj želimo težave, ki jih nismo zmožni reševat na Zemlji preselit še v v vesolje? In temu se reče napredek človeštva? Napredek človeštva bi bil, da bi znali reševat težave na Zemlji...
Sicer tega ne spremljam podrobno ampak ulovim sem pa tja kako novico... Zato me zanima a ni pri tej raketi mišljeno da bo vozila astronavte gor pa dol z eno in isto raketo (večkratna uporaba)? Torej ne morejo niti pri novi raketi zagotoviti 100 % delovanja, kako pa jim bo to uspelo pri ponovni uporabi ko pa vemo da je to še 100x težji podvig? Morda sem pa kaj zamešal?
Sicer tega ne spremljam podrobno ampak ulovim sem pa tja kako novico... Zato me zanima a ni pri tej raketi mišljeno da bo vozila astronavte gor pa dol z eno in isto raketo (večkratna uporaba)? Torej ne morejo niti pri novi raketi zagotoviti 100 % delovanja, kako pa jim bo to uspelo pri ponovni uporabi ko pa vemo da je to še 100x težji podvig? Morda sem pa kaj zamešal?
Razmišljaš z napačne strani in mogoče si zamešal raketi Falcon 9 in Starship. Falcon 9 vozi astronavte na ISS in NASA je lani požegnala, da lahko astronavti letijo na že uporabljenem potisniku in kapsuli. Temu, kar dela SpaceX s Starshipom, se reče inovacija in ne moreš pričakovati, da bo v prvo delalo, če nobeden pred tabo še ni počel tega.
Avtor pa očitno še ni usvojil slovenščine. Morda pa jo mora še OSVOJITI! ;)
Fran usvojíti -ím dov., usvójil (ī í) knjiž. 1. sprejeti kaj tujega in narediti za svoje: veliko različic pesmi priča, da je narod to pesem popolnoma usvojil // začeti uporabljati: usvojiti moderno metodo, teorijo; umetnik je usvojil novo izrazno sredstvo 2. naučiti se, priučiti se: usvojiti osnovne pojme matematike; usvojiti tehniko hitrega branja / natančno prebrati in usvojiti besedilo si ga zapomniti
Sicer tega ne spremljam podrobno ampak ulovim sem pa tja kako novico... Zato me zanima a ni pri tej raketi mišljeno da bo vozila astronavte gor pa dol z eno in isto raketo (večkratna uporaba)? Torej ne morejo niti pri novi raketi zagotoviti 100 % delovanja, kako pa jim bo to uspelo pri ponovni uporabi ko pa vemo da je to še 100x težji podvig? Morda sem pa kaj zamešal?
obstaja koncept ki se mu rece "razvoj".
nekdo, ki je mizar, verjetno ni naredil necesa, za kar bi kdorkoli placal, ko je bil na zacetku svojega vajenistva. ceprav je naredil povsem nov izdelek.
No izhajal sem iz spodnjega videa (sicer thunderfoot je pač zelo anti Musk), nekje v tem videu mislim da omeni kako zelo zahtevno je garantirati skoraj 100 % ponovno uporabo rakete (kar naj bi bilo pač že po logiki zahtevano za voziti ljudi - astronavte sploh pa potnike).
Seveda vem da je za napredek pač potrebno nekaj porazov, vendar nekako se mi je do zdaj zdel TH kar kredibilen vir zato pač to pišem...
ce lahko poleti 100x zapored, bo to revolucionaren napredek.
in ni nobenega posebnega tehnicnega razloga, zakaj 100x ponovna uporaba obeh stopenj ne bi bila mogoca, z minimalnim delom/popravili/casom med posameznimi poleti.
materiali *lahko* zdrzijo, motorji *lahko* zdrzijo (se da testirati), cevi in ostalo *lahko* zdrzi.
do takrat pac treba vjezbat. ce jim tokrat ne bi zatajil motor, bi morda pristali. v tem primeru bi morda zatajil cez 1, 2 poleta. tako pa bodo morda resili tezavo, ki bo za 10x izboljsala zanesljivost ponovnega vziga.
falcon 9 ze zdaj zelo hitro podira rekorde. 8 ponovnih poletov, rekord v turnarountu (ravno danes zjutraj, 27 dni med dvema poletoma istega boosterja, prejsnji rekord je bil 38 dni 2 tedna nazaj), rekord v ceni na kilogram komercialnega tovora (1 teden nazaj). vcasih sem dvomil v starship, ampak sedaj sem precej ziher da je samo vprasanje casa (in hardvera).
Jaz v Starship kot v neko fully reusable zadevo sicer ne dvomim, dokler se bo vlagalo v razvoj je koncno plovilo skoraj zagotovljeno. Je pa res, da nisem preprican, ce je verzija, ki jo gledamo sedaj ze koncni izdelek. Kot nek orbital shuttle, je mogoce ze zelo blizu koncni verziji.
Kot plovilo, ki pristane na drugem telesu, Luni ali Marsu, sem pa mal bolj v dvomih. Z motorji so imeli probleme ze zdaj, ko je bila pod motorji betonska podlaga. Na Luni bi mogoce se slo, ker bi material razpihalo vstran od rakete in bi bilo precej manj vrtincenja 'zraka', ni pa garancije za to.
Druga stvar je pa teren za pristanek. Ze Apollo LEM se je za nekaj cm vgreznil v povrsino Lune, pa je imel nekaj manj kot 15 ton in ce drugace ne bi slo, se je prekucnil sele pri 40 stopinjah naklona. Starship bo pa imel zaradi header tankov in zaradi same konstrukcije zelo visoko tezisce in se bo lahko hitro prekucnil.
Jaz v Starship kot v neko fully reusable zadevo sicer ne dvomim, dokler se bo vlagalo v razvoj je koncno plovilo skoraj zagotovljeno. Je pa res, da nisem preprican, ce je verzija, ki jo gledamo sedaj ze koncni izdelek. Kot nek orbital shuttle, je mogoce ze zelo blizu koncni verziji.
Kot plovilo, ki pristane na drugem telesu, Luni ali Marsu, sem pa mal bolj v dvomih. Z motorji so imeli probleme ze zdaj, ko je bila pod motorji betonska podlaga. Na Luni bi mogoce se slo, ker bi material razpihalo vstran od rakete in bi bilo precej manj vrtincenja 'zraka', ni pa garancije za to.
Druga stvar je pa teren za pristanek. Ze Apollo LEM se je za nekaj cm vgreznil v povrsino Lune, pa je imel nekaj manj kot 15 ton in ce drugace ne bi slo, se je prekucnil sele pri 40 stopinjah naklona. Starship bo pa imel zaradi header tankov in zaradi same konstrukcije zelo visoko tezisce in se bo lahko hitro prekucnil.
jaz bi noge integriral v obe krili. Na keramični strani pa nisem ziher kaj bi naredil. Mogoče manjši štor, kot majo zdaj. :D Itak bodo hidravlično/pnematično uravnalne po ugrezu v teren.
A pa recimo mora NASA dejansko dati žegen, za nekega norca, ki bi šel rad tvegat? Ne govorim zdaj za NASA astronavte (prevoz na ISS), ampak recimo, da bi se Musk osebno odločil, da bi pa rad letel okrog lune.
Preden bvo starship lahko poletel s podasko, morajo narediti cirka 100 poletov s tovorom. Uspešnih.
Šele potem NASA da žegen za polete s človeško posadko.
Nimam pojma kako bodo zagotovili teh 100 poletov tovora, saj je nosilnost ogromna - težko nafilat ves prostor.
Tako da Mars bo nekje 100 let po Muskovi smrti. Če...
Nikjer ne piše, da morajo naredit 100 poletov s tovorom. Zadevo morajo testirat do te stopnje, da FAA (in še kakšna druga vladna organizacija) da žegenj, da je stvar ok za ljudi. Saturn 5 ni poletel 100x preden so pričeli z leti s posadko.
Poleti s tovorom imajo kaj malo veze s poleti s človeško posadko. Uspešni poleti s tovorom so minimum, da sploh lahko začneš premišljevati o poletih s človeško posadko.
Da bo Starship lahko izvedel polete s človeško posadko na Mars, bodo potrebna revolucionarna odkritja na področju(bodo Rusi pomagali). Do Marsa rabiš kaj, pol leta, da prideš? Ohranit ljudi žive in zdrave + raketo živo in zdravo pol leta, ni trivialna zadeva. Tudi, če bo enosmerno.
Ko bo Starship tehnično zmogljiva leteti do Marsa, bo komaj polovica igre. Druga(težja) polovica, pa je oskrba ljudi na vesoljski ladji.