Forum » Znanost in tehnologija » Zakaj so električni avtomobili prava stvar
Zakaj so električni avtomobili prava stvar
Temo vidijo: vsi

Pyr0Beast ::
Imaš prav. Si pa pri -15°C še vseeno za par % bolj učinkovit, kot če bi uporovno grel kabino.
Hmm. Ja. No, pri 5°C je učinkovitost že kar zadostna. Mogoče če bi ponucal že obstoječi kompresor od klime bi se dalo narediti kaj uporabnega.
Je pa edini problem čas zagona, kjer elektrika potolče katerokoli drugo rešitev :)
To, da ti avto, ko ga prižgeš že po parih sekundah piha topel zrak je samo +++, no potem pa preklopi na električni kompresor, kateri se je v tem času že zalavfal in odda kar nekaj toplote od sebe.
Hmm. Ja. No, pri 5°C je učinkovitost že kar zadostna. Mogoče če bi ponucal že obstoječi kompresor od klime bi se dalo narediti kaj uporabnega.
Je pa edini problem čas zagona, kjer elektrika potolče katerokoli drugo rešitev :)
To, da ti avto, ko ga prižgeš že po parih sekundah piha topel zrak je samo +++, no potem pa preklopi na električni kompresor, kateri se je v tem času že zalavfal in odda kar nekaj toplote od sebe.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

Pyr0Beast ::
Čez noč bodo ti avti praktično vsi priklopljeni na štrom (če te možnosti nimaš, se za tak avto niti odločil ne boš), tako da boš v službo štartal v lepo ogretem avtu.
Kar počnem že sedaj, ko kalorifer v avtu nastavim na timer in ga priklopim čez noč. Zjutraj odmrznjene šipe, segreta kabina, se samo usedeš in lepo odpelješ, brez da bi zrmzoval.
Kar počnem že sedaj, ko kalorifer v avtu nastavim na timer in ga priklopim čez noč. Zjutraj odmrznjene šipe, segreta kabina, se samo usedeš in lepo odpelješ, brez da bi zrmzoval.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

detroit ::
men je 100milj na dan vrh glave:) sm pa bolj slb štromar še manj pa vem koliko se pokuri. Recimo da bi na dan naredil 60km avg, kolk je to v EUR?
To je meni najpomembnejši detajl.
To je meni najpomembnejši detajl.
Skero

energetik ::
detroit, boš moral pa malo bolj napisat, kje, kako in kako hitro voziš v teh 60km. Cena se lahko razlikuje konkretno.

detroit ::
hja sj tale "šajtrga" niti ne gre tolk hitr :) tko da bi šou pač tm do 120. Večinoma relacije torej malo mestne vožnje
primer:
do šihta imam okoli 21km. Grosuplje - BTC, mogoče prištejem še malo vožnje po mestu ali kak obisk in je 60km na dan
primer:
do šihta imam okoli 21km. Grosuplje - BTC, mogoče prištejem še malo vožnje po mestu ali kak obisk in je 60km na dan
Skero
Zgodovina sprememb…
- spremenil: detroit ()

energetik ::
Ni to "pač tm do 120". Je ogromna razlika med 70 in 120km/h. Prav tako koliko klancev imaš na poti. Kolikokrat boš štartal od semaforja, pri elektro avtu še koliko se boš grel...
Boš imel mogoče 1EUR/100km ali pa 6EUR/100. Ni to tako trivialno, relacija pa malo mestne. Relacija je lahko zelo različna - lahko voziš po ravnem 80km/h ali pa imaš kup ovinkov, klancev.
Boš imel mogoče 1EUR/100km ali pa 6EUR/100. Ni to tako trivialno, relacija pa malo mestne. Relacija je lahko zelo različna - lahko voziš po ravnem 80km/h ali pa imaš kup ovinkov, klancev.

detroit ::
ok to je pa že teško določit:) zdaj vozim mirno in imam tam okol 5.0 povprečno porabo torej na 60km porabim 3eur. To ti najbrž ni nek pomemben podatek ali pač
Skero

WarpedGone ::
Če bi povedal še mašino in gorivo, bi zvedeli več a še vedno ne dovolj. Priporočam, da si prebereš tole.
Preveri, kako močne varovalke so v ogrevanih sedežih. Gretje zadnje šipe meni pokuri največ 8 A.
Namen ogrevanja sedeža in volana ni, da sta vroča ampak le, da nista ledeno mrzla - da maš v rokah in tazadni občutek toplote. Zrak se posledično hitro ogreje tolk da ni več leden, če ti le ne piha nonstop frišn od zunaj. Edini dejanski problem je sušenje šipe, zakar pa spet ne vidim zakaj bi nucu cel kilovat. Mrzu zrak je zelo suh, mal ga ogreješ in pihaš direkt na šipo pa je. Z dejansko cifro ne morm postrečt, ne sme pa bit to cel kW.
Tut če je vsega skup 1kW, je to šele 10% običajne porabe ko se premikaš. Ena ura stanja, 10% manj dosega - namesto 110, le 100.
W1, mislim da si malo podcenil moč za ogrevanje samo sedeža in volana. Z 200W ne boš kaj dosti naredil, poleg tega boš še vedno dihal leden zrak. Pa tudi ogrevanje šip (v tem primeru še prednje!) ni ravno 100W. Po prižigu gretja zadnje šipe motor precej bolj počepne kot pri prižigu samo luči (ki pocuzajo cirka 150 W). Bi rekel da gretje šipe porabi vsaj 200W. Če imaš 2 šipi ogrevani je to 550 W z lučmi. +vsaj 1kW za volan in sedež. In vsaj 2 meseca bo mela večina folka na poti v službo (recimo 5-10km) toliko porabnikov na polno.
Preveri, kako močne varovalke so v ogrevanih sedežih. Gretje zadnje šipe meni pokuri največ 8 A.
Namen ogrevanja sedeža in volana ni, da sta vroča ampak le, da nista ledeno mrzla - da maš v rokah in tazadni občutek toplote. Zrak se posledično hitro ogreje tolk da ni več leden, če ti le ne piha nonstop frišn od zunaj. Edini dejanski problem je sušenje šipe, zakar pa spet ne vidim zakaj bi nucu cel kilovat. Mrzu zrak je zelo suh, mal ga ogreješ in pihaš direkt na šipo pa je. Z dejansko cifro ne morm postrečt, ne sme pa bit to cel kW.
Tut če je vsega skup 1kW, je to šele 10% običajne porabe ko se premikaš. Ena ura stanja, 10% manj dosega - namesto 110, le 100.
Zbogom in hvala za vse ribe

Snohman ::
W1, precej večji problem kot gretje pri el. avtih je hlajenje. Pri recimo 30 kW el. motorju se kompresor za klimo še kako pozna, predvsem na porabi el. energije.
Tale Leaf bi bil zelo fajn, če bi stal 15k EUR. Saj ''znamo'' nareditu avtomobil z ICE, ki stane 10k EUR in zadovolji potrebe ravno tako dobro kot Leaf.
Tale Leaf bi bil zelo fajn, če bi stal 15k EUR. Saj ''znamo'' nareditu avtomobil z ICE, ki stane 10k EUR in zadovolji potrebe ravno tako dobro kot Leaf.

Pyr0Beast ::
Kompresor taksne klime bi bil ranga 500W, nic vec.
Se vedno je to mnogo manj kot poraba pogona.
Se vedno je to mnogo manj kot poraba pogona.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

WarpedGone ::
W1, precej večji problem kot gretje pri el. avtih je hlajenje. Pri recimo 30 kW el. motorju se kompresor za klimo še kako pozna, predvsem na porabi el. energije.
Kot prvič: kompresor za klimo v električnem avtomobilu NE BOŠ obesil na pogonski motor temveč mu boš dal dedicated motor, ki bo laufal nonstop na optimumu (nobene kuplunge, ki ti klimo odklopi ko greš čez 3000 obratov al pa ko je mašina še preveč mrzla in pod štandgasom).
Kot drugič: vse kar šteje, je moč: če nucaš 10kW klimo, si v p*zd*, če pa shajaš s 500W toplotno črpalko si pa skorajda zmagal.
Hlajenje je večji problem le zato, ker za gretje obstaja Webasto. Za hlajenje pa obstaja kaj? Jeklenka stisnjenega zraka, ki ti hladi kabinski zrak, ko odpreš ventil?
Se vedno je to mnogo manj kot poraba pogona.
To je cel point zadeve. Ljudje si kr nekak ne morejo predstavljat razlike med 10kW in 100 W, pa je vmes faktor 100.
Edini način da zmanjšaš porabo pogona je, da zmanjšaš potrebno povprečno moč za premikanje.
Z učinkovitostjo pogonskega slopa nimaš več kej omembe vrednega profitirat zato računat na kakšne boljše motorje al pa kontrolerje nima smisla. Ostane zniževanje mase in upora, kjer se s kozmetičnimi popravki (aerodinamika, LRR gume, ipd) zopet napaberkuje par % in konec. V najboljšem primeru po tej poti profitiraš kakih 20% na dosegu.
Revolucija oz. preboj je lahko le v drugačnem konceptu, recimo kej tazga:
Teorija pravi, da ima takšna reč vsaj 2x boljšo energetsko učinkovitost (2x večji doseg z isto količino baterij) kot kašen električn Yaris. Res da z njim ne more cela familija v grčijo na morje, ampak z Yarsiko tut ne.
Zbogom in hvala za vse ribe
Zgodovina sprememb…
- zavarovalo slike: WarpedGone ()

dzinks63 ::
Tudi sosedje pripravljajo električnega mestnega malčka: DOK-ING XD
Za nadzor pogona skrbi lastna hišna elektronika, malček pa s 300 Nm navora stotico doseže že po 7,7 sekunde. Najvišja hitrost je avtocestnih 130 km/h. Za napajanje skrbi litij-železo-fosfatna baterija s kapaciteto 32 kWh, ki zadostuje za od 200 do 250 km poti. Polnjenje po zagotovilih tovarne traja med dvema in tremi urami.
Za nadzor pogona skrbi lastna hišna elektronika, malček pa s 300 Nm navora stotico doseže že po 7,7 sekunde. Najvišja hitrost je avtocestnih 130 km/h. Za napajanje skrbi litij-železo-fosfatna baterija s kapaciteto 32 kWh, ki zadostuje za od 200 do 250 km poti. Polnjenje po zagotovilih tovarne traja med dvema in tremi urami.
Zgodovina sprememb…
- zavarovalo slike: gzibret ()

Zheegec ::
Majčken avto, ampak okej lastnosti. Cena? Brez kakršnih koli subvencij seveda.
"božja zapoved pravi; <Spoštuj očeta in mater>,
ne govori pa o spoštovanju sodstva."
Janez Janša, 29.04.2014
ne govori pa o spoštovanju sodstva."
Janez Janša, 29.04.2014

Zheegec ::
Auaaa... Torej za to ceno dobiš Cliota + benza za cca 300k kilometrov. Je pa res, da je Clio večji. Pa dosti bolj obdavčen, pa gorivo dosti bolj obdavčeno.
No, mogoče bo šla cena dol ko se bo začela bolj masovna proizvodnja.
No, mogoče bo šla cena dol ko se bo začela bolj masovna proizvodnja.
"božja zapoved pravi; <Spoštuj očeta in mater>,
ne govori pa o spoštovanju sodstva."
Janez Janša, 29.04.2014
ne govori pa o spoštovanju sodstva."
Janez Janša, 29.04.2014

detroit ::
Hja čak ti ko bojo obdavčl še štrom, že zdj sm preračunal par postov višje da se mi težko splača kupit to šaro, kaj šele ko bo držav dviglna halo (ni elektrike moramo kupvt iz uzunej, ja ja davki +50%)
cena za tale skiro ne bi smela biti višja od 5000 eur.
Auaaa... Torej za to ceno dobiš Cliota + benza za cca 300k kilometrov. Je pa res, da je Clio večji. Pa dosti bolj obdavčen, pa gorivo dosti bolj obdavčeno.
No, mogoče bo šla cena dol ko se bo začela bolj masovna proizvodnja.
cena za tale skiro ne bi smela biti višja od 5000 eur.
Skero
Zgodovina sprememb…
- spremenil: detroit ()

Boeing ::
Kak ste eni hecni... :)
Ker ravnokar prenavljam dvorišče, sem si spotoma napeljal še kanal za elektriko in zabetoniral temelje za 4 juice pointe... priklopna moč cca 80kW med delovnim časom, čez vikend 150kW... do preklica bom zastonj sponzoriral polnjenje elektro avtomobilov za stranke, obiskovalce in radovedneže (beri: še kar nekaj časa) :)
Ker ravnokar prenavljam dvorišče, sem si spotoma napeljal še kanal za elektriko in zabetoniral temelje za 4 juice pointe... priklopna moč cca 80kW med delovnim časom, čez vikend 150kW... do preklica bom zastonj sponzoriral polnjenje elektro avtomobilov za stranke, obiskovalce in radovedneže (beri: še kar nekaj časa) :)
Ko segaš po zvezdah ne skrbi, če kakšno zgrešiš... Morebiti ujameš Luno...
R50e AS355n, T-Rex600FBL, T-Rex500FBL, T-Rex450FBL, Futura + JetCat 200SX
R50e AS355n, T-Rex600FBL, T-Rex500FBL, T-Rex450FBL, Futura + JetCat 200SX

Pyr0Beast ::
Koliko kWh se je že preteklo in koliko ti elektro obračuna 80kW odjemne moči ?
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

Boeing ::
Kaj pa vem... preveč, računov se mi pa ne da it gledat... :)
Kabel imam za 500kW (sam polagal), varovalke in proklop pa izveden na 150kW, ker v tem trenutku več ne rabim... mesečno pa plačujem cca 3-3.5kEUR elektrike...
Kabel imam za 500kW (sam polagal), varovalke in proklop pa izveden na 150kW, ker v tem trenutku več ne rabim... mesečno pa plačujem cca 3-3.5kEUR elektrike...
Ko segaš po zvezdah ne skrbi, če kakšno zgrešiš... Morebiti ujameš Luno...
R50e AS355n, T-Rex600FBL, T-Rex500FBL, T-Rex450FBL, Futura + JetCat 200SX
R50e AS355n, T-Rex600FBL, T-Rex500FBL, T-Rex450FBL, Futura + JetCat 200SX

Pyr0Beast ::
Heh. Ja. Točno to, 3kEUR štroma. :)
Avto potem itak zastonj voziš :D
Avto potem itak zastonj voziš :D
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

detroit ::
smem vprašat čemu tak račun:o če ni poslovne narave
Drugač pa ta tema seka, komaj čakam avto na lehtriko:)
Drugač pa ta tema seka, komaj čakam avto na lehtriko:)
Skero

huelz ::
No, jaz sem se mel priloznost pelat v Tesla Roadsterju. Zanimiva zadeva, ampak kot pravi petrol-head imam se vedno raje zvok masine, ki rohni, ko stisnes po gasu. Pri eletricnih avtih tega seveda ni, samo prilima te na sedez


Pyr0Beast ::
Meni je pa dejansko vseeno. Samo da pridem kamor hočem, kar se da poceni in z nekaj udobja :)
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

Matev ::
mam se vedno raje zvok masine, ki rohni, ko stisnes po gasu.
nekatere moti to da avto ne smrdi in se ne kadi iz njega

Boeing ::
gumby: kabel. Koliko žil ima, kakšno redundanco, presek in ostale neumnosti, sem prepustil izvajalcu. Fair ? :)
pyro: sem že večkrat omenil, da imam sp, se ukvarjam s strojništvom in imam temu primerno infrastrukturo -> temu posledično sem si izračunal, da je električni avto to, kar želim. Do takrat se vozim na plin, kar sem že tudi n-krat poudaril. :)
pyro: sem že večkrat omenil, da imam sp, se ukvarjam s strojništvom in imam temu primerno infrastrukturo -> temu posledično sem si izračunal, da je električni avto to, kar želim. Do takrat se vozim na plin, kar sem že tudi n-krat poudaril. :)
Ko segaš po zvezdah ne skrbi, če kakšno zgrešiš... Morebiti ujameš Luno...
R50e AS355n, T-Rex600FBL, T-Rex500FBL, T-Rex450FBL, Futura + JetCat 200SX
R50e AS355n, T-Rex600FBL, T-Rex500FBL, T-Rex450FBL, Futura + JetCat 200SX

snow ::
Vem da je bilo že enkrat omenjeno glede tega gretja, ampak vseeno se debata spet preveša v to smer. Od kod dobit toploto? Saj izkoristki elektronike in motorjev niso 100%, razlika gre v toploto. Če se jo potrebuje, nekaj jo je na voljo.
Luči pa na LED.
Luči pa na LED.
Random mutation plus nonrandom cumulative natural selection - Richard Dawkins

WarpedGone ::
Ni dost toplota, mora bit tut na uporabni temperaturi. ICE motor maš na 100 stopinjah in čez, elektroniko pa na 70 max.
Zbogom in hvala za vse ribe

Pyr0Beast ::
Že 50°C je več kot dovolj za gretje kabine.
LED niso najboljše v avtomobilskih aplikacijah ker rabijo izdatno hlajenje in jim svetilnost močno pada s temperaturo.
LED niso najboljše v avtomobilskih aplikacijah ker rabijo izdatno hlajenje in jim svetilnost močno pada s temperaturo.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

WarpedGone ::
Že 50°C je več kot dovolj za gretje kabine.
Na izhodu iz zračnikov ja, na viru pač ne.
Zakaj neki levi forumaši vedno vedo več od proizvajalcev zadev?
LED niso najboljše v avtomobilskih aplikacijah ker rabijo izdatno hlajenje in jim svetilnost močno pada s temperaturo.
Damn those stupid Audi, VW, Mercedes, Porsche, Ford, ... engineers. They know sh*t.
Edit, da ne bo samo prazno prerekanje: Malo zadev je kategorično nemogočih, praktično vedno je v igri tehtanje ali se nekaj splača energetsko in/ali finančno in/ali glede na kak drug pomemben kriterij.
Ogrevanje kabine z odvečno toploto od pogonske elektronike je v principu seveda možno vendar ko na eno stran tehtnice postaviš dodatne vodnike toplote v kabino, potrebno kontrolno elektroniko in lopute in še pomožne električne grelce za obdobja, kadar pogonska elektronika ne oddaja dovolj za pokrivanje potreb, na drugo stran tehtnice pa navaden električen grelec se ti tehtnica običajno nagne na drugo stran. Kompliciranje v prvem primeru ne prinese dovolj prihranka z energijo da bi se splačalo investirat v to.
Podobno velja za LED. Seveda se grejejo, seveda jim svetilnost pade ob segretju. Ampak očitno je uporaba v avtomobilih vseeno možna in pokrije zahteve po svetilnosti in zanesljivosti. Če prinese 10% več prodaje kljub dodatnim stroškom, super.
Zbogom in hvala za vse ribe
Zgodovina sprememb…
- spremenilo: WarpedGone ()

Pyr0Beast ::
Zakaj neki levi forumaši vedno vedo več od proizvajalcev zadev?
Odvisno koga smatraš kot 'proizvajalca'.
Ali je to marketing oddelek, proizvodnja ali razvoj.
Razvoj ve, marketing pa vse napake lepo zavije v celofan.
Damn those stupid Audi, VW, Mercedes, Porsche, Ford, ... engineers. They know sh*t.
Kaj te moti ? Glavne osvetlitve so precej redke z LEDicami oz. jih praktično ni. Tisti angel eyes pa niso ravno močne zadeve.
Poleg tega se ledice ne uspejo segreti na dovolj visoko temperaturo da bi uparile vlago ki bi se nabrala v žarometu in pri večjih emitorjih svetijo zelo netočkovno, kar je zafrknjeno sfokusirati.
Pa še fosfor se jim stara in postajajo čedalje temnejše z leti.
In zadaj njih rabiš en velik heatsink.
Edit, da ne bo samo prazno prerekanje: Malo zadev je kategorično nemogočih, praktično vedno je v igri tehtanje ali se nekaj splača energetsko in/ali finančno in/ali glede na kak drug pomemben kriterij.
True dat.
Podobno velja za LED. Seveda se grejejo, seveda jim svetilnost pade ob segretju. Ampak očitno je uporaba v avtomobilih vseeno možna in pokrije zahteve po svetilnosti in zanesljivosti. Če prinese 10% več prodaje kljub dodatnim stroškom, super.
LEDice dominirajo, tam kjer se je prejsno svetlobo navadnih žarnic filtriralo z barvnimi filtri, stop luči in žmigavci, ker tam zgubiš praktično vse kar je uporabno pri navadni žarulji. Podobno pri semaforjih.
Za osvetlitev pa niso najbolj ekonomične (cena/performance), vendar pa verjetno v takem avtu niti nebi bile tako slabe, če upoštevaš še energetsko varčnost.
Odvisno koga smatraš kot 'proizvajalca'.
Ali je to marketing oddelek, proizvodnja ali razvoj.
Razvoj ve, marketing pa vse napake lepo zavije v celofan.
Damn those stupid Audi, VW, Mercedes, Porsche, Ford, ... engineers. They know sh*t.
Kaj te moti ? Glavne osvetlitve so precej redke z LEDicami oz. jih praktično ni. Tisti angel eyes pa niso ravno močne zadeve.
Poleg tega se ledice ne uspejo segreti na dovolj visoko temperaturo da bi uparile vlago ki bi se nabrala v žarometu in pri večjih emitorjih svetijo zelo netočkovno, kar je zafrknjeno sfokusirati.
Pa še fosfor se jim stara in postajajo čedalje temnejše z leti.
In zadaj njih rabiš en velik heatsink.
Edit, da ne bo samo prazno prerekanje: Malo zadev je kategorično nemogočih, praktično vedno je v igri tehtanje ali se nekaj splača energetsko in/ali finančno in/ali glede na kak drug pomemben kriterij.
True dat.
Podobno velja za LED. Seveda se grejejo, seveda jim svetilnost pade ob segretju. Ampak očitno je uporaba v avtomobilih vseeno možna in pokrije zahteve po svetilnosti in zanesljivosti. Če prinese 10% več prodaje kljub dodatnim stroškom, super.
LEDice dominirajo, tam kjer se je prejsno svetlobo navadnih žarnic filtriralo z barvnimi filtri, stop luči in žmigavci, ker tam zgubiš praktično vse kar je uporabno pri navadni žarulji. Podobno pri semaforjih.
Za osvetlitev pa niso najbolj ekonomične (cena/performance), vendar pa verjetno v takem avtu niti nebi bile tako slabe, če upoštevaš še energetsko varčnost.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Zgodovina sprememb…
- spremenil: Pyr0Beast ()

WarpedGone ::
Za osvetlitev pa niso najbolj ekonomične (cena/performance), vendar pa verjetno v takem avtu niti nebi bile tako slabe, če upoštevaš še energetsko varčnost.
Ko bi se že lahko strinjal z vsem napisanim, moraš to energijsko varčnost not potegnit, kjer se zgodba precej zaplete.
Zaradi 100 W manj porabe na svetilih, se ti bo doseg z enim polnjenjem povečal za kakih 500 m, recimo iz 100km na 100,5 km. Če daš tisti denar, ki ga sicer daš za LED osvetlitev, v dodatno baterijo se ti doseg dvigne za cel km. Številke so za ilustracijo. Razsvetljava je premajhen porabnik da bi se splačalo vanjo vlagat hude denarje in tako šparat par Wh/polnjenje. LED je bol v vlogi "modrih diamantov" za bildanje cool effecta in rajcanje kupcev.
Zbogom in hvala za vse ribe

Pyr0Beast ::
Ko bi se že lahko strinjal z vsem napisanim, moraš to energijsko varčnost not potegnit, kjer se zgodba precej zaplete.
Je res :)
Zaradi 100 W manj porabe na svetilih, se ti bo doseg z enim polnjenjem povečal za kakih 500 m, recimo iz 100km na 100,5 km. Če daš tisti denar, ki ga sicer daš za LED osvetlitev, v dodatno baterijo se ti doseg dvigne za cel km.
Seveda. Sicer, če se bodo zadeve pocenile je taka ekonomika malce bolj smiselna (če se greš izključno varčevanje z energijo)
Je pa po svoje brezvezena ker rabiš še kontroler za ledice in je denar res bolj smiselno investirati v baterije ali pa v izboljšan kontroler za motor, kjer je klamfanje tistega procenta izkoristka neprimerno večje kot Xenon->Led
Je res :)
Zaradi 100 W manj porabe na svetilih, se ti bo doseg z enim polnjenjem povečal za kakih 500 m, recimo iz 100km na 100,5 km. Če daš tisti denar, ki ga sicer daš za LED osvetlitev, v dodatno baterijo se ti doseg dvigne za cel km.
Seveda. Sicer, če se bodo zadeve pocenile je taka ekonomika malce bolj smiselna (če se greš izključno varčevanje z energijo)
Je pa po svoje brezvezena ker rabiš še kontroler za ledice in je denar res bolj smiselno investirati v baterije ali pa v izboljšan kontroler za motor, kjer je klamfanje tistega procenta izkoristka neprimerno večje kot Xenon->Led
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

TribesMan ::
WarpedGone je izjavil:
Ni dost toplota, mora bit tut na uporabni temperaturi. ICE motor maš na 100 stopinjah in čez, elektroniko pa na 70 max.
Tole ne bo čisto držalo :)
Najšibkejši člen so kondenzatorji pa tudi ti zdržijo nekaj tisoč ur pri 125°C. Seveda je treba izbrati prave :)
Transistorji sami pa lahko komot zdržijo tud 150°C. Preverjeno :)
Je pa res potem problem z izkoristki, saj so upornosti Rdson večje pri visokih temperaturah.
Moj kompjuter dela: KVIIIIK ... KVIIIK ... KVIIIK.
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)

SmeskoSnezak ::
Avtomobili prihodnosti:
Nissan Pivo(2), pameten avto :))
City car, avto za mesta :P
Splinter car, avto iz lesa. Green all the way :)
Inspiration, avto na paro ... naredil nov svetovni rekord: 239kmh.
sQuba, avto s katerim se boste radi tudi potapljali :P
Renegade, džip na elektriko, ki vozi brez da bi delal sledi za sabo. ;)
Nissan Pivo(2), pameten avto :))
City car, avto za mesta :P
Splinter car, avto iz lesa. Green all the way :)
Inspiration, avto na paro ... naredil nov svetovni rekord: 239kmh.
sQuba, avto s katerim se boste radi tudi potapljali :P
Renegade, džip na elektriko, ki vozi brez da bi delal sledi za sabo. ;)
@ Pusti soncu v srce... @

Brane2 ::
Najšibkejši člen so kondenzatorji pa tudi ti zdržijo nekaj tisoč ur pri 125°C. Seveda je treba izbrati prave :)
Transistorji sami pa lahko komot zdržijo tud 150°C. Preverjeno :)
Je pa res potem problem z izkoristki, saj so upornosti Rdson večje pri visokih temperaturah.
po drugi strani pa se feriti baje znajo obnašati bolje pri teh temperaturah...
On the journey of life, I chose the psycho path.

WarpedGone ::
Proof is in the puding.
Kontrolerja ki bi zanesljivo deloval dolga leta in se konstantno grel na 100 stopinj - ni.
Kontrolerja ki bi zanesljivo deloval dolga leta in se konstantno grel na 100 stopinj - ni.
Zbogom in hvala za vse ribe

Pyr0Beast ::
Je pa res potem problem z izkoristki, saj so upornosti Rdson večje pri visokih temperaturah.
V bistvu pa se elektrolitom _izjemno_ izboljšajo lastnosti pri 100°C in nad. :D
Elektronika bo BP zdržala, če ne bo ti. 'hot-spots' in bo vse kolikor-tolikor kvalitetno. Stekleni laminat drži malce višje temperature, brez da bi se pekel, keramika je pa oh in sploh, samo krhka in vije delati tam je muka.
FETi so zahtevni ker višajo RdsOn s temperaturo, vendar pa jim tudi pada max. tok s katerim jih lahko obremenjuješ, tako da mora biti kontroler malenkost pametnejši in meriti še temperaturo, če računa tok v motorju preko Rds.
Sicer pa se večino toplote troši v 'Power' delu vezja, kjer je res ni problem odvajati.
Silicij pa lahko dela vse do takih temperatur, da se FETi odlotajo iz vezja.
V bistvu pa se elektrolitom _izjemno_ izboljšajo lastnosti pri 100°C in nad. :D
Elektronika bo BP zdržala, če ne bo ti. 'hot-spots' in bo vse kolikor-tolikor kvalitetno. Stekleni laminat drži malce višje temperature, brez da bi se pekel, keramika je pa oh in sploh, samo krhka in vije delati tam je muka.
FETi so zahtevni ker višajo RdsOn s temperaturo, vendar pa jim tudi pada max. tok s katerim jih lahko obremenjuješ, tako da mora biti kontroler malenkost pametnejši in meriti še temperaturo, če računa tok v motorju preko Rds.
Sicer pa se večino toplote troši v 'Power' delu vezja, kjer je res ni problem odvajati.
Silicij pa lahko dela vse do takih temperatur, da se FETi odlotajo iz vezja.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

TribesMan ::
Brane o kakšnih feritih govoriš?
WarpedOne, sej veš kako je vsakih, 7°C nižja temperatura komponente pomeni dvakrat daljšo življensko dobo. Vse je v kompromisih, če plačaš ti naredim takega, ki ga boš lahko 10 let kuril non-stop na 125°C :)
Pyrobeast, merjenje toka prek Rdson je premalo natančno, nikoli ne boš mogel dovolj natančno meriti temperature silicija da bi lahko natančnost spravil na zavidljiv nivo.
Ponavadi se uporabljajo tokovna jedra, ali pa kakšna rešitev na magnetnem polju s hall senzorji.
Temperatura se pa vedno meri, zaradi zaščite. Ponavadi se potem tok omeji procentualno glede na temperaturo, ko si blizu maksimalne dovoljene temp.
Keramika je pussy-shit :) Ni ga čez konkretno količino bakra :P
WarpedOne, sej veš kako je vsakih, 7°C nižja temperatura komponente pomeni dvakrat daljšo življensko dobo. Vse je v kompromisih, če plačaš ti naredim takega, ki ga boš lahko 10 let kuril non-stop na 125°C :)
Pyrobeast, merjenje toka prek Rdson je premalo natančno, nikoli ne boš mogel dovolj natančno meriti temperature silicija da bi lahko natančnost spravil na zavidljiv nivo.
Ponavadi se uporabljajo tokovna jedra, ali pa kakšna rešitev na magnetnem polju s hall senzorji.
Temperatura se pa vedno meri, zaradi zaščite. Ponavadi se potem tok omeji procentualno glede na temperaturo, ko si blizu maksimalne dovoljene temp.
Keramika je pussy-shit :) Ni ga čez konkretno količino bakra :P
Moj kompjuter dela: KVIIIIK ... KVIIIK ... KVIIIK.
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)
Zgodovina sprememb…
- spremenil: TribesMan ()

TESKAn ::
Vse je v kompromisih, če plačaš ti naredim takega, ki ga boš lahko 10 let kuril non-stop na 125°C :)
Samo kaj, ko kompromis zgleda tako:
Razvojnik: to rabimo.
Šef: naredi, da bo delovalo brez
Potem se pa je**

Drugače za tok IMO najboljši senzorji s hall sondo (kupiš modul, daš gor napajanje in je).
To, da MOSFETom raste upornost s temperaturo pa je njihova dobra lastnost, saj lahko BP daš paralelno toliko MOSFETov, kolikor jih tvoj driver lahko preklaplja. Imaš recimo dva paralelno, skozi oba daš nek tok, pa je en bolj obremenjen kot drugi. Temperatura mu zraste, s tem upornost, kar pomeni, da gre več toka skozi drugega in se lepo "ulovita".
Drguače pa, niso za kake visoko tokovne, visokonapetostne zadeve bolj v uporabi IGBTji? Recimo MOSFET za 600V ima upornost 45 mOhm, ob toku 100 A ti da to 4,5 V. IGBT, ki bo BP požrl tak tok, ima max. padec napetosti 2,6 V. 1/3 nižji padec napetosti, 1/3 nižje izgube med prevajanjem, 1/3 manjše gretje zaradi teh izgub.
Uf! Uf! Je rekel Vinetou in se skril za skalo,
ki jo je prav v ta namen nosil s seboj.
ki jo je prav v ta namen nosil s seboj.

TribesMan ::
Teskan pozabil si še komercialiste, ki stranki obljubijo svega i svašta preden je karkoli od tega sploh preverjeno ali je izvedljivo :P
Nad 600V IGBTji zmagajo... če pa govorimo o aplikacijah do 200V pa IGBT nima kej dost praskat zraven :)
Dober MOS ima danes pri 150V 5-10m[ohm], če jih sparaleliziraš kakih 6 na stikalo imaš možnost poganjat 400A pri napajalnih napetostih 100V = 40kW :)
To se že skoraj premakne :>
Nad 600V IGBTji zmagajo... če pa govorimo o aplikacijah do 200V pa IGBT nima kej dost praskat zraven :)
Dober MOS ima danes pri 150V 5-10m[ohm], če jih sparaleliziraš kakih 6 na stikalo imaš možnost poganjat 400A pri napajalnih napetostih 100V = 40kW :)
To se že skoraj premakne :>
Moj kompjuter dela: KVIIIIK ... KVIIIK ... KVIIIK.
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)

Pyr0Beast ::
Imaš recimo dva paralelno, skozi oba daš nek tok, pa je en bolj obremenjen kot drugi. Temperatura mu zraste, s tem upornost, kar pomeni, da gre več toka skozi drugega in se lepo "ulovita".
To je res.
Samo paralelizacija fetov je jeba ker obupno večaš kapacitivnost vrat (če si že začel s slabo robo), pa to za seboj potegne močnejši driver.
Ok. Kontroler za motor tudi ni tako visokofrekvenčna aplikacija konec koncev, tako da lahko ta zblus preprosto prezreš. :P
Drguače pa, niso za kake visoko tokovne, visokonapetostne zadeve bolj v uporabi IGBTji? Recimo MOSFET za 600V ima upornost 45 mOhm, ob toku 100 A ti da to 4,5 V.
Pah ja. MOSFETi z dovolj nizkim RDSon in odzivnimi časi so hudimano dragi, še bolj pa; redki. Že skoraj navadni tranzistor jih šišne pri stacionarnih PSUjih nad 300W
1/3 nižji padec napetosti, 1/3 nižje izgube med prevajanjem, 1/3 manjše gretje zaradi teh izgub.
Em. Wait a little. 100A pri 4.5V je 450W, o righty ? Omejitev TO220 je tam 50A(100W), pa še to je na meji. Bi pa rad videl fet kateri drži 450W :)
In če Rds(On) zbiješ na 10mOhm si s tem zbil padec na 1V (na ~četrtino), pravtako kot izgube, katere pa sedaj znašajo 'bornih' 100W. To je kake 5 fetov paralelno manageble. :)
Bolje sicer furati višjo napetost. I-square losses te tepejo kakorkoli obrneš. Paralelizacija baterij je pravtako zafrknjena, serializacija pa pravtako, kjer je pack odvisen od najšibkejših členov.
To je res.
Samo paralelizacija fetov je jeba ker obupno večaš kapacitivnost vrat (če si že začel s slabo robo), pa to za seboj potegne močnejši driver.
Ok. Kontroler za motor tudi ni tako visokofrekvenčna aplikacija konec koncev, tako da lahko ta zblus preprosto prezreš. :P
Drguače pa, niso za kake visoko tokovne, visokonapetostne zadeve bolj v uporabi IGBTji? Recimo MOSFET za 600V ima upornost 45 mOhm, ob toku 100 A ti da to 4,5 V.
Pah ja. MOSFETi z dovolj nizkim RDSon in odzivnimi časi so hudimano dragi, še bolj pa; redki. Že skoraj navadni tranzistor jih šišne pri stacionarnih PSUjih nad 300W
1/3 nižji padec napetosti, 1/3 nižje izgube med prevajanjem, 1/3 manjše gretje zaradi teh izgub.
Em. Wait a little. 100A pri 4.5V je 450W, o righty ? Omejitev TO220 je tam 50A(100W), pa še to je na meji. Bi pa rad videl fet kateri drži 450W :)
In če Rds(On) zbiješ na 10mOhm si s tem zbil padec na 1V (na ~četrtino), pravtako kot izgube, katere pa sedaj znašajo 'bornih' 100W. To je kake 5 fetov paralelno manageble. :)
Bolje sicer furati višjo napetost. I-square losses te tepejo kakorkoli obrneš. Paralelizacija baterij je pravtako zafrknjena, serializacija pa pravtako, kjer je pack odvisen od najšibkejših členov.
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

TESKAn ::
Teskan pozabil si še komercialiste, ki stranki obljubijo svega i svašta preden je karkoli od tega sploh preverjeno ali je izvedljivo :P
No pustimo komercialiste, ki stranki obljubijo 100 kosov danes in niti ne preverijo, koliko jih imaš ;).
Uf! Uf! Je rekel Vinetou in se skril za skalo,
ki jo je prav v ta namen nosil s seboj.
ki jo je prav v ta namen nosil s seboj.

TribesMan ::
Kvaliteten MOSFET, 150V, Rdson 7m[ohm] stane ~1EUR seveda ne v količinah za domačo uporabo :)
Tud tko redki niso dobiš jih pri IR, Vishay-Siliconix, ...
In ti misliš da se za potrebe "trakcije" uporabljajo MOSFETi v TO220 ohišjih?
Iz izkušenj ti povem da danes resni dobavitelji močnostnih stopenj tudi povohajo ne več transistorjev v ohišjih (izjema so kakšni D2pak-7...) :)
MOSFETi ki jih mi uporabljamo so dimenzij 6x6x0.2mm (silicijev die)... To se potem zalota na substrat in zbondira direktno na substrat. Tipični transistorji v TO220 ohišju so zbondirani zelo švohotno (ponavadi samo 4-je bondi), zato tudi tako nizke tokovne omejtive na teh transistorjih. Dobro zbondiran transistor (recimo 12 bondov) zdrži komot krepko preko 100A na transistor. Omejitev silicija pri takem transistorju pa je 250A na en transistor, samo problem so bondi...
Za primer ti lahko povem koliko zdrži en tak močnosti modul. 6 MOSFETov vzporedno RMS tok po fazi 450A (tolk zdrži obremenjen 2 minuti brez hladilnega rebra). Rdson enega stikala s 6 transistorji ~1m[ohm]. Peak tok 600A+.
Če to zadevo konkretno hladiš (recimo z vodo) ga lahko furaš neprekinjeno na 500A.
Tud tko redki niso dobiš jih pri IR, Vishay-Siliconix, ...
Em. Wait a little. 100A pri 4.5V je 450W, o righty ? Omejitev TO220 je tam 50A(100W), pa še to je na meji. Bi pa rad videl fet kateri drži 450W :)
In ti misliš da se za potrebe "trakcije" uporabljajo MOSFETi v TO220 ohišjih?
Iz izkušenj ti povem da danes resni dobavitelji močnostnih stopenj tudi povohajo ne več transistorjev v ohišjih (izjema so kakšni D2pak-7...) :)
MOSFETi ki jih mi uporabljamo so dimenzij 6x6x0.2mm (silicijev die)... To se potem zalota na substrat in zbondira direktno na substrat. Tipični transistorji v TO220 ohišju so zbondirani zelo švohotno (ponavadi samo 4-je bondi), zato tudi tako nizke tokovne omejtive na teh transistorjih. Dobro zbondiran transistor (recimo 12 bondov) zdrži komot krepko preko 100A na transistor. Omejitev silicija pri takem transistorju pa je 250A na en transistor, samo problem so bondi...
Za primer ti lahko povem koliko zdrži en tak močnosti modul. 6 MOSFETov vzporedno RMS tok po fazi 450A (tolk zdrži obremenjen 2 minuti brez hladilnega rebra). Rdson enega stikala s 6 transistorji ~1m[ohm]. Peak tok 600A+.
Če to zadevo konkretno hladiš (recimo z vodo) ga lahko furaš neprekinjeno na 500A.
Moj kompjuter dela: KVIIIIK ... KVIIIK ... KVIIIK.
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)

Pyr0Beast ::
In ti misliš da se za potrebe "trakcije" uporabljajo MOSFETi v TO220 ohišjih?
Ne vem, se s tem ne bavim, samo primer sem dal :)
Ma 1mOhm ni praktično nikakva upornost in tudi pri takem toku ni baš veliko gretja glede na moč ki gre skozi. Koliko voltov držijo vrata in DS ? :)
(Izkoristek je tudi tam 95%+?)
Sicer, koliko pa dejansko stane bondiranje tega silicija na eno plato ?
In kako za vraga hladite tele tranzistorje, če ni že sam substrat ena svinjsko debela bakrena tračnica ? :)
Kvaliteten MOSFET, 150V, Rdson 7m[ohm] stane ~1EUR seveda ne v količinah za domačo uporabo :)
Heh. Ja, točno to, ne v količinah za domačo uporabo :)
Tako da si pri samogradnji rahlo na slabšem glede kontrolerja kakorkoli obrneš (napram industrijskim rešitvam).
Ne vem, se s tem ne bavim, samo primer sem dal :)
Ma 1mOhm ni praktično nikakva upornost in tudi pri takem toku ni baš veliko gretja glede na moč ki gre skozi. Koliko voltov držijo vrata in DS ? :)
(Izkoristek je tudi tam 95%+?)
Sicer, koliko pa dejansko stane bondiranje tega silicija na eno plato ?
In kako za vraga hladite tele tranzistorje, če ni že sam substrat ena svinjsko debela bakrena tračnica ? :)
Kvaliteten MOSFET, 150V, Rdson 7m[ohm] stane ~1EUR seveda ne v količinah za domačo uporabo :)
Heh. Ja, točno to, ne v količinah za domačo uporabo :)
Tako da si pri samogradnji rahlo na slabšem glede kontrolerja kakorkoli obrneš (napram industrijskim rešitvam).
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

TribesMan ::
Vrata držijo 20V max... tipično pa se uporablja 12V za krmiljenje vrat, pri 10-15kHz.
D-S drži 150V, baterijska napetost je do 100V.
Izkoristek je odličen + :)
Zunanje dimenzije manj kot 25cm x 20cm x 10cm. Taka luštna reč :)
Bondiranje ne stane veliko, če maš bonder v hiši, alu bondirna žica je cca 200EUR na 100m, na modul porabiš 3m, drugače se pa niti ne upam razmišljat o tem, da bi dal to ven delat, je verjetno bajno drago.
Hlajenje je trade secret :)
Ne računat da boš tak krmilnik naredil v samogradnji, že za krmilni algoritem spisat rabiš enega človeka angažirat konkretno število časa, pa tesitiranje na dynotu...
Če ga pa boš uspel sestavit bo pa nikakav v primerjavi z nečem takim kar opisujem zgoraj. Od kar so začeli pri nas tole razvijat je minilo že ene 5 let, pa se še vedno učimo.
D-S drži 150V, baterijska napetost je do 100V.
Izkoristek je odličen + :)
Zunanje dimenzije manj kot 25cm x 20cm x 10cm. Taka luštna reč :)
Bondiranje ne stane veliko, če maš bonder v hiši, alu bondirna žica je cca 200EUR na 100m, na modul porabiš 3m, drugače se pa niti ne upam razmišljat o tem, da bi dal to ven delat, je verjetno bajno drago.
Hlajenje je trade secret :)
Ne računat da boš tak krmilnik naredil v samogradnji, že za krmilni algoritem spisat rabiš enega človeka angažirat konkretno število časa, pa tesitiranje na dynotu...
Če ga pa boš uspel sestavit bo pa nikakav v primerjavi z nečem takim kar opisujem zgoraj. Od kar so začeli pri nas tole razvijat je minilo že ene 5 let, pa se še vedno učimo.
Moj kompjuter dela: KVIIIIK ... KVIIIK ... KVIIIK.
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)

Pyr0Beast ::
Hm. Nimate nobenih problemov s cviljenjem motorja pri tako nizkih frekvencah PWM ?
Ok. Rezerve zgleda da je dosti. :)
Heh. Trade secret :D
V bistvu niti ne računam da bi se s čem takim igral, mogoče kot hobi za kaki go-cart, to je pa tudi to, me pa zanimajo take stvari, bolj kot marsikaj drugega :)
Sicer, se ti da opisati, kje ste delali večje napaka pri krmljenju (magari na ZS), vam je kdaj pokurilo kontroler ipd ? :)
Ok. Rezerve zgleda da je dosti. :)
Heh. Trade secret :D
V bistvu niti ne računam da bi se s čem takim igral, mogoče kot hobi za kaki go-cart, to je pa tudi to, me pa zanimajo take stvari, bolj kot marsikaj drugega :)
Sicer, se ti da opisati, kje ste delali večje napaka pri krmljenju (magari na ZS), vam je kdaj pokurilo kontroler ipd ? :)
Some nanoparticles are more equal than others
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place
Good work: Any notion of sanity and critical thought is off-topic in this place

TESKAn ::
Cvilijo navitja v motorju, koliko, je pa odvisno od tega, kako je motor narejen. Če na primer zaliješ navitje v poliuretan, bo cvililo dosti manj, kot če bo navitje "v zraku".
Uf! Uf! Je rekel Vinetou in se skril za skalo,
ki jo je prav v ta namen nosil s seboj.
ki jo je prav v ta namen nosil s seboj.

TribesMan ::
Cvili skoraj nič ne... pri 10kHz se moraš potruditi da slišiš kaj. Kar je višje pa sploh ni problem. Sam ni vse v navitju motorja, velik vpliva ima tudi kako je narejen krmilnik. Hudič je v detajlih :)
Moj kompjuter dela: KVIIIIK ... KVIIIK ... KVIIIK.
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)
Ko ga navijem dela: KVIKKVIKKIVKKVIK. :)

SmeskoSnezak ::
Renault bo v prihodnjem letu začel masovno serijsko proizvodnjo električnih Kangujev.
Citroen pa že izdeluje C-zero, ki ga francozi celo subvencionirajo.
Citroen pa že izdeluje C-zero, ki ga francozi celo subvencionirajo.
@ Pusti soncu v srce... @