» »

navitje in zgradba elektromotorja

navitje in zgradba elektromotorja

Chester ::

Pozdravljeni,

nekaj me bega pri elektromotorjih razumem zakaj so potrebna navitja statorja in rotorja, da pač mamo gibljivo/vrtljivo magnetno polje in tako dobimo vrtenje, skozi bakrene žice navitja teče el. tok. Zanima pa me naslednje te žice v navitju so čisto skupaj baker je prevoden ali so med seboj izolirane, da dejansko teče tok po celotni žici?

Hvala za odgovor,

dottor ::

Kolkr jaz vem so žice neizolirane praktično navite "na kolut".
Xeon X5650@3.8GHz |Asus P6T|
2x4GB+4x2GB|ASUS R9 280X@1100MHz|
WD Green 240GB SSD + 4x1TB Hitachi

pegasus ::

Veš narobe. Žice so lakirane s kar zanimivimi laki, da zdržijo navijanje in kasneje potencialno visoke temperature. Navitje mora biti izolirano od jedra, okrog katerega je navito.

STU-III ::

Žice SO izolirane, saj bi drugače imel čisti kratek stik in navitje bi bilo brez pomena.
Line secured.

Chester ::

Kakšni laki pa so to, to so dokaj tanke plasti te izolacije (mikroni?) kako da zdrži izolacija....

STU-III ::

Če se ne motim, je običajno v mikrometrih (nisem 100%). Pač zdrži, ker je za to narejena. Pa ne zdrži vedno. ;) Pravzaprav je treba tudi pri navijanju malo paziti, da je ne opraskaš, ker to se hitro lahko dol zdrgne.
Line secured.

dottor ::

Pol sem živel v zmoti. Zdej vem nekaj več :)
Xeon X5650@3.8GHz |Asus P6T|
2x4GB+4x2GB|ASUS R9 280X@1100MHz|
WD Green 240GB SSD + 4x1TB Hitachi

Barbarpapa2 ::

Pozdrav

Kot so predhodniki že povedali, je bakrena žica za navitja elektromotorjev izolirana z lakom. Na motorju (vsaj na asinhroncih je tako) je pogosto navedena ti "klasa izolacije", ki se podaja z velikimi črkami. Le-ta pove, kakšno temperaturo zdrži izolacijski lak. Če se motor pregreje čez to temperaturo, lak steče in pride do medovojnega (kratkega) stika v navitju in motor "zgori".

Robovi statorske (ali rotorske) pločevine (lamel) so ostri (lamele so štancane in imajo vsaj na eni strani minimalni srh) in bi poškodovali lak na navitjih. Zato se v utore statorskega (ali rotorskega) paketa vloži ti. utorna izolacija iz izolacijke folije (umetna masa), ki izolira navitje od paketa (le-ta je navadno na potencialu zemlje). Komaj v tako izoliran stator se vstavijo navitja. Vrh utora se po vlaganju navitja običajno zapre z dodatnim kosom izolacijske folije (utorni klin). Med glave navitij se doda poseben kos izolacije - medlega, ki loči glave med seboj. Glave sosednjih navitij so pri obratovanju vsaka na svoji fazi in med njimi je medfazna napetost, zato je ta izolacija nujna. Da so glave čim bolj kompaktne in da se ne bi slučajno kakšna žica navitja dotaknila ohišja motorja (potencialen kratki stik) se glave povežejo z izolacijskim trakom ali vrvico - bandažirajo. Po tem se (pri serijski proizvodnji) navitja še dodatno prepojijo z izlocijskim lakom - impregnirajo.

Vse to (razen impregniranja) se da videti tukaj:



LP

Jože

...:TOMI:... ::

Naj omenim še zanimivost. Ameriški laki morajo zdržati bistveno višje temperature, kot naši. Oni imajo 120 V in bistveno višje tokove, pa še nimajo tako strogih zahtev pri najvišji dovoljeni temperaturi. Tam lahko ohišje transformatorja uporabiš za kuhanje, tega v EU ni.
Tomi

Jqka ::

na štarterju pri motorju je razpadel ležaj ,in in s tem sem ustvarjal kratek stik...zani ma me ali je možno,da so polakirane žice izgubile svojo moč? Starter ima obrate ,moči pa nima...se tudi zelo segreva

Highlag ::

Verjetno en del navitja ne deluje, zato ni moči.

Kar se pa tiče izolacije. Tomi nima povsem prav. Tudi pri nas se lahko motorji / transformatorji grejejo kar pošteno. Precej odvisno od aplikacije. Recimo 250W transformator v grafoskopu se je pri okolici 25oC lahko segrel do 130oC, kar je dovolj, da še kaj kuhaš na njemu. Je pa bila izolacija razreda H, ki zdrži segretke za 140oC. Danes v časih čim-manjše porabe to skoraj ne pride več v upoštev.

Izolacija - lak na šici je res tanka. Treba pa je upoštevat tako imenovano medovojno napetost. Tako je vhodna napetost - recimo 230V porazdeljena po vseh navojih. Če je ovojev 230, potem pride na en ovoj napetost 1V, kar pa spet ni tako grozno veliko. Spet odvisno od aplikacije. Dobiš tudi več slojno izolirano žico. Žice so običajno navite na plastično jedro, ki pa ustrezno izolira žico od kovinskega ohišja.
Never trust a computer you can't throw out a window

nurse013 ::

huh,a so v rotu pa statu vedno bakrene zice?
:)
you gotta be kidding me...

Highlag ::

Ni nujno. Imaš recimo motor z zasenčenimi poli, ki ima rotor sestavljen iz železnih lamel. Namesto bakrene žice se v železni lameli pod vplivom magnetnega polja, ki ga ustvarja stator generira električni tok, ki je v lameli kratkostičen in posledično sam proizvaja magnetno polje, ki povzroča vrtenje rotorja. Ti motorji so majhni in večinoma poganjajo kakšne manjše omrežne ventilatorje, ker imajo majhno moč.

Drug primer motorja, ki tudi nima žice na rotorju so pa motorji, ki so vgrajeni v male računalniške ventilatorje. Rotor ima na obod nalepljen permanenten magnet, kateremu se pola po obodu spreminjata. Navitje statorja krmili elektronika ki izmenično vklaplja posamezna navitja, ki tako pritegne določen pol magneta. Tako se rotor vrti. Ti motorji delujejo na enosmerno napetost. Na podobnem principu delujejo tudi koračni motorji.
Never trust a computer you can't throw out a window

Barbarpapa2 ::

Pozdrav

Če pa gre za električne motorje z navitji na rotorju in statorju, je navitje v večini primerov iz bakrene žice. So pa možne tudi izvedbe z aluminijasto žico.

LP

Jože

SaXsIm ::

Pri asinhronskih motorjih imaš velikokrat izvedbo s kratkostično kletko, ki je dejansko rotor, ki nima navitja. So pa ponavadi narejene iz aluminija.
SaXsIm


Vredno ogleda ...

TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
TemaSporočilaOglediZadnje sporočilo
»

asinhronski elektromotor kot generator (strani: 1 2 )

Oddelek: Elektrotehnika in elektronika
8124062 (9528) A. Smith
»

Kaj je naloga kondenzatorja

Oddelek: Elektrotehnika in elektronika
1814896 (13973) steev
»

enosmerni motor je zgubil na moči

Oddelek: Elektrotehnika in elektronika
53009 (2843) Azrael
»

220 V kratek stik in magnetno polje

Oddelek: Elektrotehnika in elektronika
63409 (3173) Azrael
»

3 fazni elektromotor

Oddelek: Elektrotehnika in elektronika
309351 (8808) Azrael

Več podobnih tem