Slo-Tech - Ta teden se je zgodilo nekaj nenavadnega. Avtomobili Tesla Model 3 so čez noč skrajšali zavorno razdaljo in postali varnejši. Pred dvema tednoma je revija Consumer Reports ameriške potrošniške organizacije grajala ta isti model, češ da ima z naskokom najdaljšo zavorno razdaljo, ki je slabša celo od Forda F-150 (ki je poltovornjak). Tesla Model 3 je za zaustavitev pri hitrosti 96 kilometrov na uro potreboval 46 metrov, omenjeni ford pa 44 metrov. Z omenjeno organizacijo ima Tesla zelo pestro zgodovino, a to za današnjo zgodbo ni bistveno.
Elon Musk, izvršni direktor Tesle, se je najprej odzval z negodovanjem, kako da je zgodba zelo čudna in da so očitno testirali enega izmed zgodnejših preizkusnih modelov. Nadaljeval je z besedami, da gre očitno za težavo, ki jo je mogoče popraviti z enostavno nadgradnjo programske opreme na daljavo (over-the-air update, OTA). In res ni trajalo dolgo, da je Musk izpolnil obljubo, da bo Model 3 imel krajšo zavorno pot od primerljivih vozil. Danes se Model 3 ustavi v 40 metrih. Kaj se je zgodilo v tednu dni, da se je zavorna pot skrčila za več kot 10 odstotkov?
Tesla je res izdala OTA, ki jo vozila avtomatično namestijo. V zadnji OTA so izboljšali zavorni sistem in tesle sedaj zavirajo odločneje. Consumer Reports je oceno popravil in Tesli Modelu 3 dodelil visoko oceno, strokovnjaki pa pravijo, da česa takšnega še niso videli. Po eni stran igre za izjemen dosežek, po drugi strani pa vzbuja strah. Nihče namreč uradno ne ve, kaj je bilo z zavorami narobe in zakaj so sedaj toliko boljše. Predvsem pa kako je mogoče, da je Tesla to uredila v enem tednu. V Volkswagnu ali General Motorsu bi v tem času verjetno ravno ugotovili, kdo je za to sploh zadolžen. Že sama testiranja kakršnekoli spremembe pa bi trajala bistveno dlje kot en teden, kaj šele dejansko iskanje potrebne spremembe.
Da se vozila posodabljajo na daljavo in s tem postajajo varnejša, je pozitivno in hvalevredno. Toda ali smo lahko prepričani, da bodo vse posodobitve resnično naredile vozila varnejša. Lahko se primeri, da je v kakšnem popravku hrošč, ki povzroči veliko težav ali celo zakrivi kakšno nesrečo. Tesla že od začetka redno posodablja vozila z OTA in doslej se še ni zgodilo, da bi s tem povzročili resne težave. Nasprotno, izboljšali so asistenčni sistem, videz zaslonov na armaturni plošči in - povečali domet, ko so odklenili celotno kapaciteto baterijo, da so lahko ljudje pobegnili pred hurikanom Irma. Globlji problem je pa je očitno Teslin nadzor kakovosti. Zakaj je morala potrošniška organizacija razkriti, kako slabo zavira tesla? Zakaj tega ni odkrila že Tesla med testiranjem in že od začetka prodajala boljših vozil? In še - ali si želimo avtomobil, ki ga proizvajalec na daljavo popravlja in spreminja, četudi načeloma na bolje. Na internetu se že pojavljajo opažanja posameznikov, kako so njihove tesle po posodobitvah postale počasnejše pri pospeševanju. V starih časih bi zamahnili z roko, a ne pozabimo, da je tudi Apple šele čez več let priznal, da programsko upočasnjuje svoje stare procesorje. Tesla sicer zanika spremembe pri pospeševanju.
Primerov, ko izdelki s posodobitvijo postanejo počasnejši, ne manjka. Moderni procesorji so zaradi lukenj Meltdown in Spectre prejeli posodobitve, ki so jim nekoliko prirezale krila. Popravki so prispeli v nekaj tednih. Volkswagnova vozila so zaradi afere z izpusti prejela posodobitve, ki so jih tudi upočasnile. Nanje smo čakali več kot leto dni. Avtomobilska industrija je sistematična, metodična, konzervativna in počasna. Tesla preizkuša pristop iz računalniške industrije, ki je nasprotje tega. Videli bomo, kako se bo to končalo.
To je pa res blazno vprašanje, prej so zavirale počasneje, da so bolje filale baterijo, zdaj so pač naredili zaviranje bolj energetsko neučinkovito, ampak bolj varno.
Kakšen članek... Ne vem zakaj je to tako čudno. Pri zaviranju deluje računalnik... Nadzira moč in hitrost odziva. Če so zmanjšali odzivni čas so lahko pridobili in če so zvišali moč... Ni pa nujno, da je sedaj auto kaj bolj varno ker na papirju zavira v 40 m. Človek ne bo imel refleksov automobila, mogoče se ne bo zaletel zdej v nekaj kar je 40 m pred njim, samo verjetno se bo pa kdo v njega, ker noben ne bo mogu reagirat na hitro zaviranje... Ne moreš kar udariti po zavorah kolikor hitro je mogoče pa z vso močjo. Nekaj kar je bilo z namenom omejeno, je verjetno z razlogom, če se ljudje spreminjajo samo zaradi tega ker javnost ne ve vsega pa hoče samo številke je to slabo. Dobr da lahko popravijo tako hitro, samo da se primerjaš z navadnimi vozniki je slabo... Konec konvev bo automatika tudi prej zaznala oviro 50 m stran, kot bi jo normalen človek.
To je pa res blazno vprašanje, prej so zavirale počasneje, da so bolje filale baterijo, zdaj so pač naredili zaviranje bolj energetsko neučinkovito, ampak bolj varno.
A si ksaj vozu za kom k je na polno prtisnu na bremzo??? Varno je mogoče za unga k 40 m pred auto skoči, za ostale je lahko katastrofa.
V danasnjem casu je vse kar je povezano v internet potencialno nevarno. Zadnjic berem, kako Alexa snema pogovor in posnetek poslje nekem nakljucnem paru. Bug, ni zivljensko nevarno a vseeno, dokaz da hrosci so in se dogajajo. Ali pa kako so znanstveniki posiljali signale skozi televizijo, da je Alexa sama brez potrditve in brez obvestila lastniku kupila neke brezvezne stvari preko Amazona. Varnost sepa ze v zreli racunalniski panogi, kaj sele v neki avtoindustriji! Meni je to precej srhljivo, da obstaja verjetnost, da lahko nekdo upravlja z mojimi zavorami!
Seveda ni priporočljivo, da je človek popolnoma odvisen od oddaljenega sistema. A kolikor vidim, so zavore še vedno lokalni sistem, samo krmilnik zanj se lahko oddaljeno "posodobi". Nihče jih ne more oddaljeno upravljati.
Seveda ni priporočljivo, da je človek popolnoma odvisen od oddaljenega sistema. A kolikor vidim, so zavore še vedno lokalni sistem, samo krmilnik zanj se lahko oddaljeno "posodobi". Nihče jih ne more oddaljeno upravljati.
Don't be so sure.
Kot zgleda, imaš kompleten nadzor nad funkcijami.
There will be chutes!
It came from the lab.
Like tears in rain. Time to die. v_1 2012-21
Kolikor vidim, so za to porabili mesece raziskave. Ko se to enkrat izkoristi, se varnostna luknja hitro zakrpa, tako da je škoda minimalna. Prevelik vložek za nekaj, kar lahko učinkuje enkrat, dvakrat. S tem se bodo ukvarjale kvečjemu vladne agencije, ki bodo plačevale, da se varnostna luknja ne zakrpa.
To je pa res blazno vprašanje, prej so zavirale počasneje, da so bolje filale baterijo, zdaj so pač naredili zaviranje bolj energetsko neučinkovito, ampak bolj varno.
Točno to je bilo takoj jasno vsakemu tehnično podkovanemu. Se bodo pač zavorne obloge pogosteje menjavale pa doseg bo zmanjšan...
Ne bi bilo ceneje in hitreje najeti enega, da poči tarčo? Tudi bomba je boljša izbira kot pa hekanje avta, ker le-to pusti sledi, pa še učinkovitost je pod vprašajem - zgolj onesposobitev zavor ni dovolj, da ugonobiš koga.
Tako se moramo bolj bati tega, da nam kdo sledi, kot pa da nam bo kdo deaktiviral zavore.
Ne moreš kar udariti po zavorah kolikor hitro je mogoče pa z vso močjo.
V bistvu včasih moraš. In avto se mora čim hitreje ustaviti, kot je pač fizično možno. Nekateri avtomobili zaznajo pritisk zavore z močno silo in dodatno asistirajo samodejno (npr. BAS pri Mercedesu).
Tisti zadaj pa morajo vozit s primerno varnostno razdaljo.
To je pa res blazno vprašanje, prej so zavirale počasneje, da so bolje filale baterijo, zdaj so pač naredili zaviranje bolj energetsko neučinkovito, ampak bolj varno.
Točno to je bilo takoj jasno vsakemu tehnično podkovanemu. Se bodo pač zavorne obloge pogosteje menjavale pa doseg bo zmanjšan...
Kako točno izvajajo ta test? Pričakoval bi, da nekdo/nekaj v nekem trenutku do konca čimbolj sunkovito pritisne pedal za zavoro. Že enih 15+ let večina avtov zazna tako nenadno zaviranje in dejansko samo še bolj agresivno zavira (BAS/EBA). Pričakoval bi, da v takem scenariju tudi M3 ne poskuša najprej pol sekunde polnit baterij...
Posodabljanje na daljavo je tukaj drugega pomena. To zmorejo tudi drugi OEMi, samo so zaradi varnosti (safety in security) zadržani.
Bistvo zgodbe tukaj je kako si lahko privoščijo narediti popravek v enem tednu. Za referenco, ABS in ESP sta kar standardna sistema, pa največjim v industriji traja približno eno leto, da ju natrimajo na določen model avta. To so tudi varnostno kritični sistemi, ki zahtevajo ustrezne procese in v primeru, da se to jemlje resno, ni mogoče, da se to izvede v tem času. Strokovnjaki tako upravičeno špekulirajo o slabi "safety" kulturi podjetja.
Kdo pravi, da se kaj podobnega ne da uporabiti za ugnobljanje nezaželjene osebe!?
Morda po nareku take ali drugačne vladne organizacije!
ps: Če lahko Tesla tole naredi, lahko tudi vladna organizacija ali pa kak hacker.... OTA zadeve niso samo plusi!
Tole je bistvo zgodbe.
Zgodovina je pokazala da se takšne stvari, če so možne vedno uporabijo (zlorabijo). npr. ko je kakšen večji protivladni protest. Takrat bi lahko vlada/režim enostavno izklopil avtomobile svojih državljanov (oz. nasprotnikov) in s tem preprečil kritično zbiranje. Pri napadu neke države (khm ZDA) na drugo pa se tako tudi da onesposobit državo. Na dolgi rok se bi dalo s to fukncijo v avtomobilih usmerjat ovce uziroma skupine ovc. In živimo v časih kjer se na drugih napravah že uporabljajo programi za usmerjanje ovc.
I NEED The Point of View Gun effectible on girls too! And then...
Očitno je, da so za stvar vedeli in imeli "popravek" skupaj z vsemi testi zrihtan že v naprej. Tako da tukaj ni bistvo zgodbe.
Aha, torej je release slučajno bil ready by the book en teden po izidu rezultatov... Ker če je bil ready prej, me zelo zanima razlog, da ni prišlo do vpoklica oz. updejta že takrat. Ne dvomim pa, da se bodo tukaj našli odlični predlogi za to...
pri ESP in ABS je predvsem ogromno vseh možnih testov, tudi na samem vozilu (losov test...), tukaj je pa tesla očitno samo izklopila regeneracijo energije z zavorami.
Kdo pravi, da se kaj podobnega ne da uporabiti za ugnobljanje nezaželjene osebe!?
Morda po nareku take ali drugačne vladne organizacije!
ps: Če lahko Tesla tole naredi, lahko tudi vladna organizacija ali pa kak hacker.... OTA zadeve niso samo plusi!
Tole je bistvo zgodbe.
Zgodovina je pokazala da se takšne stvari, če so možne vedno uporabijo (zlorabijo). npr. ko je kakšen večji protivladni protest. Takrat bi lahko vlada/režim enostavno izklopil avtomobile svojih državljanov (oz. nasprotnikov) in s tem preprečil kritično zbiranje. Pri napadu neke države (khm ZDA) na drugo pa se tako tudi da onesposobit državo. Na dolgi rok se bi dalo s to fukncijo v avtomobilih usmerjat ovce uziroma skupine ovc. In živimo v časih kjer se na drugih napravah že uporabljajo programi za usmerjanje ovc.
Statistično gledano ni. Žal je verjetnost za varnostno kritičen hrošč in posledično potencialno smrt precej višja v takem avtu, kot pa za atentat... Je pa security vsekakor potrebno jemati resno.
Pišeš kot da je za firmo to edin možen način nadgradnje softwara Drugače pa lahko anteno nazaj priključiš, ko je to potrebno. V bistvu bi bilo fizično stikalo za anteno najbolj praktično. O tem da bi morala biti koda v avtomobilih opensoruce smo pa tudi že pisali.
I NEED The Point of View Gun effectible on girls too! And then...
Aha, torej je release slučajno bil ready by the book en teden po izidu rezultatov... Ker če je bil ready prej, me zelo zanima razlog, da ni prišlo do vpoklica oz. updejta že takrat. Ne dvomim pa, da se bodo tukaj našli odlični predlogi za to...
Verjetno so pričakovali, da se bo kdo ob to spotaknil in so bili na to pripravljeni. Sistem so tako naštimali, da podaljša domet, kar je bilo dobro za marketing.
To je pa res blazno vprašanje, prej so zavirale počasneje, da so bolje filale baterijo, zdaj so pač naredili zaviranje bolj energetsko neučinkovito, ampak bolj varno.
Točno to je bilo takoj jasno vsakemu tehnično podkovanemu. Se bodo pač zavorne obloge pogosteje menjavale pa doseg bo zmanjšan...
Pri Dieselgate so vsi penasti, ker je poraba vozila večja in se tožarijo....bo tukaj enako? Ali je pri gadgetih logika opcijska?
Aha, torej je release slučajno bil ready by the book en teden po izidu rezultatov... Ker če je bil ready prej, me zelo zanima razlog, da ni prišlo do vpoklica oz. updejta že takrat. Ne dvomim pa, da se bodo tukaj našli odlični predlogi za to...
Verjetno so pričakovali, da se bo kdo ob to spotaknil in so bili na to pripravljeni. Sistem so tako naštimali, da podaljša domet, kar je bilo dobro za marketing.
Ko voznik z vso silo pohodi na zavoro, mora avto zavirati z vso silo. Takrat vklopis regeneracijo na MAX in nabijes pritisk zavorne tekocine na maximum, da stisne zavorne celjusti. ABS potem neodvisno skrbi, da se kolesa ne nehajo vrteti.
Ce bi bili avtomobili narejeni tako, da ob polnem zaviranju ne bi zavirali na polno zato, da se podaljsa cas regeneracije energije, potem so v Tesli zaposleni neodgovorni debili, katere bi zaradi taksne reci verjetno lahko postavil pred kaksno sodisce zaradi povzrocanja nevarnosti?
A si ksaj vozu za kom k je na polno prtisnu na bremzo??? Varno je mogoče za unga k 40 m pred auto skoči, za ostale je lahko katastrofa.
Ja, sem vozil za takimi. In ne, nisem imel problemov s tem. Zato, ker sem imel PRIMERNO VARNOSTNO RAZDALJO. Nekaj, česar ti ne poznaš? Sam prašam.
Zelo neumesno, ne nism mel problema, pravim ti da računalnik malo drugače vozi od človeka.
Mene zanima, kako si ti izdelal OŠ, kaj šele, kateri bizgec ti je podaril vozniški izpit...
Antifašizem je danes poslednje pribežališče ničvredneža, je ideologija ničesar
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
Ko voznik z vso silo pohodi na zavoro, mora avto zavirati z vso silo. Takrat vklopis regeneracijo na MAX in nabijes pritisk zavorne tekocine na maximum, da stisne zavorne celjusti. ABS potem neodvisno skrbi, da se kolesa ne nehajo vrteti.
Ce bi bili avtomobili narejeni tako, da ob polnem zaviranju ne bi zavirali na polno zato, da se podaljsa cas regeneracije energije, potem so v Tesli zaposleni neodgovorni debili, katere bi zaradi taksne reci verjetno lahko postavil pred kaksno sodisce zaradi povzrocanja nevarnosti?
Vprašanje. Morda je pa ravno ta regeneracija na MAX podaljševala zavorno pot, in to odvisno od bogve česa. Morda je pri maksimalnem zaviranju boljše jo čisto izklopit in zavirat tako kot vsak drug avto.
Ne bi bilo ceneje in hitreje najeti enega, da poči tarčo? Tudi bomba je boljša izbira kot pa hekanje avta, ker le-to pusti sledi, pa še učinkovitost je pod vprašajem - zgolj onesposobitev zavor ni dovolj, da ugonobiš koga.
Tako se moramo bolj bati tega, da nam kdo sledi, kot pa da nam bo kdo deaktiviral zavore.
Naivnost je res brezmejna. 1. Zelo popularni ruski, iranski, skorejski, ISISovski hekerji in drugi iz "Osi zla™" se ne sekirajo preveč za sledi, če lahko pošljejo v smrt par tisoč zahodnjakov. Ali pa bodo sledi, ki kažejo na njih, enostavno implantirane. 2. Tričrkovne agencije pa res nimajo težav z brisanjem sledi, ob vseh orodjih in backdoorjih, ki jih premorejo in moči, ki jo lahko uporabijo nad ISP-ji.
Avtomobilska industrija je sistematična, metodična, konzervativna in počasna. Tesla preizkuša pristop iz računalniške industrije, ki je nasprotje tega.
Temu v eni drugi panogi rečemo apetit do tveganja (risk appetite) poslovodstva v okviru obvladovanja tveganj (risk managementa). Očitno ima Tesla (Musk) zelo zelo visok apetit ali pa ne ve, kaj je to risk management (dvomim). Oboje ima glede na panogo in potencialne posledice nedomišljenih in ne dovolj testiranih sprememb lahko katastrofalne posledice.
Antifašizem je danes poslednje pribežališče ničvredneža, je ideologija ničesar
in neizprosen boj proti neobstoječemu sovražniku - v zameno za državni denar
in neprofitno najemno stanovanje v središču Ljubljane. -- Tomaž Štih, 2021
Aha, torej je release slučajno bil ready by the book en teden po izidu rezultatov... Ker če je bil ready prej, me zelo zanima razlog, da ni prišlo do vpoklica oz. updejta že takrat. Ne dvomim pa, da se bodo tukaj našli odlični predlogi za to...
Verjetno so pričakovali, da se bo kdo ob to spotaknil in so bili na to pripravljeni. Sistem so tako naštimali, da podaljša domet, kar je bilo dobro za marketing.
Ko voznik z vso silo pohodi na zavoro, mora avto zavirati z vso silo. Takrat vklopis regeneracijo na MAX in nabijes pritisk zavorne tekocine na maximum, da stisne zavorne celjusti. ABS potem neodvisno skrbi, da se kolesa ne nehajo vrteti.
Ce bi bili avtomobili narejeni tako, da ob polnem zaviranju ne bi zavirali na polno zato, da se podaljsa cas regeneracije energije, potem so v Tesli zaposleni neodgovorni debili, katere bi zaradi taksne reci verjetno lahko postavil pred kaksno sodisce zaradi povzrocanja nevarnosti?
Žal ni tako enostavno. ABS je običajno ločena enota in kolesa še vedno lahko blokirajo zaradi regeneracije. To v primeru brake blending sistema seveda. Bolj enostavni sistemi imajo regeneracijo samo preko gas pedala, zavora je pa čista hidravlika...
Da bi kolesa blokirala zaradi regeneracije? Kako pa lahko pride do tega? Regeneracija se zgodi ravno zato, ker se kolesa vrtijo in vrtijo generator oz elektromotor.
Kolikor vidim, so za to porabili mesece raziskave. Ko se to enkrat izkoristi, se varnostna luknja hitro zakrpa, tako da je škoda minimalna. Prevelik vložek za nekaj, kar lahko učinkuje enkrat, dvakrat. S tem se bodo ukvarjale kvečjemu vladne agencije, ki bodo plačevale, da se varnostna luknja ne zakrpa.
Ni nujno. Ranljivost je sedaj znana, če nekdo pridobi dostop do OTA sistema, lahko pošlje patch, ki ponovno "vključi" ranljivost.
Kako pa kolesa vejo ali se zavirajo zarad regeneracije ali pa zaradi diskov? Če je slab oprijem bojo pač zablokirala, in en čas ne bo regeneracije.
Zablokirala res ni bil najboljši izraz. Inverter da negativen navor in je pri zdrsu potreno preprečiti vrtenje v drugo smer. Če imaš regeneracijo na MAX, kot je bilo rečeno, bi v primeru spremembe podlage moral to zaznati in izklopiti regenerativni sistem ter pojačati mehanske zavore. To je prepočasno in kompleksno v smislu krmiljenja, zato je regenerativni del bistveno manjši, da to tega ne prihaja. Verjetno je bil pri Tesli ravno ta problem, ugibam.
Zavorna sistema pri velikih navorih iz regeneracije ne moreta biti neodvisna. Neodvisna sta pri pojemkih do 0,1g iz naslova regeneracije.
V soboto sem (z motorjem, v Franciji) vozil za Teslo Model S. Bil je ze mrak, zadnje luči so bile ugasnjene. Vozil je precej dinamično po ovinkasti cesti, sem mu pustil kakih 10 min preden sem ga prehitel. Zavorna luč se mu je prižgala le nekajkrat. Ko sem ga prehitel, sem opazil da prednje luči svetijo. Bistvo, očitno Teslam "regeneracija" deluje namesto zavor precej učinkovito in precej "dolgo", če bi vozil za navadnim avtom bi rekel, da ima okvaro na stikalu. Prav tako, očitno precej šparajo z lučmi.
Zaključek zgodbe zame: Tesla je imel slab ping. :)
Islam is not about "I'm right, you're wrong," but "I'm right, you're dead!"
-Wole Soyinka, Literature Nobelist
|-|-|-|-|Proton decay is a tax on existence.|-|-|-|-|
Jaz sem se bolj spraseval, ce lahko motor oziroma v tem primeru generator toliko upocasni kolesa, da zdrsnejo.
Na oko: če lahko ob speljevanju/nizki hitrosti motor povzroči zdrs kolesa (in tudi ga), bi lahko tudi generator povzročil blokado kolesa ob regeneraciji. Nadaljna zgodba je, če ima generator to energijo kam pospraviti (ob polni bateriji je ne more + taki sunki so šok za baterijo), ter kakšne tokovne omejitve ima vezje. Pa seveda, če ima ABS tudi tukaj prste vmes (v kar sicer dvomim, glede na to, da je nastavljena regeneracija dokaj šibka).
Na oko: če lahko ob speljevanju/nizki hitrosti motor povzroči zdrs kolesa (in tudi ga), bi lahko tudi generator povzročil blokado kolesa ob regeneraciji.
Hm, interesting point.
Ampak, ce lahko generator blokira kolesa, to pomeni, da zaviranje z regeneracijo lahko tako ucinkovito kot zaviranje z zavorami. Potem se lahko zavor popolnoma znebimo? Ozrioma ostanejo tam kot rezerva v skrajni sili?