Nvidia predstavila grafične kartice Geforce RTX 30
Jurij Kristan
2. sep 2020 ob 21:19:32
Nvidia je po vsem draženju in pobegih informacij naposled pokazala prve tri članice naslednje serije grafičnih kartic Geforce, na arhitekturi Ampere: RTX 3090, RTX 3080 in RTX 3070. V resnici gre za pošastne naprave z nenavadno visokim številom jedrc CUDA.
Kot je za koronačase sedaj v navadi, Nvidijin šef Jensen Huang iz svoje kuhinjske pečice ne vleče več peciva, temveč zadeve, ki bolj kot stare mame zanimajo navdušence nad računalniško grafiko. Po napovedi izpred tedna dni je bila v ponedeljek na redu predstavitev novih Geforcov, tokrat iz serije RTX 3000 - ali skrajšano, RTX 30. Marsikatera od pobeglih podrobnosti, ki smo jih ujeli v preteklem mesecu, se je izkazala za resnično, ne pa vse. Prezentacija (skrajšan video povzetek) je v resnici obsegala tri kartice: RTXe 3090, 3080 in 3070. Tudi pri pomnilniku so napovedi ujele pravilne količine: RTX 3090 bo nosila 24 gigabajtov, 3080 deset gigabajtov, 3070 pa osem. Toda število CUDA jeder je precej višje, kot je kdorkoli predvideval: 3090 jih ima kar 10496, v 3080 jih čepi 8704, v 3070 pa 5888. Za primerjavo: RTX 2080 ti jih ima "zgolj" 4352.
To je v mnogočem posledica dejstva, da je glavni smisel arhitekture Ampere prehod na nov proizvodni proces in optimizacija novosti, ki so jih uvedli s Turingi. Kot se je šušljalo, so Geforci dejansko napravljeni v Samsungovem 8-nanometrskem načinu 8LLP, medtem ko Ampere za strežnike dela TSMC. Tako RTX 30 pravzaprav ne prinašajo nekih slikovitih novih funkcij, saj imajo inženirji več kot dovolj dela s tem, da morajo optimizirati vse novosti, ki so jih prinesli Turingi, se pravi uvedbo strojnega raytracinga in rabo pospeševanja strojnega učenja s tenzorskimi jedrci. Toda kartice niso zato nič manj impozantne, saj se je zeleni tabor močno izprsil pri surovi moči - če gledamo zgolj teraflope na papirju, RTX 3080 prekaša 2080 ti za več kot dvakrat! Seveda se to ne prenese enolično v število sličic na sekundo, globlje v arhitekturo pa se na tej predstavitvi niso spuščali, zato bo treba na konkretne številke v igrah počakati do testov. Toda tisti, ki imajo kartice že v rokah, poročajo o navdušujočih rezultatih. To smo navsezadnje vsi na glas upali; če namreč upoštevamo, da gre za drugo generacijo tehnologije RTX, lahko malce cinično rečemo, da gre za prvo uporabno in zares je videti, da vklop funkcij RTX tokrat karticam ne bo spodmaknil stola.
Nekaj tehnoloških zanimivosti vendarle je vrednih omembe. Na dveh močnejših članih trojice stoji pomnilnik GDDR6X, ki sta ga v sodelovanju razvila Nvidia in Micron. Njegova posebnost je Pulse Amplitude Modulation-4 (PAM4), to je raba štirih napetostnih signalnih vrednosti namesto dveh, kar pomeni, da lahko v enem ciklu prenese dva bita. Od tu potem pride kar 19 Gbps pomnilniške prepustnosti pri RTX 3080, kar je velik skok v primerjavi s 14 Gbps pri RTX 2080 ti. Druga novost je tehnologija RTX IO, strojna implementacija Microsoftovega standarda DirectStorage, ki pomeni neposredno nalaganje podatkov iz računalniškega delovnega pomnilnika v grafičnega, mimo centralnega procesorja. Inačico tega pristopa bosta poznala prihodnja Xbox in Playstation in naj bi vidno skrajšala nalagalne čase v igrah. Med ostalimi podatki naj omenimo še podporo PCIe 4.0 in HDMI 2.1, medtem ko se vodilo VirtualLink, namenjeno spregi z VR naočniki, neslavno poslavlja.
Svoje kartice na referenčnih osnovah so že napovedali vsi vidni proizvajalci, medtem ko bodo kupci bržkone najbolj veseli dejstva, da Nvidia tokrat cen ne bo tako navijala kot pri prvih izdelkih RTX. Geforce RTX 3080 bo na trg prispel 17. septembra za ceno 700 dolarjev (ZDA, brez davka); medtem ko RTX 3070 dobimo šele v začetku oktobra, za 500 dolarjev. Je pa vsekakor posebnež RTX 3090, gromozanska kartica s prav tako gromozansko ceno poldrugega tisočaka, ki jo bomo lahko skušali stlačiti v premajhna ohišja od 24. septembra dalje.